Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 14:13 schreef Goofyduck het volgende:

Weet je, een regering ka daar niks aan doen, omdat het nou eenmaal tot hun normen en waarden hoort. Die mensen, dus ook die meisjes weten nou eenmaal niet beter, dus errug zullen zij het niet vinden denk ik. Iedereen doet het dus waarom jij niet? Hoort erbij, net als besneden worde bij jongens van Joden..
Hoho, dat is een groot verschil. De besnijdenis van een man en een vrouw.
Bij een vrouwenbesnijdenis worden de grote EN kleine schaamlippen weggesneden EN de clitoris (nooit meer een orgasme dus) en ze worden dichtgenaaid.
De vrouwen vinden het verschrikkelijk en er zijn talloze organisaties waarin vrouwen die zelf besneden zijn zich hard maken om deze verminking tegen te gaan
Ja, maar daar heb ik al meerdere mensen over gehoord, dus merk je dat veel ongelovigen, geloviugen juist zien als heilige boontjes, maar ik wet dat jij vast wel eens hebt gezoent met een gelovige in de disco zonder dat je het weet.. (tenminste als je niet al te preuts bent >:))
Ben niet zo preuts.
Ik heb sex op de eerste avond
:)
Bijvoorbeeld ja... nee je weet best wat ik bedoel.:)
Vertel?
Ik heb nog een zeer boeiend artikel thuis uit de METRO, gaat over vloeken, iemand enige belangstelling? Oh ja, het is niet tegen vloeken, maar juist ervoor! En als ik dit artikel lees, ben ik eigenlijk stilletjes voor vloeken, dus wie wil ''em hebben? Benader me dan ff via ICQ!

Goofyduck
www.bondvoorvloeken.nl

>:)

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Vrouwenbesnijdenis is een gruwelijke vorm van verminking zonder enig doel. Het is een walgelijke vorm van slavernij. De vrouwen bij wie dit gedaan wordt hebben hierin geen enkele inspraak.

Ga niet lopen zeuren dat ze niet beter weten want het hoort bij de normen en waarden in het desbetreffende land, want als je zo denkt heb je absoluut geen gevoel voor andere mensen in je lijf zitten.

Voor besnijdenis bij mannen bestaat ook nog een hele belangrijke hygienisch reden en het gaat om een simpele ingreep.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Verwijderd

Topicstarter
Als ik god zou zijn, dan had ik alles wel iets effectiever gedaan.
<g>

Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 16:44 schreef outlaw het volgende:
Vrouwenbesnijdenis is een gruwelijke vorm van verminking zonder enig doel. Het is een walgelijke vorm van slavernij. De vrouwen bij wie dit gedaan wordt hebben hierin geen enkele inspraak.

Ga niet lopen zeuren dat ze niet beter weten want het hoort bij de normen en waarden in het desbetreffende land, want als je zo denkt heb je absoluut geen gevoel voor andere mensen in je lijf zitten.

Voor besnijdenis bij mannen bestaat ook nog een hele belangrijke hygienisch reden en het gaat om een simpele ingreep.
Exact :)

Verwijderd

Rijst nu de vraag, wat is erger?
Verminking door religieuze motieven, of medische hulp onthouden (als men niet ziek wordt is dit natuurlijk niet van toepassing, maar je zal maar neergestoken worden en bloed nodig hebben).....

De verminkers doen het wel is waar bij iedereen en zoals bovenstaand voorbeeld laat zien de andere niet...maar de verminkers laten hun slachtoffers tenminste nog leven.

Verwijderd

Niet om het één of ander. Maar de discussie neigt een beetje naar de essentie van de topic "inenten en geloof" te gaan.

Kan daar niet verder worden gediscussieerd (of iets wat daar op lijkt) ipv in dit draadje mekaar te gaan bestoken met voors en tegens van wel of niet vaccineren en alles daaromheen?

(Mods?)

• Ippy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11-2025

Ippy

Not very active lately.

Damn! Veel gelovigen hier.
....
ja, eh.. als je in de wetenschap gelooft ben je toch ook een ''gelovige''?

Tenzij je alles begrijpt en uit kan leggen natuurlijk Da''s geen geloven meer. Da''s weten.

...geloof ik.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:38
Op dinsdag 03 april 2001 19:35 schreef Ippy het volgende:
Damn! Veel gelovigen hier.
....
ja, eh.. als je in de wetenschap gelooft ben je toch ook een ''gelovige''?

Tenzij je alles begrijpt en uit kan leggen natuurlijk Da''s geen geloven meer. Da''s weten.

...geloof ik.
L:oL

Verwijderd

chromisX:
Ik geloof van niet. De meeste discussies lopen meestal uit op het proberen van mij te bekeren, en dat mijn _domme_ blindheid door de duivel is gecreeerd. Ok, Soms komt het met grote lijnen overeen, maar dan wordt er nog een zetje agressie en onttwijfelbare waarheid bijgevoegd, terwijl mijn definitie van waarheid iets heel anders is dan een verhaal uit een boek. Jij laat mensen nog vrij in je keuze, maar sommige (of moet ik zeggen, het gros?) doen dat schijnbaar in principe niet: hun overtuiging moet ook de mijne zijn, plus nog het feit dat christenen een bepaalde vorm van missionarisdrift hebben. Ook de reden waarom sommige atheisten soms direkt in ''defense-mode'' springen bij een dergelijke discussie.
Tja? het is ook maar net hoe je er tegenaan kijkt.

Als onderlinge discussiepartners beweeg je je in principe binnen verschillende referentiekaders. Een christen zal altijd vanuit het gedachtegoed van het christendom spreken (in dergelijke discussies dus), terwijl een atheïst daar per definitie buiten blijft (althans, hij zal het in ieder geval te allen tijde proberen te mijden).
Een grote ''fout'' bij dergelijke discussies is dan ook, dat de gesprekken langs elkaar heenlopen en de discussiepartners elkaar simpelweg niet verstaan.

Als ik zonder duidelijke onderbouwing zeg: "alle mensen die niet in God geloven, gaan naar de hel" dan krijg ik idd de grootste bonje. En terecht! Andersom natuurlijk ook. Voorbeelden zat hier op GoT.

En nu is het idd zo, dat een christen een bepaalde missie heeft. Niet zozeer om zoveel mogelijk zieltjes te winnen (dat kan niet eens), maar meer om te laten zien dat er meer is in het leven, om het even simpel te zeggen. En ook hier geldt dan weer: hoe kijkt de wederpartij er tegenaan. Heeft die al een vorm van afkeer tegen christenen of staat hij/zij open voor een gesprek (wat m.i. ook lang niet altijd het geval is; sterker nog: het lijkt wel alsof sommigen een escalatie uitlokken :r).

Ten slotte komt daar nog bij, dat een diepgaand gesprek dikwijls de onderlinge verdraagzaamheid meer ten goede komt dan een korte en vluchtige discussie.
Wat dat betreft vind ik op deze manier discussieren (via het forum) beter als mondeling. Je kunt wat langer en dieper over de gespreksstof denken en eventueel nog externe bronnen informeren, zonder dat de ander direct op een reaktie zit te wachten. Vandaar dat deze discussie op zich goed te voeren is (of niet?)

