Aanschaf en huur van schoollaptops ervaringen topic

Pagina: 1
Acties:

  • JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 13:47
Toevallig heb ik deze week voor mijn zoon de kennismakingsavond gehad op school, de ouders in de aula en de kinderen met hun nieuwe mentor in de klas. Hier was vergelijkbaar, het was voornamelijk een kennismaking met Easy4U, gepresenteerd op een tell sell manier, was er al gauw klaar mee. Maar blijven roepen dat het een speciale schoollaptop is....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q94WhYo.png

Er werd gehint op de betere Thinkpad met Ryzen 3, vanaf €951,60
Zo te zien zijn de andere voorwaarden gelijk. maximaal 3x schade met eigen risico a 50 euro en "batterijgarantie" voor zover ik snel heb gelezen als de capaciteit minder dan 50% is geworden.

Oja en wel even binnen 3 weken beslissen anders zijn de laptops zeer waarschijnlijk duurder geworden en krijg je de laptops niet op tijd voordat het nieuwe schooljaar begint. Kan verder nog niets over de service zeggen, zal vast goed zijn, maar de manier van verkopen spreekt mij niet aan. Wel zegt de school hier dat je ook je eigen laptop kan kopen, maar liever niet.

  • Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:09
JvdW schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:33:
Toevallig heb ik deze week voor mijn zoon de kennismakingsavond gehad op school, de ouders in de aula en de kinderen met hun nieuwe mentor in de klas. Hier was vergelijkbaar, het was voornamelijk een kennismaking met Easy4U, gepresenteerd op een tell sell manier, was er al gauw klaar mee. Maar blijven roepen dat het een speciale schoollaptop is....

[Afbeelding]

Er werd gehint op de betere Thinkpad met Ryzen 3, vanaf €951,60
Zo te zien zijn de andere voorwaarden gelijk. maximaal 3x schade met eigen risico a 50 euro en "batterijgarantie" voor zover ik snel heb gelezen als de capaciteit minder dan 50% is geworden.

Oja en wel even binnen 3 weken beslissen anders zijn de laptops zeer waarschijnlijk duurder geworden en krijg je de laptops niet op tijd voordat het nieuwe schooljaar begint. Kan verder nog niets over de service zeggen, zal vast goed zijn, maar de manier van verkopen spreekt mij niet aan. Wel zegt de school hier dat je ook je eigen laptop kan kopen, maar liever niet.
Geen wonder dat de Macbook Neo zo goed verkocht word.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919


  • JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 13:47
Bossie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:27:
[...]

Geen wonder dat de Macbook Neo zo goed verkocht word.
Daaar had ik nog niet eens aan gedacht.
Ik heb net nog even gekeken, zoon moet als ie de havo blijft volgen minimaal 5 jaar heen, bij een looptijd van 5 jaar en ZONDER de garantie is deze laptop 1080,-, met de (max 3x a 50,-) garantie € 1104,-

Gaat ie uiteindelijk wel athemeum volgen dan stopt het na 5 jaar en moet je het 6e wat anders.
Voor kinderen die gelijk de leerroute atheneum/vwo/vwo+ volgen kunnen ze kiezen voor 3+3 jaar, en dan alleen huren a €21.50 per maand (Yoga) of €26,85 per maand (Thinkpad)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bqfUfyq.png

De Yoga is natuurlijk wat goedkoper:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CdA6gcN.png

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

franssie

Save the albatross

@JvdW bizar dat ze bij operational lease (dat is denk ik meer van toepasselijk dan financial lease) er een oprionele verzekering bij aanbieden voor schade/diefstal. Je zou bijna de wet op huurkoop er eens op naslaan, ergens heb ik een vermoeden dat de aanbieder dat zelf nog niet gedaan heeft.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

franssie

Save the albatross

segil schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:54:
[...]


Met het verschil dat die "school laptops" supported zijn door die IT partij en worden gerepareerd/vervangen/opgelost. En jouw laptop niet, dus mag je dat zelf doen. Lijkt me in dat geval dan ook niet meer dan logisch.
Maar tegen een best wel hoge prijs. Voor veel mensen is het waarschijnlijk prima om die zorgen af te kopen voor zeg 400 Euro, maar dat is wel een premie van 40% grofweg, en dat vind ik duur.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:18
JvdW schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:33:
Toevallig heb ik deze week voor mijn zoon de kennismakingsavond gehad op school, de ouders in de aula en de kinderen met hun nieuwe mentor in de klas. Hier was vergelijkbaar, het was voornamelijk een kennismaking met Easy4U, gepresenteerd op een tell sell manier, was er al gauw klaar mee. Maar blijven roepen dat het een speciale schoollaptop is....

[Afbeelding]

Er werd gehint op de betere Thinkpad met Ryzen 3, vanaf €951,60
Zo te zien zijn de andere voorwaarden gelijk. maximaal 3x schade met eigen risico a 50 euro en "batterijgarantie" voor zover ik snel heb gelezen als de capaciteit minder dan 50% is geworden.

Oja en wel even binnen 3 weken beslissen anders zijn de laptops zeer waarschijnlijk duurder geworden en krijg je de laptops niet op tijd voordat het nieuwe schooljaar begint. Kan verder nog niets over de service zeggen, zal vast goed zijn, maar de manier van verkopen spreekt mij niet aan. Wel zegt de school hier dat je ook je eigen laptop kan kopen, maar liever niet.
Ik heb vorig jaar de keuze gehad om zelf wat te regelen of via genoemde partij eentje te kopen. Ik vond de 4 en 5 jarige deals die de partij aanbood niet verkeerd, zeker omdat je verder geen gedoe meer had. Natuurlijk wil een partij er geld op verdienen, maar je moet niet alleen de aanschafprijs in rekening brengen. Tieners zijn per definitief ruw met hun spullen, de kans dat je regelmatig wat hebt is groot.

Omdat 6 jaar gebruik ook nog tot de mogelijkheden behoort sloeg de balans door naar zelf regelen, ik heb een tweedehands geregeld. Ik heb vervolgens al wel de batterij en een nieuwe oplader ("verkeerd" snoergebruik) moeten regelen. Geen ramp, maar niet relaxed. Ik weet nog steeds niet wat de betere keuze was.

  • ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hier ook een 'aanbieding' gekregen om een laptop via Easy4u te kopen.
Advies vanuit school: 128Gb opslag, aanbevolen 256Gb.

Wat bieden ze aan, 2 systemen met maar 128Gb opslag..... lekker advies.
Daarnaast Intel® N150 of Intel® N250 processoren., het zijn Lenovo 12" 2in1 devices, dus met toucscreen, maar dan de prijs. 700 voor de eerste en 860 voor de duurdere.

Zit er sterk aan te denken zelf wat te gaan regelen.... Sterke voorkeur voor een WIndows ARM device, heb ik zakelijk ook, bevalt prima. Maar weet alleen niet zeker of het schoollandschap daarvoor geschikt is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten


  • kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben zelf voornemens om Rent Company te mailen en een lijst van voorgeïnstalleerde software op te vragen, ben benieuwd of ze daar gehoor aan geven. Zo niet dan vogelen we het later wel uit, ik kan me niet voorstellen dat ze in het eerste jaar veel meer nodig hebben dan Office en een browser?
Ik weet het niet. IIg, voor het eerste jaar of jaren zal het idd weinig meer zijn. En 'oefen' dingen, zijn vaak websites. In latere jaren (bovenbouw) kan er meer nodig zijn, bijv. Adobe spul (wat dan op een school account/licentie loopt). Bij ons thuis is de onderbouw een gepasseerd station ;-).

  • SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:19
Oon schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:15:

[...]

Ik ben zelf voornemens om Rent Company te mailen en een lijst van voorgeïnstalleerde software op te vragen, ben benieuwd of ze daar gehoor aan geven. Zo niet dan vogelen we het later wel uit, ik kan me niet voorstellen dat ze in het eerste jaar veel meer nodig hebben dan Office en een browser?
Volgens mij gaat de ICT van de school over de software die op de laptop staat, niet de Rent Company.

Ik heb zelf wel voor de Rent Company laptop gekozen, want ik had geen zin om helpdesk te spelen, of ergens halverwege nog een laptop te moeten kopen als er iets lomps gebeurd. (Je kind kan wel voorzichtig zijn, maar de rest van de kinderen op school misschien niet).

