Wel of niet doorzetten en tekenen van een offerte warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:04

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ik heb na beraad een eigen eind topic gestart om in de diepte te gaan van mijn probleem en ik mocht @True en @Ronald direct uitnodigen maar iedereen is welkom :)

Mijn vraag
Ik probeer helderheid te krijgen op de vraag of een bepaalde warmtepomp offerte een goede oplossing geeft voor mijn huis situatie...en niet de hoofdprijs is namelijk even meer dan 12k met subsidie eraf zonder de nieuwe radiatoren dan. das ook 5k

En indien niet om welke redenen niet en wat moet ik dan kiezen?

hier werd t een beetje onduidelijk voor iedereen dus dit leek me een betere approach.

ik probeer zo kort en bondig duidelijk weer te geven wat mijn huis gegevens zijn mijn huidige status en waar ik tegenaan loop.

1 huiskadaster omgeving:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvKPnZpoyuFjaij1E0QSA6DMYiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pnOmkIW1G5tvmpdpuq1rdeK.jpg?f=fotoalbum_large

situatie met overal aangrenzende tuinen grond plek is een enkelsteens dichte scheidingsmuur. unit komt vlak voor de muur op eigen soundblocks te staan en een ombouw met dempende eigenschappen. Boven t dakje optie is tussen badcel en slaapkamer raam ter hoogte 1ste verdieping. Nadeel metselstenen zijn van het zachte soort dus moet ondersteuning hebben via een extra steun. op dak binten er onder of via langere driehoek verbinding. weet niet of t risico t waard is los van de constructiekosten ondersteuning.

plattegronden: 150m2
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Vermoedelijk benodigd vermogen per kamer: boosterfans ingebouwd om per kamer variatie in afgifte te kunnen regelen. (ik begreep van eerder hier info dat bij een stooklijn 1 zone beter is dan zonering toepassen met wisselende afname van de rondgepompte warmte in t water. de automatische blowers reageren op de ruimte instelling vd radiator per kamer als ik t goed begrijp.

kleinste: 19m3 400h x1000B t22 Vermogen 45/35ºC 508 watt pc ruimte heeft eigenlijk geen verwarming nodig, zuid kant en warmte van electronica. hoogstens bij -10-0 graden buiten dat t een beetje fris word met stil zitten.

balkon zuidzijde slaapkamer: 35m3 400x1200 t22 past. Thermrad Compact-6 Plateau Hybrid radiator / 400 x 1200 / type 22 / 609 Watt/ 1826 W bij CV temperaturen 70c

slaapkamer noord zijde 32m3 400x1200 t22 of iets groter is mogelijk

Zolder noord slaapkamer 60m3 ( hoogte 3,6m max 4,6mx4,7m). Thermrad Compact 6 Plateau Hybrid radiator - 900 x 1200 mm, 974 Watt/3074 W

Zolder zuid nog niks 1 even grote als noord of 2 kleintjes 400hoog 600breed onder de raampjes

garage: warmhoud stand tegen vocht en dergelijke: 15 graden is voldoende. een 400x700 past op die plek. ( ruimte heeft 80cm extra dak isolatie en nieuwe deuren met dubbelglas en tocht rubbers, op zand gefundeerd betonnenvloer( geen kruipruimte) enkelsteens wanden ( er komt nog 20mm pir plus houtvezelplaat tegen als vocht en kou werende laag en tevens afwerking. Manuale afzuiging voor in de zomer in t dak , afsluitbaar in de winter.

Washok heeft een automatische afzuiging op 80% RV naar buiten tegen vochtigheid door wassen en drogen.

Zolder 40mm origineel en 40mm pir plus gips achteraf. Alle ramen zijn vervangen voor hr++ 16mm behalve de kunststof versie badcel en oost zijde zolder en badcel. kruipruimte bg is voorzien van tonzon. nieuwe voordeur en alles voorzien van nieuwe tochtstrip na aankoop woning.

2 welke offerte praat ik nu over:

een Greentherm 40 datasheets hier te vinden: https://alkyon-hvac.gr/en/heat-pumps/econset-greentherm-r290/ de verkopende partij is open en bestaat langer dan 5 jaar https://justclima.nl Website ziet er betrouwbaar uit en de gesprekken geven zeker geen pushing through gevoel. de data die ik onder ogen kreeg zijn als leek sounds good. Geen klachten of gevoel van eh zou ik t wel doen door de personen hoogstens dat t merk geen regulier product is.en dit heb ik eerlijk ook zo gezegd tegen dat mijn aarzeling om te tekenen puur is op de onbekendheid van het product en niet het bedrijf of personen en contact.wat de verkoper begreep en me tijd gunde alles uit te zoeken. (Ik heb dan ook vertrouwen in het bedrijf als ze Valliant hadden aangeboden stond hij er al zegmaar.(In het andere topic uitgelegd waarom het zo lastig is om een regulier merk ( Valliant, Panasonic, ....? offertes te krijgen anders dan de Weheat. quatt, Batavia en nog iets als alternatief is langs gekomen. Vooral Weheat was actief in de aanbieders die ik vond. De Weheat Sparrow p60 viel af omdat mij verteld werd dat het vermogen te krap was in "koude weersomstandigheden berekeningen. Valliant en Panasonic is me niet gelukt om iemand een offerte te laten uitbrengen. Dus GreenTherm PASRW040S-BP - PS -D bleef van zelf over als alternatief . Wel jammer dat het een beest van een buiten unit is 160kg schoon aan de haak 120 breedx46diepx 92cm hoog. dan is aan de muur een no go. gezien de pomp en zo die geen "chinese namen hadden leek het me een goede "build uit parts of third party's" zeg maar de Seat/Skoda van VAG.

nexus hygiëne boiler 200l ( horizontaal) en 100L buffer met een BUH 1500W voor de 200lvat.

bitsand pieces: magneet vuilafscheider, 3 weg electronisch, appendages+kogel afsluiters geisoleerde leidingen , geluidsdempende blokken. ...

Goed mijn vragen: ik begreep uit eerdere communicatie in t andere topic dat

1 hij overbemeten is. of in ieder geval ik niet jullie de juiste informatie geef die doet verklaren dat ik zoveel vermogen nodig heb.

2 de datassheets jullie niet overtuigen dat het een goed product is. Dus indien ik dit nioet moet doen waar moet ik dan zijn om wel een goed systeem tegen een nette prijs te krijgen in de zelfde prijsklasse. (die weheat sparrow p60 offertes zaten ook op 15k ex subsidie)

3 inderdaad kies een merk met hier een eigen topic voor support uit de community , die kan ik begrijpen. Ook al moet elk merk uiteindelijk ook hier terecht komen als het zn sporen verdiend heeft en onbekend maakt onbemind maar dit zegt niks over de kwaliteit hoogstens over een bredere support kennis.

4 brand los ik hoop jullie vragen te kunnen beantwoorden. :) (ik hoop geen TL;DR veroorzaakt te hebben.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Alle reacties

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09 11:53
Als ik het goed lees dan wordt de buitenunit op de bg in de tuin geplaatst. Dan op zolder een 200l ww boiler? Wat is de lengte van de aanvoerleiding daartussen? En hoeveel water is de inhoud daarvan? Na de ww run wordt het overtollige ww water in de buffer gedumpt. Het kan dan zomaar zijn dat er 50+ liter 60 graden water wordt gedumpt. In de winter energetisch niet zo erg, dat wordt dan hergebruikt voor verwarming. Het warme water kan dan hoogstens voor comfortbeperking zorgen doordat de radiatoren ineens veel warmer worden. In de zomer is dat warme water in de buffer echter direct verspilling en heeft het invloed op de efficiëntie en dus het elektraverbruik.

Bij lange aanvoerleidingen is een warmtepompboiler als losstaand systeem naast cv-warmtepomp aanbevolen.

Ps. Komt de warmtepomp voor het raam te staan? Hou er rekening mee dat je het geluid van de compressor mogelijk binnen hoort. Ik zou goed kijken naar het tonaal gedrag. Het zou verveld zijn als je constant een brom of fluittoon hoort.

Wat onbekende merken betreft, in onderstaand document zie ik een geluidsdruk van 58 db staan. Dat is vrij fors en mogelijk teveel op de erfgrens. Er bestaat een Excel rekentool om dat te bepalen.

https://alkyon-hvac.gr/wp-content/uploads/2023/09/GreenTherm-Product-fiche_all-models.pdf

En overbemeten of onderbemeten. Onderbemeten is een probleem in de winter, want dan wordt de woning niet warm. Overbemeten zorgt voor een lagere cop en meer pendelgedrag. Hoeveel de wp pendelt is afhankelijk van de warmtebehoefte van de woning bij een binnen-buitentemperatuur combinatie, dat volgt uit de warmtelastberekening. Daarbij is het van belang hoe ver de wp terug kan regelen in vermogen. Als de wp bij wijze van spreken minimaal 5 kW levert, maar de behoefte bij 7 graden buiten 3 kW is, dan zal de wp bij die temperatuur dus al pendelen. Als vuistregel, hoe groter de wp, hoe hoger het minimale vermogen en hoe lager de buitentemperatuur waarbij de wp gaat pendelen. Ik kon het regelbereik van de opgegeven wp niet terugvinden.

[ Voor 43% gewijzigd door Nilvo op 11-08-2026 23:17 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Nilvo schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:00:
Als ik het goed lees dan wordt de buitenunit op de bg in de tuin geplaatst. Dan op zolder een 200l ww boiler?
ja klopt en liggend 200liter en staand 100liter
Wat is de lengte van de aanvoerleiding daartussen?
recht omhoog 8-9 meter geisoleerde leiding neem ik aan dan 3-4meter naar de binnen controller neem ik aan.
En hoeveel water is de inhoud daarvan? Na de ww run wordt het overtollige ww water in de buffer gedumpt. Het kan dan zomaar zijn dat er 50+ liter 60 graden water wordt gedumpt. In de winter energetisch niet zo erg, dat wordt dan hergebruikt voor verwarming. Het warme water kan dan hoogstens voor comfortbeperking zorgen doordat de radiatoren ineens veel warmer worden. In de zomer is dat warme water in de buffer echter direct verspilling en heeft het invloed op de efficiëntie en dus het elektraverbruik.
ok, moeten ze dan( indien er geen verwarming gevraagd word) via die 3wegklep iets afsluiten zodat dan de buffer niet verwarmt word en de wp gewoon uit gaat?
Bij lange aanvoerleidingen is een warmtepomp boiler als losstaand systeem naast cv-warmtepomp aanbevolen.

