Brieven niet ontvangen, nu incasso bureau aanvechten

Pagina: 1
Acties:

• Tkoutros
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:24
Beste tweakers,

Mijn vriendin heeft in december 2025 een klushuis gekocht die onderdeel is van een VvE beheer. In het koopcontract stond er dat er een VvE afdracht zou zijn alleen zou ze hier nog meer informatie over krijgen.

Gelijktijdig met klussen, dagelijks leven en alle gekte ertussen in had zij in Mei al door dat pakketjes wel aankwamen via PostNL maar geen brieven. Zo kwam ze er op de werkvloer achter dat de jaarlijkse afvalstofheffing weer zijn ronde deed: Inloggen op mijn overheid en betalen dus. Maar andere betalingen die alleen via brievenpost binnenkwamen niet.

Maandag de 27e staat er een deurwaarder aan huis met het bericht dat er binnen 2 dagen betaald moet worden. Zo bleek dat er een achterstand was van VvE-bijdragen, was er al correspondentie (Via brief) met een voorgaande deurwaarder en is er een dagvaarding uitgebracht op 19 juni - toen waren wij op vakantie. Op 1 juli was er een rechtzitting en deze stelde de incasso in gelijk.

Nou, de schrik voorbij maar nog steeds wel verbouwereerd over deze perfect storm: VvE-beheer heeft op geen enkel andere manier contact gezocht anders dan via brievenpost die bovendien niet aangetekend was. Zo ook het incasso-bureau eveneens niet aangetekend.

Wel heeft ze nu via de mail de dagvaarding gekregen waarbij wordt gezegd dat deze persoonlijk in de brievenbus is gedaan op 19 juli. Deze is er gewoon simpelweg niet. Na het incasso bureau voor het tijdsstip vragen om het na te kunnen kijken via de buurman zijn RING-camera krijgen we radiostilte.

Het lijkt een perfect storm:

-PostNL heeft een issue waardoor brieven niet aankomen bij mijn vriendin haar huis, ondanks dat ze al sinds mei 4 keer gebeld heeft met PostNL met de klacht.
-VvE en Incassobureau die niet aangetekend iets hebben gestuurd of geen enkele andere manier contact hebben opgezocht.
-Dagvaarding die niet geleverd is. Aan een buurman niet, niet in de brievenbus, hij is er simpelweg niet.

Ze is nu in verzet gegaan, en heeft alle correspondentie met PostNL, de VvE en Incassobureau zwart op wit.

Heeft iemand anders zo'n ervaring gehad? Nog tips voor het aanvechten?

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:58
Stuur een brief naar jezelf, met een tracker erin. Wellicht kan je het geloofwaardiger maken dat de brieven niet zijn aangekomen

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Bij een VvE heb je een betalingsverplichting, dat verandert niet als je om welke reden dan ook geen herinneringen en dergelijke ontvangt. Als "de VvE" kan aantonen dat herinneringen verstuurd zijn valt er niks aan te vechten.
Je vriendin is zelf onderdeel van de VvE en is helaas laks geweest met dit tot gevolg.
Als het goed is heb je ook notulen en dergelijke van de afgelopen jaren, kans is groot dat daar ook jaarlijks iets in staat over het incassabesluit.

@Tkoutros Je zegt dat je vriendin in verzet is gegaan, waar tegen is ze in verzet gegaan? Gekocht in december, ondertussen is het juli dus een beetje afhankelijk van wanneer de overdracht is geweest hebben we het over een maand of zes a zeven waarin ze in eerste instantie dus helemaal niets betaald heeft en zich kennelijk ook nooit afgevraagd heeft hoe dat nu precies zit met die VvE bijdrage waarvan ze wist dat die er zou zijn?
En wat wil ze aanvechten dan, de achterstallige betalingen en denkt ze soms dat ze pas hoeft te gaan betalen vanaf het moment dat ze iets hoort van de VvE (nogmaals, waar ze zelf onderdeel van is)?
Betaling van de VvE bijdrage is wettelijk verplicht en een VvE heeft natuurlijk ook een begroting waar een gat in ontstaat als één of meerdere leden niet of niet tijdig betalen dus het lijkt me vrij kansloos. Ik zou zeggen excuses aanbieden aan de overige bewoners en gewoon verder gaan met leven en klussen.

