Home Assistant en vermogens switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-10 11:49
Ik heb een domme boiler die alleen op temperatuur aan en uit schakelt. Ik wil graag het water verwarmen met overtollige zonnestroom. De boiler is 2000W en vaak is slechts een fractie van die stroom als zonnestroom vrij beschikbaar. Als er bijvoorbeeld 1000W zonnestroom beschikbaar is, dan zou ik graag de boiler met 1000W i.p.v. 2000W willen opwarmen.

Een andere toepassing die ik overweeg is een elektrische radiator als bijverwarming om overtollige zonnestroom te "verbranden". Zeker in het tussenseizoen heb ik overtollige zonnestroom waarme ik het huis een beetje kan bijverwarmen voordat de CV het overneemt.

Voor beide toepassingen heb ik een vermogensswitch nodig die met Home Assistant te regelen is. Het liefst een Z-Wave compatibele oplossing. Bestaat zoiets en is het voor een redelijke prijs te verkrijgen.

Alle reacties

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-10 12:33
Hier al eens gekeken voor oplossingen ?

• Moddemeijer
Het ziet er naar uit dat je zelf wat moet knutselen. Ik had gehoopt op een kant en klaar product. Stroom- of vermogenssturing is toch niet zo een rare vraag. Er zijn alleen kant en klare producten voor lage vermogens (< 250W) voor de sturing van verlichting: dimmers.

• Moddemeijer
Gevonden: https://www.ledsupply.com...s/smart-0-10-v-dimmer-kit
Dit is een 1000W dimmer met 2.4GHz WiFi aansturing. Dit is een exoot die niet of moeilijk in Europa is te verkrijgen. Echter ik zoek 2000W. De specificaties lijken mij niet betrouwbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Moddemeijer op 22-09-2026 12:28 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Moddemeijer schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:52:
[...]

Het ziet er naar uit dat je zelf wat moet knutselen. Ik had gehoopt op een kant en klaar product. Stroom- of vermogenssturing is toch niet zo een rare vraag. Er zijn alleen kant en klare producten voor lage vermogens (< 250W) voor de sturing van verlichting: dimmers.
Het regelen van grote vermogens zonder ernstige netvervuiling is vrij lastig. Daarom verkoopt men deze producten niet zoveel. DIY tellen die regels niet zozeer en is het vooral je eigen probleem tot je tot verbetering word gemaand door de netbeheerder, of de RDI (kleine kans).

Er zijn wel diverse off the shelf oplossingen te krijgen. Bijv. de AC-THOR, Growatt Groboost, Nymo WaterAccu.
Standaard licht dimmers kunnen dit inderdaad niet, of nouja, heel kort.

Voor 50 euro ga je dit niet halen. Er moet een heatsink bij en de plug&play vermogenselectronica is niet gratis.

Een relais kan wel goedkoper, gebruik dan niet het ingebouwde shelly relaistje.

Hoe strak moet hij regelen dat je traploos wil sturen?

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 22-09-2026 12:48 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Moddemeijer schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:15:
Gevonden: https://www.ledsupply.com...s/smart-0-10-v-dimmer-kit
Dit is een 1000W dimmer met 2.4GHz WiFi aansturing. Dit is een exoot die niet of moeilijk in Europa is te verkrijgen. Echter ik zoek 2000W. De specificaties lijken mij niet betrouwbaar.
https://www.deterrasverwa...uct/bluetooth-dimmer-3kw/

Er is vast wel iets te vinden dat je aanstuurt met DMX, KNX of dali.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou opletten met zomaar een slimme stekker op een apparaat dat continu meer dan ~1000W verbruikt te zetten, want die smelten vrij snel door. Zelfs de hele goede/dure stekkers van bijv. HomeWizard die wél de rating hebben voor 3680W aan vermogen kunnen niet constant 3680W aan verbruik aan en kunnen deze niet zomaar een paar keer per dag schakelen.

