Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arctic Fox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-06 13:21
Goedenmiddag,

Ik heb dit verhaal van @Onoffon gelezen en kan jullie nu al zeggen dat we in een , vergelijkbare, situatie zitten. Althans mijn moeder..
Heel vervelend voor haar we kwamen er bij toeval achter.
Laat ik beginnen om te zeggen dat ze al dertig jaar in een gehuurd huis woont( particuliere huur).
Ben van alles uit gaan zoeken wie nu verantwoordelijk is voor het aanvragen van de verzwaring.
Wanneer die gedaan is en door wie? Ik moet Enexis nog maar eens gaan bellen of ze met dat kunnen vertellen. Houden ze geen administratie bij?
Waar is het bewijs dat iemand een zwaardere aansluiting aangevraagd heeft of wanneer dit gedaan is en door wie?
Is het niet makkelijk van Enexis om te stellen dat zij enkel de uitvoerders zijn wat een klant vraagt? Sowieso waarom moet er dan überhaupt een goedkeuring komen als jee en verzwaring of verlichting van je aansluiting wilt hebben? Waar is dan je administratie dat iemand ooit deze aansluiting aangevraagd heeft..immers zij moeten toestemming geven dan moet je toch ook weten wie en wanneer er aangevraagd is?

Ik hoop dat een van jullie spoedig nu a enkele vragen van mij willen beantwoorden. Hopelijk zitten er hier ook wat mensen bij die meer kennis van die soort zaken hebben.
Ik heb ook al wat foto,s gemaakt wat ik later zal plaatsen.
Zojuist nog contact gehad met Enexis om weer meer duidelijkheid te krijgen.

Enfin laat ik me de eerste vragen beginnen .
Ik moet nu sowieso eerst de verlichting van de aansluiting aan gaan vragen. Want anders lopen de vaste kosten maar door en door.. dat was ook de reden waar we ontdekten dat zij een zwaardere aansluiting hebben namelijk 3 keer 35.

Kan het zijn dat in ons geval ook iets administratief niet goed staat? Waar kan ik zien dat we een 3 keer 35 aansluiting hebben?
Ja de slimme meter geeft het aan en het staat ook zo aangegeven bij Enexis_ ik heb immers reeds gebeld_ maar wie zegt mij nou dat die informatie die zij hebben ook klopt?

Van wie hebben zij die informatie dan gekregen? Zoals gezegd mijn moeder woont daar al 30 jaar hoe kan het dat het mijn ouders dan niet eerder is opgevallen qua kosten?

Waaraan kan je als leek nou fysiek zien dat je een 3 keer 35 aansluiting hebt? Ik weet dat wat jaartjes geleden de slimme meter is geplaatst.
Kan het niet zijn dat zo,n monteur een verkeerd kastje plaatst? Immers op de bar code van de slimme meter daar staat dat het 3 keer 35 is. Of geeft de monteur met de tablet dat zelf om dat moment administratief door? Zo niet waar is het bewijs dat het altijd 3 keer 35 geweest is? Volgens mij werkt die slimme meter wat administatief of 3 keer 35 aangemeld staat ook met 3 keer 25.. ik kan met niet voorstellen dat er een andere slimme meter moet komen.

Ik lees namelijk op meerdere plekken op het internet dat het vaker mis gaat administratief..
Waar is het bewijs van Enexis dat het vooraf ook al die 3 keer 35 was?
Waar kan ik als leek dus überhaupt zien dat het een 3 keer 35 kastje is? Ja de code geeft het aan maar kopt dat wel? Wie meld het aan dat het 3 keer 35 moet zijn dat doet die installateur toch bij het plaatsen van de slimme meter? Of er er ook een fysiek verschil tussen de slimme meter? Dus de 3 keer 25 is totaal anders dan de 3 keer 35?

Ik kan jullie ook vertellen dat mijn ouders een laag, dal tarief hebben..dubbele meter. Ik zie op dat kastje in de meterkast 25 ampere staan. Dat is die module die dan laag en hoog tarief regelt. Ik moet dat laag hoog tarief ook maar op gaan zeggen maar vreemd dat op dat kastje ook 25 ampere staat.
Ik zal zsm wat foto,s hier plaatsen zodat jullie mee kunnen kijken.

Als ik op de foto kijk van de meterkast van Topic starter zie ik dus die 3 keer 25 Amp staan. Mijn ouders hebben 2 aardlekschakelaars( oude..ook oude meterkast) van 400v40 Amp. Die zaten er volgens mij altijd al en als je bij Enexis kijkt is dat ook voldoende voor 3 keer 25.
Hoe zit dat dan op die foto? Tot waar is enexis in deze verantwoordelijk?
Want bij mijn moeder zitten er bij de gewone zekeringen bij de groepen maar 16 ampere.

Enexis zegt mij dat ze gewoon uitvoeren wat de klant vraagt. De vraag is dan weer waar is het bewijs dat er iemand ooit die verzwaring aangevraagd heeft? En wanneer dan want mijn moeder woont daar al meer dan 30 jaar.
Als ik een verlichting aan vraag moet mijn moeder weer gaan betalen. Ook waanzinnig wat ze daarvoor vragen overigens.
Als ik het goed begrepen heb gaat men bij het aanvraag van een verlichting naar het verbruik kijken en moet er iemand bij jou thuis komen kijken.
Waarom dan? En wat voor iemand is dat dan? Ze voeren toch gewoon uit dat is wat ik hoor..
Als zij volledig los staan wat er hier gebeurt en gewoon uitvoeren wie is dan verantwoordelijk als er iets mis gaat? Waarom komt deze persoon dan kijken en kan die dan niet ter plekke beoordelen dat we eigenlijk een 3 keer 25 aansluiting hebben?
Volgens Enexis moet je dan weer een installateur in schakelen wat mijn moeder weer geld gaat kosten.
Waar zit dan hier de verantwoordelijkheid van Enexis zelf..waarom kan iemand die komt kijken van enexis zelf niet even iets beoordelen.
Dus dan ligt het bij een aannemer? Installateur? En Essent heeft geen verantwoordelijkheid? Nogmaals waarom komt er iemand dan kijken als er een verlichting of verzwaring van de aansluiting gevraagd wordt?

