Geluidsoverlast nieuwbouwwoning, ervaringen gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 40.647 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:18
Ik heb de kans om een nieuwbouwwoning aan te kopen, een rijtjeswoning.

De woning wordt uitgevoerd met een ankerloze spouwmuur van ik geloof 2 x kalkzandsteen van12 CM breed en 6cm tussenruimte in de spouw.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van Tweakers met betrekking tot het geluid met een vergelijkbare nieuwbouwwoning. Hoor je wel eens wat van je buren? Toilet? Douche? Schreeuwende kinderen? Geluidsset?

Ik zou erg graag in een woning willen wonen waar ik niks van de buren kan horen, ik woon nu in een erg gehorig huis (jaren 70, doorgetrokken vloeren, geen spouw) en het heeft best een grote invloed op mijn woonplezier.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:17
Al eens gedacht aan een extra laag isolatie aan binnenkant van muur aanbrengen? Hoe meer isolatie hoe minder geluid. Al zal het geluid van spelende kinderen voornamelijk via de ramen naar binnen komen, in de zomer.
Wat betreft gehorigheid: douche / toilet niet, schreeuwende volwassenen wel. Geluidset geen idee , maar denk van wel als die maar hard genoeg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:51

Peetman

Tjah....

Wij hebben hiervoor in een tussenwoning gewoond uit 2012. Ook met ankerloze spouwmuren. En wij hadden behoorlijk wat geluidsoverlast van de buren. Met name bij het lopen / rennen op de trap trilde bij ons regelmatig de kast mee. Volgens mij is de oorzaak daarvan met name dat onze vloeren uiteindelijk op dezelfde funderingsbalk steunde, en bij hen stond de trap ook aan die kant.

De meeste ruzies (en dat waren er nogal wat) konden we regelmatig woordelijk verstaan.

Inmiddels wonen we in een vrijstaand huis...ook wel eens geluidsoverlast van buiten (feestjes e.d.) maar niet meer het contactgeluid. En ook fijn, andere mensen hebben dus ook geen last van onze kinderen, die er inmiddels ook wat van kunnen.

[ Voor 30% gewijzigd door Peetman op 13-11-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Yep hier een 120 - 60 - 120 met de buren. Nooit last van en ze horen ons ook amper.
Hun tv hing zelfs aan de woningscheidende muur en die heb ik nooit gehoord.

Beiden PVC vloer.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 13-11-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-05 19:09
Als ze het netjes doen: alleen gestamp, soms hakken, plus natuurlijk wanneer men aan het klussen is. Heel vaak valt er toch wat puin in de 6cm tussenruimte en krijg je een geluidsbrug. Wat ook vaak gebeurt is dat waterleidingen in de muur worden weggewerkt door mensen zelf, zonder buitenmantel. Dit betekent dat het geluid van stromend water door de leidingen resoneert in je muur.

Dus alle ontwerpen ten spijt, door kleine dingen zoals een brokje steen kun je een geluidsbrug krijgen. Sommige zaken voorkom je echt niet, zeker niet als je buren een keramische tegelvloer hebben en elke dag op hakken door het huis lopen.

[ Voor 24% gewijzigd door AtomicWing op 13-11-2019 11:11 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-05 20:18
Ik heb in verschillende typen nieuwbouw woningen gewoond (kalkzandsteen, betonskelet, houtskelet keramische stenen) en zelf ook een hekel aan geluidsoverlast van buren. Des te meer massa de woningscheidende wand heeft, des te minder de gehorigheid en heb je relatief gezien de minste geluidsoverlast.

Mijn ervaring is dat kalkzandsteen het materiaal is dat de meeste massa heeft en dus ook de minste geluidsoverlast geeft. Als je aannemer de woningscheidende wand goed uitvoert (geen cement o.i.d. dat beide woningscheidende muren raakt i.v.m. contact geluid) is de geluidsoverlast minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rudyy schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:06:
Ik heb de kans om een nieuwbouwwoning aan te kopen, een rijtjeswoning.

De woning wordt uitgevoerd met een ankerloze spouwmuur van ik geloof 2 x kalkzandsteen van12 CM breed en 6cm tussenruimte in de spouw.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van Tweakers met betrekking tot het geluid met een vergelijkbare nieuwbouwwoning. Hoor je wel eens wat van je buren? Toilet? Douche? Schreeuwende kinderen? Geluidsset?

Ik zou erg graag in een woning willen wonen waar ik niks van de buren kan horen, ik woon nu in een erg gehorig huis (jaren 70, doorgetrokken vloeren, geen spouw) en het heeft best een grote invloed op mijn woonplezier.