Ps. Komt de warmtepomp voor het raam te staan? Hou er rekening mee dat je het geluid van de compressor mogelijk binnen hoort.
eh ja, maar met die ombouw zou hij koelkastfluiterstil zijn.. en die hoor ik ook niet uit de open keuken. Andere optie noord zijde onder t keuken raam dan ook 6-7meter naar voren en 10-13m naar beneden/opzij. moeten de kliko's weg. geen idee nog waar die heen moeten dan.

Warmtepomp boiler is te groot en zwaar om boven te krijgen via de trappen meen ik onderzocht te hebben ( los van prijs en extra groep denk ik.)( al een tijdje geleden dat ik die als optie heb onderzocht als tussen oplossing voor t douchwater.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09 11:53
ok, moeten ze dan( indien er geen verwarming gevraagd word) via die 3wegklep iets afsluiten zodat dan de buffer niet verwarmt word en de wp gewoon uit gaat?
Hoe dan ook is het water in die ca. 26m leiding verspilde energie. Hoeveel liter water is dat?

[ Voor 25% gewijzigd door Nilvo op 11-08-2026 23:22 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:58
Gevestigd aan een vaag omschreven zijstraat van de drukste straat van Thessaloniki… (heb daar een jaar doorgebracht)

Welk model wordt aangeboden? Mij valt op dat vrij snel heel hoge flow gespecificeerd wordt. En geluidsniveau op energielabel meestal nominaal is en niet heel laag is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:03
Ik vind dat die Griekse Chinees behoorlijk luidruchtig is volgens de specs en ook debiel groot voor je woning. Ter vergelijking: ik heb 140m2 met vvw in de woonkamer en verder normale radiatoren met overcapaciteit. Huis is vrijstaand, van 1956 en uiteraard zo goed als mogelijk geïsoleerd en ik trek het probleemloos met een Nibe van krap 6kW. Dus wat jij met 15kW moet en waarom die Sparrow te klein is, is mij een raadsel.

Ik zou een fatsoenlijke berekening van de installateur willen zien om de keuze voor die vermogens te ondersteunen. Nu lijkt het me dat je een hebt met die niet wel ervaring heeft, maar niet de goede

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 22:36
@copykat heb je je gasverbruik en je elektrische kachels van een paar koude dagen (11 januari 2026, 26 december 2025 bv)?

grof rekenend is het 700m3 gas +400m3 gas equivalent =1100m3 gas nodig. Dan is 5,5 tot 6kW vermogen bij -10 ok.

een vaillant 75 is dan passend en ik zie daarvoor 12k gevraagd worden incl 300 liter boiler.

een sparrow doet ook 6kW bij -10 /55 (en is een veel betere optie dan dit onbekende ding b.v, door het lagere minimum vermogen, mits je idd aan de 6kW genoeg hebt.)

Maar het is goed om de check te doen met een paar koude dagen.

Ik zie dat je verschillende maten radiatoren gaat toepassen.

Het is handig om met https://thermrad.eu/wp-content/uploads/2024/02/Brochure-Thermrad_ENG_Tech_004_Highres-pages.pdf even netjes onder elkaar te zetten hoeveel afgite je dan hebt bij 45/35/20

En in die brochure of bij radiatorendiscounter.nl moet je de waterinhoud kunnen vinden. Als je die optelt weet je of een buffervat nog nodig is (samen met een lange aanvoerleiding lijkt het me van niet)

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 11-08-2026 23:35 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:11
Het benodigde WP vermogen inschatten met de verbruikscijfers is hier wat lastig.

Hoeveel heb je als je het gasverbruik per jaar neemt (met 9 kWh warmte per m3 gas) plus het elektrisch verbruik van alle elektrische kachels bij elkaar? Dan heb je een idee van de totale warmtebehoefte per jaar, al gaf je aan dat je nu beperkt stookt.

Een goed alternatief is een warmteverliesberekening.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• memorynl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:09
14kW lijkt me ook wat overdreven. Maar - zoals hierboven gezegd, kijk eens naar je totale verbruik (gas + elektrische kachels) op de koude dagen. Misschien dat je dan wel iets meer dan 7kW wil hebben. Zou me ook niet verbazen met een koude muur op oost en noord.

Wat me vooral opvalt: is je afgifte op bg wel voldoende? Twee grote radiatoren bovenin, maar niets in de keuken? Dat voelt wat scheef verdeeld.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
@copykat goed dat je een topic gemaakt hebt en de zaken op een rijtje gezet hebt, chapeau, ik lees mee maar boven mij zijn er al een aantal geweest die minstens zo bekwaam zijn in advies m.b.t. plaatsing. Ik blijf meelezen, maar ter aanvulling van wat nu al gevraagd is, heb ik niet veel toe te voegen. :)

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Hi @Ronald het is denk ik een dealer , ik verwees vooral naar die datasheets die uitgebreider waren dan mijn printje.

@Aziraphale ik heb helemaal geen berekening ervaring in wp wereld dus ik word al snel outclast 😅 lawaai eh ja ik meen dat de valliant 46dB oid was? En de nieuwe is nog stiller schijnt. Maar ik dacht dat dat onder vollast was. ( aanname geen feit)

Valliant site Onze stilste lucht-water warmtepomp met 27,5 dB(A)Lucht-water-warmtepomp aroTHERM plusOns beste. Nu nog beter.

@memorynl afgifte ja 2 radiatoren zijn weg want muurtje weg (koelkast paste anders niet met er voor en achter een enkele radiator. Opzich is t prima te doen met de twee op dit moment, met gas en we hebben een gordijn die de keuken en gangdeur afsloot als t koud werd.( ooit opgehangen om t stof vh tegelhakken tegen te houden en is nooit weggehaald) en ik wil die oude g dingen 22t en 33t vervangen voor flinke LT 22t en 33t ketsers. Indien dat nogsteeds niet fijn is als de wp er is zou ik er een plintkacheltje kunnen plaatsen of zo iets. Maar opzich hadden we er geen last van.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@SebastiaanPs hoe doe je een warmte verlies berekening nu in 39graden zomerse dag? Ooit eens wat gemeten met een ferm laserthermometer , zijmuren buiten oost tov tussen west en vloertegels en zo op een koude winterdag. Maar dat is spielerij.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Nilvo schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:20:
[...]

[...]

Hoe dan ook is het water in die ca. 26m leiding verspilde energie. Hoeveel liter water is dat?
Eh geen idee leiding dikte weet ik niet.

En de afstand zolder bg is 10m minimaal, 260 260 stukkie horizontaal beneden en 3-4 meter op zolder stukkie omhoog.

[ Voor 19% gewijzigd door copykat op 12-08-2026 00:37 ]

• BarryH

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

12,2m3 + 38 kWh = 148 kWh thermisch. Over 24 uur is dat 6,2 kW. En dat is inclusief je normale elektra verbruik. Persoonlijk zou ik een 7 kW unit nemen. Voordeel van kleine warmtepomp is dat je buffervat meteen kan vervallen omdat je veel massa in je zware stalen radiatoren hebt zitten. T33 radiatoren zijn ideaal hiervoor. Neem geen convectoren, die hebben namelijk te weinig massa. Op marktplaats kan je voordelig grotere radiatoren kopen.

Is de Atlantic Calypso 100l of 150l een geschikte ventilatiewarmtepompboiler voor je?. Makkelijker qua leidingwerk, met subsidie, geen 3-wegklep, staand vat. Allemaal voordelen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 12-08-2026 07:30 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
BarryH schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 07:01:
[...]

Nog dagen met meer gasverbruik in de winter tegengekomen?
Ik zal vanavond even de gegevens verder uploaden maar dit zijn 2 weken die hoog in gas waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-bWwAi1r4r93U2THHKsM6hv8hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTrvs5LRUGkSkUAc5GVc8xWL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cM9hr6XKkHmO6dQMLm57q_g6h4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJU1KhtPrfV08wiqwR2yqo3V.jpg?f=fotoalbum_large

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@Dre dat leidingverhaal begrijp ik niet helemaal, je moet toch altijd de monoblok, dat is de term toch?, met leidingen verbinden aan de controlunit op zolder? Ongeacht t wws vat type?

Is 150 liter niet wat krap voor 4 mensen? Ik begreep dat de koudwater refill in t vat t aantal douchewaaridge liters met 40% afneemt. O.t.w. als er bij 100liter 50 liter is verbruikt de thermostaatmengkraan bijna vol op alle wamte toelaten moet staan om aangenaam te douchen. En pubers die douchen geen 5min ook niet met timer op hun mobiel...

T33 word dat niet wat dik in de slaapkamer?

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 12-08-2026 07:51 ]

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er is binnenkort een tweakersdag bij Vaillant in Amsterdam, wellicht leuk voor je om wat meer een gevoel bij eea te krijgen; https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd3sJOdBaj1EhGr62yj7flAFd24-MZ5GHK7chFqsRoM13x-Vg/viewform

In jouw situatie met de lange leidinglengte zou een Arotherm split plus ideaal zijn, veel minder leidingverliezen en de binnenunit netjes bij je boilervat.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Tele schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:02:
Er is binnenkort een tweakersdag bij Vaillant in Amsterdam, wellicht leuk voor je om wat meer een gevoel bij eea te krijgen; https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd3sJOdBaj1EhGr62yj7flAFd24-MZ5GHK7chFqsRoM13x-Vg/viewform

In jouw situatie met de lange leidinglengte zou een Arotherm split plus ideaal zijn, veel minder leidingverliezen en de binnenunit netjes bij je boilervat.
Ik heb me al ingeschreven, de vorige kon ik niet vrij van mn werk krijgen maar deze 20 aug wel. Ah de vloeibare r290 of een ander middel heeft over die afstand minder thermische verliezen tov "cv-water"? Ik was in de veronderstelling dat een Monoblock beter was ivm defrostingcycle (of maakt dat niet uit voor de reverse stand, warmte naar buiten brengen?) , thermische overbrenging van kant a naar kant b in t proces efficienter ging. Of zijn monoblocks populair vanwege binnenunit formaat en goedkopere productiekosten?