Maar wat ik niet begrijp, is dat je agressie ertussen zet. Is dat idd jouw ervaring? (ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar goed, leg uit).
maarja... "uit het verband gerukt?". Sommige mischien wel, maar sommige uitspraken zijn zo helder als glas (ik doel op Harry Potter en Pokemon in dit geval), wat de achterliggende gedachte ook is: Iets is "verboden", en "heidens" verklaard, en dat alleen zal genoeg vermakelijkheid brengen bij de mensen en alles in het algemeen (en mischien ook andere zienswijzen dan de christelijke herk) in diskredit stellen. Jammer, maar waar.
Je hebt gelijk als je zegt dat sommige ''radicale'' uitspraken idd in het verkeerde keelgat kunnen schieten. Wat dat betreft kunnen sommige uitspraken best wat subtieler gezegd worden.
Maar wat ook vaak gebeurt, is dat een bepaalde uitspraak gewoon wordt uitgelokt (zie bijvoorbeeld dat gedoe met Van Dijke), waarvan men op voorhand al wist wat er gezegd ging worden. Vervolgens wordt er een vergrootglas op de uitspraak gezet en de omstandigheden die erbij horen flink ingedikt en voilá, er is weer iets of iemand in opspraak i.v.m. één of andere dubieuze uitspraak (dubieus bij het gros van het volk). Terwijl het niet meer is dan een zinsnede zonder (de juiste) context.
Vanwege zulke redenen zullen mensen altijd ''kortzichtig'' zijn tegenover een geloof, ELK geloof wat gebaseerd is op een ongeloofwaardig verhaal, of er nou een belangrijke moraal of achterliggende gedachte in zit of niet
Toch lijkt het wel, alsof christendom en alles aanverwant wat dat betreft de boventoon voert. Onderlaatst las ik nog ergens dat wereldwijd christenen de meest vervolgde groepering is. Nu is dat in Nederland nog niet zo dramatisch, maar soms lijkt het wel die kant op te gaan. Alsof mensen willen afrekenen met die ''ouderwetse bekrompen calvinistische cultuur'' hier in NL (volgens mij was dat zo, toch?) en dan liefst nog een trap na willen geven.

Nou ja, you''ve got my point, dus stop ik maar met dit deel van de discussie, anders wordt het nog een keer zelfbeklag :)
Oh het is zeker vaag.
L:+L

Dan lijkt het me zinvol als ik eerst achter dat boekie van jou ga. ''K zal morgen (ehh? vandaag dus) even bij ons in de bieb kijken of ik het kan vinden. Want discussieren zonder fundamentele kennis lijkt me niet zo zinvol. Ik zou haast zeggen: als jij dat nou ook doet? ;)

Voor wat betreft jouw link naar die ''hardcore-boeddhist'': de kern van het verhaal trekt me idd ook wel aan. Een leven zonder angsten, begeerten naar materiele zaken en geweldloosheid. Maar voorzover ik het begrijp, kan het niet worden verenigd met je dagelijks leven, waar je constant in de verleiding staat.
Maar nu ik er zo over nadenk: ik kom wéér uit bij de moraliteitskwestie. Aan de éne kant predikt boeddhisme geweldloosheid en zachtmoedigheid (zag ik niet ergens zo''n zinsnede staan dat boeddhisme nog nooit de oorzaak van oorlogen is geweest of zoiets?), maar aan de andere kant wordt er nergens gesproken, of ook maar de indruk gewekt, over bijvoorbeeld rechtvaardigheid. Hoe kun je zachtmoedig blijven als jou onrecht wordt aangedaan? Dat conflicteert toch?

Buiten dat, is en blijft het een heel vaag iets, dat spirituele.
Er zijn geruchten dat je psychologisch goed in je schoenen moet staan voor zulke zaken, omdat het soms erg confronterend kan zijn.
Een zin met een dubbele waarheid! Het is één van de feiten, buiten het geloof in God om, waarom christendom absoluut niet aantrekkelijk is. Het leert namelijk o.a. jezelf kennen. Dat daar absoluut niks goeds van overblijft, spreekt dus weinigen aan (zeg maar gerust: niemand). Maar gelukkig is er Eén die dat allemaal goed kan maken, namelijk God, door Jezus Christus.

Verwijderd

Even today, science recognizes Pascal for his work and genius by naming a computer language and a unit of pressure after him. His argument in favor of God is formulated as a wager, known as Pascal''s wager. Even though Pascal''s wager is not a proof for the existence of God, it is a powerful reason for believing in God.

Pascal?s Wager

God either exists or does not exist. I must bet on one or the other. This wager is unavoidable. Simply ignoring this wager carries the same consequence as betting that God does not exist. If I bet that God exists and am wrong, nothing is lost; but if I am right, the gain could be heavenly. If I bet that God does not exist and am right, nothing is gained. However, if I am wrong, then woe is me.

A reasoning person must consider the gains and risks of this wager. The gain in not believing in God is nothing (except being dead right) while the gain in believing can be eternal happiness. The risk in believing in God is being wrong, but the risk in not believing is the loss of eternal happiness. According to Pascal, a reasoning person would believe and act as if God exists.

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-01 16:46

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op dinsdag 03 april 2001 16:44 schreef outlaw het volgende:
Er is echter wel een doel, of dat doel goed is is een andere vraag: mannen wel hun pleziertjes laten hebben, maar niet de betreffende vrouwen, hun genot wordt niet meer ''getriggerd''.
En er zijn gewoon een aantal mensen op deze aarde die - soms onder het mom van godsdienst, religie of zelfs christendom - zulke praktijken uithalen.
Als ik echter iemand vermoord en ik zeg dat ik dat uit satanistische overwegingen deed, zegt dat niets over het verband tussen satanisme en het vermoorden van iemand, maar eerder over mijn interpretatie of misschien misinterpretatie daarvan.
Het zegt evenmin wat over normen en waarden. Het is echter wel zo dat sommige religies op een andere manier met zulke dingen omgaan. Een groot misverstand is echter dat alle mensen binnen een bepaalde religie het zelfde denken.
En inderdaad is wetenschap potentieel ook een religie.
Het is trouwens wel interessant om te zien dat ook in naam niet religieuze mensen zoals mevr. Borst zich bezig houden met zaken die tegen de mensenrechten en de eed van Hypocrates ingaan op basis van haar anti-geloof.
M.a.w. het onthouden van iemand die niet zelf kan beslissen van transfusie is ongeveer hetzelfde als het verwijderen van een ongeboren baby of het in laten slapen van mensen voor wie het leven toch niet meer waardig lijkt te zijn.
Gek he, de wereld zit vol met tegenstrijdigheden en paradoxen.

