Boom ongevraagd geplant op eigen grond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:24
Waarschijnlijk kan ik hier niks meer mee omdat de boom uit de titel al ongeveer twee jaar geleden geplant is. Deze is destijds zonder vooraf overleg op een stuk gras geplant wat mijn eigen grond is. Dit is ook bij een aantal buren gedaan. Ik heb weinig verstand van groen dus heb toen ook niet aangegeven hier bezwaar tegen te hebben. Nu blijkt dat de boom behoorlijk aan het groeien is en volgens mijn directe buren kan deze nog veel groter worden. Deze buren vinden dit dus ook een probleem.

De opdracht is destijds waarschijnlijk door de woningbouw gegeven. Ik woon in een rij huizen met een combinatie van koop en huur. Is er een kans dat ik alsnog de boom weg kan laten halen op hun kosten of is dit een kansloze missie?

Alle reacties

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:14
Staat hij dicht op een erfgrens? Want als dat niet het geval is, mag jij hem volgens mij zo kappen.

[ Voor 77% gewijzigd door _Apache_ op 21-09-2026 11:45 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Staat er bij de gemeente ook geregistreerd wie de eigenaar is van de boom?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:42:
heb toen ook niet aangegeven hier bezwaar tegen te hebben.
Ok. Klaar denk ik? Het is je gevraagd en je had geen bezwaar..

Nu de vraag is er iets op papier gezet? Is het misschien hun boom op jou terrein? Of is het jou boom? heb je misschien die 2m2 ter beschikking gesteld aan de woningbouw voor hun boom?

Over wat hebben we het? Wat voorn boom? Welke locatie (in het midden of op een erfgrens)
Welke hoogte heeft hij in 2 jaar bereikt? waarom is deze boom nu of in te toekomst een probleem?
Wat is het probleem tegen de buren te zeggen dat ze niet moeten zeuren, en kunnen genieten van de vogels in de boom

[ Voor 25% gewijzigd door jack zomer op 21-09-2026 11:50 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik woon in een rij huizen met een combinatie van koop en huur. Is er een kans dat ik alsnog de boom weg kan laten halen op hun kosten of is dit een kansloze missie?
Je hebt geen bezwaar gemaakt tegen het planten toen het je gevraagd is. Ik zou dan ook in overleg gaan met de woningbouw...

[ Voor 32% gewijzigd door Question Mark op 21-09-2026 11:48 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Begrijpend lezen is een vak. Hij schrijft helemaal niet dat het hem gevraagd is?

Hij schrijft alleen dat 'ie er geen bezwaar tegen heeft gemaakt destijds.

Either way, meet je stamomtrek eens op 100cm hoogte, en check je plaatselijke verordening. Staat vaak in of je een kapvergunning nodig hebt. Afhankelijk van plaatselijke regels en omtrek heb je wellicht mazzel en kan je m gewoon omzagen.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:11

Fe2O3

Ja das roest

Paar stapjes terug.

De boom staat op jouw eigen grond, die jij gekocht hebt, geplant door een 3e partij die ook huizen verhuurt bij jou in de straat? Er is aan jou gevraagd of ze jou een boom cadeau mochten doen of ? Is er iets ondertekend?

Staat er iets in je koopcontract mbt groen, aanzicht, tuinonderhoud etc... ? Ik neem aan dat je van de woningbouw gekocht hebt/of samen met de woningbouw van een projectontwikkelaar.

Wat is het? Dus welke soort boom/heester etc... (foto van blaadje in google image search vertelt je genoeg).

Waar staat het (foto/schets?) hoeveel centimeter van een erfgrens af?

Welke gemeente woon je?

[ Voor 6% gewijzigd door Fe2O3 op 21-09-2026 11:53 ]

Dum de dum

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:40
Als de grond jouw volle eigendom is, dan is het nu jouw boom (artikel 5:20 lid 1 onder f BW).
Hooguit kan hij er met jouw (stilzwijgende) instemming zijn geplant waardoor het planten niet als een onrechtmatige inbreuk op jouw eigendom kan worden gezien, wat van belang is als je de kosten van het weghalen wil verhalen. Zonder instemming is het een inbreuk op je eigendom en kan je degene die de boom heeft geplant kunnen aanschrijven deze te verwijderen dan wel de kosten daarvan te betalen.

Twijfel je of er stilzwijgend instemming is gegeven dan zou ik als ik jou was even uitzoeken of voor het weghalen een kapvergunning nodig is, en zo niet, de woningbouw aanschrijven dat je ze de gelegenheid geeft de boom te verwijderen en elders te herplanten (zodat deze het overleeft) en anders de boom zelf verwijderen.

Catch a smile out there!

• Computergek
Zoals de titel al aangeeft, er is me nooit gevraagd of ze een boom mochten planten op mijn grond. Ik weet in ieder geval dat we destijds twee brieven gekregen hebben. In de eerste brief stond dat een aantal buren bezwaar hadden gemaakt en dat de bomen herplant zouden gaan worden. Enige tijd later kregen we een brief waarin stond dat er toch niet voldoende bezwaar was gemaakt dus dat de bomen zouden blijven staan. Met andere woorden, ik heb de kans gehad om in bezwaar te gaan dus ik denk niet dat dit de zaak sterker maakt. Waarschijnlijk heb ik nu stilzwijgend ingestemd? Het waren overigens geen geadresseerde brieven met naam en adres, gewoon brieven zonder envelop die in de brievenbus werden gegooid.