[ Voor 50% gewijzigd door ninjazx9r98 op 29-07-2026 22:45 . Reden: Stuk toegevoegd ]

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:33

Honesty

kattenneus!

Bij onze vve is er wel de afspraak dat het bestuur eerst even langsgaan.bij de wanbetaler. Ik zelf vind een incasso bureau voor een vve overdreven omdat je zelf ook deel uitmaakt van de vve, maar helaas werkt dat ook zo bij de inze.

Denk wel dat in dit geval het moeilijk is misschien kan het incassobureau nog iets doen met de kosten, minder maken of gedeeltelijk kwijtschelding.

[ Voor 6% gewijzigd door Honesty op 29-07-2026 20:45 ]

Festina lente

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:44
Ook geen VvE jaarverslag over 2025 en een uitnodiging voor de jaarlijkse ledenvergadering ontvangen? En nooit eens met de buren gesproken over de VvE?
De jaarlijkse OZB en waterschapslasten zijn waarschijnlijk ook niet betaald.

[ Voor 20% gewijzigd door devriesjande op 29-07-2026 21:04 ]

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Aanvechten is kansloos lijkt me. Deurwaarder controleert adres in brp, toont middels exploot & rapport aan dat deze op het juiste adres is geleverd.

Kenbaar maken dat deze niet is ontvangen gaat weinig uitmaken.

To dare is to do

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
De vraag is: is dit afgeleverd? Want tot nu toe zie ik inderdaad een deurwaarder die zou moeten deurwaarden. Maar als de post niet aangetekend wordt wordt hij heel interessant.

Mijn n=1 ervaring met deurwaarders is beroerd. Ik moest zelf maar bewijzen dat de vorige eigenaar niet meer woonde op ons koophuis.

Ts, wat is haalbaar?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Los van de postbezorging.

Als ik je verhaal goed samenvat heeft je vriendin al 5 maanden (sinds december) de VVE bijdrage niet betaald waar ze zich bij de koop toe verplicht heeft. (En tevens blijkbaar een huis gekocht zonder zich op enig moment af te vragen wat de maandelijkse VVE bijdrage is, maar dat terzijde.)

Heeft ze sinds de koop van de woning enig -aantoonbaar- initiatief genomen om met de VVE in contact te komen?

En toen ze vervolgens in mei een deurwaarder op de stoep kreeg met een betalingstermijn van twee dagen is ze/zijn jullie eerst twee/drie weken op vakantie gegaan in plaats van als de wiedeweerga te betalen of een betalingsregeling te treffen? Hebben jullie überhaupt gereageerd op het eerste contact van de deurwaarder?

... Sorry, maar ik snap niet zo goed wat je denkt aan te gaan vechten.

[ Voor 18% gewijzigd door Charly op 29-07-2026 23:10 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Charly schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:56:

En toen ze vervolgens in mei een deurwaarder op de stoep kreeg met een betalingstermijn van twee dagen is ze/zijn jullie eerst twee/drie weken op vakantie gegaan in plaats van als de wiedeweerga te betalen of een betalingsregeling te treffen? Hebben jullie überhaupt gereageerd op het eerste contact van de deurwaarder?

... Sorry, maar ik snap niet zo goed wat je denkt aan te gaan vechten.
Afgelopen maandag was de 27e....

@Tkoutros 6/7x VVE bijdrage direct betalen en de rest is latere zorg.