Enfin voor zover toch al heel wat vragen.
Hopelijk kan iemand met voldoende kennis mij wat meer duidelijkheid geven want wij staan als leken tegenvover deskundigen en dat is heel lastig. Dan zit je dus al met heel wat vragen en heel wat uitzoek werk hoe dit allemaal mogelijk is..

Eigen vraag verdient eigen topic => afgesplitst

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 24-04-2025 09:25 ]

Beste antwoord (via Arctic Fox op 24-04-2025 23:56)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Arctic Fox schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:35:
Update.. ik zie nu inderdaad ook dat ik niet kan zien wat die hoofdzekeringen hebben. Dat kastje is verzegeld. Wat kan ik nu doen om toch duideiljkheid te krijgen?
De hoofdzekeringen kun je inderdaad niet zelf zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzH-wPMlRZYTiQ6T4N9ihEPu6WU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nZXNK0Q7J6mmOiiSDULWZ2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Een installateur met zegelrecht mag dit openen en bekijken, maarja dan maak je dus weer wel kosten.

Ik zou gewoon een wijziging naar 3x25A aanvragen en zorgen dat je aanwezig bent wanneer de monteur komt. Geef de monteur dan aan dat je twijfelt of er nu inderdaad 3x35A in zit en dat je graag de oude zekeringen wilt zien. Komt er inderdaad 3x35A uit dan heb je meteen de verlichting geregeld, komt er 3x25A uit dan schiet je wat foto's en ga je bezwaar maken tegen zowel het jarenlang te veel betaalde tarief als tegen de kosten voor de aanpassing.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Niet vervelend bedoelt (echt niet!), maar je post is nogal chaotisch. Ik zou zorgen in je communicatie met Enexis dat je het wat geordender probeert te houden.

Als ze 3x35A heeft, moeten er dus ergens drie hoofdzekeringen naast elkaar zitten. De aardlekschakelaars staan er los van. En wat er op die zekeringen staat heb je nodig.

De kosten van verlichten van de aansluiting heb je echt in no-time eruit. Ik snap wel dat ze iets willen dubbel checken, niet dat ze direct twee dagen later kunnen komen om de hoofdzekering weer te vervangen, omdat die eruit ligt.

Maar goede kans dat dit gewoon vanaf het begin is geweest. Appartementencomplexje waar ik woon had 3x50A. Die is 25 jaar oud, en waarom niet? Liever wat teveel dan te weinig. En het is tijd geleden dat ik het heb opgezocht, maar toen was het een prima valide optie. Maar uit mijn hoofd een ~15 jaar geleden, zijn de aansluitingskosten enorm afhankelijk geworden van de aansluitwaarde. En toen werd die 3x50A veel duurder, en hebben we totaal €10k weggegooid als VvE (want nu zit hij gewoon op 3x25A). Oftewel mogelijk is het zo ook bij je moeder gegaan, vroeger maakte het een stuk minder in kosten, en is er een relatief zware aansluiting gebruikt. Nu is dat inderdaad absoluut zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arctic Fox
@Sissors Super bedankt voor je reactie dit helpt mij enorm.
Ben me bewust dat het verhaal op een gegeven moment nogal chaotisch is. Dank voor je tip ik moet dat zeker wat beter gaan ordenen.
Komt voor een gedeelte ook dat ik heel wat zoekwerk erop heb zitten en als leek is dat best lastig om alles uit te zoeken duidelijkheid te krijgen. Of het vele dat je gevonden hebt beknopt te verwoorden..

Ik moet nu eerst maar eens die verlichting aan gaan vragen dat sowieso.

Wat ik in deze situatie nu zo vervelend vindt is dan mijn moeder( mijn vader is onlangs overleden) opeens op hele hoge kosten zit terwijl ze al heel erg krap zit nu. Ze heeft alleen een WAO.

Ze zet de verwarming helemaal niet aan en ze verbruikt ook duidelijk minder stroom. Toen de afrekening in april kwam hoop je dat ze niet bij moet betalen. Dat kon ook moeilijk wat ze zet de verwarming helemaal niet aan.Dus wel bijbetalen... Ben ik er na bellen met Vatllenvall erachter gekomen dat de hoge vaste lasten per maand in die zware aansluiting zit.

Wat mij in deze wel triggert is dat ik op het internet lees dat er ook wel eens administratief iets fout gaat. Kijk naar het voorbeeld hierboven.
Je zegt jullie hebben veel geld weg gegooid en dat voelt voor mijn moeder nu ook zo.
Dan zoek je naar een reden hoe dit is kunnen gebeuren dat zij 3 keer 35 nodig had.
Als ik jou goed begrijp kan het goed zijn dat dit lang geleden is besloten( mijn moeder woont al 30 jaar in dat huis).

