Wel of niet doorzetten en tekenen van een offerte warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:39

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ik heb na beraad een eigen eind topic gestart om in de diepte te gaan van mijn probleem en ik mocht @True en @Ronald direct uitnodigen maar iedereen is welkom :)

Mijn vraag
Ik probeer helderheid te krijgen op de vraag of een bepaalde warmtepomp offerte een goede oplossing geeft voor mijn huis situatie...en niet de hoofdprijs is namelijk even meer dan 12k met subsidie eraf zonder de nieuwe radiatoren dan. das ook 5k

En indien niet om welke redenen niet en wat moet ik dan kiezen?

hier werd t een beetje onduidelijk voor iedereen dus dit leek me een betere approach.

ik probeer zo kort en bondig duidelijk weer te geven wat mijn huis gegevens zijn mijn huidige status en waar ik tegenaan loop.

1 huiskadaster omgeving:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvKPnZpoyuFjaij1E0QSA6DMYiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pnOmkIW1G5tvmpdpuq1rdeK.jpg?f=fotoalbum_large

situatie met overal aangrenzende tuinen grond plek is een enkelsteens dichte scheidingsmuur. unit komt vlak voor de muur op eigen soundblocks te staan en een ombouw met dempende eigenschappen. Boven t dakje optie is tussen badcel en slaapkamer raam ter hoogte 1ste verdieping. Nadeel metselstenen zijn van het zachte soort dus moet ondersteuning hebben via een extra steun. op dak binten er onder of via langere driehoek verbinding. weet niet of t risico t waard is los van de constructiekosten ondersteuning.

plattegronden: 150m2
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Vermoedelijk benodigd vermogen per kamer: boosterfans ingebouwd om per kamer variatie in afgifte te kunnen regelen. (ik begreep van eerder hier info dat bij een stooklijn 1 zone beter is dan zonering toepassen met wisselende afname van de rondgepompte warmte in t water. de automatische blowers reageren op de ruimte instelling vd radiator per kamer als ik t goed begrijp.

kleinste: 19m3 400h x1000B t22 Vermogen 45/35ºC 508 watt pc ruimte heeft eigenlijk geen verwarming nodig, zuid kant en warmte van electronica. hoogstens bij -10-0 graden buiten dat t een beetje fris word met stil zitten.

balkon zuidzijde slaapkamer: 35m3 400x1200 t22 past. Thermrad Compact-6 Plateau Hybrid radiator / 400 x 1200 / type 22 / 609 Watt/ 1826 W bij CV temperaturen 70c

slaapkamer noord zijde 32m3 400x1200 t22 of iets groter is mogelijk

Zolder noord slaapkamer 60m3 ( hoogte 3,6m max 4,6mx4,7m). Thermrad Compact 6 Plateau Hybrid radiator - 900 x 1200 mm, 974 Watt/3074 W

Zolder zuid nog niks 1 even grote als noord of 2 kleintjes 400hoog 600breed onder de raampjes

garage: warmhoud stand tegen vocht en dergelijke: 15 graden is voldoende. een 400x700 past op die plek. ( ruimte heeft 80cm extra dak isolatie en nieuwe deuren met dubbelglas en tocht rubbers, op zand gefundeerd betonnenvloer( geen kruipruimte) enkelsteens wanden ( er komt nog 20mm pir plus houtvezelplaat tegen als vocht en kou werende laag en tevens afwerking. Manuale afzuiging voor in de zomer in t dak , afsluitbaar in de winter.

Washok heeft een automatische afzuiging op 80% RV naar buiten tegen vochtigheid door wassen en drogen.

Zolder 40mm origineel en 40mm pir plus gips achteraf. Alle ramen zijn vervangen voor hr++ 16mm behalve de kunststof versie badcel en oost zijde zolder en badcel. kruipruimte bg is voorzien van tonzon. nieuwe voordeur en alles voorzien van nieuwe tochtstrip na aankoop woning.