Aan het begin van het grasveld staat een hele grote boom. Volgens mijn buren kan de boom die op mijn grond staat net zo groot worden. Het lijkt alsof ze dezelfde bladeren hebben dus dit kan wel kloppen. Destijds heb ik geen bezwaar gemaakt omdat ik dacht dat het gewoon om kleine boompjes zou gaan. Maar het feit blijft wel dat de boom op mijn grond is geplant zonder dat ik hier toestemming voor heb gegeven. Dit zou toch niet zomaar mogen?

@Touchdomex, ik heb nergens op het internet kunnen vinden waar ik de eigenaar van een boom kan achterhalen. Ik zal de gemeente eens gaan bellen.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:32
Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:32:
Maar het feit blijft wel dat de boom op mijn grond is geplant zonder dat ik hier toestemming voor heb gegeven. Dit zou toch niet zomaar mogen?
Je hebt geen toestemming gegeven, maar ook geen bezwaar gemaakt.
Dus indirect toch toestemming gegeven denk ik zo...

Mogelijk kun je het er nog op gooien dat niet duidelijk was wat voor een boom er zou komen en dat ie toch wel heel erg groot is (/wordt)?

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:25
Ik zou even kijken of er ergens iets staat van beplantingen in jouw wijk.

Hier verderop in de wijk hebben ze ligusterhagen gezet als erfgrens, van koopwoningen. Een bewoner vond dat ze te weinig privacy gaven. Ligusterhaag er uit, en coniferen er in. Dat heeft even geduurd en toen moesten op straffe van ...iets die coniferen er uit en kwam er weer een ligusterhaag. Ondanks dat het koopwoningen waren, en op eigen grond.

Ik zou het blad even door Plantnet app of google lens halen, dan weten we waarover je het hebt. Verwijderen van een boom kan vaak zonder kapvergunning, afhankelijk van de gemeente. Wij hebben dennen in de tuin laten omzagen van 60cm doorsnede op borsthoogte, geen kapvergunning nodig gehad.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 15:47
Rensjuh schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:39:
[...]

Je hebt geen toestemming gegeven, maar ook geen bezwaar gemaakt.
Dus indirect toch toestemming gegeven denk ik zo...

Mogelijk kun je het er nog op gooien dat niet duidelijk was wat voor een boom er zou komen en dat ie toch wel heel erg groot is (/wordt)?
is ergens niet op reageren meteen dat je akkorod gaat? <--- vraag van mijn kant. Niet reageren kan ook betekenen dat je tijd nodig hebt om antwoord te kunnen geven, omdat hiervoor onderzoek nodig is.

Ben wel verbaasd dat ze iets op jouw grond gaan verbouwen en bij geen reactie dat ook dro laten gaan, dat is de omgekeerde wereld. Eerst vragen en bij toestemming gaan planten, zonder toestemming blijf je uit andersmans grond.

Als de boom 2 jaar oud is, dan heeft hij misschien nog nie tde lengte en stamdoorsnede behaald, zodat je een vergunning moet aanvragen voor de kap. Zal vast per gemeente verschillen. Hier is het 2M hoog en alles eronder mag je kappen zonder vergunning. En sommige boomsoorten is ook geen vergunning nodig.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:36
Als de boom op grond staat waar jij de bezitter van bent hoef je, lijkt me, niet eens uit te gaan zoeken van wie hij is. Hij is dan gewoon van jou, wie hem ook maar heeft geplant. En dan hoef je alleen maar te kijken of je er een kapvergunning voor nodig hebt en, zo niet, een zaag te pakken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kom achter je computer vandaan, ga naar buiten, en zaag de boom om. de takken kunnen als ze niet te groot zijn in de groen bak. klaar

Tweak!

• jack zomer
  • Niet online
@Computergek geloven doe ik het niet.
ik heb moeite met dat een bedrijf een 138 Sr risico wil lopen om een boom in iemands anders tuin te plaatsen zonder toestemming/afspraken/overeenkomst. ook heb ik moeite met ''het gras is mijn grond'' weet je dit echt zeker? zeker zeker? of vallen alle huizen en dit gras binnen de een vve?

Maar als jij zeker weet dat wat je typed correct is, dan is het jou boom op jou grond.
Dan de vraag over de kosten voor kappen..

Die kosten zijn voor jou, en misschien als je de buren lief aankijkt gedeeld.
immers jou boom, jou tuin, jou beslissing.

nu de vraag welke kosten?
Hoe hoog is dit monster in 2 jaar geworden? te groot om in 3 of 4 keer in de groenafvalbak te gaan? moet je een bedrijf in huren met een klimmer en een kraan om deze boom plat te krijgen?

[ Voor 39% gewijzigd door jack zomer op 21-09-2026 13:03 ]

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:21
Is het echt jouw grond? Of is de grond van de VvE?

Dat kan nog wel eens verschil maken. Heb een foto van de situatie?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Touchdomex schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:45:
Staat er bij de gemeente ook geregistreerd wie de eigenaar is van de boom?
De boom hoort bij de grond, dus de eigenaar van de grond lijkt me.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:50

servies

Veni Vidi Servici

Geef eens even duidelijk aan wat nu de situatie is:
Huur jij of heb jij een koopwoning van jezelf?
Is het een appartementencomplex? VVE?

