• pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
Ik werk al lang bij de zelfde werkgever, de laatste 6 jaar remote. Dit gaat goed en mijn directe collega's zijn tevreden met de situatie. Mijn beoordelingen zijn altijd goed tot zeer goed geweest.

Ik wel ben de grote uitzondering maar doe dit vanwege mantelzorg voor mijn vrouw. We werken er naar toe dat ze voldoende weer zelfstandig kan functioneren maar het is onduidelijk of/wanneer dit lukt. Thuiszorg e.d. is in deze specifieke situatie helaas niet mogelijk, we hebben ook geen netwerk.

Sinds kort heb ik een nieuwe manager en die eist dat ik op korte termijn regelmatig op kantoor kom werken. Ik vraag me af of anderen een dergelijke situatie hebben gehad en/of mensen advies kunnen geven.

Ik dacht er zelf aan om te beginnen een formele thuiswerk aanvraag te doen. Dan op basis daarvan mediation en eventueel naar de rechter. Ben wel bang dat men sancties gaat nemen ten koste van mijn salaris of mij helemaal gaat ontslaan. Ik heb dan denk ik geen recht op ww want het is verwijtbaar voor de wet.

Ik lees graag jullie reacties, alvast bedankt.

  • m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:59

m-vw

Dus?

Inkopper: Is er niets vastgelegd?

Neem aan, dat je dit voor je ermee begonnen bent wel hebt besproken? Is er een beleid? Wat is het standpunt van HR?

  • D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:33
Zo af en toe naar kantoor is niet slecht voor de onderlinge contacten. Al is het maar 1 dag in de week. Ga het gesprek aan met wat er nodig is om dat mogelijk te maken.

  • 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:02
Je zou ook zorgverlof op kunnen nemen, maar in meeste CAO's is dat slechts beperkt...

  • Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:56
pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:15:
Ik werk al lang bij de zelfde werkgever, de laatste 6 jaar remote. Dit gaat goed en mijn directe collega's zijn tevreden met de situatie. Mijn beoordelingen zijn altijd goed tot zeer goed geweest.

Ik wel ben de grote uitzondering maar doe dit vanwege mantelzorg voor mijn vrouw. We werken er naar toe dat ze voldoende weer zelfstandig kan functioneren maar het is onduidelijk of/wanneer dit lukt. Thuiszorg e.d. is in deze specifieke situatie helaas niet mogelijk, we hebben ook geen netwerk.

Sinds kort heb ik een nieuwe manager en die eist dat ik op korte termijn regelmatig op kantoor kom werken. Ik vraag me af of anderen een dergelijke situatie hebben gehad en/of mensen advies kunnen geven.

Ik dacht er zelf aan om te beginnen een formele thuiswerk aanvraag te doen. Dan op basis daarvan mediation en eventueel naar de rechter. Ben wel bang dat men sancties gaat nemen ten koste van mijn salaris of mij helemaal gaat ontslaan. Ik heb dan denk ik geen recht op ww want het is verwijtbaar voor de wet.

Ik lees graag jullie reacties, alvast bedankt.
De rechter gaat je sowieso geen gelijk geven, er is geen thuiswerkrecht. Zorgverlof is je enige optie als je werkgever hardnekkig is. Natuurlijk probeert je nieuwe manager iedereen op dezelfde lijn te krijgen en zo min mogelijk uitzonderingen te creëren. Als het echt moet, probeer dan te starten met 1 kantoordag per week.

  • VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:34
Deezers schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:21:
[...]

De rechter gaat je sowieso geen gelijk geven, er is geen thuiswerkrecht. Zorgverlof is je enige optie als je werkgever hardnekkig is. Natuurlijk probeert je nieuwe manager iedereen op dezelfde lijn te krijgen en zo min mogelijk uitzonderingen te creëren. Als het echt moet, probeer dan te starten met 1 kantoordag per week.
Mwah dat zou ik niet direct stellig zeggen. Als het aantoonbaar al 6 jaar goed werkt, met gewoon goede beoordelingen, en er zijn ook geen andere wijzigingen anders dan enkel een nieuwe manager zal de werkgever toch met iets sterkers moeten komen dan "omdat ik het zeg".

Ik zou eerst in gesprek gaan met de nieuwe manager. En vragen wat regelmatig is. Een of twee dagen per week is heel iets anders dan fulltime. En ook niet onredelijk. Vooral niet als andere werknemers wel gewoon fulltime naar kantoor moeten.

  • SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:41
In gesprek met de gemeente voor eventueel WMO aanvraag of andere hulp waarvan je nu misschien het bestaan niet weet? Je werkt al 6 jaar remote vanwege mantelzorg en je weet niet of er zicht is op verbetering. Lijkt mij stressvol ook nu stress van werk mee gaat spelen. Belangrijk wel ergens je verhaal te doen en te kijken wat mogelijk is.

  • pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
Deezers schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:21:
[...]

De rechter gaat je sowieso geen gelijk geven, er is geen thuiswerkrecht. Zorgverlof is je enige optie als je werkgever hardnekkig is. Natuurlijk probeert je nieuwe manager iedereen op dezelfde lijn te krijgen en zo min mogelijk uitzonderingen te creëren. Als het echt moet, probeer dan te starten met 1 kantoordag per week.
Dat van de rechter dacht ik ook ja. Lastige is dat ik nu net een uur van huis kan zijn niet langer. Zorgverlof is helaas te kort, 2 jaar terug wel gehad toen werken helemaal niet ging.

  • Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:51
Als je rechtsbijstand hebt, zou ik die in ieder geval op de achtergrond om advies vragen. Dat is niet direct een jurist die in de pen klimt voor je maar vaak juist ook praktisch advies hoe je om kan gaan met een bepaalde situatie, wat je kaders zijn, etc.

Vervelende situatie in ieder geval. Ik ken jullie omstandigheden natuurlijk niet, maar heb je ook aangeklopt bij de gemeente voor hulp?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."


  • Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-06 23:14
VidaR-9 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Mwah dat zou ik niet direct stellig zeggen. Als het aantoonbaar al 6 jaar goed werkt, met gewoon goede beoordelingen, en er zijn ook geen andere wijzigingen anders dan enkel een nieuwe manager zal de werkgever toch met iets sterkers moeten komen dan "omdat ik het zeg".

Ik zou eerst in gesprek gaan met de nieuwe manager. En vragen wat regelmatig is. Een of twee dagen per week is heel iets anders dan fulltime. En ook niet onredelijk. Vooral niet als andere werknemers wel gewoon fulltime naar kantoor moeten.
Sterker nog hier lijkt mij sprake van een situatie van verworven recht. Ik zou als TS daar eens naar kijken voordat die stappen zet richting 1 of meerdere dagen op kantoor zitten. Als er een OR is zou daar ook mee geschakeld kunnen worden. Ook omdat een manager je het nog best lastig kan maken.

https://www.das.nl/ondern...-niet-zomaar-terugdraaien

[ Voor 5% gewijzigd door Kist op 20-06-2026 11:31 ]


  • pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
Arjan90 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:30:
Als je rechtsbijstand hebt, zou ik die in ieder geval op de achtergrond om advies vragen. Dat is niet direct een jurist die in de pen klimt voor je maar vaak juist ook praktisch advies hoe je om kan gaan met een bepaalde situatie, wat je kaders zijn, etc.

Vervelende situatie in ieder geval. Ik ken jullie omstandigheden natuurlijk niet, maar heb je ook aangeklopt bij de gemeente voor hulp?
Ik heb het FNV wel een bericht gestuurd maar die reageren niet. Ik bel ze binnenkort even er over.

De gemeente inderdaad gesproken, we hebben ook thuiszorg voor een deel gehad. Dat bleek niet vol te houden omdat je telkens een ander krijgt zonder een vaste tijd, was te stressvol.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Mwah dat zou ik niet direct stellig zeggen. Als het aantoonbaar al 6 jaar goed werkt, met gewoon goede beoordelingen, en er zijn ook geen andere wijzigingen anders dan enkel een nieuwe manager zal de werkgever toch met iets sterkers moeten komen dan "omdat ik het zeg".
Er zal ook geen werkgever zijn die bij de rechter zal zeggen 'Omdat ik het zeg'.

Er zijn immers tal van redenen te bedenken waarom een wg wil dat zijn personeel elkaar ook eens op kantoor ziet

  • SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:41
pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:44:
[...]

Ik heb het FNV wel een bericht gestuurd maar die reageren niet. Ik bel ze binnenkort even er over.

De gemeente inderdaad gesproken, we hebben ook thuiszorg voor een deel gehad. Dat bleek niet vol te houden omdat je telkens een ander krijgt zonder een vaste tijd, was te stressvol.
Kan je niet als het echt nodig is in jouw situatie vragen of je een PGB kan krijgen vanuit de WMO? Dan kan je zelf kiezen waar je zorg/hh inkoopt en zijn er misschien wel betere afspraken te maken. Anders onafhankelijke cliëntondersteuning erbij betrekken.

  • Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Paar dingen die relevant kunnen zijn/worden:
- Ben je lid van een vakbond?
- Ben je bereid mee te denken/werken om bv 1 dag in de week naar kantoor te gaan of is dat een harde nee - wat iedereen ook zegt?
- Als dit ^^^ een ja is: heb je financiele ruimte om bv 1dag/wk iemand in te huren?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.


  • VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:34
Wolly schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:44:
[...]


Er zal ook geen werkgever zijn die bij de rechter zal zeggen 'Omdat ik het zeg'.

Er zijn immers tal van redenen te bedenken waarom een wg wil dat zijn personeel elkaar ook eens op kantoor ziet
Ow echt? :+

Maar als iets al 6 jaar goed tot zeer goed werkt, dan werkgever toch iets moeten inbrengen wat veranderd is in de situatie waardoor dit noodzakelijk wordt geacht.

  • Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:56
Wolly schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:44:
[...]


Er zal ook geen werkgever zijn die bij de rechter zal zeggen 'Omdat ik het zeg'.

Er zijn immers tal van redenen te bedenken waarom een wg wil dat zijn personeel elkaar ook eens op kantoor ziet
Ik zie wel bij steeds meer vacatures staan iets van op maandag óf vrijdag mag je thuiswerken, de rest van je werkdagen ben je op kantoor. Dus de dagen van het velen thuiswerken zijn wel op steeds meer plekken ingeperkt. Ik verwacht dat TS, mocht hij in het ergste geval niet meer bij dit bedrijf werken, het nog lastig gaat krijgen om een soortgelijke regeling te krijgen. Dus ook een rechter zou adviseren tot mediation tussen beide partijen.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Ow echt? :+

Maar als iets al 6 jaar goed tot zeer goed werkt, dan werkgever toch iets moeten inbrengen wat veranderd is in de situatie waardoor dit noodzakelijk wordt geacht.
Yep.
Maar als iets al 6 jaar goed tot zeer goed werkt, dan werkgever toch iets moeten inbrengen wat veranderd is in de situatie waardoor dit noodzakelijk wordt geacht.
- Meer sociale cohesie
- Sterkere binding met organisatie en cultuur
- Beter zicht op inzet
- Efficienter samenwerken
- Makkelijker inwerken nieuwe collega's
- Beter zicht op arbo regels

Etc. etc. Je kan prima performen maar er zijn nog tal van andere zaken te verzinnen.

  • Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
VidaR-9 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Ow echt? :+

Maar als iets al 6 jaar goed tot zeer goed werkt, dan werkgever toch iets moeten inbrengen wat veranderd is in de situatie waardoor dit noodzakelijk wordt geacht.
"We merken dat de sociale cohesie in de organisatie vermindert waardoor we het onderlinge contact tussen de medewerkers moeten verhogen"

"We merken dat de organisatie weinig innovatie heeft en we zetten in op onderling contact buiten de formele momenten om dat te verhogen"

En dan mag een rechter bepalen of dat sterk genoeg is, maar het is allemaal niet zo eenvoudig. Want er is namelijk ook instructierecht.

