Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ja had ik ook, Harde rugpull onder 4 van mijn orchestrators. paar uur later wel gewoon weer terug, maar dan als vast onderdeel van het pakket. Fable5 is nu gewoon vrijgegeven als onderdeel van de subscription.Jorah_Newstone schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:45:
[...]
Fable is ondertussen stiekem de nek omgedraaid. Op reddit regent het klachten. Fable is opeens foetsie weg
Snap ik ook wel nu Microsoft ook met een Mythos class komt, GPT met Sol en Kimi met K3.
K3 wordt nog een interessante gezien dat een open model is waar ok de gewichten van gepubliceerd gaan worden.
Met die hoeveelheid tokens? waarom zou je dat overwegen? dan kan toch ook met een €20 abo? Je krijgt niet heel veel meer met een Max abonnement. Hoogstens toegang tot Fable5. maar ik denk dat je dat dan beter met 5.6 Sol kunt doen als je daar ook al een sub voor hebt.Jorah_Newstone schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:06:
Claude Pro (misschien ook maar eens over gaan naar max), kom ik toch een stuk minder ver dan met Chatgpt, is misschien niet 1 op 1 te vergelijken, maar toch weer wel. Vrij grote codebase.
Claude Sonnet 5 en ChatGpt 5.6 Terra
Terra
[Afbeelding]
Sonnet 5
[Afbeelding]
Natuurlijk spuugt de ene model meer tokens uit dan de andere, maar toch wel vrij groot verschil.
Mischien toch maar eens overstappen op een duurder abbo
[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 20-07-2026 13:10 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Klopt ja! hij is nu ook aan de goedkopere subscriptions toegevoegd. mag ook wel gezien de concurrentieXanderDrake schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:02:
De derde deadline is verstreken; nu zit ineens Fable 5 in het pakket van Claude Pro voor €20 p.m, zonder dat er een nieuwe houdbaarheidsdatum wordt vermeldt. Ik kan hem ook gebruiken, ondanks dat mijn account geen (ongebruikte) credits heeft.
Ik heb sowieso niet zoveel aan Fable. Ik loop 80% van de keren tegen hun blokkade op. Ook voor non-bio zaken. Ik sta vast op een zwarte lijst ondertussenTobyW schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:29:
Met Pro zul je wel erg snel door de tokens heen gaan, ik weet niet of Fable dan echt bruikbaar is.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Ik hoor dit wel vaker, ik denk toch dat er dan ergens een memory item is wat roet in het eten gooit. Misschien goed om Opus in claude code eens te vragen een analyse te doen op memory.md en gesprekssessies die tegen de blokkade op liepen. Ik ben er ook met coding en security werk nog niet tegenaan gelopen anders dan toen Fable besloot zelf een audit te gaan doen. Dat is uiteraard een nono.XanderDrake schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:48:
[...]
Ik heb sowieso niet zoveel aan Fable. Ik loop 80% van de keren tegen hun blokkade op. Ook voor non-bio zaken. Ik sta vast op een zwarte lijst ondertussen![]()
Mijn memory staat natuurlijk VOL met blokkade waardige zaken ondertussen. Ik ben benieuwd hoe we hier mee om moeten gaan, maar het is mogelijk inderdaad de bron van het euvel.supersnathan94 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:49:
[...]
Ik hoor dit wel vaker, ik denk toch dat er dan ergens een memory item is wat roet in het eten gooit. Misschien goed om Opus in claude code eens te vragen een analyse te doen op memory.md en gesprekssessies die tegen de blokkade op liepen. Ik ben er ook met coding en security werk nog niet tegenaan gelopen anders dan toen Fable besloot zelf een audit te gaan doen. Dat is uiteraard een nono.
Backup laten maken door Claude code en een state maken die wel gebruikt kan worden? je kunt die memory file gewoon in place aanpassen.XanderDrake schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:23:
[...]
Mijn memory staat natuurlijk VOL met blokkade waardige zaken ondertussen. Ik ben benieuwd hoe we hier mee om moeten gaan, maar het is mogelijk inderdaad de bron van het euvel.
