Your WhatsApp account is being registered on another device

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Virgil
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 21:41

Virgil

We're not alone

Topicstarter
Sinds maart dit jaar ontvang ik bijna dagelijks een sms van WhatsApp met daarin het bericht dat mijn nummer wordt geregistreerd op een ander apparaat. En daarbij een zes cijferige code die ik aan niemand anders mag geven. Naast de SMS krijg ik ook in whatsapp een pop up dat het nummer geregistreerd wordt op een ander apparaat. En dat ik een code zou moeten ontvangen die ik echt met niemand mag delen.

Tot gisteren heb ik dit altijd afgelachen en genegeerd. Ik heb ook al geruime tijd twee factor authenticatie aanstaan en een gebruikersnaam aangevraagd. Gisteren veranderde het gedrag. Ik kreeg een SMS, de popup in WhatsApp en vrijwel meteen daarna de melding: uw nummer is niet meer gekoppeld aan dit apparaat. Ik was uitgelogd.

Ik kon gelijk op inloggen drukken maar moest een minuut wachten om verificatie aan te vragen met een gemist gesprek. Een SMS code kon ik helemaal niet aanvragen: dat zou 25 uur duren. Nu maak ik me meer zorgen, de persoon wie dit probeert te doen was al 1 stap verder. Dat betekent dat ze de zes cijferige code op de een of andere manier hebben ontvangen.

Gelukkig heb ik 2FA. Dus ik kon weer inloggen.

Nu heb ik contact gelegd met KPN, want ik wil weten waarom dit kan. Helaas is mijn klacht daarover gesloten. Door mijn hoofd spookt de mogelijkheid dat mijn telefoonnummer twee keer uitgegeven is, of dat het SMS verkeer onderschept is. Het vreemde is dat er bijna dagelijks zo'n sms code binnenkomt. Soms s nachts, soms midden op de dag. Redelijk random momenten. KPN zegt dat dit niet kan, maar dat ze "een melding maken waar we misschien onderzoek naar gaan doen". Maw: shit ain't gonna happen yo.

Met WhatsApp heb ik contact gezocht en toen werd meteen mijn account geblokkeerd.: "your account is under review". Vanochtend kon ik weer inloggen en gebruik maken van de tool. Natuurlijk heb ik van WhatsApp geen enkele info wat er aan de hand is. Ik heb nu wel een handjevol mensen kunnen overtuigen van Signal. Zojuist kreeg ik wéér de popup en een SMS van WhatsApp. Dus ik dacht, ik klim in de pen van Tweakers.

Goed wat is nu mijn vraag:

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Hoe kan het dat mijn nummer bijna dagelijks elders geregistreerd wordt?

Hoe kan het dat gisteren die registratiepoging elders een stap verder kwam?

Moet ik denken aan malware? Ik heb mijn telefoon enorm barebones ingericht en er staan alleen noodzakelijke apps op met minimale permissions.

Ik had Niagara Launcher erop, en die had verregaande permissions -can see anything on your screen- die heb ik inmiddels gedeactiveerd en verwijderd.

Zou het kunnen dat iemand eerlijk hetzelfde nummer heeft en wilt registreren? En het ook elke dag probeert?

Ik heb al twee-staps verificatie. Ik heb ook al een gebruikersnaam, en contact met support van KPN en WhatsApp is enorm teleurstellend. KPN ben ik na het spreken van 5 mensen geen steek verder, en WhatsApp is niet eens menselijk.

Dit van mij afschrijven helpt, ergens.

Ik ben ook benieuwd: hebben anderen dit ook?

Ik was heel, heeeel vroeger SeRRveR

Alle reacties

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-08 16:00
Ik heb dit nog nooit gehoord dat iemand zo vaak deze notificaties krijgt. Mijn eerste reactie is dat je waarschijnlijk met iemand geen vrienden hebt gemaakt. Of dat het nummer pas kort in je bezit is en iemand er weer probeert bij te komen. Met twee-staps verificatie zou je dit moeten voorkomen, maar irritant lijkt het me wel.

