Na-isoleren dak welke iso advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07-05 22:51
Hi tweaker klussers

Ik ben wil ons dak opnieuw isoleren. Het is een oudere woning met geen bitumen/folie aan de koude zijde, de huidige isolatie was matig maar op sommige plekken zit 7cm rockwoll. Mijn idee is om dit te vervangen met een dikker materiaal.

Het liefst met een grote faseverschuiving zodat het zomers koeler blijft op zolder, en winters ik RD 4.4 of hoger heb. Nu is mijn dakbeschot al ... jaar en zie ik na het strippen de pannen en latten soms zitten (ventilatie is er wel;)Ik twijfel heel erg tussen mineraalwol, bijvoorbeeld knauf 032 dekens met ecose of Rockwoll platen of duurzamer/met betere faseverschuiving: Houtvezelplaten (Steico of patatex). De reden waarom ik twijfel is dat het aannemelijk is dat er wat stuifsneeuw/lekkage door een kapotte pan in de toekomst tussen zit. Het materiaal moet daardoor redelijk goed tegen vocht kunnen, ik lees overal dat houtvezelplaten goed vocht kunnen opnemen en afgeven maar kunnen ze ook tegen wat kleine lekkages?..

Of toch beter voor een knauf ecose roll 032, rockwoll gaan.... :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBaY56KWG9ZkZjr2hZkXdSIWJjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jJ36hQ2GKgqld0NLNc1Kw6LP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een dak moet eigenlijk gewoon wind en waterdicht zijn een enkel drupeltje in uitzonderlijke situaties is natuurlijk prima, daar kan een goed ontworpen dak gewoon mee om gaan, maar veel meer wil je niet. Hoe ziet die steenwol eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
Hoeveel cm mag het dik zijn? want als je de ruimte hebt is steenwol prima, als je weinig ruimte hebt is PIR nuttiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
twain4me schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:50:
Een dak moet eigenlijk gewoon wind en waterdicht zijn een enkel drupeltje in uitzonderlijke situaties is natuurlijk prima, daar kan een goed ontworpen dak gewoon mee om gaan, maar veel meer wil je niet. Hoe ziet die steenwol eruit? Zie onderstaande foto!

Heb 160mm die ik kan/wil vullen. Pir valt af, wilt namelijk ook een acoustische demping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDvIXc2IZgnbQ4PWa7ctpqhoCSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ePO8YO2BtGEo3AN2OEeXJOM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:52

H-W

Dit dak is dampopen naar de buitenkant toe, dus kan je prima met van alles en nog wat isoleren. Aangezien je ook akoestisch wil isoleren, neem een zo dik mogelijk pakket goede glaswol, dat is niet te duur, en zorg voor een goede dampremmende folie. En zolang als het water niet naar binnen stroomt, is glaswol daar wel tegen bestand. Een beetje vocht kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
Oke dus beide houtvezelplaat of glasvezel kan? Ja ik dacht zelf eigenlijk aan houtvezelplaten 160 mm rd4.4 omdat de faseverschuiving zeer goed is, voor de warme zomers blijft het dan wat koeler. Nadeel is dat ze sneller branden en wat lomper zijn om naar boven te tillen + iets duurder.

Of knauf 032 170 mm, hogere RD waarde (5.3) maar sneller heet szomers en niet natuurlijk spul, blijf glasvezel…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 18:17
Ik ben erg tevreden met 18cm glaswol in m´n dak, dat demt de warmtedoorslag al heel goed. Veluxen met ondoorzichtig gordijntje erbij, en ventilatie type D (nachtkoeling + terugwinnen van koelte in de zomer) en het is best confortabel het hele jaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:58
Broerkonijn1 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:25:
Oke dus beide houtvezelplaat of glasvezel kan? Ja ik dacht zelf eigenlijk aan houtvezelplaten 160 mm rd4.4 omdat de faseverschuiving zeer goed is, voor de warme zomers blijft het dan wat koeler. Nadeel is dat ze sneller branden en wat lomper zijn om naar boven te tillen + iets duurder.

Of knauf 032 170 mm, hogere RD waarde (5.3) maar sneller heet szomers en niet natuurlijk spul, blijf glasvezel…
Houtvezel is superieur in warmte tegenhouden. Je zou ook Isovlas kunnen overwegen. Lagere brandklasse en ook verkrijgbaar met 035.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 22:06
H-W schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:47:
Dit dak is dampopen naar de buitenkant toe, dus kan je prima met van alles en nog wat isoleren. Aangezien je ook akoestisch wil isoleren, neem een zo dik mogelijk pakket goede glaswol, dat is niet te duur, en zorg voor een goede dampremmende folie. En zolang als het water niet naar binnen stroomt, is glaswol daar wel tegen bestand. Een beetje vocht kan geen kwaad.
Neem klimaatfolie, als je nog wel een keer wat met je dak moet heb je dan de optie om van buiten te isoleren met renopir oid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
TwingyTwingy schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:04:
[...]

Houtvezel is superieur in warmte tegenhouden. Je zou ook Isovlas kunnen overwegen. Lagere brandklasse en ook verkrijgbaar met 035.
En welk van de matrialen kan het beste tegen vocht/lekkage inslag mocht dat wel gebeuren? Glaswol, of kan houtvezelplaat dit ook goed hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
No Hands schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:22:
[...]

Neem klimaatfolie, als je nog wel een keer wat met je dak moet heb je dan de optie om van buiten te isoleren met renopir oid.
Goeie dan pak ok de miofoil active.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:58
Broerkonijn1 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:42:
[...]

En welk van de matrialen kan het beste tegen vocht/lekkage inslag mocht dat wel gebeuren? Glaswol, of kan houtvezelplaat dit ook goed hebben?
Isovlas en Houtvezel zijn vergevingsgezinder dan glaswol. Maar gebruik in alle varianten wel klimaatfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Je zou inderdaad een klimaatfolie kunnen gebruiken als dampremmer. Dan kan je eenvoudig nog isolatie aan de buitenkant toevoegen als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
Oke en dan met klimaatfolie direct tegen de iso en de balken aan, en daar de tengels op en dan gips toch, vanwege de spouw van 20mm die nodig is. Nu willen we ook een bad en shiite in de slaapkamer op zolder, kan ook toch? Is grote zolder..🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
H-W schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:02:
Je zou inderdaad een klimaatfolie kunnen gebruiken als dampremmer. Dan kan je eenvoudig nog isolatie aan de buitenkant toevoegen als je dat zou willen.
Besloten voor knauf 032 glaswol te gaan. Hogere rdwaardes en ook makkelijker te vervoeren naar zolder+ goede geluidsisolatie.

Nu willen we misschien graag een bad en suite, is dan de klimaat folie ook goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Nee dat zal dan niet gaan. In een badkamer moet je echt een dampdichte folie gebruiken. Zelfs een dampremmende folie voldoet daar niet.
Goede keuze glaswol trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
H-W schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:45:
Nee dat zal dan niet gaan. In een badkamer moet je echt een dampdichte folie gebruiken. Zelfs een dampremmende folie voldoet daar niet.
Goede keuze glaswol trouwens!
Gaan geen bad doen maar enkel een wastafel 👌

Hier indmiddels het eerste resultaat. Knauf 032 170mm en miofoil active folie met butyl aan de randen. Alleen nog verder aftapen en dan de raggels ervoor voor de spouw en het gips Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIfwRz9sFH6shtBMxKc67r9_tX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SQQGwo16eErozacfX7wLr7U.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1