Ja niet echt is mijn ervaring. Ik kan per 5 uur één keer Fable een opdracht geven en dan hakt 'ie het hele budget erdoor. Inmiddels weet ik ongeveer hoe ik moet scopen zodat hij die ene opdracht net wel naar commits weet te drukken, maar pfffff. Overigens is het verschil met Vibe echt enorm. Ik ben vandaag de hele dag met Vibe zoet geweest en kreeg hem niet zo ver dat 'ie iets ging fixen dat Opus 4.8 gewoon ge-oneshot heeft in 15 minuten.TobyW schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:29:
Met Pro zul je wel erg snel door de tokens heen gaan, ik weet niet of Fable dan echt bruikbaar is.
Zorg dat je Fable niet hoger dan -high- gebruikt in ieder geval. En er zijn best wel goede manieren om de Fable safeguards niet te laten executen. Gewoon een beetje trail en error.
Ik heb ook een leuke footer gemaakt.
/f/image/WvHonndUtMisIJnUNYJV9zjs.png?f=fotoalbum_large)
Mijn workflow is nu Fable als orchestrator en Grok 4.5 / sonnet als implementeer. Dat werkt wel echt heel erg goed.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
For the following, first create a plan and split it into small tasks. Delegate these tasks to individual agents, with an appropriate model chosen based on the task complexity. Once done, start review agents, again with a model chosen based on task complexity. If improvements are flagged in the agents' work, have the agent implement these. Once reviews pass, have another agent (again with a model chosen based on complexity) generate small but logically coherent commits prefixed with an abbreviation of the app name similar to past commits. Run as many agents in parallel as possible.
hahaha ja gaat hard he? Ik zou met het instap abonnement geen Fable gebruiken, vliegt echt door de tokens heen in 5 minuten.
Gebruik je hier dan ook ultracode voor om het te draaien? agents in parallel werkt wel lekker, maar misschien is voor jou een workflow wel handiger. Je kunt namelijk al redelijk van tevoren zeggen welke agents welk werk moeten gaan doen. en in principe doen ze dat per taak. Dus een pipeline binnen je workflow zou dan ws heel wat orchestratie tokens schelen voor de bovenliggende orchestrator.Zsub schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:31:
For the following, first create a plan and split it into small tasks. Delegate these tasks to individual agents, with an appropriate model chosen based on the task complexity. Once done, start review agents, again with a model chosen based on task complexity. If improvements are flagged in the agents' work, have the agent implement these. Once reviews pass, have another agent (again with a model chosen based on complexity) generate small but logically coherent commits prefixed with an abbreviation of the app name similar to past commits. Run as many agents in parallel as possible.
dus bijvoorbeeld:
De orchestratie ligt dan vast in code en het harnas van Code begeleid dan de agents. Dat scheelt best wel veel. Dingen zoals het samenbrengen van de verschillende zaken wordt dan praktisch voor je gedaan mits je plan maar goed is.For any given task, ground in the code and create a plan. Keep parallelization top of mind when creating that plan (but beware of file conflicts), then create workflow in which you do the following:
- Implement the task with a suitable model (explicit choice)
- write tests for the implementation with a suitable model (explicit choice)
- review the implementation and diff against a fresh main (rebase) with a suitable model (explicit choice)
- do adverserial check with a suitable model (explicit choice)
- Commit in logical chunks (sonnet/haiku)
Heeft iemand van jullie al cloud workspaces gebruikt? Eigenlijk zou ik de hele reutemeteut online hebben willen draaien, waar ik in Chat ideeen en verbeteringen kan bespreken waarvoor Claude dan tickets/issues/work items maakt in bijv. GitHub of Azure DevOps en vervolgens daar agents op afstuurt (cq elk kwartiert kijkt of er een ticket is), nieuwe feature branch maakt, de boel implementeert, PR maakt, agent die reviewt en merged als review OK en tests passen.
Vervolgens kan je dan on merge je deployment pipeline draaien enzo.
Ja maar dan op railway. Want daar heb ik dan een harnass applicatie draaien die de boel draait en die app heeft dan weer webhooks die vuren op tickets/issues in github.Heeft iemand van jullie al cloud workspaces gebruikt? Eigenlijk zou ik de hele reutemeteut online hebben willen draaien, waar ik in Chat ideeen en verbeteringen kan bespreken waarvoor Claude dan tickets/issues/work items maakt in bijv. GitHub of Azure DevOps en vervolgens daar agents op afstuurt (cq elk kwartiert kijkt of er een ticket is), nieuwe feature branch maakt, de boel implementeert, PR maakt, agent die reviewt en merged als review OK en tests passen.
we zijn bezig om dat systeem verder te ontwikkelen om het ook in productie te kunnen draaien.
