Ik denk dat muziek dan het probleem is, en misschien een beetje alcohol. Laat je die twee weg dan lijkt het mij niet zo erg als de buurt elke dag in de vakantie dingen samen doet om de kinderen te vermaken en tussendoor wat eten serveert. Voetbal, speurtocht, samen iets schilderen... Die ene avond karaoke tussendoor is dan ook nog wel te behappen.
Muziek an sich is geen probleem, maar vaak komt er met mooi weer een biertje of meer bij en dan verdwijnt het verstand en het gehoor wordt schijnbaar minder en dan moet de volume knop omhoog of zo. Geen idee hoe dat werkt. Wat jij nu voorstelt gewoon een soort vermaak met spelletjes etc. Daar zie ik ook geen probleem en dan een zeldzame avond met een knap stukje muziek dikke prima. Ik kan me overigens prima voorstellen dat niet de hele buurt er op zit te wachten maar zolang je niet echt overlast veroorzaakt of buurtbewoners hindert zou dat moeten kunnen. Maar wie ervaart wat als hinder? Behalve de enkele buurtbarbeknoei en nu en dan een verjaardagsfeestje hebben we dat soort zaken hier trouwens ook verder niet.jadjong schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:22:
Ik denk dat muziek dan het probleem is, en misschien een beetje alcohol. Laat je die twee weg dan lijkt het mij niet zo erg als de buurt elke dag in de vakantie dingen samen doet om de kinderen te vermaken en tussendoor wat eten serveert. Voetbal, speurtocht, samen iets schilderen... Die ene avond karaoke tussendoor is dan ook nog wel te behappen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
snip: reageer dan niet
[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 22-07-2026 14:59 ]
Het topic gaat niet over een avondje, dat zal niemand erg vinden. Het topic gaat over een maand.Ronald.42 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:38:
[...]
Muziek an sich is geen probleem, maar vaak komt er met mooi weer een biertje of meer bij en dan verdwijnt het verstand en het gehoor wordt schijnbaar minder en dan moet de volume knop omhoog of zo. Geen idee hoe dat werkt. Wat jij nu voorstelt gewoon een soort vermaak met spelletjes etc. Daar zie ik ook geen probleem en dan een zeldzame avond met een knap stukje muziek dikke prima. Ik kan me overigens prima voorstellen dat niet de hele buurt er op zit te wachten maar zolang je niet echt overlast veroorzaakt of buurtbewoners hindert zou dat moeten kunnen. Maar wie ervaart wat als hinder? Behalve de enkele buurtbarbeknoei en nu en dan een verjaardagsfeestje hebben we dat soort zaken hier trouwens ook verder niet.
Wat is jouw disfunctie, kunnen wij ook lachen.wibblemoo schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:56:
Ik smul echt van dit soort topics op Tweakers. Lekker met je beta-brein je eigen sociale disfunctie proberen goed te praten. Love it!
Waar staat er dan dat er een mand lang elke avond muziek wordt gespeeld?Arjantje72 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:05:
[...]
Het topic gaat niet over een avondje, dat zal niemand erg vinden. Het topic gaat over een maand.
[...]
Wat is jouw disfunctie, kunnen wij ook lachen.
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Dat niet inderdaad.-tom-562 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:08:
[...]
Waar staat er dan dat er een mand lang elke avond muziek wordt gespeeld?
Maar stil zal het niet zijn.
Niet stil in een woonwijk? Waanzin!Arjantje72 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:09:
[...]
Dat niet inderdaad.
Maar stil zal het niet zijn.
Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.
Je snapt best wat ik bedoel.
En ja hier is het stil in de straat.
[ Voor 10% gewijzigd door Arjantje72 op 22-07-2026 13:15 ]
Afspraken en verantwoordelijkheid vervagen ook makkelijker naar mate de avond vordert. Als je dan toch mensen tevreden wil stellen die niet zo'n fan zijn van het buurtinitiatief kun je die waarschijnlijk wel tegemoet komen met duidelijke afspraken. Alleen als niemand daar goed op let dan wordt een bende. Als de boel dan om twee uur 's nachts doorgaat terwijl middernacht als eindtijd was afgesproken krijg je natuurlijk dat traditionele en dooddoende "waarom ga je niet in een hutje op de hei wonen"-gesprek waar niemand blij van wordt.Ronald.42 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:38:
Muziek an sich is geen probleem, maar vaak komt er met mooi weer een biertje of meer bij en dan verdwijnt het verstand en het gehoor wordt schijnbaar minder en dan moet de volume knop omhoog of zo.