Vraag me alleen af waarom dat dit toch niet eerder is opgevallen of zijn de prijzen pas zo verhoogd in de afgelopen paar jaar? Dat is iets wat ik eens uit moet gaan zoeken.
Ik heb ook zoiets van zou er iets administratief niet goed gegaan kunnen zijn? Waar is het bewijs dat iemand ooit zo,n verzwaring aangevraagd heeft?
Kan het niet zijn dat een monteur een verkeerde slimme meter geplaatst heeft? Dat aan de kant van een monteur of installateur voor better safe dan sorry gekozen wordt?

Wat als wij helemaal geen 3 keer 35 hebben? Snap je wat ik bedoel?
Hoe dan ook voordat ik er weer van alles bij ga halen laat ik trachten om het kort te houden want anders wordt het allemaal weer zo chaotisch heb je volkomen gelijk in.

Laat ik toezeggen dat ik zo spoedig mogelijk wat foto,s ga plaatsen hier dan geeft denk ik meteen meer duidelijkheid of dit überhaupt een 3 keer 35 aansluiting is.

Ik ga straks al wat foto,s maken en daarna hier plaatsen.

Super bedankt alvast voor je reactie en hulp @Sissors

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
@Arctic Fox Bij een aansluiting van 30+ jaar oud heb je waarschijnlijk smeltpatronen als hoofdzekering. Deze zitten waarschijnlijk in een verzegelde hoofdzekeringenkast waardoor je ze niet zelf kunt zien. Alleen de netbeheerder of een installateur met zegelrecht mogen de zegels verbreken en kunnen de hoofdzekeringen bekijken.

Of, met veel geluk, misschien heeft de hoofdzekeringenkast een transparant deksel. Dan kun je ze wel zelf zien.

De tarieven zijn de afgelopen jaren, op wat inflatiecorrectie na, zo ongeveer gelijk gebleven. Een fout in de administratie kan altijd natuurlijk, maar die administratie wijzigt over het algemeen niet spontaan. In de casus van TS is het bijvoorbeeld fout gegaan nadat deze zélf aanvankelijk een fout had gemaakt door 3x35A aan te vragen. Kortom ik zou eens beginnen met oude jaarafrekeningen op te zoeken en te bekijken hoe lang ze al voor 3x35A betaalt.

Als ze al 30 jaar lang 3x35A heeft en al 30 jaar lang voor 3x35A betaalt, dan gooit ze helaas al 30 jaar lang geld weg (tenzij ze 3x35A daadwerkelijk nodig zou hebben natuurlijk). Daar doe je nu helaas niet zo veel meer aan behalve de aansluiting verlichten om toekomstige kosten te voorkomen. Om de aansluiting te verlichten moet er een monteur in de woning komen om de zekeringen te vervangen door kleinere exemplaren, dat is waarvoor je een rekening krijgt gepresenteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:16
@Arctic Fox
Hopelijk heb je een goede lange administratie.
Zou gaan zoeken op het punt van de wissel van oude meter naar slimme meter.
De buren hier, hadden administratief 3x25A, fysiek zat er 3x40A (automaten uit 2005).
De slimme meter wisselaar, zag de 3x40A zitten en heeft na de meter wissel 3x35A aangekruist.
Buurman binnen paar maanden bij mij op de stoep, hoe kan dit?
Zijn rekeningen erbij gezocht, vanaf meter wissel werd er ineens 3x35A gerekend.
Briefje geschreven en alles is hersteld naar 3x25A, zuiver administratief. De 40A automaten zitten er nog.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 23-04-2025 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:25
Na het maken v.d. melding kreeg ik vrij snel een correctie op de factuur. Het ging in mijn geval om een paar maanden, ik weet niet hoe coulant ze zijn als het bedrag een stuk hoger is...

Just a simple thought....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Minder verwarmen vanwege de aansluiting is natuurlijk weinig zinnig. De kosten voor de aansluiting staan los van het verbruik. Bovendien verwarmt ze vermoedelijk niet elektrisch.

Ga na wat er onlangs is gewijzigd, waardoor er hogere kosten in rekening worden gebracht. Of is dit een probleem van 30 jaar dat nu pas blijkt?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arctic Fox
Laat ik beginnen met jullie echt enorm te bedanken. Echt waar.. jullie weten niet hoeveel jullie mij hiermee helpen.
Ben hier zeer blij mee dat mensen de moeite nemen een ander te helpen.Veel dank ik hoop ook dat jullie het topic blijven volgen en mij nog wat meer willen helpen. Dank jullie wel!

Ik moet straks weg.. heb gisteren nog van alles uit liggen zoeken waardoor ik toch wat vragen weer heb. Ook wat kritische noten tov van hoe het geregeld is bij enexis en dan zou ik graag willen weten hoe jullie hierover denken. Ik ga het jullie morgen graag uitleggen en zal het ook zo beknopt als mogelijk proberen te houden. Dat is soms lastig maar ik doe mijn best.

Laat ik voor nu kort alvast zeggen dat je er dus achter komt dat dat hele installatie gebeuren kennelijk los staat van enexis. Enexis zegt dus aan de telefoon dat zijn enkel uitvoeren wat de klant vraagt. Maar goed dan vraag je je als leek dan weer af waarom dan die controle of goedkeuring?

Nu zou mijn moeder( ze heeft geen spaargeld, geen pension enkel WAO) weer een externe partij erbij gaan betrekken. Om duidelijkheid te krijgen hoe het zit met die zware aansluiting( is daar iets fout gegaan..administratief bijv) maar ook dat een externe partij kennelijk iets aan moet passen waardoor enexis goedkeuring wellicht gaat geven voor de verlichting van de aansluiting. Gelukkig hebben we dan nog het internet en de fijne mensen die hier bereid zijn een ander te helpen.

