Desktop computer Dell pentium 4 4 mb ram

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hobbyist-pc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:14
Wie kan me helpen .. Wanneer de computer een tijdje inactief is geweest dan start hij zeer moeilijk op . . ofwel werkt hij eerst zijn bios niet goed af en hangt hij . Na een paar maal starten moet dan F1 drukken dan veilige modus en wanneer hij uiteindelijk in Windows XP begint te scannen . Dan stopt hij halverwege en moet ik de stekker uittrekken om hem terug te kunnen starten . Terug na een paar maal, start hij win XP prima op en doet hij alles uren aan een stuk .De dag nadien idem . Moet wel zeggen , heeft jaren stil gestaan ,is van 2010 . .De condensatoren lijken mij allemaal goed te zijn. Zou het soms de voeding kunnen zijn ? .Deze heb ik nog niet nagezien .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAWdg8TyvdcONd04F4qAFrfEH2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXcqYRQrIHmQGaXAxZ1X6H3D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door hobbyist-pc op 20-05-2026 13:51 ]

Alle reacties

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:40
CMOS batterij al vervangen?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:01
Dit ziet eruit als een Del GX260 / GX280 serie. Die hadden nog wel last van elco's die bol komen te staan en ook al staan ze niet bol ze werden vaak wel slechter en instabieler.

• hobbyist-pc
Dat is al gebeurt . Maar geen resultaat . . Is wel eigenaardig dat hij verder alles zeer goed doet .. Ik wil het moederbord er niet uithalen ,wie weet wat krijg ik dan . De condensatoren op het moederbord staan zeker niet bol of zo . De voeding heb ik nog niet na gekeken . Bedankt voor je reactie .

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:32
@Cave_Boy schrijft dat ook als ze niet bol zijn ze toch slecht kunnen zijn. Als er verder niets te vinden is, zou dat ook mijn gok zijn.

Bedankt voor deze trip down memory lane trouwens :) Toen was computers bouwen nog leuk :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• The_Doman
  • Laatst online: 19:59
Mogelijk dat de harde schijf problemen geeft?
Je zou een disk diagnose tool kunnen draaien, dus niet Windows ScanDisk en CHKDSK maar een (bad) sector test tool.
Heb je al een backup/image gemaakt als er nog belangrijke zaken op staan?
Image backup maken is meteen ook een test van de HDD natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door The_Doman op 20-05-2026 14:12 ]

• hobbyist-pc
Misschien een stom vraagje , maar vooraleer de harde schijf moet werken , dan werkt eerst de bios toch nog niet ? of ben ik verkeerd ..Ik ben een beetje een leek hoor . Maar met jullie raad moet het lukken . Een vraagje .een disk diagnose tool heb ik niet . Ik ben hobbyist elektronica en ontwerp zo nu en dan zaken , maar met 76 jaar beginnen er gaten in het geheugen te komen .

• The_Doman
hobbyist-pc schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:19:
Misschien een stom vraagje , maar vooraleer de harde schijf moet werken , dan werkt eerst de bios toch nog niet ? of ben ik verkeerd .
Bij het opstarten checkt de bios voor aanwezige harde schijven.
Als de HDD een probleem heeft kan het bios daarop soms blijven hangen of duurt het heel lang voordat deze verder gaat met opstarten.
Maar dan staat er meestal wel wat in beeld waarop/welk moment het bios blijft vastzitten?
hobbyist-pc schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:19:
een disk diagnose tool heb ik niet . Ik ben hobbyist elektronica en ontwerp zo nu en dan zaken , maar met 76 jaar beginnen er gaten in het geheugen te komen .
Deze test gratis tools werken ook onder XP.

Externe hdd bewogen tijdens opstarten
The_Doman schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:33:
Wil je het echt zeker weten dan kan je een zogenaamde "bad sector test" op de schijf uitvoeren.
Daar zijn diverse tooltjes voor zoals het bekende HD Tune
Ook wel prima is deze zo te zien:
Macrorit Disk Scanner (Free Portable)
Maar het kan natuurlijk ook nog wat anders zijn.
hobbyist-pc schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:40:
Wanneer de computer een tijdje inactief is geweest dan start hij zeer moeilijk op .
Is dit met alle stroom eraf/eruit of gewoon alleen uitgezet/afgesloten?

• hobbyist-pc
Het is inderdaad een Dell GX260 . Nu het probleem doet zich meestal voor als de spanning er volledig a af geweest is en vrij snel zelf .Als de computer uitstaat en de spanning draad zit nog in het stopcontact dan heb ik het minst .. Wat is nu wel heb gewijzigd is in de Bios De parameter BOOD SPEED ,die stond op ON .Ik heb deze nu op LOW gezet . en dat blijkt beter te gaan .Maar het zit er nog wat in , maar ik probeer er met te leven . Ga jullie tips eens bekijken .Maar ik verdenk toch de condensatoren ,maar er zitten er zoveel in dat er geen beginnen aan is .,en wie weet gaat hij dan nog .Iedereen hartelijk dank voor de tips .