  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

-Knip- ongefundeerde rant


Als je wordt opgeroepen te verschijnen en je verschijnt niet, dan is dat materiaal voor het (ontslag)dossier tegen je. Helaas is dat de praktijk in Nederland. Dus je zult wel moeten verschijnen. Gebrekkige wetgeving is hier de oorzaak van.

Je kan in Nederland in het kader van de Wlz (Wet langdurige zorg) of wmo (wet maatschappelijke ondersteuning) steun aanvragen van iemand die de zorg overneemt als je niet thuis bent. Dat raad ik dan ook aan te doen. Helaas heb je dan wel te maken met een eigen bijdrage, die is bij Wlz afhankelijk van inkomen en vermogen. Deze zorg is voor de overheid (wij allemaal dus) wel een stuk duurder, dat is het rechtstreekse gevolg van het niet maken van wetgeving die je voldoende thuiswerkrechten geeft als je full time mantelzorg doet. De VVD bijvoorbeeld geeft liever enorm veel geld uit dan een probleem aanpakken (een bekend voorbeeld is de spreiding van opvang vs boetes betalen aan getroffen gemeenten) en dus ook in de zorg.

Als je FNV raadpleegt, contacteer dan de rechtsbijstandafdeling. Ik denk dat ze zullen zeggen wat je al weet.

[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 20-06-2026 15:21 ]


  • downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

-reactie op verwijderde post-

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 20-06-2026 22:03 ]


  • SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:41
-reactie op verwijderde post-

[ Voor 98% gewijzigd door ZieMaar! op 20-06-2026 22:04 ]


  • Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
-reactie op verwijderde post-

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 20-06-2026 22:04 ]


  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Even omdraaiend, na 6 jaar en ongetwijfeld veel geprobeerd te hebben, mantelzorg en nu nog op het niveau zitten "kan net een uurtje alleen laten"... Dat is niet houdbaar.
Geen idee wat er is, maar als dat niveau zorg nodig is, hoor iemand dan niet in een passende woonvorm, met 24/7 of 16/7 proffesionele hulp aanwezig?

Ik bedoel, dat zijn geen zweetvoeten meer en ook geen long covid.

Ik snap de nieuwe manager wel. Uitzonderingen en verworven rechten terugdraaien, iedereen weer dezelfde regels en plichten.
Ja er zijn rollen die 100% remote kunnen en zijn. Maar die zijn ook zo ingezet door de organisatie.

[ Voor 31% gewijzigd door DropjesLover op 20-06-2026 12:28 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,


  • Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

DropjesLover schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:23:
Even omdraaiend, na 6 jaar en ongetwijfeld veel geprobeerd te hebben, mantelzorg en nu nog op het niveau zitten "kan net een uurtje alleen laten"... Dat is niet houdbaar.
Geen idee wat er is, maar als dat niveau zorg nodig is, hoor iemand dan niet in een passende woonvorm, met 24/7 of 16/7 proffesionele hulp aanwezig?

Ik bedoel, dat zijn geen zweetvoeten meer en ook geen long covid.

Ik snap de nieuwe manager wel. Uitzonderingen en verworven rechten terugdraaien, iedereen weer dezelfde regels en plichten.
Ja er zijn rollen die 100% remote kunnen en zijn. Maar die zijn ook zo ingezet door de organisatie.
Eens. Hier ligt een zeer complexe zorgvraag die eigenlijk niet te combineren lijkt met een baan. Want hoe doe je dat nu dan als je er eigenlijk altijd voor haar moet zijn?

Is minder werken in combinatie met een PGB voor jouw zorguren een optie? Dat zal financieel vast ook een aderlating zijn, maar dan doe je het wel 'goed'. Je krijgt dan je loon voor je werk en de pgb voor je zorguren.

  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Waaj schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:15:
Hulde dat jij uit een halve alinea tekst een complete persoonlijkheidsdiagnose van de nieuwe manager kan trekken!
Ik geef de wetenschappelijke beschrijving van een persoonlijkheidstype. De werkelijkheid is vaak helaas zoals ik heb beschreven. Er zijn talloze wetenschappelijke onderzoeken gedaan die dit ondersteunen.

Bang zijn voor precedentswerking is een typisch excuus. Ik ga daar niet in mee. Het is duidelijk niet ethisch om een gepercipieerd probleem over de muur (naar de samenleving, lees: €€€) te gooien en niet mee te doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met andere woorden: dit is het hanteren van een verkeerde premisse (werkgever > werknemers/samenleving).

Het feit dat TS dit succesvol doet geeft al aan dat het wel te combineren is met een baan. Het probleem ligt geheel bij de werkgever (of de persoon die deze vertegenwoordigd) die niet faciliteert. Dat kost de werkgever zelfs niets.

Het is kennelijk gebaseerd op achterdocht. Een ander probleem in de zorg en de kosten. Controleurs in de zorg geven zelfs letterlijk in hun rapporten aan dat de zorg (artsen, etc) niet te vertrouwen zijn, waardoor gekwalificeerd personeel circa een derde van hun tijd niet kunnen besteden aan de zorg, maar aan het tevreden houden van controleurs. Dat is een andere beerput.

  • gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb van de week net met iemand van mijn team moeten praten die dacht volledig vrij te zijn in zijn tijdsinvulling en waar hij werkte. Maar zo werkt het bij ons niet; ja, er is flexibiliteit maar er zijn ook verplichtingen en je moet betrouwbaar zijn. Nooit aanwezig zijn betekent dat je nooit ergens kunt invallen als dat nodig is voor het team, en die verantwoordelijkheden altijd op andermans schouders komen. Daarom hebben wij vaste aanwezigheidsdagen (di/do) en overleg over andere dagen. Wij nemen geen mensen in dienst voor volledig remote.

Dat geneuzel over sociopathie zegt meer over de persoon die daarmee komt. Er is meer dan alleen de eigen werkzaamheden, en wat verantwoordelijkheid verwachten is heel erg normaal. Daar krijg je salaris voor en stabiliteit van inkomen. De werkgever heeft ook belangen en er zal een balans moeten zijn.

Het is uberhaupt geen houdbare situatie als de TS moet werken en thuis mantelzorg doet. Dat gaat botsende prioriteiten geven. En wat als er iets gebeurt met de TS?

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 20-06-2026 12:59 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.


  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:15:
Ik werk al lang bij de zelfde werkgever, de laatste 6 jaar remote. Dit gaat goed en mijn directe collega's zijn tevreden met de situatie. Mijn beoordelingen zijn altijd goed tot zeer goed geweest.

Ik wel ben de grote uitzondering maar doe dit vanwege mantelzorg voor mijn vrouw. We werken er naar toe dat ze voldoende weer zelfstandig kan functioneren maar het is onduidelijk of/wanneer dit lukt. Thuiszorg e.d. is in deze specifieke situatie helaas niet mogelijk, we hebben ook geen netwerk.

Sinds kort heb ik een nieuwe manager en die eist dat ik op korte termijn regelmatig op kantoor kom werken. Ik vraag me af of anderen een dergelijke situatie hebben gehad en/of mensen advies kunnen geven.

Ik dacht er zelf aan om te beginnen een formele thuiswerk aanvraag te doen. Dan op basis daarvan mediation en eventueel naar de rechter. Ben wel bang dat men sancties gaat nemen ten koste van mijn salaris of mij helemaal gaat ontslaan. Ik heb dan denk ik geen recht op ww want het is verwijtbaar voor de wet.

Ik lees graag jullie reacties, alvast bedankt.
mijn reactie is denk.ik in lijn met die van @DropjesLover als er al 6 jaar iets speelt en je het nog steeds hebt over 'we werken er naar toe dat ze weer zelfstandig kan functioneren' dan lijkt het me heel.moeilijk en onwaarschijnlijk dat het weer 100% goed komt. Het spijt me dat jullie in zo'n complexe situatie zitten, lijkt me heel erg zwaar.

maar vanuit werkgever: na 6 jaar nog steeds op dit punt zijn zou ik opvatten als de eindsituatie en daarvan moeten jij en je werkgever besluiten of dat goed genoeg is. wat is je eigen eerlijke inschatting?

  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

gambieter schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:54:
Ik heb van de week net met iemand van mijn team moeten praten die dacht volledig vrij te zijn in zijn tijdsinvulling en waar hij werkte. Maar zo werkt het bij ons niet; ja, er is flexibiliteit maar er zijn ook verplichtingen en je moet betrouwbaar zijn. Nooit aanwezig zijn betekent dat je nooit ergens kunt invallen als dat nodig is voor het team, en die verantwoordelijkheden altijd op andermans schouders komen. Daarom hebben wij vaste aanwezigheidsdagen (di/do) en overleg over andere dagen. Wij nemen geen mensen in dienst voor volledig remote.
Je kan prima "invallen" via een moderne remote werkplek. Betrouwbaarheid is al aangetoond in het geval van TS.

Je mening (i.c. je eigen regel) gebruik je hier als argument.
Dat geneuzel over sociopathie zegt meer over de persoon die daarmee komt.
Aha, de suggestieve persoonlijke aanval.
Er is meer dan alleen de eigen werkzaamheden, en wat verantwoordelijkheid verwachten is heel erg normaal. Daar krijg je salaris voor en stabiliteit van inkomen.

Het is uberhaupt geen houdbare situatie als de TS moet werken en thuis mantelzorg doet. Dat gaat botsende prioriteiten geven.
Klaarblijkelijk niet, het is jarenlang goed gegaan en tot tevredenheid van beide partijen. Een probleem is pas ontstaan op het moment dat er andere manager verschijnt die op ramkoers gaat varen.

  • Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-06 23:14
DropjesLover schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:23:
Even omdraaiend, na 6 jaar en ongetwijfeld veel geprobeerd te hebben, mantelzorg en nu nog op het niveau zitten "kan net een uurtje alleen laten"... Dat is niet houdbaar.
Geen idee wat er is, maar als dat niveau zorg nodig is, hoor iemand dan niet in een passende woonvorm, met 24/7 of 16/7 proffesionele hulp aanwezig?

Ik bedoel, dat zijn geen zweetvoeten meer en ook geen long covid.

Ik snap de nieuwe manager wel. Uitzonderingen en verworven rechten terugdraaien, iedereen weer dezelfde regels en plichten.
Ja er zijn rollen die 100% remote kunnen en zijn. Maar die zijn ook zo ingezet door de organisatie.
Dat laatste weet ik niet zo. In mijn organisatie moet elk scrum team 2 dagen per week op kantoor zitten. Een paar teams doen dat niet vanuit verworven recht. Sommige van die remote teams doen een deel van de meer complexe werkzaamheden. Dus blijkbaar kan dat werk 100% remote. Ondanks dat die rol niet zo is ingezet.

  • Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-06 23:14
gambieter schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:54:
Ik heb van de week net met iemand van mijn team moeten praten die dacht volledig vrij te zijn in zijn tijdsinvulling en waar hij werkte. Maar zo werkt het bij ons niet; ja, er is flexibiliteit maar er zijn ook verplichtingen en je moet betrouwbaar zijn. Nooit aanwezig zijn betekent dat je nooit ergens kunt invallen als dat nodig is voor het team, en die verantwoordelijkheden altijd op andermans schouders komen. Daarom hebben wij vaste aanwezigheidsdagen (di/do) en overleg over andere dagen. Wij nemen geen mensen in dienst voor volledig remote.

Dat geneuzel over sociopathie zegt meer over de persoon die daarmee komt. Er is meer dan alleen de eigen werkzaamheden, en wat verantwoordelijkheid verwachten is heel erg normaal. Daar krijg je salaris voor en stabiliteit van inkomen. De werkgever heeft ook belangen en er zal een balans moeten zijn.

Het is uberhaupt geen houdbare situatie als de TS moet werken en thuis mantelzorg doet. Dat gaat botsende prioriteiten geven. En wat als er iets gebeurt met de TS?
Nee dat geeft geen botsende prioriteit. Ik verwacht van alle mensen in mijn team dat als er thuis iets dringends gebeurt dat ze daar aanwezig zijn. Werknemers zijn eerst en vooral mensen. En werk is triviaal vergeleken met sores thuis.

Alsof je in een remote situatie geen ondersteuning kan verlenen of verantwoordelijkheid kan dragen wat een ontzettende onzin zeg.

  • gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kist schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:10:
Dat laatste weet ik niet zo. In mijn organisatie moet elk scrum team 2 dagen per week op kantoor zitten. Een paar teams doen dat niet vanuit verworven recht. Sommige van die remote teams doen een deel van de meer complexe werkzaamheden. Dus blijkbaar kan dat werk 100% remote. Ondanks dat die rol niet zo is ingezet.
Vaak kan het alleen maar omdat andere mensen dan de verplichtingen moeten doen die niet remote kunnen worden gedaan. Dat is ook niet houdbaar. Gedeelde lusten, gedeelde lasten.
Kist schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:14:
Nee dat geeft geen botsende prioriteit. Ik verwacht van alle mensen in mijn team dat als er thuis iets dringends gebeurt dat ze daar aanwezig zijn. Werknemers zijn eerst en vooral mensen. En werk is triviaal vergeleken met sores thuis.

Alsof je in een remote situatie geen ondersteuning kan verlenen of verantwoordelijkheid kan dragen wat een ontzettende onzin zeg.
Dat is binair denken en helpt totaal niet. Het hangt helemaal af van de werkzaamheden. Bijvoorbeeld onderwijs, technische beroepen, maar ook zat in de IT.

Thuis iets dringends zijn uitzonderingen, niet als het chronisch/regel is.

[ Voor 37% gewijzigd door gambieter op 20-06-2026 13:18 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.


  • Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-06 23:14
gambieter schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:14:
[...]

Vaak kan het alleen maar omdat andere mensen dan de verplichtingen moeten doen die niet remote kunnen worden gedaan. Dat is ook niet houdbaar. Gedeelde lusten, gedeelde lasten.
Wat voor verantwoordelijkheid dan? Stel ik ben deel van een software ontwikkel team. Wat voor verplichting of verantwoordelijkheid zou mijn aanwezigheid op kantoor noodzakelijk maken? Ik zou het niet weten.

Er is een argument te bedenken voor sociale cohesie of dat bepaalde meetings prettiger zijn in een fysieke setting. Maar dat betekent niet dat je geen verantwoordelijkheid kan dragen of werk van andere mensen kan overnemen als dat nodig is.

Sterker als last minute heel veel werk afgemaakt moet worden en mijn junioren daar niet doorheen komen, dan maak ik veel meer meters vanuit huis dan vanaf kantoor met alle irritante afleidingen.

  • chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@pea588

Bij wat voor soort bedrijf werk je? Want ik neem aan dat je manager ook een baas heeft. Of je HR afdeling? Er zal toch wel iemand moeten zijn waar je je situatie kan neerleggen.
Voor het bedrijf is het vele malen duurder om als ze jou verliezen of als je 2 jaar ziek thuis zit etc.
Je heb immers al 6 jaar laten zien dat je prima op afstand je werk kan doen.

  • pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
Fr33z schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:07:
[...]

mijn reactie is denk.ik in lijn met die van @DropjesLover als er al 6 jaar iets speelt en je het nog steeds hebt over 'we werken er naar toe dat ze weer zelfstandig kan functioneren' dan lijkt het me heel.moeilijk en onwaarschijnlijk dat het weer 100% goed komt. Het spijt me dat jullie in zo'n complexe situatie zitten, lijkt me heel erg zwaar.

maar vanuit werkgever: na 6 jaar nog steeds op dit punt zijn zou ik opvatten als de eindsituatie en daarvan moeten jij en je werkgever besluiten of dat goed genoeg is. wat is je eigen eerlijke inschatting?
We zijn wel op een weg dat het functioneren dusdanig is zodat ik deels naar kantoor kan. We hebben ook beide het vertrouwen en de wens dat dit lukt.

Lastige is dat we moeilijk kunnen voorspellen wanneer. Deze manager accepteert die onzekerheid alleen niet. Die verwacht dat ik over drie weken structureel enkele uren op kantoor ben.

  • pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
chrisborst schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:28:
@pea588

Bij wat voor soort bedrijf werk je? Want ik neem aan dat je manager ook een baas heeft. Of je HR afdeling? Er zal toch wel iemand moeten zijn waar je je situatie kan neerleggen.
Voor het bedrijf is het vele malen duurder om als ze jou verliezen of als je 2 jaar ziek thuis zit etc.
Je heb immers al 6 jaar laten zien dat je prima op afstand je werk kan doen.
Ik ga inderdaad daarom een formeel verzoek tot thuiswerken voor zolang het moet indienen. Zodat HR en hoop ik de directie er wat van moeten vinden.

  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kist schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:18:
[...]

Wat voor verantwoordelijkheid dan? Stel ik ben deel van een software ontwikkel team. Wat voor verplichting of verantwoordelijkheid zou mijn aanwezigheid op kantoor noodzakelijk maken? Ik zou het niet weten.
In geval van software die intern gebruikt wordt zal degene die wel aanwezig is vaak het eerste aanspreekpunt voor de collega's (van een andere afdeling) zijn die met de software moeten werken. Zelfs als ze je voornamelijk via telefoon benaderen met vragen is degene op kantoor de eerste die men belt omdat die makkelijker even langs kan lopen bij problemen. Zit je thuis dan gaat er een hoop langs je heen, zal niet ontkennen dat dit voor de thuiswerker juist fijn is. :+

  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:40:
[...]

Ik ga inderdaad daarom een formeel verzoek tot thuiswerken voor zolang het moet indienen. Zodat HR en hoop ik de directie er wat van moeten vinden.
En stel die wijzen het af. Wat dan?

Ziekmelden kan niet (meer).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,


  • Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:24
pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:40:
[...]

Ik ga inderdaad daarom een formeel verzoek tot thuiswerken voor zolang het moet indienen. Zodat HR en hoop ik de directie er wat van moeten vinden.
Daarmee loop je wel het risico dat het antwoord 100% nee is. Is het niet beter om met manager en HR om de tafel te gaan zitten, de afgelopen zes jaar inclusief beoordelingen voor te leggen en dan te bespreken wat echt nodig is vanuit het werk en haalbaar vanuit jou? Samen zou je toch op iets redelijks uit moeten komen, beetje geven en nemen.
Ik zou ook het waarom willen achterhalen. Is het vanuit behoefe aan controle vanuit manager, is er een andere werkwijze waarbij mensen meer op kantoor moeten samenwerken? Of zijn er scheve gezichten bij collega’s danwel collega’s bij wie dit minder goed werkt?

@pea588 aanvulling:
Overigens: ook bij ons zijn er wat striktere regels voor thuiswerken en met name de hoeveelheid. Dus nu is er een norm van twee dagen op kantoor, waar er eerst geen norm was. De reden: sommige collega’s kwamen helemaal nooit meer op kantoor, waren nergens bij betrokken, niet in gelegenheid stagiaires/nieuwe collega’s in te werken en niet op de hoogte van welke ontwikkelingen dan ook in de organisatie. Met het stellen van een norm is het makkelijker die collega’s op hun gedrag aan te spreken, maar dat betekent niet dat er voor andere collega’s geen mogelijkheid is om uitzonderingen te maken. Mogelijk speelt bij jouw werkgever ook zoiets. Dus maak het bespreekbaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Toke_gt op 20-06-2026 13:53 ]


  • FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:28:
[...]

Dat van de rechter dacht ik ook ja. Lastige is dat ik nu net een uur van huis kan zijn niet langer. Zorgverlof is helaas te kort, 2 jaar terug wel gehad toen werken helemaal niet ging.
Lullige vragen, maar die gaat de nieuwe manager ook stellen:

Als je net een uur van huis kunt zijn, hoe kun je dan thuis een werkdag volbrengen als er minimaal eens per uur een periode van zorg benodigd is? En ook, als er geen PGB is toegekend, welke noodzaak voor zeer intensieve zorg is er dan?

Good taste is for people who can’t afford sapphires


  • pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
Toke_gt schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Daarmee loop je wel het risico dat het antwoord 100% nee is. Is het niet beter om met manager en HR om de tafel te gaan zitten, de afgelopen zes jaar inclusief beoordelingen voor te leggen en dan te bespreken wat echt nodig is vanuit het werk en haalbaar vanuit jou? Samen zou je toch op iets redelijks uit moeten komen, beetje geven en nemen.
Ik zou ook het waarom willen achterhalen. Is het vanuit behoefe aan controle vanuit manager, is er een andere werkwijze waarbij mensen meer op kantoor moeten samenwerken? Of zijn er scheve gezichten bij collega’s danwel collega’s bij wie dit minder goed werkt?
Dat is wel een goeie ja, eerst nog eens het gesprek voeren ipv het formele verzoek. Dat risico op een nee is inderdaad erg groot.

  • FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kist schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:18:
[...]

Wat voor verantwoordelijkheid dan? Stel ik ben deel van een software ontwikkel team. Wat voor verplichting of verantwoordelijkheid zou mijn aanwezigheid op kantoor noodzakelijk maken? Ik zou het niet weten.

Er is een argument te bedenken voor sociale cohesie of dat bepaalde meetings prettiger zijn in een fysieke setting. Maar dat betekent niet dat je geen verantwoordelijkheid kan dragen of werk van andere mensen kan overnemen als dat nodig is.

Sterker als last minute heel veel werk afgemaakt moet worden en mijn junioren daar niet doorheen komen, dan maak ik veel meer meters vanuit huis dan vanaf kantoor met alle irritante afleidingen.
In mijn ervaring worden complexe productie-incidenten waar meerdere experts voor nodig zijn heel veel sneller opgelost in een ruimte bij elkaar met laptops, whiteboard en koffie, dan via Teams oid. Ook complexe overleggen voor infra/arch/dev/business bij aanwezig zijn mbt requirements/constraints/etc, werken heel veel beter. Je kunt met structuur wel e.a. opvangen, maar lang niet alles. Vaak haakt er iemand af, gaat e-mail lezen, pakketje aannemen, zet de camera uit, staat het hele overleg op mute, en ga zo maar door.

Ik begin niet meer aan dit soort overleggen online. Je hoeft niet te komen, maar dan heb ik je ook niet nodig.

Good taste is for people who can’t afford sapphires


  • cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-06 12:52
pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:28:
[...]

Dat van de rechter dacht ik ook ja. Lastige is dat ik nu net een uur van huis kan zijn niet langer. Zorgverlof is helaas te kort, 2 jaar terug wel gehad toen werken helemaal niet ging.
pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:37:
[...]

We zijn wel op een weg dat het functioneren dusdanig is zodat ik deels naar kantoor kan. We hebben ook beide het vertrouwen en de wens dat dit lukt.

Lastige is dat we moeilijk kunnen voorspellen wanneer. Deze manager accepteert die onzekerheid alleen niet. Die verwacht dat ik over drie weken structureel enkele uren op kantoor ben.
Wat is het nu, kun je net een uur van huis zijn, of kun je bijna deels naar kantoor. Daar zit toch een groot verschil in.

Wat is je reistijd naar kantoor?

  • SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:33
pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:15:
Sinds kort heb ik een nieuwe manager en die eist dat ik op korte termijn regelmatig op kantoor kom werken. Ik vraag me af of anderen een dergelijke situatie hebben gehad en/of mensen advies kunnen geven.
Éen keer per jaar is ook regelmatig

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+


  • liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:50

liberque

Vrijzinnig!