Je krijgt dus moeilijk antwoorden op deze vragen via Enexis zelf en mijn moeder weet ook nu niet precies wat de kosten gaan zijn. Als leek vraag je je ook af wat Enexis dan weer komt doen want dat is toch een installateur? Kennelijk als ik het goed begrijp gaat die dan enkel de hoofdzekeringen vervangen of zo. Daar zal ik dus kennelijk ook kunnen zien of we de juiste aansluiting hebben.

Enfin voordat ik weer het verhaal te lang maak laat ik jullie zeggen dat ik morgen in zal gaan op jullie vragen..

@Thijsmans ..mijn vader is onlangs overleden. Ze hebben altijd veel kosten gehad voor energie. Onder andere gas..komt ook omdat er al jaren geen onderhoud is gedaan aan dat huis( particuliere huur). Op een gegeven moment wel een andere ketel gekregen maar dan nog waren de kosten vrij hoog want is een half vrijstaande woning. Mijn ouders zijn dus op een petroleum kachel over gegaan hiermee verwarmen ze..de centrale verwarming staat volledig uit.
Mijn vader dus onlangs overleden en pas kwam de eindafrekening van vattenfall voor mijn moeder..daar moest ze dus terug gaan betalen. Vreemd want toen ik naar het verbruik ging kijken zag ik duidelijk dat ze minder stroom gebruikte en het gasverbruik uiteraard zeer laag ligt.
Ben gaan kijken en toen zag ik dus dat die vaste lasten zo hoog lagen..ik bleef me afvragen hoe het komt dat mijn moeder minder gebruikte en toch zo duur uit was voor stroom.
Je ziet dan dat ondanks dat ze zeker minder verbruikt de vaste lasten hoog lagen. Ben gaan bellen met vrienden van mijn moeder. Die wisten het ook niet ..uiteindelijk gaat vattenvall zelf uitsluitsel. We hebben dus die 3 keer 35 aansluiting. Op deze manier hebben we dit dus ontdekt. Omdat mijn ouders altijd al zoveel betaalden is het denk ik niet opgevallen.

Heel vreemd ook want waarom die 3 keer 35? Ik bedoel het gros van de huishoudens komt gewoon uit met 3 keer 25 dus hoe komt het dat ergens ooit iemand zo,n zware aansluiting aangevraagd heeft..
Wie heeft dat dan gedaan en wanneer?

Enfin ik kom er morgen op terug laat ik jullie nu eerst maar eens de beloofde foto,s toezenden.
Ik moet als ik het nu goed begrijp ook eens goed gaan kijken of ik ergens die hoofdzekeringen kan zien..
Daar zou ik dus het bewijs moeten vinden dat we ook daadwerkelijk die 3keer 35 hebben.
Vreemde is ook dat als ik terug ga kijken in tijd het verbruik van mijn ouders bij Vattenfall de vaste lasten ook een stuk lager lagen. Ook vreemd..

Maar goed hieronder de foto,s. Foto is het het kastje van het hoog laag tarief. Daar staat duidelijk op dat het 25 Ampere is. Ik zal hier morgen nog een extra foto voor plaatsen. Als ik in dat kastje kijk zie ik duidelijk 25 Ampere staan. De zekeringen van de groepen zelf zitten op 16 Ampere zoals jullie zelf kunnen zien.

Update.. ik zie nu inderdaad ook dat ik niet kan zien wat die hoofdzekeringen hebben. Dat kastje is verzegeld. Wat kan ik nu doen om toch duideiljkheid te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgBsWqf7Jdp8jCdWfKn2HiYanf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJSajR8SPj7q8OfCy10LiL8M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5fDE9iB2jS2TJ9DLGDmtbEpGGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLRe7rxBjHgeTKp4rO6JXWgF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6VRZrlH4upfEPfejcFMqUNjsHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJYlcUqBS97j2LLIGNMciW3a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kG1TPrlaBUZ9DZR1SBcHxaXjako=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVbZM4HxdrmhymV5fhlvXFm4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6KbzwLy3_vQAXJfs5UNGYV5Pvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4IrQ1qiJtPpxqXI7oKj6H5h.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn moeder heeft inderdaad volgens mij nog die smeltzekeringen. Anderen zijn vervangen door volgens mij een iets modernere versie( zie foto,s). Het is inderdaad een hele oude kast.. zal zeker iets van 30 jaar oud zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Arctic Fox op 24-04-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lijkt mij een 1x aansluiting.
oops, niet goed gekeken.

De kosten voor een 1x1-40A en een 3x25A zijn hetzelfde.
https://www.liander.nl/-/...erkkosten-stroom-2025.pdf

[ Voor 105% gewijzigd door Ernemmer op 24-04-2025 15:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:52
@Arctic Fox Hou het eens bij de feiten. Je schrijft in een complete chaos waardoor het je in deze situatie ook niet zal helpen. Verzamel eens alle gegevens, zet dat op rijtje en ga dan actie ondernemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:18
De meter laat anders duidelijk drie fases zien op deze foto:
[Afbeelding]
De kosten voor een 1x1-40A en een 3x25A zijn hetzelfde.
https://www.liander.nl/-/...erkkosten-stroom-2025.pdf
Ik vermoed dat de titel van dit topic "30 jaar betaald voor 3x35A" had moeten zijn...

[ Voor 24% gewijzigd door Vloris op 24-04-2025 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:22

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Volgens mij kan je dit gewoon regelen met mijnaansluiting.nl.