Dat je geen hulp van Whatsapp en KPN krijgt verbaast me niets. Had zelf al niet eens de energie er in gestoken om die hulp te zoeken.

• reneetjuhh1991
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:17
Virgil schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:04:
Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Hoe kan het dat mijn nummer bijna dagelijks elders geregistreerd wordt?
Daar is maar één verklaring voor: Iemand probeert je whatsapp account over te nemen, reden onbekend.
Hoe kan het dat gisteren die registratiepoging elders een stap verder kwam?
SMS verificatie is 1 van de mogelijkheden die je hebt om te bewijzen dat je de eigenaar van het telefoonnummer bent. Dit is de default methode die gebruikt wordt omdat de SMS naar het daadwerkelijke nummer gaat.

Een andere methode van verificatie is het gebruiken van de (zelf) ingestelde PIN-code, of wat jij MFA noemt. Als je deze code succesvol invoert dan hoef je géén SMS verificatie meer te doen en wordt het account direct ingelogd. Meest voor de hand liggende is dus dat de persoon die probeert in te loggen op je account deze pincode weet (of door gokken of "off the shoulder" of legio andere mogelijkheden hoe ze deze code hebben kunnen achterhalen).
Zou het kunnen dat iemand eerlijk hetzelfde nummer heeft en wilt registreren? En het ook elke dag probeert?
Nee, het hele systeem wat achter 06-nummers zit (provider overkoepelend) voorkomt dat nummers dubbel uitgegeven kunnen worden. Bovendien is het uitgeven van nummers een geautomatiseerd proces, dus het is niet dat iemand met het handje een telefoonnummer verzint en intikt op het moment dat iemand een nieuw nummer aanvraagt.
.... contact met support van KPN en WhatsApp is enorm teleurstellend. KPN ben ik na het spreken van 5 mensen geen steek verder, en WhatsApp is niet eens menselijk.
Ja dit had ik helaas wel verwacht. KPN heeft hier vanuit hun optiek weinig mee te maken want het is een app van een andere partij waar het probleem zich bevindt en hun houden zich vast aan hun deel (het nummer). De ondersteuning van Meta is dan wel weer teleurstellend, maar ook te verwachten.
Persoonlijk nee, maar met alle mogelijkheden die ik hierboven beschrijf zul je niet de enige zijn.

-------

Een laatste wat me nog te binnen schiet: het kan natuurlijk ook zijn dat er een nieuwe simkaart aan je nummer gekoppeld is die in het eigendom van de jatter is, daar ben je snel genoeg achter: bel jezelf met de telefoon van een ander: gaat ie bij jou over, dan is het nummer aan jouw SIM gekoppeld. Gaat die niet bij jou over dan is je nummer aan een andere SIM gekoppeld en dan zou ik ZSM contact opnemen met KPN om een nieuwe simkaart aan te vragen en hun uit te laten zoeken hoe de sim wijziging heeft plaatsgevonden (denk aan: in een winkel of via het online account) en vanuit daar verder.

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:32
Is het niet een PC/Laptop die na aanzetten probeert Whatsapp te koppelen om berichten op de PC te tonen?

• reneetjuhh1991
Ollie_NL schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:16:
Is het niet een PC/Laptop die na aanzetten probeert Whatsapp te koppelen om berichten op de PC te tonen?
Hoewel whatsapp web/PC-app tegenwoordig een optie heeft om met je nummer in te loggen ipv een QR-code scannen, is dat niet de defaultoptie en moet je die echt bewust kiezen. Maar wie weet is het inderdaad zo simpel. We wachten reactie van TS even af :)

• Virgil

Virgil

We're not alone

Topicstarter
BytePhantomX schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:59:
...Of dat het nummer pas kort in je bezit is en iemand er weer probeert bij te komen. ...
Dit nummer heb ik al een aantal decennia. Dus ik denk dat ik inderdaad geen vrienden heb. Maar het is iedereens guess wie dat dan is.
reneetjuhh1991 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:41:

[...]