Kijk goed naar je CAO en kijk wat de regels omtrent mantelzorg zijn. Mijn partner krijgt bijvoorbeeld 70% uitbetaald als hij voor mij moet mantelzorgen en dus niet naar werk kan. Kost hem verder geen dagen en hij bouwt nog gewoon verlof op.

Om die 70 procent aan te vullen kan je een PGB aanvragen bij je zorgverzekeraar (let op: niet bij de WMO). Een indicerend wijkverpleegkundige op hbo niveau moet dit samen met je invullen. Je partner krijgt dan een budget toegewezen waar vanuit ze jou kan betalen voor de mantelzorg. Je krijgt dit dan maandelijks uitbetaald. Let op: dit is bruto en wordt gewoon bij je inkomen geteld, reserveer dus de belasting elke maand voor de belasting.

Het is wel een hoop administratie, maar bood voor onze situatie wel uitkomst. Dit is een gevalletje PPMS waarbij ik niet eens meer zelfstandig naar de wc kan en waarbij de werkgever vooraf op de hoogte was (partner nam ander werk om dichter bij me in de buurt te kunnen zijn)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!


  • FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

SalexSun schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:09:
[...]

Éen keer per jaar is ook regelmatig
Als je je werkgever meteen op de kast wil hebben is dit een goed argument.

Good taste is for people who can’t afford sapphires


  • Nokkenas
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-06 20:01
Wat een vervelende situatie!

Ik wil adviseren om toch eerst informeel het gesprek aan te gaan. Het zou me niet verbazen dat je nieuwe manager je niet goed kent, omdat je de afgelopen 6 jaar niet op kantoor bent geweest.

Leg je situatie uit, inclusief toekomstperspectief, maar toon ook begrip voor het standpunt van je manager. Zoek uit waarom je manager je meer op kantoor wilt zien, misschien is daar wel een andere oplossing mogelijk. Misschien kan je werkgever je wel helpen met een oplossing voor de verzorging van je vrouw voor een paar uur per week zodat jij naar kantoor kunt. Je krijgt namelijk wel een goede beoordeeling dus je werkgever wilt niet van je af. Probeer in oplossingen te denken :)

Een rechtszaak moet je niet aan beginnen. Die kun je alleen maar verliezen, zelfs als de rechter je gelijk geeft ;) En bij een nieuwe werkgever is het nog veel moeilijker om dezelfde rechten te verkrijgen.

  • pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
cedras schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:01:
[...]


[...]

Wat is het nu, kun je net een uur van huis zijn, of kun je bijna deels naar kantoor. Daar zit toch een groot verschil in.

Wat is je reistijd naar kantoor?
Beide, het verschil is verrassend klein. Buiten de spits kan ik in drie kwartier op het neer.

  • pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
liberque schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:10:
Kijk goed naar je CAO en kijk wat de regels omtrent mantelzorg zijn. Mijn partner krijgt bijvoorbeeld 70% uitbetaald als hij voor mij moet mantelzorgen en dus niet naar werk kan. Kost hem verder geen dagen en hij bouwt nog gewoon verlof op.

Om die 70 procent aan te vullen kan je een PGB aanvragen bij je zorgverzekeraar (let op: niet bij de WMO). Een indicerend wijkverpleegkundige op hbo niveau moet dit samen met je invullen. Je partner krijgt dan een budget toegewezen waar vanuit ze jou kan betalen voor de mantelzorg. Je krijgt dit dan maandelijks uitbetaald. Let op: dit is bruto en wordt gewoon bij je inkomen geteld, reserveer dus de belasting elke maand voor de belasting.

Het is wel een hoop administratie, maar bood voor onze situatie wel uitkomst. Dit is een gevalletje PPMS waarbij ik niet eens meer zelfstandig naar de wc kan en waarbij de werkgever vooraf op de hoogte was (partner nam ander werk om dichter bij me in de buurt te kunnen zijn)
Wellicht op termijn iets waar ik iets mee kan, ga ik uitzoeken, bedankt.

  • Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:02:
[...]

Beide, het verschil is verrassend klein. Buiten de spits kan ik in drie kwartier op het neer.
maar je gaat toch niet voor een kwartiertje naar kantoor? ik neem aan dat je manager wil dat je langer dan dat aanwezig bent?

zou zeker het gesprek aangaan met je nieuwe manager en uitleggen waarom je thuiswerkt, en ook wat het met jou en je partner zou doen als je over 3 weken ineens op kantoor zou moeten werken. en wat dat zou betekenen voor het herstel van je partner. misschien kun je zelfs je manager bij je thuis uitnodigen, blijkbaar waardeert deze persoon face-to-face gesprekken en dan wordt ook gelijk de impact duidelijk van waar jij mee te maken hebt elke dag.

zou ook nogmaals de WMO weg bewandelen, met een PGB kun je iemand inhuren, die dan misschien wel vast kan komen en op hetzelfde tijdstip. ik begrijp de problematiek wel, de kwaliteit kan heel erg wisselen, en het duurt ook wel even voor je zo iemand vertrouwt, in huis maar ok mwt je dierbare! leg de vraag bij de gemeente voor, misschien hebben ze nog een ander slim idee. je bent echt niet de enige die met dit bijltje moet hakken. wel knap dat je nog steeds fulltime werkt! petje af!

  • pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
Nokkenas schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:19:
Wat een vervelende situatie!

Ik wil adviseren om toch eerst informeel het gesprek aan te gaan. Het zou me niet verbazen dat je nieuwe manager je niet goed kent, omdat je de afgelopen 6 jaar niet op kantoor bent geweest.

Leg je situatie uit, inclusief toekomstperspectief, maar toon ook begrip voor het standpunt van je manager. Zoek uit waarom je manager je meer op kantoor wilt zien, misschien is daar wel een andere oplossing mogelijk. Misschien kan je werkgever je wel helpen met een oplossing voor de verzorging van je vrouw voor een paar uur per week zodat jij naar kantoor kunt. Je krijgt namelijk wel een goede beoordeeling dus je werkgever wilt niet van je af. Probeer in oplossingen te denken :)

Een rechtszaak moet je niet aan beginnen. Die kun je alleen maar verliezen, zelfs als de rechter je gelijk geeft ;) En bij een nieuwe werkgever is het nog veel moeilijker om dezelfde rechten te verkrijgen.
Goede adviezen, bedankt, een rechtzaak moet ik idd toch maar niet overwegen.

  • pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
Frieda schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:11:
[...]

maar je gaat toch niet voor een kwartiertje naar kantoor? ik neem aan dat je manager wil dat je langer dan dat aanwezig bent?

zou zeker het gesprek aangaan met je nieuwe manager en uitleggen waarom je thuiswerkt, en ook wat het met jou en je partner zou doen als je over 3 weken ineens op kantoor zou moeten werken. en wat dat zou betekenen voor het herstel van je partner. misschien kun je zelfs je manager bij je thuis uitnodigen, blijkbaar waardeert deze persoon face-to-face gesprekken en dan wordt ook gelijk de impact duidelijk van waar jij mee te maken hebt elke dag.

zou ook nogmaals de WMO weg bewandelen, met een PGB kun je iemand inhuren, die dan misschien wel vast kan komen en op hetzelfde tijdstip. ik begrijp de problematiek wel, de kwaliteit kan heel erg wisselen, en het duurt ook wel even voor je zo iemand vertrouwt, in huis maar ok mwt je dierbare! leg de vraag bij de gemeente voor, misschien hebben ze nog een ander slim idee. je bent echt niet de enige die met dit bijltje moet hakken. wel knap dat je nog steeds fulltime werkt! petje af!
Bedankt, ik zou dan inderdaad even een half uurtje mijn neus op het werk kunnen laten zien momenteel. De impact om nu langer te forceren zou een enorme achteruitgang betekenen waardoor ik helemaal niet meer kan werken.

Het zit 'm ook echt in de frequentie van de zorgtaken niet de zwaarte of duur. Dat maakt hulp vanuit de gemeente oid ook weer erg lastig.

  • SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:41
pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:28:
[...]

Bedankt, ik zou dan inderdaad even een half uurtje mijn neus op het werk kunnen laten zien momenteel. De impact om nu langer te forceren zou een enorme achteruitgang betekenen waardoor ik helemaal niet meer kan werken.

Het zit 'm ook echt in de frequentie van de zorgtaken niet de zwaarte of duur. Dat maakt hulp vanuit de gemeente oid ook weer erg lastig.
Daarom juist in gesprek gaan, want daar is eventueel maatwerk voor. Uitgangspunt vanuit de gemeente is dat de inwoner op een goede en gezonde manier deel moet kunnen blijven uitmaken van de maatschappij. En het klinkt nu ook alsof je partner altijd thuis is, daar zou ook een oplossing kunnen liggen, zeker als het geen zware zorgtaken zijn. Dagbesteding o.i.d. waardoor ook jij ontlast kan worden. Je hebt ook tijd voor jezelf nodig bijvoorbeeld naast werk en zorg. Veel mensen zullen zeggen ja maar het is mijn partner dus dit hoort erbij. Dat is nobel, maar daardoor ontstaat ook op de lange termijn overbelasting en is geen duurzaam uitgangspunt.

En zoals anderen al hebben gezegd.. misschien langzamerhand nadenken over dit de definitieve situatie is (nu het al 6 jaar lang zo is)

[ Voor 5% gewijzigd door SillBro op 20-06-2026 15:52 ]


  • hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:46
Ik snap dit eerlijk gezegd niet goed: volledig remote werken is geen recht, tenzij het expliciet contractueel is vastgelegd. Dat het 6 jaar lang is toegestaan geen argument om een nieuwe manager te dwingen dit te blijven toestaan.

Natuurlijk is het fijn als de werkgever rekening houdt met de persoonlijke omstandigheden van TS, maar we hebben het voor zover ik begrijp niet over 4-5 maar 1-2 dagen op kantoor. Dat lijkt me voor de onderlinge teamgeest, kennisoverdracht en de mogelijkheid om voor de nieuwe manager om zijn visie door te voeren het minimale. Advocaat van de duivel, wie perse 5 dagen thuis wil werken kan altijd nog zzp'er worden.

[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 20-06-2026 15:58 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°


  • hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:46
VidaR-9 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:51:
Maar als iets al 6 jaar goed tot zeer goed werkt, dan werkgever toch iets moeten inbrengen wat veranderd is in de situatie waardoor dit noodzakelijk wordt geacht.
Er is een nieuwe manager, die heeft wellicht andere ideeën over wat 'goed werkt'. Besef dat een goede beoordeling niet hetzelfde is als het meest efficiënte proces voor het bedrijf.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°


  • PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:46:
Ik snap dit eerlijk gezegd niet goed: volledig remote werken is geen recht, tenzij het expliciet contractueel is vastgelegd. Dat het 6 jaar lang is toegestaan geen argument om een nieuwe manager te dwingen dit te blijven toestaan.
Ik vind het niet onredelijk om na 6 jaar als werkgever te verwachten dat de werknemer weer regelmatig (1-2x in de week) naar kantoor komt. @gambieter heeft dat mooi verwoord waarom dat zinvol is.

  • VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:34
DropjesLover schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:44:
[...]

En stel die wijzen het af. Wat dan?

Ziekmelden kan niet (meer).
Hoezo niet? Terug naar kantoor moeten kan net die druppel blijken waardoor iemand het niet meer trekt.

  • liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:50

liberque

Vrijzinnig!

Toch nog even voor de duidelijkheid:

WMO is voor thuishulpmiddelen (traplift, scootmobiel, elec rolstoel, drempelhulpen etc.)/vervoer (taxipas / pgb vervoer)/dagbesteding, schoonmaakhulp etc)

PGB via zorgverzekeraar: wassen/drogen/stoelgang/eten ofwel dagelijkse verzorging in natura (via welzorg oid) en/of een vrij besteedbaar budget aan zorgverstrekker of mantelzorger.

Mocht je partner een IVA uitkering van 75 procent hebben overweeg dan ook een herbeoordeling (ging bij mij telefonisch) voor hulpbehoevendheid, want dan zou ze kunnen stijgen naar 85% of zelfs 100% als ze in dat laatste geval 24/7 toezicht nodig heeft.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!


  • pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
PolarBear schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:00:
[...]

Ik vind het niet onredelijk om na 6 jaar als werkgever te verwachten dat de werknemer weer regelmatig (1-2x in de week) naar kantoor komt. @gambieter heeft dat mooi verwoord waarom dat zinvol is.
Vind het trouwens ook geen onredelijke verwachting, het gaat er puur om dat het (nog) niet kan. Ik zou alternatief ook graag zzp-en maar dat is vanuit deze positie niet te doen.

Mijn collega's die de "lasten" dragen zeggen dat ons team zoals het nu gaat goed werkt. Dat er geen noodzaak is dit te veranderen.

  • hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:46
VidaR-9 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:04:
Terug naar kantoor moeten kan net die druppel blijken waardoor iemand het niet meer trekt.
We hebben het over 1 a 2 keer in de week, als iemand dat niet trekt mag je best vraagtekens zetten bij zijn functioneren.

Dat mis ik nog teveel in deze casus: wie thuiswerkt wordt geacht 8 uur per dag productief te zijn, niemand zal vallen over een snelle boodschap of het doen van een wasje maar de mantelzorg taken van TS lijken veel meer impact te hebben op zijn dagindeling dan de werkgever hoeft te tolereren. Nou kan je daar onderling goede afspraken over maken, maar nu met een gestrekt been erin kan ervoor zorgen dat de werkgever ook wat kritischer naar de andere dagen gaat kijken.

Het is niet voor niets dat ouders met jonge kinderen thuiswerken altijd tussen aanhalingstekens zetten... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°


  • SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:41
pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Vind het trouwens ook geen onredelijke verwachting, het gaat er puur om dat het (nog) niet kan. Ik zou alternatief ook graag zzp-en maar dat is vanuit deze positie niet te doen.

Mijn collega's die de "lasten" dragen zeggen dat ons team zoals het nu gaat goed werkt. Dat er geen noodzaak is dit te veranderen.
(Nog) niet kan. Je verwacht na 6 jaar dus dat het nog zal veranderen?

Gemeente benaderen maandag is stap 1. Los van wel niet thuis kunnen/mogen werken ben je onderdeel van een systeem. Nu je geacht wordt op kantoor te komen gaat het al wringen. Dan is er weinig ruimte en dat is op de lange termijn niet duurzaam. Zoals al gezegd is wat als je zelf ziek wordt? Wat als je zelf een keer iets wilt doen? Misschien is het positieve van dit verhaal dat het ook een eye opener is.

[ Voor 25% gewijzigd door SillBro op 20-06-2026 16:15 ]


  • FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

mrmrmr schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:41:
[...]


Ik geef de wetenschappelijke beschrijving van een persoonlijkheidstype. De werkelijkheid is vaak helaas zoals ik heb beschreven. Er zijn talloze wetenschappelijke onderzoeken gedaan die dit ondersteunen.
Het onderzoek dat de meeste reuring veroorzaakte is al lang en breed ingetrokken. Alsnog is het vaker, maar je hebt het over een 1,5% vs 4,5% oid. Ook, vergis je niet, niet elke manager die zich als een eikel (m/v/x) gedraagt, valt binnen die 4,5%. En als diegene er wel binnen valt, betekent het niet dat het gedrag aan de stoornis te wijten valt. Als je een hamer hebt, is niet elk issue een spijker.

Hoe dan ook, 95,5% van de managers heeft deze stoornis niet, en van de 4,5% die het wel heeft, valt er geen peil op te trekken of het gedrag ook hier door wordt veroorzaakt. Het kan ook prima zijn dat andere teamleden steen en been klagen vanwege preferente behandeling van een collega.

Good taste is for people who can’t afford sapphires


  • kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je zelf ziek zou worden, geen sociaal netwerk hebt, hoe zou je dat dan opvangen? In die zes jaar ben je toch ook weleens ziek geweest/op bed gelegen?

Het lijkt erop dat je een heel sociaal invoelende werkgever hebt. Hij betaalt jou en je mag zoveel en al zolang thuiswerken. Dat is best bijzonder. Dat dit nu anders wordt onder een andere manager is niet heel onredelijk.

Ik ken uit mijn eigen omgeving nog wel vrijwilligershulp vanuit een patiëntenvereniging. Ook is (of was) er iets als patiënten Federatie of MEE. Het is voor mij al zolang geleden dat ik in die hoek vrijwilliger was, dat ik niet meer weet wat er op de markt is. Vrijwilligers doen doorgaans geen medische handelingen, maar kunnen wel gezelschap geven, licht huishoudelijke zorg en mogelijk in jouw situatie van betekenis zijn. Aan de andere kant: als de financiële ruimte er is, al dan niet via pgb, is er dan echt geen andere partij die jou kan vervangen? Zelf kun je toch ook niet volhouden er altijd er moeten zijn ? Nu is de trigger je werkgever, maar als je morgen een been breekt, is je eigen lichaam de reden.

Rechtzaken, vakbond, ik geloof niet dat je dat gaat helpen. Je praat veel meer over een gunst dan over een recht.

  • m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:59

m-vw

Dus?

We zijn 60+ reacties verder, maar ik mis nog steeds de basis.
Mijn vorige post herhalen:

Is er niets vastgelegd?

Neem aan, dat je dit voor je ermee begonnen bent wel hebt besproken? Is er een beleid? Wat is het standpunt van HR?

En waarom ga je pas na zes jaar proberen dit te formaliseren?

  • SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:41
m-vw schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:09:
We zijn 60+ reacties verder, maar ik mis nog steeds de basis.
Mijn vorige post herhalen:

Is er niets vastgelegd?

Neem aan, dat je dit voor je ermee begonnen bent wel hebt besproken? Is er een beleid? Wat is het standpunt van HR?

En waarom ga je pas na zes jaar proberen dit te formaliseren?
Er is toch al genoemd dat hij misschien een formele aanvraag wilde gaan doen om thuis te kunnen werken. Dat zegt mij dat er verder niks over vast is gelegd in het verleden.

En die vele reacties komen ook omdat de basis meer het onderliggende probleem is namelijk dat de gehele situatie zeer fragiel is. Als iets niet mee zit (zoals nu op werk) ontstaan er al problemen. Volgens mij zit daar de oplossing en niet persé het altijd thuis mogen werken.

[ Voor 19% gewijzigd door SillBro op 20-06-2026 17:19 ]


  • pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
m-vw schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:09:
We zijn 60+ reacties verder, maar ik mis nog steeds de basis.
Mijn vorige post herhalen:

Is er niets vastgelegd?

Neem aan, dat je dit voor je ermee begonnen bent wel hebt besproken? Is er een beleid? Wat is het standpunt van HR?

En waarom ga je pas na zes jaar proberen dit te formaliseren?
Er is niets vast gelegd, dit is altijd geweigerd, heb ik al vroeg geprobeerd.

Beleid is dat je regelmatig op kantoor werkt, in overleg wanneer en hoe vaak. Leuke is dat ik destijds in de OR zat, ja remote, en bij dit besluit was betrokken. De toenmalige directeur zei toen in de meeting daarover, "Geen zorgen hoor, dit geldt niet voor jou!" tegen mij. Ik heb dit nog vertelt maar dat maakt niet uit want niet op papier. Dit is een jaar of 3 geleden.

HR zal het beleid volgen, heb die nog niet gespoken.

  • Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-06 19:54
Ik weet niet hoe groot het bedrijf is waarvoor je werkt, maar gezien je er al een redelijk aantal jaartjes werkt, zullen er ongetwijfeld ook mensen zijn buiten jouw team die van jouw situatie afweten. Als deze mensen toevallig ook een positie boven, of op hetzelfde niveau van, jouw manager bekleden, kan het zinvol zijn om hen te benaderen om in deze situatie te bemiddelen.

Verder, blijf benadrukken dat je niet uit onwil niet naar kantoor komt, maar uit persoonlijke noodzaak en dat je om die reden graag in gesprek wilt blijven over hoe de zorgen van de manager en/of het bedrijf weggenomen kunnen worden. Luister dus ook goed naar wat die bezwaren echt zijn.

Aan het einde van de dag kunnen ze je natuurlijk nergens toe verplichten. Je kan altijd nog op je strepen gaan staan en zeggen dat de werkrelatie dan niet houdbaar is en dat je je daarmee geforceerd voelt om een toekomst buiten het bedrijf te zoeken. Dat is natuurlijk wel een last-ditch effort, want dat is niet bepaald een bluf die je later kan intrekken.

  • Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Eigenlijk is het redelijk simpel.

Je gaat gesprek aan en de werkgever is bereid (uit zijn goedheid of omdat je geweldig functioneert en ze je niet kwijt willen) om mee te gaan.

Indien dat niet is, heb je weinig "te vechten". Dan heb je de optie om in goed overleg zsm tot een vaststellingovereenkomst te komen. Dan heb je in elke geval recht op WW en kun je vanuit daar verder kijken. Eventueel ZZP (op afstand) afhankelijk van je beroep.

Klotesituatie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......


  • SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:41
pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Er is niets vast gelegd, dit is altijd geweigerd, heb ik al vroeg geprobeerd.

Beleid is dat je regelmatig op kantoor werkt, in overleg wanneer en hoe vaak. Leuke is dat ik destijds in de OR zat, ja remote, en bij dit besluit was betrokken. De toenmalige directeur zei toen in de meeting daarover, "Geen zorgen hoor, dit geldt niet voor jou!" tegen mij. Ik heb dit nog vertelt maar dat maakt niet uit want niet op papier. Dit is een jaar of 3 geleden.

HR zal het beleid volgen, heb die nog niet gespoken.
Misschien lullig, maar dan kunnen ze dus ook zeggen je zat er destijds bij en bent ook akkoord gegaan met het voorstel. Uiteindelijk zal je in gesprek moeten gaan. Ook vanuit het bedrijf zullen ze mee moeten denken, zij weten ook dat een werknemer zich anders ziek kan gaan melden door mentale klachten of ik noem maar wat. En zorg dat je je privésituatie ook stabiel krijgt, zodat een verandering in het systeem niet meteen zorgen geeft.

  • m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:59

m-vw

Dus?

pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Er is niets vast gelegd, dit is altijd geweigerd, heb ik al vroeg geprobeerd.

Beleid is dat je regelmatig op kantoor werkt, in overleg wanneer en hoe vaak. Leuke is dat ik destijds in de OR zat, ja remote, en bij dit besluit was betrokken. De toenmalige directeur zei toen in de meeting daarover, "Geen zorgen hoor, dit geldt niet voor jou!" tegen mij. Ik heb dit nog vertelt maar dat maakt niet uit want niet op papier. Dit is een jaar of 3 geleden.

HR zal het beleid volgen, heb die nog niet gespoken.
Ik dacht dat ze er bij ons een zooitje van konden maken, maar dit overtreft dat nog.

Je verzoek wordt afgewezen, maar je blijft toch thuis en HR doet niks. Leuk zo'n directeur, maar regels zijn er niet voor niks. Wat voor bedrijf is dit?

Kort door de bocht volgt de manager dus het beleid.
Maar het niet acteren van HR geeft wellicht wel een mogelijkheid.

  • Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kun je die betreffende directeur eventueel bellen? Gewoon om je licht op te steken hoe hij er nu in staat?