Het lijkt me immers sterk dat een woningbouwvereniging bomen plaatst op grond die niet van hen is...

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:25
Welke woningbouwvereniging verhuurt de huizen en heeft die geplaatst? Dan ga ik ze vragen of ze dat hier ook willen doen.

5 jaar geleden zijn, na een enquête in de wijk, heel veel bomen weg gehaald. En nu zijn (ondanks waarschuwingen van experts) de mensen er op eens achter gekomen dat die paar blaadjes best wel te overzien waren na twee zomers zinderende hitte en ze nu pas door hebben dat natuurlijke boomschaduw meer doet dan rolluiken de hele dag potdicht 🤣

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:25
Op goed geluk weg halen zou ik niet doen. Als er wel iets staat in een of ander plan, dan komt er op eigen kosten een boom van dezelfde omvang terug. Die kosten lopen vrij vlot op, dat kan ik je wel vertellen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:48
Laten we even verder denken dan ons eigen erf en het belang van bomen inzien en ze niet omkappen, gewoon omdat het kan. Dus wat is nu het probleem hier? Staat die boom in de weg of ben je bang omdat die boom groot kan worden? Wat is er mis met een grote boom?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:37
Zit iedereen in de lunchpauze op tweakers ofzo? 10x dezelfde soort vragen voorbijgekomen in 1,5 uur tijd. Geef TS even de tijd om te reageren 😄

• Computergek
Het is zeker weten mijn eigen grond. Het gaat hier om een koopwoning zonder VVE. De stam van de boom is nu nog dun maar de boom is toch al zeker 6 meter de lucht in geschoten.

Ik heb zelf geen problemen met de boom. Alleen de buren. Maar als ik had mogen kiezen tussen geen boom of wel een boom had ik voor de eerste optie gekozen. Ik ben bang dat de boom straks zo`n omvang gaat krijgen dat het veel geld gaat kosten als ik dan besluit om de boom alsnog te laten gaan kappen. En ik weet dat bomen goed tegen de hitte kunnen helpen. Helaas is de boom aan de voorkant geplaatst en niet aan de achterkant waar de zon altijd schijnt.

De boom lijkt wel op de erfgrens te staan met de buren aan de andere kant. Dus wat ik ga doen is eerst maar eens met hun praten hoe zij over de boom denken. En als ik vanmiddag weg ga zal ik een blaadje plukken en jullie laten weten om wat voor boom het precies gaat.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik mis even in het verhaal waarom de woningbouwvereniging bomen gaat planten op jouw (en je buren hun) grond? Hier mist 'iets' in het verhaal want het maar zo een heel andere wending kan geven imho.

Either way zou ik er niet zonder meer vanuit gaan dat je de boom (nu nog) mag kappen. Gemeentes maken hier hun eigen beleid op, maar zelfs het feit dat de boom op jouw grond staat geeft je niet (altijd) het recht om zonder vergunning de boom te kappen. Check het eens op omgevingsloket.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:08
Kan je een foto plaatsen van de boom in kwestie?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:41:
Het is zeker weten mijn eigen grond. Het gaat hier om een koopwoning zonder VVE. De stam van de boom is nu nog dun maar de boom is toch al zeker 6 meter de lucht in geschoten.

Ik heb zelf geen problemen met de boom. Alleen de buren. Maar als ik had mogen kiezen tussen geen boom of wel een boom had ik voor de eerste optie gekozen. Ik ben bang dat de boom straks zo`n omvang gaat krijgen dat het veel geld gaat kosten als ik dan besluit om de boom alsnog te laten gaan kappen. En ik weet dat bomen goed tegen de hitte kunnen helpen. Helaas is de boom aan de voorkant geplaatst en niet aan de achterkant waar de zon altijd schijnt.

De boom lijkt wel op de erfgrens te staan met de buren aan de andere kant. Dus wat ik ga doen is eerst maar eens met hun praten hoe zij over de boom denken. En als ik vanmiddag weg ga zal ik een blaadje plukken en jullie laten weten om wat voor boom het precies gaat.
Maar als je er geen problemen mee hebt, wat is dan precies het probleem? Gewoon niet kappen, probleem opgelost?

I have stability. The ability to stab.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:16

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:41:
De boom lijkt wel op de erfgrens te staan met de buren aan de andere kant.
En zijn die buren ook koop, of zijn dat wel huurders?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Nog ff een stapje terug: woont @Computergek nu in een huurhuis of in een koophuis?
Als het een koophuis is, is de discussie heel snel klaar: de grond is van hem dus bepaalt HIJ wat er wel of niet mag groeien. En als hij er last van heeft (of bang is er last van te krijgen) kan hij dus de boom verwijderen.

Dus ik vermoed dat hij in een huurhuis woont.
En dan moet hij in overleg met de woningbouwvereniging van wie hij het huis huurt, want die bepalen dan of de boom wel of niet weggehaald mag worden.

Tenzij het topic bedoeld is om te achterhalen of hij de kosten voor het verwijderen van de boom kan laten betalen door degenen die de boom geplant hebben...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V2 5.12 kWh V158; HW P1; HomeAssistant

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:52

ThunderNet

Flits!

