Samsung SSD T7 : lage schrijfsnelheid

Pagina: 1
Acties:

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:43
SSD : Samsung T7 - Modelnummer : MU-PC1T0H

Nadat ik ontdekte dat het wegschrijven lang duurde heb ik via CrystalDiskMark de snelheid gemeten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnEK4leKV7xjOhjfqpK0UITMvtU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yhImgepfx5gPGCAcW3ipvICl.png?f=user_large

Een volgende meting even later leidde tot het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mek-1leDFXxD0TTg-hYIM0KJT8k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mCYC6uVV2ICy6YlwT9NmNKV0.png?f=user_large

Ik heb niet bewust iets gedaan waardoor de schrijfsnelheid ineens weer goed lijkt te zijn.

Nog enige tijd later was de snelheid weer teruggevallen. En na nog een keer uitvoeren van CrystalDiskMark was de snelheid weer hersteld. 

Ik heb onderzoek gedaan naar de firmware en heb het versienummer van de firmware kunnen achterhalen via de tool HWiNFO64. De firmware kan volgens meerdere bronnen worden bijgewerkt via de tool Samsung Magician. Deze tool geeft echter aan dat de externe SSD niet wordt ondersteund (not supported). 

Wat kan de reden zijn van dit vreemde gedrag?

Update 001 : Met een USB-C naar USB-A kabel aangesloten op een USB 3.0 poort van een PC.

Update 002 : Met een USB-C naar USB-C kabel op een USB 3.1 Gen 1 poort aan de achterzijde van de PC leidt voor de test SEQ1M Q8T1 tot een schrijfsnelheid van ongeveer 450 MB/s.

Update 003 : Ik heb de schrijfsnelheid op donderdagmiddag 13 augustus 2026 nog een paar keer getest en kom daarbij telkens uit op ongeveer 450 MB/s.

Update 004 d.d. vrijdag 14 augustus 2026 om 15:26 uur: Ik heb ontdekt dat ik een oude versie van de tool Samsung Magician uit 2020 met versienummer 6 gebruikte. Na het deïnstalleren van de verouderde tool en het installeren van versie 9.0.1.950 uit 2026 wordt de externe SSD T7 wel herkend. Om bij de opties te komen moet ik eerst een vraag beantwoorden betreffende 'Security Mode' : 'Security Mode Disable' of 'Security with Password'. Ik ben wat huiverig om een keuze te maken omdat mijn backups op de SSD T7 staan. Een test vandaag leidt tot een normale schrijfsnelheid van 450 MB/s.

Update 005 d.d. zondag 16 augustus 2026 om 08:13 uur : Ik heb de volgende post gevonden op Reddit met aanvullende informatie : https://www.reddit.com/r/WindowsHelp/comments/1rb9von/fixed_samsung_t9_and_t7_ssd_write_speed_drops_to/. Een paar testen gisteren leidden tot een normale schrijfsnelheid van 450 MB/s.

To be continued.

[ Voor 40% gewijzigd door One_Gandalf op 16-08-2026 08:15 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Met welke kabel heb je hem aan welk apparaat met welke specs aangesloten ?

• One_Gandalf
418O2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:30:
Met welke kabel heb je hem aan welk apparaat met welke specs aangesloten ?
Met de meegeleverde USB-C naar USB-A kabel op een USB 3.0 poort aan de voorzijde van mijn PC.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

One_Gandalf schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:35:
[...]

Met de meegeleverde USB-C naar USB-A kabel op een USB 3.0 poort aan de voorzijde van mijn PC.
En wat voor pc heb je?

Die poorten aan de voorkant zijn vaak maar usb2 snelheden. Probeer het eens aan de achterkant en dan bij voorkeur de high speed poorten (hebben vaak een rode kleur)

• One_Gandalf
Ik heb een USB-C poort aan de achterkant geprobeerd met als spec USB 3.1 Gen 1 (5 Gbit/s net zoals USB 3.0). Deze geeft nu voor de test SEQ1M Q8T1 een 'normale snelheid' van ongeveer 450 MB/s (8 x 450 x 10^6 = 3,6 Gb/s). Ongeveer gelijk aan de USB 3.0 poort aan de voorzijde van mijn PC. Het probleem is niet zozeer de snelheid die wordt gehaald. Ik vind 450 MB/s prima. De vraag is echter waardoor de snelheid 'soms' slechts 1,88 MB/s of in die buurt is. Dit is een verschil van 450 / 1,88 x 100% = 23.936 % (oftewel ongeveer 240 keer trager dan normaal).

