Hitte i.c.m. VVE of huur: omgang met weerstand/weigering

Pagina: 1
Acties:

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter

Hitte i.c.m. VVE of huur: omgang met weerstand/weigering

Inleiding
Door klimaatverandering worden de kans op warme zomers en (extreme) hittegevolgen steeds groter. Traditioneel zijn veel woningen nog gebouwd vanuit het principe van een focus op koude seizoenen, woningen warmen hierdoor snel op tijdens hitte en houden deze ook lang vast.
Natteboltemperatuur en gezondheid
De impact van hitte ligt niet alleen aan de temperatuur maar ook aan de luchtvochtigheid, hoe meer luchtvochtigheid, des te benauwder het voelt en hoe mee mensen last krijgen, wat uiteindelijk ook gezondheidsrisico's oplevert. Nederland kent een klimaat met relatief hoge luchtvochtigheid en we hebben hier al sneller problemen mee.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zsgGxGw.jpg
Zoals de grafiek laat zien, hoe hoe hoger de luchtvochtigheid, des te problematischer een hogere temperatuur.
Weerstand of weigering tegen maatregelen door verhuurder of VVE's.
Als je een VVE of huurt dan mag je vaak niet zelfstandig beslissen over maatregelen tegen hitte die wijzigingen betreffen aan de buitenkant van de woning. Bij VVE's moet dit vaak met goedkeuring van de meerderheid van het VVE bestuur. Bij verhuur ben je afhankelijk van de medewerking van de verhuurder.
Rechten met een verhuurder bij hitte
Volgens juristen is er in Nederlandse wet geen recht op koelte bij verhuur, alleen rechte op warmte.
Huurwoning met hittestress
Wat wel mogelijk is de verhuurder in gebreke stellen:
Toch kan er sprake zijn van een ‘gebrek’ aan een huurwoning, als het er een lange tijd te warm is. Volgens art. 7:204 lid 2 BW is het antwoord op de vraag of er een gebrek is, namelijk een niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de woning niet het huurgenot geeft die de huurder bij het aangaan van de overeenkomst van déze huurwoning mocht verwachten.

En dat betekent dus dat de omstandigheden van het geval maken dat de huurder dan wel de verhuurder soms wél en soms niet gehouden is om extra voorzieningen aan te brengen of maatregelen te treffen. Van een huurwoning die betrekkelijk nieuw is, mag een huurder hogere verwachtingen hebben dan van een jaren 30 woning omdat verwacht mag worden dat daaraan in het bouwkundig ontwerp aandacht is besteed.
Rechten met een VVE bij hitte
Een VVE is vaak van toepassing bij koopappartementen, hierbij is de buitenkant gemeenschappelijke terrein, waarover de VVE zeggenschap heeft.

Qua mogelijkheden zitten hier vaak obstakels indien de VVE niet wil meewerken.
Airco plaatsen in VvE: toestemming, regels en wanneer de VvE mag weigeren
Wanneer heb je toestemming nodig voor een airco in een VvE?

In vrijwel alle gevallen is toestemming van de VvE vereist als de buitenunit wordt geplaatst op gemeenschappelijke delen. De ene VvE geeft zomaar toestemming, maar soms geldt er een airco verbod of mag het alleen onder bepaalde voorwaarden.
Mag ik een airco buitenunit op mijn balkon plaatsen?

Dat mag niet automatisch. Bij een VvE hangt het af van de splitsingsakte, het huishoudelijk reglement én toestemming van de VvE. Een balkon is meestal privégebruik, maar juridisch vaak onderdeel van de gemeenschappelijke delen of in elk geval onderworpen aan VvE-regels. Daardoor kunnen er beperkingen gelden.
Kan een VvE een airco verbieden?

Ja, maar alleen als daar een redelijke en objectieve rechtvaardiging voor bestaat, zoals geluidsoverlast of aantasting van het gebouw. Zonder toestemming plaatsen leidt vaak tot verwijderingsplicht.
Mag een VvE een airco zomaar weigeren?

De VvE heeft bevoegdheden, maar kan niet zomaar toestemming weigeren.