Cogito Ergo Credo

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op woensdag 04 april 2001 04:17 schreef Flamez het volgende:

[..]
Waarom toch is Object Oriented Pascal mijn favoriete programmeertaal en lees ik het HCC-PGG blad Blaise? ;-)

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Hehe Flamez, heb je weer iets leuks gevonden? :P

Ik heb de indruk dat Pascal een beetje een laffe man was. Als je op deze manier alles gaat geloven waarvan je niet kan bewijzen dat het niet bestaat blijf je bezig. Dan moet je geloven in alle goden die ooit zijn bedacht. Want waarom zou je wel in de christelijke god geloven, maar niet in islamitische god? Omdat er dus een kleine kans bestaat (in mijn ogen een zeeeer kleine kans) dat god bestaat ga je in hem geloven, omdat je anders naar de hel gaat. Hoe kun je nu bang zijn voor een god waar je niet in gelooft? Volgens mij is Pascal gelovig opgevoed en probeert hij op deze manier zijn geloof te rationaliseren. Dit maakt maar weer eens duidelijk geloof vaak op angst is gebaseerd. Ik vraag me ook af als god echt bestaat en je gelooft om Pascals reden of god dat wel zo leuk vindt. Je moet toch in god geloven omdat je denkt hij bestaat en niet om een plaatsje in de hemel te bemachtigen?

Ik ben het ook niet eens met Pascal dat je niets verliest als je in god gelooft en hij niet blijkt te bestaan. Waarheid is een van de belangrijkste dingen die je verliest. Voor mij is waarheid heel belangrijk en ik kan niet in iets geloven waarvoor geen enkele aanwijzing bestaat. Dan kan ik net zo goed in kabouters gaan geloven. Als je alleen gelooft om Pascals reden zul je nooit echt geloven dat god bestaat en stel je je hele leven in dienst van iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat. Je bid elke avond tot iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat, je gaat elke zondag naar de kerk ter ere van iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat, etc....

Oftewel: Pascal was misschien een goede natuurkundige, maar zijn persoonlijke overtuiging is niet anders dan die van een overtuigd christen. En om te beweren dat dit een reden is om in god te geloven is onzin.

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Wel ik geef je voor het grootste gedeelte gelijk, Pascal kan net zo min als enige andere christen een ander God laten zien op zo''n manier dat die ander het niet eens meer hoeft te geloven maar gewoon kan zien. Geloof is geloof...
Aan de andere kant, ik had eens een discussie met een mede-student en die vond het belachelijk dat als God zou bestaan en hij daar bij zijn dood achter kwam er geen reden voor God moest zijn om niet te accpeteren vanwege het feit dat hij tijdens zijn leven niet in God geloofde. In dat opzicht vind ik het duidelijk dat je niet kunt zeggen wel ik sluit God uit, maar als Ie er toch blijkt te zijn moet Ie niet beginnen te zeuren...
Maar het is nogmaals geloof en iets geloven kan je niet opgedrongen worden (hoewel sommigen daar anders over schijnen te denken). Pascal stelt echter niet dat je iets aan moet hangen omdat je er toch niet minder van wordt, maar dat je moet overwegen om dat aan te hangen. Je kunt niet geloven zonder geloof, zoals je niet kunt computeren zonder computer. Geloven is een innerlijke zaak en niet 1-2-3 aan de buitenkant af te lezen, hoewel er wel symptomen van aan de buitenkant te zien kunnen zijn.

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

(...) Je kunt wat langer en dieper over de gespreksstof denken en eventueel nog externe bronnen informeren, zonder dat de ander direct op een reaktie zit te wachten. Vandaar dat deze discussie op zich goed te voeren is (of niet?)
Oh zeker. Moet ook kunnen vindt ik. Tensloten zijn we nog altijd volwassen mensen.
Maar wat ik niet begrijp, is dat je agressie ertussen zet. Is dat idd jouw ervaring? (ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar goed, leg uit).
Als je een religieuze fanatiekeling hebt, maar dan ook een echte, dan hebben deze mensen een bepaalde mentale agressie in hun willen overtuigen. Ooit wel eens ruzie gehad met een Jehova getuige die langskwam aan de deur? Ikzelf niet, maar een kennis van mij wel. Wat overtuigen? In ieder geval lijkt het niet op jouw ''moraal van het verhaal'', maar meer een verhaal gebaseerd op angst, dreigementen en.... letterlijke waarheid! (enfin, daar hebben we het in principe al over gehad)

Toegegeven. niet dat ik altijd ''vriendelijk'' ben, trouwens.... Ik zal niet de schuld leggen bij de ander als een discussie foutloopt, maar bij de meeste fatsoenlijke mensen gaat het wel altijd goed.
Toch lijkt het wel, alsof christendom en alles aanverwant wat dat betreft de boventoon voert. Onderlaatst las ik nog ergens dat wereldwijd christenen de meest vervolgde groepering is.
Tsja. Als het al zo is (statistisch gezien), dan is dit niet zo verwondelijk eigenlijk. Europeanen zijn tenslotte christelijk/kerkelijk. ze hebben zat kolonies gehad, en niet te vergeten amerika vol laten "lopen". Bovendien houden ze wel van "de waarheid verspreiden", zoals de paus het ooit eens had gezegd.
Dan lijkt het me zinvol als ik eerst achter dat boekie van jou ga. ''K zal morgen (ehh? vandaag dus) even bij ons in de bieb kijken of ik het kan vinden. Want discussieren zonder fundamentele kennis lijkt me niet zo zinvol. Ik zou haast zeggen: als jij dat nou ook doet?
Ik zou wel willen, maar ik heb er heel weinig tijd voor (schoolzaken) :( Ik typ dit in principe ook maar in windows notepad of Emacs als ik effe tijd heb ertussendoor.) Ik hoop over een week of twee weken weer wat ademplezier te hebben.
Voor wat betreft jouw link naar die ''hardcore-boeddhist'': de kern van het verhaal trekt me idd ook wel aan. Een leven zonder angsten, begeerten naar materiele zaken en geweldloosheid. Maar voorzover ik het begrijp, kan het niet worden verenigd met je dagelijks leven, waar je constant in de verleiding staat.
Ja, ok, maar is dat ook wel de 100% bedoeling? Tenslote, jij als christen zit ook niet in een vroom klooster je leventje te slijten, of wel? als je begrijpt wat ik wil zeggen, dan kan je dat idee ook zien met het Boeddhisme. De algemene opbouw, ideeen, meditatieve technieken, en de algemene leefwijze vindt ik best interessant. Meer ook niet.
Maar nu ik er zo over nadenk: ik kom wéér uit bij de moraliteitskwestie. Aan de éne kant predikt boeddhisme geweldloosheid en zachtmoedigheid (zag ik niet ergens zo''n zinsnede staan dat boeddhisme nog nooit de oorzaak van oorlogen is geweest of zoiets?), maar aan de andere kant wordt er nergens gesproken, of ook maar de indruk gewekt, over bijvoorbeeld rechtvaardigheid. Hoe kun je zachtmoedig blijven als jou onrecht wordt aangedaan? Dat conflicteert toch?
Goeie vraag! En eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee. Ik denk dat je daarvoor echt in de teksten moet duiken, en mischien wel diepe kennis moet hebben over bepaalde zaken (mischien dat je de vraag dan zelf kan beantwoorden). Je kan het natuurlijk ook vragen aan een echte Boeddhist (is er een Boeddhist in de zaal? Denk het niet, anders had ''ie al lang gereageerd, denk ik! :) ).