Wat dat betreft kun je juist beter dat ene buurtfeestje bij dat hutje op de hei vieren: dan ben je niemand tot last en kun je lekker lang doorgaan
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Ik weet niet waarom je mij quote want je reactie heeft het niks met mijn tekst te maken.emot schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:24:
[...]
Beter een goede buur dan een verre vriend, toch?
Wat ik oprecht niet begrijp, als je hier zo fel op tegen bent en geen contact met je buren wil, waarom ga je dan hutje mutje in een rijtjeswoning in een overbevolkte stad wonen?
Wat betreft de verre vriend Vs. de goede buur:
Helaas is mijn ervaring dat een goede buur gewoon zeldzaam is.
Voor de rest is het vooral tolereren / negeren wat die allemaal uitspoken.
Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken. Ik ben chronisch ziek. Kan niet tegen drukte en moet veel slapen. Ook ben ik slecht ter been en zou ik niet een maand zonder mijn auto kunnen.
Als ik een maand lang de auto niet in de buurt zou kunnen parkeren dan zou ik dus of een maand lang best aan huis gebonden zijn. Mij thuis helemaal niet tot rust kunnen komen door de 'gezellige drukte' buiten en eigenlijk verplicht een maand ergens anders te vertoeven waar ik ook de financiële middelen niet voor heb want chronisch ziek en dus geen werk 😅
In realiteit vraag ik me af of zon initiatief inderdaad een maand duurt. Of dat het vooral aangedikt wordt door het artikel. En dat het stiekem een week is en daarna vooral de meeste weer hun eigen ding doen en een aantal die toch altijd al de deur plat liepen bij elkaar dat nu gewoon midden op straat doen.
Als ik een maand lang de auto niet in de buurt zou kunnen parkeren dan zou ik dus of een maand lang best aan huis gebonden zijn. Mij thuis helemaal niet tot rust kunnen komen door de 'gezellige drukte' buiten en eigenlijk verplicht een maand ergens anders te vertoeven waar ik ook de financiële middelen niet voor heb want chronisch ziek en dus geen werk 😅
In realiteit vraag ik me af of zon initiatief inderdaad een maand duurt. Of dat het vooral aangedikt wordt door het artikel. En dat het stiekem een week is en daarna vooral de meeste weer hun eigen ding doen en een aantal die toch altijd al de deur plat liepen bij elkaar dat nu gewoon midden op straat doen.
Gebaseerd ook aan de upvotes, heb ik hier geleerd dat alleen betas niet zitten te wachten op een maand lang 'feest' in hun straat. Geen enkele alpha / gamma zit daar niet op te wachten! Als we het toch hebben over hele vreemde ideeën erop na houden...wibblemoo schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:56:
[mbr]snip: reageer dan niet[/]
Die ervaring deel ik toch echt totaal niet, maar gelukkig woon ik ook niet in of in de buurt van een stad. Dit bevestigd mijn mening over steden en (een gedeelte van) hun inwoners maar weer eens.Hippocampus schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:25:
[...]
Wat betreft de verre vriend Vs. de goede buur:
Helaas is mijn ervaring dat een goede buur gewoon zeldzaam is.
Voor de rest is het vooral tolereren / negeren wat die allemaal uitspoken.
Voor de rest laat ik het hierbij
Zoals ik al schreef: ik smul van dit soort topics!Sissors schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:00:
[...]
Gebaseerd ook aan de upvotes, heb ik hier geleerd dat alleen betas niet zitten te wachten op een maand lang 'feest' in hun straat. Geen enkele alpha / gamma zit daar niet op te wachten! Als we het toch hebben over hele vreemde ideeën erop na houden...
Hebben we de definitie van gezelligheid eigenlijk al besproken? De topictitel lijkt namelijk te insinueren dat al je buurtbewoners op tuinstoelen voor je deur gezellig is. Maar mogelijk zijn er mensen die dat andere ervaren.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Mag ik zeggen dat je vrij vlot aannames maakt die nergens op gestoeld zijn?emot schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:06:
[...]
Die ervaring deel ik toch echt totaal niet, maar gelukkig woon ik ook niet in of in de buurt van een stad. Dit bevestigd mijn mening over steden en (een gedeelte van) hun inwoners maar weer eens.
Voor de rest laat ik het hierbij
Ik heb het woord stad of dorp niet genoemd.
Maar dat jij andere ervaringen hebt is toch juist het hele geneuzel in dit topic.
