Badkamer automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:22
We krijgen over een dikke maand een nieuwe badkamer.
Dit is de plattegrond van de badkamer:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3mB2B7X5/badkamer.png

Nu zit ik na te denken welke onderdelen ik slim kan maken en dat ik ze vervolgens kan automatiseren met home assistant. Ik gebruik wifi en zigbee

- Er komen 2 schakelaars. 1 dimmer voor de spotjes en 1 voor de lamp in de wastafel. (Shelly)
- Op de Duco mechanische ventilatie komt een  duco communication bord (deze kan ik dan aansturen met home assistant.

Ik wil graag dat de ventilatie aangaat als iemand gaat douchen.
Maar welk middel kan ik hiervoor inzetten?

-            Een mmwave sensor in het douche gedeelte?
-            Een watersensor op de grond neerleggen? Bv Shelly Flood S Gen4
Of welke opties zijn er nog meer?

(aeotec heeft wel een mooie multisensor + inbouwbeugel maar dat is alleen via Zwave helaas)

En welke andere zaken in de badkamer zou ik nog eventueel kunnen aanpakken met home assistant?

Alle reacties

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:13
Kun je de wastafel en douche niet aan de overkant, naast de toilet doen? Nu loop je er schuin in/met je schoon gedouchte benen langs t toilet.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
vochtigheid sensor.

Of iemand gebruik maakt van de douche maakt niet zoveel uit, want op die manier stopt de van wanneer iemand stopt met douche (eventueel een naloop)

Als je je automation baseerd op de vochtigheid dan gaat hij aan wanneer je deze omhoog gaat. en gaat uit wanneer de minimale waarde weer is bereikt. of dat 5 min of 500 min kost is iets wat jij niet meer hoeft in te stellen

[ Voor 56% gewijzigd door jack zomer op 16-08-2026 10:13 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Isane schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:07:
Ik wil graag dat de ventilatie aangaat als iemand gaat douchen.
Maar welk middel kan ik hiervoor inzetten?
Relatieve luchtvochtigheid.
En welke andere zaken in de badkamer zou ik nog eventueel kunnen aanpakken met home assistant?
Dat moet je natuurlijk zelf bepalen :P

Wat ik heb:
  • Automatische ventilatie (luchtvochtigheid)
  • Licht aan plafond aan als je de badkamer inloopt (PIR)
  • Licht van de spiegel dat aangaat als je voor de spiegel gaat staan (PIR)
  • Nachtmodus huis ingeschakeld: dan gaat alleen de lamp aan het plafond aan op de warmste kleurtemperatuur en laagste helderheid. De spiegel blijft uit.
  • Nachtmodus uitgeschakeld: dan volgt de lamp aan het plafond qua kleurtemperatuur/helderheid de zon (adaptive lighting)
  • In de badkamer hangt een Voice PE om 's ochtends te vragen wat het weer die dag wordt, om te announcen in huis dat iemand klaar is met douchen en de partner kan douchen, muziekje tijdens het douchen, notificatie als er aangebeld wordt, timer voor het douchen, etc.
  • Verbruikssensor op de wasmachine voor energiemeting en notificatie dat de wasmachine klaar is
  • Contactsensor op de deur wasmachine voor notificaties als de wasmachine klaar is maar de we was er vergeten uit te halen.
Wat ik niet heb, maar waar ik wel aan moet denken: verwarmde spiegel die automatisch aan gaat als de luchtvochtigheid te hoog wordt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:22
jack zomer schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:10:
vochtigheid sensor.

Of iemand gebruik maakt van de douche maakt niet zoveel uit, want op die manier stopt de van wanneer iemand stopt met douche (eventueel een naloop)

Als je je automation baseerd op de vochtigheid dan gaat hij aan wanneer je deze omhoog gaat. en gaat uit wanneer de minimale waarde weer is bereikt. of dat 5 min of 500 min kost is iets wat jij niet meer hoeft in te stellen
Dus https://www.ikea.com/nl/nl/p/timmerflotte-temperatuur-vochtigheidssensor-smart-30597606/ of uitvoering: Sonoff SNZB-02P moet voldoende zijn? Wat is de beste plek om deze op te hangen?

• Shatters
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:14
Heb zelf de sonoff in de badkamer, gekoppeld via HA, en die heb ik gewoon ergens neergelegd uit het zicht, werkt uitstekend. Zie onderstaande grafiek of je kan spotten wanneer iemand in bad ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXuyviuNmnDgqUOr_7rXM6fD20E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JciezZ8W88NHbqj2PlY9xS9M.jpg?f=fotoalbum_large

Let wel op: de Sonoff werkt via zigbee, de Ikea via thread+matter, dus het ligt eraan hoe je nu apparaten aanstuurt via HA.

