CPU-temperaturen tijdens gaming (90-100°C) advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijn91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-06 23:58
Hallo,
Sinds januari ben ik overgestapt naar een andere behuizing: de be quiet! Pure Base 500DX, met daarbij een NZXT Kraken 240mm AIO bovenin gemonteerd. Hiervoor had ik een grotere kast met een 360mm AIO. Sinds die wissel merk ik dat mijn CPU-temperaturen fors hoger zijn geworden bij het gamen van zware titels.

Tijdens het spelen van games zoals The Last of Us Part II Remastered en Oblivion Remastered loopt de temperatuur op tot 90 à 100°C, en dan gaan de fans hoorbaar hard draaien. Zelfs bij licht gebruik (zoals internetten) zit de temperatuur al rond de 45-55°C.

Wat ik al heb geprobeerd/gecontroleerd:

- Koelpasta recent vervangen

- Undervolting met ThrottleStop: -104mV

- In de BIOS geprobeerd de CPU-voltage te verlagen met hulp van Chatgpt en internet advies (maar ik ben niet zo technisch in dit soort dingen), mijn systeem werd instabiel en moest ik de BIOS resetten..

Mijn setup:

Behuizing: be quiet! Pure Base 500DX

Moederbord: MSI Z790

CPU-koeler: NZXT Kraken 240mm AIO (bovenin gemonteerd)

GPU: RTX 5070 Ti

CPU: Intel Core i7-13700K (13e gen)

Luchtstroom: 2 intake fans voorin, 1 exhaust fan achterin

Waar ik over twijfel:

Is een 360mm AIO aan de voorkant een betere optie?
- Slangen zouden dan alleen bovenaan kunnen, want de PSU-shroud onderin de case blokkeert montage met de slangen onder.
- Ik lees echter dat slangen onder beter zijn tegen luchtbellen en voor pompduurzaamheid.

Of is het beter om in plaats van 2 grote intake fans, 3 kleinere fans aan de voorkant te plaatsen voor meer airflow?
Al moet ik zeggen dat mijn 5070ti wel heel goed 'koel' blijft.

Wat zouden jullie adviseren in mijn situatie?

Zie ook bijgevoegd foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1wOB8vUxMBVwdhF3XFfgVXNdMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqVTPtpDOAseLO6jG7snvS6O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJLteR8bzvnszEeb50O56jdh_Tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEp8hEo6bXdryGI8nKfJqgJi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gBYrN6RIkFV4CCsMwRBTupFiKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Giug6fWbNZ9UnIoFBHERxyYG.png?f=fotoalbum_large

Oblivion:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCYxsOZHfiK69su4WJ2MuRVXjbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KLe2TuzHM9ioJzVcWo6k13Bv.png?f=fotoalbum_large

Recent van The Last of us part 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODF8gwguGLs_Zj1OCwCIiQMKxdM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GZZLt2OdWEt6Atm8ohPB4eTr.png?f=user_large
Tempraturen schommelen hard het is niet continu 90+ hij zakt wel vaak terug naar rond de 70 en schiet om de zoveel seconden weer naar 90+ waarop de fans ook een hoop herrie steeds maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Mandarijn91 op 04-06-2025 16:54 ]

Beste antwoord (via Mandarijn91 op 06-06-2025 14:11)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Intel CPU's zou ik niet op unlimited power draaien zonder custom loop. Is het niet de AIO zelf die het niet af kan voeren, dan is het de hitte-overdracht tussen de CPU wel. Je HWInfo screenshot toont een (piek) van 195W al. Dat is best een hoop hitte om af te koelen.

Als je een power limit instelt van 125W (zowel short als long duration) dan haal je zo ongeveer 100% van de gaming performance maar wordt ie een stuk minder warm.

Check ook even of de boostmodus op je moederbord uit staat, en gewoon op Intel default settings staat. Bij Asus heet dat Asus Performance Enhancement, zoiets soortgelijks zal MSI ook hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door spone op 04-06-2025 18:22 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:51
@Mandarijn91
Als je aan de slangen voelt, zijn ze warm?
Als het goed is is er 1 warmer dan de andere.

