Boom ongevraagd geplant op eigen grond

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:31

jbbrans

Op https://kadastralekaart.nl/ kan je precies bekijken welk deel bij jou hoort en welk deel niet.

Verder zou ik je aanraden om het contact met de woningbouw zo strak als mogelijk te houden.
Wij hebben ook een ex-huur huis, met huur buren en voor onderhoud aan hun pand wilden ze op ons balkon, maar zonder verantwoording te willen nemen voor eventuele schade aan ons balkon. Op duidelijke wijze aangegeven dat ze best onderhoud mogen doen via ons balkon (zoals wettelijk verplicht is), maar dat vooraf een schouwing dient plaats te vinden, schade op hun kosten verholpen zou worden en de tijden vooraf besproken zouden worden (het zou in de lente gebeuren, dus wanneer we lekker van het balkon gebruikt wilden maken). Zij konden hier niet mee akkoord gaan en dat onderhoud is dus ook niet gebeurd.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

servies schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:05:
[...]
Het lijkt me immers sterk dat een woningbouwvereniging bomen plaatst op grond die niet van hen is...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik kan me zo'n situatie zoals de TS beschrijft dus volledig voorstellen, om er vervolgens dan zelf 2 jaar niets mee te doen is weer een ander verhaal O-)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:28
bie100 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:31:
[...]

Heb ook in een voormalige huurhuis gezeten die ik gekocht had als er huizen geschilderd werden moest ik altijd in de gaten houden dat ze de mijne niet gingen doen

De gemeente heeft gewoon van de woningbouw geen info gekregen dat jouw woning gekocht is gebeurd vaak genoeg
De aannemers die de woningbouw inhuurt weten niet het onderscheidt (tussen koop en huur woningen) en werken op order basis of verouderde informatie.

Ik heb een soortgelijke ervaring met mijn eerste woning, ex woningbouw in een blok van vier huizen : Daar werden de kozijnen en boeidelen professioneel geschilderd toen ik op zomervakantie was, en een jaar later werd het bitumendak van mijn aanbouw vernieuwd (inclusief plaatsing isolatie). Vond ik helemaal prima haha.

Inmiddels wonen (we) in een ander huis en moet ik alles zelf doen of er voor betalen -O-

[ Voor 7% gewijzigd door Terrz op 05-10-2026 11:33 ]

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:50

Aganim

I have a cunning plan..

jbbrans schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 07:39:
Op https://kadastralekaart.nl/ kan je precies bekijken welk deel bij jou hoort en welk deel niet.
Ik zou gewoon de overheidswebsite https://wozwaardeloket.nl pakken ipv een commerciële website. Op wozwaardeloket kan je de perceelsgrenzen evt. als overlay op een luchtfoto tonen voor meer duidelijkheid hoe e.e.a. zich verhoudt tot de werkelijkheid. Kadastralekaart werkt ook niet lekker als je perceel uit meerdere delen bestaat, bij zoeken op postcode krijg je alleen het hoofdperceel te zien, bij wozwaardeloket daarintegen komen alle delen wel netjes in 1x naar voren.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:02

Qwerty-273

Meukposter

Terrz schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:31:
Ik heb een soortgelijke ervaring met mijn eerste woning, ex woningbouw in een blok van vier huizen : Daar werden de kozijnen en boeidelen professioneel geschilderd toen ik op zomervakantie was, en een jaar later werd het bitumendak van mijn aanbouw vernieuwd (inclusief plaatsing isolatie). Vond ik helemaal prima haha.

Inmiddels wonen (we) in een ander huis en moet ik alles zelf doen of er voor betalen -O-
Dat is wel een risico waar momenteel een deel verzorgd lijkt te worden (groenonderhoud en aanplanting) en dat als je nu te veel gaat zeuren de woningbouw een expliciete note maakt dat de zeur van nummer X koop is en gemeden moet worden bij alle volgende opdrachten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:08
Qwerty-273 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:21:
[...]

Dat is wel een risico waar momenteel een deel verzorgd lijkt te worden (groenonderhoud en aanplanting) en dat als je nu te veel gaat zeuren de woningbouw een expliciete note maakt dat de zeur van nummer X koop is en gemeden moet worden bij alle volgende opdrachten.
Het is toch ook het een of het ander? TS wil geen boom van de woningbouw dus dan ook geen groenonderhoud van de woningbouw

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

GrooV schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:00:
[...]

Het is toch ook het een of het ander? TS wil geen boom van de woningbouw dus dan ook geen groenonderhoud van de woningbouw
Die vat ik even niet. Groenonderhoud staat gelijk aan bomen planten naar eigen inzicht?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:36
naitsoezn schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:05:
[...]

Die vat ik even niet. Groenonderhoud staat gelijk aan bomen planten naar eigen inzicht?
Ik begrijp hem wel hoor. Als OP nu heel moeilijk gaat doen over de boom waarom zou de woningbouw dan nog het risico nemen dat hij niet gaat klagen over verder onderhoud wat ze zonder kosten voor hem uitvoeren.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

SacredRose schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:19:
[...]

Ik begrijp hem wel hoor. Als OP nu heel moeilijk gaat doen over de boom waarom zou de woningbouw dan nog het risico nemen dat hij niet gaat klagen over verder onderhoud wat ze zonder kosten voor hem uitvoeren.
Een kettingbeding voor het groenonderhoud (wat waarschijnlijk het geval is voor TS als het stuk grond echt zijn eigendom is) is natuurlijk niet iets vrijblijvends. Voor TS niet, maar ook voor de andere kant niet. Een boom planten valt imho niet automatisch onder groenonderhoud (het onderhoud aan die boom zodra ie er staat valt dan wel weer onder groenonderhoud).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:43
Terrz schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:31:
[...]

De aannemers die de woningbouw inhuurt weten niet het onderscheidt (tussen koop en huur woningen) en werken op order basis of verouderde informatie.

Bij mij hadden ze het snel in de gaten zat twee onder één kap werd de helft van de gezamenlijke goot schoon gemaakt :P

Voor tien euro deden ze die van mijn ook :+

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:36
naitsoezn schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:49:
[...]

Een kettingbeding voor het groenonderhoud (wat waarschijnlijk het geval is voor TS als het stuk grond echt zijn eigendom is) is natuurlijk niet iets vrijblijvends. Voor TS niet, maar ook voor de andere kant niet. Een boom planten valt imho niet automatisch onder groenonderhoud (het onderhoud aan die boom zodra ie er staat valt dan wel weer onder groenonderhoud).
OP is er niet helmaal duidelijk maar wat ik er uit begrijp is er dus geen kettingbeding dat de woningbouw dit uit moet voeren. Dus al het onderhoud dat er tot nu toe uitgevoerd is kan een fout geweest zijn van de woningbouw of hovenier of misschien een bestaande afspraak voor dat OP het kocht. Dus als hij nu gaat klagen over de boom kan het best wel eens gaan opvallen dat er iets misgaat daar en dan is het niet meer dan logisch dat het ook gestopt wordt.

Dat is iets waar OP dan natuurlijk ook rekening mee moet houden dat zoiets als resultaat er uit kan komen. En als ze het wel al wisten en prima vonden kunnen ze natuurlijk van gedachte veranderen als er klachten over komen.

• Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:31
Ik heb zowel de website van kadastralekaart als die van wozwaardeloket geraadpleegd. Op beide websites staat er een groot blauw vlak vanaf mijn achtertuin tot het stuk aan het water. Dus inclusief het stuk gras waar de boom is geplaatst. In het document van de erfdienstbaarheden en in mijn koopcontract heb ik nergens iets kunnen vinden over beplanting, groen, gras, natuur, noem het maar op.

Het is inderdaad een risico dat de woningbouw zegt bekijk het maar met het verdere onderhoud aan het stuk gras wanneer ik klaag over de boom. Maar die laatste lijkt me toch veel minder makkelijk te onderhouden.

Eigenlijk ging ik er juist vanuit dat de woningbouw haar zaakjes goed op orde zou hebben. Maar nu lees ik het tegenovergestelde van een paar andere Tweakers. Ik wacht deze week nog af of ik reactie krijg op mijn mail en anders ga ik er weer achteraan.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:44
Ondertussen weten we nog steeds niet wat voor een boom het is.
Ik zou geen boom in mijn tuin willen die boven de dakgoot van de 1e verdieping uitkomt.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Computergek schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 15:32:
Indien blijkt dat de boom er gewoon legaal staat dan is het verhaal voor mij klaar en mag 'ie lekker blijven groeien.
Hij staat sowieso legaal, alleen ben jij nu eigenaar (natrekking) geworden van deze boom. Dus je wordt ook juridisch aansprakelijk voor alles. En dat moet je volgens mij niet willen.
De woningbouw kan alleen weer "eigenaar" worden door het vestigen van recht van opstal.
Zou dus dit wel zwart op wit laten vastleggen.
Willen ze dat niet, kan je nu hem nog zonder vergunning weghalen.

En anders ben je nu gewaarschuwd dat eigenaar worden van een boom ook met kosten en gedoe gepaard kan gaan.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
chrisborst schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:16:
[...]

Hij staat sowieso legaal, alleen ben jij nu eigenaar (natrekking) geworden van deze boom. Dus je wordt ook juridisch aansprakelijk voor alles. En dat moet je volgens mij niet willen.
De woningbouw kan alleen weer "eigenaar" worden door het vestigen van recht van opstal.
Zou dus dit wel zwart op wit laten vastleggen.
Willen ze dat niet, kan je nu hem nog zonder vergunning weghalen.

En anders ben je nu gewaarschuwd dat eigenaar worden van een boom ook met kosten en gedoe gepaard kan gaan.
aansprakelijk voor alles klinkt nogal zwaar. er staat een boom op een grasveld. wat zou er kunnen gebeuren waar je aansprakelijk voor bent? Ik heb wel 80 bomen staan, ik maak me om geen van allen druk dat ik er aansprakelijk voor ben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
@Computergek waarom is er nog steeds geen foto van het grasveld, de situatie, de boom of noem maar op?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
No Hands schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:52:
[...]

aansprakelijk voor alles klinkt nogal zwaar. er staat een boom op een grasveld. wat zou er kunnen gebeuren waar je aansprakelijk voor bent? Ik heb wel 80 bomen staan, ik maak me om geen van allen druk dat ik er aansprakelijk voor ben.
TS begint in zijn openingspost dat zijn buurman de sterk groeiende boom een probleem vindt. Dus als hij hem weg wil hebben, zal hij bij TS moeten aankloppen.
In elk seizoen van de rijdende rechter komt er wel een zaak voorbij over burenruzie over een boom.
Dus vooral die aansprakelijkheid, niet of er een tak op iemand zijn hoofd valt. Al ben je daar als eigenaar ook verantwoordelijk voor (onderhoudsplicht).
Pagina: 1 2 Laatste