Boom ongevraagd geplant op eigen grond

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:13

servies

Veni Vidi Servici

Geef eens even duidelijk aan wat nu de situatie is:
Huur jij of heb jij een koopwoning van jezelf?
Is het een appartementencomplex? VVE?

Het lijkt me immers sterk dat een woningbouwvereniging bomen plaatst op grond die niet van hen is...

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-10 20:06
Welke woningbouwvereniging verhuurt de huizen en heeft die geplaatst? Dan ga ik ze vragen of ze dat hier ook willen doen.

5 jaar geleden zijn, na een enquΓͺte in de wijk, heel veel bomen weg gehaald. En nu zijn (ondanks waarschuwingen van experts) de mensen er op eens achter gekomen dat die paar blaadjes best wel te overzien waren na twee zomers zinderende hitte en ze nu pas door hebben dat natuurlijke boomschaduw meer doet dan rolluiken de hele dag potdicht 🀣

β˜€οΈ 8 x 430wp op zuid | β˜€οΈ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | πŸ”‹ 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | πŸ“± Home Assistant | πŸš— Kia EV6-LR 2024 |πŸ”Œ Delta 8/8

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:07
Op goed geluk weg halen zou ik niet doen. Als er wel iets staat in een of ander plan, dan komt er op eigen kosten een boom van dezelfde omvang terug. Die kosten lopen vrij vlot op, dat kan ik je wel vertellen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Laten we even verder denken dan ons eigen erf en het belang van bomen inzien en ze niet omkappen, gewoon omdat het kan. Dus wat is nu het probleem hier? Staat die boom in de weg of ben je bang omdat die boom groot kan worden? Wat is er mis met een grote boom?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:28
Zit iedereen in de lunchpauze op tweakers ofzo? 10x dezelfde soort vragen voorbijgekomen in 1,5 uur tijd. Geef TS even de tijd om te reageren πŸ˜„

• Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:31
Het is zeker weten mijn eigen grond. Het gaat hier om een koopwoning zonder VVE. De stam van de boom is nu nog dun maar de boom is toch al zeker 6 meter de lucht in geschoten.

Ik heb zelf geen problemen met de boom. Alleen de buren. Maar als ik had mogen kiezen tussen geen boom of wel een boom had ik voor de eerste optie gekozen. Ik ben bang dat de boom straks zo`n omvang gaat krijgen dat het veel geld gaat kosten als ik dan besluit om de boom alsnog te laten gaan kappen. En ik weet dat bomen goed tegen de hitte kunnen helpen. Helaas is de boom aan de voorkant geplaatst en niet aan de achterkant waar de zon altijd schijnt.

De boom lijkt wel op de erfgrens te staan met de buren aan de andere kant. Dus wat ik ga doen is eerst maar eens met hun praten hoe zij over de boom denken. En als ik vanmiddag weg ga zal ik een blaadje plukken en jullie laten weten om wat voor boom het precies gaat.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik mis even in het verhaal waarom de woningbouwvereniging bomen gaat planten op jouw (en je buren hun) grond? Hier mist 'iets' in het verhaal want het maar zo een heel andere wending kan geven imho.

Either way zou ik er niet zonder meer vanuit gaan dat je de boom (nu nog) mag kappen. Gemeentes maken hier hun eigen beleid op, maar zelfs het feit dat de boom op jouw grond staat geeft je niet (altijd) het recht om zonder vergunning de boom te kappen. Check het eens op omgevingsloket.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:16
Kan je een foto plaatsen van de boom in kwestie?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:41:
Het is zeker weten mijn eigen grond. Het gaat hier om een koopwoning zonder VVE. De stam van de boom is nu nog dun maar de boom is toch al zeker 6 meter de lucht in geschoten.

Ik heb zelf geen problemen met de boom. Alleen de buren. Maar als ik had mogen kiezen tussen geen boom of wel een boom had ik voor de eerste optie gekozen. Ik ben bang dat de boom straks zo`n omvang gaat krijgen dat het veel geld gaat kosten als ik dan besluit om de boom alsnog te laten gaan kappen. En ik weet dat bomen goed tegen de hitte kunnen helpen. Helaas is de boom aan de voorkant geplaatst en niet aan de achterkant waar de zon altijd schijnt.

De boom lijkt wel op de erfgrens te staan met de buren aan de andere kant. Dus wat ik ga doen is eerst maar eens met hun praten hoe zij over de boom denken. En als ik vanmiddag weg ga zal ik een blaadje plukken en jullie laten weten om wat voor boom het precies gaat.
Maar als je er geen problemen mee hebt, wat is dan precies het probleem? Gewoon niet kappen, probleem opgelost?

I have stability. The ability to stab.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De boom lijkt wel op de erfgrens te staan met de buren aan de andere kant.
En zijn die buren ook koop, of zijn dat wel huurders?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Nog ff een stapje terug: woont @Computergek nu in een huurhuis of in een koophuis?
Als het een koophuis is, is de discussie heel snel klaar: de grond is van hem dus bepaalt HIJ wat er wel of niet mag groeien. En als hij er last van heeft (of bang is er last van te krijgen) kan hij dus de boom verwijderen.

Dus ik vermoed dat hij in een huurhuis woont.
En dan moet hij in overleg met de woningbouwvereniging van wie hij het huis huurt, want die bepalen dan of de boom wel of niet weggehaald mag worden.

Tenzij het topic bedoeld is om te achterhalen of hij de kosten voor het verwijderen van de boom kan laten betalen door degenen die de boom geplant hebben...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V2 5.12 kWh V158; HW P1; HomeAssistant

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49

ThunderNet

Flits!

Pietervs schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:15:
Nog ff een stapje terug: woont @Computergek nu in een huurhuis of in een koophuis?
Als het een koophuis is, is de discussie heel snel klaar: de grond is van hem dus bepaalt HIJ wat er wel of niet mag groeien. En als hij er last van heeft (of bang is er last van te krijgen) kan hij dus de boom verwijderen.

Dus ik vermoed dat hij in een huurhuis woont.
En dan moet hij in overleg met de woningbouwvereniging van wie hij het huis huurt, want die bepalen dan of de boom wel of niet weggehaald mag worden.

Tenzij het topic bedoeld is om te achterhalen of hij de kosten voor het verwijderen van de boom kan laten betalen door degenen die de boom geplant hebben...
Zoals de TS aangeeft, gaat het om een koophuis.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1. Dan kap je de boom. Jij wilt geen boom, je buren willen geen boom. Doe het zelf, en voer zelf gewoon af. En als hij klein genoeg is in 3 X in een gft bak.

2. Ik geloof het nog steeds niet, en ik vermoed dat er info mist. Geen bedrijf gaat zonder toestemming bomen platen in prive tuinen. Maar dat is niet jou vraag. Dus terug naar 1. Plat leggen wanneer jullie hem niet willen.. jou boom, jou grond

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:04
Persoonlijk zou ik er in iedergeval voor zorgen dat de boom zonder grove hulpmiddelen (hoogwerker) handelbaar blijft. Ik zou zo hoog mogelijk (met kleine keukentrap oid) gaan en blijven snoeien. Kan de boom daar niet tegen dan is dat maar zo...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bomen worden idd groter, maar het is maar net hoe je ze snoeit. Als je een boom gewoon lekker los laat qua groei worden het hele grote bomen, zowel qua hoogte als qua omvang.

Wat betreft "jouw grond - jouw boom - jouw bijl - weg ermee", wat zijn de plannen vanuit de gemeente voor jouw wijk? Kan best zijn dat het door de gemeente opgelegd is toen je wijk werd aangelegd. Soms moeten daarvoor oude bomen wijken en dan is er herplantplicht.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let wel, vooral bij nieuwbouw kan het zijn dat er in koopcontract e.d. clausules zijn opgenomen over groenvoorziening in de wijk. Zo hadden wij een nieuwbouwhuis waar de beukenhaagjes in de voortuin niet verwijderd mochten worden voor een rustig straatbeeld (dus alle huizen in de wijk hadden dat), ken ik iemand die in een (dure villa-)wijk woont waar hekken verboden zijn en enkel natuurlijke barrieres mogen worden aangelegd etc.

