• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:10

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Goedenavond,

Ik werk sinds 4 jaar bij een lokaal familie bedrijf op de binnendienst. In eerste instantie ben ik begonnen in een administratieve functie, plannen etc.

Vrij snel kreeg ik er taken bij, factureren, offertes en sinds 2 jaar doe ik, op de boekhouding na (dus het betalen van facturen) vrij wel alles.

Ondanks dat ik dit met plezier doe heb ik al meermaals aangegeven dat de functie die ik in de praktijk ook op papier wil doen, met de financiële beloning die daar bij hoort. Werkgever is het er mee eens dat ik meer doe dan waar ik voor betaald wordt. Nu heb val ik in de metaal en techniek en zit ik nu in schaal E terwijl ik minimaal in G hoor te zitten. Werkgever gaf aan, zonder het financiële plaatje te weten dat de functie omschrijving die daarbij hoort inderdaad beter past.

Toen hij hoorde dat er dan minimaal €400 bruto per maand bij kwam schrok hij, dit is erg veel geld en hij moet ‘overleggen’ met de accountant (lees: standaard smoes voor uitstel). Volgens hem is het voor hem factor 2 (dus €800 per maand extra). Alsnog ben ik van mening dat ik die €10.000 per jaar waard ben, ik breng namelijk genoeg binnen.

Ook heb ik meermaals aangegeven een cursus/training/opleiding te willen doen en dat houdt hij ook tegen. Ik heb één keer een cursus via Wij Techniek gedaan, heeft hem, op 4 vrije dagen, niets gekost. Was hij ook niet heel blij mee.

Ik heb best wel wat zaken op touw gezet waardoor de omzet gestegen is, de netto winst (voor zover ik kan zien) gestegen is, klanten zijn met mij blij dus iedereen blij.

Het stuit me alleen tegen de borst dat er op een of andere manier totaal geen waardering voor terug komt. Niet in financiële zin maar ook niet ‘lekker bezig’ oid.

De klanten die ik spreek zijn over mij (zeer) tevreden en zijn erg blij. Over de eigenaar zijn ze opzich wel duidelijk: niet zichtbaar en bereikbaar.

Het werken heeft ook voordelen: onbeperkt vakantie dagen, geen uren registratie, als ik naar huis wil ga ik etc.

Alleen wat brengt de toekomst mij? Ik ben bang dat het niet veel beter gaat worden als dat het nu is.

Als ik weg zou gaan dan gaan er ongetwijfeld wat klanten mee (willen) omdat ik daar ook wat IoT zaken heb geïntroduceerd en beheer. Iets wat de eigenaar niet kan en zich niet in verdiept heeft.

Ik weet bijna zeker dat als ik zou vertrekken hij binnen een jaar de boel kan op doeken en dat wil Ik ook niet op me geweten hebben, het is namelijk absoluut niet mijn bedoeling om een (familie)bedrijf kapot te maken.

Vanochtend met een collega in de branche gesproken en daaruit blijkt wel een beetje dat mensen in mijn ‘functie’ al snel €1000 bruto per maand extra krijgen.

TL;DR: ik werk werkgever niet ‘kapot’ maken maar ik krijg geen/weinig waardering voor wat ik doe.

Zinloze opmerkingen graag lekker ergens anders droppen, laten we het hebben over de inhoud!

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 23-09-2026 18:19 ]

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:16

de Peer

under peer review

Voet bij stuk houden over die 400 euro die je er bij wilt hebben, en dan volgend jaar nogmaals geld erbij vragen.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:11
Ik ben bang dat je niet veel anders kunt doen dan toch een stapje maken.
Je doet veel taken, bent gegroeid en krijgt er niet de waardering in geld voor. Wel waardering in flexibiliteit en uren, maar dat voelt niet als genoeg. Jij hoeft niet als vrijwilligerswerk het bedrijf van je baas extra goedkoop te laten draaien. Maar je vindt er ook veel zaken leuk, want anders had je niet getwijfeld.

Is het geen idee om te overleggen met je baas of je je kunt inkopen en deels eigenaar kunt worden, want hij zal toch ook wel bang worden als hij zich realiseert dat als jij weg bent er van 30% van het bedrijf geen kennis meer is.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Zoals ik het lees zit je in de CAO metaal en daarin zit een stuk functiewaardering. Met je gevoel kun je derhalve naar de vakbond en zij kunnen je helpen richting werkgever. Uiteindelijk zit je niet voor niks in een CAO.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:07

FreakNL

Well do ya punk?

