Hallo,
Sinds januari ben ik overgestapt naar een andere behuizing: de be quiet! Pure Base 500DX, met daarbij een NZXT Kraken 240mm AIO bovenin gemonteerd. Hiervoor had ik een grotere kast met een 360mm AIO. Sinds die wissel merk ik dat mijn CPU-temperaturen fors hoger zijn geworden bij het gamen van zware titels.
Tijdens het spelen van games zoals The Last of Us Part II Remastered en Oblivion Remastered loopt de temperatuur op tot 90 à 100°C, en dan gaan de fans hoorbaar hard draaien. Zelfs bij licht gebruik (zoals internetten) zit de temperatuur al rond de 45-55°C.
Wat ik al heb geprobeerd/gecontroleerd:
- Koelpasta recent vervangen
- Undervolting met ThrottleStop: -104mV
- In de BIOS geprobeerd de CPU-voltage te verlagen met hulp van Chatgpt en internet advies (maar ik ben niet zo technisch in dit soort dingen), mijn systeem werd instabiel en moest ik de BIOS resetten..
Mijn setup:
Behuizing: be quiet! Pure Base 500DX
Moederbord: MSI Z790
CPU-koeler: NZXT Kraken 240mm AIO (bovenin gemonteerd)
GPU: RTX 5070 Ti
CPU: Intel Core i7-13700K (13e gen)
Luchtstroom: 2 intake fans voorin, 1 exhaust fan achterin
Waar ik over twijfel:
Is een 360mm AIO aan de voorkant een betere optie?
- Slangen zouden dan alleen bovenaan kunnen, want de PSU-shroud onderin de case blokkeert montage met de slangen onder.
- Ik lees echter dat slangen onder beter zijn tegen luchtbellen en voor pompduurzaamheid.
Of is het beter om in plaats van 2 grote intake fans, 3 kleinere fans aan de voorkant te plaatsen voor meer airflow?
Al moet ik zeggen dat mijn 5070ti wel heel goed 'koel' blijft.
Wat zouden jullie adviseren in mijn situatie?
Zie ook bijgevoegd foto's
:strip_exif()/f/image/HqVTPtpDOAseLO6jG7snvS6O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QEp8hEo6bXdryGI8nKfJqgJi.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Giug6fWbNZ9UnIoFBHERxyYG.png?f=fotoalbum_large)
Oblivion:
/f/image/KLe2TuzHM9ioJzVcWo6k13Bv.png?f=fotoalbum_large)
Recent van The Last of us part 2:
:strip_exif()/f/image/GZZLt2OdWEt6Atm8ohPB4eTr.png?f=user_large)
Tempraturen schommelen hard het is niet continu 90+ hij zakt wel vaak terug naar rond de 70 en schiet om de zoveel seconden weer naar 90+ waarop de fans ook een hoop herrie steeds maken.
Sinds januari ben ik overgestapt naar een andere behuizing: de be quiet! Pure Base 500DX, met daarbij een NZXT Kraken 240mm AIO bovenin gemonteerd. Hiervoor had ik een grotere kast met een 360mm AIO. Sinds die wissel merk ik dat mijn CPU-temperaturen fors hoger zijn geworden bij het gamen van zware titels.
Tijdens het spelen van games zoals The Last of Us Part II Remastered en Oblivion Remastered loopt de temperatuur op tot 90 à 100°C, en dan gaan de fans hoorbaar hard draaien. Zelfs bij licht gebruik (zoals internetten) zit de temperatuur al rond de 45-55°C.
Wat ik al heb geprobeerd/gecontroleerd:
- Koelpasta recent vervangen
- Undervolting met ThrottleStop: -104mV
- In de BIOS geprobeerd de CPU-voltage te verlagen met hulp van Chatgpt en internet advies (maar ik ben niet zo technisch in dit soort dingen), mijn systeem werd instabiel en moest ik de BIOS resetten..
Mijn setup:
Behuizing: be quiet! Pure Base 500DX
Moederbord: MSI Z790
CPU-koeler: NZXT Kraken 240mm AIO (bovenin gemonteerd)
GPU: RTX 5070 Ti
CPU: Intel Core i7-13700K (13e gen)
Luchtstroom: 2 intake fans voorin, 1 exhaust fan achterin
Waar ik over twijfel:
Is een 360mm AIO aan de voorkant een betere optie?
- Slangen zouden dan alleen bovenaan kunnen, want de PSU-shroud onderin de case blokkeert montage met de slangen onder.
- Ik lees echter dat slangen onder beter zijn tegen luchtbellen en voor pompduurzaamheid.
Of is het beter om in plaats van 2 grote intake fans, 3 kleinere fans aan de voorkant te plaatsen voor meer airflow?
Al moet ik zeggen dat mijn 5070ti wel heel goed 'koel' blijft.
Wat zouden jullie adviseren in mijn situatie?
Zie ook bijgevoegd foto's
:strip_exif()/f/image/HqVTPtpDOAseLO6jG7snvS6O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QEp8hEo6bXdryGI8nKfJqgJi.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Giug6fWbNZ9UnIoFBHERxyYG.png?f=fotoalbum_large)
Oblivion:
/f/image/KLe2TuzHM9ioJzVcWo6k13Bv.png?f=fotoalbum_large)
Recent van The Last of us part 2:
:strip_exif()/f/image/GZZLt2OdWEt6Atm8ohPB4eTr.png?f=user_large)
Tempraturen schommelen hard het is niet continu 90+ hij zakt wel vaak terug naar rond de 70 en schiet om de zoveel seconden weer naar 90+ waarop de fans ook een hoop herrie steeds maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Mandarijn91 op 04-06-2025 16:54 ]