LG CX OLED defecte pixels langs randen buiten garantie

Pagina: 1
Acties:

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:21
LG CX 55" OLED tv vertoont buiten winkelgarantie/fabrieksgarantie (5,5 jaar oud) dode pixels langs de randen.

LG kwam hier op Tweakers gisteren al negatief in beeld n.a.v. *knip* Dat kan je ook anders verwoorden. Ze willen er blijkbaar nog wat negatieve reclame bij. Want "Life is NOT good" in mijn geval (met mijn tv). 5,5 jaar geleden kocht ik een LG CX 55" OLED tv voor €1299. Daar ging nog "kassakorting" af waardoor het totaal uit kwam op €1.169,10. In ruil voor het schrijven van een review (hier op Tweakers.net) "kreeg" ik 5 jaar garantie. Ik heb het garantiecertificaat bewaard en ook alle accesoires en de volledige verpakking van de tv. Dit zegt enigszins hoe ik met mijn spullen om ga. Nu is het blijkbaar (ik wist dit toen niet!) zo dat deze tv's een fabrieksfout hebben waardoor ze op een gegeven moment dode pixels krijgen langs de randen. Zo ook dus mijn unit. Dit is iets wat steeds erger wordt als het eenmaal begonnen is.

Overigens moet ik die review van mijn LG OLED CX 55" hier op Tweakers nog even grondig aanpassen...

Volgens de consumentenbond en Techniek Nederland is de (technische?) levensduur (los van gebruiksduur?) van een tv vanaf €999 6 jaar.

Afijn de winkelgarantie/verkopersgarantie is dus verlopen (en LG noemt 5 jaar zelf al een "verlengde garantie"). LG zegt eigenlijk ook "zoek het maar uit" en ze communiceren dus eigenlijk dat ze gewoon rotzooi maken waarvan je kan verwachten dat het na 5 jaar wel kapot gaat. Een fabrieksfout gaan ze natuurlijk al helemaal niet toegeven ondanks veel van deze problemen met hun OLED tv's. Bij anderen met LG (CX series) tv's is het euvel nog eerder onstaan. Of hun eerder opgevallen. Ik heb de verkopende partij benaderd met een reparatieverzoek. Dat ben ik tenslotte ten eerste bij wet verplicht. Daarbij heb ik een aantal detail foto's van het defect aan mijn tv toegevoegd. Het betreft dus een flink aantal dode pixels langs alle 4 de randen, waarbij sommige randen hierdoor al niet meer "strak/recht" zijn. Het is aannemelijk dat dit nog binnen de garantietermijn is ontstaan maar het werd nu pas duidelijk zichtbaar. Ik heb de verkopende partij laten weten dat ik de tv zeker 1 jaar niet met mijn neus erop geïnspecteerd heb.

Afijn ik heb dus een reactie van LG gehad met een dikke middelvinger maar ik ben gelukkig aangewezen op de verkopende partij en niet LG (daar heb ik liever nooit meer iets mee te maken).

Overigens ben ik het vertrouwen in de LG OLED CX series helemaal kwijt omdat het defect een fabrieksfout is. Een vervangend paneel gaat hetzelfde probleem krijgen.

Het feit dat het een fabrieks(fabricage-)fout is maakt dit geval naar mijn mening ook een bijzonder geval. Naast het feit dat de tv 5,5 jaar oud is met de garantiezaken daar omheen. Het betreft dus een non-conform product (het is bovendien geen defect wat ik veroorzaakt heb). Reparatie en/of vervanging is dan gratis. Ik ben van mening dat hier nog ruim sprake is van wettelijke garantie. Graag had ik minimaal 10 jaar met deze tv gedaan. Afijn de tv kan blijkbaar gerepareerd worden. Kosten €1018.87! De winkel geeft aan in te staan voor 10% van die reparatie kosten. Voor de duidelijkheid: dit is dus bijna de aanschafprijs en ik zou dus over die 5,5 jaar dat bedrag afschrijven. Vanuit logica deduceer ik dat een vervangende paneel hooguit net zo lang mee gaat, al zijn de verhalen hierover wisselend. Ik heb ook gelezen dat reparatiepartners nieuwere (nieuwer dan mijn origineel CX paneel) type panelen gebruiken voor reparatie. Misschien verstandig want dit probleem ontstaat blijkbaar door tijd. Niet door gebruik. Op de reparatie van de tv wordt vervolgens maar 3 maanden garantie gegeven. :+

Afijn het betreft dus een ernstige tekortkoming: het volgende paneel zal ook dit defect gaan vertonen. M.a.w. ik kan overgaan tot directe ontbinding van de aankoop. Het probleem van de fabrieksfout kan immers niet worden opgelost.

Nog een belangrijke noemer is "levensduur". Wat is economische levensduur en wat is verwacht gebruiksduur in dit geval... ik verwacht dus zelf 10 jaar met zo'n dure tv te doen en was nog lang niet van plan om de tv te vervangen.

