Op zaterdag 26 mei 2001 16:59 schreef Lollige_smurf het volgende:
Tot nu toe lijk je daar anders wel van uit te gaan. En het gedrag van biseksuelen zegt nog niks over de psychische faktor in het spel.
Dan moet je toch eens een stukje terug lezen. ik heb de bisexuelen een keer of 3-4 aangehaald als voorbeelden waar er een duidelijk keuze is.
Die voorkeur wordt gedurende de leefomstandigheden gevormd, al dan niet in combinatie met een bepaalde samenstelling van genen c.q. persoonlijke eigenschappen, waarvan sommige een verhoogde kans zouden kunnen geven op homoseksualiteit.
Is dat niet exact wat ik zeg? Er is tot nu toe geen ''homo gen'' gevonden en mogelijk vinden ze het ook nooit. Maar er zijn een aantal onderzoeken dat er toch bepaalde families zijn waarbij de kans groter is en wel alleen via de vrouwelijke lijn, ze hadden zelfs een stukje op het X chromosoom aangewezen dat er mee samen hing. Die getallen zijn echt hard. Het ging echt niet over 3 families.
En vergeet niet, psyche is voor een deel ook aangeboren. Al die dingen hoeven niet met zekerheid tot homosexualiteit te leiden. En misschien zijn er nog 134 andere redenen waarom het kan ontstaan.
Is dat wel een goede vergelijking? Het Downsyndroom is toch betrekkelijk goed te achterhalen in het afwijkende chromosoomsysteem van deze mensen. Terwijl er voor homoseksualiteit nog steeds geen duidelijk aanwijsbare oorzaak is gevonden. Hooguit vermoedens.
Dit was een reactie op jouw punt waarin je aangaf dat er geen genetisch voordeel te halen valt en dat het dus zou moeten weg selecteren. Ik bedoelde er ook niet mee dat er een homo-gen is. Maar ik bedoelde meer de ontstaans wijze. Down is een spontane mutatie die vaker voorkomt en altijd op dezelfde manier.
Ik wil hier niet uitsluiten dat het iets is wat de moeder eet in bv. de 12 week van de zwangerschap. Of een hormonaal hikje van de moeder zelf. Daar is trouwens ook onderzoek naar gedaan. En er is een relatie tussen hormoonspiegels bij de moeder en het voorkomen van homosexualiteit.
Ik realiseer me trouwens net dat dit niet in tegenspraak is met het onderzoek naar de doorgifte in de vrouwelijke lijn. Wie weet hebben al die moeders wel een hormonale afwijking waardoor ze meer voor homosexualiteit gevoelige zonen ''maken'' (Dit is filosoferen, ik bedenk het ter plekke)
Jammergenoeg heb ik het idee dat de andere benadering (zoals ik die zie) maar al te graag wordt afgewimpeld, omdat het niet strookt met de hedendaagse tolerantie-manie waar Nederland zo van op z''n kop staat.
Want voor hedendaagse nederlandse begrippen betekent het, dat homoseksualiteit, zowel in handelen als meer in denken, enkel een natuurlijk aangeboren iets zou zijn waar je verder met je vingers vanaf moet blijven, ookal is het een relatief kleine groep binnen de samenleving die hieraan verbonden is, ondanks het feit óf dit wel een waarheid is getuige de niet-hard-te-maken-bewijzen in onderzoeken en ondanks het feit dat ik toch weldegelijk iemand ken, die op deze wijze zijn voorkeur heeft kunnen "corrigeren".
Ik had al eerder iets gezegd over gemiddelden. Dit soort dingen gaat over grote groepen. Natuurlijk is er altijd wel iemand die een groenteboer heeft en die heeft een vriend en daar de nicht van had een grootvader die was ook zo. Je mag geen conclusies trekken uit één enkel geval. En ik neem direkt aan dat er mensen zijn die het om wat voor reden dan ook kunnen corrigeren. Maar dan blijft er nog steeds een veel grotere groep over die jaren lang met zichzelf strijd levert en dan toch deze zwaai niet kan maken. En ik noemde ook al de twee gevallen die ik dan weer ken die eerst jaren getrouwd waren en nu toch echt praktiserend homo zijn. Ze konden het niet langer meer opbrengen om als hetero te leven. En je kan ook niet zeggen dat ze nooit sex met een vrouw hebben gehad. Ze hebben alletwee kids.
Het is trouwens een hele grote groep in Nederland. Ze hebben zelfs een stichting in het leven geroepen om de gezinnen bij te staan. (
http://www.orpheushulpverlening.nl/index2.htm)
En het heeft weinig met tolerantie te maken. Ook in landen waar je gestenigd wordt als je homo bent komt het voor. Lees trouwens de reacties van anderen eens hier. Bijna iedreen schijnt te denken dat het
niet aangeboren is.
Maar elke vorm van woordenwisseling die het natuurlijke en aangeborene hieromtrent in twijfel trekt, wordt beschouwd als discriminatie. Behalve dan in deze discussie

(toch?)
Er is hier heel veel tweespalt over. Ook binnen de homobeweging. Een deel ervan wil perse
niet horen dat het aangeboren of erfelijk is. Want dat zou betekenen dat het een ziekte is. Tsja...ik zeg dan: wat maakt het uit, waarom zou het niet aangeboren mogen zijn? En je krijgt een heel filosofische discussie als je gaat zeggen dat he misschien wel aangeleerd zou zijn, maar dan blijft de vraag waarom leert iemand dat aan en zijn broertje bv niet? Komt dat omdat zijn aangeboren karakter hem er voor open stelt? En is het homo zijn dan aangeboren? Of aangeleerd? Ja...aangeleerd, maar je kan het alleen leren als je er geschikt voor bent. En is dat geschikt zijn dan niet aangeboren? Zo zink je heerlijk diep het moeras in.
Ter info(Niet voor jou natuurlijk, jij weet het al:)):
Er is trouwens een verschil tussen aangeboren en erfelijk. Softenon veroorzaakte aangeboren afwijkingen maar die zijn niet erfelijk. Blauwe ogen zijn erfelijk.
Nou ja, dit laatste is wel een beetje off-topic. Overigens, deze hele discussie is off-topic

(Nou ja, zolang de heren mods niks zeggen .. )
Maar wel een van de betere de laatste tijd

Met dank aan de mods dat ze het door laten lopen.
We kunenn onze discussie denk ik wel sluiten Ik denk dat wij het min of meer eens zijn. We komen alleen ieder van de andere kant.
Ik stel: Er is een mogelijk erfelijke component die er voor zorgt dat je of al homo bent, of het door een externe oorzaak makkelijker wordt.
Jij stelt: Het is aangeleerd of is een deel van je psyche en dat kan misschien geholpen worden door een aangeboren ding. Mogelijk je psyche of iets anders.
We zijn het er alletwee over eens dat mensen kunnen kiezen er niets mee te doen.
En om het geheel even on-topic te krijgen

Een persoon meet pedofiele gevoelens kan ook besluiten er niets mee te doen