School verplicht tot aanschaf laptop, geen BYOD mogelijk

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:03

sus

is druk :+

Topicstarter
Hi,

Hier in de regio zijn een 3-tal scholengemeenschappen voor het voortgezet onderwijs. Alle 3 hebben hun eigen grondslag, waardoor voor mij nu 2 scholen overblijven.

Nu blijkt dat de 3 scholen achter de schermen intensief samenwerken. Op zich prima natuurlijk, daar zitten allerlei voordelen aan.

Maar, daar is dus ook een afspraak gemaakt met het bedrijf Easy4U, op de website https://rentcompany.nl/. Vanuit de scholen is er de verplichting dat ik daar als ouder een laptop ga aanschaffen. Door dit bedrijf wordt de laptop afgeleverd met alle software die nodig is. Verplicht hierbij is ook een schadeverzekering met een eigen risico van 50,- per schade. Totale investering is € 950.-

Ik ben het hier uiteraard niet mee eens. Het begint er al mee dat iedereen hier thuis al een laptop heeft en het dus totale onzin is om er voor school nog een bij te kopen. Daarnaast zijn alle laptops hier voorzien van MS365 en hebben we dus de beschikkinig over alle tools van Microsoft. Blijft over wat software van school en - is een aanname - een stuk software waarmee docenten tijdens lessen/toetsen mee kunnen kijken en kunnen monitoren.

Ik heb de scholen hier op gewezen, aangegeven dat wij reeds voorzien zijn en dat de betreffende laptop van thuis prima even voorzien kan worden van de door school nodig geachte software; eventueel onder een 2e gebruiker. Dit is geen optie.

Hierna de school gewezen op de regels vanuit de overheid (https://www.rijksoverheid...d-in-voortgezet-onderwijs) maar ook hier wordt geen gehoor aan gegeven.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik weiger om bijna 1000,- uit te geven aan een laptop en verplichte koppelverkoop van een verzekering, zeker omdat het volgens de wet domweg niet mag.

Het probleem is dat dit beleid op de 3 scholengemeenschappen in de buurt wordt gevoerd dankzij de samenwerking op de achtergrond. Dit zou dan gaan betekenen dat we buiten de regio terecht komen met een reisafstand van minimaal 35km. Dit zou dan met dramatisch! OV moeten, waar geen vergoedingen voor bestaan. Qua kosten is dat geen optie.

Ik ben dus vooral op zoek naar tips of wellicht ervaringen van anderen hier.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik vind dit toch wel vreemd van de school, de regels zijn klip en klaar zou je denken. De scholen hier in de buurt willen ook heel graag dat je een standaardlaptop afneemt vanwege minste gezeik, maar bieden ook expliciet de mogelijkheid om een eigen mee te nemen.

Ik zou beginnen met een vraag bij de onderwijsinspectie: https://www.onderwijsinspectie.nl/service/contact :)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

school kan een klacht niet zomaar negeren. los daarvan is er vast een OR met invloed. wat vinden zij ervan?
groot bedrag ook. stel je hebt 4 kinderen en komt al geld tekort? of hebben ze leen-laptops?

d:)b :henk d:)b

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lijkt me juridisch niet haalbaar. Wat als je gewoon weigert?

Ik heb ruime ervaring in het VO, maar dit had waar ik gewerkt heb nooit gekund. Genoeg ouders die dat niet kunnen betalen.

Verder werkt het VO 100% online, dus waarom er een laptop met voorgeinstalleerde software nodig is heb ik ook wel vraagtekens bij.
sus schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:33:
Blijft over wat software van school en - is een aanname - een stuk software waarmee docenten tijdens lessen/toetsen mee kunnen kijken en kunnen monitoren.
In het PO gebeurd dit wel, maar in het VO zou het me verbazen. Nu is dit een aanname van jou, maar mocht het waar zijn zou dit al problematisch genoeg moeten zijn voor je.

Je link naar rijksoverheid zou genoeg moeten zijn lijkt me. Jammer dat de school dat negeert.

[ Voor 46% gewijzigd door Gunner op 10-06-2026 10:47 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
"Dit zou dan met dramatisch! OV moeten, waar geen vergoedingen voor bestaan." Volgens mij betrek je er veel te veel bij. Vergoedingen voor reistijd naar school?

Volgens mij baal je dat je privé al je kind(eren) hebt voorzien. De school wil graag dat van je overnemen. 950eu voor wat? Dát maakt het een goede, matige of slechte deal.

Als je kind niet uit de boot wil vallen (gepest omdat pa een amateur Acer heeft gekocht); niet ondersteund (helpdesk zegt: pech man); geen valschade herstel (ja ga maar naar de mediamarkt met je pa). En de laptop niet voor toetsen mag gebruiken omdat pa de configuratie wil bepalen.

Schiet je jezelf dan niet erg in je voet?

Kinderen kosten geld, hoorde ik.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik snap wel een beetje dat je dit niet wilt en dat je de wet mee hebt, maar mijn ervaring is dat als je niet met zoiets meedoet je niet wordt geholpen met eventuele problemen.

Meester, mijn internet doet het niet, ik kan niet op die en die website, mijn login doet het niet etc.
En dan is het antwoord, ja pech gehad, had je maar een ondersteunde laptop via school moeten nemen.

En je moet ook niet altijd gelijk willen hebben/krijgen, het doel is dat je kind een goede schooltijd heeft en dan moet je soms een beetje inschikken.
Je kind 35 minuten laten reizen omdat jij geen laptop van school wilt kopen/huren is natuurlijk geen optie.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 10-06-2026 11:04 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:47
Tja... het is hier denk ik vooral een kwestie van gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. Scholen mogen dit nooit verplichten, beide kanten op niet; ze mogen je niet verplichten een laptop aan te schaffen, maar ze mogen je ook niet verplichten een laptop via de school te huren/aan te schaffen.

Ik kan het wel begrijpen overigens waarom een school dit graag wil, zo kunnen ze zelf bepalen wat voor een laptop een leerling krijgt, het beheer op het apparaat hebben etc.

