Eix schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:39:
Ik ben niet voornemens om hier een welles/nietes-discussie van te maken. Als jij denkt dat KPN een probleem met software van derden kan oplossen, soit.
Neemt niet weg dat
- Het stellen dat een telecombedrijf als KPN geen kennis heeft van de eigen backbone behoorlijk laagdunkend en aanmatigend is.
- Het uiteindelijk primair aan Meta is om te achterhalen waarom klanten last hebben van een verstoorde dienstverlening op hun product Whatsapp. Zij kunnen dit nader analyseren en indien nodig andere partijen betrekken. Dat Meta zich Oost-Indisch doof houdt voor klantcontact maakt niet dat andere bedrijven dan in de bres moeten springen.
En hier laat ik het bij. Geen zin om met iemand die ad hominems hanteert verder te discussiëren.
Je kunt nu wel de kaart trekken van een persoonlijke aanval - wat totaal niet zo is. Je begint namelijk zelf met een toespelingen over dat iets smadelijk of lasterlijk zou zijn, quod non! Over een discussie waar jij helemaal geen onderdeel van/in bent, dat verdient vanuit jouw perspectief het aanhouden van een gepaste afstand, zeker als het schuurt.
Daarnaast is het niet aanmatigend noch laagdunkend, het is een feit dat grote organisaties niet de noodzaak tot lange termijn borging van kennis, bepaald serieus nemen ... de status quo wordt op een gegeven moment dé waarheid (complacency) in een organisatie. Dit is echt niet uniek voor de belastingdienst, de overheid en haar agentschappen in het algemeen of een ander groot instituut/instelling zoals KPN - de uitzondering bevestigt vaak de regel.
Ik ken ook de club en cowboy mentaliteit waaronder het destijds is gebouwd, het geld kon niet op tijdens de dotcom bubble - maar ja who gives a F, right?
Daarnaast kunnen twee partijen een onderdeel van het probleem én oplossing zijn, zoals bijvoorbeeld in de periode 2004 - 2014 toen nummerportering tussen telecom providers een compleet drama was en reden voor vele boze belletjes naar deze organisaties, hebben ze uiteindelijk maar besloten om samen te gaan werken in een landelijk loket. Het kan dus wel.
Dat je KPN met dit statement zo goed als uitsluit als mogelijke probleem eigenaar én daarmee als een mogelijke partij voor een oplossing - naast Meta. Doet mij vermoeden dat je hier een persoonlijk/emotioneel belang bij hebt. Vooral ingegeven dat voor jou nu ineens de toon telt en niet zo zeer de feiten en omstandigheden die mensen zoals ik in dit topic - op dit moment mee te dealen hebben.
Dus dat je dit topic tot noch toe met belangstelling volgt, zonder verder in de discussie geparticipeerd te hebben is dan ook opmerkelijk wat mij betreft - zeker nu je 2x toe de kant van KPN kiest.
Tot besluit: je kunt je wel bedienen van bepaalde fancy klinkende retoriek om mij nu als onfatsoenlijk af te schilderen, om dat ik wat statements maakt. Betekent het nog niet dat dit waar is - verre van wat mij betreft.