De ene maakt makkelijker vrienden dan andere, de ene hanteert andere criteria dan de andere wat precies vriendschap is, of wat precies gezellig is (zoals @No Hands hierboven ook aangeeft)
Dus er zullen altijd verschillende meningen over zo'n straatvakantie komen.
Zowel positief als negatief.
En om het vooral nog maar even duidelijk te maken voor jou, ik ben niet tegen een straatvakantie, enkel tegen de duur van zo'n straatvakantie. Vier weken lijkt mij gewoon teveel van het goeie.
Het nieuwe en leuke zal er na een paar weken wel af zijn en lijkt mij een recept voor frustraties.
Maar dat is mijn mening op voorhand, ik zal hier niemand tegenhouden om het te proberen.
my2cents
Dit is gewoon een functionele investering mensen. De wijkverpleging bestaat straks niet meer we moeten elkaar allemaal helpen. Een paar uurtjes gezellig doen zodat je straks niet pas na een week gevonden wordt als je gevallen bent.
En als je in een appartement woont? De VVE kan je maken of breken.
Tot diep in de nacht een maand lang overlast van geschreeuw, drankmisbruik en tralalala Nederlandse schlagers/volkszanger bagger aan moeten horen?
Nee dank u hartelijk! Godzijdank woon ik niet in een degelijke straat. Zou er voor geen geld willen wonen zelfs. Wij hebben meer dan uitstekend contact met onze buren. Drinken geregeld een biertje maar dit soort overlast de godganse dag voor (of achter) mn deur kan echt niet!
Want in de middag nog gezellig, in de avond gaan de mensen die zich kunnen gedragen naar huis. De minder bedeelden komen er bij, nemen het over. Nog meer drank en drugs en fatbikes en tyfusherrie.....
Zo zie ik het voor mij. Hel op aarde.
Oh ja en als je niet mee wilt doen ben je de paria van de straat en de pispaal
Nee dank u hartelijk! Godzijdank woon ik niet in een degelijke straat. Zou er voor geen geld willen wonen zelfs. Wij hebben meer dan uitstekend contact met onze buren. Drinken geregeld een biertje maar dit soort overlast de godganse dag voor (of achter) mn deur kan echt niet!
Want in de middag nog gezellig, in de avond gaan de mensen die zich kunnen gedragen naar huis. De minder bedeelden komen er bij, nemen het over. Nog meer drank en drugs en fatbikes en tyfusherrie.....
Zo zie ik het voor mij. Hel op aarde.
Oh ja en als je niet mee wilt doen ben je de paria van de straat en de pispaal
[ Voor 6% gewijzigd door Shadow_Agent op 27-07-2026 08:34 ]
Do { Ping } while ( LOL )
Edit
[ Voor 97% gewijzigd door Shadow_Agent op 27-07-2026 08:38 ]
Dat kan ook zonder een maand herrie en volksvermaak voor je deur, sowieso zouden dat vaak niet de mensen zijn die ik om hulp zou willen vragen als het nodig is.emeralda schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:08:
Dit is gewoon een functionele investering mensen. De wijkverpleging bestaat straks niet meer we moeten elkaar allemaal helpen. Een paar uurtjes gezellig doen zodat je straks niet pas na een week gevonden wordt als je gevallen bent.
En zo'n VVE, er is een reden waarom rijtjeshuizen zo populair zijn...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Waar komt die maand vandaan?Nakebod schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:48:
Buurt BBQ/feestje voor een middag/avondje, desnoods een weekendje: Dikke prima.
Maar een maand! lang... Dat is niet 1, niet 2, niet 3.. nee dat zijn 31! dagen lang IMHO pure ellende: constant harde baggermuziek (Want anders is het niet gezellig..) en andere herrie en de hele straat afgesloten, dus ook geen bezorgers. Daar vind ik niets sociaals aan. [/zuurpruim mode uit]
Ik woon nu zo'n anderhalf jaar in een buitengebied van een dorp vlakbij de belgische grens en ik wil hier niet meer weg. Eens per jaar een buurt BBQ en soms een dagje weg voor wie daar zin in heeft. Ook is er een buurtvereniging waar best veel vanuit georganiseerd wordt. Komend jaar bestaat deze 60 jaar en is er een feestweek. Wie geen zin heeft doet dan ook gewoon niet mee, iedder zijn goed recht.
