De jaren '30-woning die ik heb gekocht ga ik volledig renoveren. Huidige situatie in het kort: vier gaskachels, loden leidingen en 2 elektragroepen
Met dank aan iedereen hier heb ik veel informatie al kunnen vinden. En met dank aan licht perfectionisme en gezond wantrouwen naar advies van verkopers, heb ik nog wat vragen.
Het dak en de buitenmuren wil ik graag isoleren. Er is een schuin dak en een twee platte daken. Het gaat me nu om het schuine dak. Het ene platte dak is onderdeel van de dakkapel en wordt waarschijnlijk samen met het andere platte dak vervangen en direct van buitenaf geïsoleerd.
Folie: is klimaatfolieinderdaad de beste optie als later het dak nog aan de buitenkant wordt geïsoleerd? (het dak zal ooit wel vervangen moeten worden natuurlijk)
Ventilatielaag: kan de isolatie (zowel houtvezel of PIR) direct tegen het dakbeschot of moet er een ventilatielaag tussen blijven? Ik zag hier dat ze een ventilatielaag aanbrengen. Maar kan niet vinden of dat nodig is en hoe je weet wanneer het nodig is.
Koudebruggen: ik wil mijn huis zo goed mogelijk (tegen het passieve aan) renoveren en dus isoleren. Zijn koudebruggen eenvoudiger te voorkomen met PIR of is dit met houtvezelisolatie ook goed te doen?
Dakbeschot: en is het dan (i.v.m. koudebruggen) bijvoorbeeld nodig om het dakbeschot (type: mes en groefdelen met soms een spleet) eerst dicht te maken met een plaats of iets dergelijks?
Mijn idee is dus om voorzetwanden te maken. Op basis van wat ik hier en op plekken lees denk ik:
Condensatie i.c.m. tripple glas: ik ga alle kozenen en ramen laten vervangen. Er komt tripple glas. Ik las dat (logisch) het meest koude oppervlak kan gaan condenseren. En dat dit dus de muur kan worden als het glas zeer goed isoleert. Is dit inderdaad een (groot) risico en kan ik daar rekening mee houden in de isolatie van de buitenmuur?
Achterkant huis isoleren: is dit zinvol aangezien het muuroppervlak heel klein is?
Met dank aan iedereen hier heb ik veel informatie al kunnen vinden. En met dank aan licht perfectionisme en gezond wantrouwen naar advies van verkopers, heb ik nog wat vragen.
Het dak en de buitenmuren wil ik graag isoleren. Er is een schuin dak en een twee platte daken. Het gaat me nu om het schuine dak. Het ene platte dak is onderdeel van de dakkapel en wordt waarschijnlijk samen met het andere platte dak vervangen en direct van buitenaf geïsoleerd.
Schuin dak van binnenuit isoleren
Er zijn dakpannen, houten dakbeschot en gordingen. Na heel veel lezen en maanden nadenken, kom ik op twee opties voor isolatie met de volgende overwegingen:- Houtvezel
- Natuurlijk materiaal
- (iets) lagere milieubelasting
- Ademend
- Lage faseverschuiving
- PIR
- Hogere isolatiewaarde per mm
- Geen folie nodig?
Vragen over schuine dakisolatie
Faseverschuiving: ik citeer Joost de Vree even: "de tijd tussen het moment van de maximale temperatuur buitenshuis en het moment van de maximale temperatuur binnenshuis". Er staat ook dat houtvezelplaten een hoge opslagcapaciteit hebben en dus warmte goed opslaan en weer afgeven. Ik heb het idee dat ik iets niet helemaal snap. Mensen zijn heel enthousiast over houtvezelisolatie. Maar het klinkt alsof de warmte die een houtvezelplaat overdag opslaat (bijv. tijdens een hittegolf) 's nachts langzaam wordt afgegeven aan het huis. Oftewel, het duurt langer dan met PIR voordat je de hitte in je huis hebt, maar als de hitte dan eenmaal in je huis zit, krijg je het er maar langzaam weer uit. Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?Folie: is klimaatfolieinderdaad de beste optie als later het dak nog aan de buitenkant wordt geïsoleerd? (het dak zal ooit wel vervangen moeten worden natuurlijk)
Ventilatielaag: kan de isolatie (zowel houtvezel of PIR) direct tegen het dakbeschot of moet er een ventilatielaag tussen blijven? Ik zag hier dat ze een ventilatielaag aanbrengen. Maar kan niet vinden of dat nodig is en hoe je weet wanneer het nodig is.
Koudebruggen: ik wil mijn huis zo goed mogelijk (tegen het passieve aan) renoveren en dus isoleren. Zijn koudebruggen eenvoudiger te voorkomen met PIR of is dit met houtvezelisolatie ook goed te doen?
Dakbeschot: en is het dan (i.v.m. koudebruggen) bijvoorbeeld nodig om het dakbeschot (type: mes en groefdelen met soms een spleet) eerst dicht te maken met een plaats of iets dergelijks?
Buitenmuren isoleren
Het huis heeft geen spouw dus wil ik aan de voorzijde van het huis inpandig isoleren. Houtvezel versus PIR laat ik even afhangen van de antwoorden op de vragen hierboven. De achterkant van het huis wil ik misschien van buitenaf isoleren. Het gaat overigens om hele kleine stroken muur (zie foto).
Mijn idee is dus om voorzetwanden te maken. Op basis van wat ik hier en op plekken lees denk ik:
- Buitenmuur
- (eventueel ventilatielaag)
- Isolatie
- (eventueel folie)
- Holle ruimte voor kabels/leidingen
- Afwerking: gips(vezel)platen met stuc (leemstuc lijkt me mooi)
Vragen over buitenmuurisolatie
Ventilatielaag: ook hier de vraag of een ventilatielaag nodig is.Condensatie i.c.m. tripple glas: ik ga alle kozenen en ramen laten vervangen. Er komt tripple glas. Ik las dat (logisch) het meest koude oppervlak kan gaan condenseren. En dat dit dus de muur kan worden als het glas zeer goed isoleert. Is dit inderdaad een (groot) risico en kan ik daar rekening mee houden in de isolatie van de buitenmuur?
Achterkant huis isoleren: is dit zinvol aangezien het muuroppervlak heel klein is?