Vraag
Alle reacties
En wat voor vloer ligt er (kanaalplaat, broodjes, hout) en wat is de vloerafwerking op de ruwbouwvloer? ligt er vloerverwarming? en dan zandcement of anhydriet? Hoe is de randisolatie dan aangebracht? En is er ook isolatieplaat aangebracht waar de vloerverwarming op ligt?
Wat is het materiaal van de tussenwand?
Waarschijnlijk liggen de vloeren op dezelfde fundering?
[ Voor 8% gewijzigd door martijn v o op 14-08-2026 21:32 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Hardere geluiden als iets laten vallen of op de trap stampen horen we wel. Denk mede omdat de buren overal harde vloeren hebben en een kale inrichting hebben dus weinig demping vanuit die kant.
Dus helemaal stil is het zeker niet maar klinkt zeker alsof het niet helemaal gescheiden is bij jullie aangezien jullie veel meer horen.
Kan door een gedeelde fundering komen of zelfs bouwafval wat in de spouw terecht is gekomen en een geluidsbrug vormt. Volgens mij is het erg lastig om achteraf precies te ontdekken wat de reden precies is...
Heb je al eens proberen te lokaliseren waar je het geluid het beste hoort: bij overgangen tussen muren, vloer, plafond, kozijnen,.etc, of bij openingen zoals wandcontactdozen of centraal dozen.
De andere geluiden kunnen ook contactgeluiden zijn en die zijn lastiger te vinden en op te lossen. (En soms triviaal: in een vorige woning hadden de buren een nieuwe keuken laten plaatsen tegen de woningscheidende muur waarna we precies wisten wanneer de mixer op het aanrecht werd gebruikt).
Nu hebben de buren inderdaad harde vloerbekleding. PVC of laminaat volgens mij. Ook weinig hogere kasten aan de woning scheidende wand.
Stemgeluiden klinkt niet alsof het via een luchtlek zich verplaatst aangezien het lijkt alsof het uit de constructie trilt. Het is niet heel hard bij normaal stemgeluid, maar zeker kleine kinderen doen dingen wel eens wat harder dan volwassenen.
Kan stemgeluid wellicht ook contact geluid worden door bv iets wat aan de muur is opgehangen en de trillingen doorgeeft?
Contactgeluid nieuwbouwwoning
Geluidsoverlast contactgeluid vloer tegengaan
Wellicht is de vloer niet goed gelegd. Tegen de muur en is de muur niet 100% ankerloos maar wellicht zit er vervuiling tussen enz.
Stemgeluid van bg buren. naar jullie zolder lijkt me wel vrij bijzonder.
[ Voor 20% gewijzigd door Draakje5 op 15-08-2026 20:49 ]
Contactgeluid is boven op zolder hoorbaar. zelfs bij ons in de garage als je goed luistert. Bepaald stemgeluid ook zeker op de 1e verdieping hoorbaar.Draakje5 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:46:
Deze woning recent aangekocht of?
Wellicht is de vloer niet goed gelegd. Tegen de muur en is de muur niet 100% ankerloos maar wellicht zit er vervuiling tussen enz.
Stemgeluid van bg buren. naar jullie zolder lijkt me wel vrij bijzonder.
Helaas is dit geluid dus ook niet oplosbaar door een voorzetwand ben ik bang. Enkel bij de bron oplosbaar.
We wonen er een aantal jaar en zijn al langer verbaasd over de gehorigheid maar met kinderen die daar iets ouder worden begint het geluid steeds storender en luider te worden.
Ik kan me voorstellen dat ook met ankerloze spouwmuren dingen hoorbaar kunnen blijven simpelweg door de hoeveelheid beton of door gedeelde fundering e.d.
Buren hoor ik totaal niet tenzij; rennen over de trap; hameren/boren/beitelen en overig kluswerk in huis.
Kortom je hoort ze niet te horen.
10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).