Dat het bedrijf zou omvallen als jij vertrekt:

- Is niet jouw verantwoordelijkheid.
- Zou vooral getuigen van slechte bedrijfsvoering.
- Is bovendien helemaal niet per se een gegeven.

Overigens is er ook iets te zeggen over onbeperkte vakantiedagen en flexibele werktijden. Dat is niet overal een gegeven. Maar dat weet jou baas ook.

Als je echt wilt blijven; Ga op gesprek ergens en zwaai hem om de oren met een aanbod van 1000 meer..

Overigens; Hoe groot is dat bedrijf?

[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2026 18:32 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jopie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:22:
Ik ben bang dat je niet veel anders kunt doen dan toch een stapje maken.
Je doet veel taken, bent gegroeid en krijgt er niet de waardering in geld voor. Wel waardering in flexibiliteit en uren, maar dat voelt niet als genoeg. Jij hoeft niet als vrijwilligerswerk het bedrijf van je baas extra goedkoop te laten draaien. Maar je vindt er ook veel zaken leuk, want anders had je niet getwijfeld.

Is het geen idee om te overleggen met je baas of je je kunt inkopen en deels eigenaar kunt worden, want hij zal toch ook wel bang worden als hij zich realiseert dat als jij weg bent er van 30% van het bedrijf geen kennis meer is.
Inkopen zou tegen een onrealistisch tarief zijn, er is namelijk een verschil tussen wat het waard is en wat je denkt dat het waard is.

Het is een familiebedrijf en dat maakt dit soort zaken echt een stuk duurder is de ervaring.

Er is een geïnteresseerde die het bedrijf wil kopen als ik ‘bij de deal inzit’, deze partij zit alleen op dik 2 uur rijden, daar heb geen zin in en zeker niet dagelijks.

Plat gezegd bij die andere partij aan de slag gaan en dan wachten tot de boel klapt is voor mij interessanter.

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:05

M2M

medicijnman

En daarop volgend, je hebt een vaste baan, niets weerhoud je ervan te kijken of het gras elders groener is. Hoewel ik zelf uit persoonlijke ervaring merk dat veel vrijheden best goed gaan tegenover een kleinere financiele vergoeding.

-_-

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:51
De eerste reactie van je baas zegt al veel. Het eerste waar hij over begint is hoeveel het hem extra gaat kosten, terwijl hij natuurlijk oog zou moeten hebben voor hoeveel extra waarde voor het bedrijf jij genereert.

Kans is groot dat jij hem niet gaat veranderen, je kan en mag het proberen, maar anders zou ik lekker mijn eigen pad gaan bewandelen. En als dat familiebedrijf dan omvalt komt dat niet door jou, maar door de tekortkomingen van je (oude) baas. Zou moet je hier tegenaan kijken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
FreakNL schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:31:
Dat het bedrijf zou omvallen als jij vertrekt:

- Is niet jouw verantwoordelijkheid.
- Zou vooral getuigen van slechte bedrijfsvoering.
- Is bovendien helemaal niet per se een gegeven.

Overigens is er ook iets te zeggen over onbeperkte vakantiedagen en flexibele werktijden. Dat is niet overal een gegeven. Maar dat weet jou baas ook.

Als je echt wilt blijven; Ga op gesprek ergens en zwaai hem om de oren met een aanbod van 1000 meer..

Overigens; Hoe groot is dat bedrijf?
Met mij, 5FTE en 1 partimer.

Dat het omvalt weet ik wel bijna zeker, ik heb heel veel kennis over bepaalde zaken, en die opdrachtgevers zitten meer aan de persoon dan aan het bedrijf vast.

We praten over eenheden in het bedrijf, zeg dat we 20.000 eenheden hebben, zeker 6000 tot 8000 willen met mij mee… Dat in combinatie met een eigenaar die niet te bereiken is, geen afspraken richting klanten nakomt etc? Knap als je dan blijft bestaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 23-09-2026 18:37 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het leest toch echt weg dat je drommels goed weet welke keuze je moet maken en eigenlijk die keuze al hebt gemaakt, alleen zoek je nog een bevestiging.

Om het netjes te spelen kan je best eisen dat die 400 erbij komt. Zet dit netjes op papier / in de mail vanaf je eigen privé mail en belangrijk zet er een einddatum op, bijvoorbeeld voor einddatum november.