<EDIT>
Ik kwam toevallig na het posten van dit bericht een Boeddha-quote tegen die hierop slaat: The man who foolishly does me wrong, I will return to him the protection of my most ungrudging love; and the more evil comes from him, the more good shall go from me. ;)
</EDIT>

Mischien moeten we eens met z''n tweeen USENET induiken en een nederlandse newsgroup subscriben over dit soort zaken. Een idee?
Buiten dat, is en blijft het een heel vaag iets, dat spirituele.
Dat maakt het ook zo verrekte spannend, vooral met een beetje wetenschap, pseudo-wetenschap en gekke dingen af en toe, echt of niet echt! ;)

• qrazi
  • Laatst online: 12-01 12:36
hmmmz...ik reageer eigenlijk op het openings bericht...
dat god een verklaring is voor dingen die sommige mensen (laag iq volgens diegene) niet begrijpen...je wijst de mogelijkheid van een ''god'' gelijk af. das niet echt wetenschappelijk...
ik weet niet hoeveel biologie jij op school hebt gehad, maar elk organisme op deze planeet heeft precies dezelfde bouwstenen. elk eiwit dat door een organisme word gebouwd, heeft hetzelfde aminozuur aan het begin. elk organisme!
er zit dus een zeer duidelijk systeem...dat doet dan toch denken aan een ''schepper'', toch?

ik ben niet gelovig, eigenlijk geloof ik meestal niet eens in mezelf, begrijp me dus niet verkeerd...(ik kom niet uit Urk ;-)

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

Topicstarter
Damn.
Dit wordt echt een meest brute off-topic :)

Maarja.. fijn dat jullie er allemaal plezier van hebben... Ook al ga ik mij niet worstelen door pagina''s van Off-topic gerelateerde postings. ;)

Verwijderd

Topicstarter
En Ja.
Ergens op pagina 1 van de postings werd ik ervan beschuldigd mij superieur te voelen ten aanzien van mensen die gelovig waren.
Misschien is dat ook wel een klein beetje zo... zins ik een redelijk grote afkeer heb van gelovige mensen.
Mij een beetje vervuilen met opvattingen die totaal niet bewezen of onderbouwd zijn.

Ja onderbouwd met verhalen uit de historie.
Wat moet je daar mee? Wie zegt dat die verhalen uberhaupt op waarheid gebaseerd zijn?? Idd. Niemand. Wetenschap is aantoonbaar...
Als de schrijver van de bijbel dit ''boek'' als boekenweek geschenkt had geschreven...

Mensen die de wetenschap niet erkennen en hun eigen (Lees: de indoctrinerende verklaringen van de bijbel) boven de wetenschap verkiezen, die zijn gewoon kortzichtig.

En de reden waarom je een universitaire opleiding moet hebben om priester te worden is omdat je de teksten moet leren interpreteren en de hele reutemeteut moet in het latijn moet kunnen lezen.
Dus.... Degene die die posting deed. wat was je punt ????

Verwijderd

chromisX
Als je een religieuze fanatiekeling hebt, maar dan ook een echte, dan hebben deze mensen een bepaalde mentale agressie in hun willen overtuigen. Ooit wel eens ruzie gehad met een Jehova getuige die langskwam aan de deur? Ikzelf niet, maar een kennis van mij wel. Wat overtuigen? In ieder geval lijkt het niet op jouw ''moraal van het verhaal'', maar meer een verhaal gebaseerd op angst, dreigementen en.... letterlijke waarheid! (enfin, daar hebben we het in principe al over gehad)
Tóch wil ik nog wel benadrukken dat het christen-zijn mijn leven bepaald. Niet dat ik, zoals jij zegt, enkel de "moraal van het verhaal" probeer toe te passen (excuses als dat niet helemaal goed is doorgekomen). Het is wel goed natuurlijk, maar het staat of valt met het geloof in/vertrouwen op God. Zonder dat geloof en werking van Gods Geest geen juiste toepassing van de moraal.

Dat impliceert overigens ook dat ik bepaalde zaken in de bijbel wél letterlijk neem. Het is één groot geschiedenisboek waarin waarheden staan, metaforen en profetieën die nog moeten uitkomen (Openbaringen). Ik geloof dus bijvoorbeeld ook dat Jezus Christus ooit eens (geen idee wanneer) zal terugkeren op de ''jongste dag'', zoals dat dan heet.
Met dat vooruitzicht is het een christen nodig zijn medemens, ter wille van zijn behoud, *in alle liefde* te bewegen ook zijn of haar vertrouwen op die onbekende God te stellen. Dat daarbij vaak om de kern van de gedachte heen wordt gedraaid, inclusief een portie wederzijds onbegrip, maakt het er allemaal niet eenvoudiger op (ben overigens geen Jehova''s Getuige, hoor :) ).

Maar goed. Ik zei ergens al dat angst absoluut geen goede basis voor vertrouwen is. Dus om meteen maar met de dreiging van de wederkomst te beginnen, wek je als christen al snel argwaan (en logisch).
Overigens zijn Jehovah''s Getuigen geen christenen. Ze ontkennen namelijk de Godheid van Christus (ben benieuwd of hier op gereageerd gaat worden >:) )
Ik zou wel willen, maar ik heb er heel weinig tijd voor (schoolzaken) Ik typ dit in principe ook maar in windows notepad of Emacs als ik effe tijd heb ertussendoor.) Ik hoop over een week of twee weken weer wat ademplezier te hebben.
Ach, laat ook maar zitten? Ben vanmiddag nog in de bieb wezen kijken, maar ze hadden ''em niet :(
Ja, ok, maar is dat ook wel de 100% bedoeling? Tenslote, jij als christen zit ook niet in een vroom klooster je leventje te slijten, of wel? als je begrijpt wat ik wil zeggen, dan kan je dat idee ook zien met het Boeddhisme. De algemene opbouw, ideeen, meditatieve technieken, en de algemene leefwijze vindt ik best interessant. Meer ook niet.
Ja, je hebt gelijk. Het zal denk ik ook niet echt de bedoeling zijn, aangezien boeddhisme en christendom fundamenteel ontzettend verschillen (constante terugkeer c.q. geen terugkeer op aarde).

Bovendien lijkt me in een kloostertje zitten ook niet alles. Je hebt als kluizenaar idd een stuk minder verleiding van de wereld, maar je blijft wel met jezelf zitten en de macht van satan (als je begrijpt wat ik bedoel). Daarnaast moet alles ook nog bekostigt worden, natuurlijk.
The man who foolishly does me wrong, I will return to him the protection of my most ungrudging love; and the more evil comes from him, the more good shall go from me. ;)
Hmmmz? ik vraag me af waar het spreekwoord zachte heelmeesters maken stinkende wonden toch vandaan komt ;)
Mischien moeten we eens met z''n tweeen USENET induiken en een nederlandse newsgroup subscriben over dit soort zaken. Een idee?
Ik durf het bijna niet te vragen, maar wat is USENET?

Mijn internet-blikveld reikt eigenlijk niet verder dan enkele vaste sites, zoals GoT en t-net :P

Verwijderd

Topicstarter
Grazi.

Tegen over niets staat altijd iets.
Zo kan je alles wel in een wetenschappelijk verband gaan lopen trekken.
Wat jij zegt is misschien waar. Maar dat maakt wat ik zeg niet minder waar natuurlijk.
God is een soort hersenspinsel.
Het feit dat alles dezelfde bouwstenen heeft is omdat alles aan elkaar gerelateerd is.
Evolutie!?!
Stel dat god ons geschapen zou hebben, waarom zou hij dan iedereen dezelfde bouwstenen meegeven?? Niet erg logisch.