Account aanmaken, adres opgeven, nieuwe aanvraag indienen voor elektra en het product van je netbeheerder selecteren (in dit geval Enexis) en de capaciteit terugschroeven naar 3x25A.

Je kan ook naar 1x40A gaan, kost evenveel. Maar het hangt er allemaal vanaf hoe je meterkast is bedraad. Gezien het altijd al op 3 fase heeft gewerkt zou ik daar voor gaan (en dus een aanvraag inschieten voor 3x25A).

Zal administratief redelijk snel geregeld zijn. Mogelijk fysiek wat langer maar het gaat jou voornamelijk om het financiële plaatje.

En in het vervolg: houdt verschillende geldstromen uit elkaar. Het zelfde met de wateraansluiting: je betaald voor de fysieke pijp die uit de grond komt. En je betaald ook voor het water dat er door heen komt. Echter ga je niet meer betalen voor de fysieke pijp wanneer je de kraan de hele nacht laat lopen, dan verbruik je gewoon veel water. De pijp is je capaciteit (hoe veel water kan er tegelijk uit de pijp komen) rn het water is wat je verbruikt.

Zelfde met vermogen. 3x25A is je capaciteit en de hoeveelheid kWh is hoeveel je verbruikt (hoeveel lampen staan aan, hoe hoog staat de elektrische kachel etc.)

[ Voor 33% gewijzigd door Yariva op 24-04-2025 15:03 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Vloris schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:59:
[...]

De meter laat anders duidelijk drie fases zien op deze foto:
[Afbeelding]
De aardlekschakelaars zijn ook beide driefasen.

De hoofdzekeringen zitten in dat zwarte kastje onder de meter.
Die kun je dus zo niet zien.
Dus een installateur met zegelrecht vragen om te kijken.

Wat dat kastje met doorzichtig deksel dient geen idee

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:26
@Arctic Fox

Ik zou de verhuurder vragen hoe het zit.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ronald.42 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:00:
[...]
Wat dat kastje met doorzichtig deksel dient geen idee
TF-ontvanger, kan weg, maar omdat deze voor de meter zit heb je zegelrecht nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
hcQd schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:03:
[...]

TF-ontvanger, kan weg, maar omdat deze voor de meter zit kun heb je zegelrecht nodig.
Ah juist, dan lopen er nog draden achter het meterbord tussen de meter en dat kastje.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Je topictitel is erg verwarrend, denk dat je '30 jaar betaald voor 3x35A' bedoelde?

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:22

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik zie nu al 3 posts langskomen die struikelen over de 3x35 vs 3x25 titel.

Ja dit klopt, ja het is verwarrend. Nee, dit is niet iets dat OP kan veranderen. Je kan beter een TR aanmaken in plaats van een comment plaatsen zodat een mod de titel kan wijzigen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47
Xander schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:05:
De tarieven zijn de afgelopen jaren, op wat inflatiecorrectie na, zo ongeveer gelijk gebleven.
Neej, zeker niet!
De netbeheer-tarieven (vastrecht) zijn de afgelopen jaren zelfs ge-explodeerd qua kosten!

In vier jaar tijd zijn de vastrechtkosten bij Enexis voor een 3x35A aansluiting meer dan verdubbeld!
Van € 929/jaar in 2021 naar € 2027/jaar dit jaar.

Dus op zich is het helemaal niet vreemd als TS daar de afgelopen paar jaar steeds voor heeft moeten bijbetalen..

ENEXIS netbeheer capaciteitstarieven (vastrecht) over de afgelopen paar jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1zTB7VdbUeSD_oRf9FoDJGYiSw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wFZ0LtcrJ87stTTJkSoHDYbX.png?f=fotoalbum_large

Gewoon terug te zoeken op de site van Enexis:
https://www.enexis.nl/tarieven/oudere-tarieven

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Arctic Fox schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:35:
De hoofdzekeringen kun je inderdaad niet zelf zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzH-wPMlRZYTiQ6T4N9ihEPu6WU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nZXNK0Q7J6mmOiiSDULWZ2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Een installateur met zegelrecht mag dit openen en bekijken, maarja dan maak je dus weer wel kosten.

Ik zou gewoon een wijziging naar 3x25A aanvragen en zorgen dat je aanwezig bent wanneer de monteur komt. Geef de monteur dan aan dat je twijfelt of er nu inderdaad 3x35A in zit en dat je graag de oude zekeringen wilt zien. Komt er inderdaad 3x35A uit dan heb je meteen de verlichting geregeld, komt er 3x25A uit dan schiet je wat foto's en ga je bezwaar maken tegen zowel het jarenlang te veel betaalde tarief als tegen de kosten voor de aanpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
BrainCrash schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:18:
[...]

Neej, zeker niet!
De netbeheer-tarieven (vastrecht) zijn de afgelopen jaren zelfs ge-explodeerd qua kosten!

In vier jaar tijd zijn de vastrechtkosten bij Enexis voor een 3x35A aansluiting meer dan verdubbeld!
Van € 929/jaar in 2021 naar € 2027/jaar dit jaar.

Dus op zich is het helemaal niet vreemd als TS daar de afgelopen paar jaar steeds voor heeft moeten bijbetalen..

ENEXIS netbeheer capaciteitstarieven (vastrecht) over de afgelopen paar jaar:
[Afbeelding]

Gewoon terug te zoeken op de site van Enexis:
https://www.enexis.nl/tarieven/oudere-tarieven
Ik schreef niet wat ik in mijn hoofd had blijkbaar.

