Vraag

• iDog
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-01 16:41
Mijn vraag

Ik heb hier een laptop van een kennis waarvan de m2 ssd aan vervanging toe was. Nieuwe besteld, 500gb Kingston (geen topmerk, maar goed). Deze erin gestoken, maar de Windows 11 installatie ziet geen harde schijf.

Raar.. dus ik doe een hardware check via de bios, Kingston ssd wordt gewoon gevonden.

Test gedaan met een Linux Mint usb, installatie zonder problemen, dus aan de hardware ligt het niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik

HP TPN-Q222 is het model van het beest.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Geprobeerd om de juiste drivers te vinden die ik kan laden tijdens het installatieproces.
Helaas worden die niet herkend door de windows 11 installatie. Enige dat ik ook nog kon vinden was dit https://support.hp.com/nl...r=5cd128ckm6&ssfFlag=true, maar dat lijkt me een executable die NA een installatie kan worden uitgevoerd. Geen drivers waar ik naartoe kan wijzen TIJDENS de installatie.

Ook geprobeerd om de m2. ssd via een usb enclosure te installeren. Werkt helaas ook niet, Windows 11 installatie ziet het dan wel, maar weigert vervolgens te installeren omdat het een usb-apparaat betreft.

Heb een nieuwe WIndows 10 EN een nieuwe Windows 11 usbstick gemaakt, meest recente. En allebei blijven ze de ssd niet zien.

Installatie van Linux Mint gaat wel gewoon goed, maar ofschoon ikzelf wel allemaal Linux gebruik hier thuis kan ik moeilijk anderen dit op gaan dringen.

Ik heb nog een mogelijkheid om een andere pc van mij even schoon te installeren met Windows 11 met die nieuwe Kingston ssd en dan daarna die in de laptop proppen en hopen dat hij kan booten en zelf zijn drivers dan update, maar dat is ook niet ideaal natuurlijk.
...

Beste antwoord (via iDog op 08-01-2023 14:57)

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:04
Hahn schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:33:
Volgens mij ga je met drivers niks bereiken, want hoe of waar zou je die willen installeren?
Bij "stuurprog laden". Zie foto hierboven.

@iDog Je moet hier juist wel drivers laden. Het gaat om Intel IRST drivers.

https://www.uubyte.com/ss...dows-11-installation.html

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat bedoel je met 'Windows 11 ziet geen harde schijf'? Waar kijk je? Want je zal de SSD sowieso eerst moeten formatteren in Disk Management, voordat 'ie te voorschijn komt in bijvoorbeeld File Explorer.

The devil is in the details.

• iDog
Tijdens het installatieproces krijg je een overzicht waar je Windows kunt installeren. Daar verschijnt het station niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:05
Werkt de oude schijf nog. Zo ja, kun je die misschien klonen op de nieuwe en die daarna in het systeem plaatsen?

apollo13

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Oooh, tijdens het installeren van Windows. Ik dacht dat je het had over de SSD in (al geïnstalleerde) Windows niet kunnen zien.

Aangezien Linux wel lukt om te installeren, zou je kunnen proberen of het helpt om de SSD eerst te formatteren in Linux, en dan Windows-installatie te doen. Alhoewel ik zelf voor een clone van de huidige schijf zou gaan, indien mogelijk.

• iDog
apollo13 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:21:
Werkt de oude schijf nog. Zo ja, kun je die misschien klonen op de nieuwe en die daarna in het systeem plaatsen?
Nee, dus dat is geen optie helaas.
Hahn schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:22:
Oooh, tijdens het installeren van Windows. Ik dacht dat je het had over de SSD in (al geïnstalleerde) Windows niet kunnen zien.

Aangezien Linux wel lukt om te installeren, zou je kunnen proberen of het helpt om de SSD eerst te formatteren in Linux, en dan Windows-installatie te doen. Alhoewel ik zelf voor een clone van de huidige schijf zou gaan, indien mogelijk.
Nee, ook geprobeerd, dat helpt helaas niks. Geformateerd in NTFS en in FAT32, maar Windows 11 is Oost-Indisch doof.

Het moet echt iets met de juiste drivers zijn, maar kan ze niet vinden :-(

• Hahn
  • Nu online
Volgens mij ga je met drivers niks bereiken, want hoe of waar zou je die willen installeren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iDog

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 10:31
Is het de enige schijf in het systeem?
Anders koppel de andere schijven eens af, dit hielp bij mij windows 10 instaleren

• iDog
hellfighter87 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:37:
Is het de enige schijf in het systeem?
Anders koppel de andere schijven eens af, dit hielp bij mij windows 10 instaleren
Enige schijf. Enkel de ssd die erin zit en dan de usbstick om te installeren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• NimRod1337
Hahn schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:33:

• iDog
NimRod1337 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Die had ik al geprobeerd eerlijk gezegd. Zowel de VMD als non-VMD drivers. Zal het nog eens proberen.

[Voor 28% gewijzigd door iDog op 08-01-2023 14:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NimRod1337
iDog schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:43:
[...]

[Afbeelding]
Die had ik al geprobeerd eerlijk gezegd. Zowel de VMD als non-VMD drivers. Zal het nog eens proberen.
Je hebt een Intel chipset dus dit is 100% de enige mogelijkheid. Ik kan niet controleren wat je precies doet. Die zip wel eerst uitgepakt?

• iDog

• NimRod1337
Tadaa :) wat was het nou?

[Voor 64% gewijzigd door NimRod1337 op 08-01-2023 14:52]

• iDog
NimRod1337 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Je hebt een Intel chipset dus dit is 100% de enige mogelijkheid. Ik kan niet controleren wat je precies doet. Die zip wel eerst uitgepakt?
Gelukt ! Met de VMD variant. Het enige verschil nu is dat ik de vorige keer de zip files had uitgepakt op mijn Linux installatie en dan zo naar de USB had gekopieerd. Nu heb ik precies hetzelfde gedaan, maar dan op een Windows PC. Schijnbaar is daar toch bij Linux iets foutgegaan.

Superbedankt allemaal !!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NimRod1337
iDog schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Gelukt ! Met de VMD variant. Het enige verschil nu is dat ik de vorige keer de zip files had uitgepakt op mijn Linux installatie en dan zo naar de USB had gekopieerd. Nu heb ik precies hetzelfde gedaan, maar dan op een Windows PC. Schijnbaar is daar toch bij Linux iets foutgegaan.

Superbedankt allemaal !!
Uitgepakt en als root weggeschreven? Onleesbaar in Windows. In ieder geval rechtenkwestie denk ik.

[Voor 3% gewijzigd door NimRod1337 op 08-01-2023 14:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iDog
NimRod1337 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Uitgepakt en als root weggeschreven? Onleesbaar in Windows. In ieder geval rechtenkwestie denk ik.
Niet als root, maar ik zal het voor de zekerheid nog eens testen. Ik heb meestal wel een Windows PC ergens in huis. Ik kon wel gewoon naar de map navigeren tijdens de vorige pogingen, maar wss andere codering oid dan.

update : @NimRod1337

Linux had last van dat registered trademark in de foldername van die drivers. En het uitpakken resulteerde dus in een lege folder .. tja, dan kun je lang zoeken natuurlijk.

[Voor 40% gewijzigd door iDog op 08-01-2023 15:03]

• NimRod1337
Lol ga dit ook eens testen straks :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee