Acer Aspire XC-1760 PC mét Bitocker start niet meer op.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-06 12:17
Deze PC gaf een foutmelding over de Secure Boot certificaten. Op de website van Acer stond een artikel hoe je dit kon oplossen met een opmerking erbij als je Bitlocker gebruikt. Dat kon via Windows update. Daar stond inderdaad bij de extra updates een Acer firmware update. Die heb ik geïnstalleerd. Na de herstart met daarna de melding dat er systeemupdates worden uitgevoerd wil de PC niet meer starten.

Op de PC staat Windows 11 Pro. De C:schijf is een WD NVM SSD, de D: schijf een WD HD. In de PC zit een TPM chip. Beide schijven zijn beveiligd met Bitlocker (bedrijfsbeleid). Secure Boot stond dus aan.

Ik heb van alles geprobeerd om het op te lossen maar niks werkt.
- Na systeemherstel wat dus niet lukt krijg ik de melding Stopcode: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE (0X7B)
- Secure Boot uitzetten helpt ook niet.

Als ik de PC opstart met een Windows installatie USB zijn beide schijven niet zichtbaar. Ik heb een back-up gemaakt voor de Acer firmware update maar als beide schijven niet zichtbaar zijn kan ik die niet terug zetten.

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:54
be3a18 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:48:
Als ik de PC opstart met een Windows installatie USB zijn beide schijven niet zichtbaar. Ik heb een back-up gemaakt voor de Acer firmware update maar als beide schijven niet zichtbaar zijn kan ik die niet terug zetten.
Waarschijnlijk staat RAID/RST/VMD mode aan en is de opslag daardoor niet zichtbaar voor Windows setup zonder extra drivers?
Acer heeft daar een verborgen instelling voor in bios:
Google: Acer hidden CTRL+S
Acer Nitro AN515-58 geen HDD in W11 setup

Je kan ook een goede/uitgebreide WinPe USB gebruiken om daarmee de gegevens te direct benaderen/backuppen als je de bitlocker key hebt uiteraard.
Bijvoorbeeld de bekende Hiren’s BootCD PE of meer geavanceerd/uitgebreid Sergei Strelec WinPE.
Vooral de laatst genoemde heeft veel extra drivers en is meer update.

• be3a18
Bezig geweest met de tips. Tot nu wil het nog niet echt lukken. Inmiddels heb ik Bitlocker verwijderd van de NVM SSD via een andere PC met ook een M2 slot. Als ik in de BIOS kijk is de NVM SSD aanwezig (de Advanced instellingen staan blijkbaar standaard aan). Ik moet erbij zeggen dat ik in de BIOS Secure Boot heb uitgezet. Als ik nu de PC aanzet gebeurt het volgende:

Ik krijg de melding:
Er is een probleem met uw apparaat en dit moet opnieuw worden opgestart
De computer wordt automatisch opnieuw opgestart.

Automatisch opstarten gebeurt niet, ik moet de PC uit en aan zetten. Daarna komt de melding:

Stopcode: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE (0X7B).

Daarna werkt Opstartherstel niet. In de opties die ik dan heb
geeft diskpart aan dat er geen harde schijven zijn
Systeemherstel, herstellen met installatiekopie en updates verwijderen (nieuwste kwaliteitsupdate en nieuwste onderdelenupdate) werken ook niet.

Ik heb nog geprobeerd een Hiren's BootCD PE aan te maken maar daar wilde de PC niet van opstarten. Ik heb nu via de website van Acer de IRST (Intel® Rapid Storage Technology) Driver gedownload. Ik ga nog proberen met dezelfde USB stick een Windows 11 opstart schijf te maken. Daar zet ik dan de drivers bij en kijken of ik de NVM schijf dan wel zie mocht opstarten van de USB stick nu wel werken.

In de BIOS heb ik nog de optie F9: Optimized Defaults, ik weet niet wat er dan wordt aangepast

[ Voor 3% gewijzigd door be3a18 op 14-06-2026 11:09 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:54
be3a18 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:02:
Ik heb nog geprobeerd een Hiren's BootCD PE aan te maken maar daar wilde de PC niet van opstarten.
Heb je (kunnen) testen of de Hiren's BootCD PE wel start op een ander systeem?
Deze WinPE is namelijk opstarthaar onder zowel UEFI als MBR Legacy mode.
Waarschijnlijk moet je eerst bij Acer het boot menu (F12) activeren in bios, dat staat standaard uit bij de meeste Acer's die ik hier zie langskomen.
Eventueel kan je ook Ventoy gebruiken om WinPE ISO's eenvoudiger te starten/proberen.
Ventoy: A New Bootable USB Solution

Heb je ook de RAID/RST/VMD optie kunnen vinden in BIOS?
Als deze aanstaat moet je inderdaad de drivers daarvoor integreren in je opstart USB.

Zoals aangegeven heeft de Strelec WinPE meer/nieuwere RST drivers geïntegreerd.
Ook heeft deze een externe boot manager waarmee je kan proberen je systeem te laten starten.

Laptop start niet (correct) op
The_Doman schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:36:
De meeste kans om je systeem toch op eenvoudige wijze te laten starten is een externe bootmanager te gebruiken en hiermee je Windows proberen te booten.
De Sergei Strelec WinPE USB heeft hiervoor een heel handige optie.
Hiermee kan je het systeem vaak toch starten als de hele MBR of EFI boot informatie beschadigd of afwezig is.
Als dat toch niet werkt is je Windows systeem meestal te veel ontregeld om deze succesvol te herstellen.
Google: Sergei Strelec search and start Windows
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN4yqfEG3t4HUkWB2hxPchcuq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzfeQaOsKQmDlR4rRyLOcEWc.jpg?f=fotoalbum_large

• be3a18
Ik heb nu net de Windows 11 opstart USB getest en daarna kan ik de PC nu opstarten. Als ik daarna de juiste driver selecteer wordt de schijf weer zichtbaar. Alleen repareren van Windows werkt nog steeds niet. Even kijken of installatie van Windows dan wel goed gaat. Ik heb een back-up.

• be3a18
Na het terug zetten van de back-up start de PC weer normaal op.

• be3a18
Ik heb toch nog een vraag naar aanleiding van een opmerking van een collega. De update waar het probleem door werd veroorzaakt had als naam Acer Inc. - Firmware 5.25.11.10. Deze stond dus bij de Windows updates. Kan het zijn dat door het installeren van deze update instellingen/waardes in de TPM chip zijn aangepast zodat Bitlocker niet meer goed werkte?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

be3a18 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:32:
Ik heb toch nog een vraag naar aanleiding van een opmerking van een collega. De update waar het probleem door werd veroorzaakt had als naam Acer Inc. - Firmware 5.25.11.10. Deze stond dus bij de Windows updates. Kan het zijn dat door het installeren van deze update instellingen/waardes in de TPM chip zijn aangepast zodat Bitlocker niet meer goed werkte?
Ja. Een BIOS update kan in sommige gevallen je TPM zelfs resetten in sommige gevallen. Voor die secure boot certificaten is een BIOS update geweest dus dat kan het verklaren.

Mijn werklaptop (HP Zbook Power G10) had iets vergelijkbaars. Eerst de brakke update waardoor ik bij elke boot de recovery code mocht intikken, daarna een BIOS update waardoor de credentials in de TPM zijn gewist.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Pagina: 1