Je gaat heel weinig van je buren horen, al zal niks opgewassen zijn tegen hysterisch schreeuwende kinderen of een geluidsinstallatie op standje 11, maar het normale woongeluid zal je niet horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-05 20:18
Nog even ter aanvulling: het hard dichtslaan van buitendeuren hoor je meestal wel is mijn ervaring. Dit dreunt door in de hele constructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-05 10:11
Wij hebben een woning uit 2011 met ankerloze spouw. Wij horen niets behalve het continue gestamp en rennen van de kinderen (vermoeden we). Het valt me erg tegen want het is elke avond weer raak tussen half 6 en 8 uur. Dus ik vermoed dat er tijdens de bouw inderdaad puin oid tussen is gekomen waardoor er toch contactgeluid is.

edit: oh ja we horen het ook wanneer hun voordeur en achterdeur dicht gedaan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door RichardKim06 op 13-11-2019 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ga dan gewoon ergens in de middle of nergens wonen, 'niks' is vrijwel onmogelijk. Deur die dichtslaat, WC die je hoort, hakken op parket, of gewoon gegil/harde muziek.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Overlast is ook maar relatief. We horen de piano en de muziek van de buurman regelmatig. Soms ook om 1 uur snachts. Maar het is een topkerel, dus in plaats van dat ik me erger, vind ik het wel prima.
Verder horen we elkaar niet.

Overigens nieuwbouwwoning met kalkzandsteen. Ik heb tijdens de bouw wel gecontroleerd op valspecie en of de enkele ankers (die ook in een ankerloze spouwmuur zitten) niet vol zaten met specie. Dat hebben ze dus ook weggetikt voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Wij delen alleen de voorgevel en achter gevel en dak staan elk op een eigenfundering . Tussen muur geen info over .
maar wij horen niks zelfs niet vrachtverkeer wat achter ons huis langs rijdt.

Pand uit 2018

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Je zult altijd "iets" van geluid ervaren van je buren, ondanks de ankerloze woningscheiding. Maar het zal uiteraard vele malen beter zijn dan je huidige woonsituatie. Als je echt geen burengeluid wilt hebben, moet je vrijstaand gaan wonen.

Ik woon zelf in een nieuwbouwhuis (twee jaar geleden opgeleverd), ook ankerloos (prefab betonnen wanden). Ik hoor mijn buren nooit, maar dat komt ook grotendeels doordat het een stel zonder kinderen is dat altijd aan het werk is. Met andere woorden: de hoeveelheid overlast hangt niet alleen af van de constructie van je woning, maar ook van je (toekomstige) buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:22

Ik zou erg graag in een woning willen wonen waar ik niks van de buren kan horen
Als dat het belangrijkste criterium is, dan kan ik je alleen maar vrijstaand aanraden.

Wij wonen in een 2 onder een kap (uit 1932), en horen ook regelmatig de buren.
beneden 12cm kalkzandsteen 6cm spouw en 12cm kalkzandsteen.

Boven 1x 12cm kalkzandsteen met aan onze kant een 12cm dikke isolatie wand.
(voordat die wand er stond konden we ze boven woordelijk verstaan)

Maar vooral loopgeluid op trap en deuren die we horen.
En moet zeggen als je je irriteert aan mensen,dan hoor je alles en irriteer je je aan alles.
Bij buren waar je goed mee bent accepteer je veel meer.

Mijn ouders en schoonmoeder wonen in rijtjeshuizen van begin jaren 90 en eind jaren 90, solide betonnen wanden (geen kalkzandsteen) maar daar hoor je van 5 huizen verder nog geluiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudyy
SinergyX schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:49:
[...]

Ga dan gewoon ergens in de middle of nergens wonen, 'niks' is vrijwel onmogelijk. Deur die dichtslaat, WC die je hoort, hakken op parket, of gewoon gegil/harde muziek.
Feit is helaas dat mijn budget vrijstaand wonen simpelweg niet toe laat. Mijn insteek was dat een nieuwbouwwoning met ankerloze spouwmuur in ieder geval de grootste verbetering is qua woongenot wat mijn budget toelaat.