Hoe graag wil je dat je kind naar die school gaat? Is het je de juridische strijd waard? Op basis van hoe je die vragen beantwoord weet je wat je moet doen.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik mis even of het voor jouw als verplichting voelt of dat het daadwerkelijk een verplichting vanuit school is. Een beetje googlen op het bedrijf dat je noemt levert namelijk vooral veel hits op van scholen die sterk aanraden om daar een laptop aan te schaffen, maar eigenlijk altijd wel een optie bieden om buiten dat bedrijf om een laptop te gebruiken (zij het met minimale of geen ondersteuning).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• sus

sus

Topicstarter
Blasterxp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:44:
"Dit zou dan met dramatisch! OV moeten, waar geen vergoedingen voor bestaan." Volgens mij betrek je er veel te veel bij. Vergoedingen voor reistijd naar school?

Volgens mij baal je dat je privé al je kind(eren) hebt voorzien. De school wil graag dat van je overnemen. 950eu voor wat? Dát maakt het een goede, matige of slechte deal.

Als je kind niet uit de boot wil vallen (gepest omdat pa een amateur Acer heeft gekocht); niet ondersteund (helpdesk zegt: pech man); geen valschade herstel (ja ga maar naar de mediamarkt met je pa). En de laptop niet voor toetsen mag gebruiken omdat pa de configuratie wil bepalen.

Schiet je jezelf dan niet erg in je voet?

Kinderen kosten geld, hoorde ik.
Aannames... Pa heeft een eigen computerwinkel dus heeft geen "amateur Acer" gekocht.

Nee, de school -verplicht- mij een extra laptop te kopen. Op zich is het een leuke regeling voor ouders waar het kind nog niet voorzien is. Hier is dat anders, hier is het kind wel voorzien in een goede stevige laptop die niet alleen geschikt is voor school, maar waar ook goed spelletjes op gedaan kunnen worden. Ik denk niet dat hij buiten de boot valt ;)

Qua reparaties, dat kan ik in de regel ook prima zelf regelen - dat is nu eenmaal mijn werk. En dan is ook een leenlaptopje hier zonder problemen geregeld.
naitsoezn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:02:
Ik mis even of het voor jouw als verplichting voelt of dat het daadwerkelijk een verplichting vanuit school is. Een beetje googlen op het bedrijf dat je noemt levert namelijk vooral veel hits op van scholen die sterk aanraden om daar een laptop aan te schaffen, maar eigenlijk altijd wel een optie bieden om buiten dat bedrijf om een laptop te gebruiken (zij het met minimale of geen ondersteuning).
BYOD is geen optie. Het moet een laptop via deze partij zijn, heb dat duidelijk in de mail zitten
MicGlou schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:00:
Tja... het is hier denk ik vooral een kwestie van gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. Scholen mogen dit nooit verplichten, beide kanten op niet; ze mogen je niet verplichten een laptop aan te schaffen, maar ze mogen je ook niet verplichten een laptop via de school te huren/aan te schaffen.

Ik kan het wel begrijpen overigens waarom een school dit graag wil, zo kunnen ze zelf bepalen wat voor een laptop een leerling krijgt, het beheer op het apparaat hebben etc.

Hoe graag wil je dat je kind naar die school gaat? Is het je de juridische strijd waard? Op basis van hoe je die vragen beantwoord weet je wat je moet doen.
Het probleem van "wonen in de provincie" is dat er domweg weinig keus is en ik dus al snel bij deze 3 terecht komt. Qua reisafstand (30+km) vind ik het niet verantwoord qua reistijd om naar andere scholen te gaan kijken. Als ze om 08:00 moeten beginnen, moeten ze tussen 06:00 en 06:30 thuis weg. Zelfde met de terugreis.

[ Voor 38% gewijzigd door sus op 10-06-2026 11:19 ]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

sus schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:05:
BYOD is geen optie. Het moet een laptop via deze partij zijn, heb dat duidelijk in de mail zitten
Niet op de website van de scholengemeenschap dus? Dan kan het dus ook gewoon een enthousiaste medewerker zijn die iets niet helemaal juist verwoord heeft waardoor er de indruk wordt gewekt dat het een verplichting is? Ik kan er moeilijk bij dat een school domweg de wet naast zich neerlegt.

Ze zullen er niet happig op zijn, dat geloof ik wel. En ze zullen misschien zelfs vrij hard zijn als je kind vervolgens tegen problemen of moeilijkheden aanloopt met z'n eigen laptop.

[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 10-06-2026 11:45 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:31
[...]
Aannames... Pa heeft een eigen computerwinkel dus heeft geen "amateur Acer" gekocht.
Dus verspreid flyers waarop je een soortgelijke laptop als de school verplicht voor minder aanbied (als dat economisch haalbaar is natuurlijk).

Informeer bij andere ouders wat zij ervan vinden, en kom ook met argumenten waarom die computer van 950 euro niet nodig is en je beter een eigen laptop kan aanschaffen.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@sus
Been there and did this ...... ook met dezelfde aanbieder ;)
De school kan geen verplichting doen tot aanschaf, en als men het zo uitzonderlijk vind dat daar mee gewerkt moet worden dan meld je gewoon dat je het niet kunt betalen en dan moeten ze een voorstel doen om het (bijvoorbeeld) in bruikleen te geven.

Als het echt een middel is wat absoluut gebruikt moet worden dan moeten ze het laten vaststellen als een leermiddel en dan moet de school het ook betalen. Hint zoek op leermiddel in de betreffende wetten (wet op voortgezet onderwijs enz,)

Wat zit er achter (in het geval van mijn zoon 2de klas voortgezet onderwijs met een chromebook), een beheersbare laptop in een Enterpise omgeving waar de leerlingen niet kunnen manipuleren op een eigen SSID komen en (bij de chromebook) ook direct kunnen verwijzen naar de te openen leerstof.