2 welke offerte praat ik nu over:

een Greentherm 40 datasheets hier te vinden: https://alkyon-hvac.gr/en/heat-pumps/econset-greentherm-r290/ de verkopende partij is open en bestaat langer dan 5 jaar https://justclima.nl Website ziet er betrouwbaar uit en de gesprekken geven zeker geen pushing through gevoel. de data die ik onder ogen kreeg zijn als leek sounds good. Geen klachten of gevoel van eh zou ik t wel doen door de personen hoogstens dat t merk geen regulier product is.en dit heb ik eerlijk ook zo gezegd tegen dat mijn aarzeling om te tekenen puur is op de onbekendheid van het product en niet het bedrijf of personen en contact.wat de verkoper begreep en me tijd gunde alles uit te zoeken. (Ik heb dan ook vertrouwen in het bedrijf als ze Valliant hadden aangeboden stond hij er al zegmaar.(In het andere topic uitgelegd waarom het zo lastig is om een regulier merk ( Valliant, Panasonic, ....? offertes te krijgen anders dan de Weheat. quatt, Batavia en nog iets als alternatief is langs gekomen. Vooral Weheat was actief in de aanbieders die ik vond. De Weheat Sparrow p60 viel af omdat mij verteld werd dat het vermogen te krap was in "koude weersomstandigheden berekeningen. Valliant en Panasonic is me niet gelukt om iemand een offerte te laten uitbrengen. Dus GreenTherm PASRW040S-BP - PS -D bleef van zelf over als alternatief . Wel jammer dat het een beest van een buiten unit is 160kg schoon aan de haak 120 breedx46diepx 92cm hoog. dan is aan de muur een no go. gezien de pomp en zo die geen "chinese namen hadden leek het me een goede "build uit parts of third party's" zeg maar de Seat/Skoda van VAG.

nexus hygiëne boiler 200l ( horizontaal) en 100L buffer met een BUH 1500W voor de 200lvat.

bitsand pieces: magneet vuilafscheider, 3 weg electronisch, appendages+kogel afsluiters geisoleerde leidingen , geluidsdempende blokken. ...

Goed mijn vragen: ik begreep uit eerdere communicatie in t andere topic dat

1 hij overbemeten is. of in ieder geval ik niet jullie de juiste informatie geef die doet verklaren dat ik zoveel vermogen nodig heb.

2 de datassheets jullie niet overtuigen dat het een goed product is. Dus indien ik dit nioet moet doen waar moet ik dan zijn om wel een goed systeem tegen een nette prijs te krijgen in de zelfde prijsklasse. (die weheat sparrow p60 offertes zaten ook op 15k ex subsidie)

3 inderdaad kies een merk met hier een eigen topic voor support uit de community , die kan ik begrijpen. Ook al moet elk merk uiteindelijk ook hier terecht komen als het zn sporen verdiend heeft en onbekend maakt onbemind maar dit zegt niks over de kwaliteit hoogstens over een bredere support kennis.

4 brand los ik hoop jullie vragen te kunnen beantwoorden. :) (ik hoop geen TL;DR veroorzaakt te hebben.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Alle reacties

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:22
Als ik het goed lees dan wordt de buitenunit op de bg in de tuin geplaatst. Dan op zolder een 200l ww boiler? Wat is de lengte van de aanvoerleiding daartussen? En hoeveel water is de inhoud daarvan? Na de ww run wordt het overtollige ww water in de buffer gedumpt. Het kan dan zomaar zijn dat er 50+ liter 60 graden water wordt gedumpt. In de winter energetisch niet zo erg, dat wordt dan hergebruikt voor verwarming. Het warme water kan dan hoogstens voor comfortbeperking zorgen doordat de radiatoren ineens veel warmer worden. In de zomer is dat warme water in de buffer echter direct verspilling en heeft het invloed op de efficiëntie en dus het elektraverbruik.

Bij lange aanvoerleidingen is een warmtepompboiler als losstaand systeem naast cv-warmtepomp aanbevolen.

Ps. Komt de warmtepomp voor het raam te staan? Hou er rekening mee dat je het geluid van de compressor mogelijk binnen hoort. Ik zou goed kijken naar het tonaal gedrag. Het zou verveld zijn als je constant een brom of fluittoon hoort.