Wat ik had willen schrijven is dat het verschil tussen de verschillende aansluitingen niet noemenswaardig is veranderd. In 2012 was 3x35A zo'n 3,7x duurder dan 3x25A, nu in 2025 is het 4,3x duurder. Oftewel 3x35A is altijd al veel duurder geweest, dit is niet iets nieuws van de afgelopen jaren.

Absoluut gezien is alles wat met energie te maken heeft inderdaad (fors) duurder geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:09
met @Xander . voor TS, ja vervelende situatie maar ik zou proberen te stoppen met ellenlange teksten en zoektochten en weet ik wat allemaal. Je weet nu dat er iets niet is zoals je het wilt en mogelijk in het verleden een fout is gemaakt. De stappen zijn al meerdere keren genoemd:

1. ga nu naar mijnaansluiting.nl en vraag die aanpassing naar 3x25A aan, kan vanavond nog want de website is nooit dicht;)

2. kijk daarna eens rustig of er inderdaad een fout is gemaakt en je grond hebt voor bezwaar.

1 tip: reken er niet ol dat je geld terugkrijgt en probeer ook niet te blijven hangen in de blame-game of 30 jaar terug dingen proberen te vinden. Het klinkt alsof je genoeg gedoe aan je hoofd hebt dus minimaliseer dit bijkomend gedoe zo veel.mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gijsch2
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-09 20:42
Mijn 2 centjes :

-Een zwaardere hoofdaansluiting is altijd al duurder geweest, dat deed je alleen als het nodig was.
-Kom je bij de leukere vraag, wat weet je van de historie van het huis ? Een oude bakkerij, boerderij met een melktank, kleine industrie aan huis gehad ? Dan is die zwaardere aansluiting waarschijnlijk een overblijfsel uit die tijd, en heeft niemand ooit de moeite genomen cq de noodzaak gezien om dat te veranderen. In dat geval is het helaas pindakaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:54
Weet niet bij welke energieleverancier je moeder had/heeft, maar daar staat het vastrecht (incl de hoofdaansluiting) in opgenomen. Bij bv een leverancier als Delta of Greenchoice, staat dit netjes vermeld op de jaarafrekening. Hier kun je het dan jaarlijks op terug zien staan. Dan wordt het wel lastig bezwaar maken, met terugwerkende kracht, vrees ik...

[ Voor 12% gewijzigd door petervandenberg op 24-04-2025 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:16
Soms krijg je zo'n unheimlich gevoel van fout op fout, door onwetendheid.
hoofdzekering 40A ging stuk...
Toen kwam 3x25A, maar de boiler was nog 5kW (TF aansluiting 25A)
Hoofdzekering klapt weer want op dezelfde fase zat de strijkbout
Oplossing steek 3x35 ipv 1x50A
Nu gaat er niks meer kapot, maar de oplossingsrichting was verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arctic Fox
Super bedankt voor jullie hulp. Waardeer ik zeer. Allemaal ben ik jullie dankbaar.
Echt mijn moeder zit al zo krap qua geld en ik hoop dat we nu snel die lichtere aansluiting krijgen.

Ik ga het regelen.. jullie hebben volkomen gelijk dit moet zo snel mogelijk omgezet worden dan kan ik naderhand nog altijd bezwaar maken mocht ik toch ontdekken dat het qua aansluiting niet klopt. Je kan het nu niet zien..zowel niet bij de zekering in de meterkast alsook met de slimme meter niet. Enige uitsluitsel is als Enexis zelf de hoofdzekeringen gaat vervangen.

Morgen meteen aan gaan vragen. Hele verhaal van toestemming van Enexis had ik kennelijk niet goed begrepen maar zo is het mij wel aan de telefoon verteld. Dan ga je je afvragen..waarvoor dan? Gaan ze dan contact opnemen met een installateur? Wat overigens ook weer geld kost. Ik laat dit los.

Hoop dat jullie mij ook begrijpen dat het voor de leek allemaal best verwarrend is en je op je hoede bent omdat ik lees dat er ook wel een fouten worden gemaakt..m.a.w je een lichtere aansluiting hebt en voor een duurdere betaald.Kan soms niet opvallen en op een gegeven moment komt dit uit.wel van geleerd om alles goed in de gaten te houden.

Dan hebben we het ook ergens over... zoals jullie hierboven al in het voorbeeld van @BrainCrash zien.de prijzen zijn al fors verhoogd en het verschil tussen 3 keer 25 of 3 keer 35 zijn enorm.

Kijk ook eens wat @BrainCrash nog schrijft..de vaste lasten voor 3 keer 35 waren altijd al heel hoog maar als ik in het verbruik van mijn moeder terug ga kijken ( vattenfall) zie ik een paar jaar geleden de vaste lasten toch vrij laag liggen.
Hoe kan dat dan? ...wederom vragen.

Maar goed laat ik nu niet weer met een heel verhaal komen. Ik moet nu eerst jullie goede advies opvolgen en de aansluiting om gaan zetten.

Enorme dank voor alle hulp nogmaals... Uiteraard laat ik jullie weten hoe het afgelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arctic Fox
Hieronder overigens een voorbeeldje hoe het fout kan gaan en ik heb meerdere voorbeelden gevonden.
Bij topic starter ging het ook mis. Ja situatie iets anders maar dan nog administratief ging het niet goed.
Kan heel goed zijn dat het bij ons gewoon goed staat maar logisch dat je op je hoede bent. Sowieso.. jij staat als leek tegenover mensen die er alles van weten. Vandaar ook dat een elektriciën moet komen kijken en niet de netwerkbeheerder..gezien de belangen als er iets mis gaat.

