Dilemma ingeloot nieuwbouw kopen of niet

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• peckdog
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 28-08 15:01
-tom-562 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:59:
[...]

Gezien je selectieve reactie heb je je keuze denk ik al gemaakt?
Nee we kijken nu ook naar andere woningen waaronder eentje die eerder in deze topic is gegeven
https://www.funda.nl/detail/koop/nijmegen/huis-lankforst-4219/44555782/

We hebben al een bezichtiging en kijken hoe we de locatie vinden.
Spannendse wat we vinden is gewoon de ligging en de omgeving, we wonen al een tijdje hier in Nijmegen Noord er zijn enorm veel jonge gezinnen met kinderen en het is erg kindvriendelijk. Dit met alle (speel -en natuur)voorzieningen binnen handbereik en het stadscentrum. Dus we denken vooral ook de opgroei omgeving voor ons dochtertje buiten huis.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:43
Zoals eerder geschreven heb ik net een nieuwbouw appartement gekocht van 94m2, plus een 6m2 berging, tuin van ca. 36m2 en eigen parkeerplaats in de parkeerkelder . De prijs lag ca. 10% hoger, maar wel buiten stedelijk gebied (regio Utrecht).

Lees de reacties hier ook aandachtig mee, maar ben tegelijkertijd ook wel gerustgesteld. Onderstaande indeling is wat mij betreft aanzienlijk beter dan het plan uit jouw topicstart. Als alleenstaande zou ik daar nog wel kunnen/willen wonen, maar met een partner en kind moest ik er niet aan denken. Ook voelt het een beetje zonde om zoveel te investeren in het nieuwbouwproces voor een kleine/niet toekomstbestendige woning, de onlogische indeling los je er niet mee op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmwhZhU6zuESMPPg4t0Z5LrLF8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYyLnHmE6L7qUIJXPlXeJiWu.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een paar tips/opmerkingen;
  • Onderschat niet hoeveel nieuwbouw 'extra' kost aan tijd en energie. Ben op dit moment druk bezig met een keuken en al 4x een hele middag zoet mee en nog niet getekend. Volgende uitdaging is sanitair, daar gaan ook meerdere dagen naar toe, en dan moeten de vloeren, muren, zonwering, tuin etc. Daarbovenop moet je al nadenken over een lichtplan, stopcontacten, aansluitingen voor zonwering, leidingwerk etc. Hier gaan meerdere dagen op aan uitzoekwerk, tekeningen maken, kleuren uitzoeken, materiaalkeuzes, prijzen vergelijken etc.
  • Eentje die je waarschijnlijk al kon voorspellen maar die alsnog tegen gaat vallen; het kost ontzettend veel geld om bovenstaande te realiseren. Ik heb een afbouwbudget van circa €55k en reken de tuin nog niet mee. Wil je een Bora kookplaat; dan gaat dat mogelijk ten koste van dat mooie natuursteen badkamermeubel of regendouche. Wil je elektrische zonwering, hou er dan rekening mee dat er bij iedere raampartij een loze leiding moet. Heb je geen elektrische auto, een laadpaal bij je eigen parkeerplaats kan nu eigenlijk maar één keer etc.
  • Denk ook alvast aan de praktische planning; na oplevering moet er iemand langs komen om te schilderen, ben je zelf fysiek aanwezig? Als de schilder geweest is moeten de vloeren erin, kun je die mensen makkelijk binnenlaten? Vervolgens moeten de mensen langs komen voor het installeren van de keuken, zonwering etc. Tel daarbij op nog wat evenementen tijdens de bouw; feestje voor de start, hoogste punt, oplevering etc. Het zijn allemaal leuke dingen, maar samen met de bezoeken aan de keuken/vloeren boeren etc. ben je zo 20-30 fysieke afspraken verder voor je kunt beginnen met verhuizen.
  • De dubbele lasten kun je alvast uitrekenen. Voor mij is dit ongeveer €23k bovenop mijn huidige huur, over een periode van ~16 maanden. Er zijn bouwtrajecten die 30-36 maanden in beslag nemen. Een aanzienlijk deel hiervan is aflossing, maar je kunt deze kosten niet meefinancieren dus raakt je cashflow.
Zal niet zeggen dat ik het onderschat heb, maar na een sessie van 4 uur bij een keukenboer ben ik de rest van de dag wel uitgeteld. Met een fulltime baan, relatie en kind zou ik er weinig behoefte aan hebben.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:38

-tom-562

Oliesjeik

peckdog schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Nee we kijken nu ook naar andere woningen waaronder eentje die eerder in deze topic is gegeven

Spannendse wat we vinden is gewoon de ligging en de omgeving, we wonen al een tijdje hier in Nijmegen Noord er zijn enorm veel jonge gezinnen met kinderen en het is erg kindvriendelijk. Dit met alle (speel -en natuur)voorzieningen binnen handbereik en het stadscentrum. Dus we denken vooral ook de opgroei omgeving voor ons dochtertje buiten huis.
Ja, Noord is natuurlijk behoorlijk Instagram en bakfiets waardig :P maar ik vind t overrated. Ik kom zelf uit Nijmegen (Oost/hengstdal, daar wil je eigenlijk wonen maar dat is niet te betalen tegenwoordig) woon er niet meer (kom er regelmatig), maar mijn zusje heeft in Noord gewoond en heeft onlangs een huis in de Meijhorst gekocht. Ik was daar een beetje huiverig voor maar het is echt een mooi plekje in een hofje waar het super rustig is (je kunt je kinderen daar gewoon op straat laten spelen) en ze woont midden in het groen. Heeft een eigen oprit met carport (m.i. belangrijk met het oog op de omslag naar elektrisch rijden).
Ik zou ook eens daar gaan zoeken.

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:22
Ah Nijmegen is sowieso overrated :+

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:56

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

[...]

Inderdaad zeer geschikt en tuin e.d. goede ligging. Ik vrees dat je flink moet overbieden om een kans te maken! Succes.

P.s. die zolder! Geweldig!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:00
Ik mis nog wel een belangrijk aspect in de afweging tussen nieuwbouw-bestaande bouw-kluswoning.

Nieuwbouw is de eerste 10-15 jaar zo goed als onderhoudsvrij. In geval van houten kozijnen met alleen de schilder een keer langskomen.
Bij bestaande bouw koop je ook bestaande ouderdom van keukens, badkamers, installaties etc. Die kunnen dan misschien nog wel een paar jaar mee, maar over een paar jaar moet je daar dan ofwel een klap geld aan uitgeven. Ofwel verkoop je het huis tegen die tijd en dan valt het huis in de categorie klushuis met bijbehorende lagere opbrengst.

En wanneer je naar een echt klushuis gaat kijken, dan is €100.000 budget voor verbouwing en renovatie zo. Ga je zomaar even het standaard rijtje klussen bij een klushuis uitbesteden, ben je makkelijk tussen de 1,5 en 2 ton kwijt bij een bescheiden afwerkingsniveau:
- sloopwerk en afvoer van bouwafval
- installaties vernieuwen / up to date brengen
- nieuwe kozijnen met isolatieglas
- vloer, dak en spouwisolatie aanbrengen
- nieuwe keuken, badkamer, vloeren
- stuc- en schilderwerk.
- tegenslagen tijdens de verbouwing
- herstel van scheuren, houtrot en dergelijke zaken.
En ook dan moet je nog aan de tuin gaan beginnen.
Bij een nieuwbouwwoning is het afbouw gedeelte puur cosmetisch en daarmee zijn de kosten heel voorspelbaar en goed te begroten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

met dat verschil dat je klushuis voor dat geld wel 2x zo groot is :z

Daarbij is er klushuis en klushuis.
edit:
happy l33t 8)

[ Voor 14% gewijzigd door kamstra op 08-08-2026 13:37 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-08 16:00
[...]

430 bieden en ik feliciteer je met je nieuwe woning :)

• Dwaas23
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-08 07:59
De huizenprijzen liggen nu eenmaal hoog.

De kuubprijs voor deze woning lijkt me helemaal niet gek.

Al is de woning wellicht niet wat je helemaal voor ogen hebt, het is een prima investering.

De waarde van nieuwbouw stijgt harder als bestaande bouw. Als je over een aantal jaar wil verkopen heb je alvast mooi extra kapitaal opgebouwd wat je in de volgende (grotere) woning kan steken.

Ik zou het zien als investering, je hebt voor nu rust en alvast een hypotheek die je straks mee zou kunnen nemen naar een volgende woning.

Doe zoveel mogelijk zelf, maak het mooi/van jezelf maar niet te duur gezien je het over een aantal jaar waarschijnlijk doorverkoopt. Je geeft aan dat de ligging zeer goed is wat voor jullie zeker een factor van belang zal zijn.

Die kleine heeft niet zoveel ruimte nodig. Als jullie ook genoeg van elkaar houden komt het vast goed.

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:24
Dwaas23 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:03:
Die kleine heeft niet zoveel ruimte nodig.
Uhuh, succes met een peuter/kleuter tijdens koude regenachtige najaar/winter dagen in de woonkamer van 12m2 🤡 en de kinderwagen, bolderkar, fiets laat je dan ook gewoon buiten staan toch?

• peckdog
RozeDwergbanaan schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 06:49:
Op de Wasbeerstraat in Nijmegen zijn exact dit type woningen afgelopen maanden opgeleverd. Deze woningen waren echt super populair, maar toen ze in de verkoop gingen kostten ze ook ongeveer een ton minder dan jouw optie. Het ziet er heel gek uit hoe de bewoners binnenkomen in de keuken, sommige moeten zelf om een kookeiland heenlopen. Toch heb ik het idee dat iedereen er heel fijn woont, voornamelijk starters maar ook enkele gezinnen met 1 of 2 kinderen.

Als je toch in Nijmegen bent zou ik gewoon eens langsfietsen en lekker brutaal aanbellen.
Advies opgevolgd: we zijn er naartoe gegaan en hebben zelfs spontaan aangeklopt voor een ‘bezichtiging’. Er waren meerdere straten met dezelfde type woningen waarvan sommige al woonklaar zijn en andere nog in verbouwing.

Onze eerste indruk toen we de straat binnenliepen: het is inderdaad wel een grappig gezicht om bij deze woningen bij de entree schoenen los te zien slingeren met daartussen boodschappentassen en andere spullen in de keuken/entree.