[ Voor 8% gewijzigd door Hell-Slave op 04-06-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:57
Zolang je nog geen frame-drops ervaart of merkbaar terugschiet in FPS tijdens een game sessie is er niet zo veel aan de hand.
Zowel CPU's als GPU's zijn ontworpen om ook op hoge temperaturen hun werk te blijven doen.
Wanneer ze echt te warm worden dan schroeven ze zelf de power terug zodat ze niet oververhit raken en gaan ze dus throttlen. Om dat te warm worden tegen te gaan voeren ze de snelheid van de fans op tot het maximale, wat volkomen normaal is, die gegenereerde warmte moet ergens naar toe.
Wat ik wel zie is dat je een 240mm radiator bovenin hebt gemonteerd, terwijl BeQuiet in de gebruiksaanwijzing van de kast zelf aangeeft dat daar eigenlijk alleen ruimte is voor een 140mm radiator. Klopt het dat een deel van jouw radiator niet tegen het stukje mesh aan zit maar tegen een dichte plaat? Dan kan het wel kloppen dat die radiator een deel van zijn warmte niet goed genoeg kwijt kan. Dan zou je beter die radiator aan de voorkant kunnen zetten, daar is ruimte genoeg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spexxel
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-06 20:52
Welke richting blazen de fans van de AIO op? Staan die als intake of als exhaust?
Als die toevallig momenteel als exhaust (blaast uit de case) staan dan duwt het de warme lucht door de radiatoren en kan het minder warmte van de CPU afgeven

Mocht dat toevallig het geval zijn dan zou het omdraaien van de richting mogelijk al een hoop kunnen helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15:58
Alles lijkt goed te zijn aangesloten. Echter kan je een sifon werking hebben, of je pomp werkt niet.

Stap één: Eerst luisteren of je pomp werkt.
Stap twee: Je pomp op volle snelheid zetten met kast open en dan langzaam je slangen naar boven bewegen. Dan gaat de lucht uit de pomp en je slangen naar de radiator. Na paar minuten kan je je slangen weer naar beneden doen.

Hoogst waarschijnlijk zit er lucht in je pomp en/of de slangen na de pomp.

[ Voor 6% gewijzigd door WargamingPlayer op 04-06-2025 15:43 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, Marstek Venus-E, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijn91
@Hell-Slave Beide slangen voelen redelijk warm aan, ik merk geen temperatuurverschil.

@Yaksa De radiator valt netjes binnen de openingen aan de bovenkant, dus volgens mij wordt de luchtstroom niet geblokkeerd.

@Spexxel De AIO fans blazen de warme lucht naar buiten.

@WargamingPlayer Ik heb de kast opengezet en ook het stoffilter bovenop even verwijderd. In NZXT CAM heb ik de pomp op 'Fixed' gezet, zodat hij op 100% draait, ik hoor dan een vrij duidelijke zoem.

De slangen zitten momenteel met tie-wraps vast, dus ik kan ze niet makkelijk bewegen... Is het aan te raden om die even los te maken om de lucht beter te laten ontsnappen?

Daarnaast zit ik te overwegen om mijn huidige waterkoeler naar de voorkant van de kast te verplaatsen (dat past namelijk wel), en de twee intakefans voorin dan bovenin te zetten als exhaust. Denken jullie dat dit zinvol kan zijn?