Getekend.
Ik

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 23:05 schreef Epedemic het volgende:
Als ik god zou zijn, dan had ik alles wel iets effectiever gedaan.
<g>
Nou, vertel dan maar hoe jij het gedaan zou hebben :)

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 11:24 schreef hybridz het volgende:
Hehe Flamez, heb je weer iets leuks gevonden? :P
whehe ja kwam ''m toevallig tegen en dacht "dat zullen de GoTters vast leuk vinden " :)
Je moet toch in god geloven omdat je denkt hij bestaat en niet om een plaatsje in de hemel te bemachtigen?
klopt.. anders word het geloven uit winstbejag
en das niet helemaal zoals het bedoeld is dacht ik
Ik ben het ook niet eens met Pascal dat je niets verliest als je in god gelooft en hij niet blijkt te bestaan. Waarheid is een van de belangrijkste dingen die je verliest. Voor mij is waarheid heel belangrijk en ik kan niet in iets geloven waarvoor geen enkele aanwijzing bestaat.
nogmaals... er zijn juist wel heel veel aanwijzingen voor

Verwijderd

Tegencitaatjes voor Flamez:
De leuze is tegenwoordig: "het menselijke en het christelijke zijn een en hetzelfde". Dat is een heel juiste zegswijze voor het feit, dat het christendom afgeschaft is.
-- S. Kierkegaard. (1851)
Ik zal je Nietzsche maar sparen, vooral met citaten uit "Der Antichrist", "Die fröhliche Wissenschaft" of "Götterdämmerung" zou ik nogal een rel veroorzaken denk ik :P

Deze kan ik niet laten :)
Laten we het er maar op houden dat God een moeilijke jeugd gehad heeft.
-- Anoniem (Weltwoche, 1972)
Goden,
vermoeid van het paradijs,
besnijden de mens.
-- Tagore (haiku)
<edit>typo</edit>

Verwijderd

knap dat je wat anti theistische Flames citeert maar goede onderbouwing is weer eens ver te zoeken

btw heb ik wel groffere anti-theistische quotes gezien (met overigens hetzelfde gebrek aan onderbouwing )

en nietzche.. had hij niet iets met herrenvolk ?
als jij je de realiteit laat dicteren door zo''n persoon dan ben je goed bezig .. Not

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 23:01 schreef Lollige_smurf het volgende:

Overigens zijn Jehovah''s Getuigen geen christenen. Ze ontkennen namelijk de Godheid van Christus (ben benieuwd of hier op gereageerd gaat worden >:) )
Geen christenen?!?!?! Je bent een christen wanneer je in de voetsporen van Jezus wandelt...
Zijn weinig religies die dat doen. Tenminste, ik heb nergens in de bijbel gelezen dat Jezus meedeed aan oorlogen en wapens op pakte...

Jezus Christus is ook geen god. Hij is de zoon van God... Jij bent de zoon van je vader, dat wil toch niet zeggen dat jij en je vader gelijk zijn? :?

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 00:05 schreef Flamez het volgende:
klopt.. anders word het geloven uit winstbejag
en das niet helemaal zoals het bedoeld is dacht ik
Is dat niet wat Pascal doet dan? "Ik geloof in god omdat ik dan niet naar de hel hoef als hij toch bestaat".
nogmaals... er zijn juist wel heel veel aanwijzingen voor
De bijbel?? BDE''s??

Het zijn zeker allemaal aanwijzingen die je pas ziet als je Jezus als je verlosser hebt aangenomen :P

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 01:56 schreef Flamez het volgende:
knap dat je wat anti theistische Flames citeert maar goede onderbouwing is weer eens ver te zoeken
Een anti-theistische Flame van Kierkegaard? Jij weet gewoon niet waar je over praat.
btw heb ik wel groffere anti-theistische quotes gezien (met overigens hetzelfde gebrek aan onderbouwing )
Die grovere citaten wilde ik je zoals al gezegd sparen. De enige onderbouwing die ik in jouw Pascal citaat zie is puur egoistisch. Als ik jouw God moet geloven om egoistische redenen, dan laat ik het liever. En dat is precies wat dat citaat van Kierkegaard zegt.
en nietzche.. had hij niet iets met herrenvolk ?
als jij je de realiteit laat dicteren door zo''n persoon dan ben je goed bezig .. Not
En God, had die niet iets met eeuwige straf voor de erfzonde? Als jij je leven laat leiden door zo''n onredelijke machtswellusteling ben je goed bezig :P

Trouwens wel grappig dat je Nietzsche zo uit het verband rukt dat het lijkt alsof hij een Nazi was.

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 10:17 schreef hybridz het volgende:

[..]

Is dat niet wat Pascal doet dan? "Ik geloof in god omdat ik dan niet naar de hel hoef als hij toch bestaat".
yep.. z''n rederening is wel correct, maar zijn motivatie niet
De bijbel?? BDE''s??

Het zijn zeker allemaal aanwijzingen die je pas ziet als je Jezus als je verlosser hebt aangenomen :P
er zijn ook atheisten met BDE''s ( die daarna overigens niet meer atheistisch zijn )
het feit dat God, jesus, hemel en hel zo vaak voorkomen ( eigenlijk altijd ) bij BDE is de meest concrete bevestiging van het bijbelverhaal

Dus de Bijbel is de aanwijzing en de BDE de bevestiging

mietje "het feit dat christendom is afgeschaft" klinkt nou niet echt pro theistisch hè ( laat staan correct )
als het dus wel een theist is was dan bedoelde hij er vast iets anders mee en is die quote waarschijnlijk weer uit z''n verband gerukt

en nee ik ken kierkegaard niet. je verwacht toch niet dat ik elke nederlander ( als het tenminste een nederlander is ) van de afgelopen 200 jaar bij naam ken ?

Verwijderd

Eens moest het ervan komen natuurlijk dat wij het niet eens zouden zijn... :)

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 15:16 schreef Flamez het volgende:
er zijn ook atheisten met BDE''s ( die daarna overigens niet meer atheistisch zijn )
het feit dat God, jesus, hemel en hel zo vaak voorkomen ( eigenlijk altijd ) bij BDE is de meest concrete bevestiging van het bijbelverhaal
Vrijwel alle verschijnselen die mensen bij BDE''s zien zijn ook te verklaren zonder paranormaal verschijnselen. Dat mensen altijd tunnels zien heeft te maken met de structuur van de hersenen, felle lichten ook. Andere dingen die mensen zien worden ook vaak in hallucinaties gezien. BDE''s zijn gedeeltelijk ook cultuur-afhankelijk. JIJ vindt BDE''s misschien een bevestiging van je eigen denkbeelden, maar ik zie helemaal niks bovennatuurlijks in BDE''s. BDE''s zijn dus weer een aanwijzing die je alleen ziet als je al gelooft...
Dus het boek over Paulus de boskabouter is een aanwijzing voor het bestaan van kabouters? En paddestoelen met rode stippen zijn de bevestiging?