Tijdens de bezichtiging zagen we inderdaad hoe compact de woning is. Tegelijkertijd werd ook duidelijk dat het zeker geen onleefbare situatie is. De woning die we bekeken hadden, had een aanbouw van 1,2 meter en die lijkt wat ons betreft eigenlijk wel noodzakelijk om voldoende leefruimte te creëren. Dat gaf ook extra opbergruimte onder de trap. Ook was daar een tweede toilet aanwezig, terwijl dat bij onze woning niet standaard inbegrepen is. Dat vonden we overigens ook wat vreemd.

Met een beetje creativiteit en een minimalistische mindset denken we dat er best iets moois van te maken is. Het heeft ons in ieder geval geholpen om een realistischer beeld te krijgen van hoe het wonen in zo’n woning daadwerkelijk zou zijn.

Waar we nu vooral op wachten, is onze bezichtiging in Lankforst en de antwoorden van de makelaar van de nieuwbouwwoning op een aantal belangrijke vragen. Bijvoorbeeld of we bepaalde deuren kunnen laten vervallen om meer van een open ruimte te creëren en of het mogelijk is om op de eerste verdieping een tweede toilet te realiseren.

We hebben daarnaast nog een rondje door de omgeving van de woning van Lankforst gelopen. Tot onze verbazing vonden we de sfeer en omgeving eigenlijk behoorlijk aangenaam en rustig. Dat was een positieve verrassing. Zijn ook erg benieuwd hoeveel we zouden moeten overbieden voor deze woning. Ook spannend

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:22
Als de beukmaat geen 6 meter is zou ik er snel aan voorbij lopen. Bij nieuwbouw vind ik 5 meter al krap, laat staan 3 meter. Mijn advies is om lekker een jaren 70 woning te kopen en te genieten van twee jeer zoveel ruimte voor hetzelfde geld.

Engineering

• peckdog
zakkenjongen schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:41:
[...]

Uhuh, succes met een peuter/kleuter tijdens koude regenachtige najaar/winter dagen in de woonkamer van 12m2 🤡 en de kinderwagen, bolderkar, fiets laat je dan ook gewoon buiten staan toch?
In de wijk waar we liepen met hetzelfde concept woningen zag ik gewoon de fietsjes, stepjes, bolderkar buiten op straat staan haha

• peckdog
assk schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:02:
Om concreet antwoord te geven op je vragen, gezien mijn ervaringen:
  1. Lange termijn niet, maar jullie kind is nog jong. De woning is meer dan voldoende voor de komende 7 jaren.
  2. Een nieuwbouwwoning is bij oplevering onmiddellijk meer waard, ook al is het maar 5-10k. Woningnood zal niet oplossen in Nederland. De woning wordt dus ook meer waard, maar verwacht voor dit appartement niet +100k. +30k is nog wel realistisch (tenzij je appartement wordt plat gebombardeerd in een oorlog).
  3. Kans pakken? 100% Het is vele malen makkelijker om je “droom” woning te kopen wanneer je een opstapje hebt. Je moet klein beginnen. Hoe langer je wacht met het bezitten van een woning, hoe minder kansen in de toekomst.
  4. Nieuwbouw of bestaande woning. Je krijgt meer waar voor je geld bij bestaande woningen. De grote kosten, zoals vloer, muren, badkamer, keuken, etc. heb je niet. Je budget is aan de krappe kant, maar ik ga ervan uit dat het appartement met sanitair en keuken worden opgeleverd en anders moet je de komende tijd maar wat kamperen in huis. Je hoeft niet meteen het appartement volledig in te richten. Nieuwbouw voelt wel altijd nieuw en fris aan, maar verwacht niet overal kwaliteit. Woningen worden in rap tempo gebouwd en er is niet echt oog voor details. Verwacht ook meer werk als je mooie vloeren en muren wilt. Alles wordt namelijk kaal en nog vochtig opgeleverd.
Als springplank kan deze woning interessant zijn? Wat denken jullie dat zo een compacte nieuwbouw woning qua waarde meer levert om een de stap te maken naar dé (droom)woning?

Of denken jullie dat ene bestaande woning zoals Lankforst daar veel meer geeft in zowel woonplezier als oplevering en als waarde in de scenario dat we over 7 jaar naar een woning willen gaan die meer bij onze wensen past?

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:46
peckdog schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:51:
We hebben daarnaast nog een rondje door de omgeving van de woning van Lankforst gelopen. Tot onze verbazing vonden we de sfeer en omgeving eigenlijk behoorlijk aangenaam en rustig. Dat was een positieve verrassing. Zijn ook erg benieuwd hoeveel we zouden moeten overbieden voor deze woning. Ook spannend
Die 70-er jaren woningen zijn echt groot in vergelijking met wat er tegenwoordig gebouwd wordt. En vaak gewoon nog een flinke lap grond erbij. Dus fatsoenlijke achtertuin en een grote voortuin (bestaat tegenwoordig eigenlijk niet meer).

En de wijken zijn enorm ruim opgezet, met veel groen, ruime sloten, en vaak volop parkeergelegenheid. Dat zie je in de huidige nieuwbouwwijken allemaal niet meer. Ik heb een krantenwijk (huis-aan-huis) gehad in zo'n 70-er jaren wijk, en ik liep mijn benen uit mijn gat in die wijk, o.m door al die lange tuinpaden tot aan de voordeur.

Tegenwoordig is alles hutje-mutje, geen voortuin, en 0,7 parkeerplaats per woning. De verschillen tussen de diverse bouwperiodes zijn echt GROOT.

Maar goed dat je zelf overal gaat kijken. Zorg dat je keuze uit meerdere opties hebt, dan maak je denk ik gewoon een betere keuze.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Advies opgevolgd: we zijn er naartoe gegaan en hebben zelfs spontaan aangeklopt voor een ‘bezichtiging’. Er waren meerdere straten met dezelfde type woningen waarvan sommige al woonklaar zijn en andere nog in verbouwing.

Onze eerste indruk toen we de straat binnenliepen: het is inderdaad wel een grappig gezicht om bij deze woningen bij de entree schoenen los te zien slingeren met daartussen boodschappentassen en andere spullen in de keuken/entree.

Tijdens de bezichtiging zagen we inderdaad hoe compact de woning is. Tegelijkertijd werd ook duidelijk dat het zeker geen onleefbare situatie is. De woning die we bekeken hadden, had een aanbouw van 1,2 meter en die lijkt wat ons betreft eigenlijk wel noodzakelijk om voldoende leefruimte te creëren. Dat gaf ook extra opbergruimte onder de trap. Ook was daar een tweede toilet aanwezig, terwijl dat bij onze woning niet standaard inbegrepen is. Dat vonden we overigens ook wat vreemd.

Met een beetje creativiteit en een minimalistische mindset denken we dat er best iets moois van te maken is. Het heeft ons in ieder geval geholpen om een realistischer beeld te krijgen van hoe het wonen in zo’n woning daadwerkelijk zou zijn.

Waar we nu vooral op wachten, is onze bezichtiging in Lankforst en de antwoorden van de makelaar van de nieuwbouwwoning op een aantal belangrijke vragen. Bijvoorbeeld of we bepaalde deuren kunnen laten vervallen om meer van een open ruimte te creëren en of het mogelijk is om op de eerste verdieping een tweede toilet te realiseren.

Dit soort woningen ga je steeds meer zien, de indeling is misschien niet heel handig, maar zorgt er wel voor dat je compacte woningen kan bouwen binnen een bepaald budget.

Ik zou het in tegenstelling tot anderen zeker wél overwegen, je kunt van huur naar koop en ik verwacht toch dat je nog wel een lichte waardestijging kunt creëren. Maar denk wel na hoe lang je er wilt wonen, in zo'n woning komen de muren vrij snel op je af en voelt het al snel als te klein. Als je dan over 3 jaar weg bent dan is het zonde van je geld.

Oh, wij hebben ook een (ruimer) huis gehad waarbij je direct in de keuken stond. Vergis je niet, dat is verschrikkelijk. De kou is gelijk binnen, je kunt je jas ergens amper ophangen en kopers via Marktplaats staan ook gelijk in je huis. ;)

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:24
peckdog schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:11:
[...]

In de wijk waar we liepen met hetzelfde concept woningen zag ik gewoon de fietsjes, stepjes, bolderkar buiten op straat staan haha
Is in de zomer nu natuurlijk helemaal prima en getuigt van een veilige wijk, maar in de koude natte maanden verlept het dan allemaal. Maar je hebt natuurlijk je berging waar het in kan.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Skynett schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:25:
[...]

Die 70-er jaren woningen zijn echt groot in vergelijking met wat er tegenwoordig gebouwd wordt. En vaak gewoon nog een flinke lap grond erbij. Dus fatsoenlijke achtertuin en een grote voortuin (bestaat tegenwoordig eigenlijk niet meer).

En de wijken zijn enorm ruim opgezet, met veel groen, ruime sloten, en vaak volop parkeergelegenheid. Dat zie je in de huidige nieuwbouwwijken allemaal niet meer. Ik heb een krantenwijk (huis-aan-huis) gehad in zo'n 70-er jaren wijk, en ik liep mijn benen uit mijn gat in die wijk, o.m door al die lange tuinpaden tot aan de voordeur.

Tegenwoordig is alles hutje-mutje, geen voortuin, en 0,7 parkeerplaats per woning. De verschillen tussen de diverse bouwperiodes zijn echt GROOT.

Maar goed dat je zelf overal gaat kijken. Zorg dat je keuze uit meerdere opties hebt, dan maak je denk ik gewoon een betere keuze.
Hier een voorbeeld van zo'n jaren '70 woning
https://www.funda.nl/deta...-meijhorst-6227/44463813/
Dit zijn echt ruime woningen (familie heeft vrij recent een vergelijkbare woning in de buurt gekocht), met een aardige tuin (in het groen!) en een eigen oprit/carport (zoiets wordt m.i. in de toekomst echt een groot verkooppluspunt).
Ok, het ziet er van buiten niet zo hip en Instagram-waardig uit, maar je krijgt wel een stuk meer huis voor je geld

• Ypuh
Ik denk dat je realistisch moet zijn over de waardestijging. In ieder geval op korte termijn (<5 jaar).

Hou er rekening mee dat een keuken van €25.000 het huis geen €25.000 meer waard maakt. Dat geldt ook voor de verf op de muren, de tegels in de badkamer, de zonneschermen voor de ramen, de tuin en vloeren etc. Een deel is smaak, een ander deel is dat 95% van de kopers gewoon verwacht dat zoiets er al in zit. Ik denk dat een realistische schatting is dat je afbouw ongeveer 40% aan waarde toevoegt.