Pietervs schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:15:
Nog ff een stapje terug: woont @Computergek nu in een huurhuis of in een koophuis?
Als het een koophuis is, is de discussie heel snel klaar: de grond is van hem dus bepaalt HIJ wat er wel of niet mag groeien. En als hij er last van heeft (of bang is er last van te krijgen) kan hij dus de boom verwijderen.

Dus ik vermoed dat hij in een huurhuis woont.
En dan moet hij in overleg met de woningbouwvereniging van wie hij het huis huurt, want die bepalen dan of de boom wel of niet weggehaald mag worden.

Tenzij het topic bedoeld is om te achterhalen of hij de kosten voor het verwijderen van de boom kan laten betalen door degenen die de boom geplant hebben...
Zoals de TS aangeeft, gaat het om een koophuis.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• jack zomer
  • Niet online
1. Dan kap je de boom. Jij wilt geen boom, je buren willen geen boom. Doe het zelf, en voer zelf gewoon af. En als hij klein genoeg is in 3 X in een gft bak.

2. Ik geloof het nog steeds niet, en ik vermoed dat er info mist. Geen bedrijf gaat zonder toestemming bomen platen in prive tuinen. Maar dat is niet jou vraag. Dus terug naar 1. Plat leggen wanneer jullie hem niet willen.. jou boom, jou grond

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:04
Persoonlijk zou ik er in iedergeval voor zorgen dat de boom zonder grove hulpmiddelen (hoogwerker) handelbaar blijft. Ik zou zo hoog mogelijk (met kleine keukentrap oid) gaan en blijven snoeien. Kan de boom daar niet tegen dan is dat maar zo...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:47
Bomen worden idd groter, maar het is maar net hoe je ze snoeit. Als je een boom gewoon lekker los laat qua groei worden het hele grote bomen, zowel qua hoogte als qua omvang.

Wat betreft "jouw grond - jouw boom - jouw bijl - weg ermee", wat zijn de plannen vanuit de gemeente voor jouw wijk? Kan best zijn dat het door de gemeente opgelegd is toen je wijk werd aangelegd. Soms moeten daarvoor oude bomen wijken en dan is er herplantplicht.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let wel, vooral bij nieuwbouw kan het zijn dat er in koopcontract e.d. clausules zijn opgenomen over groenvoorziening in de wijk. Zo hadden wij een nieuwbouwhuis waar de beukenhaagjes in de voortuin niet verwijderd mochten worden voor een rustig straatbeeld (dus alle huizen in de wijk hadden dat), ken ik iemand die in een (dure villa-)wijk woont waar hekken verboden zijn en enkel natuurlijke barrieres mogen worden aangelegd etc.

• Computergek
SmurfLink schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:04:
[...]

Maar als je er geen problemen mee hebt, wat is dan precies het probleem? Gewoon niet kappen, probleem opgelost?
Als ze nu al lopen te piepen gaat het helemaal feest worden zodra de boom nog groter wordt. En dan wordt het een stuk moeilijker om er wat aan te gaan doen. Ik houd mijn buren wel graag te vriend.

@Orion84, die buren hebben ook een koopwoning.

@naitsoezn en @jack zomer, misschien mist er inderdaad wat informatie. Het gaat om een groot stuk gras wat langs alle voordeuren loopt. Dit stuk voor mijn voordeur is zeker weten mijn eigen grond. Maar omdat ik in een rij huizen woon met daartussen een paar huurwoningen wordt het bijgehouden door de woningbouw of gemeente. Ook mijn grond dus wat de eigenaar normaal zelf moet bijhouden. Misschien dat er wel een fout gemaakt is met het planten van de boom? Ik zal morgen eens bij de woningbouw binnenstappen.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:14
Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe die boom daar gekomen is, wie heeft hem geplant? Er is geen sprake van vorige bewoner, of een VvE. Was het de gemeente?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:29:
[...]

Als ze nu al lopen te piepen gaat het helemaal feest worden zodra de boom nog groter wordt. En dan wordt het een stuk moeilijker om er wat aan te gaan doen. Ik houd mijn buren wel graag te vriend.

@Orion84, die buren hebben ook een koopwoning.

@naitsoezn en @jack zomer, misschien mist er inderdaad wat informatie. Het gaat om een groot stuk gras wat langs alle voordeuren loopt. Dit stuk voor mijn voordeur is zeker weten mijn eigen grond. Maar omdat ik in een rij huizen woon met daartussen een paar huurwoningen wordt het bijgehouden door de woningbouw of gemeente. Ook mijn grond dus wat de eigenaar normaal zelf moet bijhouden. Misschien dat er wel een fout gemaakt is met het planten van de boom? Ik zal morgen eens bij de woningbouw binnenstappen.
Is het een rijtje nieuwbouwwoningen? Dan is er waarschijnlijk sprake van een kettingbeding oid waarin de woningbouwvereniging ervoor zorgt dat het groen netjes blijft voor het hele rijtje? Maar either way zou de periode van 2 jaar (imho) nog geen termijn zijn waarin je geen bezwaar meer kunt maken.

Eerste stap lijkt me toch contact opnemen met de woningbouwvereniging over het hoe en waarom. En pas stap 2 om te (laten) verwijderen, maar zoals gezegd: Let wel op of het vergunningsplichtig is in jouw gemeente.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 21-09-2026 14:37 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• jack zomer
  • Niet online

1. dus niet afgesloten of afgeschermd. gewoon een grasveld waar iedereen op kan?
2. misschien, ja dit was zeker wat voor de startpost.

