Keuze bij externe HDD: SMR of CMR

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahoy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14-08 23:32
Hallo allemaal,

Voor backup-doeleinden ben ik op zoek naar een geschikte externe harde schijf. Op dit moment heb ik mijn bestanden opgeslagen op drie plekken: lokaal, in de cloud en op een externe HDD. Die laatste (specifiek deze LaCie, al kon ik 'm online nergens vinden) heb ik echter geleend en wil ik graag teruggeven. Ik ben daarom op zoek naar een volwaardige vervanging.

Het gaat om ongeveer 500GB aan data, zowel grote bestanden (>1GB) als veel kleine bestanden. Ik zoek naar een HDD met max 2TB aan opslag. De backup wil ik bij voorkeur met rust kunnen laten; ik hoef er zelden tot nooit bij, maar vind het wél belangrijk dat de bestanden ook na langere tijd (enkele maanden tot een jaar of langer) nog gewoon leesbaar zijn.

Na wat online speurwerk, zit ik met een aantal vragen waarop ik graag wat praktische handvatten zou krijgen:
  1. SMR vs. CMR; maakt dat voor mij uit?
    Ik lees wisselende verhalen over het verschil tussen SMR en CMR-schijven. Zo zie ik bij de Seagate Expansion Portable Drive 2TB op Tweakers nogal wat kritische opmerkingen vanwege het gebruik van SMR. Tegelijkertijd vind ik in officiële specificaties op webshops zelden terug om welk type het precies gaat, enkel een incidentele keer in een review of comment.

Kort gezegd: is dit iets om mij als 'gemiddelde gebruiker met backupdoeleinden' zorgen over te maken?
    • Van vrienden ontving ik eerder onderstaand antwoord. Echter, het vinden van de specificaties van schijven op dit gebied, gaat me erg lastig af. Hebben jullie daar tips voor?
      SMR-schijven zijn prima voor archivering, maar presteren minder goed bij veel kleine bestanden of bij het herhaaldelijk aanpassen van data. Omdat je zowel grote als veel kleine bestanden opslaat, is een CMR-schijf in jouw geval de veiligere keuze. Die zijn net iets robuuster en betrouwbaarder op de lange termijn, zeker voor een backup die je met rust wilt laten.
  2. Materiaal van de behuizing; plastic of aluminium?
    De LaCie die ik nu gebruik heb heeft een aluminium behuizing en voelt stevig aan. Veel alternatieven, zoals bovengenoemde Seagate, zijn van plastic. Daar zie ik kritische geluiden over, vooral over duurzaamheid (niet op ecologisch vlak, maar kwaliteits/hoe lang het meegaat). In mijn geval blijft de schijf meestal gewoon op mijn bureau liggen, maar bij een verhuizing of incidenteel transport wil ik geen zorgen hebben over schade. Is dit iets waar jullie veel kritische geluiden over horen, of is het voor het beoogde doel (weinig gebruik) geen reden tot twijfel?
  3. Bestandsindeling; exFAT of NTFS?
    Ik werk volledig op Windows en zie dat veel schijven geformatteerd zijn in exFAT of NTFS. Zijn daar voor mijn gebruikssituatie (backup, grote én kleine bestanden, Windows-only ; inclusief enkele bestanden vanaf Windows XP ongeveer) nog belangrijke afwegingen in?

Gezien ik volledig op Windows werk, lijkt NTFS me de beste keuze gezien de stabiliteit, ondersteuning van grote bestanden en de betere foutafhandeling en databeveiliging dan exFAT; waardoor het voor langetermijn-backups betrouwbaarder zou zijn (heb ik me allemaal laten vertellen). Omdat veel schijven in exFAT worden geleverd, zou ik even moeten herformatteren via Windows.
Ik probeer de zoektocht niet ingewikkelder te maken dan nodig, maar wil wel een duurzame en betrouwbare oplossing. Ik zie daarom door de bomen het bos niet meer. Als jullie hierin praktische tips of een aanbeveling hebben, hoor ik dat heel graag. Het zou me enorm helpen.