Jammer ook dat je als klant het niet snel kunt beoordelen. Je moet die hoofdzekeringen kunnen zien..

We gaan het zien wat eruit komt ik laat het jullie nog weten.

https://radar-forum.avrot...fout-liander-t201052.html

[ Voor 28% gewijzigd door Arctic Fox op 25-04-2025 01:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Arctic Fox schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 01:24:.

Kijk ook eens wat @BrainCrash nog schrijft..de vaste lasten voor 3 keer 35 waren altijd al heel hoog maar als ik in het verbruik van mijn moeder terug ga kijken ( vattenfall) zie ik een paar jaar geleden de vaste lasten toch vrij laag liggen.
Bekijk de jaarafrekeningen! Waarschijnlijk kun je die gewoon als PDF downloaden en ik verwacht dat hier gewoon de aansluitwaarde op staar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 21:55
@Arctic Fox schrijven is de kunst van het weglaten. Volgende keer dat je iets schrijft, lees dan terug en haal alles weg wat niet onderdeel is van het antwoord wat je geeft, want je schrijft zoveel dat de meeste mensen na twee of drie alinea's al afhaken. Jouw posts kunnen zeker 75% korter.

Achterhalen hoe dit 30 geleden is gekomen lijkt mij een heilloze zaak: niemand heeft de verplichting zolang administratie te bewaren. Dus staar je daar niet op blind.

Wat ik in het verhaal wel mis is wat voor woning het is die gehuurd wordt? Klinkt als all electric? Want waarom is er überhaupt krachtstroom? Wat is het piekverbruik?

Want wellicht kun je op basis daarvan nog zeggen tegen Enexis: 'U had beter moeten weten, bij het plaatsen van de meter heeft u gezien dat voor deze woning onmogelijk 3x35A nodig was'.

En verder kan het goed zijn dat er wel degelijk 25A hoofdzekeringen zitten en dan is het echt zaak dat je een onafhankelijke installateur met zegelrecht erbij haalt: 'Hallo, ik zit in een discussie met Enexis. Kunt u bij mij de zegels verwijderen, mij in een (e-mail) verslag vertellen welke capaciteit hoofdzekeringen er geplaatst zijn en daarna de kast weer verzegelen?'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:16
Staat mij bij dat toen het capaciteitstarief werd ingevoerd ( begin jaren 2000?) Iedereen vrij actief werd geïnformeerd dat ze te zware aansluitingen (toen kosteloos) konden aanpassen naar een lagere capacieit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:14

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ingmar89 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 07:17:
Staat mij bij dat toen het capaciteitstarief werd ingevoerd ( begin jaren 2000?) Iedereen vrij actief werd geïnformeerd dat ze te zware aansluitingen (toen kosteloos) konden aanpassen naar een lagere capacieit.
In 2009 voor electriciteit (link)

Er is destijds een campagne uitgevoerd om mensen te informeren, inclusief een aanbod om de aansluiting gratis te laten verkleinen als je de hoge afzekerwaarde niet nodig had.

Essent/Enexis deed daar ook aan mee.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:46
Heb zelf een soortgelijke situatie gehad. Kwam in een huurhuis terecht en vond de geschatte maandlasten voor energie erg hoog vanuit vattenfall. Na 1 belletje kwam ik er achter dat er 3x35 in mijn huis zat wat ook ergens onderaan in je contract staat.

Na overleg met de huurbaas heb ik dit op zijn kosten kunnen laten verlagen. Bleek voor mij iemand in te zitten die het wel nodig had vanwege zware apparatuur.

Dus om heel eerlijk te zijn, je had dit al lang en veel eerder zelf kunnen achterhalen. Het is geen geheim als er 3x35 in je meterkast zit.

Via enexis een verlichting aanvragen en verder gaan met je leven denk ik.

Je energieleverancier heeft hier voor de rest niks mee te maken en enexis geeft door wat je hebt in huis zodat de leverancier dit doorberekend. Alle infrastructuur wordt berekend op de aansluiting dus er worden hier kosten voor gemaakt door enexis. Daarom is deze aansluiting duurder en verwacht ik ook niet dat je iets terug krijgt.

Snap persoonlijk niet hoe je dit dertig jaar lang kan laten gebeuren, ergens moet toch eens een belletje gaan rinkelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:16
Plus dat je er in 2009 over geïnformeerd bent dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
PrimaPlan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:04:
Snap persoonlijk niet hoe je dit dertig jaar lang kan laten gebeuren, ergens moet toch eens een belletje gaan rinkelen
Denk maar niet dat meer dan 5% van de mensen in Nederland weet wat hoofdzekeringen zijn, laat staan het verschil tussen 25A of 35A. Het zou wel netjes zijn als energieleveranciers een zinnetje op de factuur erbij zetten als je een duurdere aansluiting hebt dan de andere 99% van de woningen in Nederland.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:46
Jim423 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:38:
[...]

Denk maar niet dat meer dan 5% van de mensen in Nederland weet wat hoofdzekeringen zijn, laat staan het verschil tussen 25A of 35A. Het zou wel netjes zijn als energieleveranciers een zinnetje op de factuur erbij zetten als je een duurdere aansluiting hebt dan de andere 99% van de woningen in Nederland.
Oh maar daar ben ik het ook zeker mee eens. Waar ik in deze situatie alleen niet bij kan is dat het al dertig jaar gaande is maar dat er nu pas eens actie wordt ondernomen. Er wordt aangegeven dat er al langer vragen zijn over het hoge maandbedrag, maar even de energieleverancier bellen ho maar.

