Een maand vind ik ook wel lang voor zo iets, maar af en toe een burendag of dorpsfeest van max paar dagen ben ik helemaal voor. Je woont toch bij elkaar, dus elke dag dichtbij. Kun je het beter beetje gezellig hebben en elkaar beetje leren kennen. En voor de mensen die het niks vinden is het kort genoeg om niet tot last te zijn.
Mijn vorige woonplaats, midden in een stadscentrum in het westen, deed elk jaar een buurtbarbeque. Inmiddels woon ik in een dorp ik het groene hart. Goed contact met de buren, af en toe langs voor een kopje thee of een praatje als je elkaar tegen komt. Je kan ook altijd bij elkaar aanbellen als er wat is of als je hulp nodig hebt, en men helpt elkaar. Erg gebeurd weinig raars, maar als er wat is wordt het vrij snel door iemand opgepikt en voor gewaarschuwt/in de gaten gehouden. En af en toe wordt er idd wat georganiseerd. Vorig jaar burendag gehad bijv. We hebben het dit jaar meermaals over een buurtbarbeque gehad, maar de halve straat is hoogzwanger of net bevallen wat iedereen een beetje druk bezig houd dus nog niet zo veel van gekomen

. Maar goed, ook dat geeft samenhorigheid, al die zwangerschappen en kinder van dezelfde leeftijd.
Maarja, ik ben opgegroeit in een dorp in Drenthe, dus ik ben het gewend. Fijn dat dat toch ook hier in het westen nog bestaat. Dat afstandelijke van de steden vind ik maar niks, dan krijg je van die verhalen van mensen die wekenlang dood in huis liggen of inbraken die niemand gezien heeft in een drukke buurt. Kijk, in Drenthe was het soms iets té (en dat zeg ik terwijl ik ooit echt wel weer terug wil). Men komt hier niet zomaar ongevraagt via de achterdeur en dat vind ik dan wel weer fijn. Maar wat sociale cohesie vind ik wel fijn.
In mijn ervaring hangt er ook veel meer een "leven en laten leven" sfeer in zulke plekken. In de stad werd ik al boos aangekeken als je mensen gewoon netjes groette (buiten mijn straatgenoten). En als er iets te veel geluid was kwam er al snel iemand met "dat doen wij hier niet". En dan heb ik het over normale geluidsniveaus op normale tijden. Niet erg relaxed vond ik dat, alsof je altijd moet opletten of je wel net en posh genoeg bent voor de buurt, en vóóral dat niemand je mag opmerken

. Leven brengt geluid denk ik dan... maar zelfs buitenspelende buurtkinder was vrij zeldzaam. Binnenhouden en als het buiten kwam geen geluid leek de norm. Nou, ben blij dat de kinder hier gewoon in de speeltuin en op de straat zijn en met elkaar spelen. Dan hoor ik maar af en toe dat ze verstoppetje doen, of dat iemands zoonlief vind dat hij héél hard gaat op zijn wandelfiets.
Maargoed, ieder z'n ding. Gelukkig kun je aardig kiezen wat voor buurt je woont en dus lekker ergens gaan zitten wat past bij wat je zelf fijn vind. Hoewel het tegenwoordig soms wel ff zoeken kan zijn naar iets dat past in budget, andere ristricties, en beschikbaarheid natuurlijk.
[
Voor 25% gewijzigd door
Cambionn op 27-07-2026 17:35
]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.