• Computergek
SmurfLink schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:04:
[...]

Maar als je er geen problemen mee hebt, wat is dan precies het probleem? Gewoon niet kappen, probleem opgelost?
Als ze nu al lopen te piepen gaat het helemaal feest worden zodra de boom nog groter wordt. En dan wordt het een stuk moeilijker om er wat aan te gaan doen. Ik houd mijn buren wel graag te vriend.

@Orion84, die buren hebben ook een koopwoning.

@naitsoezn en @jack zomer, misschien mist er inderdaad wat informatie. Het gaat om een groot stuk gras wat langs alle voordeuren loopt. Dit stuk voor mijn voordeur is zeker weten mijn eigen grond. Maar omdat ik in een rij huizen woon met daartussen een paar huurwoningen wordt het bijgehouden door de woningbouw of gemeente. Ook mijn grond dus wat de eigenaar normaal zelf moet bijhouden. Misschien dat er wel een fout gemaakt is met het planten van de boom? Ik zal morgen eens bij de woningbouw binnenstappen.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:35
Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe die boom daar gekomen is, wie heeft hem geplant? Er is geen sprake van vorige bewoner, of een VvE. Was het de gemeente?

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:29:
[...]

Als ze nu al lopen te piepen gaat het helemaal feest worden zodra de boom nog groter wordt. En dan wordt het een stuk moeilijker om er wat aan te gaan doen. Ik houd mijn buren wel graag te vriend.

@Orion84, die buren hebben ook een koopwoning.

@naitsoezn en @jack zomer, misschien mist er inderdaad wat informatie. Het gaat om een groot stuk gras wat langs alle voordeuren loopt. Dit stuk voor mijn voordeur is zeker weten mijn eigen grond. Maar omdat ik in een rij huizen woon met daartussen een paar huurwoningen wordt het bijgehouden door de woningbouw of gemeente. Ook mijn grond dus wat de eigenaar normaal zelf moet bijhouden. Misschien dat er wel een fout gemaakt is met het planten van de boom? Ik zal morgen eens bij de woningbouw binnenstappen.
Is het een rijtje nieuwbouwwoningen? Dan is er waarschijnlijk sprake van een kettingbeding oid waarin de woningbouwvereniging ervoor zorgt dat het groen netjes blijft voor het hele rijtje? Maar either way zou de periode van 2 jaar (imho) nog geen termijn zijn waarin je geen bezwaar meer kunt maken.

Eerste stap lijkt me toch contact opnemen met de woningbouwvereniging over het hoe en waarom. En pas stap 2 om te (laten) verwijderen, maar zoals gezegd: Let wel op of het vergunningsplichtig is in jouw gemeente.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 21-09-2026 14:37 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

1. dus niet afgesloten of afgeschermd. gewoon een grasveld waar iedereen op kan?
2. misschien, ja dit was zeker wat voor de startpost.

3. goed idee, als nu de woningbouw het bij houd. en anders even naar de gemeente. ik blijf bij jou grond en jou boom als er niks anders is afgesproken. dus niks over die boom in de koopakte

[ Voor 21% gewijzigd door jack zomer op 21-09-2026 14:46 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19:35
[...]
Het gaat om een groot stuk gras wat langs alle voordeuren loopt. Dit stuk voor mijn voordeur is zeker weten mijn eigen grond. Maar omdat ik in een rij huizen woon met daartussen een paar huurwoningen wordt het bijgehouden door de woningbouw of gemeente.
Sorry hoor, maar daar geloof ik dus weinig van als er geen duidelijke aanvullende afspraken zijn vastgelegd. Er is nergens een WoCo of gemeente te vinden die kosten voor onderhoud gaat maken voor grond van een ander.

En dan, al gezegd, wat is nu het probleem? WIl je graag zelf gras gaan maaien?

[ Voor 9% gewijzigd door Minimalist1 op 21-09-2026 14:56 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:40
Ik snap hier echt helemaal niets van.

Er is echt geen enkele gemeente of corporatie zo gek om gratis groenbeheer te doen op grond die niet van hun is.

Boompjes kosten geld. Inkoop + arbeid.

Daar moet iets over staan in een koopcontract. Want binnen de grenzen van het omgevingsplan mag je doen en laten wat je wil op je eigen grond. Een groenstrook die van verschillende eigenaren is? Wat als 1 van de eigenaren die groenstrook als moestuin gaat gebruiken? Dat mag gewoon, tenzij er dus iets over is afgesproken in het koopcontract.

Ik zou eerst maar eens goed kijken wat er in het koopcontract staat. Er MOET iets in staan.
En dan kijken of je wel echt de eigenaar bent. Voor de zekerheid checken op de kaart van https://www.wozwaardeloket.nl hoe de kadastrale grenzen lopen.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:13

servies

Veni Vidi Servici

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat de groenstrook waar de boom in staat niet bij zijn grond hoort, maar gemeentegrond is.
Precies dat wat @Minimalist1 en @Kalentum ook al zeggen...
Om even een idee te geven wat een fatsoenlijk boompje volgens een gemeente kost: ruim 25 jaar geleden heb ik door een autoongeluk 2 kleine boompjes omver gereden: er kwam een rekening van de gemeente van 1400 gulden... Dat kun je nu rustig 1 op 1 omzetten in Euros...

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Wat evt zou kunnen (dat hebben wij in ons nieuwbouwhuis ook): de gemeente kan contractueel vast hebben gelegd dat er bepaald groen op je grond moet komen. Zij plaatsen het, zorgen dat het de eerste X jaar overleeft en daarna heb je zelf de instandhoudingsverplichting.

Zo werkt het iig bij ons met een strook groen van 30cm op de rand van ons perceel (x fucking 55 meter, best veel nutteloze m2 die je dan koopt :X ) waar de gemeente op onze grond een haag heeft aangeplant (die ze 3 jaar onderhouden maar ondertussen al meerdere keren is herplant want die struiken werken voor geen meter in deze swamp :') ).

Kan me voorstellen dat er misschien ook zoiets in TS koopcontract stond.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Pietervs schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:15:

Dat hangt toch echt af van de gemeente. In Amsterdam moet je voor het kappen van een boom in je eigen tuin toch echt eerst een vergunning aanvragen.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:02

Qwerty-273

Meukposter

En wat als die buren binnen 2-3 jaren verhuizen en je volgende buren liever wel een boom willen zien, ga je die dan ook planten om je buren te vriend te houden?

Verder zoals al gemeld, kijk wat er in je koopakte staat. Kijk wat de gemeente vast heeft gelegd in het omgevingsplan of daar wellicht afspraken in staan met betrekking tot groenontwikkeling van de straat of de buurt. En kijk ook wat de woningbouw voor informatie heeft gegeven (wellicht een verwijzing waarom zij iets doen).

ErzsΓ©bet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Computergek

Volgens mij wordt er te ingewikkeld gedacht.
De woningbouw heeft gewoon opdracht gegeven om bomen te planten en heeft hier de huizen die ze verkocht hebben ook in meegenomen. (gok dat je formeel je woning weer aan de woningbouw moet verkopen).
Dus die boom staat nu op jou perceel en hiermee ben jij juridisch ook eigenaar geworden.
In veel gemeentes mag je bomen kappen zonder vergunning tot een bepaalde omvang (30cm diameter op 1.3m hoogte vaak).
Dus je zou in je recht staan om hem weg te halen. De vraag is alleen of dat verstandig is.

Zou adviseren om eerst met de woningbouw in gesprek te gaan. Leg minimaal vast dat zij verantwoordelijk voor de boom blijven. Willen ze dat niet, dan kan je zeggen dat je de boom gaat laten kappen.