Routines(nog in research preview): je zet een prompt, repo en trigger neer (schedule, GitHub event of gewoon een API-call vanuit eigen tooling) en dan draait ie zelfstandig in de cloud, maakt een branch, implementeert, en je kan er een PR uit laten rollen. Side note: heb t alleen gezien icm github/github actions.
Zal ook wel niet lang duren voordat de Azure DevOps mcp dit kan oplossen
dus zolang je geen PostGres oid gebruikt kan het nog wel
Op een testrun gaf ik als input : zuidelijke kust van Zuid-Afrika, van Kaapstad, False Bay tot Port Elisabeth.
Dan stribbelde die nog wat tegen omdat die niet aan de canon van het project kon, maar wat die levert met fable...
Het Naadvolk — cultuur
Werktitel. Testrun cultuur-mythe-architect, 2026-07-22. Los van canon
Ligging en landschap
De zuidkust van het voormalige Zuid-Afrika, van de Kaappunt tot de wijde baai in het oosten (voorheen False Bay → Algoa Bay). Twee zeeën ontmoeten elkaar hier: het warme water uit de zonsopgang en het koude water uit de diepte. Waar ze elkaar raken loopt een zichtbare schuimlijn door zee — die Naad. Het Naadvolk woont op de rots- en duinkust langs die lijn: vissersgehuchten in de baaien, klipdorpen op de kapen, en de rivierdorpen bij de mondingen (die een eigen status hebben — zie Riviermense in het religiebestand).
Het klimaat maakt het bestaan transactioneel: het warme water brengt vis en storm, het koude water brengt mist en de rijke opwelling — nooit allebei tegelijk, nooit op bestelling. Alles wat de zee geeft, geeft ze in ruil.
Kernmechanisme: klipreg en ruil
Niets is van jou tot het betaald is, en niets is gebeurd tot er een klip ligt.
Klipreg (klip-recht): elke beslissing, oversteek, vangst, geboorte en dood wordt bekrachtigd met een steen op een klipstapel (cairn). Bij elk kaap, elke riviermonding en elk dorpsplein staat er een. Wie passeert legt een steen bij; wie iets besluit, legt een steen; een afspraak zonder steen bestaat niet. (Bron: Khoikhoi — de Heitsi-eibib-graven, steenhopen waar geen reiziger langs ging zonder een steen of tak toe te voegen, vaak met een gemompeld gebed.)
Een mensenleven is naleesbaar in stenen. Bij een geschil telt men stapels, geen getuigen: "wys my jou klippe."
Ruil: van de zee neem je nooit zonder tegengift. Elke vangst betaalt vooraf (een handvol van de vorige vangst, tabak, zoetwater — de zee is ver van huis en dorst naar rivierwater). (Bron: Xhosa — het umhlwayelelo-offerritueel aan de riviermense: gaven te water gelegd bij de oever.)
De schuimlijn zelf is de toonbank. Grote ruilen — een huwelijk, een nieuwe boot, een verzoening — worden óp de Naad gesloten, met de gave overboord in het schuim.
Wie geen stenen legt, bestaat sociaal niet ("hy het geen stapel nie" is het hardste dat je over iemand kunt zeggen). Wie neemt zonder ruil is geen dief maar iets ergers: een skuldmaker — iemand die de boeken van het hele dorp scheeftrekt, want de zee rekent per gemeenschap af.
Samenleving
Twee huise: iedereen wordt geboren in het Warm Huis of het Koue Huis (naar het seizoen/de stroom op de geboortedag). De huizen ruilen verplicht: een huwelijk sluit je altijd met het ándere huis — Koue trouwt Warm, Warm trouwt Koue, nooit binnen het eigen huis. Trouwen binnen je huis heet "handel met jezelf" en geldt als geen ruil, dus geen huwelijk. En dit is géén menging: het huis erf je niet van je ouders — het water wijst het toe op je geboortedag. Een kind van een Warm-Koue-paar is dus geen mengsel maar een verse toewijzing; de categorie "half-warm" bestaat niet. Zo blijft het volk zelf een naad — mensen en gaven steken over als handelswaar, maar de huizen mengen nooit, precies zoals de Twee Waters.
Loodse: de zeeloodsen die de Naad kunnen lezen (kleurgrens, schuim, vogelgedrag). Hoogste praktische gezag op het water; geen erfelijk ambt — de zee wijst ze aan (zie Deurgetrokkenes, religiebestand).
