Badkamer automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:45
We krijgen over een dikke maand een nieuwe badkamer.
Dit is de plattegrond van de badkamer:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3mB2B7X5/badkamer.png

Nu zit ik na te denken welke onderdelen ik slim kan maken en dat ik ze vervolgens kan automatiseren met home assistant. Ik gebruik wifi en zigbee

- Er komen 2 schakelaars. 1 dimmer voor de spotjes en 1 voor de lamp in de wastafel. (Shelly)
- Op de Duco mechanische ventilatie komt een  duco communication bord (deze kan ik dan aansturen met home assistant.

Ik wil graag dat de ventilatie aangaat als iemand gaat douchen.
Maar welk middel kan ik hiervoor inzetten?

-            Een mmwave sensor in het douche gedeelte?
-            Een watersensor op de grond neerleggen? Bv Shelly Flood S Gen4
Of welke opties zijn er nog meer?

(aeotec heeft wel een mooie multisensor + inbouwbeugel maar dat is alleen via Zwave helaas)

En welke andere zaken in de badkamer zou ik nog eventueel kunnen aanpakken met home assistant?

Alle reacties

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:26
Kun je de wastafel en douche niet aan de overkant, naast de toilet doen? Nu loop je er schuin in/met je schoon gedouchte benen langs t toilet.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
vochtigheid sensor.

Of iemand gebruik maakt van de douche maakt niet zoveel uit, want op die manier stopt de van wanneer iemand stopt met douche (eventueel een naloop)

Als je je automation baseerd op de vochtigheid dan gaat hij aan wanneer je deze omhoog gaat. en gaat uit wanneer de minimale waarde weer is bereikt. of dat 5 min of 500 min kost is iets wat jij niet meer hoeft in te stellen

[ Voor 56% gewijzigd door jack zomer op 16-08-2026 10:13 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Isane schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:07:
Relatieve luchtvochtigheid.
En welke andere zaken in de badkamer zou ik nog eventueel kunnen aanpakken met home assistant?
Dat moet je natuurlijk zelf bepalen :P

Wat ik heb:
  • Automatische ventilatie (luchtvochtigheid)
  • Licht aan plafond aan als je de badkamer inloopt (PIR)
  • Licht van de spiegel dat aangaat als je voor de spiegel gaat staan (PIR)
  • Nachtmodus huis ingeschakeld: dan gaat alleen de lamp aan het plafond aan op de warmste kleurtemperatuur en laagste helderheid. De spiegel blijft uit.
  • Nachtmodus uitgeschakeld: dan volgt de lamp aan het plafond qua kleurtemperatuur/helderheid de zon (adaptive lighting)
  • In de badkamer hangt een Voice PE om 's ochtends te vragen wat het weer die dag wordt, om te announcen in huis dat iemand klaar is met douchen en de partner kan douchen, muziekje tijdens het douchen, notificatie als er aangebeld wordt, timer voor het douchen, etc.
  • Verbruikssensor op de wasmachine voor energiemeting en notificatie dat de wasmachine klaar is
  • Contactsensor op de deur wasmachine voor notificaties als de wasmachine klaar is maar de we was er vergeten uit te halen.
Wat ik niet heb, maar waar ik wel aan moet denken: verwarmde spiegel die automatisch aan gaat als de luchtvochtigheid te hoog wordt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Isane
jack zomer schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:10:
vochtigheid sensor.

Of iemand gebruik maakt van de douche maakt niet zoveel uit, want op die manier stopt de van wanneer iemand stopt met douche (eventueel een naloop)

Als je je automation baseerd op de vochtigheid dan gaat hij aan wanneer je deze omhoog gaat. en gaat uit wanneer de minimale waarde weer is bereikt. of dat 5 min of 500 min kost is iets wat jij niet meer hoeft in te stellen
Dus https://www.ikea.com/nl/nl/p/timmerflotte-temperatuur-vochtigheidssensor-smart-30597606/ of uitvoering: Sonoff SNZB-02P moet voldoende zijn? Wat is de beste plek om deze op te hangen?

• Shatters
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:09
Heb zelf de sonoff in de badkamer, gekoppeld via HA, en die heb ik gewoon ergens neergelegd uit het zicht, werkt uitstekend. Zie onderstaande grafiek of je kan spotten wanneer iemand in bad ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXuyviuNmnDgqUOr_7rXM6fD20E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JciezZ8W88NHbqj2PlY9xS9M.jpg?f=fotoalbum_large

Let wel op: de Sonoff werkt via zigbee, de Ikea via thread+matter, dus het ligt eraan hoe je nu apparaten aanstuurt via HA.