Momenteel is het gewoon heel erg slecht. Ik woon naast een gezin met 3 jonge kinderen en hoor alles. De douche die overuren draait. Als de wc wordt doorgetrokken lijkt het alsof ik er zelf in sta, en ook die draait natuurlijk overuren. Trap op, trap af. Geschreeuw in het marokkaans, gehuil, geschuif van stoelen, het inruimen van de vaatwasser. Het heeft best wel een grote impact op mijn gesteldheid, andersom vind ik het ook absoluut niet prettig dat mijn buren ook alles van mij horen.

als een groot deel daarvan al wegvalt ben ik wel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
FrankBlom schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:01:
[...]

Als dat het belangrijkste criterium is, dan kan ik je alleen maar vrijstaand aanraden.

Wij wonen in een 2 onder een kap (uit 1932), en horen ook regelmatig de buren.
beneden 12cm kalkzandsteen 6cm spouw en 12cm kalkzandsteen.

Boven 1x 12cm kalkzandsteen met aan onze kant een 12cm dikke isolatie wand.
(voordat die wand er stond konden we ze boven woordelijk verstaan)

Maar vooral loopgeluid op trap en deuren die we horen.
En moet zeggen als je je irriteert aan mensen,dan hoor je alles en irriteer je je aan alles.
Bij buren waar je goed mee bent accepteer je veel meer.

Mijn ouders en schoonmoeder wonen in rijtjeshuizen van begin jaren 90 en eind jaren 90, solide betonnen wanden (geen kalkzandsteen) maar daar hoor je van 5 huizen verder nog geluiden.
Gezien het bouwjaar zal dat wel een spouwmuur met ankers zijn?

En inderdaad, jaren 90, massief beton en vloeren die doorlopen dat is vergelijkbaar als bij mij nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:22
Rudyy schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:36:
[...]

Gezien het bouwjaar zal dat wel een spouwmuur met ankers zijn?
Zou heel goed kunnen, we hebben hem niet afgebroken om te kijken :+
scheidingsmuur op verdieping staat midden boven de spouw, dus daar is hij sowieso gekoppeld.

Ging me er vooral om dat je je irriteert aan bepaalde geluiden of niet.
Geluid zal er altijd wel zijn, maar het is hoe je ermee omgaat.

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 13-11-2019 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik woon in een 2^1 kap uit 2007 en hoor mijn buren praktisch nooit. De badkamer zit tegen de bouwmuur en vanwege de tegels hoor ik heel af en toe wat getik e.d. maar alleen als ik in bed lig en het huis verders stil is.

Ik heb 2 kleine kinderen en mijn buren horen ook praktisch niets aan hun zijde van de chaos bij mij :-+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Rudyy schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:35:
[...]

Feit is helaas dat mijn budget vrijstaand wonen simpelweg niet toe laat. Mijn insteek was dat een nieuwbouwwoning met ankerloze spouwmuur in ieder geval de grootste verbetering is qua woongenot wat mijn budget toelaat.

Momenteel is het gewoon heel erg slecht. Ik woon naast een gezin met 3 jonge kinderen en hoor alles. De douche die overuren draait. Als de wc wordt doorgetrokken lijkt het alsof ik er zelf in sta, en ook die draait natuurlijk overuren. Trap op, trap af. Geschreeuw in het marokkaans, gehuil, geschuif van stoelen, het inruimen van de vaatwasser. Het heeft best wel een grote impact op mijn gesteldheid, andersom vind ik het ook absoluut niet prettig dat mijn buren ook alles van mij horen.

Vrijstaande 'hut' is per saldo ook nog een soort van woning, maar snap je punt :P

12/6/12 is ook geen garantie dat je niets meer hoort, constructie is onderdeel van, maar niet altijd oorzaak van geluidsoverdracht. Geluid 'in' de muur heeft nog maar de helft te overbruggen (mech. ventilatie, wasmachines, toilet), spouw heeft behoorlijk wat effect (mits geen brug) bij 'kamer' geluiden, als dat je primaire overlast is, zit je daar wel goed.

Als de nieuwbouwwoning een fase-project is waarvan al een deel klaar is, ga daar eens langs, vraag de mensen daar wat hun ervaring is, het ene huis is het ander niet maar binnen hetzelfde project heb je toch meer kans dezelfde constructies te hebben.

