Microsoft Copilot

Pagina: 1
Acties:

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 21:13
Mede-auteur:
  • F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Microsoft Copilot (web vs. M365) – wat zijn de varianten en wat kun je ermee?

De term Microsoft Copilot wordt inmiddels voor een hele familie aan AI-oplossingen gebruikt. Dat leidt in de praktijk tot verwarring: wat gebruik je als eindgebruiker, wat is inbegrepen in M365, en wanneer heb je aanvullende licenties nodig?

In dit topic een beknopt overzicht van de Copilot-varianten voor eindgebruikers – dus zonder GitHub Copilot, Security Copilot, etc.

Copilot Chat (web / “Copilot voor iedereen”)

Dit is de meest laagdrempelige variant:
  • Toegankelijk via browser (bijv. https://m365copilot.com of copilot.microsoft.com)
  • Vaak inbegrepen bij een Microsoft 365-abonnement
  • Werkt als AI-chatinterface (prompt → antwoord)
Ondersteunt o.a.:
  • Teksten schrijven / herschrijven
  • Samenvatten
  • Ideeën genereren
  • Afbeeldingen genereren
  • Bestanden uploaden als context en om te laten samenvatten etc.
Belangrijk voor zakelijk gebruik:
  • Enterprise data protection (bescherming van bedrijfsdata), als je organisatie hier een contract voor heeft afgesloten.
  • Je IT beheer-team kan gebruik beheren en beperken
  • Kan worden uitgebreid met agents (let op: pay-as-you-go)
Microsoft 365 Copilot (betaalde add-on)

Dit is de enterprise-variant die je waarschijnlijk bedoelt als je “Copilot in de organisatie” zegt. Als je een Copilot MS365-licentie hebt, heb je een toggle om te switchen tussen 'Work' (toegang tot je bestanden) en 'Web' (alleen toegang tot internet, net zoals de 'gewone' versie)

Kenmerken:
  • Diep geïntegreerd in:
    • Word, Excel, PowerPoint
    • Outlook
    • Teams
    • OneNote, etc.
  • Werkt op basis van:
    • Microsoft Graph (mail, documenten, meetings)
    • Jouw rechten en autorisaties: de Copilot ziet wat jij kan zien
Wat kun je ermee?
  • Outlook: mails samenvatten, concepten schrijven
  • Teams: vergaderingen notuleren en samenvatten, actiepunten genereren
  • Word: documenten opstellen/herwerken
  • Excel: data analyseren op basis van prompts
  • PowerPoint: presentaties genereren uit tekst
Typische use cases:
  • “Maak van deze Teams-meeting een samenvatting + acties”
  • “Analyseer deze dataset en geef trends”
  • “Schrijf een concept beleidsnotitie op basis van dit document”
  • "Wat heb ik besproken met Jan Jansen"
Belangrijk verschil t.o.v. Copilot Chat:
  • Gebruikt organisatiedata als context
  • Kan je actief gebruiken vanuit Excel etc. - mits het document is opgeslagen in Onedrive/Teams/Sharepoint en niet lokale opslag
  • Vereist aparte licentie per gebruiker
Copilot Agents (binnen M365)

Een relatief nieuwe en belangrijke ontwikkeling: agents

Wat zijn dit?
  • Kleine AI-assistenten voor specifieke taken
  • Gebaseerd op:
    • Instructies (prompt-engineering)
    • Data (bijv. SharePoint, documenten)
Voorbeelden:
  • HR-agent die vragen beantwoordt uit personeelshandboek
  • IT-agent voor FAQ / self-service
  • Project-agent die statusupdates genereert
Je kunt ze direct gebruiken in Copilot Chat / MS365, delen met team/organisatie, en ook 'opschalen' via Copilot Studio.

Copilot Studio (voor geavanceerde agents)

Voor organisaties die verder willen dan simpele agents: het is een platform om meer geavanceerde AI-agents te bouwen. Daarbij ondersteunt het integraties met APIs, bv. voor Line-of-business systemen, en verdergaande automatisering.