• Ronald
Voor vergelijkbaar geld is een Arotherm mogelijk.. dus ik zie niet waarom je met vaagmerk in zee zou willen.

Datasheets zien er op zich niet heel verkeerd uit... maar daar heb je bar weinig aan als de boel niet werkt in de praktijk.

Maar ik geloof eigenlijk niet dat maximum bronvermogen 52dB is... want dat is vrij veel minder dan de het stilste bekende alternatief die de helft van het vermogen kan maken... Dus je hebt geen waardes om mee te voldoen aan geluidsberekeningen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:43:
Dat vermoede ik al, is dat inefficient of heb ik dan in de lente en herfst minder draai uren en dus minder stroom verbruik?
Nee. Een inefficiënte WP, die op een te hoge watertemperatuur draait vanwege een te hoog minimum vermogen zorgt juist voor meer stroomverbruik.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:39
Je hebt al veel besproken en uitgezocht, maar je mist nog wat enkele concrete uitkomsten die je zoektocht makkelijker maken. Bv, een indicatie van je warmteverlies. Dat geeft aan hoeveel vermogen je nodig hebt, en dat zorgt ervoor dat je het aanbod van de installateur naar waarde kan schatten. Ik zou in dit topic gericht proberen om tot een indicatie van een cijfer te komen, door het gasverbruik en het verbruik van je kachels te combineren. Een aantal mensen hier hebben al een voorzet gegeven. Vermoedelijk kom je dan richting de 7kW uit.

Die 15kW van de aanbieding is in elk geval veel te hoog. Ik zou ook niet gaan voor zo'n onbekend merk uit China via Griekenland. Er zijn voldoende kwalitatieve warmtepompen op de markt die niet extreem duur zijn, die goede documentatie en prestaties hebben, en voldoende installateurs. Zoals Vaillant bv. Gek dat je nog geen installateur op bezoek hebt kunnen krijgen. Nog even doorzetten en opvolgen als je contact legt? Je kan ook proberen een offerte-aanvraag in te sturen via heatgeek.nl ofzo, zijn veel kwalitatieve installateurs aan verbonden.

Nog zo'n punt is het geluid. Je woont in een dichtbebouwde omgeving. Ik zag dat je ook in het geluidseisen topic gepost had. Je moet gericht op zoek naar een uitkomst m.b.t. geluid, ipv op buikgevoel verder varen. Ik zou de twee plekken die je overweegt gewoon (laten) uitrekenen. In de topicstart vind je een begrijpelijke handleiding voor de WPAC, of links naar bedrijven die dit voor je kunnen doen. Dan weet je het zeker en kom je later niet voor verrassingen te staan als het toch niet voldoet. Dan weet je ook het maximale geluidsvermogen dat op die specifieke locaties mag staan, en dus welke warmtepomp daar aan voldoet.

Je hebt het over een omkasting waardoor de unit fluisterstil zou zijn. Weet dat dat een marketingterm is die in de praktijk weinig betekent. Wie heeft deze aangeraden, en waarom? En welk type is het? Veel omkastingen dempen erg weinig, Reducd en Merford dempen wel met flinke dBs. Maar die kosten ook wat. Wellicht is een omkasting zelfs niet nodig. Gewoon even uitrekenen, dan weet je het zeker.

• Andrehj
  • Niet online
@copykat
Ik mis de twee meest essentiële zaken:
  1. Een fatsoenlijke berekening over hoeveel vermogen je bij de ontwerptemperatuur (zeg -10 °C) nodig hebt.
    (En daarna moet je ook eigenlijk nog bepalen bij welke watertemperatuur je dat vermogen in je afgiftesysteem kwijt kunt.)
  2. Hoeveel vermogen die 14 kW WP eigenlijk levert bij -10. De datasheet vermeldt niks onder de 2 graden.
Zolang je bovenstaande data (vooral de bovenste) niet hebt, kun je ook geen warmtepomp selecteren.

Wat verder opvalt is dat je geen VVW hebt. Dat is normaliter geen probleem, maar juist in zo'n geval is een laag minimum vermogen essentieel, want je hebt geen VVW in de vloer die als grote buffer functioneert.
En die vage Griekse WP heeft niet alleen geen data beschikbaar voor het vermogen bij vorst (precies als je de WP het hardst nodig hebt!), maar ook geen data over minimum vermogen. Voor mij al een reden om met een HELE grote boog om deze WP heen te lopen en iets te zoeken met fatsoenlijke documentatie.
En dan heb ik het nog niet eens over de beschikbaarheid van onderdelen mocht er ooit eens iets kapot gaan...

En dan die SWW oplossing.

Weet dat:
  1. je uit een hygieneboiler netto minder SWW kunt halen dan uit een gewoon vat en
  2. dat een 200 liter vat normaliter voor gezinnen aan de kleine kant is. 300 liter is gebruikelijk en
  3. dat een liggend vat door het ontbreken van gelaagdheid veel minder netto capaciteit biedt.
En dan wil jij een liggende 200 liter hygieneboiler toepassen? Ik wil niet weten hoe kort je daarmee kunt douchen... :X

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 12-08-2026 09:17 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:22
copykat schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:36:
Wel of niet doorzetten en tekenen van een offerte warmtepomp
Van mijn kant primair antwoord op je vraag uit de topictitel: Nee, niet doen.

Ik ben helemaal voor verduurzaaming en conversie naar all-electric maar ik zie niet waarom je met jouw casus haast zou hebben. Afgelopen jaar ben je vrij ver gegaan met concessies op comfort dus e.e.a. lijkt financieel gedreven.

Je kijkt op dit moment naar een te grote warmtepomp op te weinig afgifte met een suboptimale opstelling. De financiele business case hiervan gaat op zijn best twijfelachtig zijn. Er is geen enkele reden om nu opeens halsoverkop op een twijfelachtig aanbod in te gaan.

Neem gewoon de tijd voor een goede warmteverliesberekening of ga nog eens een winterseizoen continue verwarmen op lage temperatuur voor een goed beeld. Overweeg of er in de nabije toekomst nog een keer wat met de vloer op de begane grond gaat gebeuren en vloerverwarming dus een optie is. Denk na of je in de toekomst wellicht toch airco wil om te koelen, dan kan je dat ook meenemen in je sizing voor de verwarming.

Afgifte op de verdiepingen geloof ik wel dat je uitkomt, op de begane grond ben je naar mijn mening simpelweg niet klaar voor een warmtepomp (en zeker niet voor dit formaat).

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 12-08-2026 09:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:22
copykat schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 00:31:
@SebastiaanPs hoe doe je een warmte verlies berekening nu in 39graden zomerse dag? Ooit eens wat gemeten met een ferm laserthermometer , zijmuren buiten oost tov tussen west en vloertegels en zo op een koude winterdag. Maar dat is spielerij.
Een warmteverliesberekening maak je op papier; daar heb je geen praktijkdata voor nodig. Je zet op een rijtje hoeveel m2 gevel, dak, vloer en glas je hebt en welke Rc waarde al die delen hebben. Op basis daarvan i.c.m. ventielatieverliezen kan je een inschatting van benodigd vermogen maken. Zie bijvoorbeeld:
https://bouw-energie.be/n...rliesberekening-frame/nav

Volgende stap voor mij zou zijn om dit op te splitsen per verdieping, dan kan je iets meer naar de praktijk gaan rekenen die vaak wat lager ligt dan de theorie. Als je wil kan je zelfs tot niveau ruimte gaan en op basis daarvan de benodigde afgifte bepalen.

Dit vereist wel wat kennis/kunde om steekhoudend uit te voeren. Dit kan je niet van iedereen verwachten maar helaas kan je dit ook niet van een installateur verwachten.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 12-08-2026 09:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@assje Iedereen is financieel gedreven neem ik aan, maar ik ben van mening dat t menselijk lichaam prima zelf zich kan warmhouden binnen de normale omstandigheden dus dat was niet zo'n effort. (Als mn vrouw t koud had zet dat ding aan anders niet. ) De reden van de trage omzetting is ik had andere financiele klappers. Toen we dit huis kochten in 2022 dec was t redelijk authentiek... 1980 bouw dus alles had aandacht nodig en je directe bewonings comfort, werkende nieuwe keuken, badcel, muren die netjs waren, enkelglas en 1982 thermopeen enz. . En we moesten uitzoeken of t vvw of aircos of... zou worden. En besloot ëérst de passieve verbetering te doen, isoleren. Dus de huidige "haast" is meer subsidie/ pv opbrengst gebruik..een cv ketel die rare geluiden maakt met ventileren. ( onderhouds man zegt contract op wegens leeftijd en ik gad al veel moeite om de Atag in onderhoud te krijgen. Ik moet vh weekend even alle hier binnen gekomen feiten op een rijtje zetten om de offerte op een nette manier te weigeren op basis van feitelijkheden waarom niet. En meteengoed beslagen ten ijs komen om de juiste WP config te verkrijgen. En dan hoop ik op 20 aug op de tweakers valliantdag een goed contact te leggen met een ervaren installateur.😅