Maar voor dat besluit had ik al wel even rondgekeken en specs vergeleken. En de school laptops hebben wel een flinke accu voor vrij lichte specs, en daarmee houden ze het wel echt lang uit. En dat is voor veel scholen ook een eis. In de meeste klaslokalen kan je alleen achterin of wellicht langs de muur laden. Dus je kan niet hebben dat de halve klas moet laden.

  • Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

SiErRa schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:51:
[...]

Volgens mij gaat de ICT van de school over de software die op de laptop staat, niet de Rent Company.

Ik heb zelf wel voor de Rent Company laptop gekozen, want ik had geen zin om helpdesk te spelen, of ergens halverwege nog een laptop te moeten kopen als er iets lomps gebeurd. (Je kind kan wel voorzichtig zijn, maar de rest van de kinderen op school misschien niet).

Maar voor dat besluit had ik al wel even rondgekeken en specs vergeleken. En de school laptops hebben wel een flinke accu voor vrij lichte specs, en daarmee houden ze het wel echt lang uit. En dat is voor veel scholen ook een eis. In de meeste klaslokalen kan je alleen achterin of wellicht langs de muur laden. Dus je kan niet hebben dat de halve klas moet laden.
Maar Rent Company heeft een image dat ze installeren op iedere laptop, dus die zouden een softwarelijst moeten hebben?

Vwb accu zijn die laptops ook niet spectaculair, ze hebben alleen heel zuinige (en debiel lage performance) CPU's. Als je een andere laptop op batterijbesparing zet gaat die ook zo lang mee, en dan ben je voor 250-300 euro tweedehands klaar.
Ik steek dan liever een extra 100 euro in een powerbank waarmee je nog een uurtje of 4 door kunt..

  • Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:28

Aganim

I have a cunning plan..

SiErRa schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:51:
[...]

In de meeste klaslokalen kan je alleen achterin of wellicht langs de muur laden. Dus je kan niet hebben dat de halve klas moet laden.
Tja, als je de middelen niet hebt om het fatsoenlijk te ondersteunen moet je imho geen laptoponderwijs geven ipv het probleem bij de ouders te leggen. Alsof je zegt 'we willen 1200 leerlingen faciliteren, maar hebben plek voor 600. Ga maar bij elkaar op schoot'. :-(

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

franssie

Save the albatross

Oon schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:10:
[...]
<>
Ik steek dan liever een extra 100 euro in een powerbank waarmee je nog een uurtje of 4 door kunt..
Dit, is wel jammer van het gewicht (aan de andere kant als ik bedenk hoeveel boeken ik soms meesleepte) maar een USB-C laptop kan je makkelijk met een powerbank opladen.
Dat gezegd hebbende, ik heb zelf geen kinderen laat staan pubers, maar wat ik begrijp is het opladen van een e-bike om naar school te komen al te ingewikkeld, dus een powerbank zal al helemaal altijd leeg zijn.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:22
Gizz schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Dat kan, tussen scholen kunnen daar grote verschillen in zitten :) En van invloed zijn op hoe een school omgaat met het ondersteunen van z.s.m. verhelpen/ondersteunen bij BYOD-problemen.

Per school kunnen er grote verschillen zijn hoe laptops worden gebruikt in het onderwijs. Veel met digitale methodes werken, of juist met papieren boeken. Zelfontwikkeld lesmateriaal digitaal delen, of een flink printbudget om klassen van hand-outs te voorzien. Digitale toetsing diep verankerd in de procedures van de school, of alle toetsen op papier en alleen voor enkele leerlingen met recht op extra ondersteuning toetsen op een laptop. Veel aandacht voor digitale geletterdheid (en daar een apart vak voor hebben 2 uur in de week in leerjaar 1 en 2 zoals op mijn huidige school), of weinig. Met kunst niets digitaal doen, of je ook richten op digitale kunst zoals videobewerking, 3D-modellering, muziekproductie.

Bij een school die helemaal aan de ene kant van het spectrum zit (boeken, papier) kun je best een tijdje zonder laptop. Op scholen die meer aan de andere kant van het spectrum zitten wordt het na enkele dagen toch wel erg vervelend als een leerling elke keer zonder werkend apparaat in elke les verschijnt.
Precies.

Ik heb een kind op voortgezet onderwijs waarbij geen laptop aangeschaft hoeft te worden. Incidenteel wordt de 'laptopkar' gebruikt wat dan neerkomt op langzaam opstartende laptops :+

Maar de essentie is dat het onderwijs prima zonder kan. Natuurlijk is er wel digitaal onderwijsmateriaal, maar dat is voornamelijk voor thuis of het wordt op de telefoon gebruikt. Men heeft ook allemaal een Office 365 licentie, etc.

  • JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 13:47
Oon schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:15:
[...]

Wat mij vooral stoort is de verhalen dat laptops pas weken na het begin van het schooljaar beschikbaar zijn en dat er vaak geen leenlaptop is, dus dat je kind alsnog met exact dezelfde nadelen zit als bij een eigen laptop. Dat doet vrijwel deze volledige constructie teniet, want dat is het enige dat die absurd hoge prijs enigszins kan verdedigen.


[...]

Ik ben zelf voornemens om Rent Company te mailen en een lijst van voorgeïnstalleerde software op te vragen, ben benieuwd of ze daar gehoor aan geven. Zo niet dan vogelen we het later wel uit, ik kan me niet voorstellen dat ze in het eerste jaar veel meer nodig hebben dan Office en een browser?
De software zal wellicht verschillen van school. Op de site van de school staat bij ons vermeld:
- Microsoft Office (middels school account gratis);
- Magister Webportal (dus niks spannends);
- en de lijst van Easy4U

Deze lijst staat op https://rentcompany.nl/klantenservice
De Windows laptops zijn volledig geïnstalleerd en klaar voor gebruik. Dit is inclusief eventuele software applicaties die zijn afgestemd met de school of onderwijsinstelling. In elk geval gaat dit over de volgende software:

Besturingssysteem Windows 11 (OEM licentie) - 24H2 besturingssysteem
Laatste Windows updates besturingssysteem updates
Microsoft Office 365 ProPlus 64 bits pre-install Microsoft Office
7-zip 64x
Audacity Audio
Chrome browser
Dell Bios Provider Powershell extension
Firefox
Gimp Foto
Google earth Pro
Microsoft .netfx 3.5 Software voor .net 3.5 ondersteuning
MuseScore
Notepad++
Openshot
Paint.net
Safe Exam Browser
Visual basic common controls 6.0 Software voor visual basic ondersteuning
VLC media player Media player software
Omnissa Horizon Client voor Omnissa (Vmware) Horizon
MSOOBE
LET OP: we installeren Microsoft Office maar verzorgen geen licenties voor het gebruik. Dit wordt door school geregeld. Wanneer je particulier een laptop bestelt of van school af gaat, dien je deze licentie dus zelf te verzorgen.
Oja en ik zag nog een blog op Easy4U over Microsoft Intune, dan weet je zeker dat ze de controle hebben, nee bedankt. Ik hoorde gisteren van mijn neefje dat hij inderdaad ook gewoon gebruik kan maken van de laptops uit de laptopkar indien dat nodig is. Alleen heeft de school van mij zoon dat niet. Het is hiermee echt een extra aanschaf en kostenpost.

[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 12-06-2026 22:04 ]


  • Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:53
Besturingssysteem Windows 11 (OEM licentie) - 24H2 besturingssysteem
Laatste Windows updates besturingssysteem updates
Ligt het aan mij of zit hier al een flinke tegenstrijdigheid in? We zitten toch al een tijdje op 25H2 dacht ik....

  • Lunaminica
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-06 15:30
Hier ook dochter die aankomend jaar naar de middelbare school gaat.

Ook hier de rent company die aangeraden werd..
Zelf naar de specs en prijs gekeken en naar mijn inzien is dit gewoon zwaar ondermaats en echt niet meer ok om op te werken anno 2026 t/m 2030, 31 of 32..
En eigenlijk vind ik wat je krijgt qua specs en de prijs het bijna schandalig..