Hou ook rekening met dubbele lasten. Is het een groot project en vinden ze halverwege de bouw een Romeins badhuis of een paar beschermde kikkers, dan kan het zo 6 maanden langer duren terwijl jouw hypotheek al loopt. Reken op 20-30k wat je kwijt bent aan je hypotheek tijdens de bouw, bovenop je huidige woonsituatie. Een deel daarvan is wel aflossing (ongeveer de helft) en over het andere deel krijg je HRA.

Dan zijn er nog simpelweg transactiekosten; dat valt wel mee, in mijn geval zo'n 5k.

Kortom;
- Transactiekosten = 5k
- Afbouw (laten we voor het gemak de helft van 50k nemen) = 25k
- Rente tijdens de bouw (minus HRA) = 12 > 8k

Die kosten ben je sowieso kwijt en voegen geen waarde toe aan je huis. Een deel kun je niet meefinancieren en tijdens de bouw los je ook zo'n 10k af, maar in principe staat je huis gewoon onder water op het moment dat deze opgeleverd wordt. Je hebt na oplevering dus minimaal 2 jaar aan waardestijging en aflossing nodig om quitte te spelen, en dat komt vooral uit je eigen zak (aflossing).

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 08-08-2026 20:13 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:35
[...]

Ik vind het net als anderen met 3.35 wel erg smal, maar ik zie ook de pluspunten. Er zit een diepe achtertuin bij en ook een behoorlijke voortuin. Dat geeft ruimte voor opslag van buggy, laarzen, fietsjes, buitenspeelgoed etc. Ook heb je ruimte voor een uitbouw (kan ook op langere termijn, maar laat dan wel de fundering vast voorbereiden). Achtertuin geeft je veel ruimte om het huis (zeker ook met de ligging op de hoek) en je zou eerst kunnen kiezen voor een serreachtige overkapping, zodat je al heel snel buiten kan spelen ook al is het regenachtig. Je hebt dus wel wat groeimogelijkheden. Dakkapel is doorgaans veel goedkoper als je dat zelf laat doen, dus dat kan altijd nog.
Pluspunten zijn bijvoorbeeld ook de vloerverwarming/koeling overal (ga dat maar eens doen in een jaren70-woing) en een keukencheque van het project. Dat scheelt flink wat kosten.
Minpunt blijft de entree IN de keuken. Je hebt daar aan de binnenkant geen mogelijkheid om er iets anders van te maken en ik zou het vervelend vinden om iedereen die aanbelt meteen in de keuken te hebben. Voor gewoon bezoek (friends & family) vind ik het dan weer geen probleem.
Jassen etc kun je prima kwijt in trapkast.

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 08-08-2026 20:40 ]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-08 07:18
Als jet het goed inricht, is er altijd wel iemand die meer wilt betalen

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:45
Ik kom uit een woning van 4,2m breed. Pas na uitbouw was de woning voor ons als gezin leefbaar, ervoor was t altijd schuiven en aanklooien, waar laat je dd wieg/box/wandelwagen.

Het gaf zoveel rust na de uitbouw. Onderschat dat niet bij kinderen.

diskeltische lurker

• LNGZL
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-08 09:39
Ik heb zelf vorig jaar nieuwbouw gekocht en twijfelde ook. Totaal geen spijt van gehad en is in waarde ook (gelukkig) al flink aan t stijgen :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

LNGZL schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:34:
Ik heb zelf vorig jaar nieuwbouw gekocht en twijfelde ook. Totaal geen spijt van gehad en is in waarde ook (gelukkig) al flink aan t stijgen :)
Ook 3.36m breed?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-08 14:51
Een flinke smak geld maar je zit nu wel gehuurd. Als je jezelf hier de komende 5 jaar ziet wonen is het een leuke sprong de woningmarkt op. Als je nu voor 900 gehuurd zit is dat ook een goede 10K die je elk jaar weggooit.

Al die jaren ben je al aan het aflossen op de hypotheek, dat samen met een waarde stijging kan er voor zorgen dat je over 5 a 10 jaar een stuk groter kan wonen.

Er komt nog bij dat nieuwe woningen een lage energierekening hebben, iets wat toch elke maand terugkomt. Met zuinig leven en wat extra aflossen kan je snel een volgende stap maken. Dat is misschien de komende jaren wat minder op vakantie, etc maar op de lange termijn kan dat het waard zijn.

Als je een oudere woning koopt dan moet je ook rekening houden met meer kosten qua verbouwing, isolatie, vervangen dak, etc.

Ik zou wel een wc boven maken. Misschien op zolder slapen en er zo'n wc met vermaler bij zetten?

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:05

FreakNL

Well do ya punk?

Ypuh schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:32:
Zoals eerder geschreven heb ik net een nieuwbouw appartement gekocht van 94m2, plus een 6m2 berging, tuin van ca. 36m2 en eigen parkeerplaats in de parkeerkelder . De prijs lag ca. 10% hoger, maar wel buiten stedelijk gebied (regio Utrecht).

Lees de reacties hier ook aandachtig mee, maar ben tegelijkertijd ook wel gerustgesteld. Onderstaande indeling is wat mij betreft aanzienlijk beter dan het plan uit jouw topicstart. Als alleenstaande zou ik daar nog wel kunnen/willen wonen, maar met een partner en kind moest ik er niet aan denken. Ook voelt het een beetje zonde om zoveel te investeren in het nieuwbouwproces voor een kleine/niet toekomstbestendige woning, de onlogische indeling los je er niet mee op.

[Afbeelding]

Nog een paar tips/opmerkingen;
  • Onderschat niet hoeveel nieuwbouw 'extra' kost aan tijd en energie. Ben op dit moment druk bezig met een keuken en al 4x een hele middag zoet mee en nog niet getekend. Volgende uitdaging is sanitair, daar gaan ook meerdere dagen naar toe, en dan moeten de vloeren, muren, zonwering, tuin etc. Daarbovenop moet je al nadenken over een lichtplan, stopcontacten, aansluitingen voor zonwering, leidingwerk etc. Hier gaan meerdere dagen op aan uitzoekwerk, tekeningen maken, kleuren uitzoeken, materiaalkeuzes, prijzen vergelijken etc.
  • Eentje die je waarschijnlijk al kon voorspellen maar die alsnog tegen gaat vallen; het kost ontzettend veel geld om bovenstaande te realiseren. Ik heb een afbouwbudget van circa €55k en reken de tuin nog niet mee. Wil je een Bora kookplaat; dan gaat dat mogelijk ten koste van dat mooie natuursteen badkamermeubel of regendouche. Wil je elektrische zonwering, hou er dan rekening mee dat er bij iedere raampartij een loze leiding moet. Heb je geen elektrische auto, een laadpaal bij je eigen parkeerplaats kan nu eigenlijk maar één keer etc.
  • Denk ook alvast aan de praktische planning; na oplevering moet er iemand langs komen om te schilderen, ben je zelf fysiek aanwezig? Als de schilder geweest is moeten de vloeren erin, kun je die mensen makkelijk binnenlaten? Vervolgens moeten de mensen langs komen voor het installeren van de keuken, zonwering etc. Tel daarbij op nog wat evenementen tijdens de bouw; feestje voor de start, hoogste punt, oplevering etc. Het zijn allemaal leuke dingen, maar samen met de bezoeken aan de keuken/vloeren boeren etc. ben je zo 20-30 fysieke afspraken verder voor je kunt beginnen met verhuizen.
  • De dubbele lasten kun je alvast uitrekenen. Voor mij is dit ongeveer €23k bovenop mijn huidige huur, over een periode van ~16 maanden. Er zijn bouwtrajecten die 30-36 maanden in beslag nemen. Een aanzienlijk deel hiervan is aflossing, maar je kunt deze kosten niet meefinancieren dus raakt je cashflow.
Zal niet zeggen dat ik het onderschat heb, maar na een sessie van 4 uur bij een keukenboer ben ik de rest van de dag wel uitgeteld. Met een fulltime baan, relatie en kind zou ik er weinig behoefte aan hebben.
Dat over die keuken;

Ik heb dat 12 jaar geleden ook gedaan. Overal het proces in wat middagen kost zonder resultaat. Eens maar nooit meer. Uiteindelijk zijn we gewoon geslaagd bij een niet Mandemakers keten met 1 vestiging. En die kwamen ook meteen met een goeie en realistische prijs.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:20

aex351

I am the one

Erg jammer van de indeling. Je ziet hier het werk van een projectontwikkelaar die zijn winst aan het maximaliseren is. Een woning van 3,36 meter breed dat is gewoon zeer slecht. En stom genoeg lijken ze ermee weg te komen. Na al dat geroep over kleinere woningen en tiny houses. Maar niemand zit daar echt op te wachten in deze hoedanigheid. Behalve degene die er flink aan verdienen.

Ik denk dat toekomstige kopers exact hetzelfde zullen gaan denken als wat hier in dit topic gezegd is. Alleen de vraag dan is. Zijn er voor die toekomstige kopers betere alternatieven beschikbaar. Gelukkig is er wel 1 parkeerplaats beschikbaar. Maar vaak om dit soort woningen te kunnen betalen heb je 2 inkomens nodig. Dus de kans is groot 2 auto's. Her en der lees ik nu over auto luwe wijken. Nog erger. Maar goed, meer grond voor de projectontwikkelaars om kleinere woningen op te bouwen.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Aegir2002
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59
Een slimmere keuze is net over de grens gaan wonen. Ik woon sinds 2007 in Kranenburg en werk nog steeds in Nederland.

Kinderbijslag is 3x zo hoog, kinderdagverblijf kost je zo'n 100-200€ per maand. Geen eigen risico op je zorgverzekering. Wegenbelasting veel lager, geen bpm. Huizenprijzen ongeveer de helft van Nederland. Je moet wel wat eigen geld meenemen, ik meen zo'n 10%.

Kijk maar eens op ImmobilienScout24.de

• Gamersea
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-08 18:59
Of het wel of niet wat is uiteindelijk een keuze die alleen jullie kunnen maken. Dat gezegd hebbende had ik 7 jaar geleden een soortgelijk dillema met een appartement van 40m2 voor toendertijd 150.000 in Zwolle. Iedereen raadde het af, maar ik ben maar wat blij dat ik het gedaan heb. Ondanks ik er relatief kort heb gewoond (zo'n 2 jaar) zat ik daarmee wel "in the game". Anders had ik daarna echt geen huis meer kunnen veroorloven met hoe hard de prijzen omhoog gingen.

Anderen hebben het ook al gezegd, maar nieuwbouw heeft echt een paar voordelen:

Alles is nieuw. Als er iets kapot is kan je dat vaak verhalen op de aannemer. Je koopt vrij op naam, dat scheelt ontzettend in de kosten. Je kan een huis nog helemaal indelen zoals je zelf wilt, zeker als je beetje handig bent. En heel lang geen onderhoud.

Het is zeker niet groot, maar als je wil kan je er wel wat van maken. Schuif de douche naar de zolder en maak een toilet op de 1e verdieping. Het zit al boven het andere toilet dus easy peasy. Op zolder hou je dan genoeg ruimte over voor een redelijke kamer of kantoor.

Als je het redt kan je nog kijken naar een dakkapel voor extra ruimte.

Mijn ervaring is dat als je een kleine ruimte hebt en een blank canvas, je het ontzettend goed en slim kan inrichten om maximaal ruimte te benutten, zonder op levensgenot te hoeven inleveren.

• Ivow85
@Gamersea als TS en partner beiden nog geen 35 jaar zijn, scheelt "vrij op naam" alleen een paar honderd euro aan notariskosten. Zijn ze ouder dan 35, dan wordt ook nog 2% overdrachtsbelasting uitgespaard en komt de totale besparing vanwege VON op ongeveer €9000,-. Gedurende de bouw verdampt een veelvoud van dat bedrag aan de dubbele woonlasten.

[ Voor 24% gewijzigd door Ivow85 op 09-08-2026 10:54 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Niet aan beginnen. Zoek iets voor de lange termijn. Voor hetzelfde geld zijn er zat woningen in Nijmegen en omstreken die potentie hebben voor de toekomst. Misschien bij aankoop minder luxe dan nieuwbouw maar je kunt er toch ruimtelijker wonen. Voorzieningen zijn er daar ook wel. Werk kan veranderen, evenals sport gelegenheid.

Een nieuwbouw huis binnen 2-3 jaar weer verkopen kost alleen maar geld of je marge is minimaal terwijl je wel de inspanningen hebt geleverd.

Als je een beetje handig bent of je hebt mensen in je omgeving die handig zijn zou ik eerder een (semi) klushuis kopen met potentie. Opknappen kun je uitsmeren over de jaren. Geeft je ook de tijd om te ervaren wat je dan zou willen verbeteren. Alle uren die je er zelf in stop betalen zich terug (ipv mensen inhuren).

Kinderen worden groter, hebben ruimte nodig, dan wil je niet in een kippenhok bij elkaar op de lip zitten. Althans, ik zou dat niet kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 09-08-2026 11:43 ]

Hier tekenen aub ......

Verwijderd

Gamersea schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:46:
Of het wel of niet wat is uiteindelijk een keuze die alleen jullie kunnen maken. Dat gezegd hebbende had ik 7 jaar geleden een soortgelijk dillema met een appartement van 40m2 voor toendertijd 150.000 in Zwolle. Iedereen raadde het af, maar ik ben maar wat blij dat ik het gedaan heb. Ondanks ik er relatief kort heb gewoond (zo'n 2 jaar) zat ik daarmee wel "in the game". Anders had ik daarna echt geen huis meer kunnen veroorloven met hoe hard de prijzen omhoog gingen.
Je hebt inderdaad net de rally.weer.meegemaakt, maar dat kan ook zo voor een decenia stagneren. Lees de periode 2008-2013. Genoeg vrienden gehad qaar hun flatje voor 50-60k onder water stond. Allemaal geen probleem zolang je netje in je huis woont, maar als "investering" was het gewoon gruwelijk beroerd. Vergeet niet de inflatie (en je salarisverhogingen) van de afgelopen 7 jaar.

Ik zie de huizenprijzen niet zo snel echt hard dalen, maar dat het een decenia de inflatie niet bijhoud geloof ik wel in. Btw.. en voorspellen kan niemand, weet nog goed toen ik bij de rabobankadviseur zat in eind 2010 en er een stijging van 2% werd voorspiegeld voor 2011, en aan het eind van het jaar zaten ze gewoon op -5%.

• peckdog
Ivow85 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:53:
@Gamersea als TS en partner beiden nog geen 35 jaar zijn, scheelt "vrij op naam" alleen een paar honderd euro aan notariskosten. Zijn ze ouder dan 35, dan wordt ook nog 2% overdrachtsbelasting uitgespaard en komt de totale besparing vanwege VON op ongeveer €9000,-. Gedurende de bouw verdampt een veelvoud van dat bedrag aan de dubbele woonlasten.
Ook een goed punt mn partner is al over de 35 en ik zelf zal aankomende winter de 35 bereiken. Dus voor bestaande woning is dat dus nu al 4% overdracht .

Verder goed om te benoemen is dat sanitair bij inbegrepen zit wegens wetgeving. Voor de keuken krijgen we uiteraard een cheque wat geen vetpot is. En we wonen ook een blok verder in een huurappartement (€1200 kaal p.m )van de nieuwbouw dus qua verhuizing en 'monitoring' is dit weer wel heel gunstig.

De nieuwbouw heeft 5 meter uitgestrekt voortuin en 10 meter exclusief berging uitstrekt achtertuin. Dat is wel flink. Een pergola / glazenoverkap kan dit wel bijzonder maken al ook weer spaarcentjes uit ons broek wel. De omgeving zal meer een park ook worden veel groen en loopafstand plas wat ook erg leuk zal zijn voor kindlief om lekker vaak buiten te spelen

Nogmaals wat ik eerder zeg we zouden op locatie moeten bijschaven. Momenteel zitten we in een gouden locatie aangezien werk op 10 min. Afstand is en de sportschool ook waar we echt dagelijks uren maken als hobby waar we met kindlief daar spelen sporten maar ook als groepslesdocenten.

[ Voor 25% gewijzigd door peckdog op 09-08-2026 12:52 ]

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

En die keuken cheque is zeker alleen maar bij één partij te besteden? Zo ja, dan weet je op voorhand al dat ze je een keuken aansmeren die veel te duur is. Ik weet niet hoe het momenteel met het standaard sanitair gesteld is maar ik heb al vaker meegemaakt dat het dan echt het minimale instap sanitair is.

Hier tekenen aub ......

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:18
peckdog schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:46:
[...]

Ook een goed punt mn partner is al over de 35 en ik zelf zal aankomende winter de 35 bereiken. Dus voor bestaande woning is dat dus nu al 4% overdracht .
Geen 4%, maar 2%, je betaalt niet beide 2%, maar totaal 2% over de koopsom.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
deejeebv schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:05:
[...]

Geen 4%, maar 2%, je betaalt niet beide 2%, maar totaal 2% over de koopsom.
Ja en Nee. Je betaalt 2% over jouw eigen deel. Als de één 34 is dan krijgt diegene gewoon vrijstelling. Als de ander 36 is, dan betaalt diegene wel 2% over zijn eigen deel.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:29
Ik zou in je huidige woning met tape 3.36 meter breed aftapen en daar (een paar) meubels inzetten om te ervaren hoe smal dat eigenlijk is

• Ivow85
stin00 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:15:
[...]

Ja en Nee. Je betaalt 2% over jouw eigen deel. Als de één 34 is dan krijgt diegene gewoon vrijstelling. Als de ander 36 is, dan betaalt diegene wel 2% over zijn eigen deel.
Exact dit. Toen wij onze huidige woning kochten was mijn partner nog geen 35, ik al wel. Dan rekent de notaris voor het percentage dat ieder eigenaar wordt de overdrachtsbelasting uit. On ons geval zijn we 50/50 eigenaar en werd er dus 2% overdrachtsbelasting over 50% van de aankoopprijs gerekend. Effectief dus 1% van de aankoopprijs.
Zou ik voor 75% eigenaar worden, dan zou er 2% over 75% van de aankoopprijs berekend worden. Effectief is dat dan 1,5% van de koopsom.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zie net op Funda een vergelijkbare type nieuwbouwwoning maar iets beter uitgevoerd: https://www.funda.nl/detail/44465701 (Benschop, gemeente Utrecht).

Maar 3.6m breed, en alleen een toilet op de begane grond, wat voor mij een dealbreaker is als oudere man met T2 diabetes en vaker moeten plassen 's nachts. Maar wel een apart halletje met het toilet en huiskamer en keuken als een gezamenlijke ruimte. Dit is dan weer geen hoekwoning, €389.5k

Blijkbaar is dit toch een gangbaar model. Bah.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 09-08-2026 13:59 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Tja.. je moet iets als je "betaalbare" huizen wil bouwen.. met de hoge grond, materiaal en arbeidskosten (+srukje narge) dan moet je in m2 naar beneden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Normaal zou ik voor nieuwbouw koop zijn maar in dit geval niet.

Ik heb in een jaren 30 woning van ca 4.5m breed gewoond. Woonkamer voor ca 3.5m en achter ca 2.75m breed.

Afgrijselijk krap.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou er voor gaan, dit soort huizen raak je altijd snel weer kwijt omdat nieuwe bouw weinig onderhoudskosten heeft. De eerste tien jaar kost het jezelf sowieso niks. Als je hem dan verkoopt heeft de koper er ook weinig zorgen aan.

Tijdens de bouw stijgt de woning waarde en niemand wil een huis met verlies verkopen dus staan de prijzen van nieuwbouw redelijk vast.

Verder is 3,6 smal maar goed dan hoeft de tv ook niet zo groot te zijn. Laat een meubelmaker wat leuke efficiënte kasten bouwen en je kan er een leuk gezellig huisje van maken.

De voortuin biedt mogelijkheden om een verdiepte berging te maken, voor fietsjes en stoepjes en een kinderwagen. Die laatste kan je ‘s nachts binnen zetten.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:59

Spotmatic

Ken sent me

Ik heb de voors en tegens gelezen, maar ik zou echt gillend wegrennen. Totaal niet geschikt voor een (beginnend) gezin. Heb je de ruzies en irritaties (die er zeker gaan komen) ook ingecalculeerd? :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• stin00
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:06:
Ik zou er voor gaan, dit soort huizen raak je altijd snel weer kwijt omdat nieuwe bouw weinig onderhoudskosten heeft. De eerste tien jaar kost het jezelf sowieso niks. Als je hem dan verkoopt heeft de koper er ook weinig zorgen aan.