Thanks voor de link ga ik binnenkort even voor zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 12-08-2026 10:27 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

copykat schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:22:
@assje Iedereen is financieel gedreven neem ik aan, maar ik ben van mening dat t menselijk lichaam prima zelf zich kan warmhouden binnen de normale omstandigheden dus dat was niet zo'n effort. (Als mn vrouw t koud had zet dat ding aan anders niet. ) De reden van de trage omzetting is ik had andere financiele klappers. Toen we dit huis kochten in 2022 dec was t redelijk authentiek... 1980 bouw dus alles had aandacht nodig en je directe bewonings comfort, werkende nieuwe keuken, badcel, muren die netjs waren, enkelglas en 1982 thermopeen enz. . En we moesten uitzoeken of t vvw of aircos of... zou worden. En besloot ëérst de passieve verbetering te doen, isoleren. Dus de huidige "haast" is meer subsidie/ pv opbrengst gebruik..een cv ketel die rare geluiden maakt met ventileren. ( onderhouds man zegt contract op wegens leeftijd en ik gad al veel moeite om de Atag in onderhoud te krijgen. Ik moet vh weekend even alle hier binnen gekomen feiten op een rijtje zetten om de offerte op een nette manier te weigeren op basis van feitelijkheden waarom niet. En meteengoed beslagen ten ijs komen om de juiste WP config te verkrijgen. En dan hoop ik op 20 aug op de tweakers valliantdag een goed contact te leggen met een ervaren installateur.😅

Thanks voor de link ga ik binnenkort even voor zitten.
Zoiets? ;)
Members only:

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:17

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@True Had ik en mijn favoriete KI niet beter kunnen formuleren.
@copykat "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" is misschien ook iets voor zgn. installateurs van warmtepompen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:20

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:09:
@copykat
Ik mis de twee meest essentiële zaken:
  1. Een fatsoenlijke berekening over hoeveel vermogen je bij de ontwerptemperatuur (zeg -10 °C) nodig hebt.
    (En daarna moet je ook eigenlijk nog bepalen bij welke watertemperatuur je dat vermogen in je afgiftesysteem kwijt kunt.)
  2. Hoeveel vermogen die 14 kW WP eigenlijk levert bij -10. De datasheet vermeldt niks onder de 2 graden.
Zolang je bovenstaande data (vooral de bovenste) niet hebt, kun je ook geen warmtepomp selecteren.

Wat verder opvalt is dat je geen VVW hebt. Dat is normaliter geen probleem, maar juist in zo'n geval is een laag minimum vermogen essentieel, want je hebt geen VVW in de vloer die als grote buffer functioneert.
En die vage Griekse WP heeft niet alleen geen data beschikbaar voor het vermogen bij vorst (precies als je de WP het hardst nodig hebt!), maar ook geen data over minimum vermogen. Voor mij al een reden om met een HELE grote boog om deze WP heen te lopen en iets te zoeken met fatsoenlijke documentatie.
En dan heb ik het nog niet eens over de beschikbaarheid van onderdelen mocht er ooit eens iets kapot gaan...

En dan die SWW oplossing.

Weet dat:
  1. je uit een hygieneboiler netto minder SWW kunt halen dan uit een gewoon vat en
  2. dat een 200 liter vat normaliter voor gezinnen aan de kleine kant is. 300 liter is gebruikelijk en
  3. dat een liggend vat door het ontbreken van gelaagdheid veel minder netto capaciteit biedt.
En dan wil jij een liggende 200 liter hygieneboiler toepassen? Ik wil niet weten hoe kort je daarmee kunt douchen... :X
Ik doe het even zo. d:)b w ik mocht niet meer duimpje zetten.

Ik hoop dat vragensteller punt 1 zeer ter harte neemt. Daarna alle offertes wegflikkerd en volledig opnieuw begint.

Alles komt op mij zo vreselijk chaotisch over dat deze warmte pomp verbouwing een drama gaat worden.

Er wordt niet gesproken over een koevlaas formule een douche wtw. Snapt het belang van lage temperaturen niet. Hoe goed heb je dan op internet gezocht?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Seafarer

Seafarer

XXX

R

[ Voor 101% gewijzigd door Seafarer op 12-08-2026 11:14 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Seafarer schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

Ik doe het even zo. d:)b w ik mocht niet meer duimpje zetten.

Ik hoop dat vragensteller punt 1 zeer ter harte neemt. Daarna alle offertes wegflikkerd en volledig opnieuw begint.

Alles komt op mij zo vreselijk chaotisch over dat deze warmte pomp verbouwing een drama gaat worden.

Er wordt niet gesproken over een koevlaas formule een douche wtw. Snapt het belang van lage temperaturen niet. Hoe goed heb je dan op internet gezocht?
Mag ik aangeven dat ik je toon ietwat onvriendelijk vind overkomen? TS doet duidelijk zijn best om met een goed verhaal te komen en antwoorden te geven. De intentie en motivatie is er absoluut.

NB sinds wanneer is een douche WTW een financieel verstandige keuze bij een FE? Wat ik van enigszins betrouwbare bronnen lees zoals https://www.milieucentraa...am-warm-water/douche-wtw/ is dat met een FE niet een goede investering.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
dunklefaser schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:42
@copykat "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" is misschien ook iets voor zgn. installateurs van warmtepompen?
Kleine disclosure, dyslectie. ( vast geen verrassing) Moet ik nu lezen dat ik daar (de link) misschien een installateur vind of hint je naar de capaciteiten van de berekenaar van de offertemaker en suggest je hem die link te sturen? Als humoristisch opmerking. ( Ik kan die waarderen.)

@True heeft een mooie opzet gedaan en ik was van plan wat datasheets uit griekeland mee te sturen en die cijfers weg te leggen tegen wat ik hier geleerd heb. Kern te lomp vermogen , te inefficiënt door liggend vat, lange leidingen, te groot buffervat en te hoog werkgeluid voor mijn situatie. Ik denk dat ik ze verder in hun waarde hou. Ik gun ze hun werk en als ze zelf ook leren van onze heen en weer contact info waarom ik uiteindelijk niet teken dat het voor volgende potenciële klant een betere oplossing word is het een win win. Ik een beter systeem en zij een leer moment.

Voor nu moet ik na de afwijzing even duiken in welke radiatoren moet ik minimaal hebben en is een inbuilt luxe als boosters die automatisch aan gaan (die thermrads) hun extra kosten waard in comfort en energie beheer. Of is er ergens een sweetspot er tussen? Liefst voor de winter. En dat verhaal van warnte verliesberekening op de rit krijgen. ( 3-7/8kw als (split) WP is hier geoppert als vermoedelijk mogelijk. Wat weer terugkoppeld aan welke radiatoren. Als dit geplaatst is kan ik altijd besluiten nog 1 keer op gas de winter door en in mei 2027 als mn 3 jarige contract afloopt de WP laten plaatsen. ( kan ik meteen even spelen met de CV water temperatuur om te zien of 45-50 graden voldoende is.)

😅

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

copykat schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:18:
[...]

Kleine disclosure, dyslectie. ( vast geen verrassing) Moet ik nu lezen dat ik daar (de link) misschien een installateur vind of hint je naar de capaciteiten van de berekenaar van de offertemaker en suggest je hem die link te sturen? Als humoristisch opmerking. ( Ik kan die waarderen.)

@True heeft een mooie opzet gedaan en ik was van plan wat datasheets uit griekeland mee te sturen en die cijfers weg te leggen tegen wat ik hier geleerd heb. Kern te lomp vermogen , te inefficiënt door liggend vat, lange leidingen, te groot buffervat en te hoog werkgeluid voor mijn situatie. Ik denk dat ik ze verder in hun waarde hou. Ik gun ze hun werk en als ze zelf ook leren van onze heen en weer contact info waarom ik uiteindelijk niet teken dat het voor volgende potenciële klant een betere oplossing word is het een win win. Ik een beter systeem en zij een leer moment.

Voor nu moet ik na de afwijzing even duiken in welke radiatoren moet ik minimaal hebben en is een inbuilt luxe als boosters die automatisch aan gaan (die thermrads) hun extra kosten waard in comfort en energie beheer. Of is er ergens een sweetspot er tussen? Liefst voor de winter. En dat verhaal van warnte verliesberekening op de rit krijgen. ( 3-7/8kw als (split) WP is hier geoppert als vermoedelijk mogelijk. Wat weer terugkoppeld aan welke radiatoren. Als dit geplaatst is kan ik altijd besluiten nog 1 keer op gas de winter door en in mei 2027 als mn 3 jarige contract afloopt de WP laten plaatsen. ( kan ik meteen even spelen met de CV water temperatuur om te zien of 45-50 graden voldoende is.)

😅
Ik zou ten zeerste aanraden om de afwijzing heel simpel, feitelijk en beknopt te houden. Zeker in jouw geval waar ja hier op GoT er al een handje van hebt om veel te zeggen ;)

Fun fact: ik heb afgelopen jaren meerdere offertes afgewezen voor zaken in en rondom mijn woning. PV, WP, EVSE, schilderwerk, glaszetten etc. Ik heb nog nooit (!) na een afwijzing van mij nog iets terug gehoord van een installateur/verkoper.
Elke minuut die je hier in steekt is een minuut die je niet terugkrijgt, op het moment dat ze jouw mail binnenkrijgen zijn ze je kwijt en steken ze hun tijd in iets waar ze wel kans op omzet zien: andere prospects.
Steek in de afwijzing juist niet te veel tijd.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@copykat Ik laat me lange epistels in toekomst als samenvatting door KI voorlezen.
Scheelt veel tijd en leeswerk. - De link naar de faq was idd voornamelijk voor "installateurs" bedoeld.
Misschien kunnen ze hier nog wat van leren?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

14kW, daar kan ik mijn huis goed mee warmhouden .. En dat van de buren erbij. 300m2 samen. Om e.e.a. een beetje in perspectief te plaatsen :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
* copykat snapt de hint ,of t lukt beknopt te schrijven is 2...

Thanks iedereen voor de goede uitleg. Als ik weer vragen heb dump ik mn topic linkje (deze hier) in t hoofd topic om mensen uit te nodigen scheelt vervuiling daar. 😅

• Ronald
@copykat afgifte kun je niet teveel hebben bij warmtepomp. Nou ja… onder de 25C water willen veel modellen niet maken… en vloerverwarming red het in veel situaties met degelijk koud water.

