Lange reply? Neeeeeeuuh.. bisse gek!

Wat ik bedoel te zeggen, is dat je niet alles letterlijk kan nemen. Sommige dingen zijn metaforisch opgeschreven en weer andere dingen zijn slechts beschrijvingen van zaken waar het in wezen om de diepere moraal gaat, dan het verhaal of de geschiedenis op zich.
Tsja, ok. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik doelde meer op de
werkelijke (in dit geval dan) moraal cq. ''waarheid'' eruit, want wat ik eigenlijk bedoelde is
wat kan je wel of niet letterlijk nemen, en
hoe kan je het allemaal wel niet opvatten? Ik zal het proberen te verduidelijken, als mij dat lukt heet dat, en in de hoop dat ik niet in herhaling val omdat ik jou niet begrijp en/of andersom....
Zeker, er zal beslist een of andere goede moraal in de bijbel verwoven zitten, maar het probleem wat ik ermee heb (en wat je hierboven in principe ook zelf zegt) is dat deze soms zodanig is geformuleerd dat je op een bepaalde hoogte zelf conclusies moet trekken, Met dit in gedachte kunnen veel mensen veel eigen conclusies/morelen bedenken, nietwaar? zeker overeenkomsten, maar mischien ook andere moraal v. verhaal? krijg je meer zoiets van.. "Nee nee nee!, je hebt het niet begrepen!" .. "Nee, jij niet!".
Om als voorbeeld te geven: je recensie... een boek.. "onversneden christendom" (niet om je afbeveling af te kraken, hoor, maar om mijn stelling te demonstreren), een "echte aanrader voor mensen die het ook niet meer weten
hoe de vork in de steel zit.". (note the emphasis!) A-ha! Iemand of een groep mensen weet
het dus. Wat leuk! En dan nog je andere tip: bestudeer de bijbel zelf, en trek zelf je conclusie dat de moraal ''houden van god'' is...OK! maar, als ik nu nou niet tot die conclusie kom? Als ik nou denk dat god alleen houdt van mensen die zich onderwerpen en dat maar WEINIG mensen in de hemel komen (zie bijbelquote van mijn vorige reply!), en als mijn idee toevallig ook nog een bepaalde aanhang heeft? ben ik, met mijn groepje, dan fout? "jazeker, want... blabalblablablabla".. "Nee, tuurlijk niet! blablablabla bla".. "ja maar, blablablabla".. gelul in de ruimte,dus .. geen feiten, dus, en niemand weet het dus zeker. Dit is wat ik probeer duidelijk te maken.
Tuurlijk, jouw gecompileerde moraal is natuurlijk het moraal voor het christendom. Is dat zo? Nou.... mischien wel, maar er zullen er genoeg zijn die er totaal anders over denken. En dat is direkt de mening waarover ik het in het alle begin had met die ''groepen'', weet je nog? En het verschil tussen de "mening" van de 80% van GoT die het allemaal maar gebakken lucht vonden.
Soms kan je dingen zodanig verdraaien zodat het altijd wel klopt. Bijvoorbeeld (gaat niet over moraal v. h. verhaal, maar of het nou letterlijk is of niet....) sommige mensen nemen het scheppingsverhaal zeer letterlijk, verwerpen wetenschap, terwijl sommigen het verhaal ''metaforisch verdraaien'' en projecteren naar de meer wetenschappelijk getinte big-bang. (eerst was er licht enzo, je weet wel de big bang, en doe die 7 dagen maar maal 10^70), maar STEL als er bv. een nieuwe theorie zou ontstaan die mischien meer waarde heeft, dan zou je het uiteraard nog eens kunnen verdraaien, uiteraard. Met dit in de achterkop hecht ik er geen waarde aan. Het laat mij een beetje denken aan de voorspellingen van Nostradamus. Ook zoiets wazig wat de mensen na het uitkomen van een gebeurtenis op de ''goede'' manier gaan interpreteren.
Bovendien is het ook maar de vraag wat je onder bijvoorbeeld ?fundamentalisten? verstaat. Als ik mezelf tot het christendom reken, geef ik daarmee aan dat ik vanuit een bepaald perspectief, zeg maar gerust: fundament, wil leven. In dat opzicht verschil ik als fundamentalist niks met bijvoorbeeld een aanhanger van een evolutie-theorie.
Onder een religieuze fundamentalist versta ik iemand die het religieus schrift (bv. de bijbel) dus letterlijk neemt, en zich ook na gedraagt; vergeleken met mensen zoals jou die dus (schijnbaar) ''de moraal van het verhaal'' proberen te ontdekken. Een voorbeeld van een uitspraak van een religieuze christenfundamentalist is dat MKZ een straf van God is omdat de mens zich afkeert van Hem. Dit vindt ik een belachelijk waanidee, trouwens.
Maar hoe weet je dat dan? Hij houdt zich volgens jou op de achtergrond, maar je weet wel dat we naar zijn evenbeeld zijn geschapen (afgezien dat een ander mens ons dat verteld heeft: Jezus)
Wat denk je zelf?
Ik denk zelf dat er een hele grote kans is dat de christelijke God een verzinsel is. Van de ene kant denk ik zeer materialistisch over het universum, vanwege de ideeen en het overvloed aan materiaal over het ontstaan van leven, alhoewel ik zelf geen verklaring heb over het ontstaan van het universum zelf. (maar ik zal daarom niet grijpen naar een verklaring gebaseerd op fluffy air, ik wacht geduldig af...)
Van de andere kant heb ik ook mijn _ideeen_ over spiritualiteit, en de relatie tot het universum. Ik ben namelijk van mening dat als *als* er al iets meer is tussen hemel en aarde, dat deze kluif bedoeld is voor die mensen die bezig zijn op vakken zoals psychologie, parapsychologie (vies woord voor sommigen