Als ik nu een beetje aan het browsen ben dan schommelt het tussen 38 en 50C..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRYzE0qZt_33w8zhk8KBb_ZDAh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jUpljPDCV7RGlJKil45uISUU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBL9sBA7SxS47d7wrSKZg026Yao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9bBRXElrJcdl8OK4a09LjpYc.png?f=user_large

Tijdens Oblivion net:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3mzKtw6Dbgm_nFUVBc0c8KCYys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rr1QN9DwpOcHMqBlELL1n2mO.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens Last of us part 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rRlxYhb2IToxmj1FDz937Rtikk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GZFnfNyJpFcMWS25S67vQAL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 08:05
Mandarijn91 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:23:
Hallo,
Sinds januari ben ik overgestapt naar een andere behuizing: de be quiet! Pure Base 500DX, met daarbij een NZXT Kraken 240mm AIO bovenin gemonteerd. Hiervoor had ik een grotere kast met een 360mm AIO. Sinds die wissel merk ik dat mijn CPU-temperaturen fors hoger zijn geworden bij het gamen van zware titels.

Tijdens het spelen van games zoals The Last of Us Part II Remastered en Oblivion Remastered loopt de temperatuur op tot 90 à 100°C, en dan gaan de fans hoorbaar hard draaien. Zelfs bij licht gebruik (zoals internetten) zit de temperatuur al rond de 45-55°C.

Wat ik al heb geprobeerd/gecontroleerd:

- Koelpasta recent vervangen

- Undervolting met ThrottleStop: -104mV

- In de BIOS geprobeerd de CPU-voltage te verlagen met hulp van Chatgpt en internet advies (maar ik ben niet zo technisch in dit soort dingen), mijn systeem werd instabiel en moest ik de BIOS resetten..

Mijn setup:

Behuizing: be quiet! Pure Base 500DX

Moederbord: MSI Z790

CPU-koeler: NZXT Kraken 240mm AIO (bovenin gemonteerd)

GPU: RTX 5070 Ti

CPU: Intel Core i7-13700K (13e gen)

Luchtstroom: 2 intake fans voorin, 1 exhaust fan achterin

Waar ik over twijfel:

Is een 360mm AIO aan de voorkant een betere optie?
- Slangen zouden dan alleen bovenaan kunnen, want de PSU-shroud onderin de case blokkeert montage met de slangen onder.
- Ik lees echter dat slangen onder beter zijn tegen luchtbellen en voor pompduurzaamheid.

Of is het beter om in plaats van 2 grote intake fans, 3 kleinere fans aan de voorkant te plaatsen voor meer airflow?
Al moet ik zeggen dat mijn 5070ti wel heel goed 'koel' blijft.

Wat zouden jullie adviseren in mijn situatie?

Zie ook bijgevoegd foto's
Voorbeeld hoe mijn case ook is ingericht momenteel (met het lange zwarte blok onderaan)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oblivion:
[Afbeelding]

Recent van The Last of us part 2:
[Afbeelding]
Tempraturen schommelen hard het is niet continu 90+ hij zakt wel vaak terug naar rond de 70 en schiet om de zoveel seconden weer naar 90+ waarop de fans ook een hoop herrie steeds maken.
Ik zou even een GPU bracket kopen, mega sag.
Koeling is kwestie van outtake goed regelen, volgens mij gaat dat nu niet goed. Neem een 140mm outtake Corsair Max of zo en plaats die acherin. Intel CPU... worden heter. Ik twijfel echt aan je airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
wvkreg schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:42:
[...]

Koeling is kwestie van outtake goed regelen, volgens mij gaat dat nu niet goed. Neem een 140mm ouutake Corsair Max of zo en plaats die acherin.
LOL de eerste foto is niet de pc van de TS.
De TS heeft een NZXT AIO en niet een van Be Quiet.

@Mandarijn91
Voelt je radiator ook warm aan?
Lijkt er nu op alsof je pomp niet goed werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Hell-Slave op 04-06-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijn91
wvkreg schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:42:
[...]

Koeling is kwestie van outtake goed regelen, volgens mij gaat dat nu niet goed. Neem een 140mm outtake Corsair Max of zo en plaats die acherin. Intel CPU... worden heter. Ik twijfel echt aan je airflow.
Ik zal de eerste foto in mijn post even verwijderen, die was bedoeld als voorbeeld en is niet van mijn eigen systeem.

Wat betreft de airflow: ik heb momenteel een 140mm outtake fan aan de achterkant en twee 140mm intake fans aan de voorkant.
Zijn er volgens jullie nog verbeteringen mogelijk aan de airflow?