Tellers: houders van de klipstapels; kennen de stapels uit het hoofd, arbitreren geschillen. Grijs, gevreesd, arm — een teller mag zelf niets bezitten dat niet geruild is, en alles van een teller is publiek naleesbaar.
Reënleiers: de regenwerkers, die de Reënbees van het warme water over land leiden (religiebestand). Half vereerd, half gemeden — wie met het water zelf handelt, ruikt naar de diepte.
Levenscyclus-riten
Eerste Klip (geboorte). Voor een kind een naam krijgt, draagt de vader of moeder het naar de dichtstbijzijnde klipstapel en legt er een steen — de eerste schuld. Elk mens wordt geboren op krediet: het leven zelf is voorgeschoten door de Twee Waters. De naam wordt pas hardop gezegd als de steen ligt. Een kind zonder Eerste Klip is "ongetel" en kan later niet trouwen of varen.
Die Oorsteek (volwassenwording). Alleen, bij doodtij, roeit de jongere naar de schuimlijn met één ruilgave die het dorp voor hem of haar gekozen heeft — nooit zelf gekozen; je weet niet wat je waard bent. De gave gaat overboord in het schuim. Wat de zee binnen één maan teruggeeft — aangespoeld, in het net, op het strand voor je deur — is het tegengift, en de Tellers lezen er je rol in af (een stuk net: visser; een gaaf stuk hout: bootbouwer; een bot: reënleier of erger). Tanden van het mechanisme: soms geeft de zee niets terug. Die jongeren zijn ongeruild — volwaardig noch kind, wachtend op een tegengift dat misschien nooit komt. Sommigen wachten jaren. Sommigen varen elke doodtij opnieuw uit met een steeds grotere gave, en dat loopt niet altijd goed af.
Die Afrekening (dood). Rouw begint niet bij de dood maar bij de balans. De familie telt publiekelijk de stenen van de dode — de stapel-audit. Staat de dode rood (meer genomen dan geruild), dan betalen de erfgenamen het tekort éérst, in gaven op de Naad, en pas dan mag er gerouwd worden. Een rijke die rood staat krijgt zo soms wékenlang geen traan; een arme met een zuivere stapel wordt dezelfde avond beweend. Zeedoden zonder lichaam worden niet beweend: zij zijn niet gestorven maar genomen — meegenomen door de Riviermense, en wie om hen rouwt, beledigt de gastheren. (Bron: Xhosa — wie verdrinkt en niet gevonden wordt, is bij de Riviermense en wordt niet of nauwelijks beweend.)
Die Walvislees (jaarceremonie, winter). Zie religiebestand
die ou Loods (rolschets, naamloos, voor karakter-ontwerper). De oudste levende zeeloods. Overleefde als enige een vergaan waar hij, naar ieders telling, niet voor betaald had — en verloor jaren later vrouw en zonen in kalm weer, met zuivere stapels. Hij legt nog altijd stenen, ruilt nog altijd correct, en zegt hardop, tegen iedereen die het horen wil: "Die klippe is vir ons, nie vir die water nie." De zee houdt geen boeken; wij houden boeken omdat we anders gek worden. Niemand spreekt hem tegen — hij is de beste loods die er is — en niemand geeft hem gelijk. Het verhaal geeft hem ook geen gelijk: hij leest de Naad beter dan wie ook, en kan niet uitleggen waarom, en dat knaagt aan zijn eigen stelling.
Die Weduwee van Drie Betalings (rolschets, naamloos). De stiptste betaalster van het dorp. Nooit een gave gemist, nooit een steen vergeten; haar stapel is een voorbeeldstapel waar Tellers leerlingen mee opleiden. Ze verloor niettemin man en beide kinderen aan de zee, in drie verschillende jaren. Het dorp kan haar verliezen alleen lezen als verborgen schuld — érgens moet een betaling vals geweest zijn — en dus wordt de vroomste vrouw van het dorp gemeden als de grootste skuldmaker. Ze zegt daar niets over. Haar leven ís het tegenbewijs: als de boeken kloppen en de zee toch neemt, dan houdt de zee geen boeken. Niemand trekt die conclusie hardop. Zij ook niet.
Register en toon
Naadvolk-spraak is kort, transactioneel, met ruil-metaforen voor alles ("wat gee jy my daarvoor?" betekent ook gewoon: waarom zou ik je geloven). Afrikaans-getinte woordenschat — voor de Nederlandstalige lezer leest dit als oud, vertrouwd en toch verschoven, precies het "voelt ergens vandaan"-effect. Kernwoorden: klipreg, die Naad, skuldmaker, ongeruild, ongetel, die Afrekening, Deurgetrokkene, Ouma Skuim.
