Ik denk dat je realistisch moet zijn over de waardestijging. In ieder geval op korte termijn (<5 jaar).
Hou er rekening mee dat een keuken van €25.000 het huis geen €25.000 meer waard maakt. Dat geldt ook voor de verf op de muren, de tegels in de badkamer, de zonneschermen voor de ramen, de tuin en vloeren etc. Een deel is smaak, een ander deel is dat 95% van de kopers gewoon verwacht dat zoiets er al in zit. Ik denk dat een realistische schatting is dat je afbouw ongeveer 40% aan waarde toevoegt.
Hou ook rekening met dubbele lasten. Is het een groot project en vinden ze halverwege de bouw een Romeins badhuis of een paar beschermde kikkers, dan kan het zo 6 maanden langer duren terwijl jouw hypotheek al loopt. Reken op 20-30k wat je kwijt bent aan je hypotheek tijdens de bouw, bovenop je huidige woonsituatie. Een deel daarvan is wel aflossing (ongeveer de helft) en over het andere deel krijg je HRA.
Dan zijn er nog simpelweg transactiekosten; dat valt wel mee, in mijn geval zo'n 5k.
Kortom;
- Transactiekosten = 5k
- Afbouw (laten we voor het gemak de helft van 50k nemen) = 25k
- Rente tijdens de bouw (minus HRA) = 12 > 8k
Die kosten ben je sowieso kwijt en voegen geen waarde toe aan je huis. Een deel kun je niet meefinancieren en tijdens de bouw los je ook zo'n 10k af, maar in principe staat je huis gewoon onder water op het moment dat deze opgeleverd wordt. Je hebt na oplevering dus minimaal 2 jaar aan waardestijging en aflossing nodig om quitte te spelen, en dat komt vooral uit je eigen zak (aflossing).
[
Voor 4% gewijzigd door
Ypuh op 08-08-2026 20:13
]