Aanbod hier:

Lenovo - 300w 2-in-1 G5 - 11,6" HD touch - Intel® N150 - 8GB/128GB - TPM2 .. tot 8 uur accu gebruik
Prijs: 12,80 p/m (614,40) of directe koop: 615,60

of

Lenovo - 500w 2-in-1 G5 - 12,2" FHD+ touch - Intel® N250 - 8GB/128GB - TPM2 .. ook tot 8 uur accu gebruik
Prijs: 15,20 p/m (729,60) of 759,60

Dus zelf even gaan zoeken en gegaan voor een HP Omnibook X flip 14"..
Full metal body, extra garantie aangeschaft..
AMD AI7 350, 24gb DDR5 7500mhz, 1tb ssd en dus gewoon touchscreen (en flipable zodat het een "tablet" is) en accu duur tot 19 uur (al is dat een beetje overdreven denk ik.. zal vast te halen zijn als je niets doet en alle powersaving modus aanzet) .. maar een hele dag spelletjes spelen youtuben / netflixen etc op 1 accu en aan het eind van de dag zit hij nog op 35 a 40%..

Supervet apparaatje.. uiteindelijk 720,-- voor betaald..
Ja ik moet evt. zelf wat support doen ed..

Maar dit is wel een laptop waar ze sowieso wel 4 jaar mee kan doen.. en vermoedelijk ook nog wel op haar vervolg opleiding mee door kan...

Hier werd echter wel gewoon meteen gezegd dat byod wel toegestaan was.. maar eigenlijk ben ik zelf best een beetje jaloers op haar laptop :D

[ Voor 8% gewijzigd door Lunaminica op 13-06-2026 00:53 ]


  • Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Samuel Butler schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:28:
Tsja. Als systeembeheerder op een school snap ik ze wel. Je wilt dat het device in de tenant zit en voldoet aan de beleidsregels. Het schijnt namelijk dat pubers nog wel eens de grenzen opzoeken, en daar wil je mitigerende maatregelen op nemen. En je wilt zeker geen tweede onbeheerd account. Je kunt simpelweg natuurlijk op basis van de wet weigeren een laptop aan te schaffen. Je kind krijgt dan -als 1 van de weinige in de klas- een oude te leen of mag op papier werken. Ik voorspel dan dat binnen het jaar je kind je zo gek heeft gezeurd dat je alsnog overstag gaat.
Wat een onzin zeg... het is een school geen werk. Ga ff ergens anders lopen strooien met woorden als tenant.

  • Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Heb ook een keer een Chromebook aangeschaft voor mijn zoon en hij is nu van deze school af. Jammere is wel dat bij het opstarten deze nog wel gelinkt is aan de school.
Dus vraag me dan ook wel af in hoeverre de school of the rent company nog beheer erover heeft.

  • servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:30

servies

Veni Vidi Servici

JeroenTheStig schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:20:
[...]

Ik snap je reactie, het vooroordeel van mijn kant was niet netjes, excuus.
Maar wel meer dan terecht. En ja: ik spreek uit ervaring.
Ik heb het destijds toen de laptop aanschaf werd gepresenteerd ook naar voren gebracht en hardop gezegd dat ik sterk twijfelde aan het nut (qua gebruik) en de kennis van de schoolmedewerkers, maar dat werd voorzichtig weggewimpeld. Achteraf had ik gewoon groot gelijk.

  • sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:15

sus

is druk :+

Crxtreem schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:34:
Heb ook een keer een Chromebook aangeschaft voor mijn zoon en hij is nu van deze school af. Jammere is wel dat bij het opstarten deze nog wel gelinkt is aan de school.
Dus vraag me dan ook wel af in hoeverre de school of the rent company nog beheer erover heeft.
Die kan je toch een powerwash geven?
Gunner schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Verder lijkt het topic een beetje te verzanden in een "Ervaring met The Rent Company" terwijl ze in de casus van TS hier helemaal geen partij in zijn. Het gaat om hoe de school iets verplicht om ergens iets aan te schaffen. Dat dat toevallig TRC is is eigenlijk niet relevant.
Op zich vind ik dat nog niet eens erg, je ziet toch dat er veel reacties komen en zij dus blijkbaar een grote speler zijn in het VO wereldje. Sprak net toevallig iemand aan mijn balie die er ook over begon en die ik dus verteld heb dat het helemaal geen verplichting is.

[ Voor 44% gewijzigd door sus op 13-06-2026 11:49 ]


  • epicac
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:13
Ik werk bij de ICT-afdeling van een scholenbestuur waaronder enkele tientallen scholen voor VO vallen. Ik deel hier slechts hoe het er bij ons aan toe gaat met laptops, BYOD en The Rent Company. Ik weet weinig van hoe het wettelijk in Nederland is geregeld.

Wij hebben scholen die "onze" leerlinglaptops aanschaffen. Die worden door de afdeling Inkoop bij onze aanbestedingspartner gekocht en door ons geimaged en kunnen we nu nog beheren via SCCM, over niet al te lang via Intune. Meestal liggen die in laptopkarren op de school. Een enkele school heeft met dit systeem een 1-op-1 leerling:laptop ratio. De meesten echter niet.

Wij hebben ook enkele scholen met een BYOD-systeem, maar die zijn op 1 of 2 handen te tellen.

En wij hebben scholen met laptops van The Rent Company. Eigenlijk zien wij dit ook als BYOD. Wij leveren hier geen enkele support op. De enige invloed die we hierop kunnen/willen uitoefenen is dat we de school adviseren over het type laptop dat ze de ouders kunnen "verplichten" (kom zo terug op het verplichten) aan te schaffen. Wij hebben namelijk vaak beter zicht op welke specs handig zijn dan de school zelf. TRC kan ook de laptops alvast in de Intune-omgeving van onze tenant zetten maar hier zitten voor de school extra kosten aan verbonden, terwijl dat op dit moment geen toegevoegde waarde heeft want leerlingdevices zitten bij ons nog niet in Intune. Dus we raden scholen af om dit met TRC af te spreken. In de toekomst kunnen we dit wellicht gaan adviseren.

Wat betreft verplichten... Scholen proberen wel vaker "verplichtingen" af te dwingen door bepaald taalgebruik in te zetten. Wat ze daar vaak mee bedoelen, is dat ze vinden dat jij en je kind aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om volledig te kunnen deelnemen aan het onderwijs op die school. Dat lijkt mij een redelijke instelling; je hebt als school een bepaalde visie en beleid en je wil het liefst ouders en leerlingen die daarbij aansluiten. Daarom is het slim (en dit adviseren we vaak ook) om als school al bij open dagen en voorlichtingsavonden heel duidelijk te zijn over je verwachtingen. Maar wat er wettelijk te verplichten valt is vaak een andere wereld. Ik vind dat je als ouder en leerling zeker je rechten hebt, en ik vind het ook niet meer dan normaal dat je als ouder van een kind met een zelf aangeschafte laptop kunt weigeren om daar software of een MDM-omgeving op te zetten. Maar je moet ook beseffen dat een school haar onderwijs op een bepaalde manier heeft ingericht. Daarom is het inderdaad goed om in zulke gevallen de MR in te schakelen, want scholen kunnen vaak ook wat leren van dat soort cases. Ze hebben zelf ook de wet niet altijd in de gaten.

Aan de andere kant, een organisatie heeft ook de plicht om haar "bedrijfsdata" te beschermen. Dat is ook in het voordeel van de ouders; kinderen zijn vaak onvoorzichtig. Op een BYOD-laptop staat data die de organisatie dient te beschermen. Dat gaat lastig met BYOD.

Het is dus een complex samenspel van de belangen van ouders (financieel en privacy-gerelateerd), die van de school (onderwijsgerelateerd) en die van de organisatie (gegevensbescherming, integriteit van de ICT-omgeving, etc).

  • sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:15

sus

is druk :+

Duidelijk, maar op het allerlaatste ga je in mijn ogen de mist in. Op een laptop van een leerling hoeft op geen enkele manier data te staan die onder "bedrijfsdata" van de school valt. Ik zou werkelijk niet weten wat dat zou kunnen zijn.

Dat er een tool op staat waarmee de docent tijdens een proefwerk de laptop kan vergrendelen danwel kan monitoren, dat is prima uit te leggen en kan je ook prima in de spelregels rondom BYOD opnemen. "Wil je dit niet, dan kan je je eigen laptop niet gebruiken"

Wat in mijn ogen -veel- te ver gaat is als het complete beheer van een laptop die door mij gekocht wordt - langs welke route dan ook - volledig door de school overgenomen wordt door het inspoelen in bv Intune. Want dan is mijn eigendom - gekocht via welke route dan ook - niet meer mijn eigendom en ben ik van een ander afhankelijk om dingen geregld of ingesteld te krijgen. En na verlaten van de school is het maar te hopen dat hij goed en correct uit Intune gehaald wordt.