[ Voor 4% gewijzigd door Shatters op 18-08-2026 23:04 ]

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Even een dingetje wat de relatieve luchtvochtigheid betreft. Let goed op dat de temperatuur mee kan stijgen met de luchtvochtigheid. Want warm stromend douchewater warmt een kleine ruimte zo op. Het gevolg is dat de warme lucht meer vocht kan bevatten waardoor de relatieve luchtvochtigheid weer gedempt wordt.

Om te detecteren dat iemand onder de douche stapt is dat geen probleem, je zult die spike goed kunnen waarnemen en daar prima op kunnen sturen. Maar het kan er wel voor zorgen dat het einde van het douchen niet of moeilijk te zien is of zelfs dat er opnieuw een spike te zien is.

Maar detecteren of de vocht weer uit de lucht is, kan een uitdaging worden en is ook afhankelijk van de omgeving en de (plaatsing van) de sensor. Hang je dat ding boven een verwarming dan zal de warmte van de verwarming de sensor beïnvloeden; dat spreekt voor zich. Maar ook als je de sensor op een muur hangt, dan kan de temperatuur van die muur de sensor ook beïnvloeden. Het lijkt een beetje op muggenziften, maar als je werkelijk op die waarden wilt sturen dan is dat het niet.

Want stel, je huis heeft een luchtvochtigheid van 50% bij een temperatuur van 20 graden. De lucht bevat op dat moment 8,61 gram vocht per kubieke meter. Door het douchen is de temperatuur en de luchtvochtigheid toegenomen naar 25 graden / 70%. Dan bevat te lucht 16,11 gram / m3 vocht. Als de sensor boven de douche op de muur hangt, dan valt de opstijgende warmte van het water ineens weg en wordt de sensor bovendien door de muur gekoeld. De sensor denkt dan even dat de temperatuur omlaag gaat en geeft even een te hoge luchtvochtigheid aan. Dan wordt die vochtige lucht weggezogen en vervangen door de lucht die uit de rest van het huis wordt aangezogen. Dus met 8,61 gram/m3. Die lucht is koeler, maar de temperatuursensor moet dat misschien nog wel opmerken. Zou de sensor nog denken dat het 25 graden is, dan registreert hij een uitzonderlijk lage luchtvochtigheid, die weer toe gaat nemen wanneer de sensor afkoelt. Als dat afkoelen snel gebeurt, dan kun je wederom een spike in luchtvochtigheid zien. Maar dan moet je juist NIET de ventilatie weer omhoog gaan schoppenl Hou de temperatuur- en humidity- grafieken maar eens in de gaten; die willen nogal eens per seizoen/weertype subtiel anders zijn.

Ga je met je home-assistant aan de slag hou daar dan rekening mee. En je bent echt niet de enige met deze vraag, dus er zal vast online wel een goede manier te vinden zijn om de ventilatie te sturen. Ik heb er zelf nog geen tijd in gestoken aangezien wij vaak volgens een vast patroon douchen en koken. Dus bij mij werkt de ventilatie vooral op basis van tijdsloten. Ik zou het ook graag willen omzetten naar detectie, (er hangt bijvoorbeeld ook al een sensor met een magneet aan de dampap) maar er zijn zoveel projectjes die ik in HA nog wil doen . . . dat deze op een laag pitje staat. Ik heb een immers al een oplossing die werkt.

