• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:34
Mijn 9800X3D wordt 90 graden met dit weer tijdens een potje van 20 minuten Battlefield 6. Mijn 9070 XT wordt niet warmer dan 60 graden. De cpu wordt gekoeld met een Phantom Spirit 120 EVO. Ik heb de Fractal Epoch kast met 3 intakefans en 1 exhaust aan de achterzijde.

Het was 25 graden in de ruimte waar ik speelde, normaal ligt dit rond de 20 a 21.

Bij 75 graden gaat cpu koeler 100% draaien.

Ik had altijd een undervolt van - 10 maar dit gaf problemen met Battlefield 6 dus het staat nu origineel.

3 min occt dan zit de cpu op 95 graden..

Is dit normaal? Ik vind het redelijk hoog..

[ Voor 4% gewijzigd door Bassbounce op 24-05-2026 09:15 ]

Huidige Pc

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe staat het met je koelpasta? Wordt je heatsink ook zo warm?

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47
Plakkertje van je CPU koeler afgehaald bij installatie? Voldoende koelpasta gebruikt? Je kan niet te veel gebruiken. Flinke kruis er op en de koeler erop vastpersen.
Staat PBO aan? Andere vormen van "boost" achtige settings van je moederbord aan?

Doe eens een laatste BIOS flash en laat alles op stock staan.

[ Voor 21% gewijzigd door Dekar op 24-05-2026 09:19 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:34
Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:15:
Hoe staat het met je koelpasta? Wordt je heatsink ook zo warm?
Geen idee, het zit al sinds september zo in elkaar, maar draaide altijd met een undervolt van -10. Dat scheelde bijna 10 graden. Ik heb destijds de hele heatspreader dun aangebracht met een spateltje.
Dekar schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:18:
Plakkertje van je CPU koeler afgehaald bij installatie? Voldoende koelpasta gebruikt? Je kan niet te veel gebruiken. Flinke kruis er op en de koeler erop vastpersen.
Staat PBO aan? Andere vormen van "boost" achtige settings van je moederbord aan?

PBO staat op auto in de bios, en ik heb best wel wat koelpasta gebruikt destijds. Het plakkertje is er inderdaad af.

Trekt de cpu koeler het gewoon niet?

[ Voor 43% gewijzigd door Bassbounce op 24-05-2026 09:25 ]

Huidige Pc

• Dekar
Jawel maar PBO verbruikt veel meer. Dan gebruikt 'ie gewoon alle thermische ruimte die er is. Zet die maar eens uit.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:22
@Bassbounce

Dit is hetzelfde als mensen die gaan klagen als de motor van hun auto zoveel herrie en toeren maakt als ze maximaal optrekken. Je vraagt om maximaal vermogen met PBO, dus dan krijg je die. Op de site van AMD: Max. Operating Temperature (Tjmax) 95°C

Daar blijf je dus netjes onder, dus niks aan de hand.

Wil je stiller dan zal je naar een andere koeler moeten gaan kijken.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dekar schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:18:

Je kunt niet teveel koelpasta gebruiken?

Je kunt juist niet te weinig gebruiken :X . Minder koelpasta is beter , je wil de oneffenheden in het metaal opvullen en meer niet.

• Dekar
Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Je kunt juist niet te weinig gebruiken :X .
Te weinig is zeer slecht voor je temps. Te veel maakt totaal niks uit, want dat pers je aan de zijkanten er weer uit. Te veel doet niks negatiefs voor je temps. Dat is vrij breed aangetoond met benchmarks door de tech wereld. Zie bv Gamers Nexus of LTT.
YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop
YouTube: “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity
YouTube: Don't make this mistake!

[ Voor 32% gewijzigd door Dekar op 24-05-2026 15:11 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
chrisborst schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:59:

Wil je stiller dan zal je naar een andere koeler moeten gaan kijken.
Het enige wat echt significant een verschil gaat maken is dan een waterkoeler erop zetten. Zijn koeler zal niet de aller beste zijn die er is, maar het is echt een prima koeler.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:05
Je kunt ook de CPU en koelblok lappen, deed ik vroeger ook bij extreem overklokken.
Minieme hoeveelheid pasta ertussen (want het contactoppervlak is na het lappen als het goed is maximaal) en dan kon je weer een paar Mhz bijschrijven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Tobeqz
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:54
De 9800x3d gebruikt op stock settings tot 150W en heeft maar 1 CCD waardoor die hitte relatief geconcentreerd is. Ik schrik dus niet meteen van dit soort temps ookal zijn ze wel aan de hoge kant.

Als je een 2 tot 3 uurtjes de tijd hebt zou je kunnen experimenteren met per-core undervolts via PBO curve optimizer. Dikke kans dat je maar 1 core hebt die instabiel is op -10 en de rest prima rond de -15 kan draaien. Mogelijk heb ik de silicon lottery gewonnen maar mijn 9800x3d is stabiel op -25 all core waardoor hij onder 70C blijft in stress tests zonder al te veel herrie.

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:49
Bij mij 5800X3D moest ik de max temperatuur naar beneden zetten. Want met de standaard instelling ging die soms over de 95 graden en dan crashte CPU intensieve games paar keer per dag. Ik heb de max temp op 88 graden gezet bij mijn 5800X3D om die crashes te voorkomen.

Maar twijfelachtig of dat bij jouw ook het geval is aangezien je zonder undervolt geen problemen hebt. Zou wel zuur zijn als je geen flinke pbo core offset kan draaien van -25 of -30 want dan worden ze idd erg warm en kan die gaan throttelen. Misschien eens kijken zoals iemand eerder ook al zei of er verschillen zitten in wat elke core aankan kwa pbo core offset. Misschien handig om met bijvoorbeeld PBO 2 Tuner softwarematig je core offset in Windows aan te passen, kan je gewoon tijdens het gamen doen, hoef je niet heel de tijd te rebooten en de bios in. Want als je 8 cores apart in stappen van 5 bij sommigen tot misschien wel -30 moet testen scheelt dat heel wat reboots.

PBO 2 Tuner download link: https://drive.usercontent.google.com/u/0/uc?id=1OswZcZ72jhm_Neek9c7PV-aRhM1EuOrX&export=download

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / RTX 5070 Ti

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:04
Boudewijn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:59:
[...]

Je kunt niet teveel koelpasta gebruiken?

Je kunt juist niet te weinig gebruiken :X . Minder koelpasta is beter , je wil de oneffenheden in het metaal opvullen en meer niet.
Helaas, dit is al lang ontkracht door GamersNexus. Je kunt inderdaad niet teveel gebruiken én hoe je het erop doet maakt geen drol uit. Kijk zelf :

YouTube: “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity
Pagina: 1