School verplicht tot aanschaf laptop, geen BYOD mogelijk

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:37
JvdW schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:33:
Toevallig heb ik deze week voor mijn zoon de kennismakingsavond gehad op school, de ouders in de aula en de kinderen met hun nieuwe mentor in de klas. Hier was vergelijkbaar, het was voornamelijk een kennismaking met Easy4U, gepresenteerd op een tell sell manier, was er al gauw klaar mee. Maar blijven roepen dat het een speciale schoollaptop is....

[Afbeelding]

Er werd gehint op de betere Thinkpad met Ryzen 3, vanaf €951,60
Zo te zien zijn de andere voorwaarden gelijk. maximaal 3x schade met eigen risico a 50 euro en "batterijgarantie" voor zover ik snel heb gelezen als de capaciteit minder dan 50% is geworden.

Oja en wel even binnen 3 weken beslissen anders zijn de laptops zeer waarschijnlijk duurder geworden en krijg je de laptops niet op tijd voordat het nieuwe schooljaar begint. Kan verder nog niets over de service zeggen, zal vast goed zijn, maar de manier van verkopen spreekt mij niet aan. Wel zegt de school hier dat je ook je eigen laptop kan kopen, maar liever niet.
Geen wonder dat de Macbook Neo zo goed verkocht word.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 22:52
Bossie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:27:
[...]

Geen wonder dat de Macbook Neo zo goed verkocht word.
Daaar had ik nog niet eens aan gedacht.
Ik heb net nog even gekeken, zoon moet als ie de havo blijft volgen minimaal 5 jaar heen, bij een looptijd van 5 jaar en ZONDER de garantie is deze laptop 1080,-, met de (max 3x a 50,-) garantie € 1104,-

Gaat ie uiteindelijk wel athemeum volgen dan stopt het na 5 jaar en moet je het 6e wat anders.
Voor kinderen die gelijk de leerroute atheneum/vwo/vwo+ volgen kunnen ze kiezen voor 3+3 jaar, en dan alleen huren a €21.50 per maand (Yoga) of €26,85 per maand (Thinkpad)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bqfUfyq.png

De Yoga is natuurlijk wat goedkoper:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CdA6gcN.png

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:43
sus schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:08:
[...]

Ik verwacht dan weinig tot niets van de school, behalve dat zij zorgen dat hun wifi-setup volgens de standaard werkt. Dan zou elke laptop daar zonder issues mee moeten verbinden en is er helemaal niets aan de hand.

Het gaat mis als de boel •niet• volgens de standaard werkt en daarmee een vendor-lockin ontstaat.

Overigens verwacht ik dan dat de via-school-gekochte laptop exact dezelfde problemen gaat hebben op de betreffende wifiverbinding, want daar zit niet ineens een magisch chipje in die wel zou werken
Met het verschil dat die "school laptops" supported zijn door die IT partij en worden gerepareerd/vervangen/opgelost. En jouw laptop niet, dus mag je dat zelf doen. Lijkt me in dat geval dan ook niet meer dan logisch.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@JvdW bizar dat ze bij operational lease (dat is denk ik meer van toepasselijk dan financial lease) er een oprionele verzekering bij aanbieden voor schade/diefstal. Je zou bijna de wet op huurkoop er eens op naslaan, ergens heb ik een vermoeden dat de aanbieder dat zelf nog niet gedaan heeft.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

segil schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Met het verschil dat die "school laptops" supported zijn door die IT partij en worden gerepareerd/vervangen/opgelost. En jouw laptop niet, dus mag je dat zelf doen. Lijkt me in dat geval dan ook niet meer dan logisch.
Maar tegen een best wel hoge prijs. Voor veel mensen is het waarschijnlijk prima om die zorgen af te kopen voor zeg 400 Euro, maar dat is wel een premie van 40% grofweg, en dat vind ik duur.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:06
JvdW schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:33:
Toevallig heb ik deze week voor mijn zoon de kennismakingsavond gehad op school, de ouders in de aula en de kinderen met hun nieuwe mentor in de klas. Hier was vergelijkbaar, het was voornamelijk een kennismaking met Easy4U, gepresenteerd op een tell sell manier, was er al gauw klaar mee. Maar blijven roepen dat het een speciale schoollaptop is....