Leuk, dit soort initiatieven zie je te weinig. Met het digitale tijdperk en alle gemakken thuis is het sociale gebeuren voor velen toch passé
Ignorance is bliss
Uit het nieuwsartikel waar de TS naar linkt. Daar gaat het namelijk over een leefstraat van maand lang. Wellicht duidelijker neergezet in het nieuwsartikel waar het nieuwsartikel uit de TS naar linkt.tlpeter schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:54:
Waar komt die maand vandaan?
https://www.omroepbrabant...elt-als-een-grote-familie
De zomervakantie is begonnen, en voor de bewoners van de Jan van der Leestraat in Tilburg betekent dat: auto's weg en partytenten, banken, matrassen, een bar en een zwembad de straat op. Het is tijd voor de leefstraat!
Een maand lang leven de buren met elkaar op straat en mogen er geen auto's komen. Dat doen ze dit jaar voor de achtste keer. "De straat wordt een soort camping/huiskamer", vertelt bewoonster Esther van Kempen (58). "Jong en oud maken het samen gezellig en we organiseren elke dag een of twee activiteiten."
Zo zorgen de buren samen voor creatieve workshops, sportlessen, filmavonden, speurtochten, beautydagen, barbecues, bakmiddagen, spellen, bierproeverijen, thema-avonden, een musical en noem maar op.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Een avond of desnoods weekend zullen de meeste mensen geen probleem mee hebben, een hele maand daarentegen...Merik schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:24:
Leuk, dit soort initiatieven zie je te weinig. Met het digitale tijdperk en alle gemakken thuis is het sociale gebeuren voor velen toch passé
Weet niet hoe jij met jouw buren bent, maar het zijn geen vrienden waar je echt dingen mee gaat doen. Na een avond doorzakken is alles wel besproken.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ja zo is het ook maar zo te zien is dat ook net het idee ook met die activiteiten. Voor ieder wat wils. 's avonds hangen met de buren zou ik niet zomaar doen, sportieve activiteiten b.v. wel.hoevenpe schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:27:
[...]
Weet niet hoe jij met jouw buren bent, maar het zijn geen vrienden waar je echt dingen mee gaat doen. Na een avond doorzakken is alles wel besproken.
Maar ik heb goed contact met de buren dus wellicht een bias. Gelukkig ook, dat is in een tinyhouse settlement waar alles kort op elkaar staat.
Ignorance is bliss
Leuk initiatief hoor, maar als ik vakantie heb wil ik juist weg van mijn huidige plek.
Dat ik in een omgeving woon waar iets van 90% bejaard is helpt daar overigens ook niet bij.
Dat ik in een omgeving woon waar iets van 90% bejaard is helpt daar overigens ook niet bij.
Vraag me af of je sarcastisch bent, of dat je een (zoals we noemen "ouwe lul') bent die niemand plezier gunt 'want je hebt er last van'.aljooge schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:57:
ik heb geen behoefte aan zo'n feestje met veel herrie, rooklucht en bier voor mijn deur.
ja dat heb ik hier dus ook en kwam ik onlangs achter, veel mensen zijn enorm schijnheilig.OogvanHorus schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:46:
Neen, danku. Diezelfde buren naaien een ander (in mijn buurt dan) door handhaving of de gemeente te bellen als ze iets zien waarvan ze vinden dat het niet door de beugel kan. In plaats van de persoon zelf aan te spreken.
Die dubbele moraal houd ik me graag ver van. Geen buurtfeestjes voor mij. Buren houd ik op gezonde afstand.
Als ik een maand lang bierdrinkers voor de deur heb dan ben ik geen ouwe lul die niemand plezier gunt.mugenmarco schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:30:
[...]
Vraag me af of je sarcastisch bent, of dat je een (zoals we noemen "ouwe lul') bent die niemand plezier gunt 'want je hebt er last van'.
Die lallende bierdrinkers zijn juist de asocialen want houden alleen rekening met zichzelf en bedenken niet dat misschien niet iedereen zin heeft in een maand lang een afgesloten straat met herrie en overlast waar je niet eens ke eigen auto mag parkeren
Waar staat dat je een maand lang lallende bierdrinkers tot diep in de nacht voor je deur hebt? Heb je het artikel uberhaupt gelezen?Shadow_Agent schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:31:
[...]
Als ik een maand lang bierdrinkers voor de deur heb dan ben ik geen ouwe lul die niemand plezier gunt.
Die lallende bierdrinkers zijn juist de asocialen want houden alleen rekening met zichzelf en bedenken niet dat misschien niet iedereen zin heeft in een maand lang een afgesloten straat met herrie en overlast waar je niet eens ke eigen auto mag parkeren
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Je hebt er last van.. En dat is geen sarcasme. Je mag mij dan ook een ouwe lul noemen, moet je zelf weten.mugenmarco schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:30:
[...]
