Teveel betaald door adminfout elektrische aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• A3Spruit
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:15
In 2004 heb ik bij Eneco een 3x25A-aansluiting aangevraagd en gekregen. Maar achteraf gezien heb ik altijd betaald voor een 3x35A-aansluiting. In Mijn gegevens bij Stedin stond ik ook genoteerd voor een 3x35A-aansluiting. Dat klopte dus niet. Na een fysieke controle door Stedin is dat nu gecorrigeerd en zijn mijn maandelijkse netbeheerkosten met ongeveer 100 euro verlaagd.
Tegenwoordig is Greenchoice mijn energieleverancier.

In verband met het terugkrijgen van het teveel betaalde zou ik graag willen weten waar er ooit foutieve invoer heeft plaatsgevonden: bij Eneco? bij Stedin? Of in het Centraal Aansluitingenregister (C-AR)?, een landelijke database met gegevens van alle elektriciteits- en gasaansluitingen in Nederland, beheerd door EDSN.

Als in het C-AR vanaf 2004 3x25A stond genoteerd, dan is de discussie over de fout relatief simpel, lijkt me. Dan heeft, als ik het goed zie, de partij die de beheerkosten voor facturering bepaalde altijd fout gezeten.
Maar in de inhoud van de C-AR kan ik niets controleren, want ik heb geen toegang tot de inhoud van de C-AR-database. Daardoor heb ik in het gesprek dat nu nodig is en al begonnen is een informatieachterstand. Wat kan ik nog veranderen aan die informatieachterstand?

Alle reacties

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:06
Stedin is volgens mij de partij waar je alles mee moet afhandelen.
Je eigen aanvraag zou voldoende moeten zijn.
Mooiste had wel geweest als je een foto hebt van 2004 waar de 3x25A al zichtbaar is.
Of zat er ook werkelijk 3x35A in die tussentijd?

Bij mij zat er jarenlang een te zware aansluiting, maar ik werd afgerekend op 3x25A.
Toen ze dat administratief wilden corrigeren de automaten laten vervangen.
De verhogen van de tussenliggende periode terug gehad van Stedin.

[ Voor 31% gewijzigd door Dapdodo op 30-07-2026 21:56 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:39
Iets klopt hier niet. Je kunt toch niet bij een leverancier een aansluiting aanvragen?

De aansluiting is dus bij Stedin aangevraagd. Ben je in 2004 van 1x35A naar 3x25A gegaan? Of heb je simpelweg een contract bij Eneco afgesloten en is er helemaal niets aan de aansluiting veranderd?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• A3Spruit
Wat betreft de partij om zaken mee te doen: Stedin klopt. Ik ben in gesprek met Stedin.

De aansluiting is in 2004 aangevraagd bij Eneco op een formulier van Eneco.

Tot in 2004 had ik 4 16A-groepen, in 2004 is daar fysiek een 3x25A-aansluiting zoals aangevraagd bijgekomen.

Tussen 2004 en nu heb ik niets laten veranderen aan mijn aansluiting(en).

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58
Jim423 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:55:
Iets klopt hier niet. Je kunt toch niet bij een leverancier een aansluiting aanvragen?
In 2004 was Eneco (ook) netbeheerder. Pas in 2008 is het overgegaan in Stedin.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58
A3Spruit schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:07:
Wat betreft de partij om zaken mee te doen: Stedin klopt. Ik ben in gesprek met Stedin.
Dat is ook de plek waar je nu moet zijn.

Je hebt kans dat Stedin als verweer geeft dat je zelf ook 20 jaar lang verzuimd hebt om de energiefacturen te controleren. Zie ook deze uitspraak van De Geschillencommissie:
https://www.degeschillenc...r-verzwaarde-aansluiting/

Spel en typfouten voorbehouden

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
FredvZ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:14:
[...]

Dat is ook de plek waar je nu moet zijn.

Je hebt kans dat Stedin als verweer geeft dat je zelf ook 20 jaar lang verzuimd hebt om de energiefacturen te controleren. Zie ook deze uitspraak van De Geschillencommissie:
https://www.degeschillenc...r-verzwaarde-aansluiting/
Dat gaat over iets heel anders. Daar had de klant gewoon werkelijk een 3x63A aansluiting in gebruik. In dit geval is het een 3x25A aansluiting er wordt alleen voor een zwaardere 3x35A betaald, terwijl deze niet aanwezig is.

• A3Spruit
Kan iemand nog iets zeggen over de C-AR? Ik moet zaken doen met Stedin, maar kan niet kijken in een database waar Stedin wel in kan kijken.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:38

Aganim

I have a cunning plan..

A3Spruit schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:15:
Kan iemand nog iets zeggen over de C-AR? Ik moet zaken doen met Stedin, maar kan niet kijken in een database waar Stedin wel in kan kijken.
Die wordt door de netbeheerders gevuld en bijgehouden, dus die is voor jou niet relevant. Daarnaast: als de fout al sinds 2004 bestaat is dat ruimschoots van voor het bestaan van C-AR, die stamt uit de periode 2011-2013.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:42
Denk er wel even aan dat 2004 dusdanig lang geleden is,dat je zeer waarschijnlijk maar een deel terug kunt vragen vanwege verjaring.

Voor een onverschuldidge betaling geld:

- Een verjaringstermijn van 5 jaar

– De termijn begint te lopen zodra de schuldeiser weet van de onverschuldigde betaling en de ontvanger

– Een absolute verjaringstermijn van 20 jaar na de betaling

Bron: https://www.maakadvocaten...onverschuldigde-betaling/

[ Voor 55% gewijzigd door s0ulmaster op 31-07-2026 08:42 ]

tijd voor wat klusjes!

Pagina: 1