Microsoft maakt onderscheid tussen:
  • Agent Builder in M365 Copilot
    • Sneller, no-code
    • Voor individu of klein team
  • Copilot Studio
    • 'Enterprise-grade'
    • Complexere processen, en integraties
Wanneer gebruik je wat?
  • Experimenteren met AI, alledaagse 'ChatGPT-achtige' vragen: Copilot Chat
  • Dagelijkse productiviteit icn. jouw bestanden en mails: M365 Copilot
  • Team-specifieke kennisbot: Agents
  • Procesautomatisering incl. AI: Copilot Studio

Belangrijke aandachtspunten (zakelijk)
  • Dataveiligheid / AVG: gebruik bij voorkeur Copilot binnen M365 tenant. Bespreek het potentieel gebruik eerst met je AI- of privacy-collega's. Agents en extensies vereisen duidelijke kaders
  • Kosten: let op de kosten. Copilot Chat ('gratis' binnen je MS365 licentie) ≠ M365 Copilot (prijs per maand per user), en bij agents zijn er kosten afhankelijk van gebruik

Microsoft-bronnen
  • https://learn.microsoft.com/nl-nl/microsoft-365/copilot/
  • [url="https://learn.microsoft.c...lot-for-your-organization"]https://learn.microsoft.c...lot-for-your-organization[/url]
  • [url="https://learn.microsoft.c...copilot-studio-experience"]https://learn.microsoft.c...copilot-studio-experience[/url]

Afsluitende vraag

Hoe zetten jullie Copilot in binnen de organisatie?
  • Alleen Copilot Chat (proof-of-concept)?
  • Al breed M365 Copilot uitgerold?
  • Bezig met agents / automatisering?
ik ben benieuwd naar praktijkervaringen, tips & tricks over prompts, en over governance en adoptie.

-

Ik trap af: Wij mogen MSCP gebruiken binnen onze zwaar gereguleerde corporatie en er zelfs confidentiele data in zetten, hierdoor is het mijn go-to assistant op werk voor zaken die niets met programmeren te maken hebben.

We gebruiken helaas nog geen agents, want dat moet eerst nog door CISO en GRC goedgekeurd worden.

wat ik handig vind in MSCP is prompts plannen. Zo krijg ik aan het einde vd week een samenvatting van de contacten die ik had en laat ik mijn takenljjstje beoordelen op done/inprogress. Taken die niet afgerond zijn blijven open staan en gaan mee met de weekplanning van maandag.

Verder gebruik ik de auto stand nooit en zet ik hem altijd op GPT5.5.

[ Voor 80% gewijzigd door F_J_K op 23-06-2026 17:25 ]

• speedygow
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-07 22:30
HenkEisDS schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:08:
Hier door voor Microsoft Copilot tips and tricks.

Wij mogen MSCP gebruiken binnen onze zwaar gereguleerde corporatie en er zelfs confidentiele data in zetten, hierdoor is het mijn go-to assistant op werk voor zaken die niets met programmeren te maken hebben.

We gebruiken helaas nog geen agents, want dat moet eerst nog door CISO en GRC goedgekeurd worden.

wat ik handig vind in MSCP is prompts plannen. Zo krijg ik aan het einde vd week een samenvatting van de contacten die ik had en laat ik mijn takenljjstje beoordelen op done/inprogress. Taken die niet afgerond zijn blijven open staan en gaan mee met de weekplanning van maandag.

Verder gebruik ik de auto stand nooit en zet ik hem altijd op GPT5.5.
Hebben jullie het geheugen gevuld vanuit de organisatie (/systeembeheer)? Of vult iedere collega dat zelf?

Wij werkten bij mijn organisatie in eerste instantie veel met standaardprompts, die je makkelijk kunt delen met een team in Teams (dan komen ze onder het tabje Team prompts). Sinds een aantal maanden is het knopje naar de standaardprompts echter flink verborgen bij een nieuwe chat, waardoor nu iedere afdeling soort standaardtekst heeft gemaakt om in het geheugen te zetten. Inclusief de belangrijkste informatie over ons bedrijf.

Wij hebben overigens ook de standaard zakelijke Copilot zonder extra licentie, waar we wel gevoelige zaken in mogen zetten. Ik gebruik zelf voor simpele vragen nog steeds de Auto qua model, maar zodra ik een beetje de diepte in wil gaan zet ik 'm inderdaad ook op 5.5 Deep Thinking.

Tof dat hier een apart subforum voor is nu, omdat ik merk dat Copilot in veel podcasts etc altijd wordt overgeslagen (privé gebruik ik wel Gemini en Claude overigens).

• HenkEisDS
speedygow schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:38:
[...]

Hebben jullie het geheugen gevuld vanuit de organisatie (/systeembeheer)? Of vult iedere collega dat zelf?