), randwetenschappen, oosterse filosofie e.d, alhoewel ik me er zeker van bewust ben dat er een grote mogelijkheid is dat er niks tussen hemel en aarde is, dus dat er alleen iets zweeft tussen die ene hemel in de binnenkant van je bakkes, en de aarde als je op je kop staat als je begrijpt wat ik bedoel

Als het wel zo is, en zoals Einstein zei.... (m.b.t. oosterse filosofie/''religie'', want eigenlijk is het geen echte religie)....
"The religion of the future will be a cosmic religion. (...) If there is any religion that would cope with modern scientific needs, it would be Buddhism." (zie
http://www.xs4all.nl/~wzweers/dossiers/boeddha/ , en klik op ''algemeen'', en zie hoe dit denkbeeld verschilt tussen een westerse religie, en dat je religie beter tussen aanhalingstekens kan zetten)
Bovendien vind ik het niet meer als een smoes om te beweren dat hij zich ''op de achtergrond verschuilt''. Het punt is dat de kerstman zich ook op deze manier kan verschuilen, want immers.. je kan het niet-bestaan daarvan logischerwijs ook niet bewijzen, bij wijze van spreken. (voor de mensen die komen met... jamaar, ja maar bewijs maar dat God niet bestaat! dikke neus!

)
Bovendien, wat had je gezegd als je in Saoedi arabie was opgevoed? Dan zat je mischien wel met een kromzwaard en een grote baard mij te bedreigen om mijn kop af te hakken. Snap je wat ik hiermee bedoel?
LOL Dat zijn meer Karel de Grote-ideeën. Ik geloof niet dat dat vandaag nog reëel is.
Nou....

Nee!

... maar wat ik probeerde te ''illusteren'' is dat als je toevallig geboren was in een ver land, dat je hoogstwaarschijnlijk iets anders had verkondigd dan de kennis uit je Bijbel. Voor het zelfde geld zat je nu met een rose gewaad bij de hare krishna te jodelen in zuid India, waar je waarschijnlijk nooit zal weten dat Jezus je verlosser is. En mischien was het wel erger, en dan zat je nu apen te offeren in de naam van oppergod Bzweetie ofzo.
Alleen voor mensen die Jezus aannemen en erkennen als God die de straf weggedragen heeft voor jou persoonlijk. Vanuit dat perspectief kun je met een gerust geweten verder leven, in het vooruitzicht om God na de dood écht te ontmoeten.
Hoe zit het dan met de luitjes die niet Christelijk zijn? Zeg maar, de rest van de wereld?
Met dit in gedachte, en *als* God bestaat, dan zouden andere bewuste organismen evenveel spiritueel recht moeten krijgen in dat geval; laat staan de levensvormen op andere planeten, (....)
Wat houdt dat spirituele recht voor andere levensvormen, behoudens de mens, dan in? Ik kan me niet voorstellen, dat de ficus voor m?n raam, dat leeft zonder zich daarvan bewust te zijn, na zijn dood in een hemel zou moeten komen.
Dan zou je eens een paranormaal iemand moeten horen! Ik had ooit eens ergens een referentie in een boek gevonden dat een boek/artikel noemde die "the secret life of plants" was getitled. De schrijver in question beweerde nl. dat bepaalde planten (via een voltmeter) emotioneel konden reageren als bacterien in een schaaltje yoghurt geplet worden!

