Gasleiding dikte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik ben druk bezig met het renoveren van de complete benedenverdieping.
Omdat in de oude situatie mijn gasleiding in de hoek van de woonkamer naar zolder zat heb ik deze laten verwijderen.
Hiervoor is er door het trapgat een nieuwe kunststof gasleiding geplaatst.
Dit is allemaal via mijn aannemer gedaan en die heeft hiervoor zijn loodgieter ingeschakeld.

Nu is er voor een storing aan mijn CV-ketel een ander bedrijf langsgeweest waar ik mijn onderhoudscontract heb lopen.
Deze monteur viel het op dat de Gasleiding te klein is.

Er is nu vanuit de meterkast door de kruipruimte door de trapkast naar zolder een nieuwe gasleiding getrokken van 20x2mm.

Volgens de monteur dient dit minimaal 22mm Koper of 25-26mm kunststof te zijn om te zorgen dat de ketel bij hoge warmtevraag te weinig gastoevoer krijgt.

De loodgieter die de leiding heeft geplaatst wil nu wel langskomen voor een drukmeting.

Zijn hiervoor nog bepaalde eisen of regels over de dikte van de leidng?
Momenteel heb ik een Remeha Avanta CW5 ketel die op leeftijd is, maar weet ook niet of als deze nog vervangen wordt door een moderne CV ketel deze gevoeliger voor zijn wat ze als aanvoerdruk hebben?

Alle reacties

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:57
Er zijn eisen, in het boek wat je normaal bij installatie van een cv ketel krijgt staat de vereiste gasdruk aangegeven, in minibar. Tijdens installatie wordt hier rekening mee gehouden. Heb je deze handleiding in je bezit, anders zou je wellicht de fabrikant, importeur kunnen benaderen hiervoor.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:15
In de handleiding en de NEN normen kan je dit vinden. Die kan je waarschijnlijk echter niet inzien.

Relevant topic:
diameter gasleiding berekenen.

Basis info is de afstand, het verbruik van de ketel (technische specificaties lezen) en de hoeveelheid koppelingen. De capaciteit kan je dan berekenen middels de specificaties van de leverancier van de buizen.

Let ook op dat het in een ononderbroken mantel gelegd moet worden in de meeste gevallen. Geen koppelingen in ruimtes waar gas kan ophopen etc. Er zijn veel meer dingen om rekening mee te houden.

Mag een gasleiding onder de vloer?

In het heel algemeen: Gezien je via kruipruimte naar de zolder gaat is de afstand aanzienlijk en is meestel een 20x2 te klein voor dit soort ketels. Dat is niet berekend maar wel wat gangbaar is.

Gezien er nu een andere ketel hangt: Mocht de installateur op basis van die ketel hebben gerekend zou het kunnen dat het mogelijk net aan zou mogen. Als die installateur niet op de hoogte is van je nieuwe ketel kan dat mogelijk een ding zijn.

Het beste is het om gewoon de berekening te laten maken o.b.v. je gewenste ketel en daar je conclusies aan te verbinden.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:37
Je mag volgens de NPR 3378 een drukverlies van 1,7 mbar hebben (25 mbar bij de gasmeter en 23,3 mbar bij het toestel). Is het een uitbreiding van een bestaande installatie, dan mag je een drukverlies van 2,5 mbar hebben.

Met PEX 20 mm mag je ongeveer 6 à 7 meter leidinglengte hebben. Bij een ketel op zolder ga je daar ruim overheen uitgaande van 1,7 mbar. Je zou kunnen redeneren dat je ook kunt uitgaan van 2,5 mbar, maar dan ziet nog maar aan 9 à 10 meter leidinglengte.

Ga je naar PEX 25 mm, dan mag ja al gauw 25 meter leidinglengte hebben.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:15
https://brandportal.upono...ing-system-NL-1119849.pdf

Vanaf pagina 30 zie je in elk geval wat concrete voorbeelden voor deze buizen. In de meeste NEN normen wordt ook altijd naar de voorschriften van de fabrikant verwezen. Dat zijn vaak dit soort documenten. Buiten de norm zelf moet je dus ook aan de regels van de fabrikant voldoen. Die hebben vaak wel openbare documenten beschikbaar zoals dit voorbeeld. Het verschilt dus per fabrikant soms wat wel- en niet mag.

Koppelingen

Vanaf pagina 33 zie je de koppelingen. Daar achter staat hoeveel meter extra leiding je moet tellen per koppeling.
Ga je naar PEX 25 mm, dan mag ja al gauw 25 meter leidinglengte hebben.
Als je wel rekening houdt met de koppelingen en die lengte er bij optelt, voorbeeldje:

Persknie 90° - 3,6m1

Dus per haakse koppeling moet je er 3,6 meter bij optellen. @Crxtreem wellicht kan je even meten hoe lang het geheel van de leiding nu is en wat er aan koppelingen tussen zit als dat het geval is?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Opzich maakt het helemaal niet uit wat de norm is en of het voldoed. Je hebt vervanging van de leiding besteld en je mag er dus vanuit gaan dat na het vervangen je ketel het nog doet. Nu hoopt hij dat je boven op papier nog net genoeg druk hebt en zich achter een norm kan verschuilen. ik zou daar een probleem mee hebben.

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08:45
Wat is de storing aan je cv ketel welke code? E4, E5?

Gewoon de gasvoordruk laten meten onder belasting zakt de druk te ver weg dan kan dat best problemen opleveren.

In de specificaties staat het vermeld wat die waarde mag zijn.

Ik heb situaties meegemaakt waar ze een 16mm leiding hadden getrokken en waar het probleemloos werkte ondanks een lage voordruk onder belasting.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Opperbeun schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:44:
Wat is de storing aan je cv ketel welke code? E4, E5?

Gewoon de gasvoordruk laten meten onder belasting zakt de druk te ver weg dan kan dat best problemen opleveren.

In de specificaties staat het vermeld wat die waarde mag zijn.

Ik heb situaties meegemaakt waar ze een 16mm leiding hadden getrokken en waar het probleemloos werkte ondanks een lage voordruk onder belasting.
Ketelstoring is was E5 en daarna E6.
De E5 storing was al voordat ik met de verbouwing begon.
Hiervoor is de pakking en ontstekingstrafo vervangen.

Ketel gaat op gasverbruik nog niet op storing.
Echter weet ik niet of dit in de winter anders kan zijn als er meer warmtevraag is.
Ik denk zelf dat in mijn casus dit helemaal geen probleem gaat opleveren omdat ik mijn CV water op 50 graden heb staan en waarschijnlijk met de vloerverwarming in koude periodes 24/7 ga verwarmen.

Ze komen na hun vakantie de gasdruk meten dus wacht wel even af met een koof maken rond de gas en cv leidingen.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:16
Wat was de diameter van de oude gasleiding t.o.v. de nieuwe. Als de diameter hetzelfde is dan zal er geen probleem zijn maar als de diameter kleiner is dan kan er misschien wel een probleem ontstaan.
Ik neem aan dat er een geschikte en goedgekeurde gasleiding is gebruikt dus die zou er voor bedoeld zijn, toch...?
Met vvw stook je toch niet op max vermogen.
Pagina: 1