Leuk dus dat er allerlei oplossingen bedacht worden die in een zakelijke bedrijfsomgeving van toepassing zijn, maar waar leerlingen/studenten domweg niets mee te maken hoeven te hebben. Ze moeten bij hun lesmateriaal kunnen en ze moeten eventueel kunnen printen. Dat kan allemaal opgelost worden zonder dat er allerlei technische wondermiddelen om de hoek komen kijken.

  • technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:51
school oudste 2 kinderen: alles Chromebook, als ouder betaalde je 50 euries aan borg. Al die jaren werkte dat perfect.

Jongste dochter wilde naar een andere school waar een ipad verplicht was. deze werd volgebarft met hun software. Voor mij een reden de inspectie te mailen met een klacht. Dit is aantoonbaar oneigenlijk gebruik van de wettelijke verplichting van scholen om zelf voor lesmateriaal te zorgen. De inspectie nam het mee in hun rapportage.

En dan val je van de stoel ,want in de bovenbouw werd opeens een laptop verplicht. Dus nu heeft ze mijn oude macbook air en daar kan ze prima de komende 10 jaar mee werken. echt een tip, alle andere laptops die ik kocht zijn naar 4 jaar stuk, deze zeker niet.
Ik vermoed dat school hun intune eraan gekoppeld heeft(en dus indirect ook weer eigendom), wat dus heel FOUT is. maar nog geen tijd gevonden me er druk over te maken.

Misschien een mooi achtergrondartikel voor tweakers? hmm denk dat FTM t beter kan.

diskeltische lurker


  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

technopeuter schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:56:
Misschien een mooi achtergrondartikel voor tweakers?
With ^, net naar de redactie gesubmit :)
Semi(?)-
offtopic:
Wat ben ik blij dat ik dit niet mee heb hoeven maken, alhoewel, telt de TI? Dat was/is op het MBO (heb er die jaren 2 moeten halen wegens 83 -> 84) en 10j later op de VAVO verplicht. Al was ik net klaar met het VWO voordat de 84 versie met knipperende LED ineens aangeschaft moest worden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde


  • RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:08
Iedere keer als ik dit soort dingen lees dan denk ik, voor wat ze ermee doen op school is een tweedehands Lenovo Thinkpad T14 prima, zelfs een Gen 1. (Een T480 kan zelfs nog, alleen moet je er dan een nieuwe accu insteken)

En daar kan je tenminste onderdelen voor krijgen, en die onderdelen zijn vaak ook goedkoop.

Ik vraag me heel erg af wat er voor de laptops die aangeboden worden via de scholen aan onderdelen te krijgen is.
Als ze die schades incalculeren dan snap ik de hoge prijzen, vooral als je een laptop dan ongeveer afschrijft.

Vooral een scherm en/of toetsenbord zullen nog wel eens sneuvelen, door eigen lompheid of die van klasgenoten.
Wij waren vroeger niet veel beter, alleen boeken deden het nog prima na een lompe actie. (Lees tas klettert dan de bagagedrager op het asfalt)

  • Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom scholen het beheer over laptops van leerlingen moeten hebben. Kunnen we daar eens mee beginnen?

Er bestaat anti-spieksoftware voor computers die geen onderdeel van de school tenant zijn dus dat is te regelen. Hogescholen/universiteiten en commerciele trainingsinstellingen gebruiken die ook. Het enige andere dat ik me nog kan indenken zijn printers. Maar daar is vast ook wel iets op te bedenken.

Voor de rest is het toch een kwestie van guest wifi aanbieden of denk ik nou te simpel? Maken we het allemaal niet wat te moeilijk?

  • Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:53
epicac schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:08:
Wat betreft verplichten... Scholen proberen wel vaker "verplichtingen" af te dwingen door bepaald taalgebruik in te zetten. Wat ze daar vaak mee bedoelen, is dat ze vinden dat jij en je kind aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om volledig te kunnen deelnemen aan het onderwijs op die school. Dat lijkt mij een redelijke instelling; je hebt als school een bepaalde visie en beleid en je wil het liefst ouders en leerlingen die daarbij aansluiten. Daarom is het slim (en dit adviseren we vaak ook) om als school al bij open dagen en voorlichtingsavonden heel duidelijk te zijn over je verwachtingen. Maar wat er wettelijk te verplichten valt is vaak een andere wereld.
Er staat hier een duidelijk overzicht van wat er wettelijk kan en mag. De basis is dat onderwijs voor ieder kind toegankelijk moet zijn, dus die 'bepaalde voorwaarden' die je noemt is iets wat niet helemaal klopt. De verantwoordelijkheid ligt dan bij de school om te zorgen dat elk kind mee kan doen.
Waar het hier in deze casus fout gaat is dat een school dus in de voorlichting een verplichting neerlegt die ze niet mogen afdwingen. Het is goed om te horen dat het nu voor @sus geregeld is, maar hoeveel andere ouders zijn er wel in deze valkuil terecht gekomen? 'We zijn onduidelijk geweest' is natuurlijk een onzinargument. Als school weet je prima hoe je duidelijk kan communiceren, dus als het niet duidelijk is geweest dan was dat geen toeval. Dan ben je willens en wetens een grote groep ouders een richting in aan het duwen die jou als school het beste uitkomt. Of dat nou vanwege een financiële reden is, een 'belasting op de IT afdeling' argument of iets anders verandert niets aan het feit dat het niet hoort. 8)

  • Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
epicac schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:08:

Aan de andere kant, een organisatie heeft ook de plicht om haar "bedrijfsdata" te beschermen. Dat is ook in het voordeel van de ouders; kinderen zijn vaak onvoorzichtig. Op een BYOD-laptop staat data die de organisatie dient te beschermen. Dat gaat lastig met BYOD.
Nogmaals het is een school geen werk met intellectuele eigendom of bedrijfsgeheimen. Dus kunnen we dit niet overdrijven a.u.b.?

Sowieso lijkt mij dat je leerlingen en leerkrachten gesegmenteerd houd. A là leerlingen public wifi, leerkrachten private wifi.

[ Voor 4% gewijzigd door Chip. op 14-06-2026 01:25 ]


  • Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:32:
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom scholen het beheer over laptops van leerlingen moeten hebben. Kunnen we daar eens mee beginnen?

Er bestaat anti-spieksoftware voor computers die geen onderdeel van de school tenant zijn dus dat is te regelen. Hogescholen/universiteiten en commerciele trainingsinstellingen gebruiken die ook. Het enige andere dat ik me nog kan indenken zijn printers. Maar daar is vast ook wel iets op te bedenken.

Voor de rest is het toch een kwestie van guest wifi aanbieden of denk ik nou te simpel? Maken we het allemaal niet wat te moeilijk?
Precies mijn eerdere punt inderdaad. Tenant voor kinderen op school...? Hou die tenant lekker thuis a.u.b.

  • arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-06 16:16

arnoudwokke

Redacteur
Ik kwam hier via een nieuwstip, veel dank :) Ik zie hier vooralsnog geen manier om hier een artikel van te maken, maar wie weet komt dat nog.

Als ouder van kinderen in de middelbareschoolleeftijd en lid van de medezeggenschapsraad van een middelbare school kan ik hierover daadwerkelijk een beetje meepraten :)

Volgens mij is de aanschaf niet te verplichten en moeten scholen laptops in bruikleen geven als leerlingen geen laptop hebben. Weet niet hoe dat per school geregeld is, maar op de school waar ik bij betrokken ben is dat zo.

De software is afaik om te zorgen dat bijvoorbeeld een docent alle leerlingen tegelijk iets kan laten zien online of via een presentatie. Ook kun je zo de toegang tot afleidende diensten (WhatsApp, Discord, Snap, TikTok noem maar op) alleen in de klas en alleen tijdens lesuren blokkeren.

Het is wel goed opletten met die diensten. Als MR-lid heb ik gevraagd hoe dat zat met het uploaden van leerlinggegevens en de AVG. School dook erin en vervolgens is het hele contract met die leverancier verscheurd :D

  • Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

arnoudwokke schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:49:
Ik kwam hier via een nieuwstip, veel dank :) Ik zie hier vooralsnog geen manier om hier een artikel van te maken, maar wie weet komt dat nog.

