Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdw01
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35
Even een korte vraag. Ik heb een tijdje terug een pc gebouwd met een i7-13700k (geen overclock), 32GB DDR5, Noctua NH-D15s en een RTX 4080 Super. Mijn monitor is een LG ultrawide met een resolutie van 5120x1440.

Als ik FC25 speel (weliswaar op max settings) zie ik dat mijn processor al vrij snel op 100 graden zit en daarna blijft schommelen tussen de 95 en 100 graden.

Is dit normaal?

Extra reden waarom ik dit vraag: een tijdje terug deed m'n pc een Windows-update. Na een halfuurtje kwam ik terug in de kamer en was de gehele kamer opgewarmd en de zijkanten van de pc waren nauwelijks vast te pakken, zo heet was alles geworden. De update heb ik uiteraard onderbroken. Nooit eerder meegemaakt. Ik vroeg mij af, kan dit schade hebben toegebracht aan m'n processor? Vandaar dat ik het iets meer in de gaten houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:41
Een 13700k heeft echt waterkoeling nodig om niet tethermal throttlen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:49
Hoop dat je recent een bios update hebt gedaan? De 13 en 14 serie hebben nogal wat problemen gekend die onomkeerbaar zijn als er eenmaal schade is.

Verder is met zon goede koeler 100 graden misschien nog net "redelijk" met een cinebench benchmark op alle cores, maar in een game zeker niet! In een game zou je in de 70 moeten zitten.

Bios updaten (als je dat nog niet hebt gedaan) en nieuwe pasta aanbrengen en koeler herplaatsen, want die zit niet lekker waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdw01
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35
meljor schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:56:
Hoop dat je recent een bios update hebt gedaan? De 13 en 14 serie hebben nogal wat problemen gekend die onomkeerbaar zijn als er eenmaal schade is.

Verder is met zon goede koeler 100 graden misschien nog net "redelijk" met een cinebench benchmark op alle cores, maar in een game zeker niet! In een game zou je in de 70 moeten zitten.

Bios updaten (als je dat nog niet hebt gedaan) en nieuwe pasta aanbrengen en koeler herplaatsen, want die zit niet lekker waarschijnlijk.
Ik heb een biosupdate gedaan. Ik had inderdaad gelezen dat de 13- en 14-serie problemen kunnen hebben en dat er blijvende schade kan ontstaan. Vooral na die Windows-update twijfel ik een heel klein beetje aan de processor, maar hoe kun je zien dat er schade is?

Ik ga inderdaad ook maar kijken naar de koelpasta, maar ja, ik denk niet dat ik het beter kan doen dan wat ik gedaan heb.

Dank voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:51

Dark

who tweaked the light?

Opzich is het met deze cpu op een luchtkoeling niet abnormaal als deze bij 100% belasting de 100 graden haalt, vervolgens een beetje gaat throttelen (=langzamer gaan) en tussen de 95 en 100 graden heen en weer stuitert, zo werk het ding gewoon en krijg je geen schade van als de instellingen verder wel voldoen aan het door intel bepaalde profiel.

Nou waren er dus een paar probleempjes, waarvan de meeste volgens intel opgelost zijn met bios en microcode updates. Ten eerste hielden vroege biosen zich vaak niet aan het door intel bepaalde profiel (mede doordat intel daar onduidelijk over geweest is) en ten tweede kon er onder bepaalde omstandigheden te veel voltage gegeven worden, met name als er 1 core belast werd. Een 3e probleem was dat er in bepaalde productie batches (welke is niet vrij gegeven ) een fout is gemaakt waardoor de cpu sneller kan verouderen, dit is ondervangen door de garantie te verlengen. Voor die eerste twee is het dus van belang de laatste bios+microcode update te gebruiken.

Je kan natuurlijk zelf dingen doen om de temperatuur te verbeteren, zoals het voltage verlagen of power target verlagen, of beter koelen. Veelal komt het er op neer dat het dan wat langer duurt voor je op 100graden zit als je met luchtkoeling bezig blijft.

edit: er is geen app om te 'zien' of er schade is ofzo, maar als de pc voortdurend blijft crashen dan heb je reden om de cpu onder garantie te proberen vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dark op 05-12-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Dark schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:55:
Opzich is het met deze cpu op een luchtkoeling niet abnormaal als deze bij 100% belasting de 100 graden haalt, vervolgens een beetje gaat throttelen (=langzamer gaan) en tussen de 95 en 100 graden heen en weer stuitert, zo werk het ding gewoon en krijg je geen schade van als de instellingen verder wel voldoen aan het door intel bepaalde profiel.

