Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 10:40
Beste tweakers,

Zojuist is mijn jaarafrekening van mijn energiebeheerder (Essent) op de deurmat gevallen en wat schetst mijn verbazing? Ik heb een 3x35A aansluiting i.p.v. een 3x25A.

Halverwege vorig jaar heb ik een aanvraag gedaan voor een verzwaring van 1x25A naar 3x35A, dit vanwege een nieuwe keuken, zonnepanelen en een (eventuele) warmte pomp. Toen ik werd gebeld door de netbeheerder voor een afspraak werd ik erop gewezen dat een 3x35 50,- per maand extra kost. Ook werd mij verteld dat voor een rijtjeshuis 3x25A ruim voldoende is. Hierdoor heb ik bevestigd beantwoord dat een 3x25A ook goed is. Ik heb in de initiele aanvraag alleen gekozen voor 3x35A omdat ik dacht dat het geen verschil in kosten zou maken.

Bij de daadwerkelijke plaatsing door de netbeheerder is nogmaals bevestifgd door de monteur dat 3x25A ruim genoeg is voor mijn thuis installatie. Hierdoor ging ik er vanuit dat ik ook daadwerkelijk 3x25A heb gekregen.

Echter geeft mijn Essent jaar afrekening EN de 'mijn enexis' beide 3x35A aan, wat mij doet vermoedden dat ik ook daadwerkelijk 3x35A heb en dat dit niet een administratieve fout is.

Nu is het moment om dit recht te trekken en ik heb natuurlijk geen poot om op te staan op basis van wat er telefonisch is besproken of via de monteur. Echter zijn er wel 3 hoofdschakelaars aangesloten waarop staat C25. Dit doet mij vermoeden dat ook de monteur dacht dat hij 3x25A moest aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh6QEsOrtgnwB2gq-fJO0weTNRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0Ih3tdSvzyPduumqgGlB0Z2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil graag beslagen ten ijs komen als ik contact opneem met de netbeheerder, daardoor heb ik de volgende vragen:
  1. Klopt mijn aanname dat deze schakelaars bedoeld zijn voor maximaal 25A en niet 35A?
  2. Heeft iemand een zelfde ervaring meegemaakt?

Just a simple thought....

Beste antwoord (via Onoffon op 09-08-2023 14:18)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:12
De foto zegt eigenlijk alles, dat zijn je zekeringen en die bepalen of je 25 of 35 hebt.
Je hebt inderdaad 3x25

Dit zouden ze recht moeten kunnen zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Gman op 09-08-2023 12:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:12
De foto zegt eigenlijk alles, dat zijn je zekeringen en die bepalen of je 25 of 35 hebt.
Je hebt inderdaad 3x25

[ Voor 10% gewijzigd door Gman op 09-08-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Onoffon schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:37:
Echter geeft mijn Essent jaar afrekening EN de 'mijn enexis' beide 3x35A aan, wat mij doet vermoedden dat ik ook daadwerkelijk 3x35A heb en dat dit niet een administratieve fout is.
Die betrekken het uit dezelfde bron, dus dit geeft geen aanleiding om te denken dat het meer is dan een administratieve fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
Gman schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:40:
Je hebt inderdaad 3x25

Ik had natuurlijk ook zelf even kunnen googlen op deze nummers en dat nummer geeft inderdaad aan dat het om 25A gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door Onoffon op 09-08-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
eamelink schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:41:
[...]

Die betrekken het uit dezelfde bron, dus dit geeft geen aanleiding om te denken dat het meer is dan een administratieve fout.
Goed punt. Mijn energiebeheerder factureert natuurlijk gewoon de aansluiting welke hij krijgt doorgegeven van de netbeheerder.

Maar ja, waarschijnlijk ben ik pessimistisch ingesteld, maar het word natuurlijk weer een hoop gedoe om de gemaakte kosten weer terug te krijgen van de netbeheerder.... Het gaat toch om 300,-

[ Voor 20% gewijzigd door Onoffon op 09-08-2023 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Onoffon het is nog mooi op tijd in de middag. Ik zou de leverancier even bellen hoe dit op te lossen. Misschien valt het mee met de tijd en energie die het kost om dit recht te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:18

Aardedraadje

Met kabelschoen

Het is gelukkig vrij duidelijk dat de administratie niet klopt, ik zou gewoon Enexis bellen om aan te geven dat er onterecht 3x35 geregistreerd staat. Veel uitgebreider hoef je het ook niet te maken :)

Ik vermoed dat Essent een correctie door moet krijgen van Enexis. Uiteindelijk is Essent maar een doorgeefluik voor deze beheerderskosten.

Daarnaast zou ik dus ook Essent even aan de bel trekken, misschien kun je betaling uitstellen tot ze een correctie van Enexis doorkrijgen. In het ergste geval zou je de afrekening moeten betalen as-is en wachten op een correctie en terugbetaling. Maar ik verwacht toch dat hier wel eea voor geregeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onoffon
Nou, zojuist gebeld en na het hele verhaal uitgelegd te hebben, zou ik binnen 10 werkdagen teruggebeld moeten worden met een oplossing. Ik ben benieuwd....

Ben trouwens heel correct en kundig geholpen door een medewerker van hun klantenservice, dus hulde daarvoor.

Nu even afwachten dus, financieel geen nood aan de man, ook met deze onterechte verrekening kreeg ik nog geld terug, ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Onoffon op 09-08-2023 14:16 ]

Pagina: 1