Als ouder van kinderen in de middelbareschoolleeftijd en lid van de medezeggenschapsraad van een middelbare school kan ik hierover daadwerkelijk een beetje meepraten :)

Volgens mij is de aanschaf niet te verplichten en moeten scholen laptops in bruikleen geven als leerlingen geen laptop hebben. Weet niet hoe dat per school geregeld is, maar op de school waar ik bij betrokken ben is dat zo.

De software is afaik om te zorgen dat bijvoorbeeld een docent alle leerlingen tegelijk iets kan laten zien online of via een presentatie. Ook kun je zo de toegang tot afleidende diensten (WhatsApp, Discord, Snap, TikTok noem maar op) alleen in de klas en alleen tijdens lesuren blokkeren.

Het is wel goed opletten met die diensten. Als MR-lid heb ik gevraagd hoe dat zat met het uploaden van leerlinggegevens en de AVG. School dook erin en vervolgens is het hele contract met die leverancier verscheurd :D
Vraag me toch wel af hoe standaard die software is en onder welke voorwaarden ze dat (menen te) doen, want als ik zelf een laptop koop voor mijn kind dan gaat school hier echt geen software op installeren die ik niet heb goedgekeurd.
Maar dat zet me dan wel weer aan het denken, toch maar eens naar laagdrempelige MDM gaan kijken ofzo, moet niet hebben dat dadelijk mijn eigendom ineens beheerd wordt door school op een manier waar ik niks meer aan kan veranderen. Dat moet te voorkomen zijn door bijv. een andere O365 tenant in te loggen die dit niet toestaat?

  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

technopeuter schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:56:

Misschien een mooi achtergrondartikel voor tweakers? hmm denk dat FTM t beter kan.
Lijkt me behoorlijk overdreven. Er is geen complot hier aan de gang of wat dan ook alhoewel genoeg mensen dat hier te kijken te willen suggereren.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC


  • epicac
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:13

[...]
Ja, dat dus :)

[ Voor 27% gewijzigd door epicac op 14-06-2026 19:53 ]


  • epicac
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:13
Archer_VC10 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:07:
[...]

Als school weet je prima hoe je duidelijk kan communiceren, dus als het niet duidelijk is geweest dan was dat geen toeval.
Ja, dat dus :)

  • MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:12
Hier vandaag ook de "presentatie" van Rent4u mogen bijwonen, waarbij het voelde alsof ik toeschouwer bij de opnames van een Tellsell reclame was, ik was van tevoren in twijfel wat ik zou doen, maar het technische praatje heeft mij niet kunnen overtuigen om het maar even netjes te verwoorden.

Er werd wel begonnen met de mededeling dat een eigen laptop ook mocht worden gebruikt.

Vervolgens begon het relaas over hoe goed de dienst is die ze aanbieden:

De laptops worden compleet geinstalleerd geleverd, waarbij zelfs office lokaal voor je wordt geinstalleerd.

Zijn voorzien van de meest nieuwe wifi chip, welke binnen wel 2 seconde een wifi verbinding heeft met het netwerk, en compleet veilig is wegens de geinstalleerde firewire (nee geen typfout, meermaals zo benoemd).

Ze zetten zelfs Microsoft defender speciaal voor mij op de laptop voor een nog veiliger systeem, en voor een klein bedrag per maand nog aanvullende beveiligings software.

Usp: Deze laptops waren ook nog eens voorzien van zelfborgende schroefjes zodat ze niet lostrillen in de rugzak.

Grotere SSD was niet nodig, want bij de office365 licentie kregen de kinderen toch al 1TB "geheugen" in de cloud.

Om vervolgens ook nog eens onder druk te worden gezet vóór een bepaalde datum te bestellen, want daarna konden ze wel eens zomaar tot €500 duurder worden vanwege de chiptekorten.

Hier komt dus gewoon een zelf aangeschafte laptop in huis, heb nog een goede backup laptop liggen, waarop ik een schone installatie zal zetten mocht het gebeuren dat de nieuwe toch in een van de 4 schooljaren sneuvelt zodat ze meteen weer vooruit kan.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346


  • vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:14
MaD_co schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 01:13:
Hier vandaag ook de "presentatie" van Rent4u mogen bijwonen, waarbij het voelde alsof ik toeschouwer bij de opnames van een Tellsell reclame was, ik was van tevoren in twijfel wat ik zou doen, maar het technische praatje heeft mij niet kunnen overtuigen om het maar even netjes te verwoorden.

Er werd wel begonnen met de mededeling dat een eigen laptop ook mocht worden gebruikt.

Vervolgens begon het relaas over hoe goed de dienst is die ze aanbieden:

De laptops worden compleet geinstalleerd geleverd, waarbij zelfs office lokaal voor je wordt geinstalleerd.

Zijn voorzien van de meest nieuwe wifi chip, welke binnen wel 2 seconde een wifi verbinding heeft met het netwerk, en compleet veilig is wegens de geinstalleerde firewire (nee geen typfout, meermaals zo benoemd).

Ze zetten zelfs Microsoft defender speciaal voor mij op de laptop voor een nog veiliger systeem, en voor een klein bedrag per maand nog aanvullende beveiligings software.

Usp: Deze laptops waren ook nog eens voorzien van zelfborgende schroefjes zodat ze niet lostrillen in de rugzak.

Grotere SSD was niet nodig, want bij de office365 licentie kregen de kinderen toch al 1TB "geheugen" in de cloud.

Om vervolgens ook nog eens onder druk te worden gezet vóór een bepaalde datum te bestellen, want daarna konden ze wel eens zomaar tot €500 duurder worden vanwege de chiptekorten.

Hier komt dus gewoon een zelf aangeschafte laptop in huis, heb nog een goede backup laptop liggen, waarop ik een schone installatie zal zetten mocht het gebeuren dat de nieuwe toch in een van de 4 schooljaren sneuvelt zodat ze meteen weer vooruit kan.
Hmm, m'n vrouw heeft afgelopen dinsdag eenzelfde presentatie bijgewoont en had hetzelfde TelSel gevoel.
Maar we moeten er nog wat meer naar kijken. Van wat ik zo snel meekreeg lijkt het wel een degelijk model laptop en is de prijs op zich niet heel verkeerd (volgens m'n vrouw is 'ie een stuk duurder bij Coolblue bijvoorbeeld), al komt er wel een min-of-meer-verplicht abonnement bij via Rent4U. Binnenkort het rekensommetje maar eens maken.

  • Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

MaD_co schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 01:13:
Hier komt dus gewoon een zelf aangeschafte laptop in huis, heb nog een goede backup laptop liggen, waarop ik een schone installatie zal zetten mocht het gebeuren dat de nieuwe toch in een van de 4 schooljaren sneuvelt zodat ze meteen weer vooruit kan.
Die heeft toch ook wel een firewire mag ik hopen?

  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Lunaminica schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 00:50:
Hier ook dochter die aankomend jaar naar de middelbare school gaat.

Ook hier de rent company die aangeraden werd..
Zelf naar de specs en prijs gekeken en naar mijn inzien is dit gewoon zwaar ondermaats en echt niet meer ok om op te werken anno 2026 t/m 2030, 31 of 32..
En eigenlijk vind ik wat je krijgt qua specs en de prijs het bijna schandalig..


Aanbod hier:

Lenovo - 300w 2-in-1 G5 - 11,6" HD touch - Intel® N150 - 8GB/128GB - TPM2 .. tot 8 uur accu gebruik
Prijs: 12,80 p/m (614,40) of directe koop: 615,60

of

Lenovo - 500w 2-in-1 G5 - 12,2" FHD+ touch - Intel® N250 - 8GB/128GB - TPM2 .. ook tot 8 uur accu gebruik
Prijs: 15,20 p/m (729,60) of 759,60

Dus zelf even gaan zoeken en gegaan voor een HP Omnibook X flip 14"..
Full metal body, extra garantie aangeschaft..
AMD AI7 350, 24gb DDR5 7500mhz, 1tb ssd en dus gewoon touchscreen (en flipable zodat het een "tablet" is) en accu duur tot 19 uur (al is dat een beetje overdreven denk ik.. zal vast te halen zijn als je niets doet en alle powersaving modus aanzet) .. maar een hele dag spelletjes spelen youtuben / netflixen etc op 1 accu en aan het eind van de dag zit hij nog op 35 a 40%..