Wij werkten bij mijn organisatie in eerste instantie veel met standaardprompts, die je makkelijk kunt delen met een team in Teams (dan komen ze onder het tabje Team prompts). Sinds een aantal maanden is het knopje naar de standaardprompts echter flink verborgen bij een nieuwe chat, waardoor nu iedere afdeling soort standaardtekst heeft gemaakt om in het geheugen te zetten. Inclusief de belangrijkste informatie over ons bedrijf.

Wij hebben overigens ook de standaard zakelijke Copilot zonder extra licentie, waar we wel gevoelige zaken in mogen zetten. Ik gebruik zelf voor simpele vragen nog steeds de Auto qua model, maar zodra ik een beetje de diepte in wil gaan zet ik 'm inderdaad ook op 5.5 Deep Thinking.

Tof dat hier een apart subforum voor is nu, omdat ik merk dat Copilot in veel podcasts etc altijd wordt overgeslagen (privé gebruik ik wel Gemini en Claude overigens).
Beide. MSCP heeft toegang tot ons intranet bijvoorbeeld, maar daarnaast ook tot alle bestanden/teams/mails waar ik toegang tot heb. Dus wat dat betreft is hij best wel goed grounded.

Wat nog mist is confluence, jira en servicenow toegang.

• speedygow
HenkEisDS schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:09:
[...]

Beide. MSCP heeft toegang tot ons intranet bijvoorbeeld, maar daarnaast ook tot alle bestanden/teams/mails waar ik toegang tot heb. Dus wat dat betreft is hij best wel goed grounded.

Wat nog mist is confluence, jira en servicenow toegang.
Alleen toegang tot 't intranet is iets anders dan bepaalde instructies specifiek toevoegen in het geheugen, toch?

Dan denk ik bijvoorbeeld aan simpele dingen in ons geval zoals dat hij op te stellen e-mails nooit met een handtekening moet afsluiten (omdat dat al in Outlook gebeurt), 'je/jij' gebruikt i.p.v. 'u' en dat we met de Nederlandse desktopversie van Excel werken inclusief dd-mm-yyyy datumnotatie (anders wil hij met formules nog wel eens de mist in gaan).

Waarschijnlijk klinken die voorbeelden logisch die je ook zelf in je prompt kan zetten (of hij misschien kan herleiden ergens van 't intranet), maar wij willen het voor de gemiddelde eindgebruiker zo dummy-proof mogelijk maken waardoor we dit expliciet in het geheugen zetten (wat je onder settings zelf voor je account kunt instellen, kan best zijn dat 't tegenwoordig iets in de trant van persoonlijke herinneringen heet trouwens).

Werkt echt goed overigens, alleen moet het daarvoor bij ons dus per gebruiker met de juiste gegevens gevuld worden.

• HenkEisDS
speedygow schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:20:
[...]

Alleen toegang tot 't intranet is iets anders dan bepaalde instructies specifiek toevoegen in het geheugen, toch?

Dan denk ik bijvoorbeeld aan simpele dingen in ons geval zoals dat hij op te stellen e-mails nooit met een handtekening moet afsluiten (omdat dat al in Outlook gebeurt), 'je/jij' gebruikt i.p.v. 'u' en dat we met de Nederlandse desktopversie van Excel werken inclusief dd-mm-yyyy datumnotatie (anders wil hij met formules nog wel eens de mist in gaan).

Waarschijnlijk klinken die voorbeelden logisch die je ook zelf in je prompt kan zetten (of hij misschien kan herleiden ergens van 't intranet), maar wij willen het voor de gemiddelde eindgebruiker zo dummy-proof mogelijk maken waardoor we dit expliciet in het geheugen zetten (wat je onder settings zelf voor je account kunt instellen, kan best zijn dat 't tegenwoordig iets in de trant van persoonlijke herinneringen heet trouwens).

Werkt echt goed overigens, alleen moet het daarvoor bij ons dus per gebruiker met de juiste gegevens gevuld worden.
Ja je hebt gelijk inderdaad. Zover ik weet, ik ben niet betrokken bij de implementatie, hebben wij geen custom instructions. Misschien dat onze schrijfwijzer is opgenomen met instructies hoe wij onze klant aanspreken, weet ik niet zeker.

Hebben jullie dat wel?

• speedygow
HenkEisDS schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:16:
[...]