Ik heb gekozen om wel voor de chromebook te gaan maar vervolgens te eisen dat er een tweede (admin) account werd toegevoegd, ik heb hem gekocht dus mijn eigendom. Daar deed men moeilijk over en tot aan de directeur geweest en vervolgens wel toegang gekregen. Prettige bijkomstigheid voor de school, mijn zoon heeft ze kunnen wijzen op een datalek in het netwerk van de school (je moet je zoon natuurlijk wel opleiden/opvoeden op IT gebied 8) :+ )
Oké hij is wel eens gecrashed en hij moest hem even laten resetten en miste daarom een les, maar ja all in the game. En nee toen ze hem er op aan wilde spreken heb ik daar even nogmaals uitleg gegeven over een leermiddel en een eigen gekocht device.

Enfin moraal van het verhaal, choice your battle.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Ik heb de scholen hier op gewezen, aangegeven dat wij reeds voorzien zijn en dat de betreffende laptop van thuis prima even voorzien kan worden van de door school nodig geachte software; eventueel onder een 2e gebruiker. Dit is geen optie.

Hierna de school gewezen op de regels vanuit de overheid (https://www.rijksoverheid...d-in-voortgezet-onderwijs) maar ook hier wordt geen gehoor aan gegeven.
Ik lees op die pagina echter niet dat de school moet accepteren dat er BYOD gebruikt zou worden. Enkel dat koop niet verplicht mag worden, en dat als de ouder dat niet kunnen of willen betalen dat de school in een alternatief moet voorzien, bijvoorbeeld een leen laptop of ander lesmateriaal voor de mensen die niet digitaal mee kunnen doen. Weigeren ze dat laatste ook, of weigeren ze enkel BYOD (wat ik me ergens wel kan voorstellen, support leveren kan dan een nachtmerrie worden bijvoorbeeld).

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 10-06-2026 11:29 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:32
-knip- ongefundeerde beschuldigingen mogen achterwege blijven
Dit zou dan met dramatisch! OV moeten, waar geen vergoedingen voor bestaan. Qua kosten is dat geen optie.
offtopic:
Zoek eens op tegemoetkoming scholieren

[ Voor 30% gewijzigd door ZieMaar! op 10-06-2026 16:27 ]

• Fr33z
  • Laatst online: 21:23
de tip: gewoon je kind inschrijven op de school die je wilt en het er op aan laten komen. Er is geen wettelijke basis voor wat ze willen dus wat gaat de school doen? schrijf je kind in, geef aan dat je die laptop niet koopt (of niet kunt betalen oid)

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 10-06-2026 11:32 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Fr33z schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:32:
de tip: gewoon je kind inschrijven op de school die je wilt en het er op aan laten komen. Er is geen wettelijke basis voor wat ze willen dus wat gaat de school doen? schrijf je kind in, geef aan dat je die laptop niet koopt (of niet kunt betalen oid)
Enige wat ik me kan voorstellen dat ze zijn kind geen toegang geven tot het schoolnetwerk. Waarschijnlijk willen ze alleen beheerde devices op hun netwerk.

(Wat ik mis is een uitleg van de school waarom ze dit verplichten).

• Pjotr Wipneus
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:01
Mijn ervaring met 4 kids op het VO (gehad): allemaal een zelf aangeschafte laptop, ondanks de gepushte optie via Rent Company. Nooit gedoe gehad. De eerste week is handig om even mee te kijken met rechten/toegang/inlog, zo ingewikkeld is ‘t allemaal niet.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:08
-knip- niet reageren maar rapporteren :)

[ Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 10-06-2026 16:28 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat bedrijf wat de laptops verhuurt is niet de boosdoener hier he. De school kiest deze partij.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@sus gewoon je kind inschrijven waar je wil en dan je eigen laptop meegeven. Klaar.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:06

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Nee, de school -verplicht- mij een extra laptop te kopen. Op zich is het een leuke regeling voor ouders waar het kind nog niet voorzien is.
Nope, dat is het niet, mijn ervaring met rentcompany is dat de service best goed is maar het materiaal is ver ondermaats...
Ik heb destijds voor mijn zoon een laptop via rentcompany besteld. Na iets meer dan 3 jaar hebben we zelf een nieuwe laptop voor hem gekocht die wel capabel was. Voor mijn dochter heb ik direct dat pad bewandeld.
Als onderwijsinstelling mag dit gewoon niet... Geen "ja maar...". Het mag NIET.

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:01
Ik kan niet in je portemonnee kijken en weet niet hoe het juridisch argument is, maar ik wil het even vanuit ander oogpunt bekijken.

Is die prijs het geluk van je kind waard? Want ik kan mij voorstellen dat weinig tot geen vrienden/vriendinnen naar een school gaan die 35+ km weg is, als er dichterbij er 3 opties zijn. Wat dus zou betekenen dat ze weer helemaal opnieuw vrienden moeten maken. Of dat ik als scholier blij zou worden om 2 keer per dag 35 km te moeten reizen, naast dat dat vermoeiend is en vroeg opstaan vereist betekend het ook dat je zo goed als niet met vrienden na school kan afspreken of alleen bij schoolgenoten die in de buurt van die school thuis en nooit bij jezelf. OV in NL is redelijk maar niet onfeilbaar, dit is waarom veel forenzen toch nog vaak auto pakken en niet OV maar een scholier heeft die keuze niet

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:34
@sus

Lekker zijn eigen laptopje mee laten nemen ze kunnen het niet verplichten klaar toch

• Dennism
  • Nu online
Zoals ik al aangaf, misschien is het handig eerst even te duiden wat de school precies verplicht, verbied en qua alternatieven aanbied als men aangeeft niet te kunnen / willen betalen

Want voor zover ik kan zien mag een school inderdaad geen aanschaf verplichten, en moeten ze een alternatief bieden als iemand het niet kan of wil betalen. Maar ik lees niet direct bij de informatie van de overheid dat een school moet toestaan dat iedereen met eigen materiaal aan komt zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 10-06-2026 12:11 ]

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:29
Volgens mij heb je geen keuze wat betreft de school, en moet je je kind gewoon inschrijven bij die ene school. Maar wat betreft die verplichting, zou ik er vol in gaan.
Zelf 2 kinderen op de mddelbare school (deels gehad). Altijd eigen laptops.
De ervaring is dat de kinderen die de laptops hadden van de rentcompany altijd gedoe hadden. Geluid wat het niet deed, wifi problemen. Zelf kan je vervolgens niet oplossen. (van horen zeggen)
Houd je poot stijf. :)

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:49

XallaX

Meow

Hier een vergelijkbare situatie, school bied een huurpakket aan voor 3 jaar met een vervangende laptop bij defecten/reparatie. Kosten 1300 euro voor 3 jaar. Als je ziet waar de kinderen met een huurlaptop mee rondlopen is het (op deze school) te triest voor woorden.