SMS verificatie is 1 van de mogelijkheden die je hebt om te bewijzen dat je de eigenaar van het telefoonnummer bent. Dit is de default methode die gebruikt wordt omdat de SMS naar het daadwerkelijke nummer gaat.

Een andere methode van verificatie is het gebruiken van de (zelf) ingestelde PIN-code, of wat jij MFA noemt. Als je deze code succesvol invoert dan hoef je géén SMS verificatie meer te doen en wordt het account direct ingelogd. Meest voor de hand liggende is dus dat de persoon die probeert in te loggen op je account deze pincode weet (of door gokken of "off the shoulder" of legio andere mogelijkheden hoe ze deze code hebben kunnen achterhalen).

Een laatste wat me nog te binnen schiet: het kan natuurlijk ook zijn dat er een nieuwe simkaart aan je nummer gekoppeld is die in het eigendom van de jatter is, daar ben je snel genoeg achter: bel jezelf met de telefoon van een ander: gaat ie bij jou over, dan is het nummer aan jouw SIM gekoppeld. Gaat die niet bij jou over dan is je nummer aan een andere SIM gekoppeld en dan zou ik ZSM contact opnemen met KPN om een nieuwe simkaart aan te vragen en hun uit te laten zoeken hoe de sim wijziging heeft plaatsgevonden (denk aan: in een winkel of via het online account) en vanuit daar verder.
De twee-staps verificatie van WhatsApp werkt volgens mij net iets anders dan wat je beschrijft. Maar misschien dat ik dat verkeerd begrijp. Zoals ik het nu ervaar is de SMS verificatie (of gemist gesprek) wel degelijk nodig. En daarna (en geregeld in de app) moet je je pincode invullen.

Ik ga mijn eigen nummer eens proberen te bellen. Kijken wat daar mee gebeurt. Ik heb wel een tijd terug spam-calls gekregen van nummers die heel erg op dat van mijn nummer lijken. Dus mijn telefoonnummer is hoe dan ook in lijstjes terecht gekomen van mensen die oneerlijk geld willen verdienen.
Ollie_NL schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:16:
Nee, had ik ook al aan gedacht! Maar ik gebruik zelden 1 browser als Linked Device. Linked Devices in WhatsApp is ook een leeg lijstje.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:26

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Sinds maart dit jaar ontvang ik bijna dagelijks een sms van WhatsApp met daarin het bericht dat mijn nummer wordt geregistreerd op een ander apparaat.

Jaaa! :( :( :(

Stond al een behoorlijke tijd op mijn lijstje om hier een topic over te openen/ uit te zoeken wat ik hier mee moet. Heb dit telefoonnummer al 20+ jaar, whatsapp gebruik ik ook al tijden, en de afgelopen maanden wordt ik dagelijks / meerdere keren per dag bestookt door die sms van whatsapp. Uiterst frusterend, en geen idee wat ik er aan kan doen

2FA staat ook aan bij mijn account, maar als ik de TS lees, word ik toch een beetje nerveus....

Linked devices ook leeg.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• reneetjuhh1991
Virgil schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:53:
De twee-staps verificatie van WhatsApp werkt volgens mij net iets anders dan wat je beschrijft. Maar misschien dat ik dat verkeerd begrijp. Zoals ik het nu ervaar is de SMS verificatie (of gemist gesprek) wel degelijk nodig. En daarna (en geregeld in de app) moet je je pincode invullen.
I stand corrected! Afgelopen week een nieuwe telefoon voor mijn vrouw ingericht (van de ene iPhone naar een nieuwere) en daar hoefde ik na het bevestigen van het telefoonnummer (stond al ingevuld in het scherm) enkel de pincode in te toetsen, wellicht doordat ik gewoon een transfer heb gedaan van haar huidige config naar de nieuwe iPhone. Als ik de FAQ van Meta er op nalees dan moet je inderdaad altijd via SMS of telefoonoproep bevestigen dat je het nummer hebt én vervolgens heb je de 2FA pincode nog.

Excuses voor deze verwaring!

Ik ben benieuwd wat er uit die "jezelf bellen"-test komt. Want dan blijft enkel overeind staan dat ze een sim transfer hebben gedaan.

