Contactgeluid nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laprincespessa
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-01-2022
Goedemiddag, Ik heb een vraag. Wij wonen sinds kort in een nieuwbouwhuis, dat in juni is opgeleverd. Het gaat om een twee-kapper, gebouwd met een ankerloze spouw. Nu valt het me op dat we toch veel contactgeluid horen. De buren horen ons ook. Vooral stoelen schuiven. Ook al zitten er viltjes onder. Zelfs als we boven op onze slaapkamer zijn horen we het schuiven van de stoelen van de buren naast ons. Onze piano is voor hen ook heel goed hoorbaar evenals het dichtvallen van de garagedeuren.

Ik ben nu behoorlijk teleurgesteld want ik had niet verwacht dat we enig geluid zouden horen van de buren. Ons vorige huis, gebouwd in 1998, was veel minder gehorig. Overigens moet ik er wel bij zeggen dat we beiden nog geen gordijnen hebben hangen. Maar wat ik begrepen heb, maakt dat niet veel uit voor contactgeluid.

Navraag is gedaan bij de aannemer. Nu schijnen er wel koppelstaven geplaatst op vloerhoogte. Geen idee hoeveel en welke diameter ze hebben, daar heb ik naar gevraagd maar nog geen antwoord ontvangen. Heeft iemand een idee of door de koppelstaven een geluidslek kan ontstaan? Of heeft iemand een ander idee? Ik had dit totaal niet verwacht en het verpest mijn woonplezier. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47

HellBeast

Oh My GoT!

laprincespessa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:30:
Goedemiddag, Ik heb een vraag. Wij wonen sinds kort in een nieuwbouwhuis, dat in juni is opgeleverd. Het gaat om een twee-kapper, gebouwd met een ankerloze spouw. Nu valt het me op dat we toch veel contactgeluid horen. De buren horen ons ook. Vooral stoelen schuiven. Ook al zitten er viltjes onder. Zelfs als we boven op onze slaapkamer zijn horen we het schuiven van de stoelen van de buren naast ons. Onze piano is voor hen ook heel goed hoorbaar evenals het dichtvallen van de garagedeuren.

Ik ben nu behoorlijk teleurgesteld want ik had niet verwacht dat we enig geluid zouden horen van de buren. Ons vorige huis, gebouwd in 1998, was veel minder gehorig. Overigens moet ik er wel bij zeggen dat we beiden nog geen gordijnen hebben hangen. Maar wat ik begrepen heb, maakt dat niet veel uit voor contactgeluid.

Navraag is gedaan bij de aannemer. Nu schijnen er wel koppelstaven geplaatst op vloerhoogte. Geen idee hoeveel en welke diameter ze hebben, daar heb ik naar gevraagd maar nog geen antwoord ontvangen. Heeft iemand een idee of door de koppelstaven een geluidslek kan ontstaan? Of heeft iemand een ander idee? Ik had dit totaal niet verwacht en het verpest mijn woonplezier. Bedankt alvast!
Welke aannemer gaat het om? Prefab gebouwd?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laprincespessa
@HellBeast aannemer is Lithos en het is projectbouw idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47

HellBeast

Oh My GoT!

laprincespessa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:53:
@HellBeast aannemer is Lithos en het is projectbouw idd
Er zijn al wat topics op Tweakers over dit onderwerp, bijvoorbeeld deze.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
laprincespessa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:30:
Ik zou dan in ieder geval wat metingen laten doen en als blijkt dat het inderdaad veel gehoriger is dan toegestaan volgens het bouwbesluit, dan heb je ook iets om de aannemer tot actie te bewegen.

Een vergelijkbaar verhaal kwam nog niet zo lang geleden ook voorbij in dit topic. Wellicht dat diegene je op weg kan helpen met vervolgstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laprincespessa
Bedankt allemaal! Ik kom nog niet veel tegen van ankerloze spouw in combinatie met koppelstaven. Vandaar dat ik de vraag hier stelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:25

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Betonbouw of hsb?