Heb ervoor gekozen om zelf de laptop elders te kopen (€500 laptop + verzekering voor 3 jaar €89,-). De school sputterde wat tegen maar onderwijs tot 16 jaar is gratis en ze kunnen je niet verplichten die kosten te maken.

Nog erger, de school MOET alternatief lesmateriaal bieden als je de laptop niet wilt!

BRON overheid: https://www.rijksoverheid.nl/vraag-en-antwoord/voortgezet-onderwijs/gratis-schoolboeken-voortgezet-onderwijs

Citaat:
Laptop of tablet
Een laptop of tablet is geen gratis lesmateriaal. Scholen kunnen ouders of verzorgers vragen om een laptop aan te schaffen, maar mogen dat niet verplichten.

Scholen moeten ervoor zorgen dat alle leerlingen kunnen meedoen met het volledige lesprogramma, ook wanneer (een deel van) dit programma digitaal is. Als ouders niet kunnen of willen betalen voor een laptop dan moet de school voor een volwaardig alternatief zorgen, bijvoorbeeld door het aanbieden van een leenlaptop. De school mag hiervoor een vrijwillige bijdrage van de ouders vragen. Ouders zijn niet verplicht deze bijdrage te betalen als zij dit niet willen of kunnen. De school moet dan voor ander passend lesmateriaal zorgen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ahbart schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:11:
De ervaring is dat de kinderen die de laptops hadden van de rentcompany altijd gedoe hadden. Geluid wat het niet deed, wifi problemen. Zelf kan je vervolgens niet oplossen.
Waarom niet? Je bent als gebruiker gewoon beheerder van het device? Wij leverden het apparaat gewoon met de standaard OOBE aan leerlingen uit. Zaten we niet tussen. Eigen apparaat; eigen verantwoording.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 10-06-2026 12:13 ]

• sus

sus

Topicstarter
Op zeker dat ik het niet bij het laptop-bedrijf neerleg, wel bij de school. Al beginnen die nu toch wat tegen te sputteren nu ik ze nogmaals wijs op hun wettelijke verplichtingen en ook de ouderraad heb ingelicht over de gang van zaken.

Ik heb ze (OR) ook geadviseerd om dit tijdig nog rond te sturen naar alle nieuwe inschrijvingen, omdat ik er daadwerkelijk werk van wil maken om te zorgen dat deze handelswijze per direct wordt ingetrokken en dat ze dus ook de ouders een duidelijke mail moeten sturen waarin e.e.a. wordt uitgelegd.

• Sharky
  • Laatst online: 16:23

Sharky

Skamn Dippy!

Scholen worden redelijk streng gecontroleerd op eisen die ze stellen, de MR inschakelen is sowieso een goede stap en ik ben verbaasd dat de school zo stellig is/was met betrekking tot dit beleid. Ik heb al eens een basisschool op de vingers getikt zien worden omdat ze iets te opdringerig deden tav de vrijwillige ouderbijdrage.

This too shall pass

• Samuel Butler
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:53
Tsja. Als systeembeheerder op een school snap ik ze wel. Je wilt dat het device in de tenant zit en voldoet aan de beleidsregels. Het schijnt namelijk dat pubers nog wel eens de grenzen opzoeken, en daar wil je mitigerende maatregelen op nemen. En je wilt zeker geen tweede onbeheerd account. Je kunt simpelweg natuurlijk op basis van de wet weigeren een laptop aan te schaffen. Je kind krijgt dan -als 1 van de weinige in de klas- een oude te leen of mag op papier werken. Ik voorspel dan dat binnen het jaar je kind je zo gek heeft gezeurd dat je alsnog overstag gaat.

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:55
Samuel Butler schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:28:
....... Je kind krijgt dan -als 1 van de weinige in de klas- een oude te leen of mag op papier werken. Ik voorspel dan dat binnen het jaar je kind je zo gek heeft gezeurd dat je alsnog overstag gaat....
De school moet iets digitaals ter beschikking stellen, het mag niet alleen op papier.

"Scholen moeten ervoor zorgen dat alle leerlingen kunnen meedoen met het volledige lesprogramma, ook wanneer (een deel van) dit programma digitaal is"

Als je als school een oude laptop geeft, dan laat je je wel erg kennen.

Ik ben ook beheerder geweest op een school met de rent company. Voordeel is inderdaad dat je een vervangende laptop krijgt als je laptop defect is en dat schade gerepareerd wordt (tot ik meen 3 keer).

Kinderen met een eigen device probeerden we wel zoveel mogelijk te helpen met de optie om tot maximaal een week een leenlaptop te krijgen. Alleen de leerlingen met een chromebook hadden de nodige problemen met de MS-omgeving waar mee gewerkt werd.

• ollie1965
  • Laatst online: 17:16

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Samuel Butler
Ik snap dat het kind niet "apart/buitenbeentje"gevonden wil worden.
Maar wie zorgt hier dan nu voor?

Lees je eigen bericht nog eens terug met (alle!) wetgeving in het achterhoofd en dat je zelf die ouder bent die het niet kan betalen. Wat zou jij vinden van zo'n school?
En ja, ik had ook zo'n zoon die ging verkennen in het netwerk. Maar hé is dat niet iets wat pubers (moeten kunnen) doen om volwassen te kunnen worden? En is het niet het werk van een architect/systeembeheerder om het goed dicht te hebben?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:48
(jarig!)
Ik snap het hele punt niet van dichtzetten van de laptop. Dit is toch je volledige eigendom? Dus kan je ook je kind "gewoon" een admin account geven. Of moet je een laptop aanschaffen die dan eigenlijk eigendom wordt van de school en dat zij dan bepalen wat je wel en niet ermee mag doen?