Nou waren er dus een paar probleempjes, waarvan de meeste volgens intel opgelost zijn met bios en microcode updates. Ten eerste hielden vroege biosen zich vaak niet aan het door intel bepaalde profiel (mede doordat intel daar onduidelijk over geweest is) en ten tweede kon er onder bepaalde omstandigheden te veel voltage gegeven worden, met name als er 1 core belast werd. Een 3e probleem was dat er in bepaalde productie batches (welke is niet vrij gegeven ) een fout is gemaakt waardoor de cpu sneller kan verouderen, dit is ondervangen door de garantie te verlengen. Voor die eerste twee is het dus van belang de laatste bios+microcode update te gebruiken.

Je kan natuurlijk zelf dingen doen om de temperatuur te verbeteren, zoals het voltage verlagen of power target verlagen, of beter koelen. Veelal komt het er op neer dat het dan wat langer duurt voor je op 100graden zit als je met luchtkoeling bezig blijft.

edit: er is geen app om te 'zien' of er schade is ofzo, maar als de pc voortdurend blijft crashen dan heb je reden om de cpu onder garantie te proberen vervangen.
Gaming is geen 100% belasting. Als je verschillende reviews bekijkt zie je dat tijdens gaming deze cpu op zon 65 tot 75 graden zit met een dergelijke koeler tijdens gaming.

Throttling is ook zeker niet wenselijk in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

meljor schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:02:
[...]

Gaming is geen 100% belasting. Als je verschillende reviews bekijkt zie je dat tijdens gaming deze cpu op zon 65 tot 75 graden zit met een dergelijke koeler tijdens gaming.

Throttling is ook zeker niet wenselijk in games.
schijnt bij fc25 wel vaker voor te komen, en bij windows update kan het ook wel zijn dat hij een poosje op 100% staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Dark op 05-12-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ik zie dat het idd een fc25 probleem is. Erg slecht.

Op yt staan wel oplossingen waardoor de cpu naar circa 30% gaat zoals in de meeste games.

Dan gaat hij ook geen 100 graden meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

meljor schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:19:
Ik zie dat het idd een fc25 probleem is. Erg slecht.

Op yt staan wel oplossingen waardoor de cpu naar circa 30% gaat zoals in de meeste games.

Dan gaat hij ook geen 100 graden meer worden.
klopt, als de cpu load normaal is, zul je een stuk minder hitte zien, ookal piekt het soms even, dat kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:56
Je kan ook het turbo boost gedrag van de processor instellen naar minder agressief of zelfs helemaal uit.
Er is een (standaard verborgen) instelling bij energiebeheer dat aan te passen.

Reddit: What "processor performance boost mode" (in Advanced Power Plan Settings) choose for maximum performance?

Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fPXd0Mo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
The_Doman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:30:
Je kan ook het turbo boost gedrag van de processor instellen naar minder agressief of zelfs helemaal uit.
Er is een (standaard verborgen) instelling bij energiebeheer dat aan te passen.

Reddit: What "processor performance boost mode" (in Advanced Power Plan Settings) choose for maximum performance?

Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

[Afbeelding]
Dat is zonde, daar koop je juist een K voor....

Tis gewoon in een fout in het spel icm Windows settings. Die gebruikt standaard teveel cpu en juist te weinig gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

meljor schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:26:
[...]

Dat is zonde, daar koop je juist een K voor....
Een K-CPU die waterkoeling nodig heeft om op load te draaien en die zo veel warmte produceert dat die anders thermal throttled op 100 graden, en die op load ook fungeert als mini-straalkachel. Prima als je die K-CPU daarvoor koopt, maar dan moet je de nadelen accepteren. Die waren direct bij launch bekend.
Tis gewoon in een fout in het spel icm Windows settings. Die gebruikt standaard teveel cpu en juist te weinig gpu.
Ik ken het spel niet, dus ik kan niet zeggen of het spel goed of slecht geoptimaliseerd is. Maar al decennia wordt in games geklaagd dat CPU's niet alle cores weten te belasten - dat is de reden dat CPU's in games vaak minder warm worden dan in synthetische benchmarks. Dan haalt een CPU eens een flinke multi-core load en dan is het weer niet goed.

Je wil de voordelen van een K-CPU maar niet de nadelen. Dat gaat niet. Of eigenlijk wel, dat heet Ryzen X3D, maar daar heb je nu niks aan.

Voordeel van een game die goed schaalt over meerdere cores: je hebt genoeg parallelle rekenkracht om ook op eco-modus goed genoeg te presteren in die game. En single-threaded games presteren dan ook wel, want daarin haal je die verbruikslimiet toch niet. Dus daarin zie je geen verschil met of zonder eco-modus.

Over je probleem dat de PC-kast ook helemaal heet wordt, dan heb je waarschijnlijk te weinig of te slechte airflow. Als de warmte in je kast blijft hangen kan je CPU-koeler zijn werk niet meer doen. Dat betekent in ieder geval dat koelpasta vervangen o.i.d. het probleem niet gaat verhelpen, met hete lucht kun je deze CPU niet koelen, ook niet met een optimale CPU-koeler.

Over je probleem dat je kamer warm wordt: daar is maar één factor relevant, en dat is het energieverbruik van je PC. 100% van het verbruik wordt ongezet in warmte. Onder load (CPU+GPU) haalt je PC met gemak de 500W verbruik, dat is het vermogen van een klein elektrisch kacheltje. Die warmt een kamer op. Daar ga je aan de kant van je PC niks aan varanderen, anders dan het verbruik omlaag schroeven (eco-modus of zuinigere hardware).

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 06-12-2024 09:01 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
bwerg schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:33:
[...]

Een K-CPU die waterkoeling nodig heeft om op load te draaien en die zo veel warmte produceert dat die anders thermal throttled op 100 graden, en die op load ook fungeert als mini-straalkachel. Prima als je die K-CPU daarvoor koopt, maar dan moet je de nadelen accepteren. Die waren direct bij launch bekend.

[...]

Ik ken het spel niet, dus ik kan niet zeggen of het spel goed of slecht geoptimaliseerd is. Maar al decennia wordt in games geklaagd dat CPU's niet alle cores weten te belasten - dat is de reden dat CPU's in games vaak minder warm worden dan in synthetische benchmarks. Dan haalt een CPU eens een flinke multi-core load en dan is het weer niet goed.

Je wil de voordelen van een K-CPU maar niet de nadelen. Dat gaat niet. Of eigenlijk wel, dat heet Ryzen X3D, maar daar heb je nu niks aan.

Voordeel van een game die goed schaalt over meerdere cores: je hebt genoeg parallelle rekenkracht om ook op eco-modus goed genoeg te presteren in die game. En single-threaded games presteren dan ook wel, want daarin haal je die verbruikslimiet toch niet. Dus daarin zie je geen verschil met of zonder eco-modus.

Over je probleem dat de PC-kast ook helemaal heet wordt, dan heb je waarschijnlijk te weinig of te slechte airflow. Als de warmte in je kast blijft hangen kan je CPU-koeler zijn werk niet meer doen. Dat betekent in ieder geval dat koelpasta vervangen o.i.d. het probleem niet gaat verhelpen, met hete lucht kun je deze CPU niet koelen, ook niet met een optimale CPU-koeler.

Over je probleem dat je kamer warm wordt: daar is maar één factor relevant, en dat is het energieverbruik van je PC. 100% van het verbruik wordt ongezet in warmte. Onder load (CPU+GPU) haalt je PC met gemak de 500W verbruik, dat is het vermogen van een klein elektrisch kacheltje. Die warmt een kamer op. Daar ga je aan de kant van je PC niks aan varanderen, anders dan het verbruik omlaag schroeven (eco-modus of zuinigere hardware).
Eh...ik ben de eigenaar niet (heb zelf dan ook de x3d). Maar ik begrijp je punt volledig. Maar normaal belast geen enkele game zon snelle cpu 100% en juist daardoor kan je de boost prima gebruiken in games. Dat wil je graag en daarvoor koop je de K lijkt me.

En nadat iemand de opmerking maakte dat het in fc25 vaker voorkomt ben ik er even kijken kort ingedoken en toen bleek het idd een bug. Oplossingen staan wel op yt maar na veranderen van wat settings in Windows wordt de gpu veel beter belast en de cpu beduidend minder. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:33

HugoBoss1985

Xenotech

meljor schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:18:
[...]

Eh...ik ben de eigenaar niet (heb zelf dan ook de x3d). Maar ik begrijp je punt volledig. Maar normaal belast geen enkele game zon snelle cpu 100% en juist daardoor kan je de boost prima gebruiken in games. Dat wil je graag en daarvoor koop je de K lijkt me.

En nadat iemand de opmerking maakte dat het in fc25 vaker voorkomt ben ik er even kijken kort ingedoken en toen bleek het idd een bug. Oplossingen staan wel op yt maar na veranderen van wat settings in Windows wordt de gpu veel beter belast en de cpu beduidend minder. Vandaar.
Gray Zone Warfare is een game die dat wel doet/kan.
Cores/threads worden gebruikt en daarbovenop nog AVX2 instructies.
Door dat spel komen ook veel van dit soort temperatuur klachten naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

meljor schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:18:
Maar normaal belast geen enkele game zon snelle cpu 100% en juist daardoor kan je de boost prima gebruiken in games. Dat wil je graag en daarvoor koop je de K lijkt me.
Dat je PC de hitte niet aankan is niet de schuld van die game. Als je andere zware applicaties draait loop je tegen hetzelfde probleem aan. Als je een K-CPU koopt om alle cores tegelijk te boosten kom ik terug bij mijn eerdere punt: dan moet je ook afdoende koelen, en dat gebeurt hier duidelijk niet. Je kunt moeilijk klagen dat je bij eco-modus geen waar voor je geld krijgt omdat je dan niet 100% alle cores kan boosten, en tegelijk verwachten dat applicaties je cores niet 100% belasten. Maak een keuze, wil je nou 100% van je rekencapaciteit benutten of niet?

Het is ook helemaal niet zo dat eco-modus boost-clocks uitschakelt. Alleen niet op alle cores tegelijk. In games zou eco-modus dus helemaal geen verschil moeten maken, behalve in voor de CPU veel te zware games (zoals in dit geval vanwege een bug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
bwerg schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:06:
[...]

Dat je PC de hitte niet aankan is niet de schuld van die game. Als je andere zware applicaties draait loop je tegen hetzelfde probleem aan. Als je een K-CPU koopt om alle cores tegelijk te boosten kom ik terug bij mijn eerdere punt: dan moet je ook afdoende koelen, en dat gebeurt hier duidelijk niet. Je kunt moeilijk klagen dat je bij eco-modus geen waar voor je geld krijgt omdat je dan niet 100% alle cores kan boosten, en tegelijk verwachten dat applicaties je cores niet 100% belasten. Maak een keuze, wil je nou 100% van je rekencapaciteit benutten of niet?

Het is ook helemaal niet zo dat eco-modus boost-clocks uitschakelt. Alleen niet op alle cores tegelijk. In games zou eco-modus dus helemaal geen verschil moeten maken, behalve in voor de CPU veel te zware games (zoals in dit geval vanwege een bug).
Hij gebruikt de d15s noctua, ik dacht dat die niet veel minder was dan de gemiddelde aio? Meen te herinneren dat bijvoorbeeld de 14900k zelfs met de beste koeling nog ging throttlen bij 100% belasting?
Dus wat is dan afdoende koelen in dit soort situaties? In andere applicaties lijkt het me niet zo'n ramp, in games ga je stuttering krijgen en dat wil je niet. Maar nogmaals, als hij de bug oplost is het weer klaar denk ik en verwacht ik circa 70 graden.

En idd, je wilt dat games meer cores gaan gebruiken maar als dat gaat gebeuren krijgen we dit soort problemen, ik denk ook met de x3d cpu's?
Die worden onder de 100 graden al wel begrensd maar het stotteren zal dan ook zichtbaar zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

meljor schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:49:
[...]

Hij gebruikt de d15s noctua, ik dacht dat die niet veel minder was dan de gemiddelde aio?
Je noemde dat de kast gloeiend heet was, dan is je kast gewoon een hot-box. Je kan een koelblok van 100 kilogram koper op de CPU plakken, maar als dat koelblok in een hot-box hangt komt die koeler alsnog niet van zijn warmte af.

De kast zal dan ook echt gewoon meer of betere airflow moeten hebben.
meljor schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:49:
En idd, je wilt dat games meer cores gaan gebruiken maar als dat gaat gebeuren krijgen we dit soort problemen, ik denk ook met de x3d cpu's?
Die worden onder de 100 graden al wel begrensd maar het stotteren zal dan ook zichtbaar zijn denk ik.
De 7800X3D verbruikt bij all-core load minder dan een derde van het verbruik van de 13700K, dus hij produceert ook minder dan een derde van de warmte. Dus de benodigde warmteafvoer is ook veel lager. Al telt de RTX4080 natuurlijk ook flink mee, als die de lucht opwarmt die daarna naar de CPU gaat.

De 5800X3D en 7800X3D hebben trouwens ook weer hun temperatuursprobleempjes omdat de cache als isolatielaag dient, maar voor de warmteafvoer de kast uit maakt dat niet uit. De 9800X3D heeft dat probleem niet maar verbruikt dan weer iets meer, al komt het niet in de buurt van een 13700K of hoger.

[ Voor 51% gewijzigd door bwerg op 06-12-2024 14:08 ]

Pagina: 1