Maar zelfs dan nog ben je ook afhankelijk van de mensen die er gaan wonen, de 1 zet televisie op volume 9 minimaal, de ander bijna zonder geluid, de 1 gooit met deuren, de ander heeft overal dempers. Of je krijgt er eentje met een scooter die in de ochtend eerst 10 minuten opwarmt, een hogedrukreiniger met een gigantisch hoge pieptoon, die niet normaal deuren kan dicht doen, die een hond heeft... been there done that, stukje acceptatie :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Kan je geen isolatie laten steken in de spouw? Dat dempt het geluid, maar vooral zal het vermijden dat er specie of stenen in de spouw vallen tijdens de bouw. Zal wel een meerkost zijn, maar wellicht te overzien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-05 13:07
Ik woon in een hoekwoning, bouwjaar 2019, ik weet de precieze dikte van de binnenwanden en spouwmuur met buren niet maar dat kan heel goed 12-6-12 zijn. Heb mijn buren nog nooit gehoord. Niet op de trap, de douche niet, de wc niet. Alleen de buitendeur die dichtgesmeten wordt dreunt door.
99ruud99 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:09:
Al eens gedacht aan een extra laag isolatie aan binnenkant van muur aanbrengen? Hoe meer isolatie hoe minder geluid.
Het grootste deel van het geluid zal worden overgedragen via vloer en wanden, dus je zult ook de vloer moeten isoleren aan de binnenkant. En mogelijk het plafond. Ondoenbaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Rudyy schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:35:
[...]

Op basis hiervan: ga voor dat nieuwbouwhuis. Het wordt nooit slechter dan wat je nu hebt 8) Los van minder geluid is een nieuwbouwwoning ook altijd een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Behalve de doorlopende fundering of eventueel zelfs doorlopende verdiepingsvloer :x kan je ook nog hebben dat ze de kanaalplaten niet goed hebben dicht gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
naftebakje schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:07:
Kan je geen isolatie laten steken in de spouw? Dat dempt het geluid, maar vooral zal het vermijden dat er specie of stenen in de spouw vallen tijdens de bouw. Zal wel een meerkost zijn, maar wellicht te overzien.
Waar ik nu woon heeft geen spouwmuur, en bij een ankerloze spouwmuur werkt isolatie juist averechts doordat de 2 muren dan met elkaar in verbinding komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 10:39
Ik woonde in een soort gelijke woning en hoorde 1 buurman nooit, de andere dagelijks. Het was vooral als hij dronken was en keihard muziek draaide om 3 uur 's nachts maar dat ging vaak via zijn raam naar buiten, bij mij weer naar binnen.. door de muur heen hoorde ik het praktisch niet grappig genoeg.

Ik herken je opmerking over de impact op je leven, ik had er ook echt last van.

Overigs woon ik nu in een houten town house en hoor ik aan beide kanten helemaal niks, ben benieuwd waarom dat toch zoveel beter geluid stopt.. Ook voordeuren etc hoor ik niet.

Ik woon wel redelijk dicht bij een kruispunt + 'snel' weg en die hoor ik continue op de achtergrond wat een heerlijke white noise situatie oplevert waardoor ik een stuk beter slaap haha.

Bij mij was het probleem dus vooral TE stil en dan af en toe van die explosieve geluiden van 1 kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ons huis is vorig jaar gebouwd en is een halfopen constructie met een ankerloze spouwmuur bestaande uit twee snelbouwstenen van 12cm en 6cm mineraalwol ertussen. Onze buren hebben enkel volwassen kinderen maar deze houden wel van gamen met een dikke speakerset op standje 11. Dit kan ik enkel zeer gedempt horen als ik alleen thuis ben, geen geluid maak en er op let en ik ben een persoon die erg gevoelig is aan geluidsoverlast. Deuren of andere contactgeluiden hoor ik helemaal niet.

Uiteindelijk lijkt er nu meer geluid van buiten te komen (wellicht via de rolluikbakken) dan van de buren.

Tijdens de bouw is er wel hier en daar een beetje mortel naar beneden gevallen maar blijkbaar heeft dit niet veel uitgemaakt. De huizen zijn wel op twee verschillende momenten gebouwd en delen dus geen fundering. Dit zou anders ook nog voor contactgeluid kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-05 09:22
Ik woon ook in een standaard klassiek gebouwd nieuwbouwhuis van 3 jaar oud. Het enige dat ik van mijn buren hoor zijn hakken van schoenen op de trap, en dan zit die trap niets eens tegen mijn kant van het huis. Daarnaast het doordreunen van doffe bass muziek. Verder hoor je helemaal niets. M'n beste vriend woont toevallig naast me en we kunnen er om lachen als er we elkaars muziek horen, want dan is moeders de vrouw sowieso van huis. Eerlijk gezegd verbaast het me soms wel hoe snel hij al hoort dat ik mijn muziek net wat harder dan gemiddeld aan heb staan.

