Jester-NL schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:59:
Dat houdt in dat zij, samen met de eigenaar/verhuurder de VvE vormt. Een VvE die beheert wordt door een professioneel VvE-beheerder. Dat verklaart an sich wel waarom er op het moment van overdracht niet onmiddellijk met de VvE geschakeld kon worden.
Nee, dat volg ik zo niet. Ik zie niet in waarom een VvE
beheerder in dit geval niet gewoon namens de door haar geadministreerde
vereniging op zoek had kunnen gaan naar contactinfo van dit nieuwe verenigingslid. Ik kan me wel indenken waarom de beheerder daar
geen zin in had: nl. te tijdrovend en we kunnen ook gewoon conform het vastgesteld beleid de zaak overdragen aan een incassobureau. Spijtige gang van zaken, juridisch zo te zien wel correct en op zich snap ik ook wel dat het zo kan verkeren. Als voormalig en langdurig actief bestuurslid van een VvE kan ik bevestigen dat een incassoprocedure bij langdurig wanbetalen standaardbeleid is.
Enfin, wat in dit geval de moeite waard is m.i.is om even contact te zoeken met het andere VvE lid - dus de woningbouwcorporatie die eigenaar is van de andere units. Vaak zijn die de beroerdste niet en zijn ze best aan te spreken op het menselijke aspect van de zaak.
De vraag is in hoeverre het gaat helpen. Het kwaad was immers geschied toen het incassotraject escaleerde. Hoewel de woningbouw c.q. de VvE (niet de beheerder!) mogelijk welwillen zijn, zijn zij geen partij als het gaat om de bijkomende incasso- en proceskosten. De VvE is immers alleen begunstigde voor de achterstallige VvE bijdrage. En ondanks dat eerder gesteld werd dat ook deurwaarders geen monsters zijn, moeten we ook erkennen dat bv. een incassobureau gewoon geld wil zien voor uitgevoerde diensten. Die gaan deze vordering (dus van de bijkomende kosten) niet zomaar opgeven. Ze zijn allicht op dit punt ook niet meer terug te fluiten door de opdrachtgever (de VvE).
Heel vervelende situatie, al met al. In beroep/verzet gaan, in samenspraak/met hulp van de rechtsbijstand lijkt me zeer zeker de moeite waard, al lijkt me dat de rechtsbijstand ook zal adviseren om voor nu direct volledig te betalen. Daarna kijken in hoeverre het misschien mogelijk is om op basis van gebrekkige aankondigingen (laatste aanmaning niet aangetekend verstuurd of fysiek overhandigd) deels de opslag terug te krijgen.
Ik las ergens een suggestie op een schadeclaim te deponeren bij PostNL: da's echt kansloos. Bespaar je de moeite.
Heel veel succes/sterkte met de situatie; echt heel vervelend hoe zoiets totaal en eigenlijk voor iedereen onbedoeld uit de hand kan lopen. Hopelijk heeft vrouwlief alsnog een fijne start in het nieuw opgeknapte huis!
PS: ik zie hier dat in de context van VvE leden wordt gesproken over '(mede)bewoners' - voor de goede orde: bewoners zijn geen VvE-lid; dat zijn de eigenaars (what's in a name). Om die reden is het ook logisch dat als het gaat om huurpanden, dat de daadwerkelijke buren allicht geen idee hebben van wat er VvE-technisch speelt.