En om te beginnen zou je zelf al eens met een simpele camera er in kunnen kijken, paar tientjes vind je die. Ook de meeste lekdetectiebedrijven en bouwkundige inspectiebureaus hebben ze beschikbaar.dikkiedik schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:36:
wat het lastigste is vind ik persoonlijk om in te schatten wat we zelfs bij een correct functionerende ankerloze spouw mogen verwachten. Wie weet dat het allemaal wel 'goed' zit, maar wat ga je dan optuigen en welke kosten ga je maken om dat aan te tonen?
Ik kan me voorstellen dat ook met ankerloze spouwmuren dingen hoorbaar kunnen blijven simpelweg door de hoeveelheid beton of door gedeelde fundering e.d.
Mocht je lid zijn van Vereniging Eigen Huis zou je daar ook eens kunnen contacten.
die buren hebben ook jonge kinderen?Freakie1NL schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:59:
Hier een 2 onder 1 kap uit 2016, ankerloze spouwmuren die wij delen.
Buren hoor ik totaal niet tenzij; rennen over de trap; hameren/boren/beitelen en overig kluswerk in huis.
Kortom je hoort ze niet te horen.
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
Nee maar wij wel, omgekeerd horen ze ook niets.
10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).
Ik ben hierover in contact geweest met een akoestisch adviesbureau om eea te laten onderzoeken, voor oa contactgeluid en eventueel luchtgeluid. De offerte hiervoor was best pittig, namelijk €1500 ex btw per type geluid, en het is geen garantie op succes. Mijn gedachte was dat ik hiermee aan zou kunnen tonen dat er een bouwfout is gemaakt (b.v. troep tussen de woningscheidende muren), of het niet voldoen aan een norm (ik meen NEN 5077) zoals beschreven in het bouwbesluit
Maar naarmate ik me er verder in verdiep lijkt dit gewoon een eigenschap te zijn van dit soort woningen met gedeelde fundering ondanks dat sommige mensen zeggen 'niets' te horen in dit soort huizen. Ik ben zelf vrij gevoelig voor geluid en hoor werkelijk alles. Als je je eenmaal stoort aan geluid, dan is het ook erg lastig om jezelf er voor af te sluiten. Het is niet zo erg dat ik met oordoppen rondloop, maar ik heb ook wel verhalen gelezen waarbij mensen dat dus wel doen. Wat AnnaAnjo hierboven ook aanhaalt is dat harde muren en vloeren ook niet meehelpt. Het zou enorm helpen als er dikke langharige vloerbedekking of vloerkleden zouden liggen bij de buren, maar daar kun je ze moeilijk toe verplichten. Ik zou dat zelf namelijk ook niet in mijn huis willen hebben.
Wij hebben besloten er verder niets meer mee te doen, omdat het we toch al voornemens waren om op zoek te gaan naar een andere woning. Bovenstaande situatie heeft er wel toe bijgedragen dat de acceptatiecriteria van een nieuwe woning zeker iets bevatten over geluid
De moeilijkheid is natuurlijk het toetsen van je criteria, en dan nog kan het zelfs per woning van hetzelfde type soms anders zijn (door bv vervuiling in de spouw). Zo hebben wij in onze woning uit 1987 weinig overlast, maar ik kan soms wel mv contactgeluiden zoals de stofzuigermond langs de plinten horen. Niet luid, maar er is wel geluid. Of als de tv wat luid staat en bij ons is het muisstil dan hoor je in de verte wat geluid galmen.Rival24 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:27:
Bovenstaande situatie heeft er wel toe bijgedragen dat de acceptatiecriteria van een nieuwe woning zeker iets bevatten over geluid
Maar 2 huizen verderop beweren ze echt nooit geluiden van elkaar te horen. Kan perceptie zijn, staat van het gehoor, etc.
De vraag is of je ooit eerlijk antwoord van verkopers gaat krijgen, blijft een lastige. Vrijstaand is ook helaas niet voor iedereen weggelegd.
Het hebben van een gedeelde fundering is geen garantie voor geluidsoverlast. In algemene termen is er van alles over te zeggen maar dat hoeft niet op jullie situatie van toepassing te zijn.
https://www.woningborg.nl/kennisbank/ankerloze-spouwmuren
Woningborg heeft er wel een aardig gedetailleerd verhaal over staan.