[Afbeelding]

Er werd gehint op de betere Thinkpad met Ryzen 3, vanaf €951,60
Zo te zien zijn de andere voorwaarden gelijk. maximaal 3x schade met eigen risico a 50 euro en "batterijgarantie" voor zover ik snel heb gelezen als de capaciteit minder dan 50% is geworden.

Oja en wel even binnen 3 weken beslissen anders zijn de laptops zeer waarschijnlijk duurder geworden en krijg je de laptops niet op tijd voordat het nieuwe schooljaar begint. Kan verder nog niets over de service zeggen, zal vast goed zijn, maar de manier van verkopen spreekt mij niet aan. Wel zegt de school hier dat je ook je eigen laptop kan kopen, maar liever niet.
Ik heb vorig jaar de keuze gehad om zelf wat te regelen of via genoemde partij eentje te kopen. Ik vond de 4 en 5 jarige deals die de partij aanbood niet verkeerd, zeker omdat je verder geen gedoe meer had. Natuurlijk wil een partij er geld op verdienen, maar je moet niet alleen de aanschafprijs in rekening brengen. Tieners zijn per definitief ruw met hun spullen, de kans dat je regelmatig wat hebt is groot.

Omdat 6 jaar gebruik ook nog tot de mogelijkheden behoort sloeg de balans door naar zelf regelen, ik heb een tweedehands geregeld. Ik heb vervolgens al wel de batterij en een nieuwe oplader ("verkeerd" snoergebruik) moeten regelen. Geen ramp, maar niet relaxed. Ik weet nog steeds niet wat de betere keuze was.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:54
Nog even in aanvulling op mijn vorige post, de onderwijsinspectie kan afdwingen dat de school zich in dit soort kwesties aan de wet houdt. Daar zijn ze voor (intussen dit nog even nagevraagd, ik werk er zelf niet).

Hoe het zit met Tell Sell verkooppraktijken en een duidelijke druk om maar bij dit bedrijf te kopen, maar wel de BYOD optie aanbieden, durf ik nu even niet te zeggen. Maar ook bij zorgen over dit soort zaken, meld het gerust.

Tot zover weer even de promotie van deze overheidsafdeling ;)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hier ook een 'aanbieding' gekregen om een laptop via Easy4u te kopen.
Advies vanuit school: 128Gb opslag, aanbevolen 256Gb.

Wat bieden ze aan, 2 systemen met maar 128Gb opslag..... lekker advies.
Daarnaast Intel® N150 of Intel® N250 processoren., het zijn Lenovo 12" 2in1 devices, dus met toucscreen, maar dan de prijs. 700 voor de eerste en 860 voor de duurdere.

Zit er sterk aan te denken zelf wat te gaan regelen.... Sterke voorkeur voor een WIndows ARM device, heb ik zakelijk ook, bevalt prima. Maar weet alleen niet zeker of het schoollandschap daarvoor geschikt is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ZeRoC00L schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:27:
Maar weet alleen niet zeker of het schoollandschap daarvoor geschikt is.
In mijn ervaring, zowel als ouder als oud-medewerker in het VO, zijn alle lesmethodes gewoon online.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:37:
[...]