Supervet apparaatje.. uiteindelijk 720,-- voor betaald..
Ja ik moet evt. zelf wat support doen ed..

Maar dit is wel een laptop waar ze sowieso wel 4 jaar mee kan doen.. en vermoedelijk ook nog wel op haar vervolg opleiding mee door kan...

Hier werd echter wel gewoon meteen gezegd dat byod wel toegestaan was.. maar eigenlijk ben ik zelf best een beetje jaloers op haar laptop :D
Wij hebben exact dit aanbod ook gehad. Volgens mij is die CPU voor beide echt ruim ondermaats. Die laptop wordt nieuw al jaren niet meer verkocht.
Mijn vrouw ook al aangegeven dat een refurbished business laptop bij een goede toko wellicht handiger is. Mocht het nodig zijn, dan kan ze mijn Surface Book 3 wil meenemen. Maar moet nog even bekijken hoe en wat.

  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Arunia schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:17:
[...]
Mijn vrouw ook al aangegeven dat een refurbished business laptop bij een goede toko wellicht handiger is.
Dat is exact wat ik voor mijn zoon ook gedaan heb.

Nette Dell 7330, met 13" touchscreen, 16 GB Ram, 256 GB SSD en een 12th gen I5 cpu voor € 375,-

De specs zijn vele malen beter dan die van de partij waar zijn school mee samenwerkt, voor ongeveer 1/3 van de prijs...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06 18:30
Die gasten moeten toch hun winst maken? Natuurlijk is het (veel) goedkoper als je het zelf allemaal kunt/wilt regelen en installeren.

  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Question Mark schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:34:
[...]

Dat is exact wat ik voor mijn zoon ook gedaan heb.

Nette Dell 7330, met 13" touchscreen, 16 GB Ram, 256 GB SSD en een 12th gen I5 cpu voor € 375,-

De specs zijn vele malen beter dan die van de partij waar zijn school mee samenwerkt, voor ongeveer 1/3 van de prijs...
Waar heb je besteld? Dan is dat wel een plek waar ik zou kijken. 375 is een hele nette prijs namelijk.

  • Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:16
Arunia schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Waar heb je besteld? Dan is dat wel een plek waar ik zou kijken. 375 is een hele nette prijs namelijk.
Hier bijvoorbeeld.

Ik heb geen banden met dat bedrijf voor de duidelijkheid

  • Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:18
Ik heb gewoon een overjarige Macbook Air gekocht en die gaat nu het derde jaar in en als de Neo uitwas zou ik die nu kopen. Dat ding loopt als een beest mijn dochter laad hem maar 1 of 2 keer per week op. En het apparaat werkt altijd. Waar de klasgenootjes toch regelmatig bij CS langs moeten. Daarnaast zijn wel pubers en heb ik AppleCare er op zitten. Mocht er wat gebeuren staat alles in de Cloud en hebben we wel ergens een Ipad of iets ter vervanging liggen mocht ze even een dag of 2 moeten wachten voor een nieuwe.

  • Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Arunia schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Waar heb je besteld? Dan is dat wel een plek waar ik zou kijken. 375 is een hele nette prijs namelijk.
https://www.remarkt.nl/la...el=1799&ram_geheugen=8751

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B


  • pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35

pistole

Frutter

kdekker schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:07:
[...]
Ik heb een stuk van het topic (maar niet alles doorgelezen). Wat ik mis is, hoe een school vereiste software gaat zetten op een laptop die niet via het door de school bedoelde kanaal besteld is. Als een laptop via een andere route komt, moet er dus op een andere manier de benodigde software opkomen.
Inmiddels misschien een beetje off-topic, maar met een zelf-aangeschafte laptop kan je wel bij de school aanmelden. Afhankelijk van de gebruikte technologie conformeer je je dan (deels) aan het beleid dat de school afdwingt en in ruil daarvoor kan en mag je dan applicaties gebruiken die door de school beschikbaar wordt gesteld (inclusief daartoe benodigde licenties). Hoe dit precies wordt ingericht is aan de school.

Ik frut, dus ik epibreer


  • vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:14
Arunia schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:17:
[...]

Wij hebben exact dit aanbod ook gehad. Volgens mij is die CPU voor beide echt ruim ondermaats. Die laptop wordt nieuw al jaren niet meer verkocht.
Ben maar eens gaan kijken en wat ik zo zie is het aanbod een "Lenovo ThinkPad E14 G7 - Ryzen 3", met een verplicht zekerheidspakket komt het totaal op 988 euro.
14" scherm 1920x1080, AMD Ryzen 3 210, 16GB geheugen, 256GB SSD storage en AMD Radeon 740M videokaart.

In de PriceWatch kan ik echter niet zo'n ThinkPad E14 Gen7 met een Ryzen 3 vinden. En de paar alternatieven met zulke lage specs vind je maar bij 1 winkel, 'campusshop'. Dat zou dan wel overeenkomen met een statement gemaakt tijdens de presentatie dat 'deze laptop niet in de winkel te koop is, maar speciaal voor Easy4U gemaakt'. Vind het moeilijk in te schatten hoeveel die dan werkelijk waard is, maar ik gok zo dat de prijs die ze vragen wat aan de hoge kant is...

Enige is dat het abonnement wat er bij zit ook wel de software-licenties zal bevatten - voor het totaalplaatje moet je dat wel meenemen in de vergelijking.

  • Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:09
olafmol schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:38:
Die gasten moeten toch hun winst maken? Natuurlijk is het (veel) goedkoper als je het zelf allemaal kunt/wilt regelen en installeren.
Misschien, maar dit klinkt gewoon als een laptop van het type dat regelmatig bij de media markt voor 450 ofzo op de pallet ligt.

Ik snap dat de betreffende service aantrekkelijk is want ontzorgt, maar met een beetje moeite zijn er zoveel betere opties. Met de Macbook neo is de aandacht voor het lagere segment alleen nog maar groter geworden en zullen er nog meer opties bij komen.

@vanaalten

Zal er veel meer qua licenties nodig zijn dan misschien 10-15 per maand for Office 365 personal/family etc ?

[ Voor 9% gewijzigd door Bossie op 25-06-2026 13:41 ]

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919


  • ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:37

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

vanaalten schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:30:
[...]

Enige is dat het abonnement wat er bij zit ook wel de software-licenties zal bevatten - voor het totaalplaatje moet je dat wel meenemen in de vergelijking.
Als we het over de licenties hebben van school gerelateerde software dan hoef je die niet te betalen. Dus als dat als leuke verkoop verhaal staat aangegeven....... Zie een winstmarge.
We komen dan weer in de loop dat de school dit niet kan verplichten tenzij (mompelt iets over leermiddel en specialistische opleiding)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet


  • vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:14
ollie1965 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:46:
Als we het over de licenties hebben van school gerelateerde software dan hoef je die niet te betalen. Dus als dat als leuke verkoop verhaal staat aangegeven....... Zie een winstmarge.
Ah, nee, laat ik ze niet onnodig in een kwaad daglicht plaatsen, dat had ik zelf bedacht en is voor zover ik weet niet als verkoop-argument gebruikt.

Maar school-benodigde Office-365 licentie hoef je niet te betalen? Hoe werkt zo iets praktisch gezien? Hoe/waar schaf je 'm aan, hoe gaat betaling dan?

  • Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:24
vanaalten schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Ah, nee, laat ik ze niet onnodig in een kwaad daglicht plaatsen, dat had ik zelf bedacht en is voor zover ik weet niet als verkoop-argument gebruikt.

Maar school-benodigde Office-365 licentie hoef je niet te betalen? Hoe werkt zo iets praktisch gezien? Hoe/waar schaf je 'm aan, hoe gaat betaling dan?
Je krijgt op scholen een account / mailadres net als op je werk. Hiermee kan je op de laptop Office installeren eventueel ook op een extra pc.

Verder, alu, zakelijk afgeschreven laptops van een euro of 3 max 400 heb ik altijd gehad voor onze schoolgaande kinderen. i5 minimaal i7 kan hoeft niet, i3 laten liggen. Elitebook dat werk. Wil je een x360 kan dat ook voor dat geld. Anders Lenovo, Dell hebben ook dergelijke toestellen. Extra Optiplex micro PC voor op de slaapkamer erbij en klaar voor heel weinig. En je bestanden wisselen uit tussen deze 2 via Onedrive.