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 29-07-2026 23:16 ]

• Tkoutros
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:24
Oke, dank voor alle reacties tot dusverre. Het is best een langdradig verhaal en ik denk dat mijn uitleg ook niet helemaal helder is geweest. Even de belangrijke feiten op een rij:

1. Bij de aankoop werd aangegeven dat de nieuwe VvE (voorheen sociale huurwoningpand) bij de nieuwe bewoners contact op zou zoeken - Je zou denken meer dan alleen brieven, bovendien niet aangetekend.

2. Er zijn dus nooit brieven binnengekomen. Hierdoor zou zij ook nooit een regel en/of betaal periode mogelijk zijn. 19 Juli is er dan een deurwaarder aan de deur geweest waarop wij op vakantie waren. Dit zou dan ook nog eens het allereerste contactmoment geweest zijn omtrent IETS van dit hele gebeuren. Hierbij zou dus een dagvaarding voor een rechtzitting op 1 juli - waar wij nog steeds op vakantie waren. Op dit punt is er letterlijk nog nooit iets gehoord van wat voor instantie dus ook.

3. Dagvaarding die in de brievenbus is gelegd door deurwaarder is niet aangetroffen. Hartstikke gek natuurlijk, maar als wij vragen aan het incasso bureau voor het tijdstip op 19 juli om zo de RING deurbel na te kijken is er geen gehoor.

4. Pas 27 juli werd er bij haar aangebeld met deurwaarder nummer 2 waar bij dit hele debacle aan het licht kwam.

Als laatste snap ik dat menig van jullie ook van mening is dat dit net zo iets voor de hand is als je telefoon rekening oid. Dat snapt zij ook, je moet hier gewoon scherp op zitten. Werk, klushuis e.d. is een matig excuus. Maar daarom zijn die vangnetten er van informatie verschaffing - i.e. "betaal X voor Y datum om zo nodig incasso kosten te voorkomen" is.

TLDR: Nooit informatie verkregen om 1. te betalen, 2. te verdedigen door instantie VvE en Incasso. Informatie kon niet doorkomen door PostNL wat al maanden loopt.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vind eerlijk gezegd dat sommige reacties wel erg kort door de bocht zijn om zomaar de schuld op de vriendin van @Tkoutros te schuiven. Hoe had zij dan kunnen betalen als zij geen verdere brieven of info van het VVe gekregen heeft ? Ja oke, misschien had ze dan toch zelf al eerder contact kunnen opnemen, maar ik kan mij voorstellen dat dit er doorheen geschoten is.

Mij lijkt dat je hier wel degelijk een goed punt hebt om dit aan te vechten want hoe wil het VVe dan bewijzen dat zij brieven verstuurd hebben. Als dit niet aangetekend gebeurd is dan hebben zij geen enkel bewijs hiervan. Hetzelfde geld ook voor het incassobureau, ook zij hebben geen bewijs dat aanmaningen daadwerkelijk aangekomen zijn.

Wat de deurwaarder betreft, ook hij zal moeten kunnen aantonen dat het exploit daadwerkelijk aangeleverd is. Daarom zou ik persoonlijk direct b.v. een Ring deurbel hangen zodat je altijd naderhand bewijs hebt. Of ja in dit geval zeker gebruik maken van de Ring deurbel van de buurman.

Zou het er in elk geval zeker niet bij laten zitten.

• devriesjande
Heeft je vriendin nooit contact met de buren?
Je zou zeggen dat ze in haar klushuis regelmatig herrie maakt. Dat stem je toch af met de buren?
En dan is in al die maanden nooit gesproken over de nieuw opgerichte VvE. En over de in de eerste vergadering vastgestelde VvE bijdrage.

Mag ik dat vreemd vinden?
Laat je vriendin morgen direct contact opnemen met de VvE beheerder.

