Zoals eerder geschreven heb ik net een nieuwbouw appartement gekocht van 94m2, plus een 6m2 berging, tuin van ca. 36m2 en eigen parkeerplaats in de parkeerkelder . De prijs lag ca. 10% hoger, maar wel buiten stedelijk gebied (regio Utrecht).
Lees de reacties hier ook aandachtig mee, maar ben tegelijkertijd ook wel gerustgesteld. Onderstaande indeling is wat mij betreft aanzienlijk beter dan het plan uit jouw topicstart. Als alleenstaande zou ik daar nog wel kunnen/willen wonen, maar met een partner en kind moest ik er niet aan denken. Ook voelt het een beetje zonde om zoveel te investeren in het nieuwbouwproces voor een kleine/niet toekomstbestendige woning, de onlogische indeling los je er niet mee op.
Nog een paar tips/opmerkingen;
- Onderschat niet hoeveel nieuwbouw 'extra' kost aan tijd en energie. Ben op dit moment druk bezig met een keuken en al 4x een hele middag zoet mee en nog niet getekend. Volgende uitdaging is sanitair, daar gaan ook meerdere dagen naar toe, en dan moeten de vloeren, muren, zonwering, tuin etc. Daarbovenop moet je al nadenken over een lichtplan, stopcontacten, aansluitingen voor zonwering, leidingwerk etc. Hier gaan meerdere dagen op aan uitzoekwerk, tekeningen maken, kleuren uitzoeken, materiaalkeuzes, prijzen vergelijken etc.
- Eentje die je waarschijnlijk al kon voorspellen maar die alsnog tegen gaat vallen; het kost ontzettend veel geld om bovenstaande te realiseren. Ik heb een afbouwbudget van circa €55k en reken de tuin nog niet mee. Wil je een Bora kookplaat; dan gaat dat mogelijk ten koste van dat mooie natuursteen badkamermeubel of regendouche. Wil je elektrische zonwering, hou er dan rekening mee dat er bij iedere raampartij een loze leiding moet. Heb je geen elektrische auto, een laadpaal bij je eigen parkeerplaats kan nu eigenlijk maar één keer etc.
- Denk ook alvast aan de praktische planning; na oplevering moet er iemand langs komen om te schilderen, ben je zelf fysiek aanwezig? Als de schilder geweest is moeten de vloeren erin, kun je die mensen makkelijk binnenlaten? Vervolgens moeten de mensen langs komen voor het installeren van de keuken, zonwering etc. Tel daarbij op nog wat evenementen tijdens de bouw; feestje voor de start, hoogste punt, oplevering etc. Het zijn allemaal leuke dingen, maar samen met de bezoeken aan de keuken/vloeren boeren etc. ben je zo 20-30 fysieke afspraken verder voor je kunt beginnen met verhuizen.
- De dubbele lasten kun je alvast uitrekenen. Voor mij is dit ongeveer €23k bovenop mijn huidige huur, over een periode van ~16 maanden. Er zijn bouwtrajecten die 30-36 maanden in beslag nemen. Een aanzienlijk deel hiervan is aflossing, maar je kunt deze kosten niet meefinancieren dus raakt je cashflow.
Zal niet zeggen dat ik het onderschat heb, maar na een sessie van 4 uur bij een keukenboer ben ik de rest van de dag wel uitgeteld. Met een fulltime baan, relatie en kind zou ik er weinig behoefte aan hebben.