3. goed idee, als nu de woningbouw het bij houd. en anders even naar de gemeente. ik blijf bij jou grond en jou boom als er niks anders is afgesproken. dus niks over die boom in de koopakte

[ Voor 21% gewijzigd door jack zomer op 21-09-2026 14:46 ]

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 00:01
[...]
Het gaat om een groot stuk gras wat langs alle voordeuren loopt. Dit stuk voor mijn voordeur is zeker weten mijn eigen grond. Maar omdat ik in een rij huizen woon met daartussen een paar huurwoningen wordt het bijgehouden door de woningbouw of gemeente.
Sorry hoor, maar daar geloof ik dus weinig van als er geen duidelijke aanvullende afspraken zijn vastgelegd. Er is nergens een WoCo of gemeente te vinden die kosten voor onderhoud gaat maken voor grond van een ander.

En dan, al gezegd, wat is nu het probleem? WIl je graag zelf gras gaan maaien?

[ Voor 9% gewijzigd door Minimalist1 op 21-09-2026 14:56 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:49
Ik snap hier echt helemaal niets van.

Er is echt geen enkele gemeente of corporatie zo gek om gratis groenbeheer te doen op grond die niet van hun is.

Boompjes kosten geld. Inkoop + arbeid.

Daar moet iets over staan in een koopcontract. Want binnen de grenzen van het omgevingsplan mag je doen en laten wat je wil op je eigen grond. Een groenstrook die van verschillende eigenaren is? Wat als 1 van de eigenaren die groenstrook als moestuin gaat gebruiken? Dat mag gewoon, tenzij er dus iets over is afgesproken in het koopcontract.

Ik zou eerst maar eens goed kijken wat er in het koopcontract staat. Er MOET iets in staan.
En dan kijken of je wel echt de eigenaar bent. Voor de zekerheid checken op de kaart van https://www.wozwaardeloket.nl hoe de kadastrale grenzen lopen.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:50

servies

Veni Vidi Servici

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat de groenstrook waar de boom in staat niet bij zijn grond hoort, maar gemeentegrond is.
Precies dat wat @Minimalist1 en @Kalentum ook al zeggen...
Om even een idee te geven wat een fatsoenlijk boompje volgens een gemeente kost: ruim 25 jaar geleden heb ik door een autoongeluk 2 kleine boompjes omver gereden: er kwam een rekening van de gemeente van 1400 gulden... Dat kun je nu rustig 1 op 1 omzetten in Euros...

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Wat evt zou kunnen (dat hebben wij in ons nieuwbouwhuis ook): de gemeente kan contractueel vast hebben gelegd dat er bepaald groen op je grond moet komen. Zij plaatsen het, zorgen dat het de eerste X jaar overleeft en daarna heb je zelf de instandhoudingsverplichting.

Zo werkt het iig bij ons met een strook groen van 30cm op de rand van ons perceel (x fucking 55 meter, best veel nutteloze m2 die je dan koopt :X ) waar de gemeente op onze grond een haag heeft aangeplant (die ze 3 jaar onderhouden maar ondertussen al meerdere keren is herplant want die struiken werken voor geen meter in deze swamp :') ).

Kan me voorstellen dat er misschien ook zoiets in TS koopcontract stond.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Pietervs schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:15:

Dat hangt toch echt af van de gemeente. In Amsterdam moet je voor het kappen van een boom in je eigen tuin toch echt eerst een vergunning aanvragen.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:55

Qwerty-273

Meukposter

En wat als die buren binnen 2-3 jaren verhuizen en je volgende buren liever wel een boom willen zien, ga je die dan ook planten om je buren te vriend te houden?

Verder zoals al gemeld, kijk wat er in je koopakte staat. Kijk wat de gemeente vast heeft gelegd in het omgevingsplan of daar wellicht afspraken in staan met betrekking tot groenontwikkeling van de straat of de buurt. En kijk ook wat de woningbouw voor informatie heeft gegeven (wellicht een verwijzing waarom zij iets doen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:00
@Computergek

Volgens mij wordt er te ingewikkeld gedacht.
De woningbouw heeft gewoon opdracht gegeven om bomen te planten en heeft hier de huizen die ze verkocht hebben ook in meegenomen. (gok dat je formeel je woning weer aan de woningbouw moet verkopen).
Dus die boom staat nu op jou perceel en hiermee ben jij juridisch ook eigenaar geworden.
In veel gemeentes mag je bomen kappen zonder vergunning tot een bepaalde omvang (30cm diameter op 1.3m hoogte vaak).
Dus je zou in je recht staan om hem weg te halen. De vraag is alleen of dat verstandig is.

Zou adviseren om eerst met de woningbouw in gesprek te gaan. Leg minimaal vast dat zij verantwoordelijk voor de boom blijven. Willen ze dat niet, dan kan je zeggen dat je de boom gaat laten kappen.

Persoonlijk zou ik niet verantwoordelijk voor een boom willen zijn wat mogelijk een conflict met je buren gaat worden.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:13
Het zal hier om een eigen woning met erfpacht gaan, d.w.z. dat de woning van jou is maar dat de grond van de gemeente blijft. Niet toevallig hoef je zelf geen onderhoud te plegen aan het grasveld.
Er zal ergens in het koopcontract wel iets staan over de groenvoorziening van het hele perceel.
De hele rij huizen staan waarschijnlijk op één perceel.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:04

pistole

Frutter

Zijn het overburen of buurburen (links of rechts naast je)? Kan je eens je erfgrenzen valideren via (bij voorbeeld) https://www.kadasterdata.nl/?