Dus ik zou je willen adviseren om te kijken naar hoeveel afgifte kan je tegen gunstige kosten en acceptabele afmetingen maken… t33s die niet wegvallen in vensterbanken zijn wel erg intrusief.
Inregelen zorgt wel voor de balans.

Het levert 2% lage stroom verbruik op per graad aanvoer minder

• Andrehj
  • Niet online
_ferry_ schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:46:
14kW, daar kan ik mijn huis goed mee warmhouden .. En dat van de buren erbij. 300m2 samen. Om e.e.a. een beetje in perspectief te plaatsen :)
Dat weet je in dit geval niet, want van de prestaties van deze Griekse WP zijn onder de +2 helemaal geen gegevens bekend... ;)
Misschien doet ie maar 5 kW bij -10, kan zomaar (zie Itho Amber...) en dan hebben jij en je buren het toch fris denk ik.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Andrehj schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Dat weet je in dit geval niet, want van de prestaties van deze Griekse WP zijn onder de +2 helemaal geen gegevens bekend... ;)
Misschien doet ie maar 5 kW bij -10, kan zomaar (zie Itho Amber...) en dan hebben jij en je buren het toch fris denk ik.
Klopt helemaal :)

• Seafarer

Seafarer

XXX

True schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:13:
[...]

Mag ik aangeven dat ik je toon ietwat onvriendelijk vind overkomen?
[...]
TS doet duidelijk zijn best om met een goed verhaal te komen en antwoorden te geven. De intentie en motivatie is er absoluut.
[...]
NB sinds wanneer is een douche WTW een financieel verstandige keuze bij een FE? Wat ik van enigszins betrouwbare bronnen lees zoals https://www.milieucentraa...am-warm-water/douche-wtw/ is dat met een FE niet een goede investering.
Blij dat milieu centraal er is maar ook die slaan de plank wel eens mis. Een vertikale DWTW zorgt voor minder draai uren op de warmtepomp en/of de boiler kan kleiner worden. Of sneller en meerdere douche sessies achter elkaar.
Mocht je hem niet terugverdienen dan heb je nog altijd enorme comfort winst.

• Seafarer

Seafarer

XXX

H

[ Voor 100% gewijzigd door Seafarer op 12-08-2026 19:36 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Seafarer schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:28:
[...]

Blij dat milieu centraal er is maar ook die slaan de plank wel eens mis. Een vertikale DWTW zorgt voor minder draai uren op de warmtepomp en/of de boiler kan kleiner worden. Of sneller en meerdere douche sessies achter elkaar.
Mocht je hem niet terugverdienen dan heb je nog altijd enorme comfort winst.
offtopic:
Ik vind je vier zinnen niet doorslaggevend om hier succesvol een businesscase voor te maken.
De besparing in gas is volgens de data die ik heb gevonden te weinig om bij een FE woning de investering er uit te halen binnen een redelijke termijn (voor het gemak even 15 jaar en dan ben ik al heel courant).

• Seafarer

Seafarer

XXX

True schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:44:
[...]
offtopic:
Ik vind je vier zinnen niet doorslaggevend om hier succesvol een businesscase voor te maken.
De besparing in gas is volgens de data die ik heb gevonden te weinig om bij een FE woning de investering er uit te halen binnen een redelijke termijn (voor het gemak even 15 jaar en dan ben ik al heel courant).
Dat is helemaal aan jouw natuurlijk.
Ik hoop wel dat je echt de juiste informatie gevonden hebt.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
assje schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:47:
[...]

Een warmteverliesberekening maak je op papier; daar heb je geen praktijkdata voor nodig. Je zet op een rijtje hoeveel m2 gevel, dak, vloer en glas je hebt en welke Rc waarde al die delen hebben. Op basis daarvan i.c.m. ventielatieverliezen kan je een inschatting van benodigd vermogen maken. Zie bijvoorbeeld:
https://bouw-energie.be/n...rliesberekening-frame/nav

Volgende stap voor mij zou zijn om dit op te splitsen per verdieping, dan kan je iets meer naar de praktijk gaan rekenen die vaak wat lager ligt dan de theorie. Als je wil kan je zelfs tot niveau ruimte gaan en op basis daarvan de benodigde afgifte bepalen.

Dit vereist wel wat kennis/kunde om steekhoudend uit te voeren.
Zou je mij iets kunnen helpen zo'n warmteverlies berekening op te zetten?

Ik ben van plan om nu éérst alle radiatoren te plaatsen en te vervangen voor wp geschikte versies. (Moet sowieso dus waarom niet nu) Dan stel ik mn cv af op 50 graden doe een wintertje nog op cv (contract loopt tot 2027 mei) en dan kan ik ook een praktijk berekening maken in mei 2027. Das beter om een goed vermogen te bepalen vd FE WP waardoor een offerte beter past. De geadviseerde modulatie vermogens range van 3-7kw isch 8kw kan ook zal vermoedelijk wel kloppen maar om niet weer een " meneer u heeft echt 15kw nodig" verhaal te krijgen wil ik zelf al goede indicatie hebben.

Dingen die ik heb uitgezocht door AI te vragen dus of t feitelijk is......

Dak is volgens AI : 1980 dak en 40mm pir plus gips ongeveer totale Rc-waarde van jouw schuine dak naar naar schatting 2,9 tot 3,2 m²·K/W.

Hoeveel doet spouwmuur met 1980 glaswol. AI zegt De Rc-waarde van een buitenmuur bij een woning uit 1980 ligt origineel rond de 1,0 tot 1,3 m²K/W. ( ik zag bij buren slonsige glaswol toen er een paar stenen los lag na voegenhakken.)

Kozijnen: hr++ meranti Een standaard meranti kozijn (vaak 67x114 mm dik) met HR++ glas heeft een totale isolatiewaarde (Uw-waarde) van ongeveer 1,3 tot 1,4 W/m²K.

Vloer: Rc-waarde van TONZON vloerisolatie varieert van 4,4 tot wel meer dan 7,0 m²K/W. De exacte waarde is afhankelijk van het type thermoskussen dat wordt geplaatst en de beschikbare ruimte in de kruipruimte ( ik moet even kijken of ik dit in de offerte terugvind.)

Radiator keuze. ( doen LT geregisteerde met automatische boosterfans hun meer prijs terug verdienen? )
Richtwaarde per m³
  • Standaard slaapkamer (traditionele cv): 40 tot 45 watt per m³.
  • Met een warmtepomp (lage temperatuur): 70 tot 85 watt per m³.
booster module (radiatorventilator) verhoogt het effectieve warmtevermogen van een bestaande radiator met zo'n 30% tot 50% (en bij sommige modellen tot wel 80%). Volgens AI , maar is dan de op de site vermelde wattage van een 400mm x 1200mm t22 die booster aan wattage of de ex booster wattage?

Dank voor je kennis in deze

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02:29
Je jaren 80 dak heeft met een beetje geluk R1.5, Hr++ glas rond de U1.2, gevels rond de R1.5, vloer waarschijnlijk origineel ook rond R1.

• BarryH
Dre schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 07:22:
12,2m3 + 38 kWh = 148 kWh thermisch. Over 24 uur is dat 6,2 kW. En dat is inclusief je normale elektra verbruik. Persoonlijk zou ik een 7 kW unit nemen. Voordeel van kleine warmtepomp is dat je buffervat meteen kan vervallen omdat je veel massa in je zware stalen radiatoren hebt zitten. T33 radiatoren zijn ideaal hiervoor. Neem geen convectoren, die hebben namelijk te weinig massa. Op marktplaats kan je voordelig grotere radiatoren kopen.

Is de Atlantic Calypso 100l of 150l een geschikte ventilatiewarmtepompboiler voor je?. Makkelijker qua leidingwerk, met subsidie, geen 3-wegklep, staand vat. Allemaal voordelen ;)
@copykat n.b. gemiddelde temperatuur die dag was -2 in alkmaar.

Dus ca. 20 graden verschil tussen binnen en buiten. NL norm is 30 graden: 20 binnen, -10 buiten. Dus x 1,5 = ca 9kW bij -10

als je nu zegt van : er komt ook een airco boven en die gaat meehelpen bij vorst. Dan zou je 7.5kW LW WP (bij -10) kunnen doen met 3kW airco.

die 7-7.5 kW wp kan dan een vaillant 75 plus zijn oid en dan is het geluid in de tuin ook wel onder controle (omdat je naar de buren een tuinmuurhebt)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

BarryH schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:16:
[...]
die 7-7.5 kW wp kan dan een vaillant 75 plus zijn oid en dan is het geluid in de tuin ook wel onder controle (omdat je naar de buren een tuinmuurhebt)
Incorrect omdat het geluid ook schuin omhoog kan naar de te openen ramen op de eerste verdieping, meestal van een slaapkamer. En ja er zijn mensen die met de ramen (deels) open slapen, ook als het vriest.
Dit ("geluid in de tuin ook wel onder controle") kun je in ieder geval niet klakkeloos stellen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Kees85 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:47:
Je jaren 80 dak heeft met een beetje geluk R1.5, Hr++ glas rond de U1.2, gevels rond de R1.5, vloer waarschijnlijk origineel ook rond R1.
Dus t dak met 40mmpir+gips én originele dak is nogsteeds R1.5?

Mn vloer is met dus Tonzon thermoskussens drie luchtkamer met een isolatiewaarde van 5Rc plus de R1.

@BarryH
  1. 20 graden verschil tussen binnen en buiten. NL norm is 30 graden: 20 binnen, -10 buiten. Dus x 1,5 = ca 9kW bij -10
Daar kwamen zij ook mee aan. Plus dat een wp bij -10 er nog maar 4.7kw over is vd 7kw. Vandaar dat hun 3.1- 8.9 kw max "teklein" zou zijn om -10 te handelen.

@True geluidsdruk en de daaraan gekoppelde problemen van plaatsing bij mn huis met de tuinen is echt lastig te tackelen. Voorzijde is mijn grond , gemeente grond en dan pas weer grond van andere particulieren dus vermoedelijk minder last van geluidsdruk issues ondanks hoger risico op resonantiegeluid in mn eigen hal .

