Waarom kan ik Windows 11 niet installeren op mijn M2 SSD?

Pagina: 1
Acties:

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-07 21:41
In een Acer Aspire laptop heb ik een micron_2450_mtfdkba1t0tfk 1 TB M2 SSD zitten:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/g1slhu1.jpg
Bij de vorige eigenaar liep Windows 11 vast, waarna ik Windows 11 vanaf een USB-stick opnieuw wilde installeren. De laptop start op van de bootstick en de Windows 11 installatieprocedure start.
Maar als ik het scherm met de partities in beeld heb, wordt geen enkele schijf of partitie gedetecteerd waarop ik Windows 11 kan installeren:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/NA90mO4.jpg
Het gekke is dat ik op die SSD wel gewoon Linux Ubuntu kan installeren en daarin is die SSD als volgt zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/rY96Fn3.jpg
In de BIOS staat de Boot-mode op UEFI.
Waarom kan ik Windows 11 niet op deze SSD installeren?

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 23-07-2026 16:27 ]

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:51

• Renault
Dankjewel voor je snelle antwoord! _/-\o_
In andermans topic zag ik dit antwoord staan, maar toen ben ik gestrand op het installeren van de IRST-driver op de USB-stick: dit lukte mij niet op zo'n manier dat ik de driver kon laden vanuit bovenstaand tweede scherm. De crux zat hem erin dat bij het uitvoeren van de .exe file de driver werd geïnstalleerd op de Windows PC waarop ik dat uitvoerde, waarna de driver zelf spoorloos was en niet op de USB-stick stond.

Blijkbaar moet ik uitpakken en niet installeren:
https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-nl/000132969/de-irst-driver-laden-om-een-besturingssysteem-op-nvme-opslagschijven-te-installeren

Ik ga dat zo uitproberen als ik een Windows PC heb kunnen bemachtigen (hier thuis is alles iMac, Chromebook en Linux wat de klok slaat ...).

[ Voor 34% gewijzigd door Renault op 23-07-2026 16:40 ]

• Renault
Helaas, ook nu weer vind ik alleen maar RST-drivers in de vorm van een .exe bestand voor mijn Aspire A517-53g. En op de Windows PC waarop ik dat nu zoek kan ik dat niet uitpakken, alleen uitvoeren, waarna wordt gemeld dat de driver niet bij de PC past.
Omdat op de Acer laptop geen Windows staat, zit ik dan met een kip-en-ei probleem.
Heeft iemand een oplossing daarvoor , wellicht een link naar de juiste driver die ik wél kan uitpakken naar de W11 installatie USB-stick?

• Renault
Ik heb ergens een utility en driver gevonden in de vorm van .zip bestanden en die uitgepakt.

Ik ga uitproberen of dat werkt.

• Renault
... en het werkt. :o
Ik heb de juiste zip-driver gevonden op:
acer.com/ch-de/support/product-support/Aspire&20A517-53G/downloads
en dan de IRST-driver van 2,56 MB downloaden.
Na het laden van de driver vanuit de uitgepakte map (de bovenste van de drie .INF bestanden was de juiste) zag Windows 11 wel partities. Die heb ik allemaal verwijderd en daarna W11 geinstalleerd.

[ Voor 28% gewijzigd door Renault op 23-07-2026 17:27 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:03
Een eenvoudigere optie is, indien mogelijk, om de RAID/RST/VMD mode uit te zetten.
Dan heb je geen extra drivers nodig tijdens het installeren.

Acer Communities: How can I change my Acer notebook from SATA mode to AHCI?
Acer Nitro AN515-58 geen HDD in W11 setup
Double-X-L schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:53:
Ahhhh kep t gevonden als je bij dit model, per bios tab, control+S doet geeft t een paar bios extra opties. 1 daarvan was Intel VMD enabled, die disabled en nu gaat ie prima.

Blijf ik alsnog benieuwd naar de oorzaak en reden waarom Intel VMD enabled wordt op een laptop.

• Renault
De BIOS van de Acer is blijkbaar afgeschermd, want slechts een beperkt aantal settings kon ik aanpassen en deze zat daar niet bij, dat heb ik een aantal keren zitten zoeken.

• Renault
... en even een naschrift.
Inmiddels heb ik de nieuwe Windows installatie overgedaan, deels omdat ik wou testen/weten of de RST-drivers bij deze hardware voor elke nieuwe Windows-installatie nodig zijn (ja dus!), deels omdat het resultaat op basis van een gedeeld Microsoft account mij in het geheel niet beviel: alle bestanden van beide werkplekken werden gesynchroniseerd (het resultaat van een foute keuze) en dat is ongewenst.

Dus heb ik een nieuw Outlook account aangemaakt en de hele installatie overgedaan (30 minuten werk). Het resultaat verbaast me: de Aspire 5 is als nieuw, met een onbeschadigd beeldscherm, de laptop heeft geen enkel krasje, met 1 TB snelle opslag en compleet met de originele lader. Ook de accu is als nieuw. Ik verbaas mij wat mensen weggeven en ook bij navraag (ja echt) niet terug willen hebben. Nu nog effe Libreoffice installeren en hij is klaar. :+

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:03
Renault schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:56:
De BIOS van de Acer is blijkbaar afgeschermd, want slechts een beperkt aantal settings kon ik aanpassen en deze zat daar niet bij, dat heb ik een aantal keren zitten zoeken.
Ja ,afgeschermd verborgen via CTRL+S (on the MAIN tab of the system BIOS to activate it)
Ik moest daarna toch ook nog even verder zoeken bij de laatste Acer die ik voor een kennis moest installeren, maar die instelling zou er toch zeker moeten zijn.
Google: Aspire A517-53g VMD settings
Linux Mint Forums: [SOLVED] Acer Aspire A517 BIOS setting to avoid abortion of installer
To come around this I had to deactivate the VMD controller in BIOS. Unfortunately the VMD controller selection is not visible directly after entering the BIOS, it is hidden unless opened by the user with an additional strg command (which is essential to know but not documented in user manual).

Press F2 during startup to get into BIOS.
Navigate to Main Menu in BIOS.
Press strg+s (the VMD controller selection appears)
Change VMD controller from Activate to Deactivate (F5/F6 key)
Save settings (F10)

• Renault
Dankjewel, ik heb me dat wel afgevraagd (of er een compleet BIOS-menu is), maar dat niet gevonden. Ik ga het zo bekijken, ook op je 66e ben je niet te oud om te leren. :o

• Renault
En het klopt naadloos, ook je advies. Nadat ik had opgezocht wat een vmd controller doet werd het mij geheel duidelijk. ik had wel opgezocht wat die Intel VTX en VTD (pagina" Advanced") deden, maar dat gaf geen relatie met het verschijnsel. Thanks!
Pagina: 1