En al dat geneuzel of wat de manager "dan wel of niet is" is voor TS weinig relevant.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......


  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:55

FreakNL

Well do ya punk?

mrmrmr schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:08:
[...]


Je kan prima "invallen" via een moderne remote werkplek. Betrouwbaarheid is al aangetoond in het geval van TS.

Je mening (i.c. je eigen regel) gebruik je hier als argument.


[...]


Aha, de suggestieve persoonlijke aanval.


[...]


Klaarblijkelijk niet, het is jarenlang goed gegaan en tot tevredenheid van beide partijen. Een probleem is pas ontstaan op het moment dat er andere manager verschijnt die op ramkoers gaat varen.
Het is natuurlijk niet voor niks dat werkgevers inmiddels gewoon weer gedeeltelijke aanwezigheid vereisen.

Volledig remote is bij een serieuze functie onmogelijk... Als je baan wel volledig remote te doen is moet je je afvragen of je binnenkort niet vervangen wordt door Ai of Ali…

  • Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-06 18:48
pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Er is niets vast gelegd, dit is altijd geweigerd, heb ik al vroeg geprobeerd.

Beleid is dat je regelmatig op kantoor werkt, in overleg wanneer en hoe vaak. Leuke is dat ik destijds in de OR zat, ja remote, en bij dit besluit was betrokken. De toenmalige directeur zei toen in de meeting daarover, "Geen zorgen hoor, dit geldt niet voor jou!" tegen mij. Ik heb dit nog vertelt maar dat maakt niet uit want niet op papier. Dit is een jaar of 3 geleden.

HR zal het beleid volgen, heb die nog niet gespoken.
Probeer de juiste balans te vinden tussen werk en privè. Mantelzorg kan een flinke tol eisen zodra je het allemaal niet meer kan combineren en kan leiden tot een burn-out. Ik zit namelijk in een vergelijkbare situatie. Ik heb uiteindelijk zelf besloten om part-time te werken om alles beheersbaar te houden (mijn werk vereist mijn aanwezigheid. Het is geen IT of kantoorbaan) want ik hield het niet meer vol. Je raakt volledig uitgeput. Ik had zelf toen ook aangeklopt voor WMO wat werd afgewezen en wijkverpleging was niet ingericht voor ongeplande zorg. " Gebruik maar een luier" . Het is niet altijd vanzelfsprekend of passend.

Indien er geen volledig herstel meer mogelijk is voor je naaste, kan je beter nu alvast kijken welke hulp er mogelijk is vanuit de overheid en een plan opstellen ter voorbereiding voor de toekomst. Dit wil je niet ad-hoc oppakken als de nood hoog is.

Probeer het samen met de manager opnieuw uit te praten en leg je thuissituatie uit. Als ze het plan doorzetten gaat dit zeker invloed hebben op je functioneren en productiviteit, want de (mentale) belasting wordt heel erg zwaar. Je wilt niet een punt bereiken waar je niet meer alle ballen in de lucht weet te houden. Ik wens je veel sterkte.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys


  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

FirePuma142 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:18:
Het onderzoek dat de meeste reuring veroorzaakte is al lang en breed ingetrokken. Alsnog is het vaker, maar je hebt het over een 1,5% vs 4,5% oid.
Ik heb het over peer-reviewed staande wetenschappelijke onderzoeken.

Onderzoeken, ook van diverse Nederlandse universiteiten noemen een percentage van 1-4% van de populatie, niet van de beroepsgroep. Van de beroepsgroep criminelen is dat ongeveer een kwart tot een derde.

Het is welbekend uit onderzoek dat deze afwijking vaak voorkomt onder managers.
Is mijn baas een psychopaat?

Beslissingen van nieuwe managers zoals die genoemd in de TS hebben effect op de werknemer, zijn familie en de samenleving als geheel, die door een slechte beslissing opdraait voor de zorgkosten. En dat in een tijd van een groot tekort aan werknemers in de zorg. Het is geen maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Ik hoorde vorige week nog een directeur van een verpleeghuis zeggen dat we (verpleging en familie van patiënten) het samen moeten doen. Heel motiverend. Dat was zijn outtro toen hij de vraag kreeg vanuit het publiek waarom personeel niet herkenbaar is voor dementerende patiënten. Dat doen we tegenwoordig niet meer is het antwoord. Dat is natuurlijk geen doelgerichte oplossing, het is een dooddoener.

  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:28:
Het zit 'm ook echt in de frequentie van de zorgtaken niet de zwaarte of duur. Dat maakt hulp vanuit de gemeente oid ook weer erg lastig.
Vraag aan de gemeente of ze een case manager voor je kunnen regelen. Die kan helpen bij het regelen van de zorg. Zo'n persoon weet de weg en helpt keuzes te maken. wmo is voor meer dan alleen de kosten van een rolstoel en andere hulpmiddelen. Het geldt ook voor bijvoorbeeld huishoudelijk hulp. Omdat wmo door de gemeente wordt geregeld is er een groot verschil in aanpak.

Wlz is voor langdurige ziekten in combinatie met een niet al te hoog inkomen meestal de beste optie. Dat kun je ook bespreken met de case manager. Er bestaat Wlz in natura en met persoonsgebonden budget (pgb) of een combinatie. Grotere instellingen die ter plekke werk verrichten rekenen rechtstreeks af en dat heet zorg in natura. Van het persoonsgebonden budget kan je partner mensen uitbetalen, als werkgever, dat kunnen ook mensen zijn die bijvoorbeeld studeren en dus iets anders kunnen doen terwijl ze aanwezig zijn. Zorgkantoren kunnen een onafhankelijk cliëntondersteuner inschakelen die je kan helpen. Die wordt betaald door het regionale zorgkantoor die Wlz aanvraag behandelt.

Voor uren die je niet kan werken en wel aan zorg besteed kun je ook voor jezelf een vergoeding ontvangen. Dat ligt wel een stuk lager dan van professionele hulpverleners en ook een stuk lager dan een modaal salaris.

Ik heb in een vorig bericht een link gegeven waar je de eigen bijdrage kunt berekenen.

  • servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:31

servies

Veni Vidi Servici

FreakNL schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:59:
[...]


Het is natuurlijk niet voor niks dat werkgevers inmiddels gewoon weer gedeeltelijke aanwezigheid vereisen.

Volledig remote is bij een serieuze functie onmogelijk... Als je baan wel volledig remote te doen is moet je je afvragen of je binnenkort niet vervangen wordt door Ai of Ali…
Volledig remote kan niet maar productie etc. outsourcen naar het buitenland kan wel????? Veel meer remote kun je niet krijgen...

  • hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:46
servies schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:39:
Volledig remote kan niet maar productie etc. outsourcen naar het buitenland kan wel????? Veel meer remote kun je niet krijgen...
Dat wordt daar lokaal gemanaged, onvergelijkbaar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°


  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

hoevenpe schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:11:
[...]

We hebben het over 1 a 2 keer in de week, als iemand dat niet trekt mag je best vraagtekens zetten bij zijn functioneren.

Dat mis ik nog teveel in deze casus: wie thuiswerkt wordt geacht 8 uur per dag productief te zijn, niemand zal vallen over een snelle boodschap of het doen van een wasje maar de mantelzorg taken van TS lijken veel meer impact te hebben op zijn dagindeling dan de werkgever hoeft te tolereren. Nou kan je daar onderling goede afspraken over maken, maar nu met een gestrekt been erin kan ervoor zorgen dat de werkgever ook wat kritischer naar de andere dagen gaat kijken.

Het is niet voor niets dat ouders met jonge kinderen thuiswerken altijd tussen aanhalingstekens zetten... ;)
Mantelzorg kan zijn puur aanwezig zijn ivm paniekaanvallen, of zorgen dat iemand niet in zn blote kont de straat op loopt.
Zonder te weten wat er is, en dat hoeft echt niet gedeeld te worden want wij zijn geen betrokken medisch specialisten, is de indicatie van de TS meer dan genoeg.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,


  • servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:31

servies

Veni Vidi Servici

hoevenpe schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:40:
[...]

Dan wordt daar lokaal gemanaged, onvergelijkbaar.
En die "manager" hoeft nooit op het eigen kantoor te zijn...
Een van de belangrijkste redeneringen werd al gegeven in een eerdere post
- Beter zicht op inzet
Oftewel: ik ben een lui varken en voer geen flikker uit en dus verwacht ik dat anderen dat ook zijn...

  • FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

mrmrmr schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:03:
[...]


Ik heb het over peer-reviewed staande wetenschappelijke onderzoeken.
Ik ook.

Even van het stokpaardje af en naar de realiteit. Niet elk werkconflict is het resultaat van een manager met de persoonlijkheidsstoornis die je hier beschrijft. Het heeft ook geen relevantie met hulp voor de TS.
Modbreak:En daarmee eindigt de discussie over managers en hun vermeende stoornissen. Die heeft hier geen plek.

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 21-06-2026 08:04 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires


  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:31
@pea588

Er zijn twee onderwerpen die op elkaar ingrijpen, maar die individueel zeker de moeite waard zijn om zorgvuldig af te pellen. De zorgsituatie thuis en de gevolgen van het gedrag van je nieuwe manager.

Veel reacties gaan gelijk al richting een oplossing, maar daar is jouw situatie nu nog niet direct bij gebaat.

Mbt de zorgsitiatie thuis:
- Vervelend dat het niet ging met de Wmo zorg die er is geweest, maar de keuze om het gat wat dan onstaat, als je die zorg niet meer heb, zelf gelijk maar dicht te lopen is denk ik niet de beste keuze. Het woord duurzaam is al diverse malen gevallen. Voor de thuissituatie moet je op zoek naar een duurzame oplossing. Ga aan de slag met de geboden tips op dit vlak, zoek een casemanager, zoek hulp om de juiste hulp thuis voor elkaar te krijgen.

Mbt de werksituatie en de veranderende manager:
- Vraag begrip voor je huidige situatie, en leg uit dat die mede heeft kunnen ontstaan door de opstelling van je werkgever totdat je een andere manager kreeg. Er ligt dus ook een deel verantwoording bij je werkgever dat het allemaal zo ver is gekomen.
- Verandering van thuiswerken op hele korte termijn is mede door het vorige punt niet haalbaar, dat ze het willen is leuk, maar een werkgever moet ook niet bewust op het overvragen van medewerkers aansturen.
- Het feit dat je al 6 jaar goede beoordelingen hebt moet ook enig gewicht in de schaal leggen.
- Ik zou hulp vragen aan je werkgever om ten eerste de thuissituatie rond de zorg te verbeteren, misschien kunnen ze hulp inhuren die je helpt bij aanvraagtrajecten etc. Als dit zijn vruchten afwerpt ontstaat er ook weer ruimte om na te denken om wat vaker naar kantoor te gaan.

Maar doe geen toezeggingen in het gesprek met je werkgever, maar leg deze aanpak daar in de week en kijk hoe ze daar op reageren. Als je het moeilijk vindt om dit soort zaken te bespreken, kijk dan of je iets van een vertrouwenspersoon mee kan nemen naar het gesprek met de werkgever.

Met een voorstel als dit toon je initiatief en dat kunnen ze nooit terzijde schuiven.

Je hebt veel op je bord liggen en zit in een complexe situatie. Ik wens je veel sterkte toe.