• Thomastux
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 07:18
Hier zelfde beeld: soms SMS'jes met whatsapp code (eentje in het Arabisch), lekker genegeerd. Nu ben ik regelmatig de registratie kwijt (+/- 1x per week). Soms kan ik hem meteen terugkrijgen via SMS of een telefoontje, soms moet ik tijd wachten voordat dat mogelijk is. Gisterenavond werd mijn account 12 uur lang geblokkeerd en kon ik geen van beide gebruiken om mijn toestel te registreren.

Als ik m'n registratie terug heb, is de pret nog niet voorbij. Whatsapp wantrouwt het account (of m'n refurbished iPhone?), zodra ik webwhatsapp koppel verlies ik de registratie en moet ik een account review aanvragen. Na paar uur geven ze m'n account dan weer vrij en ik kan ik 'm opnieuw registeren. Laatst appte ik een collega die nog niet in m'n adressenboek stond: bam, weer under review.

Mijn beeld is dat ik er niets aan kan doen. Heb MFA aan staan zodat ze in ieder geval niet m'n berichten kunnen lezen en niet namens mij kunnen versturen. Alle privacy instellingen staan verder zo strict mogelijk. Het is wel echt bijzonder irritant en kwetsbaar, er zijn helaas nog genoeg mensen die niet mee willen naar Signal...

Ik ben heel benieuwd hoe dit kan, mijn account wordt ook overgenomen als ik geen SMS'en krijg...

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:50
Gewoon voor een extra datapunt: mijn pa heeft sinds een paar dagen hetzelfde probleem. Het lijkt erop dat er een fundamenteel probleem is met Whatsapp, waardoor accounts te kapen zijn... Alle heractivatiepogingen zijn zo ongeveer onmogelijk, omdat er steeds een timeout op het ontvangen van nieuwe codes staat. Geen idee wat ik hiermee moet, want Whatsapp heeft ook absoluut 0.0 support (alleen AI).

• marcel50506
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-08 08:01
Ik heb hetzelfde! Al een paar maanden, eerst om de zoveel dagen een Whatsapp-melding dat mijn account op een ander apparaat geregistreerd werd, altijd vergezeld met een SMS-bericht met de code. De code uiteraard nooit aan iemand anders gegeven.

Een paar maanden geleden gebeurde het plots twee keer in een paar dagen dat ik wel een Whatsapp melding kreeg, maar vervolgens geen SMS-code. Toen werd ik uit mijn account gezet. Gelukkig had ik 2FA aan staan, en konden ze (verwacht ik) niet bij mijn data.

Ik heb contact gezocht met Simyo en Meta. Simyo gaf aan dat er geen tweede simkaart of iets dergelijks geregistreerd stond, en ook dat er in die periode geen SMSjes ontvangen waren. Meta zei dat alles honky-dory was, en gaf natuurlijk 0,0 informatie.

Afgelopen dagen (7 - 10 augustus) heb ik inmiddels 4 keer opnieuw moeten inloggen in Whatsapp, elke keer werd ik uit mijn account gezet omdat iemand anders probeerde te registreren. Elke keer heb ik geen SMS-code gehad.

• MikeN
Mijn pa heeft uiteindelijk opnieuw kunnen inloggen door tot exact het moment te wachten dat de code weer op te vragen was, en hem op dat moment opnieuw op te vragen. De tijd zal leren of hij ingelogd blijft. Overigens was er ook een passkey actief op het account (net als 2FA), maar was er met de passkey niet te authenticeren.

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:00
marcel50506 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:30:
Gelukkig had ik 2FA aan staan, en konden ze (verwacht ik) niet bij mijn data.
Sowieso kunnen ze niet bij je data, ik neem aan dat je daarmee je reeds verstuurde en ontvangen berichten bedoeld, want WA is end2end encrypted en de berichten staan dus op jouw device alleen.

• MikeN
Inmiddels weer uitgelogd (na zo'n 24 uur). Whatsapp wordt tamelijk onbruikbaar zo.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
Stond bij iedereen die di probleem heeft MFA aan?