In mijn ervaring, zowel als ouder als oud-medewerker in het VO, zijn alle lesmethodes gewoon online.
Bedankt, op zich dacht ik wel zoiets. In de brief die we hebben staat ook verder niets specifieks over architectuur. Alleen dat het een Windows systeem moet zijn. Daarnaast wordt er gesproken over adobe software. Heb je (of iemand anders) toevallig een idee over welke software dat is ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ZeRoC00L schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:44:
Daarnaast wordt er gesproken over adobe software. Heb je (of iemand anders) toevallig een idee over welke software dat is ?
Ik ga er vanuit dat het gewoon Adobe Reader is :P

Overigens werkt de Creative Cloud ook perfect online. _/-\o_

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:49
Dat er hier nog mensen zijn die het volkomen normaal vinden dat school dit verplicht stelt en zelfs spreken over "buiten de boot vallen" van je kind. Ik heb 1 kind op VO, de 2e gaat komend schooljaar en heb gewoon zelf een laptop voor hem gekocht. Er is een partij waar ze mee samenwerken maar als ik zie wat die voor prijzen vragen is dat bijna schandalig te noemen. Rustig 300 euro boven de gemiddelde marktprijs. "Ja, maar leenlaptop". Ik snap echt dat het kan gebeuren hoor, dat je laptop stuk gaat. Maar meerdere laptops hier in huis en de laatste die stuk is gegaan is alweer een paar jaar geleden.

Ik kan niet oordelen hoe het op andere niveaus is maar mijn zoon zit op het gymnasium en van pesten/buiten sluiten is echt geen sprake. Hij heeft sinds deze week een beugel, niemand die ook nog maar 1 naar woord heeft gezegd.

"Vroeger" toen ik naar het VO ging was fietsen met je rugtas op de bagagedrager ook echt not-done, evenals een regenpak. Ook dat maakt echt allemaal niet meer uit bij hen.

Maar een laptop verplicht aanschaffen omdat school dat wil? Ha, no way. Kom dan eerst maar eens met normale prijzen en voorwaarden, dan kunnen we praten. En oh, kinderen proberen dingen dus dat moeten we voorkomen? Het hoort bij het leven, bij het opgroeien, fouten maken en proberen. Als school heb je ervoor te zorgen dat je netwerk op orde is en als een kind wel wat voor elkaar krijgt ligt daar weer een mooie les voor school. Vroeger vaak genoeg berichtjes op alle pc's tevoorschijn getoverd (met netsend dacht ik). @sus Top dat je je niet laat afschepen.

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:44:
[...]

Bedankt, op zich dacht ik wel zoiets. In de brief die we hebben staat ook verder niets specifieks over architectuur. Alleen dat het een Windows systeem moet zijn. Daarnaast wordt er gesproken over adobe software. Heb je (of iemand anders) toevallig een idee over welke software dat is ?
MIjn ervaring is dat de gemiddelde middelbare school-medewerker die iets over laptopspecificaties kan vertellen al moeite heeft met vragen over minimaal grootte van de SSD, laat staan dat ze iets afweten over cpu-architectuur. Oftewel, ga er niet automatisch van uit dat een Windows ARM machine ook zonder problemen gebruikt kan worden. :)

Afgelopen week heb ik ook een introductieavond gehad, er was al wat gemor in de zaal omdat 3/4 van de tijd besteed werd aan een verkooppraatje van een Easy4U-medewerker. Ik heb al enige ervaring met deze partij, aangezien ik voor mijn oudste zoon 3 jaar geleden het "topmodel" heb aangeschaft (een Dell Core i3 met 8 GB RAM en 128 GB SSD voor een whopping 850 euro). De service is op zich best ok, maar de hardware is zwaar onder de maat. Apparaat is nu 3 jaar oud, maar is ondertussen dermate traag dat hij het met dit apparaat de komende 3 jaar niet gaat volhouden.

Met die kennis in het achterhoofd heb ik ondertussen zelf een laptop aangeschaft voor mijn jongste en ingecalculeerd dat als hij hem een keer op de straatstenen laat vallen dat ik in het ergste geval een nieuwe laptop voor hem koop.

