Laptop start niet (correct) op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rienvanoort
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-12-2025
k heb een oude Dell laptop. Ik wil hier nog bestanden van afhalen, maar hij start niet meer (goed) op.
Het betreft een Dell Inspiron 5559
Als ik de laptop opstart moet ik eerst de toetsenbord instelling kiezen, dit gaat goed. Vervolgens krijg ik het scherm
"Kies een optie:
Problemen oplossen of
PC uitzetten
Dan kies ik voor "Problemen oplossen" en kan ik vervolgens kiezen voor
"Factory Image Restore" (ik doe deze niet, omdat ik dan blijkbaar al mijn privé bestanden kwijt raak), en
"Geavanceerde opties". Bij geavanceerde opties krijg ik dan dit scherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoDk-olA2mbvUBvX1mlG8I-bhmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBE3Pou9RfnbzuEq9HnvDX9z.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe kan ik mijn computer alsnog juist opstarten? Als ik kijk op instellingen terugzetten, zijn er geen backup bestanden, waar ik naar kan teruggaan (Opstartherstel of Systeemhersel of Herstellen met installatiekopie).

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Maar dit is toch dezelfde laptop als het andere topic?
Wat is er opeens fout gegaan?

Laptop start niet meer op (Dell Inspiron 5559)
rienvanoort schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:19:
Ik kan inmiddels in de laptop (alleen nog het wachtwoord opzoeken :) ). Nogmaals dank.

• rienvanoort
Nee, is een andere laptop. Zijn beide van mijn kinderen. We willen ze wegdoen, maar eerst nog wat bestanden veilig stellen. De andere hebben we inmiddels aan de praat gekregen.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:06

sus

is druk :+

Je kan “opstartherstel” doen, als die faalt kan je nog kiezen voor “systeemherstel”. Als laatste kan je nog naar “opdrachtprompt” gaan en daar dit commando ingeven:

code:
1
sfc /scannow /offbootdir=c:\ /offwindir=c:\windows

Na intikken op <enter> drukken en hem z’n ding laten doen.

Gezien je weinige kennis (jouw opmerking in het andere topic) kan ik je de andere opties niet aanraden en is het enige andere advies: meenemen naar een computerwinkel/reparatiewinkel waar ze de hdd/ssd er uit kunnen halen en de data even op een stickje kunnen zetten.

• rienvanoort
Opstartherstel en systeemherstel werken niet. Bij de opdrachtprompt staat nu "X:\windows\system32
Hoe krijg ik die weg, zodat ik bovenstaande kan invullen?

• The_Doman
rienvanoort schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:58:
Nee, is een andere laptop. Zijn beide van mijn kinderen. We willen ze wegdoen, maar eerst nog wat bestanden veilig stellen. De andere hebben we inmiddels aan de praat gekregen.
Aha, ik dacht al.
De Windows opstart gaan fixen lijkt me een haast ondoenlijke opgave in jouw situatie.
Als het alleen om bestanden (documenten/foto's enz) gaat zou ik een WinPe USB maken en daarvan opstarten om de gegevens te benaderen/backuppen.
Bijvoorbeeld de bekende/bekendste is Hiren’s BootCD PE of meer geavanceerd/uitgebreid Sergei Strelec WinPE.

Het zijn trouwens nog best leuke laptops als je er een SSD in zet/hebt.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:06

sus

is druk :+

rienvanoort schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:22:
Opstartherstel en systeemherstel werken niet. Bij de opdrachtprompt staat nu "X:\windows\system32
Hoe krijg ik die weg, zodat ik bovenstaande kan invullen?
Niet, je tikt het daar in dat zwarte scherm in, drukt op enter en wacht. Kan echt even duren voor hij klaar is.

Er zijn zeker nog meer opties, maar dat vereist nog meer kennis van zaken en dat zie ik niet gaan lukken - no offence.

Je zou inderdaad nog kunnen kijken naar het maken van zo’n WinPE usb stick zoals @The_Doman zegt.

• The_Doman
sus schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:37:
Er zijn zeker nog meer opties, maar dat vereist nog meer kennis van zaken en dat zie ik niet gaan lukken - no offence.
Je zou inderdaad nog kunnen kijken naar het maken van zo’n WinPE usb stick zoals @The_Doman zegt.
Inderdaad, de overblijvende opties zijn (te) complex als je niet de nodige ervaring hiermee hebt.
Zie bijvoorbeeld:

Windows usb opstart problemen
The_Doman schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:39:
Zie deze recente video voor mogelijke opties die je kan proberen om Windows te herstellen.
Bij de laatste optie die hij laat zien (20:10) wordt dan de hele Windows UEFI boot partitie opnieuw aangemaakt.
Dit kan dan vaak de meeste boot/reparatie problemen oplossen.
CyberCPU Tech: Stuck in Automatic Repair? Fix It WITHOUT Formatting
De meeste kans om je systeem toch op eenvoudige wijze te laten starten is een externe bootmanager te gebruiken en hiermee je Windows proberen te booten.
De Sergei Strelec WinPE USB heeft hiervoor een heel handige optie.
Hiermee kan je het systeem vaak toch starten als de hele MBR of EFI boot informatie beschadigd of afwezig is.
Als dat toch niet werkt is je Windows systeem meestal te veel ontregeld om deze succesvol te herstellen.

Google: Sergei Strelec search and start Windows
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN4yqfEG3t4HUkWB2hxPchcuq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzfeQaOsKQmDlR4rRyLOcEWc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 30-12-2025 12:59 ]

Pagina: 1