Persoonlijk zou ik niet verantwoordelijk voor een boom willen zijn wat mogelijk een conflict met je buren gaat worden.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Het zal hier om een eigen woning met erfpacht gaan, d.w.z. dat de woning van jou is maar dat de grond van de gemeente blijft. Niet toevallig hoef je zelf geen onderhoud te plegen aan het grasveld.
Er zal ergens in het koopcontract wel iets staan over de groenvoorziening van het hele perceel.
De hele rij huizen staan waarschijnlijk op één perceel.

• pistole
  • Laatst online: 08:58

pistole

Frutter

Zijn het overburen of buurburen (links of rechts naast je)? Kan je eens je erfgrenzen valideren via (bij voorbeeld) https://www.kadasterdata.nl/?

Zoals je zelf al schreef:
Maar als ik had mogen kiezen tussen geen boom of wel een boom had ik voor de eerste optie gekozen. Ik ben bang dat de boom straks zo`n omvang gaat krijgen dat het veel geld gaat kosten als ik dan besluit om de boom alsnog te laten gaan kappen.
Dat impliceert dus dat je hem op z'n minst klein moet houden als je er ooit nog vanaf wil met beperkte kosten. Als het jouw boom is.

Ik frut, dus ik epibreer

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 08:36
Wees blij met die boom. Ook als die groter wordt.. met de komende nog hetere zomers zorgt die boom voor heel wat verkoeling ook in je huis.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:47

Nikeo

Jawelles

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 21-09-2026 17:45 . Reden: Iets meer geduld mag wel ]

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:40
Doet mij een beetje denken aan een topic van een paar jaar terug, iemand had ineens een paar van die vleermuiskasten in z'n muur gekregen. Bleek dat er gemixte huur/koophuizen waren in de straat, en de uitvoerende partij had het per ongeluk toen ook bij de TS geplaatst.

Wat men hier al een paar keer aangeeft, het zal vast wel duur zijn zo'n boompje. Maar de uitvoerende partij kan natuurlijk een fout hebben gemaakt en de boom per ongeluk bij een koop woning hebben geplaatst ipv de huurwoning op nr 14.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 21-09-2026 17:45 . Reden: De HK is een paar deuren verder. ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:26
Als het voormalige huur is is het waarschijnlijk één kadastraal perceel een is er een VVE waar jij het gebruiksrecht van jou deel van krijgt.

Die VVE is de eigenaar, misschien dat van daaruit is besloten bomen te planten.

• Computergek
Ik snap de verwarring hier van verschillende mensen en ik weet ook niet hoe alles precies in elkaar steekt. Volgens de buren is het voetpad dat voor mijn deur loopt wel van de gemeente. De rest van de grond is van mezelf.

De reden dat het gras hier gemaaid wordt lijkt me echter wel simpel te verklaren. In de praktijk zal het veel meer moeite kosten om bij de ene voordeur niet te maaien omdat het een koopwoning is en bij de volgende wel omdat het een huurwoning is. Tijd is geld.

Het gaat niet om nieuwbouw en ook is er geen erfpacht. Er is ook geen verplichting om de woning terug te verkopen aan de woningbouw. De woning is wel van de woningbouw geweest en ik heb mijn koopcontract nog eens doorgespit en daarin staat een zelfbewoningsclausule van 5 jaar. Die termijn is al verstreken. Het gaat om een normale woning geen appartement dus dan kan er naar mijn weten geen sprake zijn van een VVE. In het koopcontract wordt er met geen woord gerept over groenvoorzieningen of onderhoud door de gemeente of woningbouw.

[ Voor 11% gewijzigd door Computergek op 22-09-2026 13:38 . Reden: Plaatje niet meer nodig. ]

• WargamingPlayer
Ik heb een artikel gelezen over Vijfheerenlanden. Hier dachten mensen ook dat stroken groen van hun waren. Gemeente is nu (met rechtszaken) alles aan het corrigeren. Dus informeer even bij gemeente en kadaster.

β˜€οΈ 8 x 430wp op zuid | β˜€οΈ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | πŸ”‹ 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | πŸ“± Home Assistant | πŸš— Kia EV6-LR 2024 |πŸ”Œ Delta 8/8

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-10 11:22
Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:32:
...de bomen herplant zouden gaan worden...
Wat wordt hier verstaan onder 'herplanten'? Kan het zo zijn dat de bomen er bijv voor de bouw stonden en dat de projectontwikkelaar van de gemeente te horen heeft gekregen dat ze, bijvoorbeeld als onderdeel van de bouwvergunning, later terug geplant moesten worden?

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:51
Kadaster raadplegen.

Daarna is het pas weer zinvol om over de volgende stap na te denken.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:43

LankHoar

Langharig tuig

Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:44:
Ik snap de verwarring hier van verschillende mensen en ik weet ook niet hoe alles precies in elkaar steekt. Volgens de buren is het voetpad dat voor mijn deur loopt wel van de gemeente. De rest van de grond is van mezelf. Ik heb een plaatje uit het kadaster toegevoegd misschien kunnen jullie mij vertellen of het klopt? Als ik eerlijk ben snap ik zelf niet zo goed hoe ik het allemaal moet lezen.

De reden dat het gras hier gemaaid wordt lijkt me echter wel simpel te verklaren. In de praktijk zal het veel meer moeite kosten om bij de ene voordeur niet te maaien omdat het een koopwoning is en bij de volgende wel omdat het een huurwoning is. Tijd is geld.

Het gaat niet om nieuwbouw en ook is er geen erfpacht. Er is ook geen verplichting om de woning terug te verkopen aan de woningbouw. De woning is wel van de woningbouw geweest en ik heb mijn koopcontract nog eens doorgespit en daarin staat een zelfbewoningsclausule van 5 jaar. Die termijn is al verstreken. Het gaat om een normale woning geen appartement dus dan kan er naar mijn weten geen sprake zijn van een VVE. In het koopcontract wordt er met geen woord gerept over groenvoorzieningen of onderhoud door de gemeente of woningbouw.

[Afbeelding]
Kun je in het plaatje aangeven waar de boom staat, en ook ongeveer hoe groot? En dan ook even duidelijk maken wat jouw woning is? Mag ook een andere willekeurige in het rijtje zijn die er op lijkt ivm privacy, maar dan hebben we een beter beeld hoe de situatie is. Het plaatje helpt al, maar nog niet voldoende om je onzekerheid weg te nemen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Even los van het wel/niet kappen. Als dit een grote boom is (6 meter) heeft deze ook veel/lange wortels nodig. Deze kunnen eventueel ondergronds leidingwerk kapot maken. Mocht het toch gemeentegrond zijn zou je dit eventueel als argument kunnen geven om de boom te laten vervangen/weghalen.

Self reflection is the school of wisdom

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:14
Ik herken denk ik die plek en zonder je locatie te benoemen lijkt het mij handiger dat je wat foto's toevoegt.
Wat je namelijk niet goed ziet op jou plaatje is dat tussen het gras aan de waterkant en je huis, nog een pad loopt. Ik ga ervan uit dat je die boompjes bedoelt omdat je achtertuin is afgesloten met hek/schutting.

Dat de kadastrale kaart aangeeft dat jou perceel tot de waterkant loopt, lijkt het mij heel sterk dat dit stukje gras ook daadwerkelijk van jou is. Dat zou namelijk wat zijn; alle nuts voorzieningen liggen ook onder het pad (aanname, maar zou logisch zijn) wat dan van jou zou zijn. Deze grondversnippering is niet wenselijk bij vervangen/reparatie van leidingen of riool.