Komt er op neer dat ik 1 een zo stil mogelijke wp moet hebben 2 eentje die weinig vermogen verliest bij kouder weer. 3 goed moet nadenken over de wamte afgifte materialen. LT en boosters boven en vvw bij voorbeeld ipv LT met boosters beneden om zo lean and mean te kunnen verwarmen zonder overcapaciteit. ( om de buiten unit aan de muur te kunnen hangen.)

Airco als backup heater, dat zou misschien net de kikkers in de emmer kunnen houden. Al weet ik niet wat dat weer in de kostenposten lijst oplevert...

Edit wbt koelen vd woning in de zomer: Van wat ik her en der lees is koelen met L-W wp niet erg makkelijk goed te krijgen bij oude renovatie huis installaties. Dauwpunt en de daaraan gekoppelde condens vorming risico's maakt het kiezen van L-L wp , airco, voor koelen eigenlijk een nobrainer.al zou bij voldoende modulatie ruimte de LWwp ook een beetje kunnen doen.

Misschien moet ik ook eens kijken naar een combi offerte een 7.5Kw Lw plus 2-4 LL. ( installatie combineren om zo installatie kosten te verlagen.) Is dit een idee dat blijft leven tegen de feiten check?

[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 15-08-2026 23:57 ]

• Ronald
Warmteverlies is oppervlakte * transmissie coëfficiënt constructie + inhoud * ventilatie verlies * verversing factor (coëfficiënt, soortelijke warmte lucht)

Ik heb het nogal gedetailleerd gedaan, maar dat levert voornamelijk geekpoints (en inzicht) op.

Begin eens met https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Of heel technische de ubakus u-wert rechner waarmee je heel gedetailleerd zou kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7aFPQ2f5xoDhcnaMtvBRZl-FKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MxSb0AqcnXzUd3FCoDKjnFXl.png?f=fotoalbum_large
Is binnen nu rond de 23C, buiten 15C. Bij delta 8C verlies ik dus 1,2kW. Bij -10 en binnen 20C rond de 4,5kW.

Dit matched mijn gasverbruik ongeveer, afhankelijk van wind en zon.

22 dec 2025 - 4 jan 2026 waren 251,68 graaddagen in De Bilt. Gasverbruik was 88.2m3
Die periode had de woning dus 0,35m3 per graaddag nodig. Dat extrapoleert naar 1050m3 per jaar (van 3000 graaddagen, maar we doen de laatste jaren wat minder)

Bij -10 extrapoleert dit naar 10,5 m3.

@copykat kun je helpen of een en ander realistisch is? En hoe stookte je die weken? Temperatuur en verwarmde ruimtes. We willen indicatie van gemiddelde temperatuur in de woning.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:32
copykat schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:37:
Ik ben van plan om nu éérst alle radiatoren te plaatsen en te vervangen voor wp geschikte versies. (Moet sowieso dus waarom niet nu) Dan stel ik mn cv af op 50 graden doe een wintertje nog op cv (contract loopt tot 2027 mei) en dan kan ik ook een praktijk berekening maken in mei 2027. Das beter om een goed vermogen te bepalen vd FE WP waardoor een offerte beter past.
Dit inderdaad. Met het liefst je cv beperken tot 40 graden. Als je dan komende winter een periode pakt met een paar dagen rond het vriespunt (eerste vorstdag is je massa nog 'warm'), dan kun je vanuit daar een exacte berekening voor het vermogen maken. 1 m3 gas = 9 kWh, terugrekenen per dag naar -10, en dan met 20 draaiuren (1 voor SWW en 3 voor defrosts) heb je het vermogen.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:32
copykat schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:45:
Daar kwamen zij ook mee aan. Plus dat een wp bij -10 er nog maar 4.7kw over is vd 7kw. Vandaar dat hun 3.1- 8.9 kw max "teklein" zou zijn om -10 te handelen.
Om verwarring in dit topic te voorkomen is het misschien handig om bij 'het vermogen van een warmtepomp' niet te benoemen wat de vage Griekse of Chinese fabrikant opgeeft, maar wat daadwerkelijk het vermogen van de warmtepomp bij -10 is. Dus niet ik moet een 15 kW warmtepomp want anders haalt ie de 9 kW niet bij -10, maar gewoon ik moet een warmtepomp van 9 kW.

Dat sommige fabrikanten een vermogen opgeven dat de pomp niet haalt bij -10 zou sowieso verboden moeten worden. Is gewoon oplichting.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 07:50:
Warmteverlies is oppervlakte * transmissie coëfficiënt constructie + inhoud * ventilatie verlies * verversing factor (coëfficiënt, soortelijke warmte lucht)

Ik heb het nogal gedetailleerd gedaan, maar dat levert voornamelijk geekpoints (en inzicht) op.

Begin eens met https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Of heel technische de ubakus u-wert rechner waarmee je heel gedetailleerd zou kunnen.
[Afbeelding]
Is binnen nu rond de 23C, buiten 15C. Bij delta 8C verlies ik dus 1,2kW. Bij -10 en binnen 20C rond de 4,5kW.

Dit matched mijn gasverbruik ongeveer, afhankelijk van wind en zon.

22 dec 2025 - 4 jan 2026 waren 251,68 graaddagen in De Bilt. Gasverbruik was 88.2m3
Bedoel je 251.68 graden verschil tussen bineen en buiten => stookdagen?
@copykat kun je helpen of een en ander realistisch is? En hoe stookte je die weken? Temperatuur en verwarmde ruimtes. We willen indicatie van gemiddelde temperatuur in de woning.
Ik kan een csv exporteren ontdek ik nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HQ7q0yRs1YRUFItzLycIeqo5sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGT3RPD3UFxkBfPfNX0feM7N.jpg?f=fotoalbum_large Wat wil je hier ingevuld hebben? Per 15 min of per dag? Welke aan eengesloten periode?

Dat zelfde kan ik met electrische kachels doen die op een smart stekker zit. (Scheelt screenshots maken. 😅) dan is dat electrische verbruik expliciet voor warmte productie.

Mn Nest heeft wel iets van geschiedenis maar niet zover terug. Hoogstens zellflerende instelliing, ( ik verwijderde vaak automatische schakelmomenten die onhandig waren door deeltijd banen en wisselende thuis momenten aangeleerd en plaatste 15graden niet thuis/ overdag en 19 als we thuis waren als basis. En kwamen er van zelf gebruiks graden bij. (9 graden omdat mn vrouw altijd helemaal terug deed want uit. Of 22graden want koud. En die delete ik om de zoveel tujd weer.)

• Ronald
@copykat https://mindergas.nl/degree_days/explanation

Kloppen de waardes wat betreft gasverbruik per jaar?

Je stookt wat conservatief: en 19 graden en niet-thuis verlaging... dus de gemiddelde temperatuur van de woning is lager dan 19 graden.

Dat maakt dat het graaddagen model te laag schat... maar als je de gemiddelde huistemperatuur schat, zeg 17C dan krijg je een lager aantal graaddagen voor die 2 weken rond nieuwjaar en een iets hoger getal per graaddag.

[ Voor 61% gewijzigd door Ronald op 16-08-2026 09:53 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
michaelvo schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:56:
[...]

Om verwarring in dit topic te voorkomen is het misschien handig om bij 'het vermogen van een warmtepomp' niet te benoemen wat de vage Griekse of Chinese fabrikant opgeeft, maar wat daadwerkelijk het vermogen van de warmtepomp bij -10 is. Dus niet ik moet een 15 kW warmtepomp want anders haalt ie de 9 kW niet bij -10, maar gewoon ik moet een warmtepomp van 9 kW.
Nee ik kreeg een offerte voor een 14.95kw wp omdat er uit hun berekening uit kwam dat ik nominaal 7.2kw nodig had maar dat bij -7celsius er nog maar 4.29kw overbleef. Dus de grotere broer die max 14.95kw kon leveren nodig had. En dat heb ik hier gepost om te zien of mn gevoel van mismatch klopte. 🙂
Dat sommige fabrikanten een vermogen opgeven dat de pomp niet haalt bij -10 zou sowieso verboden moeten worden. Is gewoon oplichting.
Dat was nu net t probleem , het gebrek aan harde specs vh apparaat. ( En mn warmtevraag, warmteverlies berekening zelf maken om hun berekeningte staven.)

Het gebrek aan stook history in t huis( net gekocht) en dat ik 2 winters met alleen beneden 3 radiatoren, badcel, zolder kamer radiatoren cv gedraait heb met wat extra ondersteuning van electrische kachels maakt t ondoorzichtiger.

Vandaar dat ik nu éérst hier een goed beeld van wil krijgen,hebben.

• Ronald
De diverse knappe merken hebben ook gewoon knappe prestatie grafieken... ze verbergen dat wat... maar het is er.

Vaillant is 1 van de weinigen waar het typeplaatje geld voor -10... De meeste anderen is het type plaatje bij +7. 75/8.1 maakt dus ook gewoon > 10kW bij +7... kun je met een zuinige douche vrijwel onbeperkt mee douchen.

• SebastiaanPs
copykat schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:20:
[...]

Het gebrek aan stook history in t huis( net gekocht) en dat ik 2 winters met alleen beneden 3 radiatoren, badcel, zolder kamer radiatoren cv gedraait heb met wat extra ondersteuning van electrische kachels maakt t ondoorzichtiger.

Vandaar dat ik nu éérst hier een goed beeld van wil krijgen,hebben.
Goed bezig! Volgens mij ben je inmiddels al heel goed op weg en heb je een aardig inzicht in het geheel gekregen.

In plaats van nog een stookseizoen geld verspillen aan gas, zou je ook het volgende kunnen doen: pak via de KNMI site van de afgelopen winter de 5 of 10 dagen met de laagste daggemiddelde temperatuur in jouw regio. Zoek bij iedere dag je gasverbruik en je totale elektriciteitsverbruik en lever de data hier (daggemiddelde temperatuur, gas, elektra). Dan kunnen wij met je meerekenen wat je warmtevraag is en dat extrapoleren naar -10 graden. Dan kan je direct op een warmtepomp overgaan.