Het is niet eens een verdienmodel voor de energieleverancier dus verbergen doen ze het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:16
De energieleverancier weet van ieder adres wat de exacte aansluitwaarde is en weet wat het verbruik is. Daarbij is er volgens diezelfde energieleveranciers een (administratief) tekort aan capaciteit. Dan is er toch wel een bandbreedte te vinden waarop klanten actief geïnformeerd kunnen worden? Een brief in 2009 vind ik niet actief.

En natuurlijk is dit wel een verdienmodel: er is geen enkele kostenopslag voor de leverancier op 3x25A zekeringen of 3x35A.

[ Voor 15% gewijzigd door BiLLY_daKid op 25-04-2025 09:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Yariva schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:59:
Volgens mij kan je dit gewoon regelen met mijnaansluiting.nl.
Nog veel eenvoudiger, gewoon via Enexis zelf: https://www.enexis.nl/aan...en/aansluiting-verlichten, op die website zijn ook de prijzen te vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8HS2esSyWrwYUT9hxcM-dfudwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y1kUX7Es4EKOWpH0JKgQzw9E.png?f=fotoalbum_large

Het verlichten van de aansluiting heb je er dus na minder dan 3 maanden uit.
Arctic Fox schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 01:24:
De netbeheerkosten staat als het goed is op elke jaarrekening. Als je je dus afvraagt waarom het 'een paar jaar geleden' vrij laag was. Kijk dan eens wat voor bedrag er op de jaarrekening(en) staat en vergelijk dat met de geposte prijzen hierboven: BrainCrash in "30 jaar betaald voor 3x35A"

[ Voor 66% gewijzigd door rens-br op 25-04-2025 11:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-07 08:55
Enige tijd geleden kwam ik erachter dat ik het vastrecht voor een 3x35A aansluiting betaalde. Die aansluiting had ik zelf in 2009 aangevraagd en ik kon me voorstellen dat ik toen voor 3x35A had gekozen. De oorspronkelijke aanvraag kon ik moet meer vinden (ook niet online). Na wat rekenwerk kwam ik tot de conclusie dat ik met 3x25A ook wel af zou kunnen. Dus een verlichting aangevraagd via mijnaansluiting.nl. Dat duurde een tijdje en tegelijkertijd had ik ook een nieuwe slimme meter nodig (communicatieproblemen). Er kwam een monteur om die te vervangen en toen heb ik meteen gevraagd of hij de verlichting van de aansluiting niet kon doen. De monteur begreep niet waar ik het over had want de zekeringen waren al 25A.
Met andere woorden: meer dan 10 jaar voor een 3x35A aansluiting betaald die ik niet had. Daar is een dossier voor aangemaakt en ik kreeg compensatie voor 7 jaar (uit mijn hoofd). Ik denk dat de rest verjaard was. Na een paar maanden en wat extra foto's (door een monteur in opdracht van de netbeheerder) was de zaak rond: meer dan EUR 7000 vergoed gekregen.
Kortom: vraag die verlichting gewoon aan en wees vriendelijk tegen de monteur terwijl je meekijkt.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:17
Misschien had vader een goede reden voor een 3x35A aansluiting. Wat had hij in zijn schuur staan?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arctic Fox
Update..

Laat ik beginnen om jullie hier allemaal enorm te bedanken voor jullie hulp.
Echt ik heb super goede tips gehad.. weet dat ik jullie hiervoor enorm waardeer.
Kan jullie zelfs zeggen dat de antwoorden helemaal klopten hoe de situatie uiteindelijk in mekaar zit. Jullie hadden gewoon gelijk.
Zo zie je maar wat tweakers en zijn leden waard kan zijn dat heb ik er zeer zeker van opgestoken. Mensen die echt de van wanten weten en met hun kennis bereid waren een ander te helpen. Nogmaals veel dank daarvoor ik heb er heel veel aan gehad!

Zoals gezegd in een van de antwoorden stond precies hoe de situatie nu in mekaar zit...namelijk dat ooit een vorige bewoner die 3 keer 35 heeft aangevraagd.
Dat zal zeker 20 jaar geleden geweest moeten zijn.
We kwamen erachter toen de installateur de 3 keer 35 zekeringen aan mij liet zien. Zeer oude zekeringen die ze nu niet meer maakten, dus toen wisten we dat die zware aansluiting jaren geleden al erin heeft gezeten.

Dat we er nu pas achter kwamen komt in feite omdat de prijzen de laatste jaren exorbitant zijn gestegen voor 3 keer 35. Dat is ook de reden dat een paar jaar geleden de vaste lasten vrij laag waren in de jaren daarvoor, en dat dit niet zo opgevallen is. Ook al niet omdat mijn ouders al vrij hoge lasten hadden.

Reden dat men zo,n zware aansluiting nu veel duurder maakt is zeg maar een ontmoedingingsbeleid. Een zware aansluiting vraagt meer van het netwerk dus dan wil men dat je een zwaardere aansluiting alleen dan gebruikt als je die ook echt nodig hebt.

Tot slot.. enexis heeft ons in dit alles zeer goed en correct geholpen. Telkens ons goed te woord gestaan en proberen alle vragen te beantwoorden. Ook heel blij hoe het met enexis is verlopen.

De 3 keer 25 is dus nu gelukkig voor mijn moeder gerealiseerd.
Pagina: 1