Dan moet je echt al een stekker hebben die heel specifiek gemaakt is voor hoge vermogens of een slimme DIN-rail relais die dit ook kan. Let hierbij dan op de rating voor korte piek en rating voor langdurig verbruik, die wijken bij gewone stekkers vaak enorm af.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-10 16:07
Ik heb een kemo M240, dit is een 10A vermogen regelaar gestuurd door een 0-10V signaal. Voor het stuursignaal gebruik ik een shelly dimmer.
Werkt al meer dan een jaar perfect. Mijn 1500W boiler volgt mooi de overschot van PV vermogen. Home assistant past elke paar seconde de waarde aan zodat ik continue nog slechts een 50W injecteer.
Hiermee heb ik meer dan 8maanden/jaar gratis warm water.

WP:Pana 9H --- PV: 13.4kWp --- accu: 7kWh

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Moddemeijer schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:12:
Ik heb een domme boiler die alleen op temperatuur aan en uit schakelt. Ik wil graag het water verwarmen met overtollige zonnestroom. De boiler is 2000W en vaak is slechts een fractie van die stroom als zonnestroom vrij beschikbaar. Als er bijvoorbeeld 1000W zonnestroom beschikbaar is, dan zou ik graag de boiler met 1000W i.p.v. 2000W willen opwarmen.

Een andere toepassing die ik overweeg is een elektrische radiator als bijverwarming om overtollige zonnestroom te "verbranden". Zeker in het tussenseizoen heb ik overtollige zonnestroom waarme ik het huis een beetje kan bijverwarmen voordat de CV het overneemt.

Voor beide toepassingen heb ik een vermogensswitch nodig die met Home Assistant te regelen is. Het liefst een Z-Wave compatibele oplossing. Bestaat zoiets en is het voor een redelijke prijs te verkrijgen.
Yeah https://stopdezoninmijnboiler.nl/

Darn is kunt en klaar gemaakt. Enige wat je moet hebben is een hw1 lezer dacht kk

Marstek 5.12kw v156, Mini v301, CT003v2 v113, Sagecom Xs212 1P,

• Moddemeijer
SadisticPanda schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:56:
[...]

Yeah https://stopdezoninmijnboiler.nl/

Darn is kunt en klaar gemaakt. Enige wat je moet hebben is een hw1 lezer dacht kk
Heel interessant. Het product lijkt mij aan de dure kant met 349 Euro en het wordt niet meer gefabriceerd. Het is een oplossing die direct koppelt met een P1-meter. Dat is lastig omdat het een conflict kan opleveren met de thuisbatterij. Liever zie ik Home Assistant als bemiddelaar er tussen.

Ik heb ook zonder resultaat met Google gezocht naar het onderdeel "power return optimizer".

• Moddemeijer
brogel schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:47:
Ik heb een kemo M240, dit is een 10A vermogen regelaar gestuurd door een 0-10V signaal. Voor het stuursignaal gebruik ik een shelly dimmer.
Werkt al meer dan een jaar perfect. Mijn 1500W boiler volgt mooi de overschot van PV vermogen. Home assistant past elke paar seconde de waarde aan zodat ik continue nog slechts een 50W injecteer.
Hiermee heb ik meer dan 8maanden/jaar gratis warm water.
Dit lijkt mij verreweg de beste oplossing. Alles bij elkaar moet het voor 100 Euro te realiseren zijn.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Moddemeijer schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:16:
Heel interessant. Het product lijkt mij aan de dure kant met 349 Euro en het wordt niet meer gefabriceerd.
Je hebt ook nog de Nymo van https://www.solyxenergy.nl/ maar die is helaas nog een stuk duurder.
Was ook onlangs bij de groene nerds YouTube: Zonnestroom opslaan na salderen: zo werkt de WATERBATTERIJ

• Moddemeijer
Het blijkt mission impossible te zijn. Op dit moment is de keukenboiler achter een Z-wave aan/uit schakelaar geplaatst. Als het "vrije vermogen" boven het "nominale vermogen" van de boiler uit komt, gaat de boiler aan. Als er stroom uit het lichtnet getrokken wordt, gaat de boiler uit. Het "vrije vermogen" is de som van het vermogen aan zonnestroom naar het net plus het "vrije vermogen van de thuisbatterij. Dit blijkt goed te werken en wordt met HA aangestuurd.

