GitHub Copilot-topic

Pagina: 1
Acties:

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:30

Bart ®

Moderator Spielerij/AI

I have the cape.

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:50

Joost1981_2

GitHub Copilot

GitHub Copilot is het antwoord van GitHub en Microsoft op GenAI coding assistance en AI-ondersteund programmeren.
Voordelen van GitHub Copilot
GitHub Copilot heeft een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van andere AI-coding tools:
1. Ondersteuning van meerdere frontier LLM’s
GitHub Copilot werkt met verschillende grote taalmodellen (LLM’s), waaronder modellen van onder andere Anthropic, OpenAI en Google. Hierdoor is het platform niet afhankelijk van één specifieke modelleverancier.

Wanneer de state-of-the-art in LLM-technologie verschuift, kan GitHub Copilot relatief eenvoudig meebewegen zonder dat de gebruiker van tool hoeft te wisselen.
2. IDE-onafhankelijk gebruik
GitHub Copilot is niet gekoppeld aan één specifieke ontwikkelomgeving. Het kan worden gebruikt in onder andere:
  • Visual Studio Code
  • Visual Studio
  • JetBrains IDE’s
  • Minder gangbare omgevingen zoals Eclipse
Dit maakt het breed inzetbaar binnen verschillende development stacks en teams. Visual Studio Code is de IDE front-runner qua nieuwe features.
3. CLI en standalone applicatie
Naast integratie in IDE’s biedt GitHub Copilot ook:
  • een CLI/TUI voor terminalgebruik
  • sinds kort een eigen desktopapplicatie (wat is jou highscore?)
Hierdoor kan het ook buiten de klassieke IDE-workflow worden ingezet voor AI native development GitHub Copilot CLI is de absolute frontrunner qua nieuwe features.
4. Flexibele licentiemodellen
Voor individueel (privé) gebruik biedt GitHub Copilot drie betaalde abonnementen. Voor zakelijk gebruik zijn er twee enterprise-georiënteerde plannen beschikbaar.

Zie: https://github.com/features/copilot/plans
5. Sterke enterprise-integratie
GitHub Copilot is vooral populair binnen bedrijven vanwege de diepe integratie met GitHub’s Enterprise beheerlaag. Organisaties kunnen centraal zaken beheren zoals:
  • SSO (Single Sign-On)
  • SCIM provisioning
  • IP indemnity
  • beleidsregels (policies)
  • MCP registries
Dit alles is beheersbaar vanuit een centrale control plane binnen het GitHub-platform, zonder dat hiervoor per se een volledige GitHub Enterprise-licentie vereist is.

Binnen GitHub Enterprise breidt GitHub dit verder uit met aanvullende Copilot-functionaliteit, zoals:
  • GitHub Copilot code review, waarmee AI automatisch pull requests kan analyseren en feedback kan geven op codekwaliteit, bugs en verbeterpunten.
  • Copilot Cloud Agent, die issues en work items kan oppakken en (deels of volledig) automatisch kan implementeren.
  • Agentic Workflows, waarbij CI/CD-achtige pipelines worden uitgebreid met AI-agents die zelfstandig taken uitvoeren, beslissingen nemen en stappen in een workflow kunnen automatiseren op basis van context.
Deze uitbreidingen verschuiven Copilot van een assistent in de IDE naar een meer autonome “agent layer” binnen de software development lifecycle.

[ Voor 114% gewijzigd door Joost1981_2 op 22-06-2026 19:39 ]

Cunning linguist.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57
De nieuwe usage based billing lijkt wel echt chaotisch om budgets in te stellen.

De gebruikers kunnen niet zien dat er limits zijn ingesteld als deze op organization niveau zitten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJUR6LOP0u366sHNqDjz64DrfdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4gcpOL4RT6nrGl47wTQwujpR.png?f=fotoalbum_large

Pas als je een budget voor de specifieke gebruiker aanmaakt krijgt ie iets te zien, maar het is geen doen om voor elke gebruiker individueel een budget in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fviu4lgl0dlkWsrb2Zp7lKreoVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VG3UULWj53blgdy11GeQLwzB.png?f=fotoalbum_large
Na het instellen van een budget voor de gebruiker kan ik hem ook niet meer terugvinden...

Iemand tips / betere ervaringen?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dit is momenteel bij AI simpelweg industry standaard. Er is geen bedrijf waarbij het wél duidelijk is hoe lang het duurt voor je tegoed op is. Dat is ergens als consument of bedrijf simpelweg het makkelijkst; bij elke update van het model zijn er weer andere prijzen aan dat gebruik, en die updates vinden ook nog eens wisselend plaats. Tussen GPT 5.4 en 5.5 zat vrijwel geen tijd, terwijl we wel weer vrij lang op GPT 5.3 zaten.

Kortom ook al is het zeker nodig dat dit voor de toekomst duidelijker afgebakend / geformuleerd wordt, voor nu vind ik het begrijpelijk dat ze het zo doen. Overzichtelijker wordt het simpelweg voor niemand in deze snel ontwikkelende / veranderende markt als je er heel strakke grenzen / tarieven aan legt die vervolgens elke 1, 2, 3 of (?) maanden weer moeten wijzigen.

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-07 12:06
Welke copilot hebben we het hier over? 365 Copilot of github Copilot? Copilot+ PCs? Microsoft Security Copilot?

Microsoft houdt ervan om allemaal sterk verschillende producten Copilot te noemen.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Skamba schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 04:15:
Welke copilot hebben we het hier over? 365 Copilot of github Copilot? Copilot+ PCs? Microsoft Security Copilot?

Microsoft houdt ervan om allemaal sterk verschillende producten Copilot te noemen.
Ik dacht al dat het aan mij lag dat ik er geen wijs uit kom. Sinds de keuze gemaakt is door het bedrijf om Copilot zakelijk als standaard AI in te zetten popt het overal op maar lijkt het steeds net iets anders te werken.

Er is een Copilot app waar ik steeds opnieuw moet inloggen en kiezen tussen zakelijk of persoonlijk. Die app heeft geen context uit de documenten van onze sharepoint, iets waar de copilot app binnen teams weer wel aan kan. En dan is er nog de copilot schrijfhulp binnen Office die weer losstaat van de eerdere twee.

Wat een bende.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Wat een flauwekul. Microsoft heeft een AI chatbot die ze Copilot noemen, die is
via een app,
de website,
binnen de office suite of
binnen je programmeeromgeving (github) te benaderen.

En dan noemen ze pc's die daar geschikt voor zijn Copilot+ PC's. Kortom overzichtelijker en duidelijker kan het niet volgens mij.

Misschien een idee @Bart ® om ook een AI Algemeen Azijnpisserij forum te maken? Dan kan iedereen die dat graag doet lekker daar terecht. Begin er langzaam een beetje moe van te worden.

[ Voor 14% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-06-2026 13:21 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Het heet allemaal copilot, maar inderdaad verschillende scope en vooral ook licentie- en kostenmodellen. Irritant bij gebruik in (middel)grote organisaties. De copilot MS365 variant gebruik ik dagelijks, voor inderdaad de toegang tot OneDrive, mail, etc.

@SirLenncelot dat je kunt switchen tussen ‘bedrijf’ (MS365 variant) en ‘web’ (a la de gratis versie, maar dan met zakelijke afspraken qua vertrouwelijkheid etc) vind ik juist prettig. Ik wil soms dat het juist eigen stukken gebruikt als kennisbron, en soms juist niet. Of bedoel je zakelijk versus echt-privé? Ik zou dan verschillende browsers gebruiken, bv Edge zakelijk en Firefox privé-context

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

Yucon

*broem*

F_J_K schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:28:
Het heet allemaal copilot, maar inderdaad verschillende scope en vooral ook licentie- en kostenmodellen. Irritant bij gebruik in (middel)grote organisaties. De copilot MS365 variant gebruik ik dagelijks, voor inderdaad de toegang tot OneDrive, mail, etc.

