SSD reboot systeem tijdens initialiseren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• advena
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:42
Goededag,

Ik heb vandaag mijn WD BLue SN570 1TB gewist met Secure Erase via de bios. Nu reboot mijn systeem direct als ik probeer de schijf weer te initialiseren.
Dit probleem had ik ook tijdens het installeren van Windows, waarbij het systeem ook rebootte als ik die schijf wilde selecteren.

Gelukkig had ik nog een oude SSD beschikbaar om Windows op te zetten. Iemand een idee?

De SSD is te zien in de bios en binnen windows. Wordt als Healthy bestempeld en was ook 100% healthy in CrystelDisk.

Ook het clean commando in Diskpart veroorzaakt direct een reboot.

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:36
Dit is een NVME SSD en daarvan heb ik dit soort problemen eerder gelezen.

Sterker nog: ik heb er nu zelf eentje (gewoon geformatteerd en werkend) waarop ik geen Windows kan installeren vanaf een werkend Windows usb installatiestick (die SSD wordt niet gezien als een opslagmedium waarop Windows zich laat installeren, het scherm is dan leeg), terwijl Linux Ubuntu zich op diezelfde SSD probleemloos installeert. Ik heb dus geen idee van de oorzaak bij jou, noch een oplossing.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:46

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Boot van usb stick in gparted maak een gpt partitie aan en probeer opnieuw windows te installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door 42dpi op 06-07-2026 21:44 ]

Si vis pacem, para bellum

• advena
Helaas, ook in Gparted reboot het systeem zodra ik iets met de schijf wil doen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:22
Renault schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:36:
Sterker nog: ik heb er nu zelf eentje (gewoon geformatteerd en werkend) waarop ik geen Windows kan installeren vanaf een werkend Windows usb installatiestick (die SSD wordt niet gezien als een opslagmedium waarop Windows zich laat installeren, het scherm is dan leeg)
Is dat niet een probleem van Raid/RST/VMD mode drivers of bios instellingen?

Acer Nitro AN515-58 geen HDD in W11 setup

• advena
AMD systeem.

MSI B450 Gaming plus max met een 5800x3d.

Werkte vanmiddag nog met de 3600x, nieuwe cpu wilde in eerste instantie ook niet meewerken. Maar heb het toch voor elkaar gekregen, maar nu dus mn SSD niet meer...

De schijf is gewoon zichtbaar, maar zodra ik deze wil initialiseren reboot het systeem.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:22
advena schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:12:

Werkte vanmiddag nog met de 3600x, nieuwe cpu wilde in eerste instantie ook niet meewerken. Maar heb het toch voor elkaar gekregen, maar nu dus mn SSD niet meer...

De schijf is gewoon zichtbaar, maar zodra ik deze wil initialiseren reboot het systeem.
Probeer eens een (gedeeltelijke) zero-fill naar de SSD te schrijven?
The_Doman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:35:
Soms kan het iets zijn wat op de HDD/SSD zelf staat wat een probleem kan geven bij het initialiseren/detecteren.

Wat je eens kan proberen is de schijf via die USB aansluiting te cleanen met diskpart:
Diskpart: clean

Drastischer is een (gedeeltelijke) diagnostic zero-fill format te geven zodat de MBR/partitie informatie helemaal wordt gewist.
Dus bijvoorbeeld alleen eerste paar (~5)GB van de SSD even overschrijven/zero fillen.
Je kan dat doen met bijvoorbeeld dit tooltje wat ik wel eens gebruik bij HDD/SSD's.
Lowvel : Low Level Format
Mogelijk andere instellingen in de bios proberen?
Staan deze op standaard SATA/AHCI/PCIE of anders?
CSM/Legacy support?
Opletten bij veranderen daarvan kan je mogelijk niet meer booten.

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Controller misschien in lockout modus gegaan door de secure erase. Nvme controller kan namelijk in verschillende modus schieten als in read only and dan kan je er niks naar toe schrijven of doen.

Nvme kan dan nog 100% zeggen maar dan zijn de spare cellen op en zit die in lock mode.

Smart percentage zegt niks over de staat lees wat er onder staat, post een screenshot van Crystaldisk.

[ Voor 34% gewijzigd door 42dpi op 06-07-2026 23:40 ]

• advena
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYr26GBMxCLfaLtKfgowk6Y9IrI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CshFJoMLZhn9jWIwayjQMlAx.png?f=fotoalbum_large

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Values zeggen geen errors, spare pool is prima, geen waarschuwingen.

[ Voor 4% gewijzigd door 42dpi op 07-07-2026 00:01 ]

• advena
Ik heb de disk zover gekregen dat het een RAW filesystem heeft. Maar als ik het probeer de formateren naar NTFS dan reboot het systeem weer.

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Klinkt als de nvme schijf iets hardware matige veroorzaakt en systeem in panic mode laat gaan zodat de alles herstart uit veiligheid.

Je zou nog kunnen proberen wat die doet in een usb enclosure dan gaat het over usb en niet pci-e (wel een nvme behuizing nemen niet sata)

Heb je ook andere m.2 slots geprobeerd? En andere nvme disk in de slots of het niet hetzelfde doet of die m.2 slot.

Pagina: 1