@Hell-Slave , nee voelt niet heel warm aan (nu ik alleen aan het browsen ben)

[ Voor 5% gewijzigd door Mandarijn91 op 04-06-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Mandarijn91 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:53:
[...]

Wat betreft de airflow: ik heb momenteel een 140mm outtake fan aan de achterkant en twee 140mm intake fans aan de voorkant.
Zijn er volgens jullie nog verbeteringen mogelijk aan de airflow?

@Hell-Slave , nee voelt niet heel warm aan (nu ik alleen aan het browsen ben)
Je airflow is prima, front in, back out, top out.
Denk dat je pomp niet of niet goed loopt.
Heb je een tago signaal op je pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijn91
Hell-Slave schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:59:
[...]

Je airflow is prima, front in, back out, top out.
Denk dat je pomp niet of niet goed loopt.
Heb je een tago signaal op je pomp?
In NZXT CAM zie ik dat de pomp draait op +-3048 RPM als ik hem op 100% zet via de 'Fixed'-stand.
Betekent dat dat er een tacho-signaal is en dat de pomp dus goed loopt? Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Mandarijn91 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:02:
[...]

In NZXT CAM zie ik dat de pomp draait op +-3048 RPM als ik hem op 100% zet via de 'Fixed'-stand.
Betekent dat dat er een tacho-signaal is en dat de pomp dus goed loopt? Of bedoel je iets anders?
Oke de pomp loopt, ja dat bedoelde ik.
Je hebt toch wel de bescherm folie onder het cpu blok weggehaalt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15:58
Je pomp loopt maar ik weet niet of hij vrij loopt van lucht. Het kan zijn dat de kast op zijn zij heeft gelegen bij inbouwen/monteren koelblok op de CPU. Dat is een scenario waar het lucht (miniem maar toch voldoende) de kans heeft gehad om te verplaatsen naar de pomp.

Wat je eigenlijk altijd moet doen is zorgen dat de slangen hoger zitten dan de CPU en dan rondpompen. Zodra dat gedaan is, langzaam de radiator naar de juiste plaats bewegen en daarbij er altijd voor zorgen dat de lucht niet meer naar de pomp kan.

Voordeel van radiator aan voorkant is beter koeling voor CPU, nadeel warme lucht op je VRM’s en GPU. Zoals je nu hebt is eigenlijk het beste maar kan negatief beïnvloed worden door warmte van GPU.

Dus combinatie van lucht in pomp, hete GPU maakt CPU warm. Dus naar voorkant is misschien beter. Bij mij scheelde voorkant versus top mount radiator 5 graden met verbetering wanneer radiator aan voorkant zat. GPU was echter wel 3 graden warmer.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, Marstek Venus-E, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:27
Mandarijn91 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:23:
Je kan het boost gedrag misschien wat aanpassen naar minder agressief?

i7-13700k 100 graden bij FC25?
The_Doman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:30:
Je kan ook het turbo boost gedrag van de processor instellen naar minder agressief of zelfs helemaal uit.
Er is een (standaard verborgen) instelling bij energiebeheer dat aan te passen.

Reddit: What "processor performance boost mode" (in Advanced Power Plan Settings) choose for maximum performance?

Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:05
Zoals @Hell-Slave aangeeft, heb je de folie verwijderd van je koelblok?

Het lijkt erop dat je pomp wel werkt (immers hoor je deze) maar als je goed luistert en misschien even tijdelijk je ventilatoren uit zet moet je de vloeistof kunnen horen stromen. Zo niet, dan kan er een luchtbel in zitten die de boel blokkeert.

Je zou dan je AIO even volledig los moeten halen en dan even een aantal minuten krachtig moeten schudden. Dit breekt vaak de grote luchtbel in allemaal kleine luchtbelletjes waardoor je weer flow zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Maar wat is het probleem nou eigenlijk?
CPU's worden nou eenmaal warm onder volle belasting. Wil je dat niet dan moet je je CPU geen complexe berekeningen laten doen of CPU intensive games spelen.
Je ondervindt zo te zien nog geen nadelen van de wat hogere temperaturen, de CPU kan er tegen, hij slijt er niet van of zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijn91
@Hell-Slave Ja, er zit zeker weten geen folie meer op!