Zie: https://daggegevens.knmi.nl/klimatologie/daggegevens

P.s. ik denk dat je met jouw eisen (stil, betrouwbaar, goede data beschikbaar) inderdaad al snel bij Vaillant uitkomt

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 16-08-2026 10:40 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ok ik ga vanavond even achter mn pc zitten om alles uit te zoeken om hier, csv bestand goed? , aan te leveren. Dag verbruik op de data die stook tijden hebben, ik zal de garage electra verbruik los vermelden want geen woonruimte. Als ik alles op een rijtje heb kom ik terug om t hier te posten. Dank.

(Edit: moet nu ff mn zolderkamer electra ombouwen en herinrichten voor een ikeapaxkast die ook nog "ff" in elkaar gezet moet worden.)

Ik krijg een hoop nieuwe thermologie en info tot me. Blij mee , stoomcursus zelf beheer energiehuishouding.( vroeger was t graadje minder stoken en meer invloed had je niet op je installatie , dacht je.) Je liet dat over aan je cv onderhouds monteur. Dat is met alle variabelen nu anders.😅

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 16-08-2026 11:54 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

BarryH schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:16:
[...]

@copykat n.b. gemiddelde temperatuur die dag was -2 in alkmaar.

Dus ca. 20 graden verschil tussen binnen en buiten. NL norm is 30 graden: 20 binnen, -10 buiten. Dus x 1,5 = ca 9kW bij -10

als je nu zegt van : er komt ook een airco boven en die gaat meehelpen bij vorst. Dan zou je 7.5kW LW WP (bij -10) kunnen doen met 3kW airco.

-10°C gemiddeld over 24 uur in Alkmaar? Ik ga m'n schaatsen weer slijpen :+ It giet oan!

• BarryH
Dre schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:11:
[...]

-10°C gemiddeld over 24 uur in Alkmaar? Ik ga m'n schaatsen weer slijpen :+ It giet oan!
ja, ok. jij mag het zeggen. -7?

• Dre
  • Niet online

Dre

BarryH schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:12:
[...]

ja, ok. jij mag het zeggen. -7?
De afgelopen 14 jaar is de -7°C niet gehaald in Berkhout (Alkmaar).

Hangt ook een beetje van de comfort wensen. Wil je 8760 uur per jaar een overdimensioneerde warmtepomp of niet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Skd4W6Rm2qMEdG6YwcgvCtTiHWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LR2m9G8Mk19GNwZClsgGNSM7.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
Die discussie over -weetikhet is niet relevant. Je hebt het extra vermogen nodig bij typisch Nederlandse kwakkelwinter van 2 graden en mist.
Je verliest dan zoveel dat je tekort komt als je rekent naar hoger dan -10

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:45:
Die discussie over -weetikhet is niet relevant. Je hebt het extra vermogen nodig bij typisch Nederlandse kwakkelwinter van 2 graden en mist.
Je verliest dan zoveel dat je tekort komt als je rekent naar hoger dan -10
Internet beweert:

Door een ontdooicyclus (defrost) daalt de effectieve warmtecapaciteit van een lucht-waterwarmtepomp over een hele dag gezien met ongeveer 5% tot 10%. Tijdens de ontdooiing zelf levert de pomp geen warmte aan het huis, maar verbruikt hij juist tijdelijk energie, wat het gemiddelde vermogen drukt.

Met een 7 kW WP bij -2°C bijvoorbeeld 168 kWh per etmaal, en bij +2°C nog maar 151,2 kWh.

De 40% reductie door defrost wat je aangeeft lijkt me echt veel te veel. Correct me if wrong.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:50
Out-of-the-box: airco die ook kan verwarmen erbij om in uitzonderlijke gevallen je slaapkamer warm genoeg te krijgen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Ronald
@Dre je hebt op +2 al bijna 66% van vermogen nodig puur voor verwarming

Elke warmtepomp heeft een dal in de vermogen curve op deze temperatuur…

En internet beweert…

Dit zijn praktijk ervaringen de laatste jaren gedeeld op het forum… je moet echt ruim in de jas zitten… of een jas aan moeten trekken

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 16-08-2026 19:38 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BarryH , @Dre Een historisch plaatje van 4 februari 2012 misschien?
Gemiddelde etmaal temperatuur in Wijchen -8,9 °C.
Wordt vermoedelijk niet meer zo koud (zonder garantie).

• SebastiaanPs
Dre schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:07:
[...]

Internet beweert:

Door een ontdooicyclus (defrost) daalt de effectieve warmtecapaciteit van een lucht-waterwarmtepomp over een hele dag gezien met ongeveer 5% tot 10%. Tijdens de ontdooiing zelf levert de pomp geen warmte aan het huis, maar verbruikt hij juist tijdelijk energie, wat het gemiddelde vermogen drukt.

Met een 7 kW WP bij -2°C bijvoorbeeld 168 kWh per etmaal, en bij +2°C nog maar 151,2 kWh.

De 40% reductie door defrost wat je aangeeft lijkt me echt veel te veel. Correct me if wrong.
Lees dit even:

SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

De impact van defrosts rondom het vriespunt is echt enorm door de verloren verwarmingstijd door de defrost zelf en de compensatiefase van de defrost. Als jij je warmtepomp zonder rekening te houden met defrosts op bijvoorbeeld een daggemiddelde van -2 graden dimensioneert, dan kom je zeker in de problemen.

• BarryH
[...]

Internet beweert:

Bij defrost weer (rond de nul tot -2) heb ik elke 45 minuten een defrost van 8 minuten waarbij er ook nog wat optoeren/aftoeren is , dus 10minuten per 53 minuten defrost = ca 20%. Daarnaast is een defrost 0,5kWh warmte die binnen de 45 minuten ook nog opgewekt wordt...

• Andrehj
  • Niet online
Internet beweert:

Bij beroerd weer is de impact veel groter. Ik heb afgelopen winter tijdens sneeuwbuien uitgebreid gemeten: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

• Dre
  • Niet online

Dre

Goed om wat praktijkervaring te zien :) 7,5 kW warmtepomp kakt terug naar 6,1 kW. 19% reductie. Toevallig dat ook het RVO subsidiabel vermogen 6 kW is.

Neem aan dat het allemaal zonder backupheater is gemeten, want die kan er bij mij nog eens 3 kW toevoegen als de WP te weinig ontdooi energie uit m'n radiatoren kan halen.

De vraag is natuurlijk of je 87xx uur per jaar een te zware warmtepomp wil hebben, of het acceptabel vind een paar uur per jaar de defrost aan te vullen met iets van COP=1 via de oven of het elektrische element.

• SebastiaanPs
Dre schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:30:
Goed om wat praktijkervaring te zien :) 7,5 kW warmtepomp kakt terug naar 6,1 kW. 19% reductie. Toevallig dat ook het RVO subsidiabel vermogen 6 kW is.

Neem aan dat het allemaal zonder backupheater is gemeten, want die kan er bij mij nog eens 3 kW toevoegen als de WP te weinig ontdooi energie uit m'n radiatoren kan halen.

De vraag is natuurlijk of je 87xx uur per jaar een te zware warmtepomp wil hebben, of het acceptabel vind een paar uur per jaar de defrost aan te vullen met iets van COP=1 via de oven of het elektrische element.
7.5 kW warmtepomp, waar haal je dat vandaan? Volgens de databooks heeft de PUHZ-SW75YAA van @Andrehj een maximum vermogen van 8.4 kW thermisch bij Tbuiten -10 graden en Ta 35 graden.

• Andrehj
  • Niet online
Dre schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:30:
Goed om wat praktijkervaring te zien :) 7,5 kW warmtepomp kakt terug naar 6,1 kW. 19% reductie.
Deze WP levert ca 8.6 kW bij A-10W30. T.o.v. dat vermogen dus geen 19%, maar 29% minder!
En t.o.v. de ca 10 kW die deze WP zonder defrosts rond het vriespunt kan leveren is de afname zelfs ca 40%!
De 10-15% die AI voorspiegelde is tijdens die omstandigheden echt veel te optimistisch.
Toevallig dat ook het RVO subsidiabel vermogen 6 kW is.

Neem aan dat het allemaal zonder backupheater is gemeten
Uiteraard. Die staat heel hard uit.
, want die kan er bij mij nog eens 3 kW toevoegen als de WP te weinig ontdooi energie uit m'n radiatoren kan halen.

Als je drie verdiepingen vvw hebt, heb je zoveel buffercapaciteit dat dat probleem niet bestaat.
Sowieso hebben bij Mitsubishi alle warmtepompen van 7-13 kW hetzelfde minimum vermogen van ca 3.3 kW.

• Dre
  • Niet online

Dre

7,5 kW haalde ik uit de kolom Nominal. Valt me wel op dat er grote verschillen zitten in hoeverre warmtepompen inkakken qua vermogen. Met name de kleine vermogens (5 kW) kakken weinig in, maar die hebben naar verhouding ook een grotere condensor/verdamper denk ik.

• Ronald
Veel 5kW machines zijn software gelimiteerde versies van zwaardere… dus ja dan kun je een mooiere curve maken

• BarryH
.. en is je modulatie dus ook minder

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ok ik heb zelf nog niet in de files gekeken. Was laat klaar.

Ik heb januari in de gmap gezet

Gas, lsc kachel (is 24/7 aan) woonkamer kachel, slaapkamer kachel, en de garage kachel. ( hier kom wel een radiator dus dat zou de toekomstige WP dus ook belasten.
Members only:
Ik weet niet of csv bestanden direct geupload kunnen worden hier.

Ik schrijf jan nog effe op in mn boekje per unit en die post ik morgen. Na mn werk. Via foto in kwh/dag en m3/dag.
Members only:

[ Voor 57% gewijzigd door copykat op 17-08-2026 15:39 ]

• SebastiaanPs
OK ik heb even via pm contact gehad met @copykat om wat op te helderen, hier een berekening.