Non-conformiteit (een fabrieksfout in dit geval) slaat op de technische levensduur.

Ik heb bij de verkopende partij aangegeven dat ik de koop wil ontbinden i.v.m. de non-conformiteit van het product / het feit dat het product niet deugdelijk is. Als laatste heb ik gecommuniceerd dat ik de tv graag retour stuur op kosten van de winkel en eventueel dus in de originele verpakking.

Tevens heb ik de winkel laten weten dat ik hun hier niet op aan kijk en dat LG hier de boosdoener is. Maar dat ik helaas aan mezelf moet denken en dus bij hun aanklop.

Ik ben erg benieuwd wat jullie hier van vinden.

Hierbij een interessant topic van een medetweaker die na 6 jaar non-conformiteit heeft geclaimd en het volledige aankoop bedrag terug heeft gekregen:

Tv stuk na 6 jaar, koopovereenkomst ontbonden en geld terug - Shopping forum - GoT

En hier een topic van een medetweaker met een vergelijkbare garantiediscussie:

Tv kapot buiten 2 jaar garantie, verkoper weigert hulp. - Shopping forum - GoT

Een Tweaker met hetzelfde defect aan een LG CX:

Dode pixels na garantie (LG CX OLED)

En hierbij een Google search link met genoeg voorbeelden van het euvel.

https://www.google.com/search?q=lg+oled+dead+pixels+edges&sca_esv=6696a1c1b2c1f540&udm=2&biw=2552&bih=1308&ei=FDygatvMMtXLi-gPz9um6AU&ved=2ahUKEwjbppPmt9-WAxXV5QIHHc-tCV0Q4dUDegQIBhAN&uact=5&oq=lg+oled+dead+pixels+edges&gs_lp=Egtnd3Mtd2l6LWltZyIZbGcgb2xlZCBkZWFkIHBpeGVscyBlZGdlczIEEAAYHjIGEAAYCBgeMgYQABgIGB5IhgtQzgFY7wRwAXgAkAEAmAEkoAGqAaoBATW4AQPIAQD4AQGYAgagArQBwgIGEAAYBxgewgIIEAAYCBgHGB6YAwCIBgGSBwE2oAfdCbIHATW4B7IBwgcDMy4zyAcGgAgB&sclient=gws-wiz-img

[ Voor 24% gewijzigd door Yorinn op 09-09-2026 00:44 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat niet over de technische situatie maar over koop&ondersteuning.

Mede op verzoek move VB -> SF

Oslik, blyat! Oslik!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:39
Ik heb met exact dit bijltje gehakt met exact hetzelfde defect. Uiteindelijk hebben ze kosteloos gerepareerd. Helaas was het vervangende scherm ook kapot na 3 maanden, en heb ik ze nogmaals in gebreke gesteld. Ditmaal gingen de hakken in het zand, en heb ik het juridisch af moeten dwingen: vlak voor daadwerkelijke dagvaarding gingen ze overstage en heb ik al mijn geld teruggekregen. Ik geloof dat je hier op Tweakers de shop niet bij naam mag noemen, maar het was een grote speler op de TV-markt hier in NL. Ik heb een review geschreven over het verloop van mijn zaak destijds, maar dat ging alleen over het eerste defect en nog niet over de juridische afwikkeling van de mislukte reparatie: https://tweakers.net/shopreview/permalink/462466/

In mijn geval ging het om een C2, en begon het probleem al na een kleine 3 jaar. De failure mode is echter hetzelfde - een slechte rand-seal met steeds meer dode pixels rondom. Komt aardig regelmatig voor bij LG, maar is niet de norm, en daarmee geen normale slijtage en wel een fabrieksfout en dus een non-conform toestel.

Ik heb flink mijn best moeten doen en je moet een lange adem hebben. Ze zijn als de dood dat er daadwerkelijk jurisprudentie komt, dus puntje bij paaltje willen ze rechtsgang voorkomen - maar ze zullen je tot het gaatje laten gaan, gaslighten en liegen tot ze een ons wegen. Pas op het laatste moment gaan ze overstag. Ik was er klaar voor, en had ze eigenlijk heel graag in de rechtbank gezien, want dan had er nu een vonnis gelegen voor al deze zaken.

Wel moet je een hoop stappen door om de zaak bij het kantongerecht kansrijk te maken. Je moet ze namelijk alle opties bieden en alle kans en ruimte geven om de zaak recht te zetten dmv ofwel herstel, vervanging, of terugbetaling. Pas dan zal een kantonrechter ook de proceskosten op hun bord gooien bij een vonnis.

Mijn laatste stap was aangetekende brief met ingebrekestelling + kopie via mail. De termijn in de ingebrekestelling laten ze verlopen - ze spelen graag blufpoker -, vervolgens heb ik ze nog eenmaal 48 uur gegeven met de melding dat ik daarna zonder verdere aankondiging zou dagvaarden.