@WargamingPlayer Dat van die luchtverplaatsing tijdens het monteren klinkt logisch. Ik heb de kast inderdaad even op z’n zij gehad bij het inbouwen. Ik wist toen niet dat lucht zich dan kan verplaatsen richting de pomp.

@The_Doman Ik heb hem van Aggressive naar Disabled gezet. Lijkt wel wat te doen! Met browsen momenteel 38C max 40C, is al winst.

@a.boogerd Ik hoor geen vloeistof stromen.. Alleen een zoom/ratel geluid.

@Yaksa Ik begrijp je punt. Maar bij mij piekt de temperatuur vaak richting de 100 graden, en dat gebeurt heel snel en vaak, zelfs in situaties waarbij ik niet verwacht dat het zo heftig zou moeten zijn. Daarbij gaan mijn fans ook steeds op volle toeren draaien, wat veel lawaai maakt en storend is tijdens het gamen.
Ook vind ik het opvallend dat dit probleem is ontstaan sinds ik ben overgestapt van een 360mm AIO in een grotere kast naar een 240mm AIO in de Pure Base 500DX. Vandaar dat ik het idee heb dat er echt iets niet lekker loopt met de koeling.. Bijv de plaatsing van de radiator, luchtbellen in het systeem of misschien zelfs een matig werkende pomp.. Mijn doel is dus niet om op 50 graden te draaien, maar wel om onnodige pieken, lawaai en mogelijk throttling te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 21:44
@Mandarijn91
Persoonlijk heb ik nooit de populariteit van AIO begrepen, veel meer onderdelen die kapot kunnen gaan en je hebt ook nog steeds het geluid van ventilatoren.
Voor het zelfde geld heb je ook een enorm goede koelblok, vaak net zo stil en ook goede en vaak betere prestaties:
uitvoering: Noctua NH-D15 Bruin

Maar weer on topic. Probeer eens de ventilatoren die op de AIO zitten om te draaien. Dan wordt koele lucht door de radiator geblazen.
Je GPU zuigt vanaf onder de lucht aan blaast deze gedeeltelijk naar buiten en omhoog.
Door je front-fans wordt koele lucht naar binnen geblazen en daar de rear-fan wordt alles naar buiten geblazen.
Ik gok dat je op die manier betere temps zal zien.

Edit: En zoals hierboven al gezegd, processoren zijn ontworpen om op een veilige temperatuur te draaien en dat kan prima tussen de 90-100°C zijn. Totaal niet schadelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door chrisborst op 04-06-2025 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Mandarijn91 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:56:
@Yaksa Ik begrijp je punt. Maar bij mij piekt de temperatuur vaak richting de 100 graden, en dat gebeurt heel snel en vaak, zelfs in situaties waarbij ik niet verwacht dat het zo heftig zou moeten zijn. Daarbij gaan mijn fans ook steeds op volle toeren draaien, wat veel lawaai maakt en storend is tijdens het gamen.
Ook vind ik het opvallend dat dit probleem is ontstaan sinds ik ben overgestapt van een 360mm AIO in een grotere kast naar een 240mm AIO in de Pure Base 500DX. Vandaar dat ik het idee heb dat er echt iets niet lekker loopt met de koeling.. Bijv de plaatsing van de radiator, luchtbellen in het systeem of misschien zelfs een matig werkende pomp.. Mijn doel is dus niet om op 50 graden te draaien, maar wel om onnodige pieken, lawaai en mogelijk throttling te voorkomen.
Maar je bent dus bewust van een 360mm AIO op een processor die snel warm kan worden terug gegaan naar een 240 mm AIO in een kleinere kast. Dat je daarbij ook 33 procent aan koelvermgen hebt ingeleverd was je ook duidelijk? En dat in een kleinere kast de warmte slechter afgevoerd kan worden ook?
Kijk, die pieken hou je toch, en omdat de warmte nu minder goed afgevoerd kan worden gaan je fans harder draaien en dus lawaai maken. Maar vooralsnog ervaar je geen throttling, en dat gaat zolang je niks veranderd ook niet gebeuren dus. Voor het lawaai kun je een koptelefoon opzetten, de meeste die-hard gamers doen dat toch al.......