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je deelt de fundering en het dak, dus contactgeluid zal er zijn. Zit je slaapkamer op de bovenste verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laprincespessa
Het is betonbouw. Onze huizen hebben inderdaad een gedeelde fundering, voor de rest is het gescheiden. Wel hebben we een gezamenlijke kap.

Misschien ligt mijn verwachtingspatroon te hoog. Aangezien we in ons vorige huis bijna niets hoorden, gingen we er vanuit dat het nu helemaal stil zou zijn. Het valt me eerlijk gezegd tegen.

Ik heb het nagevraagd op de groepsapp (nieuwbouwproject) maar niemand geeft aan last te hebben, misschien is er bij ons dan toch iets niet goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laprincespessa
Slaapkamer zit op de eerste verdieping. Ook daar hoor geluiden van de buren als zij beneden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Misschien dat de huizen onderling toch verbonden zijn met elkaar. Heb wel vaker gehoord dat dat kan door bijvoorbeeld specie in de spouw tussen de twee huizen in.

Misschien is het een idee om een van de buren die zegt niets te merken, eens in jouw huis te laten luisteren. Zo kun je het vergelijken met hun huis waarin zij niets zeggen te horen. Laat je de buren die in het huis naast je wonen de normale leefgeluiden maken die jij hoort.

Dan weet je gelijk of er iets met jouw huis mis is of dat je te hoge verwachtingen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Herkenbaar verhaal hoor.
Hier een eengezinswoning. Opgeleverd eind 2019. Prefab beton.

Stoelen schuiven horen we door het huis. Zelfs met viltjes hoor je het.
Keukenkastjes die dichtvallen, horen we beneden.
Kinderen van de buren die de trap op rennen horen we (terwijl de trap niet aan onze kant staat)
Kinderen die door de woonkamer rennen, horen we.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 19:54
Wij hebben ankerloze spouwmuren, opgeleverd eind 2019. We horen de buren nooit, behalve als de kinderen de trap op rennen. Aan de andere kant hebben we buren met een hond, die horen we nooit.
Koppelstaven worden bij voorkeur tijdens de stort van het beton als wapening ingegoten. Koppelstaven worden bijvoorbeeld aangebracht tussen verdiepingsvloeren van ankerloze spouwmuren; het aantal koppelstaven is afhankelijk van de constructie maar moet in verband met de geluidsoverdracht zo beperkt mogelijk zijn.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/koppelstaaf.shtml

[ Voor 50% gewijzigd door MarcoC op 02-10-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

laprincespessa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:13:
Het is betonbouw. Onze huizen hebben inderdaad een gedeelde fundering, voor de rest is het gescheiden. Wel hebben we een gezamenlijke kap.

Misschien ligt mijn verwachtingspatroon te hoog. Aangezien we in ons vorige huis bijna niets hoorden, gingen we er vanuit dat het nu helemaal stil zou zijn. Het valt me eerlijk gezegd tegen.

Ik heb het nagevraagd op de groepsapp (nieuwbouwproject) maar niemand geeft aan last te hebben, misschien is er bij ons dan toch iets niet goed gegaan.
Beton bouw in de zin van gietbouw? De woningscheidende wand wellicht gedeeld, zonder spouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:42

Dhrax

Prog Lord

[
laprincespessa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:13:

Helemaal stil heb je met beton bouw vrijwel nooit, zeker niet met een gedeelde fundering.

Daarnaast is 'last van' een ruim getrokken begrip. Mijn vrouw hoort schijnbaar ook nooit wat en ik hoor alles. Geluid van de buren is gewoon vreselijk irritant, in welke vorm dan ook. Wij zijn overigens wel aan het zoeken naar een leuke vrijstaande woning met het liefst geen buren binnen een straal van 100 meter :)
Pagina: 1