Nog een laatste note, je stipt zelf MMWave aan; mocht je daarvoor willen gaan (voor deze of een andere toepassing) zorg dan dat je de modellen van 24Ghz hebt. De 5,8 Ghz zien je net als IR niet meer als je stil zit, maar kijken wel met gemak door een muur of deur heen. Die van 24Ghz zijn duurder maar echt stukken beter; het maakt niet uit hoe stil je zit, ze detecteren je hartslag/ademhaling/weet ik veel wat en kijken stukken minder makkelijk door de muur heen. Want hoe vervelend zou het zijn als de ventilatie op max gaat omdat jij je in je slaap omdraait en je bed langs de douchemuur staat.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik schakel de ventilatie als er warm water wordt getapt op basis van data van mn cv ketel.
Je zou ook een temperatuursensor op de warmwaterleiding kunnen monteren.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik schakel de ventilatie in de badkamer via HA op het verschil van luchtvochtwaarden van de badkamer en een andere kamer op dezelfde verdieping. Hiermee compenseer ik redelijk voor weer- en seizoensinvloeden. Inschakelen bij >30% verschil, uitschakelen bij <20% verschil.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
wat voor ventilatie gebruiken julloe dat je dit soort automations nodig hebt? hier gewoon een plafondventilator met zijn eigen sensortje en nalooptimer ingebouwd. Dit probleem.is al.lang opgelost zonder smart home toch?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Isane schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:32:
[...] Wat is de beste plek om deze op te hangen?
Hoog. Ik heb die van mij bovenop mijn badkamerspiegelkastje, zo'n 15cm vanaf het plafond. Hoe hoger, hoe eerder de sensor doorheeft dat er warme waterdamp in je badkamer is.

@Fr33z huizen met één grote stille mechanische ventilatieunit, die de keuken/badkamer/toilet etc afzuigt of ook met aanvoer van schone lucht en warmteterugwinning.

Die van mij wordt aangestuurd dmv:
  • CO 2-sensoren in huiskamer, kantoor en slaapkamer
  • Luchtvochtigheid in badkamer
  • Fijnstof in de keuken en kantoor(plek waar 3d-printer staat)
Dus handig dat jij een ventilator in de badkamer hebt die daar de luchtvochtigheid regelt (al is mijn ervaring met die kleine fans ook dat ze veel herrie maken en snel sneuvelen), maar voor een gezonde luchtkwaliteit in alle ruimtes werkt een centraal systeem met meerdere afzuigpunten en vraaggestuurde ventilatie veel beter.

Zo wordt er in mijn badkamer niet alleen veel geventileerd als er een hoge luchtvochtigheid is, maar ook als de CO2 niveaus in de slaapkamer en het kantoor (zelfde verdieping als badkamer) hoog zijn. Dan worden die ruimtes ook goed geventileerd door afzuiging van vuile lucht naar de badkamer en door onderdruk aanvoer van schone lucht door de ventilatieroosters boven de ramen in die kamers.

Met alleen een losse ventilator in de badkamer op basis van luchtvochtigheid heb je een klein stukje van de puzzel opgelost, maar ontbreekt het grootste gedeelte van je puzzel als het gaat om goede ventilatie in elke verblijfsruimte :)

[ Voor 69% gewijzigd door Gizz op 19-08-2026 07:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:45
Ik heb het zelf met een ESP en een TH sensor (temperatuur / luchtvochtigheid) opgelost.
Deze heb ik met een pollrate van 20 seconde ingesteld.
Zodra iemand gaat douchen knalt te luchtvochtigheid omhoog en zodra deze boven de 80% uitkomt gaat de afzuiging aan. Heb ook meerdere Zigbee TH sensoren, maar vraag me af of deze snel genoeg updaten. Volgens mij doen ze dat op tijd of temperatuur stijging, die ook omhoog gaat als je een warme douche neemt, maar had deze ESP al hangen. Is wel iets om even uit te zoeken of mogelijk dat iemand hier het antwoord weet.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@Gizz ja die versie van ventilatie kan ook, en kan me voorstellen dat het beter is. Ik ging er eigenlijk van uit dat zo'n beetje elke moderne MV-box wel een eigen vochtsensor heeft (zie eerste hit: https://www.ventilatieshop.com/itho-woonhuisventilator-cve-s-eco-rft-se-eurostekker-geschikt-voor-rf/ )

maar misschien ia dit vooral relevant voor mv-boxen waar nog geen rv-sensor in zit. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat je het wilt automatiseren natuurlijk. erg leuk om de verschillende dingen te zien die mensen doen.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 15:07
Ik heb uiteindelijk een deur sensor geplaatst op de douche cabine. Humidity en water temperatuur boden geen snelle reactietijd, ijlen lang na en gaven ook veel false positives.