Met aanwijzing bedoelde ik meer fysische verschijnselen die niet op een andere manier kunnen worden verklaard.

Verwijderd

...
yep.. z''n rederening is wel correct, maar zijn motivatie niet
Ik ben blij dat je dat toegeeft.
Mijn visie op BDE''s: Menselijke hersenen werken op de zelfde manier, of ze nu van theisten of van atheisten zijn. Als die hersenen op de zelfde manier ontregeld worden (ze gaan allemaal bijna dood) zullen ze ook ongeveer de zelfde verschijnselen vertonen. Dat mensen de zelfde hallucinaties krijgen als ze sterven, wil niet zeggen dat die hallucinaties waar zijn.
mietje "het feit dat christendom is afgeschaft" klinkt nou niet echt pro theistisch hè ( laat staan correct )
als het dus wel een theist is was dan bedoelde hij er vast iets anders mee en is die quote waarschijnlijk weer uit z''n verband gerukt

en nee ik ken kierkegaard niet. je verwacht toch niet dat ik elke nederlander ( als het tenminste een nederlander is ) van de afgelopen 200 jaar bij naam ken ?
Soren Kierkegaard was de grootste deense filosoof en theoloog van de laatste eeuwen. Hij wordt gezien als een van de voornaamste moderne theologen. Waar hij in dat citaat over klaagt is dat christenen hun egoistische motieven als geloofsmotieven aandragen. Dat is niet christelijk, dus hebben de christenen het christendom afgeschaft.

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022

Nou dan hebben die mensen bij hun BDE ervaring niet goed opgelet, want denken ze nou echt dat toen ze doodgingen ze Jesus of God zagen? Niemand zal Jesus zien als ze doodgaan of een BDE ervaring hebben. Jesus is echt niet meer bijzonder dan een andere persoon hoor. Hij is alleen al wat verder maar niks meer. Het is ook een mens geweest die fouten heeft gemaakt en ze weer goedgemaakt. Dus waarom zou je Jesus zien als je overlijdt? (Of heb ik je bericht verkeerd begrepen?)

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 15:31 schreef hybridz het volgende:

[..]

Vrijwel alle verschijnselen die mensen bij BDE''s zien zijn ook te verklaren zonder paranormaal verschijnselen. Dat mensen altijd tunnels zien heeft te maken met de structuur van de hersenen, felle lichten ook. Andere dingen die mensen zien worden ook vaak in hallucinaties gezien. BDE''s zijn gedeeltelijk ook cultuur-afhankelijk. JIJ vindt BDE''s misschien een bevestiging van je eigen denkbeelden, maar ik zie helemaal niks bovennatuurlijks in BDE''s. BDE''s zijn dus weer een aanwijzing die je alleen ziet als je al gelooft...
een BDE is niet alleen een lichttunnel !!
stervende hersens geven random impulsen ( chaotisch dus )
die chaos kan niet leiden tot een orderlijk verloop van BDE''s
daarmee kan je dus ook niet verklaren dat mensen uit hun lichaam zijn en op afstand naar hun eigen physieke lichaam kijken in haarscherp detail en zich daar volledig van bewust zijn

lees eens wat meer dan halve verklaringen van pseudo wetenschappelijke sceptici
Met aanwijzing bedoelde ik meer fysische verschijnselen die niet op een andere manier kunnen worden verklaard.
BDE zijn fysische verschijnselen die niet op een ander manier kunnen worden verklaard.
ze proberen het wel maar dan gaan ze niet verder dan bepaalde aspecten die ze na kunnen bootsen en negeren daarna gewoon de rest van de BDE kenmerken waar ze geen verklaring voor hebben

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 16:25 schreef mietje het volgende:
Soren Kierkegaard was de grootste deense filosoof en theoloog van de laatste eeuwen. Hij wordt gezien als een van de voornaamste moderne theologen. Waar hij in dat citaat over klaagt is dat christenen hun egoistische motieven als geloofsmotieven aandragen. Dat is niet christelijk, dus hebben de christenen het christendom afgeschaft.
ohw kijk nu word het al duidelijker
maar is dat niet in feite hetzelfde als wat ik je al een paar topics lang probeer uit te leggen ?

mensen ( niet perse christenen ) voeren hun eigen ( egoistische ) motivatie door in hun geloof, ideologie , overtuiging
waarmee ze zich dus in feite niet meer houden aan de originele richtlijnen

waarmee ze dus niet meer zijn waar ze in naam voor staan ( wat bijv. MJC ook bedoelde met naam christenen en ik bijv. zeg dat hitler geen christen was )

maar dat kan dan niet de oorspronkelijke religie,ideologie, overtuiging zelf aangerekent worden

wan elke religie, ideologie, overtuiging kan misbruikt worden voor egoistische doeleinden door de mens of het nou christendom of evolutie theorie is

Lamborghini
bij de meeste BDE''s word toch echt Jesus genoemd

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 17:16 schreef Flamez het volgende:
...
BDE zijn fysische verschijnselen die niet op een ander manier kunnen worden verklaard.
ze proberen het wel maar dan gaan ze niet verder dan bepaalde aspecten die ze na kunnen bootsen en negeren daarna gewoon de rest van de BDE kenmerken waar ze geen verklaring voor hebben
Nah, komop. De processen in de hersenen hebben een fysische oorsprong, maar een BDE lijkt me toch echt een psychologisch verschijnsel. Je zult dus wel psychologische verklaringen bedoelen, neem ik aan?
ohw kijk nu word het al duidelijker
maar is dat niet in feite hetzelfde als wat ik je al een paar topics lang probeer uit te leggen ?

mensen ( niet perse christenen ) voeren hun eigen ( egoistische ) motivatie door in hun geloof, ideologie , overtuiging
waarmee ze zich dus in feite niet meer houden aan de originele richtlijnen
Nope, helemaal niet! Jij hebt het over motieven in het geloof, ik heb het over motieven om te geloven. Hoe krom en egoistisch die motieven ook zijn (ik kom lekker in de hemel en jij lekker niet), de mensen die ze hebben blijven gelovigen.

<edit>
Die motieven om te geloven verstoten dus niet tegen de letter van het (christelijke) geloof, maar wel tegen de geest. Ondanks dat die gelovigen zich perfect aan de richtlijnen houden, zijn ze toch slecht bezig...
</edit>

Verwijderd

Bingo :)
Op donderdag 05 april 2001 08:47 schreef Miss Tabbie het volgende:

Geen christenen?!?!?! Je bent een christen wanneer je in de voetsporen van Jezus wandelt...
Zijn weinig religies die dat doen. Tenminste, ik heb nergens in de bijbel gelezen dat Jezus meedeed aan oorlogen en wapens op pakte...
Ja, je hebt gelijk als je dat zo zegt.
Jezus Christus is ook geen god. Hij is de zoon van God... Jij bent de zoon van je vader, dat wil toch niet zeggen dat jij en je vader gelijk zijn? :?
Hmmm? er staan toch heel duidelijk aanwijzingen in de bijbel dat Jezus écht mens was én God is.