Ondertussen ga je volgende maand wat rondshoppen qua sollicitaties en die geef je aan dat je per 1 januari beschikbaar bent.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
M2M schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:33:
En daarop volgend, je hebt een vaste baan, niets weerhoud je ervan te kijken of het gras elders groener is. Hoewel ik zelf uit persoonlijke ervaring merk dat veel vrijheden best goed gaan tegenover een kleinere financiele vergoeding.
Dat je vrijheden hebt wil niet zeggen dat ik ze gebruik. Ik breng de kinderen naar school maar dan houdt het ook wel op. Owja, de vrijdag eindigt vaak wel ergens rond 16:00.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Een CAO is er niet voor niks en functiewaardering ook niet.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Het lijkt mij een bedrijf waar je niet snel ontslagen zult worden.
En je werkt er 'pas' 4 jaar, ongetwijfeld ben je niet op dag 1 begonnen met 'alles' te doen.
Je bent er als het ware in gegroeid, nu wil je graag dat het salaris ook meegroeit.
Realiseer je wel dat meer geld je niet altijd gelukkiger maakt.
De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn zo te zien prima geregeld, ik hoor niks over urenlang in de file staan, sterker nog, je kunt gewoon naar huis gaan als je wil. Dat is bijna niet in geld uit te drukken.
Ik zou gewoon proberen om er elk jaar wat geld bij te krijgen, de baas overtuigen (met cijfers) dat je een beetje mee wil delen in de winst, maar dan geen bedragen waar hij van schrikt.
Wat belangrijker is dat je plezier hebt in je werk, dat je leuke collega's hebt en dat je op je werk je ei kwijt kunt. Je kunt een switch maken, maar als je dan elke dag 2 uur in de auto zit, vervelende collega's hebt en helemaal afgepeigerd thuis komt dan ontvang je misschien wel meer salaris, maar je wordt er niet gelukkiger van.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Yaksa schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:41:
En je werkt er 'pas' 4 jaar, ongetwijfeld ben je niet op dag 1 begonnen met 'alles' te doen.
Je bent er als het ware in gegroeid, nu wil je graag dat het salaris ook meegroeit.
De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn zo te zien prima geregeld, ik hoor niks over urenlang in de file staan, sterker nog, je kunt gewoon naar huis gaan als je wil. Dat is bijna niet in geld uit te drukken.
Ik zou gewoon proberen om er elk jaar wat geld bij te krijgen, de baas overtuigen (met cijfers) dat je een beetje mee wil delen in de winst, maar dan geen bedragen waar hij van schrikt.
Wat belangrijker is dat je plezier hebt in je werk, dat je leuke collega's hebt en dat je op je werk je ei kwijt kunt. Je kunt een switch maken, maar als je dan elke dag 2 uur in de auto zit, vervelende collega's hebt en helemaal afgepeigerd thuis komt dan ontvang je misschien wel meer salaris, maar je wordt er niet gelukkiger van.
Ik vraag ook zeker niet de hoofdprijs, ik vind alleen €3100 bruto niet in lijn staan voor de verantwoordelijkheid die ik heb.

En een ‘wat is het goed geregeld’ is al een stuk beter dan, net zoals afgelopen week, 2 uur lang aanhoren hoe kut alles geregeld is en dat ik wellicht een artikel bij een andere leverancier voor €20 goedkoper had kunnen bestellen. Dat dat me een uur zoeken zou kosten neemt hij dan even niet mee in de vraag waarom ik tot dit besluit kom.

En ontslag kennen ze hier niet want ‘dat kost teveel geld’.

Uiteindelijk draait het er om hoeveel er op de rekening staat als hij de app opent.

Laatst nog gezegd: Personeel behouden is goedkoper dan aannemen.

Nja, was wel onzin dat ik dat zei 👀

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 23-09-2026 18:46 ]

• RippedBonobo
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:05
Je schrijft geen urenregistratie, waar is nog wel urenregistratie dan, behalve in een fabriek als fabrieksmededewerker? :D

4 jaar is nog niet zo lang, maar wel prima om een stap te maken naar wat nieuws.

Dat je onvervangbaar bent denkt iedereen, dat bedrijf loopt heus wel door als jij weg bent. Niemand is onvervangbaar. Je draagt neem ik aan gewoon je spulleboel over, dus ook dingen die jij gemaakt heb waarvan alleen jij weet hoe ze werken, even netjes documenteren.

Feit dat je werkgever een 'goede werknemer met potentie' laat gaan voor 400 bruto is al een red flag.

Wegwezen dus.
Yaksa schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:41:.
Je moet gewoon een passende financiele waardering krijgen. Dit is écht een drogreden om voor jezelf goed te praten dat je onderbetaald wordt voor het werk wat je doet.