Vraag me af of je sarcastisch bent, of dat je een (zoals we noemen "ouwe lul') bent die niemand plezier gunt 'want je hebt er last van'.
Ieder persoon verdient een plek om tot zichzelf te komen. De ene persoon zal dat meer nodig hebben dan een ander. Ik heb dat nodig. Ja het liefste woon ik ver weg van anderen, maar financieel is dat geen optie. Ik heb wel gekozen voor een wijk die rustig is (zover je dat kon zien destijds en inmiddels niet veranderd is). Ik zou absoluut niet blij zijn wanneer meerdere weken een partytent voor mijn deur staat. En nee dat plezier gun ik je niet. Wat mij betreft verbiedt iedere gemeente dit. Vraag maar een vergunning aan op een feestterrein zodat er regels zijn waar aan gehouden moet worden.
En ja, ik ben van mening dat een feestje geven moet kunnen. Een BBQ moet kunnen. Een feesttent moet kunnen. Maar er zijn wat mij betreft grenzen, maar helaas zijn er veel mensen die daar niks om geven.
Keer op keer blijkt dat mensen zich niets aantrekken van een ander. Keer op keer bewijzen ze dat ze geen fuck om andermans rust geven. Keer op keer is het weer een select groepje dat de regels bepaalt en iets 'gewoon doet' terwijl kritiek weggelachen wordt. Je kunt er wat van zeggen, maar er wordt NIETS nee gedaan. Muziek blijft te hard en te laat aan, stemvolume blijft hoog, rommel wordt niet opgeruimd, mensen schreeuwen, toeteren, vuurwerk etc etc.
Afgelopen weekend hier voor ons huis: een blok verder was een feestje, ging lang door. Daar zeg ik maar even niks over. Er lopen twee mensen rond 01:00 terug naar hun auto welke op het parkerterrein bij onze woning staat. Ze staan naast de auto en schreeuwen nog even naar een groepje mensen die inmiddels buiten staan, maar wel een blok verder. WAS GEZELLIG HOOR. VOLGENDE KEER BIJ ONS. JOEJOE!! RUSTIG AAN HE!!
TOOOOOEEEETER. TOETER.
Dochter huilen. Schrikt zich kapot om die toeter terwijl ze lag te slapen. Zoontje inmiddels ook wakker. Ik kom daarna amper in slaap ivm stress.
Waarom??? Waarom gedragen dat soort mensen zich altijd als idioten? Waarom moet je per se schreeuwen naar die mensen die je net gezien hebt? Kon je daar je daar geen afscheid nemen? Waarom moet je toeteren om %@#@q 1 uur in de nacht? Omdat je dat leuk vind?
Nee dat soort mensen hoef ik niet in een partytent voor mijn huis. Aan een ander denken zit niet in hun systeem. "Gezellig" en "sociaal" noemen ze dat. Bah.
Veel aannames lees ik hier wel.
- meteen wordt ervan uitgegaan dat dit automatisch betekent; luide en slechte muziek, lawaai, openbare dronkenschap en alles wat daarbij komt kijken.
- buren kunnen blijkbaar geen vrienden zijn.
Eerste puntje is altijd een risico als er alcohol mee gemoeid is, maar meteen van het slechtste uitgaan is misschien ook geen goed startpunt.
Tweede puntje is larie
Ik vind het wel een leuk initiatief maar dan idd. iets voor 1x per jaar een verlengd weekend ofzo... zéker geen maand, en zelfs geen week aan een stuk.
Zat mensen die socialer zijn dan ik die wel zoiets met open armen verwelkomen maar persoonlijk sta ik ook niet voor zoiets te springen, hoewel ik het wel zou kunnen verdragen als het slechts iets jaarlijks is, en ik zal ook wel 's langskomen om bij een aantal buren te zitten, vooral dan diegene die ik anders niet zo vaak zie als mijn directe buren waarmee ik in een whatsappgroepje zit en we wel regelmatig eens bij elkaar over de vloer komen.
...maar zoiets heeft het risico al snel geforceerd aan te voelen en ja, het hangt idd. af van de band die je met je buren hebt of wil hebben.
Eerste wat ik bij zoiets denk is de songtekst van het liedje "Feest in de stad" van Noordkaap... een liedje dat qua tekst, wel voor mij lijkt geschreven te zijn.