@SirLenncelot dat je kunt switchen tussen ‘bedrijf’ (MS365 variant) en ‘web’ (a la de gratis versie, maar dan met zakelijke afspraken qua vertrouwelijkheid etc) vind ik juist prettig. Ik wil soms dat het juist eigen stukken gebruikt als kennisbron, en soms juist niet. Of bedoel je zakelijk versus echt-privé? Ik zou dan verschillende browsers gebruiken, bv Edge zakelijk en Firefox privé-context
Is het op organisatieniveau eigenlijk ook weer mogelijk om die switch dicht te zetten? Bij de organisaties waar ik zelf binnen ben geweest (consultancy, niet M365 gerelateerd) viel het me op dat dit aanstond. Terwijl het me juist iets lijkt dat organisaties vaak juist weer dicht zouden willen zetten onder het mom van "is geen werk, willen we hier niet"

[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 06-06-2026 14:11 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

De ‘web’ versie valt ook onder werk. Bij ons heeft iedereen de ‘web’ versie als onderdeel van de E5, en afhankelijk van de functie de MS365 versie. Maar ook dan wil je beide naast elkaar gebruiken.

Maar ja, uitschakelen kan. Bijvoorbeeld via group policy, of conditional access policy afhankelijk van hoe en wat precies.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:49

Martinspire

Awesomeness

Ik vind de laatste prijswijzigingen van deze maand voldoende reden om wat anders te gaan zoeken en github copilot alleen te gebruiken voor autocomplete en next edit suggestions. Mijn 10 euro abonnement was eerst prima om de maand door te komen en ik snap ook best dat die prijs te laag was, maar met de huidige prijswijziging ben ik er met de hogere tier abonnement ook nog niet en moet ik alsnog bijbetalen. Dus momenteel maar even ChatGPT abonnement genomen om te kijken hoe het daarbij gaat. Al heb ik het idee dat die ook nog wel in prijs gaat stijgen de komende weken.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:26
DeNachtwacht schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:20:
via een app,
de website,

En dan noemen ze pc's die daar geschikt voor zijn Copilot+ PC's. Kortom overzichtelijker en duidelijker kan het niet volgens mij.

Misschien een idee @Bart ® om ook een AI Algemeen Azijnpisserij forum te maken? Dan kan iedereen die dat graag doet lekker daar terecht. Begin er langzaam een beetje moe van te worden.
Of misschien moet jij een beetje aardiger gaan doen en niet iedereen die kritiek op Microsoft heeft gelijk uitmaken voor azijnpissers.

Microsoft is altijd al een chaotisch bedrijf geweest, in heel veel opzichten. Veel van hun producten werken ook heel chaotisch. Dat is geen negatieve mening, dat is een neutraal feit.

Ik zeg niet dat Microsoft niet slim is of dat ik geen respect heb voor Microsoft, maar ergens respect voor hebben is iets heel anders dan er als een ja-knikker kritiekloos mee omgaan.

Ik gebruik ook vaak Copilot en ik merk ook verschil in prestaties tussen de gratis webbased variant waarvoor ik niet hoef in te loggen en de Offfice 365 versie van mijn werk.

Copilot zelf geeft ook aan dat die verschillen er zijn.

Is Copilot wat jou betreft nu ook een azijnpisser?

[ Voor 10% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-06-2026 14:13 ]

Een taboe is altijd intrigerend vanwege zowel het onderwerp als de manier waarop daar door mensen op gereageerd wordt.

• Joost1981_2
I_IBlackI_I schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:17:
De nieuwe usage based billing lijkt wel echt chaotisch om budgets in te stellen.

De gebruikers kunnen niet zien dat er limits zijn ingesteld als deze op organization niveau zitten.[Afbeelding]

Pas als je een budget voor de specifieke gebruiker aanmaakt krijgt ie iets te zien, maar het is geen doen om voor elke gebruiker individueel een budget in te stellen.

[Afbeelding]
Na het instellen van een budget voor de gebruiker kan ik hem ook niet meer terugvinden...

Iemand tips / betere ervaringen?
Al gekeken naar de universal budget?
Als gebruikers individueel een budget wil geven moet je terugvallen op scripting. Kan via de UI maar is niet handig.

Verbeteringen komen volgende maand

• Joost1981_2
Bart ® schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:25:
Algemeen Copilot-topic

Wil je meehelpen aan het opbouwen van deze OP? Laat het even weten aan een van de mods :)
Idee om de title te hernoemen naar GitHub Copilot of gaat het daar juist niet om? Copilot is een erg breedt begrip. Ik zou een knip verwachten... GitHub Copilot en de rest Copilot.
Microsoft en hun naamgevingen zijn niet echt om naar huis te schrijven.