Zoals je zelf al schreef:
Maar als ik had mogen kiezen tussen geen boom of wel een boom had ik voor de eerste optie gekozen. Ik ben bang dat de boom straks zo`n omvang gaat krijgen dat het veel geld gaat kosten als ik dan besluit om de boom alsnog te laten gaan kappen.
Dat impliceert dus dat je hem op z'n minst klein moet houden als je er ooit nog vanaf wil met beperkte kosten. Als het jouw boom is.

Ik frut, dus ik epibreer

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:28
Wees blij met die boom. Ook als die groter wordt.. met de komende nog hetere zomers zorgt die boom voor heel wat verkoeling ook in je huis.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:20

Nikeo

Jawelles

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 21-09-2026 17:45 . Reden: Iets meer geduld mag wel ]

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:46
Doet mij een beetje denken aan een topic van een paar jaar terug, iemand had ineens een paar van die vleermuiskasten in z'n muur gekregen. Bleek dat er gemixte huur/koophuizen waren in de straat, en de uitvoerende partij had het per ongeluk toen ook bij de TS geplaatst.

Wat men hier al een paar keer aangeeft, het zal vast wel duur zijn zo'n boompje. Maar de uitvoerende partij kan natuurlijk een fout hebben gemaakt en de boom per ongeluk bij een koop woning hebben geplaatst ipv de huurwoning op nr 14.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 21-09-2026 17:45 . Reden: De HK is een paar deuren verder. ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:30
Als het voormalige huur is is het waarschijnlijk één kadastraal perceel een is er een VVE waar jij het gebruiksrecht van jou deel van krijgt.

Die VVE is de eigenaar, misschien dat van daaruit is besloten bomen te planten.

• Computergek
Ik snap de verwarring hier van verschillende mensen en ik weet ook niet hoe alles precies in elkaar steekt. Volgens de buren is het voetpad dat voor mijn deur loopt wel van de gemeente. De rest van de grond is van mezelf. Ik heb een plaatje uit het kadaster toegevoegd misschien kunnen jullie mij vertellen of het klopt? Als ik eerlijk ben snap ik zelf niet zo goed hoe ik het allemaal moet lezen.

De reden dat het gras hier gemaaid wordt lijkt me echter wel simpel te verklaren. In de praktijk zal het veel meer moeite kosten om bij de ene voordeur niet te maaien omdat het een koopwoning is en bij de volgende wel omdat het een huurwoning is. Tijd is geld.

Het gaat niet om nieuwbouw en ook is er geen erfpacht. Er is ook geen verplichting om de woning terug te verkopen aan de woningbouw. De woning is wel van de woningbouw geweest en ik heb mijn koopcontract nog eens doorgespit en daarin staat een zelfbewoningsclausule van 5 jaar. Die termijn is al verstreken. Het gaat om een normale woning geen appartement dus dan kan er naar mijn weten geen sprake zijn van een VVE. In het koopcontract wordt er met geen woord gerept over groenvoorzieningen of onderhoud door de gemeente of woningbouw.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HL5441gV/Kadaster.jpg

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:25
Ik heb een artikel gelezen over Vijfheerenlanden. Hier dachten mensen ook dat stroken groen van hun waren. Gemeente is nu (met rechtszaken) alles aan het corrigeren. Dus informeer even bij gemeente en kadaster.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:31
Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:32:
...de bomen herplant zouden gaan worden...
Wat wordt hier verstaan onder 'herplanten'? Kan het zo zijn dat de bomen er bijv voor de bouw stonden en dat de projectontwikkelaar van de gemeente te horen heeft gekregen dat ze, bijvoorbeeld als onderdeel van de bouwvergunning, later terug geplant moesten worden?

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:49
Kadaster raadplegen.

Daarna is het pas weer zinvol om over de volgende stap na te denken.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:30

LankHoar

Langharig tuig

Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:44:
Ik snap de verwarring hier van verschillende mensen en ik weet ook niet hoe alles precies in elkaar steekt. Volgens de buren is het voetpad dat voor mijn deur loopt wel van de gemeente. De rest van de grond is van mezelf. Ik heb een plaatje uit het kadaster toegevoegd misschien kunnen jullie mij vertellen of het klopt? Als ik eerlijk ben snap ik zelf niet zo goed hoe ik het allemaal moet lezen.

De reden dat het gras hier gemaaid wordt lijkt me echter wel simpel te verklaren. In de praktijk zal het veel meer moeite kosten om bij de ene voordeur niet te maaien omdat het een koopwoning is en bij de volgende wel omdat het een huurwoning is. Tijd is geld.

Het gaat niet om nieuwbouw en ook is er geen erfpacht. Er is ook geen verplichting om de woning terug te verkopen aan de woningbouw. De woning is wel van de woningbouw geweest en ik heb mijn koopcontract nog eens doorgespit en daarin staat een zelfbewoningsclausule van 5 jaar. Die termijn is al verstreken. Het gaat om een normale woning geen appartement dus dan kan er naar mijn weten geen sprake zijn van een VVE. In het koopcontract wordt er met geen woord gerept over groenvoorzieningen of onderhoud door de gemeente of woningbouw.