Wat onbekende merken betreft, in onderstaand document zie ik een geluidsdruk van 58 db staan. Dat is vrij fors en mogelijk teveel op de erfgrens. Er bestaat een Excel rekentool om dat te bepalen.

https://alkyon-hvac.gr/wp-content/uploads/2023/09/GreenTherm-Product-fiche_all-models.pdf

En overbemeten of onderbemeten. Onderbemeten is een probleem in de winter, want dan wordt de woning niet warm. Overbemeten zorgt voor een lagere cop en meer pendelgedrag. Hoeveel de wp pendelt is afhankelijk van de warmtebehoefte van de woning bij een binnen-buitentemperatuur combinatie, dat volgt uit de warmtelastberekening. Daarbij is het van belang hoe ver de wp terug kan regelen in vermogen. Als de wp bij wijze van spreken minimaal 5 kW levert, maar de behoefte bij 7 graden buiten 3 kW is, dan zal de wp bij die temperatuur dus al pendelen. Als vuistregel, hoe groter de wp, hoe hoger het minimale vermogen en hoe lager de buitentemperatuur waarbij de wp gaat pendelen. Ik kon het regelbereik van de opgegeven wp niet terugvinden.

[ Voor 43% gewijzigd door Nilvo op 11-08-2026 23:17 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Nilvo schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:00:
Als ik het goed lees dan wordt de buitenunit op de bg in de tuin geplaatst. Dan op zolder een 200l ww boiler?
ja klopt en liggend 200liter en staand 100liter
Wat is de lengte van de aanvoerleiding daartussen?
recht omhoog 8-9 meter geisoleerde leiding neem ik aan dan 3-4meter naar de binnen controller neem ik aan.
En hoeveel water is de inhoud daarvan? Na de ww run wordt het overtollige ww water in de buffer gedumpt. Het kan dan zomaar zijn dat er 50+ liter 60 graden water wordt gedumpt. In de winter energetisch niet zo erg, dat wordt dan hergebruikt voor verwarming. Het warme water kan dan hoogstens voor comfortbeperking zorgen doordat de radiatoren ineens veel warmer worden. In de zomer is dat warme water in de buffer echter direct verspilling en heeft het invloed op de efficiëntie en dus het elektraverbruik.
ok, moeten ze dan( indien er geen verwarming gevraagd word) via die 3wegklep iets afsluiten zodat dan de buffer niet verwarmt word en de wp gewoon uit gaat?
Bij lange aanvoerleidingen is een warmtepomp boiler als losstaand systeem naast cv-warmtepomp aanbevolen.

Ps. Komt de warmtepomp voor het raam te staan? Hou er rekening mee dat je het geluid van de compressor mogelijk binnen hoort.
eh ja, maar met die ombouw zou hij koelkastfluiterstil zijn.. en die hoor ik ook niet uit de open keuken. Andere optie noord zijde onder t keuken raam dan ook 6-7meter naar voren en 10-13m naar beneden/opzij. moeten de kliko's weg. geen idee nog waar die heen moeten dan.

Warmtepomp boiler is te groot en zwaar om boven te krijgen via de trappen meen ik onderzocht te hebben ( los van prijs en extra groep denk ik.)( al een tijdje geleden dat ik die als optie heb onderzocht als tussen oplossing voor t douchwater.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:22
ok, moeten ze dan( indien er geen verwarming gevraagd word) via die 3wegklep iets afsluiten zodat dan de buffer niet verwarmt word en de wp gewoon uit gaat?
Hoe dan ook is het water in die ca. 26m leiding verspilde energie. Hoeveel liter water is dat?

[ Voor 25% gewijzigd door Nilvo op 11-08-2026 23:22 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:30
Gevestigd aan een vaag omschreven zijstraat van de drukste straat van Thessaloniki… (heb daar een jaar doorgebracht)

Welk model wordt aangeboden? Mij valt op dat vrij snel heel hoge flow gespecificeerd wordt. En geluidsniveau op energielabel meestal nominaal is en niet heel laag is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:27
Ik vind dat die Griekse Chinees behoorlijk luidruchtig is volgens de specs en ook debiel groot voor je woning. Ter vergelijking: ik heb 140m2 met vvw in de woonkamer en verder normale radiatoren met overcapaciteit. Huis is vrijstaand, van 1956 en uiteraard zo goed als mogelijk geïsoleerd en ik trek het probleemloos met een Nibe van krap 6kW. Dus wat jij met 15kW moet en waarom die Sparrow te klein is, is mij een raadsel.