[ Voor 15% gewijzigd door Joost1981_2 op 22-06-2026 14:18 ]

• DeNachtwacht
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:10:

Is Copilot wat jou betreft nu ook een azijnpisser?
Als je mijn tekst nu gewoon even leest in plaats van direct tot een persoonlijke aanval over te gaan, zie je dat er staat dat de structuur van Microsoft echt niet zo ongestructureerd is als de vorige reactie voor deed komen, en gewoon best logisch is in een complex en groot OS met veel online koppelingen/diensten. Dat is het enige wat ik zei.

Google noemt al zijn AI diensten Gemini, Microsoft Copilot. Zo wereldschokkend en rommelig is dat niet. En net als Google/ChatGPT en alle anderen is inderdaad de gratis versie natuurlijk niet dezelfde als de betaalde / zakelijke.

Maar inderdaad wel een goed idee, gooi ook dit topic maar lekker vol met zuur gemopper daarover en lekker welles/nietesen over indelingen en woordjes, in plaats van elkaar gewoon verder te helpen met copilot AI en wat je er wél mee kan. Dan is de kans van slagen voor dit topic inderdaad groter _/-\o_

[ Voor 43% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-06-2026 14:40 ]

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57
Joost1981_2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Al gekeken naar de universal budget?
Als gebruikers individueel een budget wil geven moet je terugvallen op scripting. Kan via de UI maar is niet handig.

Verbeteringen komen volgende maand
Ja, gelukkig is dat nu mogelijk. De interface was echt om te huilen begin deze maand. Nu kan je het wel allemaal juist instellen.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:07
Bart ® schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:25:
Algemeen Copilot-topic

Wil je meehelpen aan het opbouwen van deze OP? Laat het even weten aan een van de mods :)
Ik wil wel een duit in het zakje doen.

Ik gebruik Github Copilot veel, ook na de recente prijsverhoging, en ben recent ook in OpenAI's Codex gedoken.

Wat ik prettig aan GHCP vind is de combinatie met Github Workspaces. Hierdoor heb ik ongeacht op welke computer ik werk altijd een geconfigureerde IDE met alle dependencies geinstalleerd. Het nadeel daarvan is dat ik niet vanaf 1 plek met meerdere projecten kan 'chatten'.

Dat is in Codex anders. Daar heb je geen Workspaces en werk je dus lokaal. Voor een Swift project doe ik dit vanaf mijn Mac en voor Python of NextJS vanaf mijn windows bak. Wat prettig is aan Codex is dat je Codex vanaf 1 centrale plek kunt besturen. Nadeel is dan dat die lokale omgevingen aan moeten staan.

Ik zoek eigenlijk naar een combinatie van Codex/GHCP of naar een virtuele IDE voor Swift programmeer (en vooral test) werk.

Ga binnenkort nog wel eens spelen met het speelgoed van Anthropic.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:30

Bart ®

Moderator Spielerij/AI

I have the cape.

Topicstarter
Joost1981_2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Idee om de title te hernoemen naar GitHub Copilot of gaat het daar juist niet om? Copilot is een erg breedt begrip. Ik zou een knip verwachten... GitHub Copilot en de rest Copilot.
Microsoft en hun naamgevingen zijn niet echt om naar huis te schrijven.
Als die behoefte er is, dan is dat geen probleem natuurlijk :). Maak vooral een topic aan voor het ene, dan hernoem ik deze daarna naar het andere.

Cunning linguist.

• HenkEisDS
Bart ® schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:38:
[...]

Als die behoefte er is, dan is dat geen probleem natuurlijk :). Maak vooral een topic aan voor het ene, dan hernoem ik deze daarna naar het andere.
Microsoft Copilot

• Joost1981_2
I_IBlackI_I schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:43:
[...]

Ja, gelukkig is dat nu mogelijk. De interface was echt om te huilen begin deze maand. Nu kan je het wel allemaal juist instellen.
Het wordt weer iets beter volgende maand. O.a via cost centers.

• Joost1981_2
HenkEisDS schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:33:
[...]

Ik wil wel een duit in het zakje doen.

Ik gebruik Github Copilot veel, ook na de recente prijsverhoging, en ben recent ook in OpenAI's Codex gedoken.

Wat ik prettig aan GHCP vind is de combinatie met Github Workspaces. Hierdoor heb ik ongeacht op welke computer ik werk altijd een geconfigureerde IDE met alle dependencies geinstalleerd. Het nadeel daarvan is dat ik niet vanaf 1 plek met meerdere projecten kan 'chatten'.
Bedoel je niet codespaces? Copilot Workspace is namelijk gesunset. Codespaces werkt op basis van devcontainers. Je kan een json bestandje in je repo zetten met je eigen configuratie - repo onafhankelijk en dan kan je dat dus wel. Zie: https://docs.github.com/en/codespaces/setting-up-your-project-for-codespaces/adding-a-dev-container-configuration/introduction-to-dev-containers

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:18

Blokker_1999

Full steam ahead

DeNachtwacht schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:20:
via een app,
de website,

Het is een ramp wanneer je zoveel verschillende producten dezelfde naam geeft.

Je hebt Copilot, de assistent die voor iedereen beschikbaar is met een Microsoft account. Gratis en voor niets. Als bedrijf kan je wel databescherming aanzetten als je dat wenst om te voorkomen dat men de AI gaat trainen op antwoorden van je gebruikers, maar deze AI kan voor de rest niet aan de data van je bedrijf, alleen maar het web doorzoeken. Copilot is beschikbaar via de app in Windows alsook via de website.

Dan heb je Microsoft 365 Copilot, de Copilot voor bedrijfsomgevingen. Ziet en voelt er grotendeels hetzelfde uit als de gewone Copilot, maar hier heb je als onderneming veel meer controle over. Deze kan wel standaard heel je M365 omgeving uitlezen. Dus kan aan een gebruiker antwoorden geven over emails in zijn mailbox, een samenvatting van een recente vergadering op MSTeams, welke documenten op SharePoint relevant zijn en zo verder. Deze Copilot vereist wel een licentie per gebruiker van 30 euro per maand. Copilot en M365 Copilot staan los van elkaar en kunnen niet aan elkaars context.

Dan heb je Github Copilot, de Copilot die geintegreerd zit in Github en bedoeld is om je te helpen met je code. Deze kan dan weer niet aan de data uit je M365 omgeving maar moet werken met de broncode waar jij toegang tot geeft en de context die je zelf opbouwt rondom je vraagstelling. Deze staat dan ook volledig los van de vorige twee en heeft alweer een aparte licentie nodig.

Copilot+ PCs zijn dan weer computers met een NPU met een minimale rekenkracht. En waar de bovengenoemde 3 Copilots net niet gemaakt zijn om offline te werken is een Copilot+ PC net wel weer bedoeld om bepaalde modellen lokaal te kunnen draaien.

En dan hebben we het nog niet over Azure Copilot, Security Copilot, ... . Alles bij elkaar zijn er vandaag meer dan 100 producten die van Microsoft de naam Copilot hebben gekregen en de meeste vereisen een aparte, betaalde licentie of zitten als onderdeel bij een licentiepakket.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Joost1981_2
Blokker_1999 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:28:
[...]

Het is een ramp wanneer je zoveel verschillende producten dezelfde naam geeft.
Eens. Microsoft is een ramp qua naamgevingen. Maar nu gaat dit topic over GitHub Copilot. Dus een zacht knipje

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Dat. Genoeg over de naamgeving etc, hier aub verder over de GitHub-copilot.

• HenkEisDS
Voor Github Copilot ben ik trouwens aan het experimenteren met verschillende agents die vanuit verschillende invalshoeken helpen met het definieren van solide user stories op basis van basic specs.

https://github.com/bbjwz/agentstandards

Dit helpt me al een beetje om domme fouten aan het begin van een project te voorkomen.

Vind je dit helemaal niets bekijk dan op zijn minst mijn copilot-instructions.md en laat me weten wat jullie hier van vinden.

https://github.com/bbjwz/agentstandards/blob/main/.github/copilot-instructions.md
Joost1981_2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Bedoel je niet codespaces? Copilot Workspace is namelijk gesunset. Codespaces werkt op basis van devcontainers. Je kan een json bestandje in je repo zetten met je eigen configuratie - repo onafhankelijk en dan kan je dat dus wel. Zie: https://docs.github.com/en/codespaces/setting-up-your-project-for-codespaces/adding-a-dev-container-configuration/introduction-to-dev-containers
Ja die bedoel ik indd. 👍 Ik werk graag vanaf meerdere computers op een 5 tal projectjes en dan is dit wel een uitkomst. Maar je kunt niet via GHCP CLI bijvoorbeeld ‘in’ die actieve codespace chatten en dat vind ik wel jammer. Met Codex kun je bijvoorbeeld beginnen met een sessie op je laptop en daarna verder chatten vanaf mobiel.

[ Voor 25% gewijzigd door HenkEisDS op 22-06-2026 20:07 ]

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
HenkEisDS schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:01:
Vind je dit helemaal niets bekijk dan op zijn minst mijn copilot-instructions.md en laat me weten wat jullie hier van vinden.

https://github.com/bbjwz/agentstandards/blob/main/.github/copilot-instructions.md

[...]
Ik zou dan toch echt met deze guide beginnen:

https://docs.github.com/en/copilot/how-tos/copilot-on-github/customize-copilot/add-custom-instructions/add-repository-instructions

Dan krijg je met meer zekerheid een instructions file die ook echt werkt voor GHCP

[ Voor 18% gewijzigd door theHoff op 23-06-2026 10:25 ]

• Joost1981_2
HenkEisDS schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:01:
Voor Github Copilot ben ik trouwens aan het experimenteren met verschillende agents die vanuit verschillende invalshoeken helpen met het definieren van solide user stories op basis van basic specs.
Is dan spec driven development dan niet een betere invalshoek? Of probeer je dat niet te bereiken? Zie: https://hashrocket.com/blog/posts/openspec-vs-spec-kit-choosing-the-right-ai-driven-development-workflow-for-your-team

• HenkEisDS
Thanks, interessant linkje. Ja dat SDD is inderdaad wat ik zo veel mogelijk wil versimpelen/versnellen. Ik merk dat bij 'vibecoden' van priveprojectjes dat hoe beter je jezelf voorbereid hoe beter de resultaten zijn. Zo kan ik mijn robot hierna wat meer vrijheid geven, als de tests maar blijven slagen.
  • spec
  • plan
  • critique scorecard
  • revised plan
  • conflict report
  • adr log
  • master plan
  • validation report
  • use-case catalog
  • sequence definitions
  • test matrix
  • traceability matrix
  • documentation pack
Over SDD, IBM heeft er een goede video over: YouTube: Spec-Driven Development: AI Assisted Coding Explained Sowieso is het hele IBM kanaal de moeite waard.
theHoff schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Ik zou dan toch echt met deze guide beginnen:

https://docs.github.com/en/copilot/how-tos/copilot-on-github/customize-copilot/add-custom-instructions/add-repository-instructions

Dan krijg je met meer zekerheid een instructions file die ook echt werkt voor GHCP
Die pagina ken ik inderdaad. Maar volgens mij werkt mijn instructions.md prima toch? Er zijn wel wat dingetjes uit die standaard te halen die ik nu niet in mijn file heb. Precies de reden dat ik hem in een aparte repo heb gezet, want het blijft een levend document.

[ Voor 23% gewijzigd door HenkEisDS op 24-06-2026 13:20 ]

• Joost1981_2
HenkEisDS schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:19:
[...]

Thanks, interessant linkje. Ja dat SDD is inderdaad wat ik zo veel mogelijk wil versimpelen/versnellen. Ik merk dat bij 'vibecoden' van priveprojectjes
Sorry, ik heb geen ervaring met vibecoden. Persoonlijk geloof ik daar ook niet zo in, zeker niet voor de zakelijke markt. Iedereen zijn ding hoor, geen waardeoordeel.

Wat ik bij jou zie, is een flinke hoeveelheid instructions, skills en andere configuratie. Ik begrijp dat dat nodig kan zijn om goed te kunnen "viben", maar in een zakelijke omgeving geldt vaak juist: less is more. Eenvoud, focus en duidelijke kaders leveren daar meestal betere resultaten op dan een steeds uitgebreidere set aan instructies. Is het nog wel te volgen waar alles staat?

• HenkEisDS
Vandaar dat ik 'vibecoden' schreeft itt vibecoden. Er wordt geen regel code geschreven voordat er een uitgewerkt ontwerp is en alle verschillende rollen* overeenstemming hebben bereikt over dit ontwerp. Denk dat dit hiermee juist het tegenovergestelde is van vibecoden en dat de instructies die ik geef enterprise ready workflows forceren, of dat probeer ik in elk geval.

*
  • Planning personas (6):
    • systems architect
    • staff engineer
    • security architect
    • scalability specialist
    • product/ux reviewer
    • reliability engineer
  • Critique personas (5):
    • failure-mode reviewer
    • cost optimizer
    • simplicity enforcer
    • enterprise governance reviewer
    • qa/test architect
  • Convergence and gatekeeper personas:
    • consensus synthesizer
    • architecture validator

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:08
Martinspire schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:48:
Ik vind de laatste prijswijzigingen van deze maand voldoende reden om wat anders te gaan zoeken en github copilot alleen te gebruiken voor autocomplete en next edit suggestions. Mijn 10 euro abonnement was eerst prima om de maand door te komen en ik snap ook best dat die prijs te laag was, maar met de huidige prijswijziging ben ik er met de hogere tier abonnement ook nog niet en moet ik alsnog bijbetalen. Dus momenteel maar even ChatGPT abonnement genomen om te kijken hoe het daarbij gaat. Al heb ik het idee dat die ook nog wel in prijs gaat stijgen de komende weken.
Ja sinds de prijswijziging kom ik ook niet meer uit. Boven basic abbo betaal ik dan aan GH voor je token verbruik extra budget. Dat ga ik nu aan openrouter besteden want meer keus in andere modellen.

Dus ik ga nu andere modellen proberen zoals GLM 5.2 , deze kan je via Openrouter heel makkelijk aan copilot koppelen in VS code, daar werk ik mrestal in. Ik was al bekend met openrouter ism Cline extensie, maar die werkt helaas voor mij toch minder goed dan de ingebakken copilot.

Plan b is Claude of gpt abbo. Ik verwacht wel dat daar de duimschroeven ook worden aangedraaid, na de IPO misschien?

Op zich vind ik het niet erg om een hogere, niet gesubsidieerde prijs voor llms te gebruiken. En dat we iets bewuster llms inzetten ipv eindeloos Opus ralph loopen. Het was gewoon veel te goedkoop om ons verslaafd te maken, maar de natuur betaalt de prijs voor het stroom en waterverbruik ed.

• Joost1981_2
alwinuzz schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Ja sinds de prijswijziging kom ik ook niet meer uit. Boven basic abbo betaal ik dan aan GH voor je token verbruik extra budget. Dat ga ik nu aan openrouter besteden want meer keus in andere modellen.
Nee, in je abbo zitten een x aantal AI units waarvoor je tokens kan gebruiken. Een beperkt gebruik zit dus in je abonnement.
Dit is exclusief code completions

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:08
Joost1981_2 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:50:
[...]

Nee, in je abbo zitten een x aantal AI units waarvoor je tokens kan gebruiken. Een beperkt gebruik zit dus in je abonnement.
Dit is exclusief code completions
Ik was mss niet duidelijk. In 1e week vd maand ben ik door de inbegrepen ai units heen. Gebruik vaak Claude sonnet.
Ipv extra tokens te kopen bij GH zelf, ga ik dat nu doen bij openrouter omdat ik dan bijv. GLM 5.2 kan gebruiken in VS code copilot.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Een maandje geleden heb ik Github Gopilot geprobeerd, zonder een abo'tje. Puur om ermee te spelen en te testen in JetBrains PHPstorm, en met succes. Blijkbaar kon je zonder abonnement ook beperkt gebruik maken van de AI-mogelijkheden. Echter krijg ik nu steevast de kneuterige melding "Model not supported" als ik iets vraag. het model wat ingesteld is, is GPT 5 mini.

Heeft dit ermee te maken dat ik nu écht een abotje moet afsluiten om het te kunnen gebruiken? Of speelt er wat anders? De melding "Model not supported" is best onduidelijk in wat er speelt en wat ik moet doen, en vooral: hoe....

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 05-07-2026 14:05 ]

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• Joost1981_2
AW_Bos schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:04:
Heeft dit ermee te maken dat ik nu écht een abotje moet afsluiten om het te kunnen gebruiken? Of speelt er wat anders? De melding "Model not supported" is best onduidelijk in wat er speelt en wat ik moet doen, en vooral: hoe....
Kans is groot ja.
Pagina: 1