(referentie is echt, hoor!) Nahja, effe serieus nu! LOL!
Met spiritueel recht doel ik als het ware op dieren met een bewustzijn, wiens neurale netwerk zodanig geevolueerd moet zijn dat bewustzijn ontstaan is (mischien wel volgens dit idee van deze man? (of hij gelijk heeft weet ik niet, maar ik vindt het in ieder geval reuze interessant) :
http://www.consciousness.arizona.edu/hameroff/ -- zie de slide show over het onstaan van bewustzijn in de evolutie van alle diersoorten (nummertje 9))
Er zijn voor wat betreft verschillen in mens en dier of andere levensvorm genoeg verschillen te ontdekken. Een mens kan bijvoorbeeld al voor de toekomst bedenken wat zijn plannen zijn. Iets wat ik onze kat niet zo gauw zie doen. Dat en meer maakt de mens superieur aan andere levensvormen. Maar let op! Dat impliceert dus NIET dat we maar het volste beschikkingsrecht daarover hebben. God schiep niet ALLEEN de mens. Hij schiep ook de andere levensvormen. De mens krijgt als taak om die met wijs beleid te onderhouden en te bewaren.
Klopt, maar je kat is wel self aware, heeft een bewustzijn, persoonlijkheid en mischien wel (op een laag niveau) een spiritueel leventje. Ik ben het met je eens, hoor. In princpe staat de mens ''hoger'', maar dat wil niet zeggen dat dit niet hoeft omdat wij ''eerder geschapen'' zijn. Dat vindt ik volslagen belachelijk, aangezien een heel, heel groot percentage van ons DNA chimpansee-DNA schijnt te zijn

(gezamelijke voorouders mischien... 1+1=..?)
Wat ik wil zeggen dat dit ''spiritueel leventje'', *als* er al zoiets bestaat, iets heel speciaals kan zijn. Ik zal mijn materialistisch hoedje effe afzetten en iets heel wazigs gaan vertellen: Wel eens van reincarnatie gehoord, bijvoorbeeld? Weg met de hel, en ook met de hemel! Er zijn best een paar interessante boeken geschreven, van de wetenschappelijke kant en meer vanuit de oosterse kant (het komt immers daar vandaan). Wie weet! Zijn wij ook dieren geweest 5000 levens geleden, en spiritueel ge-evolueerd naar dat wat we nu zijn? Zullen we doorevolueren? (ja, je kan het zo gek niet verzinnen

) Gewoon een wild idee hoor, ik zal nooit durven beweren dat dit waarheid is, alhoewel ik wel naar een goede wetenschappelijke bron kan wijzen m.b.t. reincarnatie, en dan nog wat dualisme erbij en holeee!

Maar als het al zo is, hebben dieren in principe ook een spiritueel ''recht'', als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar dat boek van jou zal ik idd eens een keer lezen. Lijkt me op zich wel interessant.
Als ik dan ook een aanbeveling mag doen: lees mere christianity (onversneden christendom op z''n hollands) van C.S. Lewis eens. Echt een aanrader voor mensen die het ook niet meer weten hoe de vork in de steel zit.
Ik had hierboven al op gereageerd, maar zeker.. Ik zal, als ik er ooit de behoefte aan heb dit nader onderzoeken (maar ik zal waarschijnlijk mijn quest in de kennis naar vage dingen eerder doorzetten

). In ieder geval bedankt voor de tip!
Groetjes......