Alvast hartelijk dank en een fijne dag gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
[list]
  1. Nooit aan SMR disken beginnen, al helemaal niet voor backup. Heeft enkel nadelen en geen voordelen.
  2. Maakt niets uit
  3. Voor enkel backup exFat nemen. NTFS is voor een externe schijf enkel nodig als je toegangs rechten voor verschillende gebruiker nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 06-08-2025 12:13 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
Ben(V) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:12:
• Voor enkel backup exFat nemen. NTFS is voor een externe schijf enkel nodig als je toegangs rechten voor verschillende gebruiker nodig hebt.
Ex-FAT is wel handig voor compatibiliteit maar NTFS is beter/betrouwbaarder.
Ahoy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:39:
Gezien ik volledig op Windows werk, lijkt NTFS me de beste keuze gezien de stabiliteit, ondersteuning van grote bestanden en de betere foutafhandeling en databeveiliging dan exFAT; waardoor het voor langetermijn-backups betrouwbaarder zou zijn (heb ik me allemaal laten vertellen). Omdat veel schijven in exFAT worden geleverd, zou ik even moeten herformatteren via Windows.
Precies dit dus allemaal. :Y
Daarom gebruik ik ook altijd NTFS bij mijn externe disks.
NTFS is heel veel robuuster (onverwacht loskoppelen/stroom onderbreking enz) en de herstelmogelijkheden/tools bij problemen zijn ook heel veel beter/beschikbaar voor NTFS.
Nieuwe schijven komen nu inderdaad vaak met EX-Fat vanwege compatibiliteit (Apple).
Dus meteen na aankoop partitioneren/formatteren in NTFS is zeker aan te raden.

Videohelp: Management of > 4TB HDDs

UFS Explorer: Chances of data recovery depending on the file system
SysDev Laboratories: Filesystem type and data recovery chances

Toegangsrechten zet ik dan altijd op iedereen/everyone bij mijn externe schijven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anvyi3RYrpYhRQN0k9qx7p_2gwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eOE3xbFJA90BaDyahUsmD90Z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 06-08-2025 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Voor een backup disk voegt ntfs echt niets toe.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:13
Ben(V) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:27:
Voor een backup disk voegt ntfs echt niets toe.
Goede onderbouwing ook.

NTFS is gewoon robuster vanwege journaling en als het nodig mocht zijn meer recovery tools.
Als je enkel Windows gebruikt gewoon NTFS pakken voor een backup disk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
En wat denk je dat journaling voor simpele backup toevoegt?
Alleen voor zaken als databases of verschillende rechten die nodig zijn is ntfs een betere keuze.

En recovery tools zijn er voor exFat meer dan voor ntfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahoy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14-08 23:32
Bedankt voor alle tips, allemaal; helpt enorm!

Voor wat betreft onderstaande:
Ben(V) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:12:
  1. Nooit aan SMR disken beginnen, al helemaal niet voor backup. Heeft enkel nadelen en geen voordelen.
hier was ik idd al een beetje bang voor. Hoe doen jullie het om op te zoeken of een bepaalde schijf SMR of CMR is? Ik vind dat maar lastig, tenzij iemand voor een bepaalde schijf op het wereldwebs toevallig er iets over heeft gezegd.
Alternatief: als jullie favorietjes hebben hierin, of bepaalde schijven die prettig zijn, dan neem ik die graag mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Bij normale disken is het vrij goed aangegeven in de specs van de fabrikanten maar bij externe usb disken niet.
Mijn advies zou zijn koop een lege behuizing en een losse cmr disk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@Zakkenwasser
Dat zijn alleen losse disks, daar zijn prima gegevens over te vinden.
Het gaat voor TS over een disk in USB behuizing.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 08-08-2025 13:36 ]

Pagina: 1