GEEN consumenten laptops nemen voor schoolgebruik, behuizing is te zwak en veel te groot voor in de tas elke dag. Let op USB-C maar dat heeft alles wel van na 2018-19.

[ Voor 10% gewijzigd door Bamboozled op 25-06-2026 14:08 ]


  • ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:37

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

vanaalten schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:57:

Maar school-benodigde Office-365 licentie hoef je niet te betalen? Hoe werkt zo iets praktisch gezien? Hoe/waar schaf je 'm aan, hoe gaat betaling dan?
Microsoft geeft die in veel gevallen "om niet" (lees verwaarloosbaar klein bedrag) weg aan onderwijs organisaties.
Je moet mensen wel eerst (liefst zo vroeg mogelijk) verleiden want anders gaan ze het straks niet kopen, of schakelen ze op FOSS over omdat het 95% van de gevallen alle functionaliteiten dekt voor.....99,99% ?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet


  • dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bossie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:40:
[...]

Ik snap dat de betreffende service aantrekkelijk is want ontzorgt, maar met een beetje moeite zijn er zoveel betere opties. Met de Macbook neo is de aandacht voor het lagere segment alleen nog maar groter geworden en zullen er nog meer opties bij komen.
Clou is dat hoe groot dat 'beetje moeite' is sterk afhangt van je kennis en kunde. Wat voor ons redelijk vanzelfsprekend is, kan voor een ander volstrekt onhaalbaar zijn.

Mijn middelste zoon is een ramp qua laptops, nu einde derde klas is hij net aan z'n derde laptop begonnen. De eerste twee zijn door schade van onhandige omgang beetje bij beetje overleden. Ik had de tweede met defect moederbord gekocht en heb beetje bij beetje alle andere onderdelen die overleden overgezet van de ene naar de andere. De tweede doet het in beginsel nog maar scherm is kapot en scharnieren waar kabel voor scherm doorheen moet ook. Zou misschien te herstellen zijn, maar niet netjes en ik had nog een laptop liggen...

Waarom had ik die andere laptop liggen? Omdat vriendin van me een zoon heeft die (ondanks stevige ADHD) verbazingwekkend goed omgaat met z'n laptop maar na 6 jaar (!) kreeg hij de melding dat Windows 10 EOL was en z'n laptop geen Windows 11 ondersteunde. Toen ik dat hoorde heb ik uiteraard voorgesteld om gewoon Win11 erop te zetten via Rufus, maar zowel moeder als zoon keken me aan alsof ze water zagen branden. Ze vertrouwden het niet, het zou niet veilig zijn, en - wat terechter - als ze in de problemen kwamen en ik niet toevallig in de buurt was hadden ze er dan nul support meer op. Enfin, ik kreeg die oude laptop gratis mee als ik hielp een nieuwe uit te zoeken voor ~ EUR 850. Prima, zet ik er wel Win11 op en krijgt zoonlief het als hij weer eens de zijne gesloopt heeft - aldus geschiedde :z

Deze 'schoollaptop' diensten zijn duidelijk gericht op mensen zoals die vriendin van me en haar zoon - en daar zijn veel meer van dan mensen die zelfredzaam zijn met computers. Daarmee slaan scholen twee vliegen in een klap:
- de meerderheid van leerlingen wier ouders een laptop kunnen betalen maar niet zelfredzaam (willen) zijn krijgen voor een redelijk bedrag iets wat voldoet met service.
- de minderheid van leerlingen wier ouders geen laptop kunnen betalen krijgen dezelfde laptop alleen school betaalt de rekening. Dat is voor school handig (centraal geregeld) en voor kinderen mooi (geen stigma, ze hebben zelfde laptops als klasgenoten).

Dat praat niet goed dat er verkopers op tellsell manier onzin gaan verkopen, maar dat is helaas verkoper eigen. Fundamenteel is er niets mis mee, al zal ik er niet aan meedoen omdat ik prima zelf de boel draaiend kan houden en dat met 2e handsjes die me uiteindelijk minder kosten. Oh, en evt stigma kan mij - en mijn zoon - werkelijk onze achtersten oxideren - vooral omdat hij behalve lomp te zijn verder net zo handig is met die dingen en z'n software helemaal zelf regelt, dus voor hem teken dat hij het zelf kan.

Oslik blyat! Oslik!


  • Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

vanaalten schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:06:
[...]

Hmm, m'n vrouw heeft afgelopen dinsdag eenzelfde presentatie bijgewoont en had hetzelfde TelSel gevoel.
Maar we moeten er nog wat meer naar kijken. Van wat ik zo snel meekreeg lijkt het wel een degelijk model laptop en is de prijs op zich niet heel verkeerd (volgens m'n vrouw is 'ie een stuk duurder bij Coolblue bijvoorbeeld), al komt er wel een min-of-meer-verplicht abonnement bij via Rent4U. Binnenkort het rekensommetje maar eens maken.
Welke laptops krijgen jullie aangesmeerd dan?
Want bij ons in de regio is het allemaal absoluut niet degelijk te noemen en voor de prijs al helemaal niet.
Skywalker27 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:19:
Ik heb gewoon een overjarige Macbook Air gekocht en die gaat nu het derde jaar in en als de Neo uitwas zou ik die nu kopen. Dat ding loopt als een beest mijn dochter laad hem maar 1 of 2 keer per week op. En het apparaat werkt altijd. Waar de klasgenootjes toch regelmatig bij CS langs moeten. Daarnaast zijn wel pubers en heb ik AppleCare er op zitten. Mocht er wat gebeuren staat alles in de Cloud en hebben we wel ergens een Ipad of iets ter vervanging liggen mocht ze even een dag of 2 moeten wachten voor een nieuwe.
Bij ons wordt expliciet gezegd dat Apple niet ondersteund wordt, want daar kan school niks mee en ze kunnen niet garanderen dat alle software werkt. Even los van dat school sowieso zegt dat alle ondersteuning via Rent Company loopt en ze zelf niks doen. Ik heb ook genoeg verhalen gehoord van scholen waar leerlingen in het eerste jaar dat ding amper aanraken, en nooit meer dan Office en een browser gebruiken..

  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Oon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:48:
[...]
en nooit meer dan Office en een browser gebruiken..
Dat lijkt me ook vrij logisch aangezien alle lesmethodes online zijn, in het VO dan.
Klinkt meer als een bangmakertje door de school.

maar ik begrijp het wel hoor. Heb ook wel eens iemand aan m'n balie gehad met een hele oude macbook op een nog oudere Mac OS versie. Kreeg gewoon geen verbinding met de Wi-Fi.

Eerst maar eens updaten en kom dan maar terug.

[ Voor 27% gewijzigd door Gunner op 25-06-2026 14:51 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC


  • Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:48
Oon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Bij ons wordt expliciet gezegd dat Apple niet ondersteund wordt, want daar kan school niks mee en ze kunnen niet garanderen dat alle software werkt. Even los van dat school sowieso zegt dat alle ondersteuning via Rent Company loopt en ze zelf niks doen. Ik heb ook genoeg verhalen gehoord van scholen waar leerlingen in het eerste jaar dat ding amper aanraken, en nooit meer dan Office en een browser gebruiken..
Hier hetzelfde verhaal op de school waar mijn dochter volgend jaar naar toe gaat.

Ik heb thuis een Macbook Pro M1 en een Macbook Pro M3 Pro liggen die ik eigenlijk niet meer gebruik, deze lijken mij meer dan voldoende maar de school wil graag een Windows laptop zien.
Maar volgens mij moet het allemaal ook prima draaien op die macbooks, op 7-zip (niet nodig lijkt me) en Notepad++ na, maar ook daar is wel wat anders voor te vinden:

"De software die op school gebruikt wordt, is grotendeels gratis beschikbaar voor leerlingen. Je hoeft dus niets aan te schaffen. Denk hierbij aan: • Office 365 • SEB (Secure Exam Browser) • Adobe-apps (zoals Photoshop) • Arduino IDE • 7-Zip • Google Earth Pro • MuseScore Studio 4 • Notepad++ • OpenShot Video Editor • VMware Horizon Client

Welke software precies nodig is, hangt af van het vakkenpakket. Maar alles is gratis te downloaden en/of te activeren via de school."