-

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:27

D4NG3R

kiwi

:)

- Op de Duco mechanische ventilatie komt een  duco communication bord (deze kan ik dan aansturen met home assistant.
Heb je deze al en/of wil je de originele Duco knoppen blijven gebruiken? Anders zou ik hier een kijkje nemen; Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)

Ik heb zelf een simpele (Sonoff) Zigbee vochtsensor in de badkamer hangen welke vergeleken wordt met een vochtsensor in de slaapkamer.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 19-08-2026 08:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:45
Juicy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:18:
Ik heb uiteindelijk een deur sensor geplaatst op de douche cabine. Humidity en water temperatuur boden geen snelle reactietijd, ijlen lang na en gaven ook veel false positives.
Was dit op Zigbee ?
Om de False Positives te voorkomen middel ik de afgelopen x aantal waardes.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:59
In mijn badkamer staat in deze tijd van het jaar 24/7 een raampje open. Ik gebruik in dat geval de mechanisme ventilatie niet. Dus ook nog een raamsensor meenemen in het verhaal, indien relevant.

Wat ik zou doen:
- sensor om te kijken of het raam open staat
- sensor op aanvoer van douche (warmwater)
- ventilatie uitschakelen 20 minuten nadat het douchen is gestopt.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 18:11
Prisma16 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 05:28:
Ik schakel de ventilatie in de badkamer via HA op het verschil van luchtvochtwaarden van de badkamer en een andere kamer op dezelfde verdieping. Hiermee compenseer ik redelijk voor weer- en seizoensinvloeden. Inschakelen bij >30% verschil, uitschakelen bij <20% verschil.
Dit doe ik ook. Werkt perfect.

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:29

RobinJB

Ontwikkelaar & Brandweerman

En het kan ook nog op waterdebiet / waterverbruik als je die sensoren hebt! ;) Zo doe ik het in combinatie met de aanwezigheidssensoren in de badkamer en de luchtvochtigheid.

112 Radar.nl - Hulpdiensten op de kaart | SlimHuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk en met automatiseringen

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JurienW schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:02:
Heb ook meerdere Zigbee TH sensoren, maar vraag me af of deze snel genoeg updaten. Volgens mij doen ze dat op tijd of temperatuur stijging, die ook omhoog gaat als je een warme douche neemt, maar had deze ESP al hangen. Is wel iets om even uit te zoeken of mogelijk dat iemand hier het antwoord weet.
Dat soort sensoren geeft, om batterijverbruik te minimaliseren, een update als een van de waardes (temperatuur of luchtvochtigheid) genoeg afwijkt van de vorige gerapporteerde waarde. Mijn ervaring met mijn zigbee Aqara is dat het douchen zo een gigantische sprong qua luchtvochtigheid geeft dat de ventilatie binnen 30 seconden aan gaat.

Hier een grafiek van mijn douchebeurt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XqiUtb4k2xXwZ9pi_vi-6sHV3E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wvksYAElHLv8Xb5TY00XvsuV.png?f=user_large
Fr33z schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:12:
@Gizz ja die versie van ventilatie kan ook, en kan me voorstellen dat het beter is. Ik ging er eigenlijk van uit dat zo'n beetje elke moderne MV-box wel een eigen vochtsensor heeft
Sommige hebben dat inderdaad, dat is handig. Volgens mij gaat het bij sommige modellen wel ten kosten van zelf kunnen aansturen, omdat de vochtigheidssensor dezelfde ingangen op de printplaat gebruikt als die je kunt gebruiken voor zelf aansturen.

Zelf ben ik voor het volledig aansturen van mijn Zehnder Comfofan gegaan omdat het qua CO2-sensoren veel goedkoper is (bij Zehnder kosten bijpassende sensoren €200+ per kamer, terwijl ik ze voor €25 in elkaar heb gezet) en ik nu kan aansturen op basis van metingen waarvoor Zehnder geen sensoren heeft (fijnstof) :)

[ Voor 42% gewijzigd door Gizz op 19-08-2026 10:26 ]

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:29
We krijgen over een dikke maand een nieuwe badkamer.
Dit is de plattegrond van de badkamer:

je gebruikt toch al zigbee, haal een temp/humidity sensor. je merkt snel op dat je humidity plotseling de lucht inschiet.

Automatisering maken die kijkt naar een snelle schommeling van +5% bvb en dan je verluchting triggeren. zo reageer ik hier op een douche/bad nemen en werkt perfect voor onze toepassing.

Je kunt de verluchting dan ook naderhand weer laten terugzakken als je ziet dat de humidity terug op het oude niveau is geraakt bvb

[ Voor 10% gewijzigd door Skyllaer op 19-08-2026 10:28 ]

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:35
Hier heb ik het ook met een luchtvochtigheidssensor gedaan. Er wordt een gemiddelde van de slaapkamers op dezelfde verdieping berekend als referentie om te bepalen wanneer de badkamer meegenomen moet worden voor de MV.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 16:19
Wat we zelf hebben in de badkamer:
- Philips Hue motion sensor voor verlichting (met nachtstand in HASS)
- Aqara luchtvochtigheid sensor voor aansturen afzuiging
- Aqara watersensor met zuignap erop voor waterniveau bad als we die vullen

Wat betreft de badvul oplossing heb ik nog gedacht aan de ToF sensor (problemen met condens) of een water meter voor de badvulopening (openmaken aftimmering badkuip).

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Helox-in-a-box schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:33:
Wat we zelf hebben in de badkamer:
- Philips Hue motion sensor voor verlichting (met nachtstand in HASS)
- Aqara luchtvochtigheid sensor voor aansturen afzuiging
- Aqara watersensor met zuignap erop voor waterniveau bad als we die vullen

Wat betreft de badvul oplossing heb ik nog gedacht aan de ToF sensor (problemen met condens) of een water meter voor de badvulopening (openmaken aftimmering badkuip).
Is er een reden waarom je perse wilt weten of er water in de badkuip staat? Het nut ontgaat mij eigenlijk. Want stel je vult je bad met stomend heet water. Dan wordt de lucht in je badkamer snel vochtig en wil je dat de ventilator aan gaat. Maar vul je het bad met ijskoud water dan verdampt er veel minder en heeft het minder effect op je luchtvochtigheid.

Daarnaast kun je CO2 niveau meten om te zien of er geen gebrek aan zuurstof dreigt.

Het enige voordeel van een waterniveau sensor is om te zien of iemand vergeten is de stop er uit te trekken.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RiDo78 ik kan me voorstellen dat het handig is dat je een notificatie krijgt als je bad vol is gelopen en je de kraan dicht moet doen. Dan hoef je niet de gehele tijd bij je bad te blijven om te zien hoe vol hij al is, tijdens het vullen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 20-08-2026 09:27 ]

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 16:19
RiDo78 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Is er een reden waarom je perse wilt weten of er water in de badkuip staat? Het nut ontgaat mij eigenlijk. Want stel je vult je bad met stomend heet water. Dan wordt de lucht in je badkamer snel vochtig en wil je dat de ventilator aan gaat. Maar vul je het bad met ijskoud water dan verdampt er veel minder en heeft het minder effect op je luchtvochtigheid.

Daarnaast kun je CO2 niveau meten om te zien of er geen gebrek aan zuurstof dreigt.

Het enige voordeel van een waterniveau sensor is om te zien of iemand vergeten is de stop er uit te trekken.
Het is niet OF er water in de badkuip staat maar met de zuignap kan je bepalen hoe hoog je het water wilt hebben als je het gaat vullen, als de waterlijn dan tegen de sensor aan komt dan weet ik dat de badkuip vol is en kan ik naar boven lopen (het plan was eigenlijk om een smart kogelkraan op de badvul-leiding te zetten zodat het automatisch de kraan dicht draait).

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:31

FreakNL

Well do ya punk?

Ik schakel mijn ventilatie op basis van luchtvochtigheid. En hij vergelijkt deze luchtvochtigheid met twee andere sensoren op dezelfde verdieping (wat anderen ook al doen zie ik in dit topic)..
return {
    on = {
        timer = {
            'every minute' -- Runs every minute
        },
        devices = {
            'Humidity-Badkamer', -- Replace with the name of your sensor A
            'Humidity-Studeer', -- Replace with the name of your sensor B
            'Humidity-Slaapkamer'  -- Replace with the name of your sensor C
        }
    },
    execute = function(domoticz, trigger)
        local sensorA = domoticz.devices('Humidity-Badkamer') -- Replace with the name of your sensor A
        local sensorB = domoticz.devices('Humidity-Studeer') -- Replace with the name of your sensor B
        local sensorC = domoticz.devices('Humidity-Slaapkamer') -- Replace with the name of your sensor C
        local targetSwitch = domoticz.devices('MV-Aan-Uit') -- Replace with the name of your switch (not used right now, we set the dimmer straigh away, see below)
        local targetSwitch2 = domoticz.devices('FAN-speed') -- Replace with the name of your dimmer

-- Check if the last update of A is more than one hour ago
        if sensorA.lastUpdate.secondsAgo> 3600 then
            domoticz.log("Humidity sensor A has not been updated in the last hour. Exiting script.", domoticz.LOG_ERROR)
            return
        end

