Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvDongen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-09 18:46
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen of tips van mede Tweakers bij het volgende.

In mei 2021 heb ik een 48" LG CX OLED televisie (OLED48CX6LB) bij *winkel* aangeschaft. Tot recent ben ik hier heel erg blij mee geweest. Helaas viel me laatst op, toen ik wat dichterbij zat dan normaal, dat er een hoop pixels bij de randen dood is gegaan. Ik tel er een stuk of 40. Gelukkig is dit bij normaal gebruik niet te zien, behalve in de rechterbovenhoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAq3dZq5ZfHYnYGbj1DwBnf_cQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPfuxWlROqbwp2mr9stgBKVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Een belletje naar *winkel* later, heb ik de keuze om voor 90 euro voorrijkosten een partij langs te laten komen. Omdat de tv niet meer onder de twee jaar garantie valt zou ik dit bedrag sowieso kwijt zijn. Daarna wordt het nog maar de vraag wie opdraagt voor de kosten van de reparatie zelf (het vervangen van het paneel). Volgens *winkel* zou er een mogelijkheid kunnen zijn dat óf *winkel* óf LG volgens het non-conformiteit principe voor de kosten opdragen. Ik kan me voorstellen dat dit nog een heleboel regelwerk kan gaan zijn als één van deze partijen lastig gaat doen.

Heeft een van jullie een ervaring met dit traject? Wat zouden jullie doen? Zelf zie ik het nu niet als een groot probleem, echter had ik niet verwacht dat ik al zoveel dode pixels zou hebben na 3 jaar. Ik ben bang dat als ik dit nu niet laat maken ik over een jaar met duidelijk zichtbare zwarte plekjes zit. Ook zit er een risico in de reparatie zelf. Op reddit zag ik een aantal comments waarbij het vervangende paneel nóg eerder problemen vertoonde.

[ Voor 2% gewijzigd door FeaR op 19-06-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Dit is meer iets voor Shopping forum. Ik verhuis het topic die kant op en ontdoe TS van de naam van de winkels zoals het beleid van SF meldt. TPM > SF

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:58

Bob Popcorn

Plop!

Als het je 2 jaar lang niet opgevallen is lijkt het me het niet waard om te laten repareren toch? :?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 12:44
Bob Popcorn schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:45:
Als het je 2 jaar lang niet opgevallen is lijkt het me het niet waard om te laten repareren toch? :?
Once you've seen it, you can't unsee it :P

TS weet ook niet hoe lang dit er al zit... het kan ook zo zijn dat dit snel erger wordt, hoe langer je wacht des te minder kans op enige compensatie.

@TS... lijkt mij dat een paar goede foto's al genoeg zou moeten zijn om een eerste beoordeling te doen door een reparateur voor dat er iemand 'voor komt rijden'. Daar zou ik om vragen bij de winkel, je krijgt nu vooral een standaard antwoord. De winkel heeft zonder twijfel nog geen enkel contact gehad met een reparateur... en reparateurs zijn doorgaans wat praktischer ingesteld en zullen je al snel kunnen vertellen of dit een veel voorkomend probleem is en wat de eventuele kosten zijn. Dan weet je iig wat je kan verwachten voordat je al de portemonnee hebt getrokken om iemand voor de deur te kunnen krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:45:
Behalve dan dat dit waarschijnlijk komt door slechte paneel sealing in de fabriek.. is gewoon een productiefout. Grote kans dat er steeds meer dode pixels gaan ontstaan aan de rand. Het zijn er nu 40, maar straks 400. Dit moet gewoon kosteloos hersteld worden.

Je kan anders dit krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door stin00 op 28-06-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:58

Bob Popcorn

Plop!

stin00 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Behalve dan dat dit waarschijnlijk komt door slechte paneel sealing in de fabriek.. is gewoon een productiefout. Grote kans dat er steeds meer dode pixels gaan ontstaan aan de rand. Het zijn er nu 40, maar straks 400. Dit moet gewoon kosteloos hersteld worden.

Je kan anders dit krijgen.
Ah, ja, dat lijkt me dan wel waard om wat over te steggelen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvDongen
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb de volgende uitleg ontvangen bij de prijsopgave van het reparatiebedrijf:
Deze prijsopgave is op basis van coulance. De afschrijving is gebaseerd op de Techniek Nederland afschrijvingstabel. U betaalt 53 % van de totale reparatiekosten, LG neemt het restant voor haar rekening.
Buiten arbeid, transport en handling, worden alleen de vervangen onderdelen in rekening gebracht. Deze prijsopgave is derhalve indicatief.
De tabel waar naar verwezen wordt vind je hier. Hieronder is de prijsopgave zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Meu19tzT50MUSkIy9PrsLzgawQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zEzXigX6G4nHpvXdKdo3Xdi.png?f=fotoalbum_large

Lijkt me een redelijke aanbod (fabrikant betaalt de helft) waar ik natuurlijk niet mee akkoord ga. Verder onderhandelen lijkt me niet echt een optie. Van het geld betaal ik over een paar jaar een (deel van een) mooie nieuwe televisie.