Op grond van artikel 2:8 BW moet de VvE zich gedragen volgens de redelijkheid en billijkheid. Dat betekent:

• een verzoek mag niet willekeurig worden afgewezen
• een totaalverbod op airco’s is niet altijd juridisch houdbaar
• er moet een objectieve rechtvaardiging zijn

Redelijke gronden om toestemming te onthouden kunnen zijn; aantasting van het gebouw, geluidsoverlast, esthetische schade en/of technische risico’s.
Doel topic
Bespreek hier de ervaringen met verhuurders en VVE's bij maatregelen tegen hitte. Welke strategieën of voorstellen werken en welke niet. Het doel is niet om individuele maatregelen zelf te bespreken en de effectiviteit ervan, d.w.z. waarom iemand airco wil en geen zonwering, het gaat alleen om maatregelen waarvoor de VVE/verhuurder dwars ligt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Interessant topic, ik ga deze volgen! Ik woon zelf ook in een koop appartement en heb dus inderdaad dat ik niets aan de buitenmuur mag hangen. Geldt dat trouwens ook voor mobiele airco's? Ik zit namelijk te denken (volgend jaar) een mobiele airco te nemen, waardoor ik flexibiliteit heb wanneer dat nodig is.

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:23
Wij wonen al vrij lang in een huurwoning. Een aantal jaren geleden toestemming gevraagd om een vaste airco te mogen plaatsen. Dat is toen afgewezen.

Gisteren weer toestemming gevraagd en nu is het toegewezen.

Hier in huis is het weleens 37⁰ graden geweest. Met een grote mobile airco wordt het nog niet koeler dan 27-28⁰

Nu opzoek naar een stille goede airco

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:26
CH4OS schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:40:
Interessant topic, ik ga deze volgen! Ik woon zelf ook in een koop appartement en heb dus inderdaad dat ik niets aan de buitenmuur mag hangen. Geldt dat trouwens ook voor mobiele airco's? Ik zit namelijk te denken (volgend jaar) een mobiele airco te nemen, waardoor ik flexibiliteit heb wanneer dat nodig is.
Een mobiele airco is niet vast, mag een VVE of verhuurder dus niks over vinden.
Maar bijvoorbeeld een Midea split is een beetje discutabel. je hangt dan een deel buiten je raam, niet vast, maar wel buiten. Ik denk dat je bij VVE's waar je bv geen vlag mag ophangen (hoe debiel ik dat overigens ook vind) ook problemen met zo'n systeem gaat krijgen.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

defiant schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:33:
Als je een VVE of huurt dan mag je vaak niet zelfstandig beslissen over maatregelen tegen hitte die wijzigingen betreffen aan de buitenkant van de woning. Bij VVE's moet dit vaak met goedkeuring van de meerderheid van het VVE bestuur. Bij verhuur ben je afhankelijk van de medewerking van de verhuurder.
Je vergeet de gemeente, die heeft er vaak ook iets over te zeggen of, en zo ja, waar een buitenunit komt te hangen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

hfolkers schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:07:
Maar bijvoorbeeld een Midea split is een beetje discutabel. je hangt dan een deel buiten je raam, niet vast, maar wel buiten. Ik denk dat je bij VVE's waar je bv geen vlag mag ophangen (hoe debiel ik dat overigens ook vind) ook problemen met zo'n systeem gaat krijgen.
Ik zit voor het moment inderdaad aan een Midea split airco te denken. Wat het beleid is mbt vlaggen alhier weet ik even niet meer exact. Maar klinkt dat ik ook even bij de VVE moet gaan informeren wat hier de (on)mogelijkheden zijn. Bedankt voor de extra info in elk geval. Gelukkig heb ik ook een eigen balkon, dus eventueel zou ik uitsluitend daar de buiten unit kunnen zetten (door de muur is het dan in elk geval uit het zicht, zeg maar), mits ik mijn buurman er niet teveel mee pest in verband met het geluid.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 01-07-2026 09:33 ]

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:26
Ik heb in mijn vorige woning een mobiele split airco gehad. Daar was de regel vanuit de woningcorporatie en gemeente handhaving dat er niets aan de gevel gemonteerd mocht zijn/worden. Ik heb toen twee ogen aan de binnenmuur gemonteerd onder het raam en met twee stalen kettingen de buitenunit over de rand van het raamframe gehangen. Zo hing de unit 'tegen' de gevel en niet 'aan' de gevel.

Gemeente is langs geweest en opzichter van de woningbouw is langsgekomen. Beide waren 'not amused' maar technisch mocht het dus konden ze er niets mee doen. Heeft op die manier jaren gedraaid. :+

• maikel124
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:26
Bloodhoundje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:49:
Ik heb in mijn vorige woning een mobiele split airco gehad. Daar was de regel vanuit de woningcorporatie en gemeente handhaving dat er niets aan de gevel gemonteerd mocht zijn/worden. Ik heb toen twee ogen aan de binnenmuur gemonteerd onder het raam en met twee stalen kettingen de buitenunit over de rand van het raamframe gehangen. Zo hing de unit 'tegen' de gevel en niet 'aan' de gevel.