Dus ik zou even goed checken bij kadaster en gemeente over hoe en wat voordat je ergens een zaag in zet ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:53
Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:42:
Nu blijkt dat de boom behoorlijk aan het groeien is en volgens mijn directe buren kan deze nog veel groter worden.
Afhankelijk van de soort kun je een boom ook in een bepaald formaat houden door deze af en toe terug te (laten) snoeien.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nogmaals... bel nou gewoon eerst even met de woningbouwvereniging
Hey, jullie hebben een tijd geleden een boom gepland in grond waarvan ik denk dat die van mij is. Hoe zit dat precies, en zouden jullie die boom ook willen verwijderen aangezien ik er niet echt op zit te wachten?
Wacht dan de uitleg even af, vervolgens zijn er wat mij betreft drie scenario's:
  1. Woningbouw verwijdert de boom op verzoek van TS
  2. TS verwijdert zelf de boom, na over een mogelijke kapvergunning geinformeerd te hebben.
  3. TS besluit toch om de boom te laten staan
Veel spannender dan dit is het niet. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Computergek
DrNizeGuy schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:52:
Ik herken denk ik die plek en zonder je locatie te benoemen lijkt het mij handiger dat je wat foto's toevoegt.
Wat je namelijk niet goed ziet op jou plaatje is dat tussen het gras aan de waterkant en je huis, nog een pad loopt. Ik ga ervan uit dat je die boompjes bedoelt omdat je achtertuin is afgesloten met hek/schutting.

Dat de kadastrale kaart aangeeft dat jou perceel tot de waterkant loopt, lijkt het mij heel sterk dat dit stukje gras ook daadwerkelijk van jou is. Dat zou namelijk wat zijn; alle nuts voorzieningen liggen ook onder het pad (aanname, maar zou logisch zijn) wat dan van jou zou zijn. Deze grondversnippering is niet wenselijk bij vervangen/reparatie van leidingen of riool.

Dus ik zou even goed checken bij kadaster en gemeente over hoe en wat voordat je ergens een zaag in zet ;)
Grappig, zo zie je maar hoe klein internet is als je de locatie al kan herkennen. Tussen het gras aan de waterkant en mijn huis loopt inderdaad nog een pad.

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de belijning uit het kadaster rondom huizen en grond eigen grond betekende. Maar nu ik er over nadenk zal de belijning bij erfpacht vast hetzelfde aangeven en dan is het sowieso geen eigen grond. Dus dan heb ik de definities eigen grond en perceel door elkaar gehaald.

Morgen ga ik de woningbouw bellen en hopelijk kunnen zij mij uitleg geven. Eigenlijk hoop ik dat het geen eigen grond is want dan heb ik niks meer met de boom te maken. Dan mogen de buren gaan lopen klagen bij de verantwoordelijke(n) die de boom destijds hebben geplant.

• No Hands
  • Nu online
in je koopcontract staat toch gewoon hoeveel m2 grond je gekocht hebt? dat stuk lijkt me zo groot dat je zelf wel kunt bedenken of het er wel of niet bij hoort door even lengte en breedte van je perceel te vermenigvuldigen met elkaar.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:20
Als het geen erfpacht is dan was het hele stuk grond in de straat tot aan de waterkant van de woningbouwvereniging.
Die zijn gaan splitsen om woningen te verkopen, en zij hebben geen zin om aan het einde van de rit met alleen een strook openbaar toegankelijk terrein te blijven zitten. Dus met het oog op de toekomst is dat stuk grond ook (je in de maag) gesplitst zodat de WBV daar op termijn niet meer verantwoordelijk voor is.
Formeel gezien was de WBV verantwoordelijk voor het onderhoud maar best kans dat de gemeente dit (deels) op zich heeft genomen.
Je zit nu in een soort overgangsfase waarin de WBV kennelijk nog wel groenwerkzaamheden uitvoert omdat niet alles verkocht is.
Het is voor jou een wat onwenselijke situatie, omdat jij nu eigenaar bent van een stuk grond waar gedeelde nutsvoorzieningen in liggen en een recht van overpad bestaat, waardoor je er weinig mee kunt. Formeel gezien ben jij ook verantwoordelijk voor het onderhoud als de WBV ooit de handen er vanaf trekt. Als bijvoorbeeld de kadebeschoeiing vernieuwd moet worden is dat een flinke kostenpost.

Eigenlijk had de WBV bij de splitsing het stuk met pad tot aan het water in de gehele straat tot een apart perceel moeten maken en dat bij de notaris overdragen aan de gemeente, dat was de netste oplossing geweest.
Een andere oplossing was geweest om dat perceel in een VVE onder te brengen waarin de eigenaren van woningpercelen allemaal een aandeel hebben, zodat onderhoud collectief geregeld kan worden.
Maar goed, achteraf is het mooi wonen en het is anders gegaan, het is nu jouw grond en ook jouw boom. Als je hem perse niet wilt dan kun je de WBV erop aanspreken en ze vragen om de boom te verwijderen. Bedenk wel dat je daarmee je luxepositie dat zij het onderhoud gratis voor je uitvoeren wellicht ondergraaft.

[ Voor 16% gewijzigd door ASW1 op 21-09-2026 20:57 ]

• No Hands
  • Nu online
ASW1 schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:41:
Als het geen erfpacht is dan was het hele stuk grond in de straat tot aan de waterkant van de woningbouwvereniging.
Die zijn gaan splitsen om woningen te verkopen, en zij hebben geen zin om aan het einde van de rit met alleen een strook openbaar toegankelijk terrein te blijven zitten. Dus met het oog op de toekomst is dat stuk grond ook (je in de maag) gesplitst zodat de WBV daar op termijn niet meer verantwoordelijk voor is.
Formeel gezien was de WBV verantwoordelijk voor het onderhoud maar best kans dat de gemeente dit (deels) op zich heeft genomen.
Je zit nu in een soort overgangsfase waarin de WBV kennelijk nog wel groenwerkzaamheden uitvoert omdat niet alles verkocht is.
Het is voor jou een wat onwenselijke situatie, omdat jij nu eigenaar bent van een stuk grond waar gedeelde nutsvoorzieningen in liggen en een recht van overpad bestaat, waardoor je er weinig mee kunt. Formeel gezien ben jij ook verantwoordelijk voor het onderhoud als de WBV ooit de handen er vanaf trekt. Als bijvoorbeeld de kadebeschoeiing vernieuwd moet worden is dat een flinke kostenpost.
Eigenlijk had de WBV bij de splitsing het stuk met pad tot aan het water in de gehele straat tot een apart perceel moeten maken en dat bij de notaris overdragen aan de gemeente, dat was de netste oplossing geweest.
voor die onwenselijke situatie is toch gewoon een handtekening gezet bij de notaris toen het boeltje werd gekocht? er had ook kunnen worden gekozen om dat niet te kopen omdat iemand geen zin heeft in onderhoud, bomen en beschoeiingen gecombineerd met recht van overpad of iets ondergronds.

• Computergek
@ASW1, mooie uitleg. Ik heb nog een keer mijn koopcontract doorgenomen en daar staat in dat er ook een "overzicht van (te vestigen) erfdienstbaarheden/kwalitatieve verplichtingen" bij zou moeten zitten. Hier moet onder andere het recht van overpad in te vinden zijn dus dat document ga ik nog een keer grondig doorlezen. Die opmerking over de kadebeschoeiing is ook goed om rekening mee te houden in de toekomst. En inderdaad zal ik misschien geen gratis onderhoud meer krijgen van de gemeente/woningbouw als ik de boom laat verwijderen. Aan de andere kant is gras maaien een stuk makkelijker dan een boom snoeien.

@No Hands, het kopen van een voormalige huurwoning heeft ook voordelen. Zo had de woningbouw al een asbest en funderingsonderzoek uit laten voeren voordat het de verkoop in ging. Niet alles waar je voor tekent zal in het voordeel van de koper werken. Maar al met al ben ik tevreden.

• Rukapul
Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:24:
@ASW1, mooie uitleg. Ik heb nog een keer mijn koopcontract doorgenomen en daar staat in dat er ook een "overzicht van (te vestigen) erfdienstbaarheden/kwalitatieve verplichtingen" bij zou moeten zitten. Hier moet onder andere het recht van overpad in te vinden zijn dus dat document ga ik nog een keer grondig doorlezen.
En wat staat erin?