De volgende dag kon de koop ineens wel ontbonden worden, en hebben ze een afspraak ingepland om de TV op te halen. Niet zonder te proberen onder hun ophaalplicht uit te komen uiteraard, maar gewoon voet bij stuk houden. De wet is duidelijk.

Ik wil je best een beetje in het zadel helpen als je ook van plan bent dit zaakje uit te spelen.

Belangrijk stuk bewijsvoering hierbij is dat ik een mail van LG heb waarin zij zelf zwart op wit toegeven dat een dergelijk defect abnormaal is en non-conformiteit basically toegeven. Ik denk dat de medewerker daar perongeluk zijn boekje te buiten is gegaan, maar het is in een rechtszaak waarschijnlijk doorslaggevend.

P.S. Grappig genoeg heb ik zelf ook een jaar of 5 oude CX in huis staan, en deze heeft geen enkele dode pixels. Dit heb ik meegenomen in mijn bewijsvoering om aan te tonen dat het een non-conformiteit is, en geen standaard slijtage. Het oudere model, met veel meer branduren, had immers nergens last van.

[ Voor 6% gewijzigd door Boxman op 09-09-2026 00:16 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:21
Boxman schreef op woensdag 9 september 2026 @ 00:12:
Ik heb met exact dit bijltje gehakt met exact hetzelfde defect. Uiteindelijk hebben ze kosteloos gerepareerd. Helaas was het vervangende scherm ook kapot na 3 maanden, en heb ik ze nogmaals in gebreke gesteld. Ditmaal gingen de hakken in het zand, en heb ik het juridisch af moeten dwingen: vlak voor daadwerkelijke dagvaarding gingen ze overstage en heb ik al mijn geld teruggekregen. Ik geloof dat je hier op Tweakers de shop niet bij naam mag noemen, maar het was een grote speler op de TV-markt hier in NL. Ik heb een review geschreven over het verloop van mijn zaak destijds, maar dat ging alleen over het eerste defect en nog niet over de juridische afwikkeling van de mislukte reparatie: https://tweakers.net/shopreview/permalink/462466/

In mijn geval ging het om een C2, en begon het probleem al na een kleine 3 jaar. De failure mode is echter hetzelfde - een slechte rand-seal met steeds meer dode pixels rondom. Komt aardig regelmatig voor bij LG, maar is niet de norm, en daarmee geen normale slijtage en wel een fabrieksfout en dus een non-conform toestel.

Ik heb flink mijn best moeten doen en je moet een lange adem hebben. Ze zijn als de dood dat er daadwerkelijk jurisprudentie komt, dus puntje bij paaltje willen ze rechtsgang voorkomen - maar ze zullen je tot het gaatje laten gaan, gaslighten en liegen tot ze een ons wegen. Pas op het laatste moment gaan ze overstag. Ik was er klaar voor, en had ze eigenlijk heel graag in de rechtbank gezien, want dan had er nu een vonnis gelegen voor al deze zaken.

Wel moet je een hoop stappen door om de zaak bij het kantongerecht kansrijk te maken. Je moet ze namelijk alle opties bieden en alle kans en ruimte geven om de zaak recht te zetten dmv ofwel herstel, vervanging, of terugbetaling. Pas dan zal een kantonrechter ook de proceskosten op hun bord gooien bij een vonnis.

Mijn laatste stap was aangetekende brief met ingebrekestelling + kopie via mail. De termijn in de ingebrekestelling laten ze verlopen - ze spelen graag blufpoker -, vervolgens heb ik ze nog eenmaal 48 uur gegeven met de melding dat ik daarna zonder verdere aankondiging zou dagvaarden.

De volgende dag kon de koop ineens wel ontbonden worden, en hebben ze een afspraak ingepland om de TV op te halen. Niet zonder te proberen onder hun ophaalplicht uit te komen uiteraard, maar gewoon voet bij stuk houden. De wet is duidelijk.

Ik wil je best een beetje in het zadel helpen als je ook van plan bent dit zaakje uit te spelen.

Belangrijk stuk bewijsvoering hierbij is dat ik een mail van LG heb waarin zij zelf zwart op wit toegeven dat een dergelijk defect abnormaal is en non-conformiteit basically toegeven. Ik denk dat de medewerker daar perongeluk zijn boekje te buiten is gegaan, maar het is in een rechtszaak waarschijnlijk doorslaggevend.

P.S. Grappig genoeg heb ik zelf ook een jaar of 5 oude CX in huis staan, en deze heeft geen enkele dode pixels. Dit heb ik meegenomen in mijn bewijsvoering om aan te tonen dat het een non-conformiteit is, en geen standaard slijtage. Het oudere model, met veel meer branduren, had immers nergens last van.
Super bedankt voor je uitgebreide reactie!

Hier haak ik morgen aan het einde van de dag even op in. Het is nu bedtijd.