Gemeente is langs geweest en opzichter van de woningbouw is langsgekomen. Beide waren 'not amused' maar technisch mocht het dus konden ze er niets mee doen. Heeft op die manier jaren gedraaid. :+
Ik heb hier maar 1 woord voor: HELD!

Zelf heb ik, na wat discussie met de VVE, mijn buitenunit op mijn eigen balkon mogen plaatsen (niet zichtbaar vanaf straat. Moest wel rekening houden met speciale voetjes die trillingen tegen gaan, dat was geloof ik een paar tientjes meerprijs.

Als er klachten zijn van de onderburen (ik heb geen bovenburen), dan zou ik nog een ombouw kunnen overwegen. Heb echter tot heden (+- 7 jaar na aanleg) geen klachten gehad. Daarbij helpt het ook dat ik een 7 kW airco heb aangeschaft waar een 3,5 kW waarschijnlijk genoeg was, dus hoeft ie nooit op 100% te draaien (en is dus stiller en efficienter).

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:26
maikel124 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:08:
[...]

Ik heb hier maar 1 woord voor: HELD!

Zelf heb ik, na wat discussie met de VVE, mijn buitenunit op mijn eigen balkon mogen plaatsen (niet zichtbaar vanaf straat. Moest wel rekening houden met speciale voetjes die trillingen tegen gaan, dat was geloof ik een paar tientjes meerprijs.

Als er klachten zijn van de onderburen (ik heb geen bovenburen), dan zou ik nog een ombouw kunnen overwegen. Heb echter tot heden (+- 7 jaar na aanleg) geen klachten gehad. Daarbij helpt het ook dat ik een 7 kW airco heb aangeschaft waar een 3,5 kW waarschijnlijk genoeg was, dus hoeft ie nooit op 100% te draaien (en is dus stiller en efficienter).
Ruim dimensioneren is idd een perfecte oplossing. Sowieso vindt ik dat corporaties er echt onwijs lastig over doen terwijl airco tegenwoordig gemeengoed begint te worden. Ik heb tegenwoordig het geluk dat ik een hoekwoning huur en daar zijn ze veel makkelijker mee omdat ik geen aangrenzende buren heb aan de zijkant en daar dus een airco mag worden geplaatst. Binnenkort komt daar een Daikin, zo stil mogelijke unit ook voor eigen comfort :) .

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:37
Het is ook goed om te benoemen dat het modelreglement, waar bij koopappartementen in de splitsingsakte naar wordt verwezen, vrij duidelijk staat beschreven wat tot de gemeenschappelijke delen behoort en wat niet. Het is niet zaligmakend -er kunnen gebouwdelen zijn die bijvoorbeeld om historische redenen in een grijs gebied vallen- maar het geeft in ieder geval richting aan wat wel en niet zondermeer is toegestaan.

Op het moment speelt hier de discussie dat buitenunits van airco's binnen het eigen deel van het appartement, vanaf de straat gezien, niet in het zicht mogen staan. Het staat echter nergens beschreven, ook niet in het Omgevingsplan van de gemeente. Dus of het juridisch houdbaar is om de gevallen die het betreft op te dragen hun apparatuur te verwijderen, vraag ik mij af. Ik voorzie daarom wel een aanscherping van het huishoudelijk reglement naarmate er meer bewoners voornemens zijn om apparatuur te plaatsen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:24
hfolkers schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:07:
[...]

Maar wat bijvoorbeeld met de geluidsoverlast, hoe werkt dat bij dat soort units. Immers zelfs al 'mag' het van de VVE, je zal dan nog steeds verwacht ik moeten zorgen dat zo'n apparaat minder dan 40dB(A) produceert gemeten onder vollast op de erfgrens zodat je ook s'nachts binnen de regels blijft. Iets dat veelal bij appartementen erg lastig lijkt te zijn als je de deskundigen mag geloven.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:56
defiant schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:33:

[...]
Weerstand of weigering tegen maatregelen door verhuurder of VVE's.

[...]
Mooi topic!

Even kleine opmerking over de topicstart. Het bestuur (noch een eventuele beheerder) neemt deze besluiten. Het bestuur in een VvE is in basis een uitvoerder. De ALV (algemene leden vergadering) is het hoogste orgaan. Dat is de vergadering met alle leden. Als er een besluit is, bijvoorbeeld een verbod, dan voert het bestuur dat uit. (als 't goed is).