Ja je hebt gelijk inderdaad. Zover ik weet, ik ben niet betrokken bij de implementatie, hebben wij geen custom instructions. Misschien dat onze schrijfwijzer is opgenomen met instructies hoe wij onze klant aanspreken, weet ik niet zeker.

Hebben jullie dat wel?
Ah duidelijk. Wij hebben het opgelost door één lang prompt te maken met de belangrijkste dingen van ons bedrijf erin, inclusief de 'simpele' maar waardevolle dingetjes die ik in mijn vorig bericht noemde. De buddy of leidinggevende van een nieuwe collega krijgt dat lange prompt bij indiensttreding toegestuurd en kan daar eventueel afdelingsspecifieke zaken nog aan toevoegen. Op de eerste werkdag zetten ze dat dan samen erin (onderdeel van de checklist van eerste-dag-dingen).

Misschien een logische tip, maar het prompt begint met 'Sla de volgende punten allemaal afzonderlijk op in je geheugen'. Daardoor wordt het geheugen prima gevuld. En de medewerkers hoeven niet eens te weten dat je ook via je instellingen bij het geheugen kan (want je kunt ook vanuit de chat weer vragen wat er in het geheugen staat).

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:33
speedygow schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Ah duidelijk. Wij hebben het opgelost door één lang prompt te maken met de belangrijkste dingen van ons bedrijf erin, inclusief de 'simpele' maar waardevolle dingetjes die ik in mijn vorig bericht noemde. De buddy of leidinggevende van een nieuwe collega krijgt die dat lange prompt indiensttreding toegestuurd en kan daar eventueel afdelingsspecifieke zaken nog aan toevoegen. Op de eerste werkdag zetten ze dat dan samen erin (onderdeel van de checklist van eerste-dag-dingen).

Misschien een logische tip, maar het prompt begint met 'Sla de volgende punten allemaal afzonderlijk op in je geheugen'. Daardoor wordt het geheugen prima gevuld. En de medewerkers hoeven niet eens te weten dat je ook via je instellingen bij het geheugen kan (want je kunt ook vanuit de chat weer vragen wat er in het geheugen staat).
Ik vind dit dus erg interessant. Heb je nog wat meer voorbeelden hoe je dit gebruikt? Staat er bijvoorbeeld ook product-/dienstinformatie in?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Topicstarter
Handig, ik wist niet dat dat zo kon. Vreemd: ik vraag zojuist een lijstje aan feiten op te slaan in het geheugen, Copilot zegt dat niet in 1x te kunnen. Maar geeft dan de tip het wel te kunnen als ik reageer met 'sla alles op'. Maar dan werkt het ook meteen prima :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• barrymossel
@HenkEisDS, klopt je OP wel? Op het werkt heeft iedereen de "normale" Copilot in Edge, inclusief de enterprise protection. Echter maar enkelen hebben Copilot in M365, waarbij je Copilot ook daadwerkelijk vanuit de M365 apps kunt gebruiken (en in je OneDrive/Sharepoint/mails kan rondneuzen).

• speedygow
barrymossel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:10:
[...]

Ik vind dit dus erg interessant. Heb je nog wat meer voorbeelden hoe je dit gebruikt? Staat er bijvoorbeeld ook product-/dienstinformatie in?
Yes ook! Het bevat wat teksten die ook op onze bedrijfswebsite staan, qua welke dienstverlening we aanbieden, in welke sectoren etc. Verder bevat het de interne afkortingen voor onze afdelingen, zodat je zoiets niet steeds voluit hoeft te schrijven. Een ander voorbeeld is dat we specificeren welke wetgeving van toepassing is in ons vakgebied (omdat we in de HR-sector werken vermelden we welke CAO's) en op welke websites betrouwbare informatie daarover te vinden is. En behalve het voorbeeld qua e-mailhandtekening staat er ook in dat als we vragen om iets te vertalen, dat dit standaard naar het Engels moet tenzij we expliciet een taal aangeven.

Als ik naar mijn eigen geheugen kijk dan benoem ik daarnaast welke applicaties ik gebruik. En ik definieer daar dat alle vragen over applicatie X beantwoord moeten worden op basis van de beschikbare informatie op kennisbank.applicatieX.nl. Dat doe ik voor alle applicaties met knowledge bases die niet achter een login staan, behalve voor Power Automate / PowerBI, omdat de informatie daarover voldoende verspreid op het web te vinden is. Maar ik benoem wel dat ik dze gebruik, zodat het soms als suggestie wordt gegeven.