[ Voor 10% gewijzigd door devriesjande op 29-07-2026 23:53 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tkoutros schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:24:
TLDR: Nooit informatie verkregen om 1. te betalen, 2. te verdedigen door instantie VvE en Incasso. Informatie kon niet doorkomen door PostNL wat al maanden loopt.
Maar ook zelf geen enkele actie ondernomen om aan bekende verplichtingen te voldoen. Ja, de VvE kan beter handelen, maar heeft je vriendin nooit nagedacht over de VvE? Geen informatie gekregen van de notaris bij aankoop? Documentatie? Uiteindelijk, de VvE ben je ook zelf. VvE's zijn ook de reden waarom zat mensen nooit een appartement willen hebben. Heeft je vriendin nooit naar de VvE gevraagd voor aankoop? Zou ik altijd doen, want sommige VvE's blijf je ver vandaan (financieel of leden).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:14
Maar ligt er nu een vonnis of niet? Als er inderdaad al een vonnis ligt, zal je vermoed ik in beroep moeten gaan wil je nog onder die kosten uitkomen. Waarbij je dan mogelijk in stelling kan brengen dat de dagvaarding niet correct betekent is en dergelijke. Net als het feit dat je blijkbaar nooit post hebt ontvangen hierover, daar dit vermoed ik wel zal moeten, mogelijk moeten ze aantonen dat ze correct een factuur hebben afgeleverd, daarna op correcte wijze een 14 dagen brief e.d hebben laten bezorgen. Als PostNL 'on the record' wil toegeven dat zij sinds december geen post hebben bezorgt bij je vriendin zou dit mogelijk helpen. Qua ring beelden, als de deurwaarder niet reageert, hoeveel moeite is het om alle registraties van die dag na te lopen? Sla ze in ieder geval wel allemaal op voor zover je dat nog niet gedaan hebt.

Ik moet echter wel zeggen dat geen post ontvangen toch wel iets sneller zou moeten opvallen dan pas na 5/6 maand en tussen mei en nu dan maar 4x een contact moment met PostNL om het op te lossen vind ik ook wat weinig.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En wat schiet de vriendin van de TS daarmee op? :?

• devriesjande
CH4OS schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:51:
[...]
En wat schiet de vriendin van de TS daarmee op? :?
Nu helemaal niets. Maar de VvE beheerder voert uit wat er in de VvE vergadering is besloten door de leden.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
@Tkoutros Door je manier van schrijven lijkt het er op dat je de VvE ziet als iets dat extern is. Niets is minder waar, je vriendin is onderdeel van de VvE net als alle andere kopers en de verhuurder als die er nog steeds is. Instantie VvE bestaat dan ook helemaal niet. Vereniging van Eigenaren, niet één of andere instantie.

De maandelijkse bijdrage is er niet om een instantie te spekken maar om gezamenlijk het pand te onderhouden. Niet betalen is dus een tekort in de begroting en kort door de bocht niet voldoende geld in kas voor onderhoud.

Aangetekend is ook helemaal geen vereiste, maandelijks bijdragen wel.

Dan heeft ze, neem ik aan, ook de eerste vergadering niet bijgewoond? Die moet er geweest zijn en daar zal zo goed als zeker ook een incasso besluit genomen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door ninjazx9r98 op 30-07-2026 00:01 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Honesty schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:44:
Bij onze vve is er wel de afspraak dat het bestuur eerst even langsgaan.bij de wanbetaler. Ik zelf vind een incasso bureau voor een vve overdreven omdat je zelf ook deel uitmaakt van de vve, maar helaas werkt dat ook zo bij de inze.