Dat is naast de officiele perceelgrenzen namelijk het essentiele document.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 19:35
Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:24:
@ASW1, mooie uitleg. Ik heb nog een keer mijn koopcontract doorgenomen en daar staat in dat er ook een "overzicht van (te vestigen) erfdienstbaarheden/kwalitatieve verplichtingen" bij zou moeten zitten. Hier moet onder andere het recht van overpad in te vinden zijn dus dat document ga ik nog een keer grondig doorlezen..
Echt…. Zo’n heel onderwerp en dan kom je nu hiermee :-(. Niet gelezen voor de koop….

[ Voor 3% gewijzigd door Minimalist1 op 21-09-2026 23:59 ]

• tokusatsu
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 04-10 06:34
Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:16:
[...]

Grappig, zo zie je maar hoe klein internet is als je de locatie al kan herkennen. Tussen het gras aan de waterkant en mijn huis loopt inderdaad nog een pad.
Gemini ziet in 2 seconde dat je tussen de bloemen woont in Wormspring ;).

• Speedster
  • Laatst online: 18:01
De stichting van Boomkuffelaars heeft al camera's geplaatst en naast een petitie "red de boom in Wormspring" zijn er al diverse juridische stappen in voorbereiding. :)

Knipt u thuis ook kaartjes? Verdomd interessant maar gaat u verder. Wat heb je dit weer smakelijk ontdooid! R.I.P Wim T. Schippers

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als ik naar deze kaart kijk dan ben jij eigenaar van het hele perceel, dus tot het water. Er zullen wel wat erfdienstbaarheden en kettingbedingen op zitten voor het pad en de nutsvoorzieningen.

Wise enough to play the fool

• Trichoglossus
Op de hoek staat zo te zien een enorme wilg.

Sowieso een raar iets qua perceelgrenzen. Het pad is nodig zodat iedereen zijn voordeur kan bereiken. En dat stukje gras tussen pad en waterkant kan je weinig tot niets mee als eigenaar. Een paar plantjes zetten.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:43
naitsoezn schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:52:
Ik mis even in het verhaal waarom de woningbouwvereniging bomen gaat planten
Dat gaat vaak in opdracht van de gemeente in kader van de vergroening hij heeft ze gewoon toestemming gegeven daarvoor

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Eigen grond, kijk naar vanaf welke grote je een kapvergunning nodig is.

Want hier in het verleden met kapvergunning een Esdoorn verwijderd, maar overal wortels en nakomelingen.

De wortels worden stap voor stap verwijderd en de nakomelingen zo snel mogelijk.

Als ik te lang wacht weer een kapvergunning voor een boom op eigen grond waar ik niet om gevraagd heb.

Ohwjah, een Esdoorn is binnen 2 jaar al een aardige boom.

Eigen grond is eigen grond, tenzij jij een ander toestemming geeft op papier om er gebruik van te maken.

Verder is er een verjaringstermijn als het zonder toestemming is.

ICE ICE Baby

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:45

Fe2O3

Ja das roest

Question Mark schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:55:
Nogmaals... bel nou gewoon eerst even met de woningbouwvereniging

[...]

Wacht dan de uitleg even af, vervolgens zijn er wat mij betreft drie scenario's:
  1. Woningbouw verwijdert de boom op verzoek van TS
  2. TS verwijdert zelf de boom, na over een mogelijke kapvergunning geinformeerd te hebben.
  3. TS besluit toch om de boom te laten staan
Veel spannender dan dit is het niet. :)
Ja mogelijk dus wel, al geeft TS er gewoon geen antwoord op of ik mis het?

Er bestaan kettingbedingen in koopcontracten mbt groen en/of inrichting van een tuin of hele wijk. Zo mag ik bijv. niet het haagje tussen de buren en ons weghalen, behalve als de buren dat ook willen. Een max. aan tegels in de tuin en het haagje aan de voorkant alleen als de gemeente OK geeft.

Maar ik zie geen post van TS 'er is verder niks afgesproken' terwijl de inrichting, en er gezien er buren zijn van de woningbouw verderop in de straat, en TS daar mogelijk dus wel mee te maken heeft. Een boom kan heel duur zijn.

Mocht TS wel ontkennend hebben geantwoord, mea culpa en om met die boom.

Dum de dum

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fe2O3 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:32:
[...]
Ja mogelijk dus wel, al geeft TS er gewoon geen antwoord op of ik mis het?

Er bestaan kettingbedingen in koopcontracten mbt groen en/of inrichting van een tuin of hele wijk.
Als dat zo is, dan wordt het toch automatisch optie 3? TS besluit de boom te laten staan...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik heb zelf geen problemen met de boom. Alleen de buren.
Ik vind het wel interessant wat de buren nou eigenlijk tegen die boom hebben? Is dat de schaduw? Is dat de vrees voor een grote boom? Te veel bladeren om op te ruimen tijdens de herfst?

ErzsΓ©bet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Computergek
Minimalist1 schreef op maandag 21 september 2026 @ 23:58:
[...]

Echt…. Zo’n heel onderwerp en dan kom je nu hiermee :-(. Niet gelezen voor de koop….
Mooie aanname van je om er gelijk vanuit te gaan dat ik het document niet gelezen heb. Ik heb het net nog een keer doorgelezen en ben nog niet veel wijzer geworden. Wat er wel duidelijk in staat is dat het voetpad toegankelijk moet blijven voor alle bewoners maar dat lijkt me logisch. Verder dat ze bij leidingwerk en dergelijke moeten kunnen komen wat @teacher goed samenvat. Je kan wel pissig worden maar laat dat liever aan mij over. Je denkt zeker dat ik voor de lol dit topic heb gestart en van alles heb lopen uitzoeken gisteren en vandaag alleen omdat mijn buren lopen te piepen over een boom.
bie100 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:27:
[...]

Dat gaat vaak in opdracht van de gemeente in kader van de vergroening hij heeft ze gewoon toestemming gegeven daarvoor
Ik heb nergens toestemming voor gegeven. Tenzij het stilzwijgend is geweest of dat het geen eigen grond is en die boom daar gewoon geplaatst mocht worden.

Zojuist contact opgenomen met de woningbouw maar zoals te verwachten moet ik het op de mail zetten.
Qwerty-273 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:59:
[...]

Ik vind het wel interessant wat de buren nou eigenlijk tegen die boom hebben? Is dat de schaduw? Is dat de vrees voor een grote boom? Te veel bladeren om op te ruimen tijdens de herfst?
Alle drie de redenen ben ik bang mee. :X Er zijn helaas mensen die over van alles klagen.

[ Voor 13% gewijzigd door Computergek op 22-09-2026 13:08 ]

• bie100
Computergek schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:00:
[...]

Ik heb nergens toestemming voor gegeven. Tenzij het stilzwijgend is geweest of dat het geen eigen grond is en die boom daar gewoon geplaatst mocht worden.

Zojuist contact opgenomen met de woningbouw maar zoals te verwachten moet ik het op de mail zetten.
Heb ook in een voormalige huurhuis gezeten die ik gekocht had als er huizen geschilderd werden moest ik altijd in de gaten houden dat ze de mijne niet gingen doen

De gemeente heeft gewoon van de woningbouw geen info gekregen dat jouw woning gekocht is gebeurd vaak genoeg

• Computergek
bie100 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:31:
[...]

Heb ook in een voormalige huurhuis gezeten die ik gekocht had als er huizen geschilderd werden moest ik altijd in de gaten houden dat ze de mijne niet gingen doen

De gemeente heeft gewoon van de woningbouw geen info gekregen dat jouw woning gekocht is gebeurd vaak genoeg
Dan krijg ik van de woningbouw waarschijnlijk te horen dat ik bij de gemeente moet aankloppen. Wordt vervolgd...

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:20
Computergek schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:00:

Alle drie de redenen ben ik bang mee. :X Er zijn helaas mensen die over van alles klagen.
Ik zou ze vertellen dat zij contact moeten opnemen met de WBV want die heeft de boom geplant. Zij zijn degenen die klagen dus stuur hun dat moeras in. Desnoods doe je alsof je er allemaal niets van begrijpt, en blijf volhouden dat die boom niet van jou is O-)

[ Voor 11% gewijzigd door ASW1 op 22-09-2026 14:21 ]

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:50

Aganim

I have a cunning plan..