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-05 22:55

rdejongjr

Gnome

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNXr9FXfOkpqNPtGAFzZVampdzQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J3bvmMf31VOaDS5YLWvclHAl.png?f=user_largeOnder de heatsink/fan al gecontroleerd?
Dat er nog geen smurrie uit komt betekend niet dat ze al een beetje gaar zijn.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:31

nelizmastr

Goed wies kapot

De Dell Optiplex GX260 dateert alweer van 2003 en niet 2010. Qua PC ontwikkeling een compleet andere wereld zou je kunnen zeggen. Respect dat hij het überhaupt nog doet, gezien alle bekende gebreken uit die tijd, in ‘t Engels bekend als de “Capacitor Plague” of “Condensatorpest” los vertaald.

ik zou inderdaad ook even onder de koeler kijken hoe het er daar uitziet.

Wat betreft het opstarten kan het ook nog brak geheugen of een slecht wordende schijf zijn.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rdejongjr schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:54:
[Afbeelding]Onder de heatsink/fan al gecontroleerd?
Dat er nog geen smurrie uit komt betekend niet dat ze al een beetje gaar zijn.
Bingo.

Je hebt in ieder geval een gare cap, en waar een zichtbaar dood is kun je er blind vanuit gaan dat alle andere caps van zelfde type ook gaar zijn of op het punt van overlijden staan. Slechte caps rondom de VRM geven problemen in de spanningslevering aan CPU en dat kan exact dit soort bootproblemen veroorzaken.

Als ik kijk naar een pic van dat moederbord zie ik dat er een hele rij van zelfde type onder de CPU heatsink zou moeten zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8V97hNKb4J440UdFZEVnxmJFNk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9V4E1DlrSLF25JPGlmIIPo0I.jpg?f=user_large

Ik kan geen foto's vinden met voldoende resolutie om type van die caps te zien, waarschijnlijk 1000uF 16V, maar aanpak is vrij simpel:
- lees op de brakke caps wat hun capaciteit (in uF) en voltage (in V) is en tel hoeveel het er zijn van dat type.
- koop evenveel goede caps (Panasonic, Sanyo, Rubycon, Nichicon etc) met zelfde specs.
- desoldeer alle caps van zelfde type als zichtbaar dode.
- soldeer vervanging erop. Let op polariteit, min (witte streep) moet bij min (witte vlak op PCB) staan.

Oslik blyat! Oslik!

• hobbyist-pc
Bingo bedankt ; ik heb die rij condensatoren onder de koeling gezien als ik de ventilator afneem .De condensatoren waren bruin ,maar dat komt van het stof van de ventilator denk ik . Maar ik ga ze vervangen . Nu ,hoe neem ik best het moederbord uit .? Ik zie enkel één schroef in het midden langs de voorkant van de print van de print . De verbinding kabels zitten goed gemerkt en weinig . Maar echt ik zo niet weten waar het moederbord nog vast zit .. Kun je mij een tip geven .a.u.b waar er nog schroeven zitten en hoe de werkwijze is . ik zie dat je een mooie foto heb genomen van het moederbord , geef misschien eens aan ; ik ben al van leeftijd , de handigheid is er nog wel maar een tip is steeds welkom .Bedankt .

• The_Doman
Leuk hobby project natuurlijk. :)
Solderen aan moederborden kan nog wel een tegenvallen als je er geen ervaring mee hebt.
Maar ik zie ook 2 moederborden op marktplaats staan van dezelfde verkoper:
Marktplaats: Dell gx270

En nogmaals, zorg wel dat je een backup hebt als er nog waardevolle zaken op staan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hobbyist-pc schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:14:
Bingo bedankt ; ik heb die rij condensatoren onder de koeling gezien als ik de ventilator afneem .De condensatoren waren bruin ,maar dat komt van het stof van de ventilator denk ik .
Maak eens een goede foto onder een hoek zodat te zien is hoe plat (of niet) de condensatoren zijn. Dan is duidelijk genoeg of het gewoon stof is of (zoals we vermoeden) uitgedroogde gelekte condensatorvloeistof.
Maar ik ga ze vervangen . Nu ,hoe neem ik best het moederbord uit .? Ik zie enkel één schroef in het midden langs de voorkant van de print van de print . De verbinding kabels zitten goed gemerkt en weinig . Maar echt ik zo niet weten waar het moederbord nog vast zit .. Kun je mij een tip geven .a.u.b waar er nog schroeven zitten en hoe de werkwijze is . ik zie dat je een mooie foto heb genomen van het moederbord , geef misschien eens aan ;
Valt tegen, ik heb gewoon online gezocht naar een plaatje van een zelfde moederbord waar de condensatoren zichtbaar op waren. Ik heb deze computer zelf niet.

Dat gezegd, Dell gaat normaal prat op vrijwel tool-free (de)assemblage. Ik zou verwachten dat als je die ene schroef eruit haalt en de PCI riser, je het bord er gewoon uit kunt tillen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1