Ik zou een fatsoenlijke berekening van de installateur willen zien om de keuze voor die vermogens te ondersteunen. Nu lijkt het me dat je een hebt met die niet wel ervaring heeft, maar niet de goede

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:40
@copykat heb je je gasverbruik en je elektrische kachels van een paar koude dagen (11 januari 2026, 26 december 2025 bv)?

grof rekenend is het 700m3 gas +400m3 gas equivalent =1100m3 gas nodig. Dan is 5,5 tot 6kW vermogen bij -10 ok.

een vaillant 75 is dan passend en ik zie daarvoor 12k gevraagd worden incl 300 liter boiler.

een sparrow doet ook 6kW bij -10 /55 (en is een veel betere optie dan dit onbekende ding b.v, door het lagere minimum vermogen, mits je idd aan de 6kW genoeg hebt.)

Maar het is goed om de check te doen met een paar koude dagen.

Ik zie dat je verschillende maten radiatoren gaat toepassen.

Het is handig om met https://thermrad.eu/wp-content/uploads/2024/02/Brochure-Thermrad_ENG_Tech_004_Highres-pages.pdf even netjes onder elkaar te zetten hoeveel afgite je dan hebt bij 45/35/20

En in die brochure of bij radiatorendiscounter.nl moet je de waterinhoud kunnen vinden. Als je die optelt weet je of een buffervat nog nodig is (samen met een lange aanvoerleiding lijkt het me van niet)

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 11-08-2026 23:35 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:33
Het benodigde WP vermogen inschatten met de verbruikscijfers is hier wat lastig.

Hoeveel heb je als je het gasverbruik per jaar neemt (met 9 kWh warmte per m3 gas) plus het elektrisch verbruik van alle elektrische kachels bij elkaar? Dan heb je een idee van de totale warmtebehoefte per jaar, al gaf je aan dat je nu beperkt stookt.

Een goed alternatief is een warmteverliesberekening.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• memorynl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:41
14kW lijkt me ook wat overdreven. Maar - zoals hierboven gezegd, kijk eens naar je totale verbruik (gas + elektrische kachels) op de koude dagen. Misschien dat je dan wel iets meer dan 7kW wil hebben. Zou me ook niet verbazen met een koude muur op oost en noord.

Wat me vooral opvalt: is je afgifte op bg wel voldoende? Twee grote radiatoren bovenin, maar niets in de keuken? Dat voelt wat scheef verdeeld.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
@copykat goed dat je een topic gemaakt hebt en de zaken op een rijtje gezet hebt, chapeau, ik lees mee maar boven mij zijn er al een aantal geweest die minstens zo bekwaam zijn in advies m.b.t. plaatsing. Ik blijf meelezen, maar ter aanvulling van wat nu al gevraagd is, heb ik niet veel toe te voegen. :)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Hi @Ronald het is denk ik een dealer , ik verwees vooral naar die datasheets die uitgebreider waren dan mijn printje.

@Aziraphale ik heb helemaal geen berekening ervaring in wp wereld dus ik word al snel outclast 😅 lawaai eh ja ik meen dat de valliant 46dB oid was? En de nieuwe is nog stiller schijnt. Maar ik dacht dat dat onder vollast was. ( aanname geen feit)

Valliant site Onze stilste lucht-water warmtepomp met 27,5 dB(A)Lucht-water-warmtepomp aroTHERM plusOns beste. Nu nog beter.

@memorynl afgifte ja 2 radiatoren zijn weg want muurtje weg (koelkast paste anders niet met er voor en achter een enkele radiator. Opzich is t prima te doen met de twee op dit moment, met gas en we hebben een gordijn die de keuken en gangdeur afsloot als t koud werd.( ooit opgehangen om t stof vh tegelhakken tegen te houden en is nooit weggehaald) en ik wil die oude g dingen 22t en 33t vervangen voor flinke LT 22t en 33t ketsers. Indien dat nogsteeds niet fijn is als de wp er is zou ik er een plintkacheltje kunnen plaatsen of zo iets. Maar opzich hadden we er geen last van.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@SebastiaanPs hoe doe je een warmte verlies berekening nu in 39graden zomerse dag? Ooit eens wat gemeten met een ferm laserthermometer , zijmuren buiten oost tov tussen west en vloertegels en zo op een koude winterdag. Maar dat is spielerij.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Nilvo schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:20:
[...]

[...]

Hoe dan ook is het water in die ca. 26m leiding verspilde energie. Hoeveel liter water is dat?
Eh geen idee leiding dikte weet ik niet.

En de afstand zolder bg is 10m minimaal, 260 260 stukkie horizontaal beneden en 3-4 meter op zolder stukkie omhoog.

[ Voor 19% gewijzigd door copykat op 12-08-2026 00:37 ]

Pagina: 1