• speedygow
barrymossel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:17:
@HenkEisDS, klopt je OP wel? Op het werkt heeft iedereen de "normale" Copilot in Edge, inclusief de enterprise protection. Echter maar enkelen hebben Copilot in M365, waarbij je Copilot ook daadwerkelijk vanuit de M365 apps kunt gebruiken (en in je OneDrive/Sharepoint/mails kan rondneuzen).
En volgens mij zit er inderdaad een verschil tussen de particuliere Copilot Chat en de zakelijke Copilot Chat inclusief enterprise protection. Ze zijn in ieder geval actief op een andere URL (de beide URL's die in de OP staan bevatten dus andere Copilots). Ik gebruik zelf overigens de desktop-app op Windows 11 (handig omdat je die kan vastpinnen in je taakbalk dus altijd lekker bij de hand). Daarin staat 'M365 Copilot (Basic) als licentie zie ik.

Volgens mij zijn overigens de verschillen met de betaalde add-on niet meer zo groot als vroeger. Ik heb de betaalde add-on gehad, maar de licentie overgedragen aan een Finance-collega die inderdaad in Excel lekker bij Copilot wilt kunnen. Want qua chatten in de losse Copilot interface (via URL of desktop-app) kan ik zelf bestanden uploaden waardoor ik het automatisch uitlezen van mijn Onedrive niet mis. Ik sta echter open voor nieuwe inzichten hierin, waarom een betaalde add-on licentie inmiddels toch weer de moeite waard zou kunnen zijn.

@HenkEisDS Ik denk alleen dat de zin in de OP 'Dit is de enterprise-variant die je waarschijnlijk bedoelt als je “Copilot in de organisatie” zegt' niet voor alle organisaties klopt. Wij hebben in onze organisatie bijvoorbeeld maar 3 betaalde add-on licenties en zo'n 60 collega's die de standaard 'M365 Copilot (Basic)' gebruiken'.

• barrymossel
speedygow schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:57:
[...]

En volgens mij zit er inderdaad een verschil tussen de particuliere Copilot Chat en de zakelijke Copilot Chat inclusief enterprise protection. Ze zijn in ieder geval actief op een andere URL (de beide URL's die in de OP staan bevatten dus andere Copilots). Ik gebruik zelf overigens de desktop-app op Windows 11 (handig omdat je die kan vastpinnen in je taakbalk dus altijd lekker bij de hand). Daarin staat 'M365 Copilot (Basic) als licentie zie ik.

Volgens mij zijn overigens de verschillen met de betaalde add-on niet meer zo groot als vroeger. Ik heb de betaalde add-on gehad, maar de licentie overgedragen aan een Finance-collega die inderdaad in Excel lekker bij Copilot wilt kunnen. Want qua chatten in de losse Copilot interface (via URL of desktop-app) kan ik zelf bestanden uploaden waardoor ik het automatisch uitlezen van mijn Onedrive niet mis. Ik sta echter open voor nieuwe inzichten hierin, waarom een betaalde add-on licentie inmiddels toch weer de moeite waard zou kunnen zijn.
Ja, bij mij staat daar dus M365 Copilot (Premium) zie ik nu. En inderdaad, vrij veel kan ook gewoon met de Basic versie. Wat ik zelf wel fijn vind is dat Copilot ook kan zoeken in mijn e-mails. En het aanmaken van slides direct in Powerpoint. Dan wordt onze huisstijl namelijk wél "redelijk" gebruikt. Via Copilot desktop of in Edge krijgen we dat niet voor elkaar.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:09
Wij hebben een licentie op Microsoft Copilot op het werk en hoewel ik de uitkomsten niet altijd even betrouwbaar vind, werkt het wel onwijs goed!

Ik heb met dank aan Copilot diverse Excel modellen gebouwd met (voor mij) ingewikkelde macro's. Ben zelf best handig met Excel, maar ik spreek geen VBA language en kan die codes helaas zelf ook niet programmeren. Dankzij Copilot besparen we nu duizenden euro's aan "beheerskosten" en hebben we het beheer in "eigen" hand :-) Ik heb daarnaast nog een database gebouwd, waarin ik via de verkenner bestanden of zelfs een hele map kan importeren waarmee de data op een bepaalde manier wordt geïmporteerd, met checks of je hetzelfde bestand al niet eerder hebt geïmporteerd etc.

Heel gaaf! Wilde dit even delen, want voor mij is dit echt een mijlpaal.
Pagina: 1