Zo ja, dan moet de school deze toch gaan verstrekken?

• sus

sus

Topicstarter
[...]
Je kind krijgt dan -als 1 van de weinige in de klas- een oude te leen of mag op papier werken. Ik voorspel dan dat binnen het jaar je kind je zo gek heeft gezeurd dat je alsnog overstag gaat.
Ik kan je 1 ding beloven... no way dat ik die laptop ga aanschaffen :)

On topic:
Komt net een mailtje dat de school graag met mij in gesprek wil voor een passende oplossing. Nu ben ik benieuwd waar ze mee gaan komen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:14

Yucon

*broem*

Blasterxp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:44:
Als je kind niet uit de boot wil vallen (gepest omdat pa een amateur Acer heeft gekocht)
Specifiek op dit stuk wil ik even inhaken. Hier heb ik ook over getwijfeld. Dit blijkt in de praktijk echter niet zo te zijn, en dat heb ik later ook van andere ouders gehoord. De kinderen zien zelf ook dat die eigen gekochte laptops vaak beter zijn en dat het geen kneuzenoptie is.

Dat even terzijde voor dit argument ineens als waar aangenomen wordt.
edit:
terzijde 2: het is wel belangrijk om te bedenken waar je grens van je principes liggen. Ik zeg niet dat je het bijltje er bij voorbaat bij neer moet gooien maar ten koste van alles schiet zijn doel ook voorbij. Je kinderen 35km verderop naar school sturen omdat je een punt wat betreft laptopkeuze wil maken is nogal, ehm, "principieel". Als blijkt dat school echt voet bij stuk blijft houden zul je ergens de keuze moeten maken water bij de wijn te doen en het lijkt me goed om dat niet in the heat of the moment te vergeten.

[ Voor 32% gewijzigd door Yucon op 10-06-2026 13:35 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:10
sus schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:24:
[...]

On topic:
Komt net een mailtje dat de school graag met mij in gesprek wil voor een passende oplossing. Nu ben ik benieuwd waar ze mee gaan komen.
De middelbare school waar onze dochter volgend jaar naartoe gaat werkt ook met laptops en bied ook volgens mij dezelfde partij aan. Gelukkig zie ik nergens nog een verplichting, maar heb ook nog niet uitgebreid gezocht. Informatie krijgen we waarschijnlijk nog.
Wel heb ik gezegd tegen mijn vrouw dat wij zelf wel wat uitzoeken wat ze mee krijgt wat in ieder geval binnen de specs valt die ze nodig heeft en daarboven voor als ze meer nodig heeft (of ze krijgt een vaste pc).
Wat jij nu doet, zou voor mij ook gewoon de insteek zijn.

/edit: ik zie net met stiekem toch even lezen dat een eigen laptop ook een mogelijkheid is. Scheelt weer.

Ben benieuwd wat ze willen bespreken. Maar waarschijnlijk komt het wel goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 10-06-2026 13:37 ]

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:40
Ik begrijp je concern volledig en geef je ook gelijk.

Ik heb vaak ouders gehad die mij om advies vroegen om een laptop voor hun kind. Daarvan zei ik altijd dat ze een degelijk ding moeten kopen waar minimaal een I5 equivelant met degelijke ram in zat zodat ze er minimaal 5 jaar mee vooruit konden gaan van rond 500-700 euro Dan kwamen ze uiteindelijk met van die ellendige celerons/pentiums waar software die benodigd is op school amper op kon draaien. Laat staan Office licenties.

Ik denk dat scholen er ook klaar mee zijn dat ouders hun kind bewust of onbewust opzadelen met rommel.

Waar we ook vanaf moeten is de afhankelijkheid van microsoftproducten. Scholen mogen zich best richten op vrije software. Maar goed, het gaat allemaal via aanbestedingen en externe partijen natuurlijk.

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:53
sus schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:24:
[...]

On topic:
Waarschijnlijk zit er nu iemand op die school op tweakers dit forum mee te lezen en denkt die Man/Vrouw heeft gewoon gelijk.

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Iphone 17 pro:Synology DS220+

• news-tweakers
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:10
Er zijn altijd oplossingen. Ik kan begrijpen dat als ouder je niet op een extra laptop zit te wachten, maar ook een school wil de zaak dichtgetimmerd hebben voor je een pc toelaat op het netwerk.

Een tussenoplossing zou kunnen zijn: Eigen pc met "windows of zo" en laat de IT-man op school er een virtual machine op installeren voor het werk op school. Of eigen pc, en werk remote direct op de server op school.

Kortom gewoon stug volhouden.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
news-tweakers schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:09:
Er zijn altijd oplossingen. Ik kan begrijpen dat als ouder je niet op een extra laptop zit te wachten, maar ook een school wil de zaak dichtgetimmerd hebben voor je een pc toelaat op het netwerk.

Een tussenoplossing zou kunnen zijn: Eigen pc met "windows of zo" en laat de IT-man op school er een virtual machine op installeren voor het werk op school. Of eigen pc, en werk remote direct op de server op school.

Kortom gewoon stug volhouden.
Denk je dat de resources er voor zijn om daar support op te bieden? Je overschat de mogelijkheden van het beheer op een school nogal

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:11
Ik ben het helemaal met je eens TS, je moet gewoon je eigen laptop kunnen gebruiken. De school kan nooit verplichten op hun manier een laptop aan te schaffen.

Maar wat ik wel grappig vind in dit hele verhaal is dat jij blijkbaar een computerwinkel hebt (logisch dat je daardoor al apparatuur hebt voor je kinderen). Het grappige is dat je daardoor ook een soort belang hebt in dit verhaal. Als er meer ouders niet met Easy4U in zee willen gaan komen ze misschien wel bij jouw winkel terecht voor een laptop :D

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:25
Zelfde probleem hier gehad, Mijn dochter heeft een spik splinter nieuwe macbook er werd eerst wat terug houdend gereageerd. Maar uiteindelijk werk alles gewoon als een zonnetje en ook nog betrouwbaarder ook. Want die troep die door de school geleverd wordt begint halverwege het jaar al de eerste gebreken te vertonen. En nog maar te zwijgen over de accu's. Ze gaat nu het derde jaar in en af en toe 2 of 3 keer per jaar een keer support geleverd omdat er iets geïnstalleerd moest worden en er mogen zelfs toetsen worden afgenomen met het apparaat. Dus het kan wel.

• sus

sus

Topicstarter
KNed schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:43:
Ik ben het helemaal met je eens TS, je moet gewoon je eigen laptop kunnen gebruiken. De school kan nooit verplichten op hun manier een laptop aan te schaffen.

Maar wat ik wel grappig vind in dit hele verhaal is dat jij blijkbaar een computerwinkel hebt. Logisch dat je daardoor al apparatuur hebt voor je kinderen.
Maar het grappige is dat je daardoor ook een soort belang hebt in dit verhaal. Als er meer ouders niet met Easy4U in zee willen gaan komen ze misschien wel bij jouw winkel terecht voor een laptop :D
Nee, in dit geval zit ik er echt in met het belang als ouder en vind ik het domweg onzin. Dat ze een laptop halen bij een Mediamarkt, Coolblue of wellicht dan inderdaad bij mij - dat zal mij in deze echt een rotzorg zijn; het gaat mij om de houding van de school waar ik fel tegen ben.

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:48
Tsja lastige discussie. Hier speelde het ook met hetzelfde bedrijf. Bij ons was het vooral een gemak overweging. Doordat we de laptop van school namen konden ze op dag 1 gezamenlijk alle inlog verplichtingen enz doen. Dit werd dan ook klassikaal gedaan.

Als er iets met de laptop is, kan ze hem op school afgeven en krijgt ze een tijdelijke laptop mee, ter plekke. Stel dat ik een keer niet thuis ben of geen tijd heb, dan is ze verzekerd van een werkende laptop. De servicepunten zitten namelijk gewoon in school.

Bij haar was alles praktisch geregeld toen ze hem ging ophalen. Alle noodzakelijke software enz was beschikbaar.

Toevallig een kennis van mij zit een vergelijkbare situatie en werkt ook "in de computers" maar heeft ook hierom gewoon gekozen voor de huurlaptop.

En ik moet zeggen tot nu toe loopt het allemaal prima ook in de omgeving hoor ik geen negatieve verhalen over de "verhuurder".

Dus het is vooral gemak...

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Tsja, maar gemak dat 1300 euro voor 3 jaar moet kosten?

Mijn oudste heeft er nu 6 jaar middelbare school opzitten (horen morgen of het er niet 7 worden ;) )

In de brugklas een goede middenklasser laptop 2e hands gekocht voor 250 euro.

Nooit problemen met de hardware en de (school) software gehad.

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:44

shicomm

<***>

Hoest... proest... kickbacks.. hoest... proest...

Als een school er dusdanig veel moeite voor doet om ouders alleen langs hun weg een laptop aan te smeren dan is het glashelder waar het belang zit...

I live in darkness , i exist in the shadow

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:18
Kan begrijpen dat ze misschien wel allemaal vergelijkbare laptops willen hebben, krijg je met kids onderling geen gedoe, en met beheer ook niet.

In NL "moest" mn dochter een iPad van/via scholen huren of kopen... online een mooie aanbieding gevonden (zelfde model, meer geheugen), was geen enkel probleem.

Hier in DK heeft elk kind een gelijkwaardige Chromebook, geen gedoe met huren/kopen, die krijg je gewoon...en stuk? Alstublieft, een nieuwe...

Live from Denmark

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:45
news-tweakers schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:09:
Het bedrijf waar ik werk legt complete netwerken aan voor o.a. scholen en universiteiten. Zo’n netwerk is prima dicht te timmeren en niet afhankelijk van het apparaat dat op het netwerk zit.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:25
Hi,

Hier in de regio zijn een 3-tal scholengemeenschappen voor het voortgezet onderwijs. Alle 3 hebben hun eigen grondslag, waardoor voor mij nu 2 scholen overblijven.

Nu blijkt dat de 3 scholen achter de schermen intensief samenwerken. Op zich prima natuurlijk, daar zitten allerlei voordelen aan.

Maar, daar is dus ook een afspraak gemaakt met het bedrijf Easy4U, op de website https://rentcompany.nl/. Vanuit de scholen is er de verplichting dat ik daar als ouder een laptop ga aanschaffen. Door dit bedrijf wordt de laptop afgeleverd met alle software die nodig is. Verplicht hierbij is ook een schadeverzekering met een eigen risico van 50,- per schade. Totale investering is € 950.-

Ik ben het hier uiteraard niet mee eens. Het begint er al mee dat iedereen hier thuis al een laptop heeft en het dus totale onzin is om er voor school nog een bij te kopen. Daarnaast zijn alle laptops hier voorzien van MS365 en hebben we dus de beschikkinig over alle tools van Microsoft. Blijft over wat software van school en - is een aanname - een stuk software waarmee docenten tijdens lessen/toetsen mee kunnen kijken en kunnen monitoren.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik weiger om bijna 1000,- uit te geven aan een laptop en verplichte koppelverkoop van een verzekering, zeker omdat het volgens de wet domweg niet mag.

Het probleem is dat dit beleid op de 3 scholengemeenschappen in de buurt wordt gevoerd dankzij de samenwerking op de achtergrond. Dit zou dan gaan betekenen dat we buiten de regio terecht komen met een reisafstand van minimaal 35km. Dit zou dan met dramatisch! OV moeten, waar geen vergoedingen voor bestaan. Qua kosten is dat geen optie.

Ik ben dus vooral op zoek naar tips of wellicht ervaringen van anderen hier.
Hoewel ik met je eens ben dat gedwongen irritant is, wil ik je toch meegeven dat bij de school van mijn neefje, waar het niet verplicht was, na een jaar met byod hij (of eigenlijk zijn ouders) toch maar hebben besloten om via de school te regelen. Dit omdat er teveel dingen anders net niet lekker werkten.

Mijn kinderen heb ik ook via zo'n constructie de middelbare school laten doen. Uiteindelijk is het maar een paar jaar, en zitten er ook wel daadwerkelijk voordelen aan die verzekering als er eens eentje stuk ging. En je hoeft niet zelf na te denken welke laptop nou het beste geschikt is.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat zou er allemaal niet lekker werken dan. Alle lesmethodes zijn online.

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:22
vorig jaar zelfde probleem gehad met de nieuwe school van ons kind. Gewoon aangeven dat je toch echt een eigen laptop gaat aanschaffen, ze hebben geen poot om op te staan, ook zijn ze verplicht om de lijst met software aan te leveren. Moest tot aan de directie aan toe maar uiteindelijk toch goed gekomen op een nette manier.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:28
Ze maken het je gewoon moeilijk. Toevallig doet dat bedrijf aan flinke marketing want mn kinderen hebben op verschillende scholen gezeten en altijd komt dat bedrijf naar voren met bizarre tarieven ook bij het inleveren en er is een defect.

Ik heb er nooit gebruikt van gemaakt. Je mag wel zelf een laptop aanschaffen maar ze hebben belachelijke eisen qua wifi (6 of 7) etc met ingewikkelde termen van voor een normaal iemand niet te begrijpen is. Alleen mijn dochter en nog iemand had hem zelf aangeschaft de rest via dat bedrijf.

Bij de oudste is de laptop defect gegaan en heb voor 130 euro gewoon een 2de hands gekocht en daar werkt ze 4 jaar later nog steeds mee en nu hoor ik niks meer over eisen en wat niet goed is.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:17
Enn prachtige oude roze laptop voor je zoon. Voldoen ze aan de regels, kost het je niks en is het probleem dus opgelost!

Maar dat is natuurlijk ook niet wenselijk.

Het is best simpel: een school krijgt per leerling jaarlijks bedrag X vanuit de overheid (lumpsum). Van bedrag X moet het gebouw worden betaald, de schoonmakers, de medewerkers, de methoden, etc. School kan er zeker voor kiezen om gratis laptops aan de kinderen te verstrekken, alleen:

- zijn kinderen vaak voorzichtiger met spullen van zichzelf dan van een ander

- moet er dan dus op een ander punt bezuinigd worden. Minder geld voor een opgeruimd gebouw en schoolplein, voor toezicht tijdens pauzes (voor zover daar geld voor is), voor hulp aan leerlingen met dyslexie, etc.

Als jij niet zelf de laptop wilt betalen dan gaat het geld voor jouw kind dus ergens anders vanaf.

Zelfde als op de basisschool. Als ouders de vrijwillige bijdrage niet betalen dan is het simpel: geld vanuit de overheid is bedoeld voor onderwijs. Dat geld wordt dus niet uitgegeven aan schoencadeautjes, aan en Sinterklaas en Pieten pak, aan een geluidsinstallatie voor vieringen of de musical, etc...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:24

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat was de onderbouwing van de school? Waarom zou dit geen optie zijn?

Ik heb meerdere kinderen op het voortgezet onderwijs. Twee met een BYOD, waar het M365 account van school op gekoppeld is. De derde krijgt een Chromebook van school, maar gebruikt in de praktijk ook haar eigen Windows laptop in combinatie met haar school account om de Google apps te kunnen gebruiken. Werkt allemaal prima...

Als school het niet kan onderbouwen, zou ik het er gewoon op aan laten komen. Laat je kinderen lekker met hun prive devices naar school gaan, en laat ze de boel maar regelen.
President schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:20:
Als jij niet zelf de laptop wilt betalen dan gaat het geld voor jouw kind dus ergens anders vanaf.
Nou, TS heeft ál een laptop betaald voor haar kind, en vraagt zich terecht af waarom die niet ingezet kan worden. Het is niet dat TS geen laptop wil betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 10-06-2026 17:24 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:17
Question Mark schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:23:
[...]

Wat was de onderbouwing van de school? Waarom zou dit geen optie zijn?

Ik heb meerdere kinderen op het voortgezet onderwijs. Twee met een BYOD, waar het M365 account van school op gekoppeld is. De derde krijgt een Chromebook van school, maar gebruikt in de praktijk ook haar eigen Windows laptop in combinatie met haar school account om de Google apps te kunnen gebruiken. Werkt allemaal prima...

Als school het niet kan onderbouwen, zou ik het er gewoon op aan laten komen. Laat je kinderen lekker met hun prive devices naar school gaan, en laat ze de boel maar regelen.

[...]

Nou, TS heeft ál een laptop betaald voor haar kind, en vraagt zich terecht af waarom die niet ingezet kan worden. Het is niet dat TS geen laptop wil betalen.
TS heeft inderdaad al een laptop, dus kan gewoon de lessen volgen. Dat de school een dergelijke eis stelt.... De school zal daar wel zijn redenen voor hebben?

Ik kan mij wel wat dingen voorstellen:

- iedereen zelfde OS is makkelijk

- iedereen dezelfde garantie. Als een laptop kapot gaat door een klasgenoot is er weinig gedoe

- geen verschillen tussen arm en rijk qua laptop

- binnen een dag een nieuwe laptop bij een gebrek, dus onderwijs kan altijd doorgaan

- het betreffende bedrijf blijft alleen dienst uitvoeren bij X aantal leerlingen ivm winstgevendheid

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:13

fxs81

Julianadorp

Ik denk dat de school nu keurig bakzeil gaat halen, het is immers niet toegstaan wat ze doen. Mijn dochter zit nog steeds op haar oude laptopje van de rentcompany, (prima bedrijf trouwens al leveren ze wel wat verouderde hardware uit), ik wilde haar eerst mijn vrij nieuwe laptop geven destijds maar ze wilde liever de huur laptop, die had namelijk een touch screen. Ik kan je wel vertellen dat je ook op de laptop van de rentcompany gewoon meerdre accounts aan kan maken, windows doet daar niet moeilijk over en ze zijn helemaal niet "dicht getimmerd". De school moet er zelf voor zorgen dat hun netwerk veilig is. Ze moet nog 1 jaar en dan wellicht een nieuwe als ze verder gaat leren, toevallig gisteren nog gevraagd of ze geen nieuwe wil want deze heeft ze nu al 4 jaar en toen kreeg ik de vraag: "Wat dan??, ben deze gewend, doet het prima" Ja maar die is niet vooruit te branden (Dell - Latitude 3120 2-in-1 - 11,6" HD touch - Intel® Pentium N6000 - 8GB/128GB): Nou ik heb nooit haast op school hoor. Pubers, go figure...

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:20
Tsja. Als systeembeheerder op een school snap ik ze wel. Je wilt dat het device in de tenant zit en voldoet aan de beleidsregels. Het schijnt namelijk dat pubers nog wel eens de grenzen opzoeken, en daar wil je mitigerende maatregelen op nemen. En je wilt zeker geen tweede onbeheerd account. Je kunt simpelweg natuurlijk op basis van de wet weigeren een laptop aan te schaffen. Je kind krijgt dan -als 1 van de weinige in de klas- een oude te leen of mag op papier werken. Ik voorspel dan dat binnen het jaar je kind je zo gek heeft gezeurd dat je alsnog overstag gaat.
Ben toch wel benieuwd wat jij op een school allemaal beheert voor leerlingen. Komt mij nogal old school 😉over. Hier gaat echt alles online, leerlingen draaien niks lokaal. En hoeven ook niet op netwerk schijven van de school oid. 'Systeembeheer' bestaat er dus uit dat de wifi het doet, meer niet.

Verder ben ik heel blij met de keuze voor een cheapo chromebook in eigen beheer. Meer dan genoeg accucapaciteit om de lesdag door te komen en gaat de boel kapot dan hebben ze alles in de cloud staan. In het ergste geval betekent dat even snel een nieuwe kopen en ze kunnen naadloos door. Is precies 1x voorgekomen hier in 6 jaar VWO. Alleen al van de niet betaalde verzekeringspremies had ik ieder jaar een nieuwe kunnen kopen.

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:18
President schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:57:
[...]

TS heeft inderdaad al een laptop, dus kan gewoon de lessen volgen. Dat de school een dergelijke eis stelt.... De school zal daar wel zijn redenen voor hebben?

Ik kan mij wel wat dingen voorstellen:

- iedereen zelfde OS is makkelijk --> lespaketten zijn vaak/meestal webapplicaties die overal op draaien

- iedereen dezelfde garantie. Als een laptop kapot gaat door een klasgenoot is er weinig gedoe --> heeft niets met garantie te maken maar met verzekering

- geen verschillen tussen arm en rijk qua laptop --> excuse me? zeker allemaal 100 m voor de school ook een 'schoolfiets en schooluniform'? klopmop zeg.

- binnen een dag een nieuwe laptop bij een gebrek, dus onderwijs kan altijd doorgaan --> kan ouder ook zelf regelen

- het betreffende bedrijf blijft alleen dienst uitvoeren bij X aantal leerlingen ivm winstgevendheid --> leven niet in een communistische heilstaat

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja. Als systeembeheerder op een school snap ik ze wel. Je wilt dat het device in de tenant zit en voldoet aan de beleidsregels.
Ik vind dit toch een beetje apart. Interne beleidsregels moeten in harmonie zijn met de wet en kunnen verdere invulling geven aan gebieden waar wettelijk ruimte is. Ze moeten de wettelijke vereisten niet in de weg zitten.
Overigens, ter vergelijk; bij de school van mijn oudste dochter was de laptop 750 euro inclusief 4 jaar garantie / vervangingsservice. En voor die service zit er iemand gewoon elke schooldag in de school en zijn er op school vervangende exemplaren aanwezig. BOYD was overigens ook geen probleem, al verspreidden ze wel veel FUD over incompatibiliteit van Macs met het schoolnetwerk, en recentelijk over VPNs.

[ Voor 30% gewijzigd door eamelink op 10-06-2026 18:34 ]

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:51
Hier in huize Microvax, zijn we wel tevreden met het betaalde service contract van Rentcompany. Er is een loket van Rent-co op school, waar dochter-lief vaste klant is, en altijd goed geholpen werd. Geen gedoe want het is altijd urgent en ik heb helemaal geen tijd overdag om 1,2,3e lijns IT desk te spelen. Leenlaptops waren ook altijd beschikbaar, reparatie tijden misschien wat langer dan noodzakelijk maar er is toch een (courante) leenlaptop. Ik begrijp wel waarom scholen graag zien dat leerllingen allemaal dezelfde IT hebben, maar denk ook dat een verplichting niet kan op een openbare school. Natuurlijk is een verplichting wel prima voor een private school, of als er ruime alternatieve keuze is in openbare scholen. Ook op een specialistische beroeps opleiding is het te verdedigen.

• JaQ
  • Laatst online: 20:39

JaQ

eamelink schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:22:
[...]

BOYD was overigens ook geen probleem, al verspreidden ze wel veel FUD over incompatibiliteit van Macs met het schoolnetwerk, en recentelijk over VPNs.
Overal hetzelfde liedje: als je niet meedoet aan het schoolprogramma voor (brakke) laptops dan krijg je geen support. Nou, voor connectie naar WiFi, een O365 account en openen van een browser hebben mijn kids geen support nodig :)

Wel heb ik voor de school van de oudste een handleiding geschreven voor installatie van de dyslectie-software op een Mac. Bleek later dat school dat voor Windows ook niet aan de praat kreeg :+

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:35

bonzz.netninja

Niente baffi

-knip- dat is een andere discussie, en dus hier offtopic

[ Voor 77% gewijzigd door ZieMaar! op 10-06-2026 19:50 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Ray_308
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:36
Gewoon eigen laptop meegeven, met alle vier onze kinderen gedaan. Geen enkel probleem. Ze komen vanzelf bij je dat er een licentie voor het één of ander moet worden aangeschaft. (en die zit vaak wel al op die van de aanbieder) Vervolgens wordt de licentie nooit gebruikt. Dus wij stelden zolang mogelijk alles uit (in overleg met de kinderen) nooit gedoe gehad (op vier verschillende scholen)
Pagina: 1