[Afbeelding]
Kun je in het plaatje aangeven waar de boom staat, en ook ongeveer hoe groot? En dan ook even duidelijk maken wat jouw woning is? Mag ook een andere willekeurige in het rijtje zijn die er op lijkt ivm privacy, maar dan hebben we een beter beeld hoe de situatie is. Het plaatje helpt al, maar nog niet voldoende om je onzekerheid weg te nemen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Even los van het wel/niet kappen. Als dit een grote boom is (6 meter) heeft deze ook veel/lange wortels nodig. Deze kunnen eventueel ondergronds leidingwerk kapot maken. Mocht het toch gemeentegrond zijn zou je dit eventueel als argument kunnen geven om de boom te laten vervangen/weghalen.

Self reflection is the school of wisdom

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:21
Ik herken denk ik die plek en zonder je locatie te benoemen lijkt het mij handiger dat je wat foto's toevoegt.
Wat je namelijk niet goed ziet op jou plaatje is dat tussen het gras aan de waterkant en je huis, nog een pad loopt. Ik ga ervan uit dat je die boompjes bedoelt omdat je achtertuin is afgesloten met hek/schutting.

Dat de kadastrale kaart aangeeft dat jou perceel tot de waterkant loopt, lijkt het mij heel sterk dat dit stukje gras ook daadwerkelijk van jou is. Dat zou namelijk wat zijn; alle nuts voorzieningen liggen ook onder het pad (aanname, maar zou logisch zijn) wat dan van jou zou zijn. Deze grondversnippering is niet wenselijk bij vervangen/reparatie van leidingen of riool.

Dus ik zou even goed checken bij kadaster en gemeente over hoe en wat voordat je ergens een zaag in zet ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51
Nu blijkt dat de boom behoorlijk aan het groeien is en volgens mijn directe buren kan deze nog veel groter worden.
Afhankelijk van de soort kun je een boom ook in een bepaald formaat houden door deze af en toe terug te (laten) snoeien.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nogmaals... bel nou gewoon eerst even met de woningbouwvereniging
Hey, jullie hebben een tijd geleden een boom gepland in grond waarvan ik denk dat die van mij is. Hoe zit dat precies, en zouden jullie die boom ook willen verwijderen aangezien ik er niet echt op zit te wachten?
Wacht dan de uitleg even af, vervolgens zijn er wat mij betreft drie scenario's:
  1. Woningbouw verwijdert de boom op verzoek van TS
  2. TS verwijdert zelf de boom, na over een mogelijke kapvergunning geinformeerd te hebben.
  3. TS besluit toch om de boom te laten staan
Veel spannender dan dit is het niet. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Computergek
DrNizeGuy schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:52:
Ik herken denk ik die plek en zonder je locatie te benoemen lijkt het mij handiger dat je wat foto's toevoegt.
Wat je namelijk niet goed ziet op jou plaatje is dat tussen het gras aan de waterkant en je huis, nog een pad loopt. Ik ga ervan uit dat je die boompjes bedoelt omdat je achtertuin is afgesloten met hek/schutting.

Dat de kadastrale kaart aangeeft dat jou perceel tot de waterkant loopt, lijkt het mij heel sterk dat dit stukje gras ook daadwerkelijk van jou is. Dat zou namelijk wat zijn; alle nuts voorzieningen liggen ook onder het pad (aanname, maar zou logisch zijn) wat dan van jou zou zijn. Deze grondversnippering is niet wenselijk bij vervangen/reparatie van leidingen of riool.

Dus ik zou even goed checken bij kadaster en gemeente over hoe en wat voordat je ergens een zaag in zet ;)
Grappig, zo zie je maar hoe klein internet is als je de locatie al kan herkennen. Tussen het gras aan de waterkant en mijn huis loopt inderdaad nog een pad.

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de belijning uit het kadaster rondom huizen en grond eigen grond betekende. Maar nu ik er over nadenk zal de belijning bij erfpacht vast hetzelfde aangeven en dan is het sowieso geen eigen grond. Dus dan heb ik de definities eigen grond en perceel door elkaar gehaald.

Morgen ga ik de woningbouw bellen en hopelijk kunnen zij mij uitleg geven. Eigenlijk hoop ik dat het geen eigen grond is want dan heb ik niks meer met de boom te maken. Dan mogen de buren gaan lopen klagen bij de verantwoordelijke(n) die de boom destijds hebben geplant.

• No Hands
in je koopcontract staat toch gewoon hoeveel m2 grond je gekocht hebt? dat stuk lijkt me zo groot dat je zelf wel kunt bedenken of het er wel of niet bij hoort door even lengte en breedte van je perceel te vermenigvuldigen met elkaar.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:13
Als het geen erfpacht is dan was het hele stuk grond in de straat tot aan de waterkant van de woningbouwvereniging.
Die zijn gaan splitsen om woningen te verkopen, en zij hebben geen zin om aan het einde van de rit met alleen een strook openbaar toegankelijk terrein te blijven zitten. Dus met het oog op de toekomst is dat stuk grond ook (je in de maag) gesplitst zodat de WBV daar op termijn niet meer verantwoordelijk voor is.
Formeel gezien was de WBV verantwoordelijk voor het onderhoud maar best kans dat de gemeente dit (deels) op zich heeft genomen.
Je zit nu in een soort overgangsfase waarin de WBV kennelijk nog wel groenwerkzaamheden uitvoert omdat niet alles verkocht is.
Het is voor jou een wat onwenselijke situatie, omdat jij nu eigenaar bent van een stuk grond waar gedeelde nutsvoorzieningen in liggen en een recht van overpad bestaat, waardoor je er weinig mee kunt. Formeel gezien ben jij ook verantwoordelijk voor het onderhoud als de WBV ooit de handen er vanaf trekt. Als bijvoorbeeld de kadebeschoeiing vernieuwd moet worden is dat een flinke kostenpost.