Kosmologie: de Twee Waters en de Toonbank
Er zijn twee waters, en ze hebben elkaar nooit gezien.
Warmwater komt uit de zonsopgang: brengt de vis, de zwoelte, de storm en de Reënbees. Kouewater komt uit de diepte onder de zonsondergang: brengt de mist, de kou en de rijke opwelling. Ze mengen niet. Waar ze elkaar raken, ligt de schuimlijn — die Naad — en dat is geen grens maar een toonbank: hier ruilen de Twee Waters met elkaar, dag en nacht, sinds het begin. Warmte tegen voedsel, storm tegen stilte, vis tegen mist.
Het land is de tafel waarop gehandeld wordt, en de mensen wonen óp de tafel. Dat is de hele plaats van de mens in de wereld: geen kind van de goden, geen heerser over de zee — tussenhandelaar op andermans toonbank. Vandaar klipreg: wie op de toonbank woont, betaalt voor elke kruimel.
Ouma Skuim — De makelares van de Naad. Zij ís de schuimlijn: elke gave die het schuim in gaat, gaat door haar handen; elke tegengave die aanspoelt, heeft zij aangewezen. Ze heeft geen gezicht — schuim heeft geen gezicht — en dat is de kern van haar wezen: een makelaar die je kunt aankijken, kun je omkopen. Ouma Skuim kent geen gunst, geen wrok, geen geheugen voor gezichten; alleen de boeken. Kinderen leren: als je in het schuim een gezicht ziet, kijk weg — dan probeert iemand ánders door haar heen naar jou te kijken.
Oorsprongsmythe I — Waarom de walvissen de namen dragen
(Verteld zoals een Naadvolk-grootmoeder hem vertelt.)
Toen de oude wereld verdronk — en ze verdronk, kind, wat er ook brandde, uiteindelijk verdronk ze — stonden de doden aan de rand van het water en konden hun namen niet meenemen. Een naam kan niet zwemmen. Een naam heeft een rug nodig.
Toen kwamen de walvissen naar de toonbank, en ze deden een bod dat niemand anders wilde doen: wij dragen de namen, één naam per merk op onze huid, en elk jaar komen we langs de kust om de boeken te tonen. En Ouma Skuim nam het bod aan, want het was het enige bod.
Daarom, kind, heeft elke walvis zijn eigen schrift op de kop — geen twee hetzelfde, wit op zwart, en het schrift verandert nooit zolang hij leeft. Daarom komen ze elke winter in de baaien kalven, dicht onder de wal, waar wij ze lezen kunnen. En als een kalf geboren wordt met schrift dat niemand kent, dan zijn er nieuwe namen opgenomen, en dan is er ergens, ver weg, weer een dorp aan het water gekomen dat zijn doden kwijt moest.
Wij hebben ze niets gevraagd. Zij kwamen met het bod. Onthoud dat, als je ooit denkt dat de zee alleen maar neemt.
Oorsprongsmythe II — Het bod van de haaien
(Kort, verteld als waarschuwing aan kinderen die te dicht bij de Naad zwemmen)
De haaien deden óók een bod, diezelfde dag. Maar hun bod was niet dragen; hun bod was keuren. Wij springen door de Naad heen, van onder naar boven, dwars door de toonbank — en zo proeven wij of de naad nog goed genaaid is. Ouma Skuim nam ook dat bod aan, want een toonbank die niemand keurt, gaat rotten.
Daarom springt de haai hier recht uit het water, kind, helemaal in de lucht, wat hij nergens anders ter wereld doet. Hij keurt de steek. Als je hem ziet springen, is dat goed nieuws — de naad wordt onderhouden. Zwem er alleen niet, want een keurmeester keurt álles wat in de steek zit.
Ceremonie: die Walvislees
Elke winter, als de walvissen in de baaien kalven, varen de Tellers en de Loodse uit voor de Lees. Ze leggen de boten stil, lezen de schriften op de koppen, en roepen — zacht, over het water — de namen af die de familie herkent als de hare. Voor elke dode van het afgelopen jaar wordt één steen meegenomen van diens stapel en in het pad van een walvis te water gelaten: de naam wordt bijgeschreven. Een jaar waarin geen walvissen komen, is een jaar waarin de doden onbeschreven blijven — die stenen bewaart men tot de volgende winter, en zo'n huis heet een wachtend huis.