Tijdens de bouw stijgt de woning waarde en niemand wil een huis met verlies verkopen dus staan de prijzen van nieuwbouw redelijk vast.

Verder is 3,6 smal maar goed dan hoeft de tv ook niet zo groot te zijn. Laat een meubelmaker wat leuke efficiënte kasten bouwen en je kan er een leuk gezellig huisje van maken.

De voortuin biedt mogelijkheden om een verdiepte berging te maken, voor fietsjes en stoepjes en een kinderwagen. Die laatste kan je ‘s nachts binnen zetten.
Ben benieuwd hoe je een volwaardige keuken, eettafel en jassen/schoenen opslag gaat regelen in de keuken

• peckdog
We mikken voor nu ons op de bestaande woning. Nu heeft mijn partner in de woondocuemnten van het huis dat we willen bezichtigen ontdekt dat daar asbest is geconstateerd. Omschrijving geeft aan bij welke locatie:

Aftimmering dakgoot aan onderzijde is asbestplaat. Luchtkanaal in toiletten is asbest.

Geen ervaring ermee maar na wat onderzoek klinkt dit wel zorgelijk. Heeft iemand hier advies is dit dan direct een no go?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:18
stin00 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:15:
[...]

Klopt, het ging mij er vooral om dat die 4% niet klopt.

• tjubbie
Brilsmurfffje schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:06:

niemand wil in principe een huis met verlies verkopen. Toch gebeurt het, nieuwbouw of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door tjubbie op 09-08-2026 16:07 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
peckdog schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:56:
We mikken voor nu ons op de bestaande woning. Nu heeft mijn partner in de woondocuemnten van het huis dat we willen bezichtigen ontdekt dat daar asbest is geconstateerd. Omschrijving geeft aan bij welke locatie:

Aftimmering dakgoot aan onderzijde is asbestplaat. Luchtkanaal in toiletten is asbest.

Geen ervaring ermee maar na wat onderzoek klinkt dit wel zorgelijk. Heeft iemand hier advies is dit dan direct een no go?
welnee dat zit in zoveel oude huizen. dat kun je laten weghalen of afblijven dan zit het er nog 100 jaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ivow85
gambieter schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:52:
Ik zie net op Funda een vergelijkbare type nieuwbouwwoning maar iets beter uitgevoerd: https://www.funda.nl/detail/44465701 (Benschop, gemeente Utrecht).

Maar 3.6m breed, en alleen een toilet op de begane grond, wat voor mij een dealbreaker is als oudere man met T2 diabetes en vaker moeten plassen 's nachts. Maar wel een apart halletje met het toilet en huiskamer en keuken als een gezamenlijke ruimte. Dit is dan weer geen hoekwoning, €389.5k

Blijkbaar is dit toch een gangbaar model. Bah.
Die badkamer biedt genoeg plek voor een toilet op de verdieping. Alleen de afvoer is een ding (rioolvermaler op de 40/50mm afvoer van douche en wastafel of je met een standleiding door de woonkamer/keuken aanleggen als de woning niet vanuit de bouw wordt voorbereid op een toilet op de verdieping)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ivow85 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:41:
Die badkamer biedt genoeg plek voor een toilet op de verdieping. Alleen de afvoer is een ding (rioolvermaler op de 40/50mm afvoer van douche en wastafel of je met een standleiding door de woonkamer/keuken aanleggen als de woning niet vanuit de bouw wordt voorbereid op een toilet op de verdieping)
Blijft een slecht, ondoordacht ontworpen huis. In het VK heb je de Victoriaanse huizen waar vroeger het toilet in een buitenhuisje aan de achterkant was, dat is dan nu wel onderdeel van het huis maar je moet 's nachts nog steeds de trap af, door de keuken heen etc.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand zegt "ja, dat wil ik". Ik heb dan nog liever het enige toilet op de 1e verdieping zoals mijn Engelse huis, moet je overdag wel naar boven maar 's nachts is het erg fijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16
peckdog schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:56:

Dat is allereerst een mooi argument om de prijsomlaag te krijgen.

Als je zelf handig bent kun je best zelf de asbest bij de gootweghalen en afvoeren. Dat scheelt enorm veel geld ipv een gespecialiseerd bedrijf laten komen. Dan moet je het dus wel netjes kunnen los halen zonder boren en zagen (!). Direct in plastic wikkelen en afvoeren, check bij je gemeente hoe en wat. Opnieuw omtimmeren kun je dan zelf of laten doen.

Het luchtkanaal is wel lastiger. Afhankelijk van hoe dit loopt moet er wel eea gesloopt worden en kan zijn dat je (een deel van) je badkamer moet betegelen en muren/plafonds opnieuw moet doen.

Maar als de prijs ernaar (en hier dus voldoende ruimte voor) is en je hebt een veel grotere woning, eventueel met oog op gezinsuitbreiding ben je wel in 1 keer klaar.

(Al ziet het er wel gemoderniseerd uit en dan snap ik niet zo goed waarom ze destijds het asbest hebben laten zitten. Tenzij dit niet bekend was?)

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 09-08-2026 18:06 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

gambieter schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:47:
[...]

Blijft een slecht, ondoordacht ontworpen huis. In het VK heb je de Victoriaanse huizen waar vroeger het toilet in een buitenhuisje aan de achterkant was, dat is dan nu wel onderdeel van het huis maar je moet 's nachts nog steeds de trap af, door de keuken heen etc.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand zegt "ja, dat wil ik". Ik heb dan nog liever het enige toilet op de 1e verdieping zoals mijn Engelse huis, moet je overdag wel naar boven maar 's nachts is het erg fijn.
Volgens mij zijn er in Nederland nog echt honderdduizenden woningen met alleen een WC op de begane grond, zo heel gek is dat niet :P

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

tjubbie schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:06:
[...]

niemand wil in principe een huis met verlies verkopen. Toch gebeurt het, nieuwbouw of niet.
Dat klopt maar hij nieuwbouw heeft de gehele straat ongeveer hetzelfde betaald en zijn ook de huizen binnen vergelijkbaar. Ga je naar een jaren 50 straat dan lopen de prijzen per huis een stuk verder uiteen en is het risico een stuk groter dat als je binnen een paar jaar verkoopt je dit met verlies moet doen

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

-tom-562 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:21:
Volgens mij zijn er in Nederland nog echt honderdduizenden woningen met alleen een WC op de begane grond, zo heel gek is dat niet :P
Maar dat zijn meestal oude huizen. Bij een nieuw ontworpen huis verwacht ik dat wat geleerd is van het verleden ;)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

gambieter schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:49:
[...]

Maar dat zijn meestal oude huizen. Bij een nieuw ontworpen huis verwacht ik dat wat geleerd is van het verleden ;)
Als ik maar 1 mogelijkheid tot toilet heb dan wil ik 'm toch echt beneden :P met kleine kinderen en gasten is het echt niet fijn en praktisch om ze continue naar boven te sturen

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

-tom-562 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:07:
Als ik maar 1 mogelijkheid tot toilet heb dan wil ik 'm toch echt beneden :P met kleine kinderen en gasten is het echt niet fijn en praktisch om ze continue naar boven te sturen
Een per verdieping dus :)

• peckdog
Ik heb vandaag een kennis gesproken die een vriend heeft die makelaar is. Hij vertelde dat dit steeds meer de nieuwe norm wordt en dat we een heel nieuwe tijd op de woningmarkt ingaan. Minimalistisch duurzaam leven met oog op sociale cohesie en community vorming. De nieuwe woningen worden gebouwd met dit in gedachten:

Geen overbodige spullen waardoor je prikkelarme omgeving creëert en ook dingen bewust neemt wat je echt nodig hebt. De keuken aan entreehal zorgt ervoor dat direct aan tafel schuift maar ook dat je met de deur open direct contact hebt met de mensen die langslopen. Tevens door de slimme compacte woning is er meer ruimte voor meer woningen en stimuleert dit ook om meer buiten huis te gaan om zich te verbinden met de mensen en voorzieningen rondom.

Wat vinden jullie hiervan? Zijn we te verwend?

[ Voor 8% gewijzigd door peckdog op 09-08-2026 23:01 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

peckdog schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:12:
Had vandaag een kennis gesproken die vanuit zn kenniskring vernomen had van een makelaar dat dit de nieuwe norm wordt en dat dit een nieuwe tijd gaat worden: Minimalistisch duurzaam leven met oog op sociale cohesie en community vorming. De nieuwe woningen worden gebouwd met dit in gedachten:

Geen overbodige spullen waardoor je prikkelarme omgeving creëert en ook dingen bewust neemt wat je echt nodig hebt. De keuken aan entreehal zorgt ervoor dat direct aan tafel schuift maar ook dat je met de deur open direct contact hebt met de mensen die langslopen. Tevens door de slimme compacte woning is er meer ruimte voor meer woningen en stimuleert dit ook om meer buiten huis te gaan om zich te verbinden met de mensen en voorzieningen rondom.

Wat vinden jullie hiervan?
Corporate bullshit voor "zo kunnen we meer winst maken". Je kunt er zo een bingokaart van maken. Woningen voor het gepeupel.

Prikkelarm, maar ook zonder echte andere mogelijkheden.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 09-08-2026 21:16 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32

de Peer

under peer review

een slap excuus/verhaal om gewoon zo veel mogelijk te kunnen blijven verkopen. Sowieso, je hebt gewoon de keuze he om een 'normaal' huis te kopen, alleen niet op de perfecte plek en gloednieuw.

Dus nee dit wordt niet de norm. Het zal nog altijd <1 % van de huizen zijn de komende 10 of 20 jaar.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:31
Had vandaag een kennis gesproken die vanuit zn kenniskring vernomen had van een makelaar dat dit de nieuwe norm wordt en dat dit een nieuwe tijd gaat worden: Minimalistisch duurzaam leven met oog op sociale cohesie en community vorming. De nieuwe woningen worden gebouwd met dit in gedachten:

Misschien kan je deze woning dan met die makelaar ruilen en met jouw gezin zijn vrijstaande villa betrekken? Loop je zelf wel de sociale cohesie mis, maar je maakt die makelaar er blij mee. :+

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-08 09:47

Snel en goedkoop bedoel je 😉

Marketing in een markt met weinig prijselasticiteit...

Zo maak je als projectontwikkelaar nog wat van grond die eigenlijk te duur aangekocht is. Ten koste van de mensen die te beroerd zijn om hun handjes zelf te laten wapperen uiteraard.