• Lamborghini
Op donderdag 05 april 2001 17:51 schreef Flamez het volgende:
bij de meeste BDE''s word toch echt Jesus genoemd
Nou dan vindt ik het niet zo vreemd dat iemand die bde''s niet geloofd, en het eerder verklaard als hersenactiviteiten. Niet dat ik dat zeg hoor, volgens mij zijn bde''s er echt en is het het sterven van een persoon, alleen die persoon heeft nog iets te voltooien op aarde en hoeft dus nog niet te overlijden, maar Jesus daarbij zien? Nee hoor echt niet, dat is flauwekul.

Ik wil wel eens zoiemand spreken die denkt Jesus te hebben meegemaakt tijdens die bde.
(Ik hoop daarom ook dat er zoiemand op dit forum is die en ook nog eens dit leest. Reageer aub even.)
Want ik wil dat graag wel eens horen waarom Jesus bij jouw overgaan zou zijn. Wat heeft die man daar nou mee te maken? En alsof je zo belangrijk bent dat Jesus daarbij wil zijn. Sorry maar ik vindt dat echt een beetje egoistisch om te denken.

• Lamborghini
Op donderdag 05 april 2001 18:59 schreef Lollige_smurf het volgende:
Hmmm? er staan toch heel duidelijk aanwijzingen in de bijbel dat Jezus écht mens was én God is.
En staat er ook niet in de bijbel dat wij allen goden zijn???? Dus wat zou Jesus dan meer bijzonder maken?
(Johannes 10:34)

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 23:01 schreef Lollige_smurf het volgende:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar wat is USENET?
Newsgroups! Je hebt ze vast wel eens gezien. Je kunt ze met haast ieder standaard mailprogramma lezen. Het lijkt op dit forum, alleen maak je gebruik van een server bij je provider, i.p.v een centrale database met een moderator e.d. Er zijn duizenden newsgroups; het zijn discussieforums die reiken over de hele wereld. De collectie newsgroups noemt men "USENET". USENET krioelt van de rare wezens, vooral als je groups bezoekt met maatschappelijk gevoelige dingen ;) Het is een cultuur apart!

Zoals ik al schreef de vorige keer: Als je iets wil weten is dat *mischien* de plek om te vragen. Er zijn zeker wat Boeddhistische newsgroups de vinden (ook nederlandse gis ik zo) Als je interesse hebt, laat het me weten (e-mail effe: chromisx@home.nl), dan help ik je eventueel USENET wel op. (als je er al niet bent :) )dan kunnen we eens kijken.

Verwijderd

Als je bekend was met het BDE fenomeen dan had je waarschijnlijk ook geweten dat ieder verhaal "anders" is, op de kern van de spirituele ervaring na dan (lichaamsuittredingkje, tunneltje, en opgenomen worden in het Alles (god?)). Als je literatuur naslaat, dan kan je zien dat de ervaring echt religie onafhankelijk is. Het echte spirituele stuk blijkt wel altijd hetzelfde te zijn (waar of niet.. toevallig he?). Bovendien heeft de ervaring een diepe spirituele betekenis, een haast nooit een echte religieuze (ja, zelfs de slechte ervaringen zijn spiritueel! -- als je meer wilt weten tiep ik wel een stukje van een boek over)

En om even de IANDS site te quoten:
No two NDEs are identical, but within a group of experiences a pattern becomes evident. The pattern (and any single experience) includes one or more of these things: (....) Meeting others: may be deceased loved ones, recognized from life or not; sacred beings; unidentified entities and/or "beings of light"; sometimes symbols from one''s own or other religious traditions. (....) -- http://www.iands.org/nde.html

• Lamborghini
Op donderdag 05 april 2001 20:49 schreef chromisX het volgende:
Als je bekend was met het BDE fenomeen dan had je waarschijnlijk ook geweten dat ieder verhaal "anders" is, op de kern van de spirituele ervaring na dan (lichaamsuittredingkje, tunneltje, en opgenomen worden in het Alles (god?)). Als je literatuur naslaat, dan kan je zien dat de ervaring echt religie onafhankelijk is. Het echte spirituele stuk blijkt wel altijd hetzelfde te zijn (waar of niet.. toevallig he?). Bovendien heeft de ervaring een diepe spirituele betekenis, een haast nooit een echte religieuze (ja, zelfs de slechte ervaringen zijn spiritueel! -- als je meer wilt weten tiep ik wel een stukje van een boek over)
Ja, helemaal mee eens. Iedere BDE is anders net zoals het sterven van iemand en wat daarna gebeurt. Het is allemaal spiritueel. Alles heeft zo zijn functie en een reden.
Ook inderdaad de vervelende, hoe rot dat ook mag klinken. Omdat iedereen zijn geestelijke afstemming anders is zal het overlijden ook anders zijn, maar er zullen natuurlijk altijd een paar overeenkomsten zijn, maar geeneen zal echt volledig hetzelfde zijn.

• Lamborghini
Ja natuurlijk. En iedereen zal alles zelf moeten ervaren en leren.

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 19:10 schreef Lamborghini het volgende:

[..]

En staat er ook niet in de bijbel dat wij allen goden zijn???? Dus wat zou Jesus dan meer bijzonder maken?
(Johannes 10:34)
Je zou bijvoorbeeld iets verder kunnen lezen dan alleen die tekst.

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 20:58 schreef Lamborghini het volgende:

[..]

Ja, helemaal mee eens. Iedere BDE is anders net zoals het sterven van iemand en wat daarna gebeurt. Het is allemaal spiritueel. Alles heeft zo zijn functie en een reden.
Ook inderdaad de vervelende, hoe rot dat ook mag klinken. Omdat iedereen zijn geestelijke afstemming anders is zal het overlijden ook anders zijn, maar er zullen natuurlijk altijd een paar overeenkomsten zijn, maar geeneen zal echt volledig hetzelfde zijn.
Ja, precies! Je slaat de spijker op z''n kop!

Hier is trouwens nog wat anders; nl. statistieken van NDE''s; heel interessant, omdat de statistieken zijn opgedeeld PER religie. Typisch dat de christenen heel veel Jezus zien, terwijl het percentage stukken lager is voor de rest (ring a bell?), en het is frappant dat het percentage voor "angst" tijdens de BDE voor de chistenen en de atheisten het hoogste is! LOL! New-agers en niet-christenen schijnen er geen last van te hebben! ;)
http://www.near-death.com/experiences/experts76.html

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Zonder geloof geen wetenschap
-----------------------------
De hele wiskunde berust op aannames. Iedereen ''gelooft'' die omdat nog niet is bewezen dat ze niet waar zijn.

Waarom dan niet geloven in god, als nog niet is bewezen dat hij niet bestaat!

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 21:19 schreef super-simon het volgende:
Zonder geloof geen wetenschap
-----------------------------
De hele wiskunde berust op aannames. Iedereen ''gelooft'' die omdat nog niet is bewezen dat ze niet waar zijn.

Waarom dan niet geloven in god, als nog niet is bewezen dat hij niet bestaat!
Toevallig kan je met wiskunde heel veel doen. Fysische systemen exact beschrijven bijvoorbeeld. Bovendien is wiskunde is overigens een "realiteit" op zich, en bewijs in de wiskunde is in principe ook echt "onomstotelijk", vergeleken met bewijs in de echte wereld. Inderdaad, het is niet bewezen dat sommige dingen niet waar zijn (zoals je zelf zegt), moet dat dan? Gaat ook moeilijk als iets waar is, nietwaar? Bewijs maar dat een boom niet bestaat! Ik kan ook niet bewijzen dat er geen elfjes leven onder het hardhout van mijn aquarium. moet ik daarom ik daarom in elfjes geloven?