Allereerst het gasverbruik per 24u naar daggemiddelde temperatuur tpv een regionaal KNMI weerstation (maar incompleet beeld van warmtevraag ivm elektrische kachels).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQjXxM9quuXDmOLBkzxQAcAGcIs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DVTL0QLo31hryBoJjUY9F8yA.png?f=user_large

Dan een optelling gemaakt van de totale warmtevraag in kWh, bestaande uit gasverbruik (vermenigvuldigd met 9 kWh per verbruikte m3 gas) + elektrische kachel woonkamer + elektrische kachel slaapkamer + elektrische kachel garage = totale warmtevraag. Dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3z2sXA22u-vcvZ2gpdkUPPH43H4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KyJ4BLdl3n6qcV97gVQeextJ.png?f=user_large

Dus bij een daggemiddelde van -2 graden is de warmtevraag grofweg 100 kWh per 24 uur, dus 4.2 kW continu. Als je dat extrapoleert naar een daggemiddelde van -10 graden, dan krijg je 144 kWh. Dat is 6 kW thermisch continu.

Dan nog 3 factoren:
- de SWW run kost tijd
- er is verloren verwarmingstijd door defrosts (maar oke, we rekenen met -10 graden).
- @copykat zal straks met een warmtepomp stookpatroon een iets warmer huis hebben en daardoor een wat hoger warmteverlies hebben.

Mijn conclusie: een warmtepomp die bij Tbuiten -10 graden en een Ta van 45 graden (radiatoren) of Ta 35 graden (vloerverwarming of een combi) een thermisch vermogen van 7 of 8 kW kan produceren, zou echt moeten voldoen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@SebastiaanPs dank je voor je berekeningen. Daar kan ik nu mee voorsorteren. _/-\o_

Als ik bij Valliant plus kijk denk ik dat ik op de VWL 105/8.1 A 400V kom aan de safe zijde met een buffervat tegen pendelen of de VWL 75/8.1 A 230V als ik krapper kies en op de koudste dagen bij verwarm met electrische kachels of de toekomstige airco . Of moet ik zien dat de 7kw opgenomen electrisch vermogen is en dat de t warmtevermogen 1,86 - 12,30 kw is? (Donderdag maar eens voorleggen aan de Valliant experts of die de 75/8.1 kunnen adviseren.). Dan zou die 75/8.1 230V genoeg moeten zijn. Als er nog 7-8kw van die 12.3kw overblijft bij -10. Dat zou mooi zijn, niet zo'n dubbele nodig hebben. In t uiterste geval kan ik dan backup heater of andere bijverwarming gebruiken om die in nederland weinig voorkomende temperatuur extremen het hoofd te bieden. T word eerder 40 graden in de zomer dan -10 overdag in de winter. En als mn nacht temp zakt naar 18graden in huis is er ook geen man overboord. Extra dekbedlaag klaar..

:)

• Ronald
Als het wat geluid kan is er ook nog de Pro 115/7.1 - minimum vermogen 2,5kW @+7C

Is wel een twijfel want hij maakt op vollast behoorlijk meer geluid dan de Plus 75/8.1.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 18-08-2026 06:13 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:31
Is geen aantrekkelijke klus voor installateurs,

Eigenlijk is hier geen ruimte voor een warmtepomp namelijk.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Technician- schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:21:
Is geen aantrekkelijke klus voor installateurs,

Eigenlijk is hier geen ruimte voor een warmtepomp namelijk.
Hoe bedoel je? Buitenunit bedoel je?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:31
copykat schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Hoe bedoel je? Buitenunit bedoel je?
Nou ja met wat inzet en flexibiliteit wil het wel, maar het wordt sowieso een dure installatie.

Dus vraag je af, wil ik dat wel. Of ga ik voor een goede maar eenvoudige hybride en dan het buitendeel vlakbij de installatie.

of geef ik het geld uit om het helemaal goed te doen en ga ik voor een buitendeel naar de grond/tuin en flink leidingsysteem en evt flink wat installatieaanpassingen

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ik ga of full electric of ik doe helemaal geen LW WP.. niks hybrid .( beetje zinloos om een gasaansluitng te handhaven.) Ik denk dat ik nog een gesprek aanvraag bij omgevingsdienst. Om helder te krijgen waar ik zonder risico op achteraf bezwaar (dat toegekend kan worden) mijn buiten unit kan plaatsen. En indien dit te duur of te moeilijk word dan is misschien een wp plaatsen iets dat gewoon te moeilijk gemaakt word door regelgeving. Dan zal ik moeten kijken of uitwijken naar LL aka airco's soelaas bied. Dat moeten dan minimaal 2 buiten units worden en 4 binnen units. Niet mijn voorkeur overigens.

• SebastiaanPs
@copykat
  1. mijn oude warmtevraag (voordat ik een warmtepomp had) lijkt wel op die van jou en bij mij zou 7 kW (bij Ta 35 graden en Tbuiten -10 graden) zeker genoeg zijn geweest. Hoeveel produceert die 75/8.1?
  2. Je moet met het beoogde model warmtepomp volgens de regels een WPAC berekening doen. Zie: Het grote geluidseisen airco en wp topic. Sommige installateurs doen de berekening zelf. Geluidscheck.nl biedt airco/wp-geluidsberekeningen aan, 149€ per advies. De beoogde plek lijkt redelijk ver van ramen van buren? Plus er staat een muur op de erfgrens, dat helpt.

• Ronald
Rapport via geluidslabel.com kost ~€50 voor de aangesloten installateur. Onder andere het bedrijf wat het uitje naar Vaillant organiseert waar @copykat ook heen gaat.
Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 18-08-2026 20:34 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
SebastiaanPs schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:47:
@copykat
  1. mijn oude warmtevraag (voordat ik een warmtepomp had) lijkt wel op die van jou en bij mij zou 7 kW (bij Ta 35 graden en Tbuiten -10 graden) zeker genoeg zijn geweest. Hoeveel produceert die 75/8.1?
  2. Je moet met het beoogde model warmtepomp volgens de regels een WPAC berekening doen. Zie: Het grote geluidseisen airco en wp topic. Sommige installateurs doen de berekening zelf. Geluidscheck.nl biedt airco/wp-geluidsberekeningen aan, 149€ per advies. De beoogde plek lijkt redelijk ver van ramen van buren? Plus er staat een muur op de erfgrens, dat helpt.
Als ik t goed lees max 7kw opgenomen vermogen 30A dus 2 groepen denk ik. En output range van 1,86 - 12,30 kw dat is een flinke moduleer range. De tuin vd buren is een metertje of 8-9. De ventilator zal naar ons zelf blazen. Intake tegen de muur.

Ander optie is t puntdak vd garage een platte drager geven die en op de muur geschroeft zit en op t dak steunt. ( Nadeel resonatie onderdrukking is een lastige...)

Ik net even wat gelezen in je gelinkte topic en die wpac is blijkbaar een hoofdpijn generatortje. Ik probeer als de situatie t toelaat donderdag wat vragen te stellen op persoonlijke data om te zien of Valliant voor mij geschikt is om alle pijnpunten op te lossen.

• Andrehj
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:30:
Als ik t goed lees max 7kw opgenomen vermogen 30A dus 2 groepen denk ik.
Nee!
Die 7 kW is het thermisch vermogen!
Elektrisch is het veel minder. In het meest ongunstige geval (SWW-cyclus bij -10 ) is je COP rond de 2, dus is het elektrisch opgenomen vermogen dik 3.5 kW. Maar meestal is het veel lager.
Dit vermogen kan nog net op een 1-fase WP (maar dan meestal op een 20 A groep, 16 A is dan te krap). Maar bij sommige merken kan je voor dit vermogen ook al een 3-fase WP krijgen, die verdeelt het stroomverbruik van de compressor dan mooi over drie fasen.
Zomaar verdelen over twee fasen, wat jij suggereert, kan niet. Een compressor draait altijd op één of drie fasen.
En output range van 1,86 - 12,30 kw dat is een flinke moduleer range.
Geen idee waar die range vandaan komt, maar zo'n WP ken ik niet. Bovendien moet je nooit zomaar naar zulke getallen kijken, maar altijd kijken bij welke temperaturen die gelden.
Belangrijk is normaliter het maximaal vermogen bij A-10W35 (buiten -10, 35 graden water) en minimaal vermogen bij A12W25. Als er tussen die twee een factor drie verschil zit doet een WP het al heel goed. Bij mijn WP (zie signature) is het 8.4 en 2.9 kW, dus een factor 2.9. Dat is in de praktijk echt prima.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@Andrehj ik bedoelde 2p2n, soort kookgroep niet 2 van de 3 fase.

Ik had op de valliant site even gekeken wat de nieuwe plus was en dan de 75/8.1 uitgekozen als in de zwaarste 230v. Volgende is 400v en een enorme buiten unit met 2cm fan roosters ( als ik t plaatje mag geloven.)

• Andrehj
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:25:
@Andrehj ik bedoelde 2p2n, soort kookgroep niet 2 van de 3 fase.
Dat is voor de WP hetzelfde. Dat zijn nog steeds twee groepen van 16 A. En of die op dezelfde of een verschillende fase zitten maakt niks uit. Daar kan een compressor van een WP niks mee.
Sommige warmtepompen gebruiken inderdaad twee 16 A groepen, maar dan is 1 groep voor de compressor en de andere voor het elektrische bijstookelement.
Jij wilde deze 2x 16 A gebruiken voor de compressor en dat kan geen enkele warmtepomp.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Even een update: na de goede adviezen hier van onder andere @Ronald en @SebastiaanPs én mn bezoekje aan Valliant in Amsterdam ga ik opnieuw van scratch beginnen:

Eerste keus is de Valliant 75.8.1 7kw aroTHERM Plus met boiler, ( Als t past de UNItower, kwa douchecapaciteit en plaatsing) eerste contacten zijn gelegd.

Ik zal zodra er meer info is hier, indien gewenst , posten wat er gebeurd in mijn quest van vernieuwing en van t gas af te komen.

Voor nu iedereen bedankt.

Pagina: 1