Oh, en mocht je alsnog via Easy4U iets willen moeten aanschaffen, let ook op het beeldscherm, want het merendeel van de aangeboden modellen hebben een weerspiegelend scherm, wat mij ronduit vervelend lijkt in een klaslokaal met TL-bakken en ramen rondom.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenTheStig op 12-06-2026 12:10 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

JeroenTheStig schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:05:
Ik heb al enige ervaring met deze partij, aangezien ik voor mijn oudste zoon 3 jaar geleden het "topmodel" heb aangeschaft (een Dell Core i3 met 8 GB RAM en 128 GB SSD voor een whopping 850 euro). De service is op zich best ok, maar de hardware is zwaar onder de maat. Apparaat is nu 3 jaar oud, maar is ondertussen dermate traag dat hij het met dit apparaat de komende 3 jaar niet gaat volhouden.
Aangezien je een waardeoordeel geeft over medewerkers in het VO over hun ICT-kennis, had je dit niet zelf een beetje aan kunnen zien komen? i know, achteraf praten is gemakkelijk natuurlijk.

Verder lijkt het topic een beetje te verzanden in een "Ervaring met The Rent Company" terwijl ze in de casus van TS hier helemaal geen partij in zijn. Het gaat om hoe de school iets verplicht om ergens iets aan te schaffen. Dat dat toevallig TRC is is eigenlijk niet relevant.

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:17
Bij deze 'schoollaptops' van easy4u.nl en rent company worden de specificaties goed verstopt op de website en in het geval van het folder uberhaubt niet weergegeven.

Maar als je ze te vinden weet kom je er achter dat je een flinke som betaald en dan 8GB Ram en 128GB opslag hebt.

Dit is gewoon oplichting of op zijn minst misleiding.

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Gunner schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Aangezien je een waardeoordeel geeft over medewerkers in het VO over hun ICT-kennis, had je dit niet zelf een beetje aan kunnen zien komen?

Verder lijkt het topic een beetje te verzanden in een "Ervaring met The Rent Company" terwijl ze in de casus van TS hier helemaal geen partij in zijn. Het gaat om hoe de school iets verplicht om ergens iets aan te schaffen. Dat dat toevallig TRC is is eigenlijk niet relevant.
Ik snap je reactie, het vooroordeel van mijn kant was niet netjes, excuus. Punt blijft dat je er niet perse van uit moet gaan dat er over de cpu-architectuur is nagedacht als het niet expliciet vermeld is in de minimale specs en je mogelijk in de problemen kan komen als je een Windows ARM-machine aanschaft.

Bij het aanschaffen van de laptop van mijn oudste werd door de school enorm gehamerd op het hebben van een touch-screen, omdat dit blijkbaar veel werd gebruikt tijdens de lessen. Daarmee viel al een groot gedeelte van de laptops in de prijscategorie tot 800 euro af (touch-screen met anti-glare was een zeldzaamheid), en uiteindelijk toch besloten om voor de laptop van easy4u te gaan, ook met in het achterhoofd dat ik geen 'gedoe' wil bij evt. softwareproblemen.

Het gebruik van het touchscreen bleek uiteindelijk erg minimaal te zijn (enkel een paar keer piano-spelen), dat ik deze wens overboord heb gegooid bij de aanschaf van een laptop voor mijn jongste.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

JeroenTheStig schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:20:
[...]
Het gebruik van het touchscreen bleek uiteindelijk erg minimaal te zijn (enkel een paar keer piano-spelen), dat ik deze wens overboord heb gegooid bij de aanschaf van een laptop voor mijn jongste.
Dat is wel goed om te weten, want dat was eigenlijk het enige dat mij nog deed twijfelen om over deze buitensporige prijzen na te denken. Maar het feit dat bij ons zowel een laptop met als eentje zonder touchscreen aangeboden wordt door Rent Company laat ook al zien dat het dus niet écht nodig is.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:55

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik lees dit topic met interesse, maar als leek. Ik maak me nu al zorgen over de keuzestress voor mijn kind die pas in groep 4 zit :P

Wat me vooral opvalt in dit topic zijn de praktijkervaringen die risico's tegen kosten afzetten. Ergens prettig om makkelijke service te hebben maar de kosten wegen niet op tegen de aangeboden specs, maar zelf komen en toch moeten repareren komt toch in de prijs van het aangebodene. Ook hoor ik dat accucapaciteit en algemene prestaties na enkele jaren een factor worden.