Ik vraag dus ook nooit naar zoiets, maar ik besef dat dat wel een beetje in m'n karakter ligt, gelukkig heb ik een vrouw die me op tijd eens naar buiten trekt en door haar besef ik dat -meestal- ik achteraf steeds moet zeggen "eigenlijk was het wel leuk".
- meteen wordt ervan uitgegaan dat dit automatisch betekent; luide en slechte muziek, lawaai, openbare dronkenschap en alles wat daarbij komt kijken.
- buren kunnen blijkbaar geen vrienden zijn.
Eerste puntje is altijd een risico als er alcohol mee gemoeid is, maar meteen van het slechtste uitgaan is misschien ook geen goed startpunt.
Tweede puntje is larie
Ik vind het wel een leuk initiatief maar dan idd. iets voor 1x per jaar een verlengd weekend ofzo... zéker geen maand, en zelfs geen week aan een stuk.
Zat mensen die socialer zijn dan ik die wel zoiets met open armen verwelkomen maar persoonlijk sta ik ook niet voor zoiets te springen, hoewel ik het wel zou kunnen verdragen als het slechts iets jaarlijks is, en ik zal ook wel 's langskomen om bij een aantal buren te zitten, vooral dan diegene die ik anders niet zo vaak zie als mijn directe buren waarmee ik in een whatsappgroepje zit en we wel regelmatig eens bij elkaar over de vloer komen.
...maar zoiets heeft het risico al snel geforceerd aan te voelen en ja, het hangt idd. af van de band die je met je buren hebt of wil hebben.
Eerste wat ik bij zoiets denk is de songtekst van het liedje "Feest in de stad" van Noordkaap... een liedje dat qua tekst, wel voor mij lijkt geschreven te zijn.
Ik vraag dus ook nooit naar zoiets, maar ik besef dat dat wel een beetje in m'n karakter ligt, gelukkig heb ik een vrouw die me op tijd eens naar buiten trekt en door haar besef ik dat -meestal- ik achteraf steeds moet zeggen "eigenlijk was het wel leuk".
[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 27-07-2026 13:32 ]
Een maand vind ik ook wel lang voor zo iets, maar af en toe een burendag of dorpsfeest van max paar dagen ben ik helemaal voor. Je woont toch bij elkaar, dus elke dag dichtbij. Kun je het beter beetje gezellig hebben en elkaar beetje leren kennen. En voor de mensen die het niks vinden is het kort genoeg om niet tot last te zijn.
Mijn vorige woonplaats, midden in een stadscentrum in het westen, deed elk jaar een buurtbarbeque. Inmiddels woon ik in een dorp ik het groene hart. Goed contact met de buren, af en toe langs voor een kopje thee of een praatje als je elkaar tegen komt. Je kan ook altijd bij elkaar aanbellen als er wat is of als je hulp nodig hebt, en men helpt elkaar. Erg gebeurd weinig raars, maar als er wat is wordt het vrij snel door iemand opgepikt en voor gewaarschuwt/in de gaten gehouden. En af en toe wordt er idd wat georganiseerd. Vorig jaar burendag gehad bijv. We hebben het dit jaar meermaals over een buurtbarbeque gehad, maar de halve straat is hoogzwanger of net bevallen wat iedereen een beetje druk bezig houd dus nog niet zo veel van gekomen
. Maar goed, ook dat geeft samenhorigheid, al die zwangerschappen en kinder van dezelfde leeftijd.
Maarja, ik ben opgegroeit in een dorp in Drenthe, dus ik ben het gewend. Fijn dat dat toch ook hier in het westen nog bestaat. Dat afstandelijke van de steden vind ik maar niks, dan krijg je van die verhalen van mensen die wekenlang dood in huis liggen of inbraken die niemand gezien heeft in een drukke buurt. Kijk, in Drenthe was het soms iets té (en dat zeg ik terwijl ik ooit echt wel weer terug wil). Men komt hier niet zomaar ongevraagt via de achterdeur en dat vind ik dan wel weer fijn. Maar wat sociale cohesie vind ik wel fijn.
In mijn ervaring hangt er ook veel meer een "leven en laten leven" sfeer in zulke plekken. In de stad werd ik al boos aangekeken als je mensen gewoon netjes groette (buiten mijn straatgenoten). En als er iets te veel geluid was kwam er al snel iemand met "dat doen wij hier niet". En dan heb ik het over normale geluidsniveaus op normale tijden. Niet erg relaxed vond ik dat, alsof je altijd moet opletten of je wel net en posh genoeg bent voor de buurt, en vóóral dat niemand je mag opmerken
. Leven brengt geluid denk ik dan... maar zelfs buitenspelende buurtkinder was vrij zeldzaam. Binnenhouden en als het buiten kwam geen geluid leek de norm. Nou, ben blij dat de kinder hier gewoon in de speeltuin en op de straat zijn en met elkaar spelen. Dan hoor ik maar af en toe dat ze verstoppetje doen, of dat iemands zoonlief vind dat hij héél hard gaat op zijn wandelfiets.