Het scheelt ook of je ramen open staan. Ons slaapkamerraam is altijd dicht en ik hoor werkelijk niets. Zei slapen met het raam open en dan hoor je alles wat de buren in hun tuin zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:18
Ik woon in een nieuwbouw ankerloos uit 2016. Een kant heeft een kind en een gietvloer en de andere kant stelletje zonder kinderen. Stelletje hoor je nooit, en degene met een kind alleen de trap op en afrennen en wat speel geluiden van hun kindje. Maar niks hinderlijks. Het is niet compleet geluidloos, dat kan ook niet dan moet je losstaand kopen. Ik ben opgegroeid in een nieuwbouw uit 1988 en dat was 100x gehoriger. En dan ben ik iemand die zich snel stoort aan geluidjes van buren. Het is natuurlijk ook een beetje geluk hebben, als je een buur hebt die de beledig hardcore stand 11 heeft heb je daar hoe dan ook last van. En nieuwbouw wijken, vaak jonge gezinnen met kinderen of binnen een paar jaar kids dus ook iets om rekening mee te houden.

[ Voor 21% gewijzigd door Mizojojo op 13-11-2019 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -R-R-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:53
Ik volg af en toe wat nieuwbouw projecten. Die interesse is vooral begonnen omdat ik in de toekomst ook naar een woning toe wil waarbij ik zo min mogelijk geluid hoor van de buren (en de buren van mij).

Toen ik begon met bouwprojecten te bezoeken, viel me direct al op wat een dunne woningscheidende wanden er stonden. En dat bij huizen met een zeepbelprijs van 4 ton en meer. Ook zijn sommige woningen aardig dicht op elkaar gebouwd, waarbij je al heel snel wat van elkaar zult horen.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/YRdISsD.jpg

Toen ik nog bij mijn ouders woonde, woonden we in een hoekwoning uit 2004. De buren waren erg luidruchtig (o.a. muziek altijd keihard aan met de deuren open), maar we hoorden ze binnen eigenlijk nooit. Alleen het blaffen van de hond was goed te horen. Wat de constructieopbouw van die woning is weet ik niet, maar de woning was ook erg breed en zaten daardoor niet dicht op elkaar.

De constructie en indeling is belangrijk. Daar zou ik op letten. Luidruchtige buren worden op Funda helaas nooit vermeld.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:24

AMDFreak

Intel is zo..

Ik woon in een nieuwbouwwoning uit 2015, met ankerloze spouwmuren.
Als ze met schoenen de trap op rennen hoor je dat idd. Net als de voordeur die dichtgetrokken wordt, omdat er een hele holle spouwruimte is aan de voorgevel.
Maar dat is het enige wat ik goed hoor.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

SinergyX schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:49:
Ga dan gewoon ergens in de middle of nergens wonen, 'niks' is vrijwel onmogelijk.
Ik vind dit soort adviezen wel grappig, ze lijken te komen van mensen die niet in zulke gebieden wonen.

Het doet me denken aan een anekdote waarbij een oom en tante bij mijn ouders logeerden. Die oom en tante woonden destijds in Den Haag, mijn ouders in een klein boerendorpje in een vrijstaand huis met nauwelijks verkeer. Helaas wel houtskelet uit begin jaren negentig, wat vast niet het beste is om geluid buiten te houden.

Al met al hadden oom en tante blijkbaar niet zo best geslapen door al het geluid dat waar was; de koeien die een eind verderop in een wei liepen maakten blijkbaar de hele nacht door geluid ;)

Mijn eigen ervaring met bij hun logeren is dat vooral de vogels nogal luidruchtig kunnen tsjilpen of in de dakgoot rommelen zodra het ook maar een beetje licht begint te worden (dus in de zomer ergens tussen 4u en 5u al).

Kortom: dat er geen mensen in de buurt zijn om geluid te maken, zegt niet gelijk dat het dan ook daadwerkelijk stil zal zijn.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
Wij wonen in een (zelfbouw) 2-onder-1-kap uit 2016. We hebben helaas wel iets contactgeluid (lijkt rennen/lopen op de 1e verdieping) maar dit is minimaal. Ik had gehoopt op 0 contactgeluid maar dat zal toch lastig worden wanneer je niet vrijstaand woont.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:54
Wij wonen in een nieuwbouwwoning die dit voorjaar is opgeleverd en hebben ook ankerloze spouwmuren. We horen niets van de buren en zij zeggen ook niets van ons te horen.
Nu letten wij er wel op dat onze kinderen niet op de trap stampen en zit onze trap niet aan de kant van de buren. De buren hebben hun trap wel aan 'onze' kant, maar heb nog nooit iets gehoord.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik denk dat de conclusie is dat het gewoon erg gaat afhangen van de uiteindelijke constructie, de toekomstige buren en je eigen gevoeligheid aan geluid.

Ik ben zelf ook erg gevoelig aan burengeluid en kom van een huis waar de fundering, scheidingsmuur en vloerplaten gedeeld waren. Dat geeft enorm veel geluid waardoor ik 's nachts zelfs de buurman kon horen plassen (in de badkamer aan de vrije kant van het huis!). Ik heb toen geluidsisolatie geplaatst in de slaapkamer tegen luchtgeluid maar de contactgeluiden bleven even hard doorkomen. Uiteindelijk viel het wel mee omdat je er aan went en omdat de buren ook wat meer rekening gingen houden met ons. Andersom hadden zij ook last van onze kinderen.

Toen we een huis wilden gaan bouwen hebben we een tijd gezocht naar een perceel voor een vrijstaande woning maar dat werd gewoon te duur. Het is uiteindelijk een halfopen woning geworden. Ik heb dan wel aandacht besteed aan de indeling zodat alle slaapkamers en de woonkamer aan de vrije kant zitten en we hebben dus ook 6cm rotswol tussen de twee bakstenen muren zitten.

• vw23a
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-04 12:27
AMDFreak schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:13:Ik woon in een nieuwbouwwoning uit 2015, met ankerloze spouwmuren.
Als ze met schoenen de trap op rennen hoor je dat idd. Net als de voordeur die dichtgetrokken wordt, omdat er een hele holle spouwruimte is aan de voorgevel..
Zo was het bij mij ook. En wij hadden erkers in de voorgevel. Als de buren zaten te praten kon je hun gesprek woordelijk volgen in de erker. Wij hebben wat erkerlijsten uitgebroken en isolatiemateriaal in de spouw gestopt. Toen was de geluidslekkage weg.

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wij wonen in een woning uit 2014, projectbouw. Wij horen onze buren nooit, behalve als de buurvrouw op haar hakken door 't huis rent. Muziek horen we niet, de trap horen we niet. Eigenlijk vrijwel nooit. Als we al een keer wat horen is het via een open raam.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:32
Mijn ervaring van een 1970 naar een nieuwbouw (2010) woning was een fikse teleurstelling. In de aanloop hadden we dusdanig hoge verwachtingen voor onszelf gecreëerd dat toen bleek dat we in de nieuwe woning nog meer hoorden dan voorheen we het huis direct weer van de hand gedaan hebben. Nu in een 2-onder-1 woning is het redelijk, mijn volgende stap is een hutje op de heide :Y) :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laprincespessa
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-01-2022
Goedemiddag, Ik heb een vraag. Wij wonen sinds kort in een nieuwbouwhuis, dat in juni is opgeleverd. Het gaat om een twee-kapper, gebouwd met een ankerloze spouw. Nu valt het me op dat we toch veel contactgeluid horen. De buren horen ons ook. Vooral stoelen schuiven. Ook al zitten er viltjes onder. Zelfs als we boven op onze slaapkamer zijn horen we het schuiven van de stoelen van de buren naast ons. Onze piano is voor hen ook heel goed hoorbaar evenals het dichtvallen van de garagedeuren.

Ik ben nu behoorlijk teleurgesteld want ik had niet verwacht dat we enig geluid zouden horen van de buren. Ons vorige huis, gebouwd in 1998, was veel minder gehorig. Overigens moet ik er wel bij zeggen dat we beiden nog geen gordijnen hebben hangen. Maar wat ik begrepen heb, maakt dat niet veel uit voor contactgeluid.

Navraag is gedaan bij de aannemer. Nu schijnen er wel koppelstaven geplaatst op vloerhoogte. Geen idee hoeveel en welke diameter ze hebben, daar heb ik naar gevraagd maar nog geen antwoord ontvangen. Heeft iemand een idee of door de koppelstaven een geluidslek kan ontstaan? Of heeft iemand een ander idee? Ik had dit totaal niet verwacht en het verpest mijn woonplezier. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik weet niet wat koppelstaven zijn maar het klinkt als een harde verbinding tussen de vloeren van beide huizen. Je kan er vanop aan gaan dat dit een (de?) oorzaak is van het horen van de contactgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
Crossposten is niet de bedoeling. Hier verder: Contactgeluid nieuwbouwwoning

[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 19-10-2020 21:42 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.