TS: Weleens nagedacht wat er gebeurt als je nu je maximale hypotheek hiervoor aanwendt en je relatie strandt?

[ Voor 12% gewijzigd door Hondjeee op 09-08-2026 21:28 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:30

martijn v o

Certified by Enphase

Zal die makelaar wel een gedegen marktonderzoek voor gedaan hebben denk ik dan :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-08 09:47
martijn v o schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:30:
Zal die makelaar wel een gedegen marktonderzoek voor gedaan hebben denk ik dan :-)
De makelaar loopt geen risico, die is er alleen voor zijn eigen portemonnee.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:07

Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb een woning gekocht paar jaar geleden, nieuwbouw en dit was zeker niet de norm. De kleine woningen in het blok waren ong. 94cm2. Binnen een kleine paar jaar zijn de huizenprijzen bijna verdubbeld, rente bijna verdrievoudigd. Wordt er op de kwaliteit van huizen bespaard door bijv. andere type warmtepompen te plaatsen of stadsverwarming en worden er standaard minder zaken uitgerust. Tuin wordt kleiner. Woonoppervlakte wordt minder. Grondprijzen stijgen en dan krijg je zulke taferelen. Maar ik kan mij totaal niet vinden in het verhaal.

Ik begrijp heel goed dat je twijfelt over je keuze en keuzestress hebt. Maar gelukkig huur je al een woning met vergelijkbare grootte en heb je een dak boven je hoofd. Imho, het is geen verlies als je de woning niet neemt.

tl;dr Woning is duur, verhaal is gewoon een excuus om huidige marktprijzen te rechtvaardigen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Woont de makelaar ook in zo'nn woning? Ik denk dat je je antwoord al hebt.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:29
Lijkt op het tinyhouse idee, maar dan voor een hoekwoning. Ik woon zelf in een tinyhouse met +- dezelfde afmetingen, maar dat is dus 1 etage en geen trap (slaapkamer voor - keuken/kleine badkamer tegenover - woonkamer).

Als het een woning met achtertuin zou je iets met een uitbouw kunnen doen, b.v. terras met open opstelling en plexiglas kap of serre. Zo kun je er wel een zithoek van maken. Klinkt alsof het een wijk met veel groen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Merik op 09-08-2026 22:40 ]

Ignorance is bliss

• tjubbie
Had vandaag een kennis gesproken die vanuit zn kenniskring vernomen had van een makelaar dat dit de nieuwe norm wordt
Een kennis van een kennis en daar weer een makelaar van…

Wat een vaag gedoe, net als de rest van het verhaal. Er klopt gewoon niets van

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Leuke starterswoning.

Maar krijg de indruk dat jullie die fase als gezin in jullie huurappartement al voorbij zijn.

Blijft het ook bij 1 kind? Bij twijfel dan niet doen. Als je Nijmegen-Noord zo leuk vind, kijk dan ook eens naar Bemmel of Elst.

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:42
@peckdog heb in een zelfde situatie gezeten.

Wij hadden mogelijkheid voor ook zon smal nieuwbouwhuis op voor ons top plek, maar dan iets groter want 3 rechte verdiepingen. Best wel FOMO gehad in deze huizenmarkt. Heb t toch voorbij laten gaan want ik zag het gewoon niet voor me hoe dat ging passen. Dat was meer gevoel dan rationeel. Inmiddels een bestaand huis gekocht voor meer geld en ja groter en ben er blij mee. Máár wel duurder, destijds extra aankoop stress, en ouder huis met onderhoud en energiekosten. (En ook geen nieuwbouwhuis alles beslissen stress).

Ondertussen zitten vrienden met 2 kleine kinderen in dat nieuwbouwhuis wat we hebben laten gaan, met lagere lasten, koelere zomers, en andere voor en nadelen. En het past goed. Krap maar hardstikke slim ingericht en zij zijn er ook blij mee. Inloop in keuken werkt ook prima icm garderobe onder trap.

Toch zou ik niet willen ruilen :) En zij waarschijnlijk ook niet.

Dus het is niet zwart wit denk ik. Jullie moeten het zelf voor je zien, en kijken wat is echt een must en welke concessies je dan wel wil maken. Ga vooral veel bezichtigen doen en modelwoningen enz. bezoeken dan kom je steeds meer achter wat belangrijk is.

Overigens een beetje asbest geen probleem als er maar niet aan zit, en dan is het fijn als het al bekend is.

En die makelaar kennis is echt marketing BS om huis krimpflatie goed te praten, zon leefstijl past bij sommigen maar bij heel veel ook niet.

• Wolly
  • Niet online
tjubbie schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:49:
[...]

Een kennis van een kennis en daar weer een makelaar van…

Wat een vaag gedoe, net als de rest van het verhaal. Er klopt gewoon niets van
Volgens mij weet topicstarter allang wat hij wil maar probeert hij als het ware medestanders te krijgen.

Maarja, doe wat je wil ;) Ga gezellig wonen in een wooncommune met allemaal blij mensen zou ik zeggen, waarom doet niet iedereen dat eigenlijk :+

• stin00
  • Niet online
Ik heb vandaag een kennis gesproken die een vriend heeft die makelaar is. Hij vertelde dat dit steeds meer de nieuwe norm wordt en dat we een heel nieuwe tijd op de woningmarkt ingaan. Minimalistisch duurzaam leven met oog op sociale cohesie en community vorming. De nieuwe woningen worden gebouwd met dit in gedachten:

8)7 8)7 8)7

Marketing praat voor een krappe woning vol concessies tegen premium prijs.

• peckdog
Wolly schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 23:18:
[...]

Volgens mij weet topicstarter allang wat hij wil maar probeert hij als het ware medestanders te krijgen.

Maarja, doe wat je wil ;) Ga gezellig wonen in een wooncommune met allemaal blij mensen zou ik zeggen, waarom doet niet iedereen dat eigenlijk :+
Als dat het zou zijn had ik geen topic gestart :)

Nee maar zoals iemand eerder zij heerst FOMO wel bij de ontwikkelingen hier in Nijmegen Noord. Tegelijkertijd wat ik zeg mikken we nu op de bestaande woning wel vele malen groter. Maar kwam de twijfels ook weer wegens asbest ( geen ervaring mee) en daarmee onderhoudskosten.

We gaan het aankomende week zien. In ieder geval dank allen voor jullie eerlijke gedachten.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Monkeydancer schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:41:
[...]

... De kleine woningen in het blok waren ong. 94cm2 ...
Was dat in Madurodam? :+

@peckdog dat is natuurlijk behoorlijke onzin van zo'n makelaar, prikkelarm is op elkaars lip leven bepaald niet.
heb je nog meer bezichtigingen gepland? zou zeker nog een paar doen, als je dat asbest niks vindt. je hoeft niet per se te kiezen tussen asbest en klein wonen. misschien zit er nog wat anders tussen! :)

• Ypuh
Weet niet of het genoemd is; maar nieuwbouw loopt *knip*helemaal niet zo lekker[/url] momenteel.

In het hippe Nijmegen Noord zal dat meevallen, maar sinds 2023 loopt nieuwbouw al terug, wat ruimschoots gecompenseerd wordt door verkoop van bestaande (uitpond) woningen. Ik kan zelf niet precies zeggen waar het aan ligt, mogelijk een combinatie van locatie, prijs, hoge (afbouw)bouwkosten, vergunningen, energieaansluiting etc.

Resultaat is dat lang niet alle nieuwbouwprojecten direct uitverkopen. Heb je een leuk nieuwbouwproject gezien waar alles op 'in optie' staat? Doe eens een belletje naar de makelaar en het zal je verbazen. Veel mensen twijfelen, wachten, vergelijken en ze gebruiken die opties vooral ook om FOMO op te wekken.

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 13-08-2026 12:51 . Reden: Geen paywalllinks omzeilen aub. ]

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:49:
[...]

Wij wonen in een redelijk modern huis (bouwjaar 2014) en hebben maar 1 toilet op de begane grond. Wel een stuk ruimer (110m2) en ook wel plek voor een tweede toilet in de badkamer (10m2) maar dat was bij de bouw een optie die niet iedereen koos schijnbaar. Dus het komt nog gewoon voor. Zolang je niet 60+ bent is 1 toilet ook gewoon voldoende.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Leuk koeterwaals van een makelaar voor in gewone mensentaal 'we bouwen een half huis en verkopen het voor de prijs van twee'.

• Lumen_765
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23:23
De problemen van Nijmegen-Noord: https://www.gld.nl/nieuws/8498538/overlast-neemt-toe-in-stadsdeel-waar-de-meeste-kinderen-opgroeien ;). Kinderen worden ook groot...

Houd ook rekening met de trein en de N325 die daar lopen. Die hoor je wel degelijk, vooral bij nat weer en als de wind jouw kant op staat.

Is er al bekend wat de plannen zijn voor de Oosterhoutse Plas? Wordt die officieel ook een zwemmeer? Op het water komen ook watervilla’s (https://www.woneninhetblauw.nl, gemiddeld zo’n € 1 - €1,3 miljoen...).

Verwijderd

Het kan verkeren haha.. "vroegah" was je de zielige student die op zijn fietsje de brug overmoest terug naar het gehorige ketenpark :). Bem mijn hele studententijd max 5 keer die brug naar.niemandsland overgefietst.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:05
Lumen_765 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:31:
Houd ook rekening met de trein en de N325 die daar lopen. Die hoor je wel degelijk, vooral bij nat weer en als de wind jouw kant op staat.
Juist bij nieuwbouw zou je hier steeds minder van moeten horen, of is dit onderdeel van het eerder genoemde 'sociale leven zonder/met prikkels' ? ;)
Vrijwel elk dorp heeft wel een N weg en spoor in de buurt, bij onze nieuwbouw ook maar ik hoor er echt helemaal niets van, dat was in het begin ook wel wennen vanuit een jaren 70/80 woning.

Met betrekking tot de woning, wij hadden hiervoor ook een woning van 75 m² met zijn tweeën, wat wel een groot verschil was is dat het bij ons over 2 woonlagen was, dus de woning was geloof ik 480cm breed, ik vind de 336cm wel heel erg smal.
Ook hadden we gewoon een hal waar de jassen en alles konden hangen, twee wc's en een douche waar je nog wel in kon staan.
Ik snap dat je graag op de markt wil komen, het lijkt immers steeds duurder te worden en de prijzen stijgen harder dan je kan sparen maar dit huis voor dat bedrag, no way! :+

• Ypuh
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:57:
Het kan verkeren haha.. "vroegah" was je de zielige student die op zijn fietsje de brug overmoest terug naar het gehorige ketenpark :). Bem mijn hele studententijd max 5 keer die brug naar.niemandsland overgefietst.
Het moge duidelijk zijn dat het gebied onherkenbaar veranderd is. Ik zou zelf graag in Lent wonen, nog liever dan in het centrum van Nijmegen.