Denk wel dat in dit geval het moeilijk is misschien kan het incassobureau nog iets doen met de kosten, minder maken of gedeeltelijk kwijtschelding.
Je wil * juist * een incasso bureau, ga jij als buurman lekker zakelijk een gesprek aan met jouw buurman als die bv geen zin heeft om te betalen? Hebben wij hier gehad, dan is het heel fijn om dit bij een persoon 'op afstand' te kunnen leggen die het puur zakelijk bekijkt.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Roel1966 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:42:
Vind eerlijk gezegd dat sommige reacties wel erg kort door de bocht zijn om zomaar de schuld op de vriendin van @Tkoutros te schuiven. Hoe had zij dan kunnen betalen als zij geen verdere brieven of info van het VVe gekregen heeft ? Ja oke, misschien had ze dan toch zelf al eerder contact kunnen opnemen, maar ik kan mij voorstellen dat dit er doorheen geschoten is.
Nogal naïef, 6 maanden 'er doorheen laten schieten'. Dan zijn de reacties hier echt niet kort door de bocht.
Wacht ze ook 6 maanden voor ze gaat klagen als haar salaris niet gestort wordt?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Heb je het slot van de brievenbus al eens (laten) vervangen?

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:52

Aganim

I have a cunning plan..

CodeCaster schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 00:09:
Heb je het slot van de brievenbus al eens (laten) vervangen?
Dat was mijn gedachte ook. Het is al onwaarschijnlijk dat geen enkele brief aankomt, maar een met de hand bezorgd stuk van deurwaarder wat ook nooit is aangetroffen? Klinkt eerder alsof iemand de brievenbus met regelmaat leegt.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
gambieter schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:43:
[...]

Maar ook zelf geen enkele actie ondernomen om aan bekende verplichtingen te voldoen. Ja, de VvE kan beter handelen, maar heeft je vriendin nooit nagedacht over de VvE? Geen informatie gekregen van de notaris bij aankoop? Documentatie? Uiteindelijk, de VvE ben je ook zelf. ...
Dit is een beetje waar ik heen wilde met mijn post. Als je bij de koop van een woning tekent voor lidmaatschap van de VVE (in oprichting) en vervolgens zelf 5/6 maanden lang -geen enkel- initiatief lijkt te nemen om je te informeren en/of aan de bijbehorende verplichtingen te voldoen verwacht ik niet dat je bij een rechter heel sterk staat met; 'ja maar, de post kwam niet door' en 'ze hadden het ook aangetekend moeten versturen'.

Maargoed, ik laat me graag verbazen dus laat vooral weten hoe het afloopt.

Ik zou me vooral zo snel mogelijk verexcuseren bij die VVE en zorgen dat je daar in de communicatie opgenomen wordt. Zeker als eea. nog in oprichting is en er mogelijk nog belangrijke besluiten genomen moeten worden. Zo als @gambieter al opmerkte kan de VVE een enorme invloed hebben op je woongenot, dus beter zorg je dat je geïnformeerd en betrokken bent. (En niet als wanbetaler te boek staat :X )

[ Voor 22% gewijzigd door Charly op 30-07-2026 08:08 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de VVE een jaarlijkse afdracht ipv. maandelijks heeft. Appartement waar ik ooit heb gewoond had dit ook zo geregeld. Bij de vergadering in oktober werd dan vastgelegd wat de kosten voor het jaar erop zouden zijn die eind december voldaan diende te zijn.

Sowieso als je helemaal geen ervaring hebt met VVE heb je ook geen idee hoe het precies werkt, en als je dan ook nog eens 20 ballen hoog te houden hebt met klussen en werk etc. dan snap ik de vriendin van TS volkomen. En gezien de VVE en deurwaarder aangeven van alles te hebben verstuurd ed. mogen ze dat bewijzen ook, wie eist die bewijst en dat er vervolgens radiostilte is op een vraag voor bewijs spreekt boekdelen.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Ik ben vooral benieuwd naar de 'brievenbus situatie'. Hebben we het over een appartement met centrale hal met brievenbussen, of rijtjeshuizen met brievenbussen in de deur? Of staat de brievenbus aan het eind van een oprit, etc? Want ik vind het maar een gek verhaal dat alleen de vriendin van TS geen post ontvangt. Is dat al eens aan de buren gevraagd? Ontvangen zij wel post?

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

Pagina: 1