Maargoed, ieder z'n ding. Gelukkig kun je aardig kiezen wat voor buurt je woont en dus lekker ergens gaan zitten wat past bij wat je zelf fijn vind. Hoewel het tegenwoordig soms wel ff zoeken kan zijn naar iets dat past in budget, andere ristricties, en beschikbaarheid natuurlijk.
Mijn vorige woonplaats, midden in een stadscentrum in het westen, deed elk jaar een buurtbarbeque. Inmiddels woon ik in een dorp ik het groene hart. Goed contact met de buren, af en toe langs voor een kopje thee of een praatje als je elkaar tegen komt. Je kan ook altijd bij elkaar aanbellen als er wat is of als je hulp nodig hebt, en men helpt elkaar. Erg gebeurd weinig raars, maar als er wat is wordt het vrij snel door iemand opgepikt en voor gewaarschuwt/in de gaten gehouden. En af en toe wordt er idd wat georganiseerd. Vorig jaar burendag gehad bijv. We hebben het dit jaar meermaals over een buurtbarbeque gehad, maar de halve straat is hoogzwanger of net bevallen wat iedereen een beetje druk bezig houd dus nog niet zo veel van gekomen
Maarja, ik ben opgegroeit in een dorp in Drenthe, dus ik ben het gewend. Fijn dat dat toch ook hier in het westen nog bestaat. Dat afstandelijke van de steden vind ik maar niks, dan krijg je van die verhalen van mensen die wekenlang dood in huis liggen of inbraken die niemand gezien heeft in een drukke buurt. Kijk, in Drenthe was het soms iets té (en dat zeg ik terwijl ik ooit echt wel weer terug wil). Men komt hier niet zomaar ongevraagt via de achterdeur en dat vind ik dan wel weer fijn. Maar wat sociale cohesie vind ik wel fijn.
In mijn ervaring hangt er ook veel meer een "leven en laten leven" sfeer in zulke plekken. In de stad werd ik al boos aangekeken als je mensen gewoon netjes groette (buiten mijn straatgenoten). En als er iets te veel geluid was kwam er al snel iemand met "dat doen wij hier niet". En dan heb ik het over normale geluidsniveaus op normale tijden. Niet erg relaxed vond ik dat, alsof je altijd moet opletten of je wel net en posh genoeg bent voor de buurt, en vóóral dat niemand je mag opmerken
Maargoed, ieder z'n ding. Gelukkig kun je aardig kiezen wat voor buurt je woont en dus lekker ergens gaan zitten wat past bij wat je zelf fijn vind. Hoewel het tegenwoordig soms wel ff zoeken kan zijn naar iets dat past in budget, andere ristricties, en beschikbaarheid natuurlijk.
[ Voor 25% gewijzigd door Cambionn op 27-07-2026 17:35 ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Sommige mensen willen of kunnen niet lezen, maar willen wel gewoon héél graag klagen, en moeten daar eerst een straat vol met stropoppen voor optuigen-tom-562 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:47:
Waar staat dat je een maand lang lallende bierdrinkers tot diep in de nacht voor je deur hebt? Heb je het artikel uberhaupt gelezen?
Ik zie het een beetje hetzelfde als uitjes met collega's. Je ziet die mensen gigantisch vaak, dus 1 a 2 keer per jaar een avondje van mijn tijd investeren om een leuke band met ze op te bouwen doe ik graag. Daar wordt mijn eigen leven ook veel plezieriger van en ik vind zo'n avond ook gewoon leuk. Ik hou op z'n tijd zelfs van Nederlandstalige tokkiemuziek (lees: op zaterdagavond in de kroeg of op een feestje, niet op maandagochtend in de file), dus ik vind het allemaal prima.