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Intel CPU's zou ik niet op unlimited power draaien zonder custom loop. Is het niet de AIO zelf die het niet af kan voeren, dan is het de hitte-overdracht tussen de CPU wel. Je HWInfo screenshot toont een (piek) van 195W al. Dat is best een hoop hitte om af te koelen.

Als je een power limit instelt van 125W (zowel short als long duration) dan haal je zo ongeveer 100% van de gaming performance maar wordt ie een stuk minder warm.

Check ook even of de boostmodus op je moederbord uit staat, en gewoon op Intel default settings staat. Bij Asus heet dat Asus Performance Enhancement, zoiets soortgelijks zal MSI ook hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door spone op 04-06-2025 18:22 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:27
Mandarijn91 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:56:
@The_Doman Ik heb hem van Aggressive naar Disabled gezet. Lijkt wel wat te doen! Met browsen momenteel 38C max 40C, is al winst.
Als je het op Disabled zet, dus geen Turbo Boost, lever je natuurlijk wel behoorlijk in op de maximum prestaties.
Of dat ook echt merkbaar is in je toepassingen/games moet je uitproberen natuurlijk.

Hier staat nog wat extra info wat betreft de andere opties en wat deze doen.
En dat geldt dus niet alléén voor laptops.
Enable Processor Boost Mode Control in Windows
If your laptop’s CPU is running very hot and you’ve tried to undervolt it, you’ve probably discovered there’s no easy way to do so—especially on laptops whose BIOS doesn’t expose those controls. I ran into the same issue with my Ryzen 7 5800H, despite numerous attempts, I couldn’t undervolt because the firmware simply wouldn’t allow it. While it may seem drastic, disabling Turbo Boost is one workaround—and you might be surprised how little real-world performance you lose by turning it off.
Which Mode Is Best for You?

Ultra-quiet/cool laptops: Start with Disabled, then step up to Efficient Enabled if performance lags.

Balanced desktop/laptop: Enabled or Efficient Aggressive At Guaranteed offers strong performance with decent power control.

Max-performance rigs: Use Aggressive or Aggressive At Guaranteed —just keep an eye on thermals.
Zichtbaar maken van de Processor Boost Mode opties via cmd/powershell:
Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
The boost mode options are not visible by default in Windows’ power settings dialog.
I don’t know why these options are hidden by default. Microsoft and Intel probably believes it’s what’s best for most customers, but it would be nice to have the option regardless.
You can easily make the boost mode power options visible again, though:

Press the Windows key + X, right-click on either Command Prompt or PowerShell, and choose run as administrator.
Type in the following command (in one line), and press Enter afterward:

powercfg.exe -attributes sub_processor perfboostmode -attrib_hide

After you’ve made the settings visible, you can find the new option in the Advanced Power Options dialog.
Wil je de optie toch weer naar de originele verborgen staat zetten dan kan dat natuurlijk ook weer via:
powercfg.exe -attributes sub_processor perfboostmode +attrib_hide

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 04-06-2025 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandarijn91
spone schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:21:

Ik heb in de BIOS de Short en Long Duration Power Limit op 125W gezet en Turbo Boost uitgezet. Net even getest met Oblivion en The Last of Us Part II en m’n CPU blijft nu tussen de 68 en 73C. Echt al een heel verschil! En geen loeiende fans meer! :)

Bij gewoon browsen zit de temperatuur nog rond de 50+, maar dat stoort mij niet.