Computergek schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:39:
[...]

Dan krijg ik van de woningbouw waarschijnlijk te horen dat ik bij de gemeente moet aankloppen. Wordt vervolgd...
Even vragen of de afdeling Gevonden Voorwerpen een ophaaldienst heeft. :+

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Question Mark schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:50:
[...]

Als dat zo is, dan wordt het toch automatisch optie 3? TS besluit de boom te laten staan...
Ik weet niet helemaal of het TS is die dan besluit maar soit :)

Dum de dum

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:55
Als je niet in een straat/blok woont met boomknuffelaars zou ik mits het terugplanten van de boom niet te kostbaar is (mocht je hiertoe tot gedwongen worden) en op eigen initiatief samen met de buren verwijderen op een zaterdag. En in de avond met het welbekende kratje bier samen het bewijs verbranden. Je kan het natuurlijk ook in de groene container gooien als een vuurkorf niet je ding is en je niet wilt dat je andere buren gaan mopperen.

PS, je kan ook de levensduur van de boom inkorten door regelmatig rondom de stam te maaien met een maaier met messen en zo het cambium te beschadigen. Wel na een storm zelf de boom opruimen zonder melding om te voorkomen dat de gemeente een nieuwe laat plaatsen.

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:19
Kijk naar de APV van de gemeente. De gemeente waar ik in woon mag ik tot een bepaald diameter gewoon kappen.

Kan zijn dat dit onderdeel uitmaakte van een landschappelijke inpassing bij een vergunning vanuit de wooncorporatie?

• Brent
  • Laatst online: 19:20
Qwerty-273 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:59:
[...]

Ik had in het vorige huis ook zo'n buurvrouw, elke herfst en lente even mopperen over al die bladeren die van onze tuin haar 'tuin' (volledig bestraat) inwaaiden, en of wij ook niet eens wat zouden snoeien. Die boom haalde de zomertemp met zeker 3 graden naar beneden dus geen haar op ons hoofd dat daaraan dacht. Ik wees haar meestal op het feit dat de bladeren die zij opruimde van een andere soort waren, iets verder in de straat. Als je tuin vlak bestraat/begrind is, tsja, dan waaien er dingen in...

Zie ook https://mastodon.social/@onderhoudsarmoe

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:36
1107972 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:10:
Als je niet in een straat/blok woont met boomknuffelaars zou ik mits het terugplanten van de boom niet te kostbaar is (mocht je hiertoe tot gedwongen worden) en op eigen initiatief samen met de buren verwijderen op een zaterdag. En in de avond met het welbekende kratje bier samen het bewijs verbranden. Je kan het natuurlijk ook in de groene container gooien als een vuurkorf niet je ding is en je niet wilt dat je andere buren gaan mopperen.

PS, je kan ook de levensduur van de boom inkorten door regelmatig rondom de stam te maaien met een maaier met messen en zo het cambium te beschadigen. Wel na een storm zelf de boom opruimen zonder melding om te voorkomen dat de gemeente een nieuwe laat plaatsen.
Als je een vers gezaagde wilg zou willen verbranden (wat ik me als boomknuffelaar absoluut niet kan voorstellen overigens) heb je heel wat extra brandstof nodig. Hout moet zeker een aantal jaar drogen voor het een beetje wil branden. Ik ken de situatie niet, maar ik ben fervent voorstander van meer bomen overal. Had een vorige buurman die ook over mijn boom klaagde, maar die stond er veel eerder dan hij de zonnepanelen (in de schaduw, geen logische plek) plaatste. Duurzaam ben ik voor, maar het mag niet ten koste van bestaande bomen gaan. Voor een nieuw geplante boom de zelfde ecologische waarde heeft duurt jaren....

• Brent
  • Laatst online: 19:20
Misschien dan toch een onderhoudstip: grote bomen onderhouden kun je voorkomen door ze niet te groot te laten worden. Gewoon toppen tot waar jij er nog goed bij kunt (evt laten doen als ie nu te hoog is) en snoeien. Snoeien kan iedereen. Mijn vuistregel: niet groter laten groeien dan wat je zelf kan onderhouden of wil laten onderhouden.

Dat gezegd hebbende, een grote boom kan een groot verschil voor je huistemperatuur maken in de zomer, en dan is een tuinman elke 2-5 jaar langs laten komen best de moeite. Naast dat het er een stuk leuker uit ziet dan de overburen natuurlijk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Rukapul
Brent schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:07:
Misschien dan toch een onderhoudstip: grote bomen onderhouden kun je voorkomen door ze niet te groot te laten worden. Gewoon toppen tot waar jij er nog goed bij kunt (evt laten doen als ie nu te hoog is) en snoeien. Snoeien kan iedereen. Mijn vuistregel: niet groter laten groeien dan wat je zelf kan onderhouden of wil laten onderhouden.
Ik heb wel eens een boom flink terug laten snoeien. De eerste keer (als het ver moet) is het risicovol, maar daarna kwestie van bijhouden.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:41
@Computergek Ik heb je topic redelijk doorgenomen. Ben je al iets wijzer?
Wat ik denk dat zou kunnen zijn, is dat op zich dat stuk gras naar de waterkant wel van jou is, maar dat je dat (vaak tot een meter vanaf de waterkant) 'vrij' moet laten voor het waterbeheer. Dus dat er bv machines kunnen komen om het water te dreggen en onderhoud aan de kade te plegen.
En ik kan me indenken dat die bomen geplant zijn om die kade/waterkant vast te houden, diepe wortels en zo.

Succes.

• WargamingPlayer
Truus01 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:30:
@Computergek Ik heb je topic redelijk doorgenomen. Ben je al iets wijzer?
Wat ik denk dat zou kunnen zijn, is dat op zich dat stuk gras naar de waterkant wel van jou is, maar dat je dat (vaak tot een meter vanaf de waterkant) 'vrij' moet laten voor het waterbeheer. Dus dat er bv machines kunnen komen om het water te dreggen en onderhoud aan de kade te plegen.
En ik kan me indenken dat die bomen geplant zijn om die kade/waterkant vast te houden, diepe wortels en zo.

Succes.
*knip*
Hou het aub serieus.

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 30-09-2026 10:39 ]

• Computergek
@Truus01, ik heb vorige week reactie van de woningbouw gekregen:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik vind het nog steeds onduidelijk. De woningbouw lijkt in haar reactie alleen uit te gaan van huurders. Daarop heb ik nog een mail gestuurd met de vraag of ze er ΓΌberhaupt wel van op de hoogte zijn dat mijn adres koop betreft, met daarnaast de vraag of ze nog meer duidelijkheid kunnen verschaffen over het stuk grond waarover het gaat. Maar tot nog toe geen reactie gehad dus ik wacht het nog even af.

Wel goed om te weten dat de boom misschien juist wel goed is voor de kade. Dit zal ik in mijn overweging nemen mocht de woningbouw mij de keuze geven of ik de boom alsnog wil laten verwijderen.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:41
Computergek schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 13:24:
@Truus01, ik heb vorige week reactie van de woningbouw gekregen:

[...]

Ik vind het nog steeds onduidelijk. De woningbouw lijkt in haar reactie alleen uit te gaan van huurders. Daarop heb ik nog een mail gestuurd met de vraag of ze er ΓΌberhaupt wel van op de hoogte zijn dat mijn adres koop betreft, met daarnaast de vraag of ze nog meer duidelijkheid kunnen verschaffen over het stuk grond waarover het gaat. Maar tot nog toe geen reactie gehad dus ik wacht het nog even af.