Overigens heeft mijn dochter nog nooit een Windows laptop gebruikt, en zal ze beter uit de voeten kunnen met een MacBook.
Misschien toch nog maar eens een vraag stellen aan de school.

  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14

Wallie

Herr

Mijn ervaring met schoollaptops hier (3 kids naar middelbare school en nu het MBO):

Kind 1: Via school een chromebook gedaan (zo'n gooi en smijt Dell). Na 4 jaar zelf een nieuwe accu in gezet (garantie was 3 jaar). Hij doet nu een MBO opleiding en heeft zelf een laptop aangeschaft.
Kind 2: Deed zelfde school als kind 1. Zelf nu een chromebook aangeschaft (ongeveer 50% van de prijs als via school). Ding heeft het altijd gedaan, en chromebook van kind 1 was er nog als backup.
Doet nu MBO, hiervoor een HP ProBook via Marktplaats aangeschaft voor 250euro (256 SSD, 16 GB Ram), doet het prima voor het office werk wat ze daar moeten doen.
Kind 3: Doet nu ook MBO, ook zelf een HP Probook via Marktplaats gedaan, doet het prima voor het officewerk wat zij er mee doen.

Kortom: als je een beetje handig bent, hou het mooi in eigen beheer. De school heeft vaak ook nog wel een paar leen-laptops liggen voor als er echt wat is.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@Master__R Ik probeer me voor te stellen hoe iemand net van de basisschool ineens VMware Horizon Client moet gaan gebruiken.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC


  • Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:09
Gunner schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:50:
[...]

Dat lijkt me ook vrij logisch aangezien alle lesmethodes online zijn, in het VO dan.
Klinkt meer als een bangmakertje door de school.

maar ik begrijp het wel hoor. Heb ook wel eens iemand aan m'n balie gehad met een hele oude macbook op een nog oudere Mac OS versie. Kreeg gewoon geen verbinding met de Wi-Fi.

Eerst maar eens updaten en kom dan maar terug.
offtopic, is dat een dingetje met oude Macbooks ?

Wij hebben nog een Macbook pro uit 2016/2017 liggen, maar desondanks dat alles nu geupdate is is het apparaat simpelweg niet werkend te krijgen met Wifi (ziet het netwerk, verbind maar doet vervolgens niets, diagnostic tooling van apple zegt dat alles goed is :p )

complete internet recovery icm laatste updates voor deze versie gedaan via mobile hotspot iphone.

De laptop zelf is in prima conditie :(

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919


  • bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

Bossie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:42:
[...]

offtopic, is dat een dingetje met oude Macbooks ?

Wij hebben nog een Macbook pro uit 2016/2017 liggen, maar desondanks dat alles nu geupdate is is het apparaat simpelweg niet werkend te krijgen met Wifi (ziet het netwerk, verbind maar doet vervolgens niets, diagnostic tooling van apple zegt dat alles goed is :p )

complete internet recovery icm laatste updates voor deze versie gedaan via mobile hotspot iphone.

De laptop zelf is in prima conditie :(
Hele oude macbooks lenen zich perfect anno 2026 voor een geinige linux distro trouwens. Kun je weer jaren mee

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl


  • Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:09
bonzz.netninja schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:45:
[...]

Hele oude macbooks lenen zich perfect anno 2026 voor een geinige linux distro trouwens. Kun je weer jaren mee
Dat is ook een leuk idee, misschien iets on na de zomer eens mee aan de slag te gaan.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919


  • geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:27
Drie jaar geleden macbook air uit 2014 gekocht, die gaat nog steeds fluitend mee. Niet kapot te krijgen, licht en alles werkt zoals t moet. Vetwacht alleen vanuit school geen enkele ondersteuning of kennis. Kreeg je vraag of er Word op kon draaien ..

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.


  • ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:44

ötzi

eclecticus

Master__R schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Overigens heeft mijn dochter nog nooit een Windows laptop gebruikt, en zal ze beter uit de voeten kunnen met een MacBook.
Misschien toch nog maar eens een vraag stellen aan de school.
Op de school van mijn dochter hetzelfde verhaal, na drie jaar een leenlaptop voor een totaal van bijna €1000,- gebruikt te hebben, heb ik begin dit schooljaar een MacBook Air voor haar aangeschaft en ze is tegen geen enkel probleem aangelopen.

  • Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:48
Gisteren de school gemaild met de vraag of een Macbook eventueel ook voldoet / mogelijk is, en krijg als antwoord dat alle apps ook beschikbaar zijn voor MacOs, danwel webbased zijn, dus dat het niet nodig is om een nieuwe Windows laptop daarvoor aan te schaffen.

Ze geven wel aan dat de ondersteuning vanuit de school beperkt is voor MacOs, en dat ze alleen leenlaptops kunnen uitgeven aan kinderen die al een contract via The Rent Company hebben lopen.

Mijn dochter krijg dus gewoon een Macbook mee naar school :)

  • Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:53
Oon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:48:
Bij ons wordt expliciet gezegd dat Apple niet ondersteund wordt, want daar kan school niks mee en ze kunnen niet garanderen dat alle software werkt. Even los van dat school sowieso zegt dat alle ondersteuning via Rent Company loopt en ze zelf niks doen. Ik heb ook genoeg verhalen gehoord van scholen waar leerlingen in het eerste jaar dat ding amper aanraken, en nooit meer dan Office en een browser gebruiken..
Een HBO opleiding waar ik heb gewerkt heeft dit ook vele jaren volgehouden. Macbooks zouden niet werken met de benodigde software. Wij mochten als werknemers pas zeer laat uiteindelijk toch aan een Macbook en ik heb dat toen meteen gedaan. Er waren nul problemen hiermee maar je zag ook dat in een lokaal rustig de helft van de studenten met Macbooks werkten. Het is erg naief van een organisatie om dan gewoon te negeren dat er ook andere dan Windows laptops zijn. Mijns inziens was het vooral een gebrek aan kennis bij de IT afdelingen en een gebrek aan bereidheid om ook eens verder te kijken. Vraag no.1 was vaak (bij een belletje naar de helpdesk) 'gebruik je een Mac?' om dan meteen te kunnen roepen 'daar ligt het aan'. Dat ik belde over een online dienst die gewoon geheel platform onafhankelijk was, was niet relevant.

Het zou mij niet verbazen als de basisschool IT wereld er op dezelfde manier mee omgaat. Jammer, want het zou niets uit moeten maken, Office en vele andere pakketten draaien prima op een Mac en ik zou denken dat de interface op een aantal vlakken beter werkt voor beginnende IT gebruikers. Maar laten we die discussie niet te ver doortrekken 8)

  • President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:14
Het zou mij niet verbazen als de basisschool IT wereld er op dezelfde manier mee omgaat. Jammer, want het zou niets uit moeten maken, Office en vele andere pakketten draaien prima op een Mac en ik zou denken dat de interface op een aantal vlakken beter werkt voor beginnende IT gebruikers. Maar laten we die discussie niet te ver doortrekken 8)
Nouja, eerst gingen we als basisonderwijs voor wat iPads in de kleuterbouw en Windows laptops in de rest van de klassen. Inmiddels zijn alle scholen binnen de organisatie over naar chromebooks. Ideale dingen voor het basisonderwijs! Robuust, simpel en goedkoop. En dan ook nog eens Google Drive, Google documenten, etc. erbij.

Alleen de leerkrachten hebben nog een desktop en laptop met Windows erop

  • Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:17
Bij ons hebben ze die RentCompany ellende ook. Die machines komen voorgeïnstalleerd binnen, maar we zijn zo nog een uur met zo'n digibete klas bezig om alles in te stellen. Doen we ook met kinderen die een eigen apparaat hebben en ook met MacBooks, voor zover de begeleidende collega daar wat mee kan.

Tegenwoordig is alles webbased en de leerlingen krijgen een complete Office365 suite (ook desktop apps) vanuit school. Grootste voordeel van allemaal de RentCompany laptops is dat er altijd wel iemand met een compatible lader is. :+ Dat is echter ook het enige voordeel, want tegen de tijd dat ze in klas 3/4 zitten zijn die machines zo gruwelijk traag dat de bruikbaarheid rap richting 0 gaat.

Mijn advies is dan ook altijd zelf wat aanschaffen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Pagina: 1