[ Voor 32% gewijzigd door RippedBonobo op 23-09-2026 18:50 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:41:
Hoe wil je 12k per jaar exclusief normale cao stijgingen gaan compenseren met winstdeling?

Dat is serieus geld... al helemaal als je werkgever eerst zegt dat het klopt dat je verkeerd geschaald bent...

Afwijken van de CAO salarisschalen en bonusregeling zijn ook weer lastig.

Reistijd bij die bruto 1000 euro meer is 25 euro netto per gewerkte dag bij 21.5 dagen werken .et 38 urig contract.

25 euro is veel.

/edit gebaseerd op de 1000 bij een andere partij met dezelfde functie.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 02:39
Gebed zonder einde. Gewoon de tijd nemen want je hoeft niet weg en een leuke andere baan zoeken.

Kleine familiebedrijven zijn meestal bedrijven waar medewerkers die niet “van de familie” zijn meestal naast de pot pissen.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Vrijheden zijn goud waard, daar ben ik het mee eens. Ik heb die zelf ook; Deel mijn eigen tijd in, op thuiswerkdagen klus ik nog weleens wat, normaal onderhoud (tandarts, dokter, etc) is zonder gemor of "vrij nemen" en vrije dagen zijn in principe onbeperkt...

Mijn directe collega heeft vandaag (!) besloten om volgende week een week in Spanje te zijn (prive).. Wij doen geen operatie, nergens loopt bloed uit en we kunnen allemaal (deels) elkaars werkzaamheden overnemen. Ik heb dat weleens anders meegemaakt. (meermaals). Dat is heel veel waard.

De andere kant is; 3100 bruto is niet heel veel meer dan minimum loon (uitgaande van 40 uur), dus dat is karig

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2026 19:02 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
FreakNL schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:56:
Vrijheden zijn goud waard, daar ben ik het mee eens. Ik heb die zelf ook; Deel mijn eigen tijd in, op thuiswerkdagen klus ik nog weleens wat, normaal onderhoud (tandarts, dokter, etc) is zonder gemor en vrije dagen zijn in principe onbeperkt...

De andere kant is; 3100 bruto is niet heel veel meer dan minimum loon (uitgaande van 40 uur)
Het ís het minimum loon, althans volgens de CAO

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik bedoelde het algemeen minimum loon natuurlijk..

Het minumum CAO loon kan ook gewoon dikke prima zijn natuurlijk ;)

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:41
Herkenbaar. Bij een collega van mij, die onmisbaar is voor het bedrijf, vroeg ook een salaris verhoging.
Nee, daar viel niet over te spreken. Een week later vroeg hij vrij om naar een sollicitatie gesprek te gaan.
Hij kreeg meteen zijn verhoging.

Laat ze eens weten dat je gaat rondkijken. Wie weet.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
Tja, herkenbare situatie. Ik heb ook jarenlang commercieel gewerkt, uiteindelijk opgewerkt naar aftersales manager en, totdat het bedrijf overgenomen werd, als vestigingsmanager. Veel uren, veel taken, veel kennis, veel verantwoordelijkheden. Ook ik dacht dat het bedrijf het erg moeilijk zou krijgen als ik weg ging.

Salarisverhoging was altijd erg moeilijk; "we draaien te weinig marge", "laten we kijken hoe het volgend jaar gaat" en "tja, je functioneringsgesprek was nét niet goed genoeg". Je kent het corporate geneuzel wel.
Toen mijn doorgroeipaden na de overname min of meer ophielden te bestaan (van grote retail organisatie naar kleiner familiebedrijf en ik alleen directie nog boven me had) begon ik toch al redelijk om me heen te kijken. Toen de nieuwe directieleden ondanks "lage marge" miljoenenvilla's voor zichzelf lieten bouwen en in steeds dikkere auto's aan kwamen rijden wist ik genoeg.

Ook ik dacht dat ik het niet beter ging krijgen, zowel qua werk, salaris als collega's. Inmiddels werk ik 2,5 jaar bij een gemeente en ben ik in een fucking gouden kooi beland :+
Prima arbeidsvoorwaarden, mega vrijheid (thuiswerken, eigen uren bepalen), structureel 36 uur in plaats van structureel overwerken i.v.m. personeelstekorten, en een blij gezin omdat papa meer thuis is. Ja, het overnemen van de leaseauto deed even pijn aan de spaar, maar wordt ruimschoots gecompenseerd door het (in mijn geval) hogere salaris.