Nu zie ik dat je én kunt huren én een bepaald aantal jaren in kunt tekenen. Dan is mijn vraag: is het niet mogelijk om een leenlaptop voor, zeg, drie jaar te nemen met de huurconstructie (dus niet: koop) om dan na die afgesproken periode t.z.t. een nieuw contract af te sluiten voor de op dat moment courante modellen voor wederom twee a drie jaar afhankelijk hoe je kind presteert? Dan heb je én je service, en je hebt je accu+prestatie-issues afgevangen?

[ Voor 4% gewijzigd door DUX op 12-06-2026 13:02 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een stuk van het topic (maar niet alles doorgelezen). Wat ik mis is, hoe een school vereiste software gaat zetten op een laptop die niet via het door de school bedoelde kanaal besteld is. Als een laptop via een andere route komt, moet er dus op een andere manier de benodigde software opkomen.

Ik heb zelf een kind op het VO zitten. Daar was het meedoen met een laptop-via-geselecteerd bedrijf (duur ding, geen geweldige specs) optioneel. De school heeft dus eigen laptops voor de kinderen die niet geen geselecteerde laptop hebben. Ik had - naast de magere specs en stevige prijs - nog een reden om geen laptop te willen, nl. ze krijgt van ons een laptop zodra examen VO afgerond is. En dan zou ik met een prutsding zitten. Voor hetzelfde of minder geld kon ik (nu zijn de geheugenprijzen een stuk hoger, dus ik hoop straks, over een jaar, ook nog 'kan') beter halen, doen het schoolproject startte. Er is ook een simpele reden dat extern-inkopen duur(der) is. Prepareren van een laptop doe ik zelf (kost niets) en extern/bij bedrijf tegen uurtarief. Ik hoop dat de topic starter er met de school uitkomt. Ben benieuwd hoe het nu allemaal af zal lopen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

DUX schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:01:
Wat me vooral opvalt in dit topic zijn de praktijkervaringen die risico's tegen kosten afzetten. Ergens prettig om makkelijke service te hebben maar de kosten wegen niet op tegen de aangeboden specs, maar zelf komen en toch moeten repareren komt toch in de prijs van het aangebodene. Ook hoor ik dat accucapaciteit en algemene prestaties na enkele jaren een factor worden.
Wat mij vooral stoort is de verhalen dat laptops pas weken na het begin van het schooljaar beschikbaar zijn en dat er vaak geen leenlaptop is, dus dat je kind alsnog met exact dezelfde nadelen zit als bij een eigen laptop. Dat doet vrijwel deze volledige constructie teniet, want dat is het enige dat die absurd hoge prijs enigszins kan verdedigen.
kdekker schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:07:
Ik heb een stuk van het topic (maar niet alles doorgelezen). Wat ik mis is, hoe een school vereiste software gaat zetten op een laptop die niet via het door de school bedoelde kanaal besteld is. Als een laptop via een andere route komt, moet er dus op een andere manier de benodigde software opkomen.
Ik ben zelf voornemens om Rent Company te mailen en een lijst van voorgeïnstalleerde software op te vragen, ben benieuwd of ze daar gehoor aan geven. Zo niet dan vogelen we het later wel uit, ik kan me niet voorstellen dat ze in het eerste jaar veel meer nodig hebben dan Office en een browser?

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben zelf voornemens om Rent Company te mailen en een lijst van voorgeïnstalleerde software op te vragen, ben benieuwd of ze daar gehoor aan geven. Zo niet dan vogelen we het later wel uit, ik kan me niet voorstellen dat ze in het eerste jaar veel meer nodig hebben dan Office en een browser?
Ik weet het niet. IIg, voor het eerste jaar of jaren zal het idd weinig meer zijn. En 'oefen' dingen, zijn vaak websites. In latere jaren (bovenbouw) kan er meer nodig zijn, bijv. Adobe spul (wat dan op een school account/licentie loopt). Bij ons thuis is de onderbouw een gepasseerd station ;-).
Pagina: 1 2 Laatste