• Lamborghini
Op donderdag 05 april 2001 21:17 schreef chromisX het volgende:
Hier is trouwens nog wat anders; nl. statistieken van NDE''s; heel interessant, omdat de statistieken zijn opgedeeld PER religie. Typisch dat de christenen heel veel Jezus zien, terwijl het percentage stukken lager is voor de rest (ring a bell?), en het is frappant dat het percentage voor "angst" tijdens de BDE voor de chistenen en de atheisten het hoogste is! LOL! New-agers en niet-christenen schijnen er geen last van te hebben! ;)
Dit bewijst dus dat er ook interpretatie aan te pas kom. Alleen dat jij zegt LOL vindt ik niet echt op zijn plaats. Die mensen hebben het er gewoon wat moeilijker mee, wat natuurlijk vervelend is voor ze. En hiermee wil ik ook zeggen dat ik niemand zijn geloof wil afnemen en dat ik niet die van mij wil opdringen aan ze maar dat ik ze wel wil helpen (om onwaarheden en verkeerde verwachtingen weg te nemen), om de schok die anders straks komt te verzachten. En in hoeverre dat wordt aanvaart is een eigen keuze. Het wordt vanzelf wel duidelijk of dat uiteindelijk de goede was, maar zo is het hele leven (en ook het leven na de ''stoffelijke'' dood).

Nog een leuk iets. In een boek wat ik heb gelezen (waarin wordt gesproken met ''doden'' en waar ''de doden'' ook zelf stukjes hebben geschreven via een medium staat een leuk stuk over mozes of abraham, wie weet ik niet meer precies. Maar daar stond dat het eerste wat die persoon vroeg toen die overleden was, aan zijn gids, "Waar is Jesus?". Die was er natuurlijk helemaal niet maar omdat hij goed had geleefd dacht hij dat hij wel naast Jesus zou terechtkomen als die dood was.

Verwijderd

Dit bewijst dus dat er ook interpretatie aan te pas kom. Alleen dat jij zegt LOL vindt ik niet echt op zijn plaats. Die mensen hebben het er gewoon wat moeilijker mee, wat natuurlijk vervelend is voor ze. En hiermee wil ik ook zeggen dat ik niemand zijn geloof wil afnemen en dat van mij wil opdringen aan ze maar dat ik ze wel wil helpen (om onwaarheden en verkeerde verwachtingen weg te nemen), om de schok die anders straks komt te verzachten.
Ja, mischien onterecht, maar ik vondt het persoonlijk best vermakelijk omdat christenen en atheisten het meestal allemaal zelf zo goed weten. Atheisten kan ik me iets bij voorstellen, Maar chistenen en angst? naaaah! Als ze het zo goed weten, waarom die angst dan? Waar is het vertrouwen dan? Het was niet hatelijk bedoeld trouwens...

• Lamborghini
Op donderdag 05 april 2001 22:12 schreef chromisX het volgende:
Ja, mischien onterecht, maar ik vondt het persoonlijk best vermakelijk omdat christenen en atheisten het meestal allemaal zelf zo goed weten. Atheisten kan ik me iets bij voorstellen, Maar chistenen en angst? naaaah! Als ze het zo goed weten, waarom die angst dan? Waar is het vertrouwen dan? Het was niet hatelijk bedoeld trouwens...
Nee weet ik wel hoor, alleen ik wilde het toch even duidelijk maken dat dat niet hoort. Als ''wij'' het ook zo goed weten horen we ook respect te tonen tegenover anderen. Ook al is dat soms niet andersom. Maar voor de rest ben ik het volledig met je eens.

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 22:17 schreef Lamborghini het volgende:
(...) Als ''wij'' het ook zo goed weten horen we ook respect te tonen tegenover anderen.
Tsja, maar (ik spreek over mezelf) weet ik het werkelijk zo goed? Denk het niet, hoor!
In werkelijkheid weet ik dat weten iets vluchtigs is. iets "goed weten" kan wel, maar op zulke zaken?... naaaaa! Ik WIL de waarheid niet in pacht hebben met zulke zaken; dat ze de waarheid zelf maar gaan zoeken... langs de maas, in feiten, of in hunzelf... ;)

Verwijderd

Goedemorgen, jullie hebben hier over nagedacht ;). Is het niet zoiets van; je voelt je er goed bij, je bent erdoor gemotiveerd en... je betekent daardoor meer voor je medemens?

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 18:59 schreef Lollige_smurf het volgende:

Ik neem aan dat je op de drieëenheid doelt?

Stemt de bijbel overeen met de leer dat de Vader en de Zoon geen aparte en onderscheiden personen zijn?

Matth. 26:39, NBG: "Hij [Jezus Christus] ging een weinig verder en Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en bad, zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt."
(Indien de vader en de zoon geen onderscheiden personen waren, zou een dergelijk gebed zinloos geweest zijn. Jezus zou tot zichzelf hebben gebeden, en zijn wil zou noodzakelijkerwijs de wil van de Vader zijn geweest.)

Joh. 8:17, 18, NBG "[Jezus antwoordde de joodse Farizeeën:] In uw wet staat geschreven, dat het getuigenis van twee mensen waar is; Ik ben het, die van Mijzelf getuig, en ok de Vader, die Mij gezonden heeft, getuigt van Mij."
{Jezus sprak dus duidelijk over twee aparte personen.)

• Goofyduck384
  • Laatst online: 07:38
Matth. 26:39, NBG: "Hij [Jezus Christus] ging een weinig verder en Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en bad, zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt."
(Indien de vader en de zoon geen onderscheiden personen waren, zou een dergelijk gebed zinloos geweest zijn. Jezus zou tot zichzelf hebben gebeden, en zijn wil zou noodzakelijkerwijs de wil van de Vader zijn geweest.)

Joh. 8:17, 18, NBG "[Jezus antwoordde de joodse Farizeeën:] In uw wet staat geschreven, dat het getuigenis van twee mensen waar is; Ik ben het, die van Mijzelf getuig, en ok de Vader, die Mij gezonden heeft, getuigt van Mij."
{Jezus sprak dus duidelijk over twee aparte personen.)
De drieenheid is een heel onduidelijk en moeilijk bgrip. Volgens mij ben ik het nu voor de eerste keer niet eens met wat je zegt Miss Tabie....:*

Ik geloof wel in de drieenheid, maar dan is juist dit soort teksten het moeilijste.

Maar er staat ook in de bijbel: "Wie in mij geloofd, geloofd in de Vader en wie in de Vader geloofd, geloofd in mij."

Er zijn zoveel teksten die tegen de drieenheid getuigen, maar daardoor laat Jezus ook heel duidelijk zien dat Hij echt mens is geweest en duidelijk hier op aarde was. Maar toch bleef Hij God, de drieenheid is nooit opgegeven. Hij zondigde niet en was daarin God, maar was wel van vlees en bloed, en was daarin mens, echt mens

Goofyduck
Pagina: 1 2 Laatste