Wel goed om te weten dat de boom misschien juist wel goed is voor de kade. Dit zal ik in mijn overweging nemen mocht de woningbouw mij de keuze geven of ik de boom alsnog wil laten verwijderen.
Dat is inderdaad een onduidelijke reactie.
Als het echt om het beheer van het water en de kade gaat, dan weet de gemeente als het goed is meer. Die gaan (meen ik) daarover.
Maar ja, als die boom door de woningbouw is aangeplant...
Beetje vreemd en onduidelijk allemaal.

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:49
Volgens mij zijn er maar twee partijen die hier duidelijkheid over kunnen geven: de gemeente en het Kadaster. Je hebt toch niets met de woningbouw te maken, tenzij zij eigenaar zijn van de grond?

Het Kadaster kan precies aangeven van wie de grond is: van jou, de gemeente of de woningbouw. Is de grond van jou, dan kun je bij de gemeente navragen of je een kapvergunning nodig hebt. Is de grond van de gemeente of de woningbouw, dan heb je er zelf verder weinig over te zeggen.

Dus ik zou eerst het Kadaster raadplegen. Dat kost misschien wat geld, maar dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

• Trichoglossus
De infra lijkt trouwens in de groenstrook te liggen, op de rand met het pad. Weten we inmiddels al om welke boom het gaat?

• Computergek
@mathy_, de woningbouw heeft opdracht gegeven tot het planten van de boom. Indien blijkt dat de boom helemaal niet geplant had mogen worden omdat het mijn eigen grond is dan moeten zij het oplossen naar mijn mening. De woningbouw zou toch precies moeten weten van wie de grond is. Indien blijkt dat de boom er gewoon legaal staat dan is het verhaal voor mij klaar en mag 'ie lekker blijven groeien.

@Trichoglossus, de bladeren van de boom die geplant is zijn precies dezelfde als die van de hele grote wilg.

• UTMachine
  • Laatst online: 10:08
Computergek schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 15:32:
@mathy_, de woningbouw heeft opdracht gegeven tot het planten van de boom. Indien blijkt dat de boom helemaal niet geplant had mogen worden omdat het mijn eigen grond is dan moeten zij het oplossen naar mijn mening. De woningbouw zou toch precies moeten weten van wie de grond is. Indien blijkt dat de boom er gewoon legaal staat dan is het verhaal voor mij klaar en mag 'ie lekker blijven groeien.

@Trichoglossus, de bladeren van de boom die geplant is zijn precies dezelfde als die van de hele grote wilg.
Je gaat er vanuit dat de woonbouw deze handeling 100% snapt (gezien dat ze het verschil tussen huur en koop niet weten, dat geeft je een idee). Grote kans dat ze het licht niet gezien hebben en ze pas wat gaan doen, als iemand een expliciete opdracht geeft. Tot die tijd, doet niemand iets voor je.

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:43
De boom lijkt wel op de erfgrens te staan met de buren aan de andere kant.
Bizar. Een derde heeft op jullie erfgrens een boom geplant?
Als je zeker weet dat het jullie grond is, zou ik hem zo vlug mogelijk verwijderen (als de buren het er mee eens zijn). Natuurlijk zijn bomen mooi en belangrijk, maar dit is een recept voor toekomstig juridisch gedoe, naast de onderhoudskosten. Dan kan je tzt beter een boom die je zelf kiest, planten op een plek die je zelf kiest.

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

De woningbouw heeft de administratie dus gewoon niet op orde.

TS mag kiezen, om of houden.

Dum de dum

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:12

fxs81

Julianadorp

Ik zou even kijken bij mijnoverheid, inloggen met digid en dan onder het tablad wonen kun je de kadastrale kaart bekijken met daarop de erfgrens. Is globaal maar dan zie je duidelijk genoeg of het stuk waar de boom staat ook echt van jou is. Zoja dan kan de woningbouw de boom komen verwijderen, stilzwijgend toestemming geven aan een woningbouw als je niet reageert op een schrijven dat bestaat niet als het je eigen koopwoning betreft. Dat hij er al 2 jaar staat dat maakt niet uit, uit mijn hoofd is de verjaring voor bomen 20 jaar.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16

mjl

Ugh

Ik zie nog nergens uitsluitsel over het eigendom van het stukje grond (of ik lees er overheen …)

Is het nou eigendom of pacht en zitten er nog erfdienstbaarheden op (zoals wel eigendom maar stukkie gras wordt gezien als publiek toegankelijk of rechten voor de woonstichting)?

als ik het juist gevonden heb op de kaart en bij omgevingswet.overheid.nl en op maps dan vermoed ik dat de hele rij in iedergeval een erfdienstbaarheid heeft van recht van overpad (het is dan het pad naar de voordeuren) en er ook een definitie is van de breedte en bestrating van zo’n pad. Kijk je notariΓ«le stukken van de overdracht van het perceel na op erfdienstbaarheden en kijk of er ook iets staat over het grasveld. Zo te zien zij de boompjes nog niet al te groot, zo te zien wilg. Die moet je zeker niet te groot laten worden vlak bij een huis. Als ze oud en zwaar worden scheuren of vallen die makkelijk om in een storm. Mooi knotten en dat bijhouden geeft ook schaduw om lekker onder te zitten.

En wie onderhoud het gras nu? Ieder voor zich of de woning stichting / gemeente?

[ Voor 62% gewijzigd door mjl op 03-10-2026 19:00 ]

-------

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:31

jbbrans

Β 

Op https://kadastralekaart.nl/ kan je precies bekijken welk deel bij jou hoort en welk deel niet.

Verder zou ik je aanraden om het contact met de woningbouw zo strak als mogelijk te houden.
Wij hebben ook een ex-huur huis, met huur buren en voor onderhoud aan hun pand wilden ze op ons balkon, maar zonder verantwoording te willen nemen voor eventuele schade aan ons balkon. Op duidelijke wijze aangegeven dat ze best onderhoud mogen doen via ons balkon (zoals wettelijk verplicht is), maar dat vooraf een schouwing dient plaats te vinden, schade op hun kosten verholpen zou worden en de tijden vooraf besproken zouden worden (het zou in de lente gebeuren, dus wanneer we lekker van het balkon gebruikt wilden maken). Zij konden hier niet mee akkoord gaan en dat onderhoud is dus ook niet gebeurd.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

β €γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄

servies schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:05:
[...]
Het lijkt me immers sterk dat een woningbouwvereniging bomen plaatst op grond die niet van hen is...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik kan me zo'n situatie zoals de TS beschrijft dus volledig voorstellen, om er vervolgens dan zelf 2 jaar niets mee te doen is weer een ander verhaal O-)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:28
bie100 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:31:
[...]

De aannemers die de woningbouw inhuurt weten niet het onderscheidt (tussen koop en huur woningen) en werken op order basis of verouderde informatie.

Ik heb een soortgelijke ervaring met mijn eerste woning, ex woningbouw in een blok van vier huizen : Daar werden de kozijnen en boeidelen professioneel geschilderd toen ik op zomervakantie was, en een jaar later werd het bitumendak van mijn aanbouw vernieuwd (inclusief plaatsing isolatie). Vond ik helemaal prima haha.

Inmiddels wonen (we) in een ander huis en moet ik alles zelf doen of er voor betalen -O-

[ Voor 7% gewijzigd door Terrz op 05-10-2026 11:33 ]

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:50

Aganim

I have a cunning plan..

jbbrans schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 07:39:
Op https://kadastralekaart.nl/ kan je precies bekijken welk deel bij jou hoort en welk deel niet.
Ik zou gewoon de overheidswebsite https://wozwaardeloket.nl pakken ipv een commerciΓ«le website. Op wozwaardeloket kan je de perceelsgrenzen evt. als overlay op een luchtfoto tonen voor meer duidelijkheid hoe e.e.a. zich verhoudt tot de werkelijkheid. Kadastralekaart werkt ook niet lekker als je perceel uit meerdere delen bestaat, bij zoeken op postcode krijg je alleen het hoofdperceel te zien, bij wozwaardeloket daarintegen komen alle delen wel netjes in 1x naar voren.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Terrz schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:31:
Ik heb een soortgelijke ervaring met mijn eerste woning, ex woningbouw in een blok van vier huizen : Daar werden de kozijnen en boeidelen professioneel geschilderd toen ik op zomervakantie was, en een jaar later werd het bitumendak van mijn aanbouw vernieuwd (inclusief plaatsing isolatie). Vond ik helemaal prima haha.