• Virgil

Virgil

We're not alone

Topicstarter
ahbart schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:38:
Stond bij iedereen die di probleem heeft MFA aan?
Bij mij wel!

Ik heb inmiddels de zelfbel test gedaan via de telefoon van mijn vrouw, en telefoontjes komen gewoon bij mij uit.

Geen idee hoe dan een aanvaller toch ingelogd is geraakt. Mogelijk via een denial-of-service tussen de aanvaller en WhatsApp? Ik kreeg van de week het smsje in het Indonesisch 🤣

• MikeN
MFA staat aan, maar is niet nodig om iemand uit te loggen. Whatsapp logt andere devices al uit zodra er een OTP correct binnenkomt. Overigens is het volgens mij ook zo dat na een week inactief een account z'n MFA ook niet meer gecheckt wordt, dus als een aanvaller je een week weet te vervelen ben je misschien nog wel meer het bokje.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
Misschien een gekke, maar is er misschien ook een apple account in het spel? Dat de sms ook op een ander apple device binnenkomt? Of kan dat ook zo bij andere merken? Dan zou misschien tot dat andere account (apple, oid) ongewenste toegang zijn.

• MikeN
Er zijn uberhaupt geen SMSjes die langskomen. Zelfde verhaal als bij marcel50506 wat dat betreft.

• marcel50506
N.a.v. wat ahbart zegt: kan iedereen die hier last van heeft, laten weten wat de gebruiken? Wat voor OS en welke provider lijkt me al interessant.

iOS (iPhone 13 mini) en Simyo (KPN) voor mij.

• Virgil

Virgil

We're not alone

Topicstarter
Android 16 (OnePlus 13) en KPN

• reneetjuhh1991
MikeN schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:47:
.....Overigens is het volgens mij ook zo dat na een week inactief een account z'n MFA ook niet meer gecheckt wordt, dus als een aanvaller je een week weet te vervelen ben je misschien nog wel meer het bokje.
Dit klopt niet, MFA wordt altijd afgedwongen, ook wanneer je account voor langere tijd inactief is

• MikeN
reneetjuhh1991 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:42:
[...]

Dit klopt niet, MFA wordt altijd afgedwongen, ook wanneer je account voor langere tijd inactief is
Tsjah, Whatsapp zegt toch echt wat anders. Zie bijv hier onderaan: https://faq.whatsapp.com/1082491466048496/?cms_platform=iphone&helpref=platform_switcher
Als je een nieuwe simkaart hebt en er wordt je gevraagd om een pincode voor verificatie in twee stappen in te voeren, kan het zijn dat het nummer eerder is gebruikt. Als dat zo is, heeft de vorige eigenaar van dat telefoonnummer mogelijk een WhatsApp-account gemaakt en verificatie in twee stappen ingesteld met een e-mailadres.

In dat geval moet je zeven dagen wachten na je registratie voordat je je verificatie in twee stappen kunt resetten.

• marcel50506
Inmiddels de 4e dag op rij dat dit bij mij gebeurde, moet nu 5 uur wachten tot ik weer kan inloggen.

Overigens een melding gedaan bij de Fraudehelpdesk. Advies daaruit was whatsapp opnieuw installeren (‘have you tried turning it on and off again?’). Kan echter wel nuttig zijn als iedereen hier een melding doet bij de Fraudehelpdesk, zodat zij het ook op de radar krijgen.

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:08
Ik heb nu hetzelfde, maar dan anders. Ik heb nooit WhatsApp gehad, uit principe (ik blijf weg van alle Meta bedrijven) . Maar een half uur geleden kreeg ik een SMS met een business-code.

Voor de zekerheid aan een ander die wel WA heeft om te kijken of er een account is met mijn nummer: ja, die is er. En nu zit ik met een probleem, want ik wil natuurlijk niet dat er met mijn nummer criminele zaken worden gedaan. Maar hoe krijg ik het gemeld dat er dus misbruik wordt gemaakt van mijn nummer zonder dat ik in dat hele Meta ecosysteem kom?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)

Pagina: 1