Eigenlijk had de WBV bij de splitsing het stuk met pad tot aan het water in de gehele straat tot een apart perceel moeten maken en dat bij de notaris overdragen aan de gemeente, dat was de netste oplossing geweest.
Een andere oplossing was geweest om dat perceel in een VVE onder te brengen waarin de eigenaren van woningpercelen allemaal een aandeel hebben, zodat onderhoud collectief geregeld kan worden.
Maar goed, achteraf is het mooi wonen en het is anders gegaan, het is nu jouw grond en ook jouw boom. Als je hem perse niet wilt dan kun je de WBV erop aanspreken en ze vragen om de boom te verwijderen. Bedenk wel dat je daarmee je luxepositie dat zij het onderhoud gratis voor je uitvoeren wellicht ondergraaft.

[ Voor 16% gewijzigd door ASW1 op 21-09-2026 20:57 ]

• No Hands
ASW1 schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:41:
Als het geen erfpacht is dan was het hele stuk grond in de straat tot aan de waterkant van de woningbouwvereniging.
Die zijn gaan splitsen om woningen te verkopen, en zij hebben geen zin om aan het einde van de rit met alleen een strook openbaar toegankelijk terrein te blijven zitten. Dus met het oog op de toekomst is dat stuk grond ook (je in de maag) gesplitst zodat de WBV daar op termijn niet meer verantwoordelijk voor is.
Formeel gezien was de WBV verantwoordelijk voor het onderhoud maar best kans dat de gemeente dit (deels) op zich heeft genomen.
Je zit nu in een soort overgangsfase waarin de WBV kennelijk nog wel groenwerkzaamheden uitvoert omdat niet alles verkocht is.
Het is voor jou een wat onwenselijke situatie, omdat jij nu eigenaar bent van een stuk grond waar gedeelde nutsvoorzieningen in liggen en een recht van overpad bestaat, waardoor je er weinig mee kunt. Formeel gezien ben jij ook verantwoordelijk voor het onderhoud als de WBV ooit de handen er vanaf trekt. Als bijvoorbeeld de kadebeschoeiing vernieuwd moet worden is dat een flinke kostenpost.
Eigenlijk had de WBV bij de splitsing het stuk met pad tot aan het water in de gehele straat tot een apart perceel moeten maken en dat bij de notaris overdragen aan de gemeente, dat was de netste oplossing geweest.
voor die onwenselijke situatie is toch gewoon een handtekening gezet bij de notaris toen het boeltje werd gekocht? er had ook kunnen worden gekozen om dat niet te kopen omdat iemand geen zin heeft in onderhoud, bomen en beschoeiingen gecombineerd met recht van overpad of iets ondergronds.

• Computergek
@ASW1, mooie uitleg. Ik heb nog een keer mijn koopcontract doorgenomen en daar staat in dat er ook een "overzicht van (te vestigen) erfdienstbaarheden/kwalitatieve verplichtingen" bij zou moeten zitten. Hier moet onder andere het recht van overpad in te vinden zijn dus dat document ga ik nog een keer grondig doorlezen. Die opmerking over de kadebeschoeiing is ook goed om rekening mee te houden in de toekomst. En inderdaad zal ik misschien geen gratis onderhoud meer krijgen van de gemeente/woningbouw als ik de boom laat verwijderen. Aan de andere kant is gras maaien een stuk makkelijker dan een boom snoeien.

@No Hands, het kopen van een voormalige huurwoning heeft ook voordelen. Zo had de woningbouw al een asbest en funderingsonderzoek uit laten voeren voordat het de verkoop in ging. Niet alles waar je voor tekent zal in het voordeel van de koper werken. Maar al met al ben ik tevreden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51
Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:24:
@ASW1, mooie uitleg. Ik heb nog een keer mijn koopcontract doorgenomen en daar staat in dat er ook een "overzicht van (te vestigen) erfdienstbaarheden/kwalitatieve verplichtingen" bij zou moeten zitten. Hier moet onder andere het recht van overpad in te vinden zijn dus dat document ga ik nog een keer grondig doorlezen.
En wat staat erin?

Dat is naast de officiele perceelgrenzen namelijk het essentiele document.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 00:01
Computergek schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:24:
@ASW1, mooie uitleg. Ik heb nog een keer mijn koopcontract doorgenomen en daar staat in dat er ook een "overzicht van (te vestigen) erfdienstbaarheden/kwalitatieve verplichtingen" bij zou moeten zitten. Hier moet onder andere het recht van overpad in te vinden zijn dus dat document ga ik nog een keer grondig doorlezen..
Echt…. Zo’n heel onderwerp en dan kom je nu hiermee :-(. Niet gelezen voor de koop….

[ Voor 3% gewijzigd door Minimalist1 op 21-09-2026 23:59 ]

Pagina: 1