Al met al dacht ik ook dat het niet beter zou worden maar heb ik nu spijt dat ik deze stap niet eerder heb gezet. Ik word zowel financieel (standaard jaarlijks omhoog en bij goed functioneren tredes extra en soms zelfs schaal omhoog) als met complimenten beloond als er zaken goed geregeld worden. Of bijvoorbeeld iets "simpels" als een lunch voor het team als er gezien wordt dat er hard gewerkt is.

TLDR; stap had ik veel eerder moeten zetten en het bedrijf waar ik weg ben bestaat nog steeds ;)

Neem dus geen genoegen met een nee. Je geeft zelf al aan dat je van enorme meerwaarde bent geweest en nog steeds bent. Als ze dat niet kunnen waarderen met de functieschaal waarin je thuis hoort, of de juiste financiële beloning, en er niet eens een complimentje vanaf kan, dan is het wat mij betreft wel tijd om om je heen te gaan kijken. Er is momenteel nog steeds genoeg werk te vinden overal.

Join het GoT Pulse-Team!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Arjantje72 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:03:
Herkenbaar. Bij een collega van mij, die onmisbaar is voor het bedrijf, vroeg ook een salaris verhoging.
Nee, daar viel niet over te spreken. Een week later vroeg hij vrij om naar een sollicitatie gesprek te gaan.

De partij waar ik vanochtend een gesprek mee heb gehad (lees: geen sollicitatie!) gaf aan het wel te snappen en zou erg blij zijn met ‘iemand als jou’.

Die willen ook serieus gaan proberen het bedrijf over te kopen en mij dan logischerwijs te behouden...

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:13

H-W

Je kan dit natuurlijk heel vervelend maken door vanaf nu alleen maar te gaan doen wat er in je oorspronkelijke functieomschrijving staat. De werksfeer zal er echter niet beter van worden. Ik vermoed dat je bij dit bedrijf geen jaarlijkse functioneringsgesprekken hebt waarin afspraken worden vastgelegd, veel zal op basis van vertrouwen gaan.

Als jij zoveel waarde aan het bedrijf toevoegt, zal men dat toch ook moeten inzien en dit waarderen. Je hebt al een beetje inzage in wat een passende beloning zou zijn. €400 per maand klinkt niet als heel veel (ik geef toe, ook ik ben eens bij een bedrijf vertrokken toen ikzelf zo'n bedrag vroeg, en dat kon niet wat het ging niet goed met het bedrijf (aantoonbaar onzin overigens) en ik erachter kwam dat het management wel een flinke loonsverhoging voor zichzelf had gefixt) maar dat was een beetje de bekende druppel toen.

Je hebt het nu aangegeven, ik zou toch stiekem eens wat gaan rondkijken, misschien is een aankondiging van een sollicitatiegesprek al genoeg om alsnog die verhoging te krijgen?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Toppe schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:17:
Toen hij hoorde dat er dan minimaal €400 bruto per maand bij kwam schrok hij, dit is erg veel geld en hij moet ‘overleggen’ met de accountant (lees: standaard smoes voor uitstel). Volgens hem is het voor hem factor 2 (dus €800 per maand extra). Alsnog ben ik van mening dat ik die €10.000 per jaar waard ben, ik breng namelijk genoeg binnen.
Dat € 400 extra bruto salaris extra meer dan € 400 kost voor de werkgever is een gegeven, maar dat is niet 2 keer zoveel. Dus dat is vrijwel zeker niet waar. Ga daar dan ook niet in mee, nooit in je argumentatie gebruiken. Het enige dat juridisch telt is dat je naar je functie wordt betaald volgens de CAO. Al het andere is niet van belang. Dus controleer of je functie inderdaad hoger ingeschaald moet worden: In welke mate doe je hoger ingeschaald werk? Vraag het aan een vakbond. Soms wordt het lidmaatschap daarvan vergoedt door de werkgever (meestal de grotere werkgevers). In dit geval zou ik zonder meer lid worden als je het niet al bent omdat je het bedrag naar verwachting terug zal verdienen. FNV is meestal de beste keuze (hier FNV Metaal) of De Unie.

Hoeveel je meer zou verdienen hangt o.a. af van precies wat je nu verdient, welke periodiek je zit, hoe lang je het werk doet, en de aard van het werk.