Wel jammer van dit model. Ik moet het maar accepteren en hopen dat het niet erger wordt. Hopelijk heeft LG de productie van de latere modellen wel beter onder controle, ervan uit gaande dat mijn defect komt door de bekende slechte sealing. Ik heb namelijk ook nog een LG C2.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:42
@JeroenvDongen Voorstel van LG neerleggen bij de winkel en de keuze geven: vergoeden, vervangen of ontbinden. Het feit dat LG coulance geeft zegt al dat het geen conform product is. Jij hebt echter geen overeenkomst met LG maar met de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:20
Yep leuk dat ze vinden dat jij 53% moet betalen vanwegen afschijving. maar die heeft 0 juridische dekking. gaat overgebruikers vergoeding niet levens duur. quelle arrest geeft toch duidelijk aan dat vervanging van niet conform gratis moet zijn en dat in bepaalde uitzondering kosten mag worden gerekent maar dan moeten ze dat wel bewijzen. dus ik zou zeker druk blijven uitoeven op de winkel. en anders samen met een van de juristen hier een mooi dreig brief opstellen en eventueel daarna stappen ondernemen 521 euro is een hoop geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De wettelijke definitie van conformiteit is de volgende:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
TS zegt dat je de dode pixels bij normaal gebruik niet ziet, behalve in de rechterbovenhoek, maar ook dat hij de pixels pas zag toen hij dichterbij ging zitten. Het is daarom nog maar de vraag of de tv niet conform is.

Als het probleem erger wordt,
Buiten arbeid, transport en handling, worden alleen de vervangen onderdelen in rekening gebracht.
Om het woord 'alleen' in deze zin moet ik wel een beetje gniffelen. Wie verzint zoiets?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvDongen
Opnieuw bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb het reparatieverzoek afgewezen met de opmerking dat ik volgens quelle arrest volledige vergoeding verwacht van LG. Vanwege mogelijke discussie over non-conformiteit hou ik nog even vast aan het product om te kijken of het erger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:10
@JeroenvDongen ik, en wellicht anderen ook, ben benieuwd of het nu inmiddels is gelukt? Hoeveel weerstand gaf LG? Tips voor anderen die gelijksoortige problemen ervaren?

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:23

OmeJoyo

This is me

LG is niet de partij die dit moet vergoeden aan de consument, dat is de winkel.

Dat die het weer met LG uitvecht moeten hun zelf weten natuurlijk.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• JeroenvDongen
Na het afwijzen van het reparatieverzoek heb ik nooit meer antwoord gekregen van het reparatiebedrijf op mijn reden waarom.
Ik denk dat de non-conformiteit nog niet helemaal hard te maken valt aangezien het probleem bij normaal gebruik (vanaf de bank) lastig te zien is. Daarom laat ik het er voorlopig bij. Non-conformiteit bewijzen valt denk ik wel te proberen bij Tweakers die hun dode pixels wel goed kunnen zien vanaf de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
JeroenvDongen schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:57:
Na het afwijzen van het reparatieverzoek heb ik nooit meer antwoord gekregen van het reparatiebedrijf op mijn reden waarom.
Ik denk dat de non-conformiteit nog niet helemaal hard te maken valt aangezien het probleem bij normaal gebruik (vanaf de bank) lastig te zien is. Daarom laat ik het er voorlopig bij. Non-conformiteit bewijzen valt denk ik wel te proberen bij Tweakers die hun dode pixels wel goed kunnen zien vanaf de bank.
Wat ik zo zag is dat er een marge van zo een 10 pixels aangehouden wordt.
Dit lijkt mij wel meer dan 10 dode pixels? Waarom zou non conformiteit dan lastig aan te tonen zijn, het is toch een kwestie van pixels tellen en groeperen en dan heb je je bewijs toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvDongen
@NicoHF heb je ergens een bron waar dat wordt bevestigd? Ik kan begrijpen dat dat van toepassing is wanneer je je TV voor het eerst aanzet, maar als fabrikant maximaal 10 dode pixels toestaan over de gehele levensduur van OLED televisies van 1000 euro of meer (6 jaar) lijkt me stug.
Pagina: 1