Inmiddels wonen (we) in een ander huis en moet ik alles zelf doen of er voor betalen -O-
Dat is wel een risico waar momenteel een deel verzorgd lijkt te worden (groenonderhoud en aanplanting) en dat als je nu te veel gaat zeuren de woningbouw een expliciete note maakt dat de zeur van nummer X koop is en gemeden moet worden bij alle volgende opdrachten.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:08
Qwerty-273 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:21:
[...]

Dat is wel een risico waar momenteel een deel verzorgd lijkt te worden (groenonderhoud en aanplanting) en dat als je nu te veel gaat zeuren de woningbouw een expliciete note maakt dat de zeur van nummer X koop is en gemeden moet worden bij alle volgende opdrachten.
Het is toch ook het een of het ander? TS wil geen boom van de woningbouw dus dan ook geen groenonderhoud van de woningbouw

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

GrooV schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:00:
[...]

Het is toch ook het een of het ander? TS wil geen boom van de woningbouw dus dan ook geen groenonderhoud van de woningbouw
Die vat ik even niet. Groenonderhoud staat gelijk aan bomen planten naar eigen inzicht?

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:36
naitsoezn schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:05:
[...]

Die vat ik even niet. Groenonderhoud staat gelijk aan bomen planten naar eigen inzicht?
Ik begrijp hem wel hoor. Als OP nu heel moeilijk gaat doen over de boom waarom zou de woningbouw dan nog het risico nemen dat hij niet gaat klagen over verder onderhoud wat ze zonder kosten voor hem uitvoeren.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

SacredRose schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:19:
[...]

Ik begrijp hem wel hoor. Als OP nu heel moeilijk gaat doen over de boom waarom zou de woningbouw dan nog het risico nemen dat hij niet gaat klagen over verder onderhoud wat ze zonder kosten voor hem uitvoeren.
Een kettingbeding voor het groenonderhoud (wat waarschijnlijk het geval is voor TS als het stuk grond echt zijn eigendom is) is natuurlijk niet iets vrijblijvends. Voor TS niet, maar ook voor de andere kant niet. Een boom planten valt imho niet automatisch onder groenonderhoud (het onderhoud aan die boom zodra ie er staat valt dan wel weer onder groenonderhoud).

• bie100
Terrz schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:31:
[...]

De aannemers die de woningbouw inhuurt weten niet het onderscheidt (tussen koop en huur woningen) en werken op order basis of verouderde informatie.

Bij mij hadden ze het snel in de gaten zat twee onder één kap werd de helft van de gezamenlijke goot schoon gemaakt :P

Voor tien euro deden ze die van mijn ook :+

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:36
naitsoezn schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:49:
[...]

Een kettingbeding voor het groenonderhoud (wat waarschijnlijk het geval is voor TS als het stuk grond echt zijn eigendom is) is natuurlijk niet iets vrijblijvends. Voor TS niet, maar ook voor de andere kant niet. Een boom planten valt imho niet automatisch onder groenonderhoud (het onderhoud aan die boom zodra ie er staat valt dan wel weer onder groenonderhoud).
OP is er niet helmaal duidelijk maar wat ik er uit begrijp is er dus geen kettingbeding dat de woningbouw dit uit moet voeren. Dus al het onderhoud dat er tot nu toe uitgevoerd is kan een fout geweest zijn van de woningbouw of hovenier of misschien een bestaande afspraak voor dat OP het kocht. Dus als hij nu gaat klagen over de boom kan het best wel eens gaan opvallen dat er iets misgaat daar en dan is het niet meer dan logisch dat het ook gestopt wordt.

Dat is iets waar OP dan natuurlijk ook rekening mee moet houden dat zoiets als resultaat er uit kan komen. En als ze het wel al wisten en prima vonden kunnen ze natuurlijk van gedachte veranderen als er klachten over komen.

• Computergek
Ik heb zowel de website van kadastralekaart als die van wozwaardeloket geraadpleegd. Op beide websites staat er een groot blauw vlak vanaf mijn achtertuin tot het stuk aan het water. Dus inclusief het stuk gras waar de boom is geplaatst. In het document van de erfdienstbaarheden en in mijn koopcontract heb ik nergens iets kunnen vinden over beplanting, groen, gras, natuur, noem het maar op.

Het is inderdaad een risico dat de woningbouw zegt bekijk het maar met het verdere onderhoud aan het stuk gras wanneer ik klaag over de boom. Maar die laatste lijkt me toch veel minder makkelijk te onderhouden.

Eigenlijk ging ik er juist vanuit dat de woningbouw haar zaakjes goed op orde zou hebben. Maar nu lees ik het tegenovergestelde van een paar andere Tweakers. Ik wacht deze week nog af of ik reactie krijg op mijn mail en anders ga ik er weer achteraan.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:44
Ondertussen weten we nog steeds niet wat voor een boom het is.
Ik zou geen boom in mijn tuin willen die boven de dakgoot van de 1e verdieping uitkomt.

• chrisborst
  • Nu online
Computergek schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 15:32:
Indien blijkt dat de boom er gewoon legaal staat dan is het verhaal voor mij klaar en mag 'ie lekker blijven groeien.
Hij staat sowieso legaal, alleen ben jij nu eigenaar (natrekking) geworden van deze boom. Dus je wordt ook juridisch aansprakelijk voor alles. En dat moet je volgens mij niet willen.
De woningbouw kan alleen weer "eigenaar" worden door het vestigen van recht van opstal.
Zou dus dit wel zwart op wit laten vastleggen.
Willen ze dat niet, kan je nu hem nog zonder vergunning weghalen.

En anders ben je nu gewaarschuwd dat eigenaar worden van een boom ook met kosten en gedoe gepaard kan gaan.

• No Hands
  • Nu online
chrisborst schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:16:
[...]

Hij staat sowieso legaal, alleen ben jij nu eigenaar (natrekking) geworden van deze boom. Dus je wordt ook juridisch aansprakelijk voor alles. En dat moet je volgens mij niet willen.
De woningbouw kan alleen weer "eigenaar" worden door het vestigen van recht van opstal.
Zou dus dit wel zwart op wit laten vastleggen.
Willen ze dat niet, kan je nu hem nog zonder vergunning weghalen.

En anders ben je nu gewaarschuwd dat eigenaar worden van een boom ook met kosten en gedoe gepaard kan gaan.
aansprakelijk voor alles klinkt nogal zwaar. er staat een boom op een grasveld. wat zou er kunnen gebeuren waar je aansprakelijk voor bent? Ik heb wel 80 bomen staan, ik maak me om geen van allen druk dat ik er aansprakelijk voor ben.

• No Hands
  • Nu online
@Computergek waarom is er nog steeds geen foto van het grasveld, de situatie, de boom of noem maar op?

• chrisborst
  • Nu online
No Hands schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:52:
[...]

aansprakelijk voor alles klinkt nogal zwaar. er staat een boom op een grasveld. wat zou er kunnen gebeuren waar je aansprakelijk voor bent? Ik heb wel 80 bomen staan, ik maak me om geen van allen druk dat ik er aansprakelijk voor ben.
TS begint in zijn openingspost dat zijn buurman de sterk groeiende boom een probleem vindt. Dus als hij hem weg wil hebben, zal hij bij TS moeten aankloppen.
In elk seizoen van de rijdende rechter komt er wel een zaak voorbij over burenruzie over een boom.
Dus vooral die aansprakelijkheid, niet of er een tak op iemand zijn hoofd valt. Al ben je daar als eigenaar ook verantwoordelijk voor (onderhoudsplicht).
Pagina: 1 2 Laatste