-- Check if the last update of B is more than one hour ago
        if sensorB.lastUpdate.secondsAgo> 3600 then
            domoticz.log("Humidity sensor B has not been updated in the last hour. Exiting script.", domoticz.LOG_ERROR)
            return
        end

-- Check if the last update of C is more than one hour ago
        if sensorC.lastUpdate.secondsAgo> 3600 then
            domoticz.log("Humidity sensor C has not been updated in the last hour. Exiting script.", domoticz.LOG_ERROR)
            return
        end

local humidityA = sensorA.humidity
        local humidityB = sensorB.humidity
        local humidityC = sensorC.humidity

-- Calculate the average humidity of sensors B and C
        local averageBC = (humidityB + humidityC) / 2
        local diff1 = (humidityA - averageBC)

-- Log humidity values
        domoticz.log("Humidity A (Badkamer): " .. humidityA, domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log("Humidity B (Studeer): " .. humidityB, domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log("Humidity C (Slaapkamer): " .. humidityC, domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log("Average humidity of B and C: " .. averageBC, domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log("Difference between Badkamer and average B&C : " .. diff1, domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log("If humidity of A is 10 higher then average B&C, fan will switch to lvl3")
        domoticz.log("If humidity of A is 7 higher then average B&C, fan will switch to lvl2")

-- Set level of dimmer based on difference with other roooms
        if humidityA >= averageBC + 10 then
            targetSwitch2.dimTo(3)
            domoticz.log("Humidity FANX to lvl3, average humidity bathroom is 10 higher then average B&C", domoticz.LOG_INFO)
            return
        end

if humidityA >= averageBC + 7 then
            targetSwitch2.dimTo(2)
            domoticz.log("Humidity FANX to lvl2, average humidity bathroom is 7 higher then average B&C", domoticz.LOG_INFO)
            return
        end

if humidityA >= averageBC then
            targetSwitch2.dimTo(1)
            domoticz.log("Humidity FANX to lvl1, average humidity bathroom comparable with other rooms", domoticz.LOG_INFO)
            return
        end

if humidityA <= averageBC then
            targetSwitch2.dimTo(1)
            domoticz.log("Humidity FANX to lvl1, average humidity bathroom comparable with other rooms", domoticz.LOG_INFO)
            return
        end

end
}
Ik meet de boel met een 3-tal Aqara sensoren en mijn automation systeem is Domoticz.

Mechanische ventilatie is een Orcon MVS-15R met afstandsbediening (MV heeft zelf geen slimmigheden of sensoren). De afstandsbediening hebt ik gecloned naar FanX RF USB Dongle zodat ik in Domoticz de Orcon kon aansturen.

Ik heb specifiek gekozen voor een MV zonder eigen sensoren, dat kan allemaal weer kapot ook en er zijn zelfs gevallen bekend waarbij de MV niet meer werk ALLEEN maar omdat een sensor kapot is.

Nog een toevoeging;

Denk naast automation ook na over media!!! Ik heb een tweetal marine speakers ingebouwd in het verlaagde plafond. Vanaf daar lopen er gewoon speaker kabels (door een gat in het betonplafond) naar zolder.. Daar hangt een T-amp en een Airport Express (airplay).. Maar je kan vanalles verzinnen. Ik ben nog steeds blij met deze oplossing en ik ben ook blij dat ik zaken uit elkaar getrokken heb.. Een speaker in een spiegel is leuk maar vervang je minder snel (bijvoorbeeld)...

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 20-08-2026 09:55 ]

• Isane
Mag ik jullie van harte bedanken voor alle waardevolle reacties?!
Genoeg informatie om verder te lezen

• TAP1
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-09 21:45
In kader van badkamerautomatisering: kent iemand een goede badkamerspiegel met IR verwarming (~500W) die via HA bestuurd kan worden, idealiter met verlichting (ook HA programmeerbaar)?

• Isane
Wil iemand nog even kijken naar de spotjes?

Ik heb hier nog een shelly dimmer 2 liggen, werken deze goed met de volgende spotjes? Online helaas weinig over te vinden. Ik krijg er dus 6
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mVfVR3B0/plafond.png

Of bestaat er een alternatief die wel goed werken (dus zonder knipperende spotjes)

[ Voor 3% gewijzigd door Isane op 24-08-2026 22:04 ]

Pagina: 1