Denk dat ik zo wel een simpele en doeltreffende oplossing te pakken heb. Misschien is het verplaatsen of vervangen van de AIO toch niet nodig. Of zien jullie nog redenen om dat alsnog te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mandarijn91 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:11:
[...]

Ik heb in de BIOS de Short en Long Duration Power Limit op 125W gezet en Turbo Boost uitgezet. Net even getest met Oblivion en The Last of Us Part II en m’n CPU blijft nu tussen de 68 en 73C. Echt al een heel verschil! En geen loeiende fans meer! :)

Bij gewoon browsen zit de temperatuur nog rond de 50+, maar dat stoort mij niet.

Denk dat ik zo wel een simpele en doeltreffende oplossing te pakken heb. Misschien is het verplaatsen of vervangen van de AIO toch niet nodig. Of zien jullie nog redenen om dat alsnog te doen?
Het is toch vreemd dat met een beetje browsen te temperatuur al zo hoog oploopt ook omdat de watertemperatuur zo laag blijft op de screenshots, misschien toch nog een keer de koelpasta vervangen en het waterblok goed vastschroeven, Die koelpasta heeft een enorme invloed. Verder kan je ook nog een p95 draaien om echt wat warmte te genereren, en dan kijken of alles stabiel blijft, maar dat zou wel moeten nu. Verder vind ik de max temperatuur op de screenshots niet zoveel zeggend want dat kan ook een piek zijn van vijf microseconden, een grafiek van de gemiddelde temperatuur van de hele cpu zou dan beter zijn. Om de CPU zo te beperken in vermogen en turbo is ook een oplossing als je de extra prestaties echt niet nodig hebt. Verder is 90 graden geen probleem, volgens de specs zelfs 100 graden, al zijn er ook meningen dat boven een bepaalde temperatuur er slijtage kan plaatsvinden, los daarvan zal het uiteindelijk wel iets ten koste van de prestaties gaan, want de turbo schroeft dan terug omdat er geen ruimte meer is voor extra snelheid/vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijn91
Soldaatje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:23:
[...]
Het is toch vreemd dat met een beetje browsen te temperatuur al zo hoog oploopt ook omdat de watertemperatuur zo laag blijft op de screenshots, misschien toch nog een keer de koelpasta vervangen en het waterblok goed vastschroeven, Die koelpasta heeft een enorme invloed. Verder kan je ook nog een p95 draaien om echt wat warmte te genereren, en dan kijken of alles stabiel blijft, maar dat zou wel moeten nu. Verder vind ik de max temperatuur op de screenshots niet zoveel zeggend want dat kan ook een piek zijn van vijf microseconden, een grafiek van de gemiddelde temperatuur van de hele cpu zou dan beter zijn. Om de CPU zo te beperken in vermogen en turbo is ook een oplossing als je de extra prestaties echt niet nodig hebt. Verder is 90 graden geen probleem, volgens de specs zelfs 100 graden, al zijn er ook meningen dat boven een bepaalde temperatuur er slijtage kan plaatsvinden, los daarvan zal het uiteindelijk wel iets ten koste van de prestaties gaan, want de turbo schroeft dan terug omdat er geen ruimte meer is voor extra snelheid/vermogen.
Dank voor je uitgebreide uitleg. De koelpasta had ik inderdaad laatst nog vervangen toen ik de hoge temperaturen voor het eerst opmerkte, dus dat zou goed moeten zitten. Ook het blok zit stevig vast.

En goed nieuws trouwens: inmiddels zie ik tijdens het browsen temperaturen rond de 38 graden, dus dat is een stuk beter dan eerder! Ik merk tijdens het gamen ook nog geen prestatieverlies, dus die power limit op 125W lijkt voor nu prima te werken. Mocht ik op termijn tóch performance missen, dan weet ik nu tenminste waar ik het terug kan draaien :) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uB3o-DxkWwqKjnjQte0QWU2Wxf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUPpaKe5z86xrJ7iyXBnHaT2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Mandarijn91 op 05-06-2025 20:34 ]

Pagina: 1