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:54
Jammer dat het nodig is, al is het misschien beter als de situatie op een andere manier opgelost wordt. Zoals anderen zeggen is het niet echt houdbaar, je zou hier bij een andere baan ook tegenaan lopen. Anderzijds vind ik dat een werkgever gewoon uitzonderingen mag maken. En ja dan heeft Pietje meer recht op X en Keesje meer recht op Y. Ik zou daar zelf geen moeite mee hebben, zeker omdat ik weet dat er op persoonlijk vlak meegedacht wordt. Dat kan mij wellicht ooit ook handig uitkomen. Bedrijven waar alles strikt volgens regels gaat zonder uitzonderingen missen naar mijn mening vaak een stuk persoonlijkheid. Bij mijn ex werkgever werd het aantal kantoordagen langzaam verhoogd en soort van verplicht. Behalve dat een paar collegas dat nooit deden. Sterker nog, een enkeling kwam voor corona al amper op kantoor. Er werd nooit met jaloezie naar die andere personen gekeken en als er vragen waren was die werkgever duidelijk: er zijn regels, maar ook uitzonderingen. Als je denkt recht te hebben op een uitzondering, dan kon je het daar over hebben. Vaak ging het om medische zaken. Persoonlijk hebben ze mij ook wel eens geholpen door een salarisverhoging alvast naar voren te trekken omdat ik een appartement wilde kopen met mijn partner. Ik heb 4 maanden wat meer salaris gehad naar verhouding. Uitzonderingen maken is zo gek nog niet.

  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:55

FreakNL

Well do ya punk?

servies schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:39:
[...]

Volledig remote kan niet maar productie etc. outsourcen naar het buitenland kan wel????? Veel meer remote kun je niet krijgen...
Bij een ook maar enigszins serieuze functie geloof ik inderdaad niet in volledige remote.

Er zijn zeker functies die volledig remote kunnen maar daarvan moet je je afvragen hoe nodig dat het is om dat door een dure Nederlander te laten doen in zijn Vinex-woning.

  • pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
FreakNL schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:04:
[...]


Bij een ook maar enigszins serieuze functie geloof ik inderdaad niet in volledige remote.

Er zijn zeker functies die volledig remote kunnen maar daarvan moet je je afvragen hoe nodig dat het is om dat door een dure Nederlander te laten doen in zijn Vinex-woning.
Hé, ik heb een heel serieuze functie, geen Vinex- woning en ben helemaal niet zo duur 😉

  • pea588
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:32
Bedankt iedereen voor alle reacties. Had er niet zoveel verwacht maar erg fijn alle inzichten en ideeën te lezen.

Het geeft mij een goede richting om hier uit te komen. Als eerste nogmaals het gesprek aan op met de manager en ik zal mij extra verdiepen in de genoemde opties voor ondersteuning.

  • Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:56
hoevenpe schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:40:
[...]

Dat wordt daar lokaal gemanaged, onvergelijkbaar.
Kwalitatief ook onvergelijkbaar. Als het zo simpel was, zou alle software development al geoutsourced zijn. En dat is werk wat prima volledig remote kan afhankelijk van je werkzaamheden en software.

  • hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:46
pea588 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:03:
Als eerste nogmaals het gesprek aan op met de manager en ik zal mij extra verdiepen in de genoemde opties voor ondersteuning.
Besef dat je huidige situatie best uitzonderlijk is, te hard erin gaan best een risico.

Probeer samen tot een oplossing te komen: 1 of 2 dagen fulltime te lastig, wellicht is 3 halve dagen op kantoor een optie?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°


  • SirJos
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:06
Wat een vervelend verhaal! Respect dat je al zolang de zorg oppakt en dit weet te combineren met goed functioneren op het werk.

Zie van beide kanten een goed verdedigbaar belang.

Dat een werkgever bepaald dat je op kantoor moet werken vind ik goed verdedigbaar. Een typering van een manager doet er niet toe. Vorm en inhoud kun je hier beter van elkaar scheiden om het zakelijk te houden.

Dat volledig thuiswerken een goede oplossing voor thuis is… dat lijkt mij wel duidelijk. En zeker geen luxe. Zie ook dat je zelf een duidelijke uitdaging in de thuissituatie hebt. Aanleiding voor de wens van thuiswerken is primair een probleem in de privé-sfeer. Is de werkgever niet verantwoordelijk voor. Excuus als dat hard klinkt.

Een goede werkgever gaat hopelijk zn uiterste best doen om zoveel mogelijk mee te bewegen. Als dit tot gevolg heeft dat ze voor jouw afwijken van beleid is dat goed uit te leggen. Ook van jou mag verwacht worden dat de uitdagingen van thuis niet volledig door de werkgever opgevangen hoeven te worden.

Ik denk dat als je oprecht de wens van de manager/werkgever begrijpt, je met een betere houding het gesprek in gaat en meer kans hebt er op een acceptabele manier uit kunt komen.

  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Waah schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:10:
[...]

Kwalitatief ook onvergelijkbaar. Als het zo simpel was, zou alle software development al geoutsourced zijn. En dat is werk wat prima volledig remote kan afhankelijk van je werkzaamheden en software.
Het kan prima! Het is niet alsof er daardoor spontaan vliegtuigen neerstorten ofzo!

Oh wacht... :+

2 dingen die we niet weten en aan de discretie van de TS zijn;
Zijn werk / type / invulling van zijn werkzaamheden. Los van de verschillende beroepen, verschillen die ook per bedrijf.
De aard van de zorgtaken. Al is het (om wat voor reden dan ook) nodig dat hij zijn partner op dit moment minimaal elk uur een kusje moet geven, een zuurstoftank moet vervangen of Fluggaenkoechiebolsen moet zeggen. Ook de oplossing, wie/hoe de taken overgenomen kunnen worden of hoe hier met therapie of wat dan ook uit te komen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,


  • MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-06 17:44
Dus je werkt al 6 jaar remote zonder problemen en nu met een nieuwe manager is dat 'opeens een probleem' , 'Typisch' ik zou dat als volgt oplossen ...


Beste manager , ik heb persoonlijke omstandigheden waardoor ik remote werk en dat al 6 jaar naar tevredenheid van mij en het bedrijf , indien u vasthoud aan dit beleid dan zal ik dit moeten aankaarten bij HR en de directie omdat het voor mij niet zomaar mogelijk is naar de zaak te komen .

1. Hij trekt de keutel in

2. Hij zet door , het vervolg is dan dit op een neutrale manier aangeven bij zowel HR als hoger management

3. Zij grijpen positief in , probleem opgelost, zij gaan achter de nieuwe manager staan

4. Maak dan een afspraak bij je huisarts en de bedrijfsarts ( preventie gesprek )
Geef bij de huisarts aan wat het allemaal met jou doet , dat je er stress van krijgt slecht slaapt etc etc etc
Geef bij de bedrijfsarts aan dat je niet wilt uitvallen maar dat de huidige stress je echt op het randje brengt van wat je aankunt , geef ook bij hem / haar aan dat je ook al bij de huisarts bent geweest.

5. Je bedrijfsarts , geeft je werkgever het advies jou te ontlasten / je werk te laten uitvoeren zoals je deed opgelost , de Bedrijfsarts doet dat niet .....

6 Meld je ziek / je bent overspannen en doe ook gewoon echt niets meer ( zien ze misschien ook eens wat je deed )

7. Ga na X maanden weer aan de slag , kijk of het verbeterd en of ze inbinden

8. In het ergste geval meld je jezelf weer ziek , en kun je dit 2 jaar volhouden , hoop dat je binnen 2 jaar weer een gezonde partner hebt en zoek in de tussentijd naar een werkgever die wel 'normaal' doet en geen uitzonderlijk slecht werkgeverschap laat zien naar haar werknemers.


Bovenstaande is wat ik zou doen in jouw situatie als ik het wel gehad zou hebben met mijn werkgever die na 6 jaar goede beoordelingen opeens dit soortgedrag gaat vertonen , ze vragen er zelf om bespreek de bovenstaande stappen niet , met niemand gewoon uitvoeren .

Dus ' leuk ' al die regels die plots moeten veranderen ten faveure van micro managers , maar beter zal het er niet op gaan worden , op die manier worden ze dan hopelijk vanzelf afgerekend .

  • MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-06 17:44
Waah schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:10:
[...]

Kwalitatief ook onvergelijkbaar. Als het zo simpel was, zou alle software development al geoutsourced zijn. En dat is werk wat prima volledig remote kan afhankelijk van je werkzaamheden en software.
Senior Developer hier ...... Inderdaad er is eigenlijk echt geen enkele reden waarom ik naar de zaak zou moeten komen zeker niet in de huidige 'nieuwe' werk methodiek die corporate ons oplegt ...

In de oude methode 3 dagen op de zaak en 2 dagen remote was er nog iets te zeggen over binding met de werkvloer en contacten onderhouden ec etc etc .... ( toen deden we nog alles lokaal )

In de voor ons nieuwe methodiek Jira lijstjes afwerken opgesteld in het HQ , contacten onderhouden met lokale partners ( Nederlands sprekend ) is er echt 0,0 reden waarom ik nog naar ons kantoor in Nederland zou moeten komen , ja we moeten dat nog steeds maar ik zou echt niet weten wat de toegevoegde waarde voor mij of het bedrijf is ...

Dan kun je het tch ook door een goedkope Oostblokker of Indier laten doen?

Nou ondanks wat ons altijd is gezegd verdienen we niet zo super goed in Nederland , dat valt reuze mee
die Oostblokker vindt het al snel te weinig en die Indiers willen alleen maar naar de EU komen en dus heb je dan hetzelfde probleem alleen dan met iemand die de taal en cultuur niet begrijpt .

Dus waarom nog een MPCoreDeveloper? omdat die de taal spreekt , de branche kent en gewoon de telefoon kan pakken om eens even te vragen aan mijnheer Jansen wat hij nu exact bedoelde 😂

  • Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-06 23:14
DropjesLover schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:29:
[...]

Het kan prima! Het is niet alsof er daardoor spontaan vliegtuigen neerstorten ofzo!

Oh wacht... :+
Want er wordt niet een hoop vreselijke bagger software gebouwd door mensen op kantoor. Met afstand de meest vreselijke software dat ik ooit gezien heb werd/wordt volledig op kantoor gebouwd.

Daarentegen ken ik miljarden projecten, en dan heb ik het over waar miljarden per dag in omgaan, en wat daardoor onderhevig is aan veel regulering, waar men maar heel sporadisch op kantoor komt(en dan heb ik het over eens per zoveel maanden). En dat was niet voor niets hoge kwaliteit software.

Kwaliteit is geen locatie ding. Het is een cultuur en kwaliteit van medewerkers ding.

  • MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-06 17:44
Kist schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:28:
[...]


Want er wordt niet een hoop vreselijke bagger software gebouwd door mensen op kantoor. Met afstand de meest vreselijke software dat ik ooit gezien heb werd/wordt volledig op kantoor gebouwd.

Daarentegen ken ik miljarden projecten, en dan heb ik het over waar miljarden per dag in omgaan, en wat daardoor onderhevig is aan veel regulering, waar men maar heel sporadisch op kantoor komt(en dan heb ik het over eens per zoveel maanden). En dat was niet voor niets hoge kwaliteit software.

Kwaliteit is geen locatie ding. Het is een cultuur en kwaliteit van medewerkers ding.
Dat is ook super logisch , ik schrijf op dit moment mijn beste software als OSS prive projecten , want dan kan ik het bouwen zoals dat ik het wil , dus volgens de huidige standaarden in mijn vak en ik ben dan ook werkend met volledige focus op mijn project .

Op mijn werk is het een en al jolijt op de afdeling , wandelen er steeds mensen het (open) kantoor ruimte in met vragen over IT of programma`s

En in mijn soort werk ( backend / distributed expertise ) moet je soms echt wel even in de flow komen van die code en het probleem .... Mijn huidige oplossing? ik heb een groot bord / afscherming voor mijn bureau ik zit in een hoek van het kantoor en heb een NC headset op...

😂 Dus wederom het bewijs dat ik beter en net zo goed thuis zou kunnen zitten

Maar we dwalen af alhoewel ik dit wel ook een leuke discussie vindt ( misschien een apart draadje? )

  • Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Heel veel sterkte met de situatie @pea588 Er zijn al genoeg tips voorbij gekomen, dus ik laat het bij luister goed naar je lichaam en loop jezelf niet voorbij want dan zijn jullie nog verder van huis.

  • Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:18

Yucon

*broem*

MPCoreDeveloper schreef op zondag 21 juni 2026 @ 06:51:
..

8. In het ergste geval meld je jezelf weer ziek , en kun je dit 2 jaar volhouden , hoop dat je binnen 2 jaar weer een gezonde partner hebt en zoek in de tussentijd naar een werkgever die wel 'normaal' doet en geen uitzonderlijk slecht werkgeverschap laat zien naar haar werknemers.

..
Pas op, dit is absoluut niet het geval. Dit lukt totdat arbo arts zegt dat de problemen niet medisch van aard zijn. Wat ze natuurlijk ook niet zijn. Ze gaan je echt geen 2 jaar "ziek" thuis laten zitten voor iets dergelijks.

Waarbij ik niet zeg dat het geen rotte situatie is enzo. Maar ik zou mijn strategie niet op bovenstaand advies baseren want dan ga je van een koude kermis thuiskomen.

  • Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:36
MPCoreDeveloper schreef op zondag 21 juni 2026 @ 06:51:
Dus je werkt al 6 jaar remote zonder problemen en nu met een nieuwe manager is dat 'opeens een probleem' , 'Typisch' ik zou dat als volgt oplossen ...
Wie zegt alleen dat het beter of effectiever kan? Misschien mis het team wel zijn kennis/aanwezigheid?
Beste manager , ik heb persoonlijke omstandigheden waardoor ik remote werk en dat al 6 jaar naar tevredenheid van mij en het bedrijf , indien u vasthoud aan dit beleid dan zal ik dit moeten aankaarten bij HR en de directie omdat het voor mij niet zomaar mogelijk is naar de zaak te komen .

1. Hij trekt de keutel in

2. Hij zet door , het vervolg is dan dit op een neutrale manier aangeven bij zowel HR als hoger management

3. Zij grijpen positief in , probleem opgelost, zij gaan achter de nieuwe manager staan

4. Maak dan een afspraak bij je huisarts en de bedrijfsarts ( preventie gesprek )
Geef bij de huisarts aan wat het allemaal met jou doet , dat je er stress van krijgt slecht slaapt etc etc etc
Geef bij de bedrijfsarts aan dat je niet wilt uitvallen maar dat de huidige stress je echt op het randje brengt van wat je aankunt , geef ook bij hem / haar aan dat je ook al bij de huisarts bent geweest.

5. Je bedrijfsarts , geeft je werkgever het advies jou te ontlasten / je werk te laten uitvoeren zoals je deed opgelost , de Bedrijfsarts doet dat niet .....

6 Meld je ziek / je bent overspannen en doe ook gewoon echt niets meer ( zien ze misschien ook eens wat je deed )

7. Ga na X maanden weer aan de slag , kijk of het verbeterd en of ze inbinden

8. In het ergste geval meld je jezelf weer ziek , en kun je dit 2 jaar volhouden , hoop dat je binnen 2 jaar weer een gezonde partner hebt en zoek in de tussentijd naar een werkgever die wel 'normaal' doet en geen uitzonderlijk slecht werkgeverschap laat zien naar haar werknemers.
Ik denk dat dit een hele slechte opzet is, thuis werken is natuurlijk mogelijk, maar 6 jaar volledig thuis werken is wel heel "apart" en niet normaal vanuit een werkgever. Dat TS thuis iemand heeft die zorg nodig heeft, is natuurlijk mogelijk. Maar als je dit al 6 jaar hebt, zonder exact een toekomst voorspelling, kan ik de werkgever goed begrijpen. Moet het bedrijf zich volledig aanpassen aan personeel?

Veel beter is, om het gewoon normaal in te gaan, kijken wat er mogelijk is. Maar fulltime thuis werken, is denk ik mogelijk geen oplossing meer.


Ik denk dat ziekmelden trouwens wel het meest onverstandige kan zijn, wat je kunt doen. Dit zou je kunnen doen, als dit iets nieuws is. Maar na 6 jaar thuis werken voor de zorg van iemand, dan is de huidige opzet misschien niet goed meer. Misschien ander werk zoeken, of PGB.

Belangrijke vraag: Moet een werkgever dit probleem oplossen? Tijdelijk zou ik dit kunnen begrijpen, ik pas momenteel ook het nodige aan ivm bepaalde zorg. Maar deze eindigt ook over 2 maand. Met 6 jaar deze opzet, zou ik, maar ook mijn werkgever niet zien zitten.
Dus ' leuk ' al die regels die plots moeten veranderen ten faveure van micro managers , maar beter zal het er niet op gaan worden , op die manier worden ze dan hopelijk vanzelf afgerekend .
Ik lees niets van Micro managent, maar misschien in insteek tot beter team verband.
Bovenstaande is wat ik zou doen in jouw situatie als ik het wel gehad zou hebben met mijn werkgever die na 6 jaar goede beoordelingen opeens dit soortgedrag gaat vertonen , ze vragen er zelf om bespreek de bovenstaande stappen niet , met niemand gewoon uitvoeren .
Goede beoordelingen, wil niet zeggen dat dingen niet beter kunnen.

  • toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dus jouw oplossing is 'ga er maar lekker hard in en als dat backfired dan meld je maar ziek ookal ben je het niet' en dan hopen dat je binnen 2 jaar een bedrijf vindt wat je ondanks je blijkbaar ziek zijn je ook nog zonder problemen volledig remote laat werken?
Hoe reeel denk je dat dit alles is?

  • delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:41
Bottomline is je situatie zwaar kloten, maar juridisch tegelijkertijd betrekkelijk eenvoudig. Jouw volledige thuiswerken is een gunst, een hele grote gunst van een werkgever die in principe gewoon deugt, want gunst. Er is geen enkele verplichting vanuit jouw werkgever om deze situatie onverkort zo te laten. Hoe waardeloos jouw thuissituatie ook is, dat is geen enkele reden voor een werkgever is om 100% thuiswerken toe te staan. Geen rechter gaat jou daarin steunen.

Een oplossing bij deze werkgever zal dan ook gebaseerd moeten zijn op dankbaarheid en relatie, tenzij je dusdanig unieke kennis en vaardigheden bezit dat je momenteel onmisbaar bent. Daarbij schat ik de kans groot in dat minimaal 1 dag per week of twee weken op kantoor een heel aardige uitkomst is, wellicht dat je nog wat kunt rekken in de tijd. Wanneer zelfs dat voor jou niet haalbaar is dan moet je je echt afvragen of jouw thuissituatie wel acceptabel is. Fijn dat jullie denken/hopen dat over een jaar (of 2) echte verbetering mogelijk is, hoeveel daarvan is wensdenken en hoeveel echte realiteit?

ik gok/denk dat je behoorlijk wanhopig bent over de situatie waarin je buiten eigen schuld terecht bent gekomen. Dat begrijp ik helemaal, want bij mij komt de term uitzichtloos naar boven. Je hebt hulp nodig die grotendeels niet bestaat. Er is geen eenvoudige oplossing voor jouw probleem, want je hebt alleen maar waardeloze scenario’s die linksom of rechtsom niet passen.

En dat brengt me bij dankbaarheid en relatie. Het feit dat je werkgever al jaren jouw veel meer ondersteunt dan verplicht of te verwachten is, zie ik als enige mogelijkheid om er met minimale schade uit te komen. Dat vergt serieus meedenken met jouw werkgever, serieus nadenken over wat wel kan, zelfs wanneer dat risicovol is en hopen op een handreiking die daarbij past. Meer mogelijkheden zie ik niet. De formele route zou ik vermijden, ik zie niet hoe je daar zonder grote kleerscheuren uitkomt.

  • FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MPCoreDeveloper schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:42:
[...]

Dat is ook super logisch , ik schrijf op dit moment mijn beste software als OSS prive projecten , want dan kan ik het bouwen zoals dat ik het wil , dus volgens de huidige standaarden in mijn vak en ik ben dan ook werkend met volledige focus op mijn project .
Het is allebei waar. Er is werk dat je beter thuis in alle rust kunt uitvoeren. Er is ook werk dat je beter op kantoor kunt uitvoeren.

Hoe dan ook, het is mij nog steeds duister of het nu een redelijk verzoek is van de werkgever van @pea588. Dat zal puur van de omstandigheden van het geval afhangen. Dan is er meer inzicht nodig in de thuissituatie. Ik kan ook goed begrijpen dat je dat liever niet semi-openbaar bespreekt. Ik denk niet dat er beter advies komt dan er nu ligt met de beperkte informatie beschikbaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires


  • 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Er is al veel waardevols gedeeld in dit topic. Wat mij echter het meest verbaast, is dat je dit omslagpunt pas na 6 jaar hebt bereikt.

Je bevindt je in een ontzettend complexe situatie waarin je in de praktijk gewoon twee fulltime banen draait. Dat is hooguit voor even vol te houden, maar op de lange termijn is dit simpelweg onwerkbaar voor jou en je werkgever. Het is onvermijdelijk dat dit leidt tot langdurige uitval, waarbij de kans reëel is dat volledig herstellen en terugkeren nog lastig kan worden.

Ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat je werkgever dit zo ver heeft laten komen. Mijn inziens een schending van de zorgplicht voor werkgevers. Zeker omdat iedereen, van HR tot de directie, al die tijd van op de hoogte waren. Er had veel eerder aan de bel getrokken moeten worden, overigens ook door jouzelf, al begrijp ik goed dat je in de overlevingsstand stond. Jullie hadden samen het gesprek moeten aangaan om te kijken naar structurele oplossingen die voor jou en je partner, en het bedrijf duurzaam zijn op langer termijn . Er zijn namelijk genoeg financiële regelingen en potjes waar jullie gebruik van hadden kunnen maken om uren te compenseren en de balans terug te vinden. Het vangnet hiervoor is in Nederland erg groot.

In de basis gaat dit probleem dus helemaal niet over het thuiswerkbeleid, maar over jouw gezondheid en een duurzame samenwerking. Door dit zo te doen, heb je je werkgever jarenlang het signaal gegeven dat je twee fulltime diensten wel aankunt, terwijl je jezelf compleet aan het uitputten bent. Het wordt nu tijd dat je verantwoordelijkheid neemt, en dit lastige gesprek zsm aan gaat. Het is ook in het belang van je partner en werkgever dat jij overeind blijft staan.

[ Voor 11% gewijzigd door 49euro op 21-06-2026 11:30 ]


  • whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
49euro schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:09:
Er is al veel waardevols gedeeld in dit topic. Wat mij echter het meest verbaast, is dat je dit omslagpunt pas na 6 jaar hebt bereikt.
Wat mij verbaast is dat de waarheid van TS zo snel aangenomen wordt :) Iemand die met een interval van max 60 minuten zorg nodig heeft kan niet zonder zorgteam, want: wanneer slaapt TS dan?

Mijn gok is dat de nieuwe manager dit niet meteen op dag 1 geeist heeft, maar dat er iets aan vooraf gegaan is, in elk geval aan vraag of communicatie.

Mijn tweede gok is dat de vrouw van TS geen fysiek iets heeft maar iets met een GGZ diagnose (o.a. omdat al 6 jaar bezig en 'thuiszorg met verschillende mensen te stressvol is'). Dat is onwijs ruk natuurlijk. Maar: het is niet het probleem van de werkgever.

En het is sec gezien ook niet het probleem van TS. Ja, dat klinkt hard, en het is een takkezware situatie voor TS om in te zitten. Maar dat is aan TS om op te lossen en wellicht helpt dit zetje van de nieuwe manager daar in. Want het is 'm gegund om niet 24/7 mantelzorger te zijn.

Ik wens je in elk geval veel sterkte @pea588 .
Pagina: 1 2 Laatste