Dat soort contact moet echter niet uit de hand lopen. Ik heb ook gewoon mijn eigen leven met een vrouw, kind en vrienden. Momenteel maak ik af en toe een praatje met mijn buren als ik ze toevallig op straat zie, we zetten elkaars kliko aan straat als we op vakantie zijn en dat soort dingen. Dat vind ik prima, maar verder hoeft het niet te gaan van mij. Zo'n hele maand en dan ook nog je auto niet bij je huis kunnen parkeren zou mij wel tegenstaan. In het dorp waar ik woon zijn er best regelmatig evenementen (carnaval, een jaarlijkse wielerronde, dorpsfeest, Sinterklaasintocht etc) en dan wordt ook het hele dorp afgesloten voor de hele dag (en in geval van de wielerronde een heel weekend). Dan mag ik met mijn auto niet eens m'n eigen oprit af omdat ik dan op een afgesloten weg rij (of ik moet hem op een minuut of 20 lopen ergens in een weiland buiten het dorp parkeren). Hoewel ik best begrip heb dat er af en toe zo'n dag is, voel ik me op dat soort dagen wel altijd een beetje opgesloten en vind ik het in ons dorp zelfs een beetje veel worden. Als zoiets een hele maand zou zijn zou ik daar echt niet blij van worden..
Dat soort contact moet echter niet uit de hand lopen. Ik heb ook gewoon mijn eigen leven met een vrouw, kind en vrienden. Momenteel maak ik af en toe een praatje met mijn buren als ik ze toevallig op straat zie, we zetten elkaars kliko aan straat als we op vakantie zijn en dat soort dingen. Dat vind ik prima, maar verder hoeft het niet te gaan van mij. Zo'n hele maand en dan ook nog je auto niet bij je huis kunnen parkeren zou mij wel tegenstaan. In het dorp waar ik woon zijn er best regelmatig evenementen (carnaval, een jaarlijkse wielerronde, dorpsfeest, Sinterklaasintocht etc) en dan wordt ook het hele dorp afgesloten voor de hele dag (en in geval van de wielerronde een heel weekend). Dan mag ik met mijn auto niet eens m'n eigen oprit af omdat ik dan op een afgesloten weg rij (of ik moet hem op een minuut of 20 lopen ergens in een weiland buiten het dorp parkeren). Hoewel ik best begrip heb dat er af en toe zo'n dag is, voel ik me op dat soort dagen wel altijd een beetje opgesloten en vind ik het in ons dorp zelfs een beetje veel worden. Als zoiets een hele maand zou zijn zou ik daar echt niet blij van worden..
Home Improvement...?TeeDee schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:32:
Hoe was die serie? Tooltime ofzoiets? Een buurman die constant over je schutting hangt om iets te zeggen.
[ Voor 5% gewijzigd door WeirdScience op 27-07-2026 17:53 ]
I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present
Ik kan me identificeren met je verhaal en je noemt een paar rake punten. Helaas is de hele crux van dit polariserende topic is dat er twee kanten aan het verhaal zijn. Ik heb je hele verhaal gelezen en leef met je mee maar heb enkele zinnen gepakt uit je tekst om even te spiegelen. Dingen ongewenst relativeren is een zwakke plek van mij. Alle zinnen die ik van hierboven heb overgenomen zijn door jou geschreven met een basis voor rust, maar kunnen evengoed gebruikt worden door de mensen die juist wat meer reuring willen. Beide kanten hebben daar dezelfde argumenten voor, en ik kan jouw tekst bijna één-op-één herhalen namens de andere groep:Zenomyscus schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:29:
Ieder persoon verdient een plek om tot zichzelf te komen. [..] Ik heb dat nodig. [..] Keer op keer blijkt dat mensen zich niets aantrekken van een ander. [..] Keer op keer is het weer een select groepje dat de regels bepaalt en iets 'gewoon doet' terwijl kritiek weggelachen wordt. Je kunt er wat van zeggen, maar er wordt NIETS nee gedaan.
"De mensen die juist voor het feestje zijn hebben dit ook nodig om tot zichzelf te komen, en komen mensen tegen die niks aantrekken van het volksdeel dat dit wél nodig heeft. Zij voelen zich beperkt door een klein groepje dat de regels bepaalt en altijd maar rust wil en dat blijft doen terwijl onze kritieken/argumenten weggelachen worden. We zeggen daar wat van maar daar wordt niks mee gedaan want de volgende keer mag het ook niet."
We ontkomen er niet om met z'n allen een gezonde balans te vinden want de verschillende smaken gaan niet verdwijnen. Wat minder naar elkaar wijzen alsof de anderen dierentuindieren zijn zal hierbij enorm helpen, alsook met elkaar in gesprek gaan hierover om vooraf afspraken te maken. Soms wel een feestje als de ander niet wil, maar ook een keertje "nee" accepteren op een feestverzoek om de rest tegemoet te komen.
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende