Microsoft Copilot (web vs. M365) – wat zijn de varianten en wat kun je ermee?
De term Microsoft Copilot wordt inmiddels voor een hele familie aan AI-oplossingen gebruikt. Dat leidt in de praktijk tot verwarring: wat gebruik je als eindgebruiker, wat is inbegrepen in M365, en wanneer heb je aanvullende licenties nodig?
In dit topic een beknopt overzicht van de Copilot-varianten voor eindgebruikers – dus zonder GitHub Copilot, Security Copilot, etc.
Copilot Chat (web / “Copilot voor iedereen”)
Dit is de meest laagdrempelige variant:
Dit is de enterprise-variant die je waarschijnlijk bedoelt als je “Copilot in de organisatie” zegt. Als je een Copilot MS365-licentie hebt, heb je een toggle om te switchen tussen 'Work' (toegang tot je bestanden) en 'Web' (alleen toegang tot internet, net zoals de 'gewone' versie)
Kenmerken:
Een relatief nieuwe en belangrijke ontwikkeling: agents
Wat zijn dit?
Copilot Studio (voor geavanceerde agents)
Voor organisaties die verder willen dan simpele agents: het is een platform om meer geavanceerde AI-agents te bouwen. Daarbij ondersteunt het integraties met APIs, bv. voor Line-of-business systemen, en verdergaande automatisering.
Microsoft maakt onderscheid tussen:
Belangrijke aandachtspunten (zakelijk)
Microsoft-bronnen
Afsluitende vraag
Hoe zetten jullie Copilot in binnen de organisatie?
-
Ik trap af: Wij mogen MSCP gebruiken binnen onze zwaar gereguleerde corporatie en er zelfs confidentiele data in zetten, hierdoor is het mijn go-to assistant op werk voor zaken die niets met programmeren te maken hebben.
We gebruiken helaas nog geen agents, want dat moet eerst nog door CISO en GRC goedgekeurd worden.
wat ik handig vind in MSCP is prompts plannen. Zo krijg ik aan het einde vd week een samenvatting van de contacten die ik had en laat ik mijn takenljjstje beoordelen op done/inprogress. Taken die niet afgerond zijn blijven open staan en gaan mee met de weekplanning van maandag.
Verder gebruik ik de auto stand nooit en zet ik hem altijd op GPT5.5.
De term Microsoft Copilot wordt inmiddels voor een hele familie aan AI-oplossingen gebruikt. Dat leidt in de praktijk tot verwarring: wat gebruik je als eindgebruiker, wat is inbegrepen in M365, en wanneer heb je aanvullende licenties nodig?
In dit topic een beknopt overzicht van de Copilot-varianten voor eindgebruikers – dus zonder GitHub Copilot, Security Copilot, etc.
Copilot Chat (web / “Copilot voor iedereen”)
Dit is de meest laagdrempelige variant:
- Toegankelijk via browser (bijv. https://m365copilot.com of copilot.microsoft.com)
- Vaak inbegrepen bij een Microsoft 365-abonnement
- Werkt als AI-chatinterface (prompt → antwoord)
- Teksten schrijven / herschrijven
- Samenvatten
- Ideeën genereren
- Afbeeldingen genereren
- Bestanden uploaden als context en om te laten samenvatten etc.
- Enterprise data protection (bescherming van bedrijfsdata), als je organisatie hier een contract voor heeft afgesloten.
- Je IT beheer-team kan gebruik beheren en beperken
- Kan worden uitgebreid met agents (let op: pay-as-you-go)
Dit is de enterprise-variant die je waarschijnlijk bedoelt als je “Copilot in de organisatie” zegt. Als je een Copilot MS365-licentie hebt, heb je een toggle om te switchen tussen 'Work' (toegang tot je bestanden) en 'Web' (alleen toegang tot internet, net zoals de 'gewone' versie)
Kenmerken:
- Diep geïntegreerd in:
- Word, Excel, PowerPoint
- Outlook
- Teams
- OneNote, etc.
- Werkt op basis van:
- Microsoft Graph (mail, documenten, meetings)
- Jouw rechten en autorisaties: de Copilot ziet wat jij kan zien
- Outlook: mails samenvatten, concepten schrijven
- Teams: vergaderingen notuleren en samenvatten, actiepunten genereren
- Word: documenten opstellen/herwerken
- Excel: data analyseren op basis van prompts
- PowerPoint: presentaties genereren uit tekst
- “Maak van deze Teams-meeting een samenvatting + acties”
- “Analyseer deze dataset en geef trends”
- “Schrijf een concept beleidsnotitie op basis van dit document”
- "Wat heb ik besproken met Jan Jansen"
- Gebruikt organisatiedata als context
- Kan je actief gebruiken vanuit Excel etc. - mits het document is opgeslagen in Onedrive/Teams/Sharepoint en niet lokale opslag
- Vereist aparte licentie per gebruiker
Een relatief nieuwe en belangrijke ontwikkeling: agents
Wat zijn dit?
- Kleine AI-assistenten voor specifieke taken
- Gebaseerd op:
- Instructies (prompt-engineering)
- Data (bijv. SharePoint, documenten)
- HR-agent die vragen beantwoordt uit personeelshandboek
- IT-agent voor FAQ / self-service
- Project-agent die statusupdates genereert
Copilot Studio (voor geavanceerde agents)
Voor organisaties die verder willen dan simpele agents: het is een platform om meer geavanceerde AI-agents te bouwen. Daarbij ondersteunt het integraties met APIs, bv. voor Line-of-business systemen, en verdergaande automatisering.
Microsoft maakt onderscheid tussen:
- Agent Builder in M365 Copilot
- Sneller, no-code
- Voor individu of klein team
- Copilot Studio
- 'Enterprise-grade'
- Complexere processen, en integraties
- Experimenteren met AI, alledaagse 'ChatGPT-achtige' vragen: Copilot Chat
- Dagelijkse productiviteit icn. jouw bestanden en mails: M365 Copilot
- Team-specifieke kennisbot: Agents
- Procesautomatisering incl. AI: Copilot Studio
Belangrijke aandachtspunten (zakelijk)
- Dataveiligheid / AVG: gebruik bij voorkeur Copilot binnen M365 tenant. Bespreek het potentieel gebruik eerst met je AI- of privacy-collega's. Agents en extensies vereisen duidelijke kaders
- Kosten: let op de kosten. Copilot Chat ('gratis' binnen je MS365 licentie) ≠ M365 Copilot (prijs per maand per user), en bij agents zijn er kosten afhankelijk van gebruik
Microsoft-bronnen
- https://learn.microsoft.com/nl-nl/microsoft-365/copilot/
- [url="https://learn.microsoft.c...lot-for-your-organization"]https://learn.microsoft.c...lot-for-your-organization[/url]
- [url="https://learn.microsoft.c...copilot-studio-experience"]https://learn.microsoft.c...copilot-studio-experience[/url]
Afsluitende vraag
Hoe zetten jullie Copilot in binnen de organisatie?
- Alleen Copilot Chat (proof-of-concept)?
- Al breed M365 Copilot uitgerold?
- Bezig met agents / automatisering?
-
Ik trap af: Wij mogen MSCP gebruiken binnen onze zwaar gereguleerde corporatie en er zelfs confidentiele data in zetten, hierdoor is het mijn go-to assistant op werk voor zaken die niets met programmeren te maken hebben.
We gebruiken helaas nog geen agents, want dat moet eerst nog door CISO en GRC goedgekeurd worden.
wat ik handig vind in MSCP is prompts plannen. Zo krijg ik aan het einde vd week een samenvatting van de contacten die ik had en laat ik mijn takenljjstje beoordelen op done/inprogress. Taken die niet afgerond zijn blijven open staan en gaan mee met de weekplanning van maandag.
Verder gebruik ik de auto stand nooit en zet ik hem altijd op GPT5.5.
[ Voor 80% gewijzigd door F_J_K op 23-06-2026 17:25 ]