Toch leef ik nu al een dag of 2 met het onbegrip dat @peckdog het na alle feedback nog steeds serieus lijkt te overwegen. Het gaat te ver om het een domme keuze te noemen, dat is het niet, maar je maakt wel heel veel concessies om precies op die plek te willen wonen. Kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat FOMO een rol speelt, maar de realiteit is dat we niet meer in de woningmarktgekte van 3-4 jaar terug leven.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:29
Ypuh schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:56:
[...]

Toch leef ik nu al een dag of 2 met het onbegrip dat @peckdog het na alle feedback nog steeds serieus lijkt te overwegen. Het gaat me te ver om het een domme keuze te noemen, dat is het niet, maar je maakt wel heel veel concessies om precies op die plek te willen wonen. Kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat FOMO een rol speelt, maar de realiteit is dat we niet meer in de woningmarktgekte van 3-4 jaar terug leven.
Sommige mensen zijn gewoon erg honkvast en hebben geen zin in een verre verhuis. Mijn familie (vader, broer en zus met gezin en ikzelf) wonen ook al hun hele leven (35 jaar) op een zakdoek.

Bij FOMO is dat ergens ook wel logisch met de staat van de huizenmarkt, de prijzen blijven nog wel een tijd hoog. Terecht of niet, hier

Ignorance is bliss

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:28

DM_

Om het maar vanuit een ander perspectief te bekijken, misschien leuk om onderstaand filmpjes te bekijken hoe men om kan gaan met kleine woningen. Genoeg mogelijkheden om kleine ruimtes te maximaliseren.

https://youtube.com/@nevertoosmall?si=N64UaKx_V6qNTtpw

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-08 10:07
Skynett schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:46:

Hoewel iedereen klaagt over stadsverwarming, zit er ook een voordeel aan. Je hebt een hele eenvoudige verwarmingsinstallatie (alleen een regelklep) waar ook weinig stuk aan kan gaan. Het huis is nieuw, dus zal ook energiezuinig zijn.
Het klopt inderdaad dat het een heel eenvoudige installatie is. Wij hebben in de 10 jaar dat we in ons huis wonen, nog nooit onderhoud gehad. Zelfs geen reguliere check.

Verder dan dat voordeel is het echt alleen maar ruk. Het kost teveel (we betalen €75 p/m aan vastrecht, nog los van de bizarre prijs van warmte vraag), je kan niet van aanbieder switchen, duurt lang voordat het warm water geeft, is een grote unit etc.
Mijn advies; als je de kans krijgt om een woning te kopen; hoe leuk die ook is; zodra er stadsverwarming is, loop er dan met een boog omheen.

Dat zou ik - los van de oppervlakte / indeling - in dit geval ook doen, @topicstarter.
Laat de buurt los en ga voor een 'echt' huis. Je wilt verhuizen om erop vooruit te gaan. Zeker met een kleintje van 1 jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door CuBras op 11-08-2026 11:53 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:20
Brazos schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:11:
[...]

Zolang je niet 60+ bent is 1 toilet ook gewoon voldoende.
Je hoeft echt niet zo lang te wachten voor er iemand in je huishouden een bepaald issue ontwikkeld waarbij dit echt onhandig is.

Om het over kleine kinderen die je zindelijk en zelfstandig probeert te maken het maar niet te hebben. Die 's nachts zelfstandig de behoefte laten doen gaat dan ook gepaard met zelfstandig over een trap laten gaan. Niet echt ideaal.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:34
In Gouda hebben ze ook huizen gebouwd met vergelijkbare breedte (en dan wel een volwaardige tweede verdieping)

Inmiddels hebben er al best een aantal te koop gestaan, dat heeft vast zijn redenen...Ik ben er nooit binnen geweest maar als op de Funda groothoeklens foto's de woonkamer en keuken al enorm krap oogt zal het in het echt vast nog erger zijn.

Voor een gezinnetje lijkt mij de keuken, woonkamer en badkamer veels te krap. Geen WC op de slaapverdieping....Het is echt een smal hok

Inspiratie:
https://www.funda.nl/deta...a-burierlaan-37/80869445/
https://www.funda.nl/deta...a-burierlaan-25/89494528/
https://www.funda.nl/deta...na-burierlaan-5/89533763/
https://www.funda.nl/deta...na-burierlaan-3/43353881/

• Brent
gambieter schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:15:
[...]

Corporate bullshit voor "zo kunnen we meer winst maken". Je kunt er zo een bingokaart van maken. Woningen voor het gepeupel.

Prikkelarm, maar ook zonder echte andere mogelijkheden.
Helaas vind dit soort praat veel uptake onder een gestudeerd, stedelijk publiek. Het soort mens dat de ballen verstand heeft van hoe een woning nu precies wordt gebouwd, hoe de grondhandel in elkaar zit, dat voor elke klusje iemand laat komen, inclusief schilderijtjes ophangen, en doorgaans ook met voldoende inkomen ;) Het perfecte publiek om met dit soort praatjes kleine hokjes in te lullen ;)

• Brent
Ivow85 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:34:
En wanneer je naar een echt klushuis gaat kijken, dan is €100.000 budget voor verbouwing en renovatie zo. Ga je zomaar even het standaard rijtje klussen bij een klushuis uitbesteden, ben je makkelijk tussen de 1,5 en 2 ton kwijt bij een bescheiden afwerkingsniveau:
- sloopwerk en afvoer van bouwafval
- installaties vernieuwen / up to date brengen
- nieuwe kozijnen met isolatieglas
- vloer, dak en spouwisolatie aanbrengen
- nieuwe keuken, badkamer, vloeren
- stuc- en schilderwerk.
- tegenslagen tijdens de verbouwing
- herstel van scheuren, houtrot en dergelijke zaken.
En ook dan moet je nog aan de tuin gaan beginnen.
Bij een nieuwbouwwoning is het afbouw gedeelte puur cosmetisch en daarmee zijn de kosten heel voorspelbaar en goed te begroten.
Ik heb nu voor de tweede keer een woning uit de jaren 90 (1x 1982, 1x 1989/1990) gekocht, juist omdat deze goed gebouwd zijn en eigenlijk hooguit een beetje meer isolatie nodig hebben dan het BBL toen voorschreef waarmee je hem zo over de A-label heen duwt. En daar krijg je nog een leuke subsidie bij.

Kun je leven met de keuken/badkamer (smaakkwestie, ik heb geen smaak, dus als het werkt heb ik geen moeite met 30 jaar oude aanrechten :)) dan is het opknappen voor veel minder dan 100k mogelijk. Natuurlijk altijd je ogen open houden en niet bezuinigen op de bouwkundige keuring. Potje verf, nieuw vloertje, dat is goed zelf te doen.

Je hebt dan wellicht een woning die sommigen saai zullen noemen, ik tel mijn zegeningen met het feit dat ik een behoorlijk bang for buck heb en wegens de standaardbouw een voorspelbaar en betaalbaar onderhoud over de jaren heen.

Bij nieuwbouw moet je ook alle kinderziekten eruit halen. Mijn ouders hebben dat nu een paar keer gedaan: er zijn altijd minstens 15 dingen die de bouwer heeft vergeten/afgeraffeld, dan krijg je zetscheuren en moet je mogelijk opnieuw stucen, blijkt er toch nog iets te lekken, etc etc. Niet per se duur (afhankelijk van hoe moeilijk de bouwer is) maar wel een hoop gedoe.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:39
Brent schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Helaas vind dit soort praat veel uptake onder een gestudeerd, stedelijk publiek. Het soort mens dat de ballen verstand heeft van hoe een woning nu precies wordt gebouwd, hoe de grondhandel in elkaar zit, dat voor elke klusje iemand laat komen, inclusief schilderijtjes ophangen, en doorgaans ook met voldoende inkomen ;) Het perfecte publiek om met dit soort praatjes kleine hokjes in te lullen ;)
Gelukkig hebben we allemaal dezelfde interesses en vaardigheden. Scheelt weer nuance.

• Paprika
Midden in een (oud) stadscentrum zou ik bij een dergelijke breedte niet heel gek opkijken vandaag de dag, maar voor een jonge wijk als deze kan ik mij niet voorstellen dat er geen betere opties beschikbaar komen voor eenzelfde of zelfs lagere prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 11-08-2026 11:57 ]

• Lumen_765
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23:23
Paprika schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:36:
Midden in een (oud) stadscentrum zou ik een dergelijke breedte niet heel gek vinden, maar voor een jonge wijk als deze kan ik mij niet voorstellen dat er geen betere opties beschikbaar komen voor eenzelfde of zelfs lagere prijs.
Specifiek voor deze wijk komt er voor dat budget niet veel beters vrees ik. De huizen in Nijmegen-Noord die in 2016 gebouwd zijn voor 210.000 euro (145 m2) worden nu verkocht voor meer dan 700.000 euro na overbieden...

Tussen 400.000 - 460.000 is er in deze wijk op dit moment vrijwel niets. Als je daarbuiten gaat kijken, zeker wel. Maar goed dat was niet de wens van TS.

Geen idee of er nog nieuwbouw projecten komen in de buurt? Jammer dat je deze mis hebt gelopen: https://www.funda.nl/detail/koop/lent/huis-zuidhof-fase-1-bouwnummer-119-bouwnr-119/43237269/ Heb je net iets meer m2... Maar misschien na verbouwen wel buiten budget.

[ Voor 20% gewijzigd door Lumen_765 op 11-08-2026 11:56 ]

• Brent
Paprika schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Gelukkig hebben we allemaal dezelfde interesses en vaardigheden. Scheelt weer nuance.
Ja, je kunt het zo reduceren: ik vind het merkwaardig als je, want dat geld ook voor deze groep, je kostbaarste bezit eigenlijk zo slecht kent. Een inherent risico aan uitbesteden is precies wat je ziet: dat daarvoor (veel) overbetaalt, of, anders gezegd, je je kleine woningen in laat praten. Het kan zeker een weloverwogen keuze zijn, maar dat betwijfel ik in veel gevallen.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-08 10:07
Lumen_765 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:53:
[...]

