hobbyist-pc schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:15:
Beste vrienden hier ben ik even terug . Heb vooraleer de gebolde condensatoren rond de processor te vervangen toch even de voedingsspanning gemeten terwijl hij net werkte 11.9volt DC rimpel 5mv 5.11 DC volt rimpel 1.6 mv 3.3 volt DC rimpel 0.9 mvolt .ik neem aan dat de voeding spanning in orde is.
Tolerantie is 5% op alle positieve lijnen en 10% op de negatieve, en ripple moet <120mV zijn. Dit zit allemaal prima binnen die marges.
Wel controlevraag: was de voeding belast op moment van meting? Zo niet kun je beter nog een keer belast meten. Dat hoef niet zwaar te zijn, een oude harde schijf is meer dan genoeg last- zolang de 12V maar iets voor z'n kiezen heeft.
morgen neem ik het moederbord eruit en ga de X aantal gebolde condensatoren rond de processor eruit nemen . Een vraagje moet dit exact de juist waarde zijn ,bv als het 1000mf is mag ik dan 1600 insteken . want ik heb hier nog heel wat nieuwe liggen hier ook a 10jaar , maar zal ze eerst uittesten met mijn analoge schijven ( weerstand en condensator in serie en kijk of ik na t =0.63 % heb. Het houd mijn kennis wat op peil . bezig zijn op 76 jaar . Bedankt dat ik het hier kon neer pennen .
Theorie:
- Capaciteit moet gelijk zijn
- ESR moet gelijk zijn
- Voltage moet minimaal gelijk zijn
- Rastermaat en hoogte moet ook gelijk zijn (of je moet zeker zijn dat hoger geen kwaad kan ivm heatsinks e.d.)
Praktijk:
- Slechte caps voldeden zelfs toen ze nieuw waren waarschijnlijk niet aan hun opgegeven capaciteit of ESR specs.
- Hogere capaciteit heeft inherent lagere ESR ("dikkere draad")
- Kort door de bocht leidt hogere ESR tot meer ripple en warmteproductie (wat de levensduur vermindert)
- Als je vervangende caps "goed" zijn, dus low-ESR exemplaren van een goed merk, dan kun je juist met een stapje *lager* qua capaciteit dichter in de buurt komen van het gedrag van de originele caps. Maar met betere kwaliteit en dezelfde specs zal levensduur en betrouwbaarheid langer zijn.
- In de meeste gevallen kan een stap hoger geen kwaad, maar het hangt af van de functie van de cap. Als het puur als filter bedoeld is, kan het nauwelijks te hoog zijn. Maar als het een andere functie heeft (tuning bijv) dan is ook teveel capaciteit een uitdaging.
TLDR: als het even kan, vervangen met caps van goede kwaliteit/merk met zelfde specs als de oude kapotte.