De Walvislees is óók de jaarlijkse volkstelling van de troost: wie geen naam meer af te roepen heeft, vaart mee om te lezen voor wie niet varen kan. Het is de enige dag van het jaar waarop de ruil stilligt — er wordt gegeven zonder tegengift, want de walvissen hebben ooit al betaald voor ons allemaal.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
/f/image/ogmigOKU9NIhsoO32DLbKBAX.png?f=fotoalbum_large)
Helaas, bij Pro moet het alsnog met credits. Ik vraag me af of de blokkades dan binnenkort ook vervallen...
Opus 5 is nu uit, grotere verbetering voor dezelfde kosten als Opus 4.8.
Als ik het plaatje moet geloven is die zelfs gemiddeld beter dan Fable 5 lol.
Dat is alleen in benchmarks, bij taken waar niet slechts 1 oplossing bestaat is Fable nog steeds (veel) beter.Jorah_Newstone schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:32:
Als ik het plaatje moet geloven is die zelfs gemiddeld beter dan Fable 5 lol.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Steering? zijn dat followup opmerkingen en vragen die je na de initiele prompt nog stuurt richting het model?supersnathan94 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:07:
hmm Opus 5 heeft in ieder geval de mogelijkheid tot steering zoals we dat met GPT 5 al gewend waren. Dat vind ik wel een welkome toevoeging. alleen jammer dat dit nu het default gedrag is, dus je kunt niet een queue met messages meer neerzetten. Daar moet je wel even rekening mee houden.
Dat werkte bij mij nog niet hoor? ik moest gister echt weer hard ingrijpen. Misschien even client updaten...supersnathan94 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:10:
Ja. het model neemt die dan mee zonder het huidige rekenwerk te onderbreken. Wordt dan op een manier gebruikt als follow up of extra context. Best wel handig als je ziet dat het model al de verkeerde richting op gaat.
ik zit op Claude 1.24012.9 (03c61d) 2026-07-24T04:59:17.000Z
Btw met de escape knop kun je de taak onderbreken en pakt hij direct het bericht op.
[ Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 05-08-2026 14:35 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Heel lang? sinds wanneer heb je dit gemerkt? Bij mij was het namelijk pas twee weken geleden het geval, daarvoor kwam het gewoon rechtstreeks als Queued message en werd het pas opgepakt nadat het vorige bericht volledig was verwerkt.DutchKel schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:35:
Het werkt al heel lang op die manier, alleen Claude bepaald zelf wanneer hij de berichten leest. Hij doet dit voor zover ik het heb gemerkt als hij een taak heeft afgerond. Als hij druk met een taak bezig is dan blijft het bericht in de queue staan tot die klaar is. De meeste opdrachten bestaan uit meerdere taken die hij zelf bepaald.
Btw met de escape knop kun je de taak onderbreken en pakt hij direct het bericht op.
Hij doet het bij mij al minstens een half jaar. Maar ik gebruik bijna alleen maar de cli en ik heb het idee dat daar telkens de nieuwste features als eerste erin worden gezet.supersnathan94 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:13:
[...]
Heel lang? sinds wanneer heb je dit gemerkt? Bij mij was het namelijk pas twee weken geleden het geval, daarvoor kwam het gewoon rechtstreeks als Queued message en werd het pas opgepakt nadat het vorige bericht volledig was verwerkt.
Ik gebruik de cli omdat die veel meer kan tov de cliënt. Die heeft namelijk toegang tot je pc waarmee hij zelf letterlijk alles kan wat jij ook op je pc kunt doen (in Linux dan, in powershell is die helaas minder sterk). Ik maak o.a. websites en laat ze ook grafisch controleren met playwright ipv alleen de code te controleren.
Maar in de CLI komt het bericht eerst in de queue te staan, als Claude klaar is met de taak waar die mee bezig is dan pakt hij het bericht op en als dat is verwerkt gaat hij weer verder met de volgende taken van het grotere geheel. Ik gebruik het vaak als ik zie dat hij dingen nog aan het onderzoeken is en zie dat hij iets niet weet waarom iets is (soms is er een keuze gemaakt met een reden). Dat leg ik dan uit voordat hij iets anders gaat kiezen waarmee de bewuste keuze ongedaan gemaakt is. Vooral bij /plan gebruik ik het al heel lang en veel.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Beauty is in the eye of the beerholder