jimh307 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:30:
[...]
Het blijft erg dapper om het met iedereen voor te hebben. Wat hun motivatie is zou mij een zorg wezen en als er meerdere zijn die 'dezelfde' mensen als onplezierig ervaren, dan hebben die mensen ongelijk. En ja, hier leven ook zure mensen en is het een idee om die zure mensen hier in mijn topic deel te laten nemen? Zou het er gezelliger op worden? Voor jou wel, voor mij niet. Met mijn retroriek is niets mis en vele denken net zo, dus een andere visie mag, een ander ermee belasten is niet netjes.
Nergens staat iets geschreven over overlast en iedereen mag zijn inbreng hebben. Die buurt-BBQ is optioneel en als je er niet aan deelneemt heeft niemand er last van; geen harde muziek, geen geruzie en geen verwijt naar wie dan ook.
Ik snap jouw azijnpisserij (iemand die onnodig en vervelend negatief commentaar geeft)
niet zo goed, maar ik snap zoveel niet

Jeetje, wat gaat er toch in je hoofd om? Je start een topic op een openbaar forum met de vraag of er bepaalde behoefte is, maar accepteert vervolgens alleen maar voorstanders van jouw gedachte. Als ik de mensen hier aanspreek op het soms krachtige oordeel dat geveild wordt heen en weer is het topic te klein. Met krachtige woorden zet je mensen die niet hetzelfde denken als jijzelf weg als azijnpissers of vul je even voor hen (lees: mij) in dat ze zogenaamd lol hebben in het tegenwerken van jou. Proficiat, je laat precies zien waarom dit soort buurt-iniatieven geregeld niet van de grond komen of gewaardeerd worden omdat men niet genoeg open staat voor anderen die óók deel uitmaken van diezelfde buurt. "Ja maar het is maar één keer!" alleen het is nooit maar één keer overlast in een heel jaar en je wilt nog lang met elkaar door hopelijk. Het inlevingsvermogen van een aantal mensen is ver te zoeken - in dit topic én in heel NL. Als pot verwijt je ook nog eens de ketel: "een andere visie mag, een ander ermee belasten niet". Gelukkig is een opgedrongen en belemmerende maandlange bbq voor de voordeur van iemand die daar geen behoefte aan heeft geen voorbeeld van belasting in jouw visie. Het is verder naïef om te denken dat niet meedoen aan een evenement midden in je eigen straat geen sociale gevolgen heeft. Kijk naar ons: de bbq is nog niet eens begonnen of jij en ik vinden al wat van elkaar.
Tot nu toe maakte ik me vooral druk over de manier waarop alhier gecommuniceerd werd, en deelde ik mijn mening over het onderwerp niet. Ik gok dat je desondanks in je hoofd vast een beeld van mij gevormd hebt als "de zure buurman" zoals jij dat mooi verwoord. Niets is minder waar: ik woon in een hechte gemeenschap waar meermaals per jaar straatfeesten gegeven worden, waar ik vrolijk aan meedoe en ook help, en waar ik meestal op 60 meter van de gezelligheid zit met (veel) geluid zonder geluidswering richting mijn huis. Ook wordt hierbij mijn straat afgesloten en dat is geen probleem als het maar aangekondigd wordt zodat ik voortijdig mijn auto kan verplaatsen. Ik wil best bekennen dat ik onaangekondigde straatbelemmeringen wat vervelender vind: ik vind het niet tof dat ik dan dertig tot vijftig dronken mensen stuk voor stuk moet vragen of ze even aan de kunt kunnen gaan voor mijn auto. Gelukkig komt dat niet vaak voor. Ik weet ook van een aantal mensen dichtbij dat zij om redenen niet goed tegen het geluid kunnen; zij voelen zich gedwongen om op vakantie te gaan iedere keer dat er iets meerdaags georganiseerd wordt. Dat kan toch ook niet bedoeling zijn als je juist iets wilt organiseren voor de buurt? Dan roep je toch geen "azijnpissers!" tegen die mensen?
Ik durf me op de borst te kloppen dat ík niet zo zwart-wit denk: Tweakers hebben geregeld een neiging om in uitersten te denken. De enige antwoorden op de vraag "buurtinitiatief?" lijken nu hier óf "we doen het voor de deur en je hebt het maar te slikken en oh ja de auto's moeten weg" óf "nou dan doen we het maar helemaal niet". Er zijn gelukkig ook nog mogelijkheden als "we doen het op een plek waar we misschien minder mensen tot last zijn want kennelijk is er wel een gedeeltelijke behoefte", of "we doen het gewoon iets anders of kleiners". Dat kan een speelveld in de buurt zijn of een mooie achtertuin van iemand die wil helpen, met een activiteit die minder impact heeft op de buurt.
Het hoeft geen BBQ te zijn of een muziekfeest wat hier ook genoemd is met de nodige potentiële overlast. Je kunt interessante sprekers laten komen, of een (kinder-)toneelstuk doen, of een kookmiddag organiseren, of een one night only comedy club-avond organiseren, of een weekend met oud-hollandse spelletjes, of je laat een springkussen komen, of huurt een videoscherm voor een openlucht-bioscoop (
1,
2). Volgens mij werd het Burenfonds eerder genoemd, gekoppeld aan de Oranjestichting: die is specifiek voor dit soort verbindende initiatieven bedoeld. In de gemeente Utrecht bestaan daarnaast nog
extra geldmogelijkheden als je als groep bewoners iets voor elkaar wilt boksen. Ook zijn er in enkele steden heuse
tijdelijke campings opgezet midden in de stad waar iedereen met een tentje naar toe mag voor dit soort ontmoetingen - maar dus op een plek waar je niemand tot last bent. Er zijn talloze voorbeelden van buurtinitiatieven, man, je moet alleen rekening houden met anderen.
Maar denk jij maar lekker dat alleen jij het bij het rechte end hebt, en blijf de rest van de wereld vooral azijnpissers noemen. Daar wordt de wereld stukken beter van