Nu even een rekensom. De boiler gebruikt 120kWh/jaar. Als alle stroom via de thuisbatterij gebufferd wordt, dan kost dat ca. 20% verlies = 24 kWh/jaar extra. Met een stroomprijs van 0,25 euro/kWh levert dat maximaal 6 euro/jaar op. Kortom, er zijn geen rendabele oplossingen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Moddemeijer schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 23:57:
Het blijkt mission impossible te zijn. Op dit moment is de keukenboiler achter een Z-wave aan/uit schakelaar geplaatst. Als het "vrije vermogen" boven het "nominale vermogen" van de boiler uit komt, gaat de boiler aan. Als er stroom uit het lichtnet getrokken wordt, gaat de boiler uit. Het "vrije vermogen" is de som van het vermogen aan zonnestroom naar het net plus het "vrije vermogen van de thuisbatterij. Dit blijkt goed te werken en wordt met HA aangestuurd.

Nu even een rekensom. De boiler gebruikt 120kWh/jaar. Als alle stroom via de thuisbatterij gebufferd wordt, dan kost dat ca. 20% verlies = 24 kWh/jaar extra. Met een stroomprijs van 0,25 euro/kWh levert dat maximaal 6 euro/jaar op. Kortom, er zijn geen rendabele oplossingen.
Nouja, 349 euro gedeeld door 6 euro per jaar is alsnog 'maar' zo'n 58 jaar en een beetje.
Met een Zigbee stekkertje van 3 euro op AliExpress krijg je dat omlaag naar een half jaar, dus als je iedere 2 jaar een nieuwe stekker moet kopen omdat de oude is gesmolten zou je tegen nog eens 75% van jouw rekenvoorbeeld wél een theoretisch rendabele oplossing hebben.

• Moddemeijer
Oon schreef op woensdag 23 september 2026 @ 00:10:
[...]

Nouja, 349 euro gedeeld door 6 euro per jaar is alsnog 'maar' zo'n 58 jaar en een beetje.
Met een Zigbee stekkertje van 3 euro op AliExpress krijg je dat omlaag naar een half jaar, dus als je iedere 2 jaar een nieuwe stekker moet kopen omdat de oude is gesmolten zou je tegen nog eens 75% van jouw rekenvoorbeeld wél een theoretisch rendabele oplossing hebben.
Ik moet gewoon een paar jaar wachten tot er meer oplossingen voor een redelijke prijs op de markt komen of de stroomprijs naar het plafond gaat.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-10 16:07
Moddemeijer schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 23:57:

Volg de berekening niet volledig.

Hier bij mij loopt de automatisatie volledig na de batterij. Dus eerst de batterij opladen en dan wordt de boiler verwarmt. Ik gebruik geen batterij stroom voor de boiler. Dus in u geval wordt de volledige 120kwh ( wat heel weinig is) door pv overgenomen. Dat is natuurlijk 8 maanden per jaar als je voldoende pv hebt.

Maar inderdaad de 120 kWh is weinig, dus grote winsten ga je niet kunnen realiseren. Kan alleen zeggen dat mijn setup goed werkt op mijn 300L buffervat. Breng deze meestal naar 65 graden, in winter misschien iets lager.

WP:Pana 9H --- PV: 13.4kWp --- accu: 7kWh

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-10 15:46
Deze ook al gezien? Het grote Prauton Peec zonnestroomboiler topic

De PEEC is ontworpen om het Home Assistant te werken.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10 12:58
Het is technisch moeilijk omdat je electriciteit niet een beetje kunt opendraaien. Het enige dat kan is heel snel aan en uit. Met dimmers en LEDs is dat al een klein probleempje.
Met 1 a 2 kilowatt is dat echt netvervuiling. De omvormer van je zonnepanelen of thuisbatterij kan daar niet mee overweg. De P1 meter zal wel iets meten maar dat is een gemiddelde. Je gebruikt dan elke microseconde 2kW of juist 0.

Bovendien zijn apparaten die dit kunnen met een vermogen van 2kw gewoon groot zwaar en duur. Er moeten gewoon grote componenten in.

Wat wel kan:

- als je bv 1600W opwekt kun je alsnog opwarmen, het kost je dan maar 400 watt.

- je kunt opwarmen tijdens goedkope stroom.

- je kunt de opwarming uitzetten als een zwaar apparaat aanschakelt.

- je kunt je thuisbatterij laten helpen: eerst opladen, dan de boiler aan en de TB ontladen.
Pagina: 1