Ook is de angst voor (geluids-)overlast wat regeert. Of zoals @Gideon aangeeft het aangezicht. Het is van belang goedvoorbereid naar een ALV te gaan. Met een instelling "ik wil een airco, en 't bestuur/VvE moet dat maar regelen dat dat kan/mag" ga je 't niet redden. Kom met een goed verhaal, cijfers, etc.

Zelf ben ik bestuurslid/vrijwilliger in een grote VvE van 120 woningen uit de jaren zestig.
En ik zie ook groeiende behoefte aan koeling, maar kom er met een onderbezet bestuur niet aan toe om dit soort vraagstukken grondig uit te werken. En geen enkel ander lid toont innitiatief.

Halsstarrig vast houden aan een verbod is niet houdbaar. De zomers worden steeds warmer. Frankrijk telde 1000 meer doden door de hitte afgelopen weken. Faciliteren en sturen op goede oplossingen is waar elke VvE voor zou moeten gaan.
Dennism schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:37:
[...]

Maar wat bijvoorbeeld met de geluidsoverlast, hoe werkt dat bij dat soort units. Immers zelfs al 'mag' het van de VVE, je zal dan nog steeds verwacht ik moeten zorgen dat zo'n apparaat minder dan 40dB(A) produceert gemeten onder vollast op de erfgrens zodat je ook s'nachts binnen de regels blijft. Iets dat veelal bij appartementen erg lastig lijkt te zijn als je de deskundigen mag geloven.
Het is niet 40dB onder vollast. [q]Volgens de Nederlandse wetgeving mag de buitenunit van een airco op de perceelgrens maximaal 40 dB(A) produceren tussen 19:00 en 07:00 uur (en maximaal 45 dB(A) overdag). Dit is vastgelegd in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl)[/]

Het apparaat zal/mag dus meer produceren. Mits er voldoende afstand, danwel een sushkast gebruikt wordt. Vaak hebben Airco's een stille modus voor in de avond/nacht waarmee aan de 40dB voldaan wordt. Maar hoe ga je handhaven dat iemand die om 23u thuis komt niet even de boost een half uurtje aanzet op 50 of 60dB.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 11:45
Bloodhoundje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:13:
[...]

Sowieso vindt ik dat corporaties er echt onwijs lastig over doen .
Dus je geeft zelf al aan waarom ze daar moeilijk over doen?

Logisch toch dat ze niet willen dat jouw wensen overlast voor hun andere huurders gaan geven.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:24
PROnline schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:44:

Het apparaat zal/mag dus meer produceren. Mits er voldoende afstand, danwel een sushkast gebruikt wordt. Vaak hebben Airco's een stille modus voor in de avond/nacht waarmee aan de 40dB voldaan wordt. Maar hoe ga je handhaven dat iemand die om 23u thuis komt niet even de boost een half uurtje aanzet op 50 of 60dB.
Hmm, ik begreep dat juist daarom de meeting / berekening op de erfgrens onder vollast moest gebeuren zodat zeker is dat er in de avond geen overlast kan ontstaan. En dat die 40/45dB(A) slechts nog beperkt is toegestaan.

Hier op GoT wordt dat ook in dit topic aangehaald:

Het grote geluidseisen airco en wp topic

Uit de OP daar:
Per 1-1-2024 is het bouwbesluit 2012 opgevolgd door de Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) als deel van de nieuwe omgevingswetgeving die ook per 1-1-2024 in werking is getreden. Herhalve zijn de geluidseisen nu in deze Bbl ingebonden. Hierbij zijn deze ook iets gewijzigd waardoor er nu een algemeene grenswaarde van 40 dB van toepassing is geworden, De oude 45/40 dB grenswaarde is alleen nog onder bepaalde voorwaarden van kracht.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:46
Bergenfietsen schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:04:
Wij wonen al vrij lang in een huurwoning. Een aantal jaren geleden toestemming gevraagd om een vaste airco te mogen plaatsen. Dat is toen afgewezen.

Gisteren weer toestemming gevraagd en nu is het toegewezen.

Hier in huis is het weleens 37⁰ graden geweest. Met een grote mobile airco wordt het nog niet koeler dan 27-28⁰

Nu opzoek naar een stille goede airco
Fijn te horen dat je alsnog toestemming hebt gekregen. Voor een stille en goede airconditioning kom je naar mijn mening uit bij een aantal vooraanstaande Japanse merken. Zie ook het airconditioning-topic Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 hier op Tweakers. In beginsel geldt dat iedere euro die je extra uitgeeft aan een betere airconditioning wordt terugverdiend in de elektriciteitsrekening. Of te wel, een hogere initiële investering maar vervolgens bespaar je op de variabele kosten.
Pagina: 1