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik lees wel veel dezelfde problemen met die Samsung T7.
Met Samsung Magician de SSD controleren/updaten?.
Windows trim/optimize uitvoeren op de SSD als die optie wordt gegeven?

Google: Samsung T7 sometimes slow write speed
Reddit: Samsung T7 external SSD extremely slow (like 3mbps slow)

• One_Gandalf
The_Doman schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:47:
Ik lees wel veel dezelfde problemen met die Samsung T7.
Met Samsung Magician de SSD controleren/updaten?.
Windows trim/optimize uitvoeren op de SSD als die optie wordt gegeven?

Google: Samsung T7 sometimes slow write speed
Reddit: Samsung T7 external SSD extremely slow (like 3mbps slow)
Doordat Samsung Magician de SSD niet ondersteunt kan ik geen benchmarks of update uitvoeren voor de externe SSD. Wel voor mijn interne Samsung SSD die wel wordt ondersteund.

Trim/optimize kan ik ook niet uitvoeren doordat de externe SSD niet wordt ondersteund.

Ik heb als eerste ook via internet gezocht op nadere informatie en vind daar wel berichten van mensen met hetzelfde probleem maar geen oplossingen. Wel tips om bijvoorbeeld de firmware van de SSD, het BIOS van de PC en drivers voor opslagcontrollers te updaten maar niemand die met een van die tips het probleem heeft opgelost.

Update 001 : die Reddit link had ik nog niet gevonden en geeft precies mijn probleem weer evenals de onvoorspelbare aard van het probleem.

[ Voor 27% gewijzigd door One_Gandalf op 13-08-2026 14:11 ]

• One_Gandalf
Firmware SSD T7

Huidige firmware SSD T7 volgens de tool Samsung Magician : FXG43P2Q_2006_02000101

Nieuwere beschikbare firmware SSD T7 volgens de tool Samsung Magician : FXG45P2Q_2007_02000200

Er is zo te zien een nieuwere versie van de firmware beschikbaar. De vraag is echter welke problemen er in de nieuwere versie zijn opgelost. Ik heb gezocht op internet maar kan geen geschiedenis van firmware-versies vinden met per versie een releasenote voor mijn SSD T7. Op de site van Samsung heb ik wel de meest recente firmware-versies van meerdere producten gevonden via https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/support/tools/ maar in de lijst van SSD's in de sectie 'Firmware' zie ik niet de T7 staan.

Ik heb ook een aantal berichten gevonden van mensen die na een poging om hun firmware te updaten niet meer hun gegevens op de SSD konden benaderen. Het is verstandig om voor een firmware-update een backup te maken. Ik overweeg echter om mogelijke risico's te vermijden als ik niet weet of een firmware-update het probleem gaat oplossen.

Is de geschiedenis van de firmware-versies inclusief releasenotes te achterhalen?

Windows trim/optimize

Ik gaf eerder aan dat ik deze optie niet kon vinden maar heb deze nu wel gevonden via de verkenner. Als ik rechts klik op de eigenschappen van de T7 en klik op het tabblad Extra dan zie ik daar een knop 'Optimaliseren'. Ik ben gewend dat deze knop werd gebruikt om harde schrijven te defragmenteren maar misschien kan hiermee ook een 'trim' worden losgelaten op een SSD?

Als ik het programma 'Stations optimaliseren' open dan zie ik achter de T7 de volgende tekst staan: "Optimalisatie niet beschikbaar (Het type bestandssysteem wordt niet ondersteund)". Dit lijkt er op te duiden dat een 'optimalisatie' vanuit windows niet mogelijk is (het bestandssysteem van mijn T7 is exFAT).

Ik zie dat trim niet wordt ondersteund voor het filesystem exFAT. Trim wordt wel ondersteund voor het filesystem NTFS. Misschien een idee om het filesystem (na het veilig stellen van mijn data) aan te passen van exFAT naar NTFS.

[ Voor 36% gewijzigd door One_Gandalf op 16-08-2026 10:06 ]

Pagina: 1