Specifiek voor deze wijk komt er voor dat budget niet veel beters vrees ik.

Tussen 400.000 - 460.000 is er in deze wijk op dit moment vrijwel niets. Als je daarbuiten gaat kijken, zeker wel. Maar goed dat was niet de wens van TS.
Als de wijk echt zo belangrijk is, dan zou de TS voor de woning moeten gaan die hij op het oog heeft. Alleen de tijd zal het leren of de woning te krap is geweest. Als starter is het lastig om er tussen te komen...
nooberke schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:15:
In Gouda hebben ze ook huizen gebouwd met vergelijkbare breedte (en dan wel een volwaardige tweede verdieping)

Inmiddels hebben er al best een aantal te koop gestaan, dat heeft vast zijn redenen...Ik ben er nooit binnen geweest maar als op de Funda groothoeklens foto's de woonkamer en keuken al enorm krap oogt zal het in het echt vast nog erger zijn.

Voor een gezinnetje lijkt mij de keuken, woonkamer en badkamer veels te krap. Geen WC op de slaapverdieping....Het is echt een smal hok

Inspiratie:
https://www.funda.nl/deta...a-burierlaan-37/80869445/
https://www.funda.nl/deta...a-burierlaan-25/89494528/
https://www.funda.nl/deta...na-burierlaan-5/89533763/
https://www.funda.nl/deta...na-burierlaan-3/43353881/
Als je de bovenstaande woningen bekijkt (met name link#1 en link#3) dan zou ik het wel aandurven om in wat krappere woning te gaan zitten. Echter is hier de indeling wel anders waardoor je niet in de keuken binnenkomt én een 2e etage.

Kijk ik naar de woning waar TS naar kijkt, dan zou ik het persoonlijk wel weten. Maar het enige wat we kunnen doen is advies geven en helpen om de knoop voor TS door te hakken.
Ben benieuwd wat de keuze gaat worden en (indien jullie voor het huis gaan), hoe het bevalt na 3-5 jaar.
Wil je een reply reminder instellen?

[ Voor 4% gewijzigd door CuBras op 11-08-2026 12:02 ]

• Paprika
Brent schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:00:
[...]

Ja, je kunt het zo reduceren: ik vind het merkwaardig als je, want dat geld ook voor deze groep, je kostbaarste bezit eigenlijk zo slecht kent. Een inherent risico aan uitbesteden is precies wat je ziet: dat daarvoor (veel) overbetaalt, of, anders gezegd, je je kleine woningen in laat praten. Het kan zeker een weloverwogen keuze zijn, maar dat betwijfel ik in veel gevallen.
Het ging mij meer om de quote zonder de eerste en laatste paar woorden.

Als je hem zo neerzet kom je volgens mij nog altijd uit bij een aardig deel van de Nederlandse bevolking, zeker in wijken die zijn gebouwd de afgelopen 10 jaar(?). En zelfs dan betwijfel ik dat veel mensen (misschien wel niemand) uit mijn kring ook maar iets weten van woningbouw of grondhandel. Ook zij die wonen in een jaren '30 woning. Toch zullen zij niet allemaal voor die praat vallen hoop ik :+.
Lumen_765 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:53:
[...]

Specifiek voor deze wijk komt er voor dat budget niet veel beters vrees ik. De huizen in Nijmegen-Noord die in 2016 gebouwd zijn voor 210.000 euro (145 m2) worden nu verkocht voor meer dan 700.000 euro na overbieden...

Voor de wijk zelf zal het wel ophouden, maar ik zat met mijn hoofd inderdaad wel al verder te kijken dan de gewenste wijk. In die zin is de breedte toch al een concessie, want anders was dit draadje er niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Paprika op 11-08-2026 12:10 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:58

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou niet dood gevonden willen worden in zo'n pijpenlade. Maargoed, ik heb mijn woning gekocht in 2012, en van de huidige hysterie, krapte en achterlijk prijzen was geen sprake.

De allerbelangrijkste vraag is: Jullie hebben nu 1 kind. Komen er nog meer? Zo ja, dan is dit al helemaal een hard pass. Weinig ruimte, 1 toilet. Hopelijk heeft dat toilet actieve ventilatie...

Móeten jullie per se nu iets kopen? Is er echt niets beters voor dik vier ton...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Brent
Paprika schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:06:
[...]

Het ging mij meer om de quote zonder de eerste en laatste paar woorden.

Als je hem zo neerzet kom je volgens mij nog altijd uit bij een aardig deel van de Nederlandse bevolking, zeker in wijken die zijn gebouwd de afgelopen 10 jaar(?). En zelfs dan betwijfel ik dat veel mensen (misschien wel niemand) uit mijn kring ook maar iets weten van woningbouw of grondhandel. Ook zij die wonen in een jaren '30 woning. Toch zullen zij niet allemaal voor die praat vallen hoop ik :+.
Of je uitkomt bij een aardig deel van de Nederlandse bevolking zegt niets over of het nu wel of niet klopt. Ik ben het er overigens met je eens: zo goed als al mijn vrienden reken ik hieronder ;) Het interesseert ze niet. Nouja, dat is toch precies hoe je je zaken laat aansmeren, of het nu een huis, een verzekering of een overbodig luxegoed is: als je niet weet waar je het over hebt sta je bloot aan verkoopkunsten, mode en al die andere irrationele factoren. Dat is je goed recht :) Als dit te pijnlijk voor jouw of iemand anders is: tsja, don't shoot the messenger ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 11-08-2026 14:17 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Dat is allemaal mooi dat concept, maar dan wel voor de helft van het geld.

Er wordt door de vastgoedwereld een mooie draai aan gegeven en een appèl gedaan op concepten gerelateerd aan samenleven en duurzaamheid, om met een klein huis toch veel geld binnen te harken.

• Wolly
  • Niet online
Roenie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Dat is allemaal mooi dat concept, maar dan wel voor de helft van het geld.

Er wordt door de vastgoedwereld een mooie draai aan gegeven en een appèl gedaan op concepten gerelateerd aan samenleven en duurzaamheid, om met een klein huis toch veel geld binnen te harken.
De grap is dat jij er zo tegenaan kijkt, maar er hordes mensen zijn die kijken "Wat is mijn max hypotheek? 450k? Ok we kopen dat huis wat voor 450k te koop staat, no questions asked. Nouja, de vraag die ze wel eens wilen stellen is dan 'kan deze muur ook grijs geschilderd worden?'.

Het zal je verbazen hoeveel mensen erop vertrouwen dat zo'n koopprijs in verhouding staat met het object en er blind ingaan.

En het grappig is, die mensen komen er financieel ook nog een positief uit als ze na een paar jaar verkopen aan hetzelfde soort figuren :+

• Ypuh
Wolly schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:41:
Het zal je verbazen hoeveel mensen erop vertrouwen dat zo'n koopprijs in verhouding staat met het object en er blind ingaan.

En het grappig is, die mensen komen er financieel ook nog een positief uit als ze na een paar jaar verkopen aan hetzelfde soort figuren :+
Ik denk dat teveel mensen 'beloond' zijn voor slechte keuzes. Een vriend van me die na 6 maanden met zijn partner een huis kocht, en 2 jaar later uit elkaar gingen namen beide een ton overwaarde p.p. mee. Het was extreem onverantwoord, maar ze hebben er keihard van geprofiteerd.

Dat soort situaties zie ik nu niet meer zo snel gebeuren, en zeker niet bij een woning als deze. Wat er ook met de huizenmarkt gebeurd, het blijft een woning van 3.36m breed en 76m2 verdeeld over 3 etages. Reken voor het gemak 5 ton als deze klaar is (VON+afbouw+transactiekosten+dubbele lasten), dat gaat geen €700.000 worden over 5 of 10 jaar, dat is simpelweg onmogelijk.

Levert die woning over 5 jaar 550k op en heb je 50k afgelost, dan heb je het gewoon goed gedaan voor een eerste stap op de woningmarkt, maar het kan ook tegenzitten (kans acht ik klein, maar de upside is ook klein).

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 24-08 10:52
Ypuh schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:46:
[...]

Ik denk dat teveel mensen 'beloond' zijn voor slechte keuzes. Een vriend van me die na 6 maanden met zijn partner een huis kocht, en 2 jaar later uit elkaar gingen namen beide een ton overwaarde p.p. mee. Het was extreem onverantwoord, maar ze hebben er keihard van geprofiteerd.

Dat soort situaties zie ik nu niet meer zo snel gebeuren, en zeker niet bij een woning als deze. Wat er ook met de huizenmarkt gebeurd, het blijft een woning van 3.36m breed en 76m2 verdeeld over 3 etages. Reken voor het gemak 5 ton als deze klaar is (VON+afbouw+transactiekosten+dubbele lasten), dat gaat geen €700.000 worden over 5 of 10 jaar, dat is simpelweg onmogelijk.

Levert die woning over 5 jaar 550k op en heb je 50k afgelost, dan heb je het gewoon goed gedaan voor een eerste stap op de woningmarkt, maar het kan ook tegenzitten (kans acht ik klein, maar de upside is ook klein).
Onmogelijk dat deze woning over 5 a 10 jaar 700k waard is? Ik denk zelfs meer met de huidige ontwikkelingen en inflatie. Betekent niet meteen dat het de beste keuze is, maar die uitspraak lijkt mij niet correct.

Niemand had ook 5 jaar terug gedacht dat woningen zoveel zouden stijgen.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:37
Ela937 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:53:
[...]

Onmogelijk dat deze woning over 5 a 10 jaar 700k waard is? Ik denk zelfs meer met de huidige ontwikkelingen en inflatie. Betekent niet meteen dat het de beste keuze is, maar die uitspraak lijkt mij niet correct.

Niemand had ook 5 jaar terug gedacht dat woningen zoveel zouden stijgen.
En daar sla je de spijker op de kop, het grootste voordeel in mijn ogen is dat je op je aankoopprijs geen inflatie meer hebt.

Wanneer je aankoop 500.000 is (woonklaar) en de inflatie is gemiddeld 2% per jaar. Dan is die woning na 10 jaar 610.000 waard. Voor mij de reden waarom ik een woning kopen altijd een goed idee vind als het tot je mogelijkheden behoord. Deze specifieke woning zou ik voor dit geld echter nog steeds niet nemen. Niet blind staren op de wijk, er zijn meer leuke wijken die meer bieden voor minder geld!

Life is what happens while you're busy making other plans

Pagina: 1 2 Laatste