Zoals gezegd, de extra kosten zijn niet van invloed op het bepalen van je salaris, maar voor je eigen informatie: € 400 euro zou de werkgever ongeveer € 558 kosten inclusief premies, pensioenfonds PMT, vakantietoeslag, etc (€ 7000 totaal).
De werkgever zal waarschijnlijk niet in staat zijn een specificatie te geven ter ondersteuning van zijn claim van het dubbele, maar daar moet het ook helemaal niet over gaan. Van belang is of je betaalt krijgt naar de functieinhoud.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
mrmrmr schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:11:
[...]

Dat € 400 extra bruto salaris extra meer dan € 400 kost voor de werkgever is een gegeven, maar dat is niet 2 keer zoveel. Dus dat is vrijwel zeker niet waar. Ga daar dan ook niet in mee, nooit in je argumentatie gebruiken. Het enige dat juridisch telt is dat je naar je functie wordt betaald volgens de CAO. Al het andere is niet van belang. Dus controleer of je functie inderdaad hoger ingeschaald moet worden: In welke mate doe je hoger ingeschaald werk? Vraag het aan een vakbond. Soms wordt het lidmaatschap daarvan vergoedt door de werkgever (meestal de grotere werkgevers). In dit geval zou ik zonder meer lid worden als je het niet al bent omdat je het bedrag naar verwachting terug zal verdienen. FNV is meestal de beste keuze (hier FNV Metaal) of De Unie.

Hoeveel je meer zou verdienen hangt o.a. af van precies wat je nu verdient, welke periodiek je zit, hoe lang je het werk doet, en de aard van het werk.

Zoals gezegd, de extra kosten zijn niet van invloed op het bepalen van je salaris, maar voor je eigen informatie: € 400 euro zou de werkgever ongeveer € 558 kosten inclusief premies, pensioenfonds PMT, vakantietoeslag, etc (€ 7000 totaal).
De werkgever zal waarschijnlijk niet in staat zijn een specificatie te geven ter ondersteuning van zijn claim van het dubbele, maar daar moet het ook helemaal niet over gaan. Van belang is of je betaalt krijgt naar de functieinhoud.
Feit dat hij zegt: verhoging * 2 = Kosten is natuurlijk onzin.

Mooi voorbeeld; we hebben geen office 365 en gebruiken imap want ‘geen zin in onnodige kosten’😑

Nou is het niet zo dat hij bijvoorbeeld een auto koopt of in een dik huis woont

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als ze het niet voor je over hebben heb je toch je antwoord eigenlijk al? Dan kwestie van wegwezen en elders wel beloond worden naar werken.

De rest is alleen maar ruis. Wat er met het bedrijf gebeurt boeit dan niet meer, jij werkt er niet meer, niet jouw probleem en zeker niet jouw schuld.

[ Voor 35% gewijzigd door SmurfLink op 23-09-2026 20:12 ]

I have stability. The ability to stab.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 02:39
Arjantje72 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:03:

Niemand is onmisbaar. Maar waarschijnlijk zit er iemand te rekenen, 24 x 500 is € 12000 maal 1,5 is € 18000. Daarmee kopen ze tijd, je collega blijft nog even en langzaam werken naar zijn of jouw vervanging toe.

Op het moment dat je je werkgever om loonsverhoging moet vragen, moet je weg zijn of plannen maken om weg te gaan. Een goede werkgever is je namelijk altijd voor.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
JIJ maakt dat bedrijf toch niet kapot als jij weggaat? HIJ maakt het kapot omdat hij jouw waarde niet inziet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:12
'T mag wel een familiebedrijf zijn, maar je werkgevers zijn niet jouw familie. Als jij morgen onder een auto ligt, staat er overmorgen een vacature open.

Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:29
Bind jezelf niet vast aan één bedrijf, want daarmee doe je jezelf echt tekort. Niemand is onvervangbaar. Ga je anders ook nooit op vakantie, of meld je je nooit ziek? Het bedrijf draait heus wel door zonder jou. Als een onderneming met vier werknemers omvalt omdat er één vertrekt, is dat simpelweg een kwestie van slecht management; dat is absoluut niet jouw schuld of verantwoordelijkheid.

Als een bedrijf met 4 werknemers ploft omdat er 1 weggaat is het slecht management; niet jouw schuld.

Voor de korte termijn: probeer die nieuwe functie sowieso op papier te krijgen, zodat je daarna vanuit die positie kunt gaan solliciteren. Ik zie weinig toekomst voor je als ze je niet laten groeien (trainingen,etc.) of belonen (salaris, pensioen, etc.).

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:58
@Toppe Volgens mij heb je je besluit al genomen. Wat houd je tegen om weg te gaan?
Pagina: 1