Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homblom
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-07 17:25
Beste tweakers,

Ik heb enkele weken een nieuwe pc gebouwd, met de AMD Ryzen 5 7500X als CPU. Aanvankelijk bij aankoop niet op gelet, maar enkele google searches wijst uit dat deze behoorlijk heet wordt. Dit wist ik niet bij aankoop, dus heb de 'redelijke' cooler be quite Pure Rock 3 gekocht. Niet slecht, maar ook zeker niet de beste, volgens mij.

Om de stress testen heb ik Cinebench 2024 gedraaid, multi core test, en onder volle load bereikt de CPU de temperatuur van ongeveer 95 graden, tot net iets lager. Hij weet hem wel hierop te houden, dus hoger wordt het niet.
Enkele nadelen:
-Toch erg hoge temperatuur, ondanks garanties vanuit AMD
-Cooler systeem zet de CPU en case fan dan automatisch op 100%, dus relatief veel decibel.

Enkele oplossingen die ik zelf heb gedacht/overweeg:
1. Betere CPU fan (geen waterkoeling/AIO): uit enkele reviews zie ik dat 'normale' fans misschien 10 grader lager zitten, rond 85. Nog best hoog.
2. Ik heb gelezen over undervolting, wellicht een optie
3. Wellicht meest simpele, de boost van de Ryzen 5 uitschakelen middels UEFI/BIOS optie Core Performance boost

Optie 3 heb ik al gedaan, en tot mijn verbazing zag ik dat de Cinebench 2024 score niet eens heel veel lager uitval:
Met boost (tot 5,3 Ghz): 813
Zonder boost (tot 4,7 Ghz): 772 (zo'n 5 procent minder dus)

De temperatuur wordt ook een klap lager, in de 60 graden, dit lijkt dus een serieus alternatief. Maar voelt deels ook jammer om geen gebruik te maken van de boost functie. Wellicht is dit wel merkbaar in andere applicaties/games?

Wat zouden jullie doen?

Onderdelen:

Case: Chieftec Apex Air (2 inlaat 14cm, 1 uitlaat 14cm)
Moederbord: Asus TUF Gaming B650-Plus Wifi
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
CPU fan: (Enkel): be quiet! Pure Rock 3
Thermal pasta: Arctic cooling MX-4
Geheugen: G-Skill Flare X5 6000 DDR5
SSD: Lexar NM790 NVMe 2TB
GPU: Asus Dual RTX 4060 OC

Groet,
Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:21
Misschien kan je hier wat mee doen, het CPU Turbo Boost aanpassen.

CPU-temperaturen tijdens gaming (90-100°C) advies gevraagd
The_Doman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:30:
Je kan ook het turbo boost gedrag van de processor instellen naar minder agressief of zelfs helemaal uit.
Er is een (standaard verborgen) instelling bij energiebeheer dat aan te passen.

Reddit: What "processor performance boost mode" (in Advanced Power Plan Settings) choose for maximum performance?

Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-07 13:35
Die 95 graden als je de 7700x echt stressed is by design... daar is niets mis mee.
The AMD Ryzen 7 7700X is designed to operate at high temperatures, with a target of 95°C under load. It's normal for the CPU to reach and maintain this temperature during sustained heavy workloads, like stress tests, as it's part of the processor's boost behavior. While the high temperatures might seem concerning, they are within the design parameters of the 7700X
Je zal dus zien dat zelfs wanneer je er een nog betere koeler op zet de cpu nog steeds zal boosten tot die temperatuur is bereikt.

Wil je dit niet, dan pas je zoals @The_Doman zegt de boost aan en blijft de cpu koeler.

Tijdens normaal intensief gebruik zal die overigens vrijwel nooit gebeuren, de 7700x heeft dan zelfs de neiging om heel erg te schommelen in temperatuur vanwege korte boost periodes... alhoewel zelden naar die max temp.

Oftewel... je cpu doet wat hij hoort te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door MicGlou op 22-06-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homblom
Sorry late reactie, ben net terug van vakantie..
Ja klopt dat heb ik al gedaan (optie 3 in mijn verhaal). Ik heb de boost uitgeschakeld, dat scheelt aanzienlijk, bijna een delta van 25 graden.
MicGlou schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:21:
Die 95 graden als je de 7700x echt stressed is by design... daar is niets mis mee.

[...]

Je zal dus zien dat zelfs wanneer je er een nog betere koeler op zet de cpu nog steeds zal boosten tot die temperatuur is bereikt.

Wil je dit niet, dan pas je zoals @The_Doman zegt de boost aan en blijft de cpu koeler.

Tijdens normaal intensief gebruik zal die overigens vrijwel nooit gebeuren, de 7700x heeft dan zelfs de neiging om heel erg te schommelen in temperatuur vanwege korte boost periodes... alhoewel zelden naar die max temp.

Oftewel... je cpu doet wat hij hoort te doen.
Haha grappig dat je dat zegt. Ik heb toch besloten een AIO te kopen, de Arctic Liquid Freezer III 280 A-RGB. Voor 79 euro. Dus prijs kwaliteit vond ik dat nog de moeite waard.

Ik heb de boost in de BIOS/UEFI toen weer aangezet (eigenlijk default waarde). De Cinebench24 was iets hoger, en op maximale belasting (108W) was de temperatuur 89 (met een ambient temp van 28,5 8)7 ). Dus wel iets beter. Om eerlijk te zijn vond ik dat nog iets tegenvallen. Maar de online reviews op YouTube zijn allemaal bepaald met een ambient temp van 21/22 graden.

Voor nu ga ik verder met het optimaliseren van de AIO, en kijken wat er uit te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Je kan ook nog onder en boven een casefan monteren, zal ook wel wat helpen, zowel qua temps als geluid

[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 30-06-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homblom
418O2 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:50:
Je kan ook nog onder en boven een casefan monteren, zal ook wel wat helpen, zowel qua temps als geluid
Thx!
Op dit moment heb 2 exhaust 140mm fans (Chieftec, hoort bij de case), 1 achterkant, en 1 boven gemonteerd. Daarnaast natuurlijk de 2x 140mm van de AIO (Arctic). De RPM's van beide schelen wel behoorlijk:

-Chieftec max: 1200 rpm
-Arctic max: 1900 rpm

Gezien ik via mijn Asus moederboard Q-fan mechanisme heb voor m'n PWM fans, gaan de fans 100% aan bij hoge belasting. Dus op dit moment een positive air pressure bij volle belasting. De Arctic 140mm fans met 1900rpm zijn ook best gehorig moet ik zeggen.

Dit is mijn eerste waterkoeling/AIO ervaring en qua geluid moet ik zeggen dat het luider is dan ik van een AIO had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Dat is wat anders dan je in de OP zei. ;)

Cinebench is totaal niet realistisch. Dan schalen alle cores tot de max, dan heb je altijd veel kabaal.

Ik zou fijnafstelling van je fans eerder doen als 3d mark draait. Dat is een wat realistischer scenario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-07 14:06

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Hoi Marco,

Je oplossing om de boost uit te schakelen is een slimme en effectieve manier om de temperatuur flink te verlagen, met weinig prestatieverlies. Een betere luchtkoeler kan ook helpen, maar vaak niet zoveel als undervolting of boost uitzetten. In games kan het wel verschil maken, maar voor stabiel en koel gebruik is jouw aanpak prima.

Je hebt ook van die speciale laptop cool stands, waar ze dan opstaan. Kan best goed werken!

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Pagina: 1