[ Voor 4% gewijzigd door Shatters op 18-08-2026 23:04 ]

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Even een dingetje wat de relatieve luchtvochtigheid betreft. Let goed op dat de temperatuur mee kan stijgen met de luchtvochtigheid. Want warm stromend douchewater warmt een kleine ruimte zo op. Het gevolg is dat de warme lucht meer vocht kan bevatten waardoor de relatieve luchtvochtigheid weer gedempt wordt.

Om te detecteren dat iemand onder de douche stapt is dat geen probleem, je zult die spike goed kunnen waarnemen en daar prima op kunnen sturen. Maar het kan er wel voor zorgen dat het einde van het douchen niet of moeilijk te zien is of zelfs dat er opnieuw een spike te zien is.

Maar detecteren of de vocht weer uit de lucht is, kan een uitdaging worden en is ook afhankelijk van de omgeving en de (plaatsing van) de sensor. Hang je dat ding boven een verwarming dan zal de warmte van de verwarming de sensor beïnvloeden; dat spreekt voor zich. Maar ook als je de sensor op een muur hangt, dan kan de temperatuur van die muur de sensor ook beïnvloeden. Het lijkt een beetje op muggenziften, maar als je werkelijk op die waarden wilt sturen dan is dat het niet.

Want stel, je huis heeft een luchtvochtigheid van 50% bij een temperatuur van 20 graden. De lucht bevat op dat moment 8,61 gram vocht per kubieke meter. Door het douchen is de temperatuur en de luchtvochtigheid toegenomen naar 25 graden / 70%. Dan bevat te lucht 16,11 gram / m3 vocht. Als de sensor boven de douche op de muur hangt, dan valt de opstijgende warmte van het water ineens weg en wordt de sensor bovendien door de muur gekoeld. De sensor denkt dan even dat de temperatuur omlaag gaat en geeft even een te hoge luchtvochtigheid aan. Dan wordt die vochtige lucht weggezogen en vervangen door de lucht die uit de rest van het huis wordt aangezogen. Dus met 8,61 gram/m3. Die lucht is koeler, maar de temperatuursensor moet dat misschien nog wel opmerken. Zou de sensor nog denken dat het 25 graden is, dan registreert hij een uitzonderlijk lage luchtvochtigheid, die weer toe gaat nemen wanneer de sensor afkoelt. Als dat afkoelen snel gebeurt, dan kun je wederom een spike in luchtvochtigheid zien. Maar dan moet je juist NIET de ventilatie weer omhoog gaan schoppenl Hou de temperatuur- en humidity- grafieken maar eens in de gaten; die willen nogal eens per seizoen/weertype subtiel anders zijn.

Ga je met je home-assistant aan de slag hou daar dan rekening mee. En je bent echt niet de enige met deze vraag, dus er zal vast online wel een goede manier te vinden zijn om de ventilatie te sturen. Ik heb er zelf nog geen tijd in gestoken aangezien wij vaak volgens een vast patroon douchen en koken. Dus bij mij werkt de ventilatie vooral op basis van tijdsloten. Ik zou het ook graag willen omzetten naar detectie, (er hangt bijvoorbeeld ook al een sensor met een magneet aan de dampap) maar er zijn zoveel projectjes die ik in HA nog wil doen . . . dat deze op een laag pitje staat. Ik heb een immers al een oplossing die werkt.

Nog een laatste note, je stipt zelf MMWave aan; mocht je daarvoor willen gaan (voor deze of een andere toepassing) zorg dan dat je de modellen van 24Ghz hebt. De 5,8 Ghz zien je net als IR niet meer als je stil zit, maar kijken wel met gemak door een muur of deur heen. Die van 24Ghz zijn duurder maar echt stukken beter; het maakt niet uit hoe stil je zit, ze detecteren je hartslag/ademhaling/weet ik veel wat en kijken stukken minder makkelijk door de muur heen. Want hoe vervelend zou het zijn als de ventilatie op max gaat omdat jij je in je slaap omdraait en je bed langs de douchemuur staat.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik schakel de ventilatie als er warm water wordt getapt op basis van data van mn cv ketel.
Je zou ook een temperatuursensor op de warmwaterleiding kunnen monteren.
Pagina: 1